Ford Fiesta ST
- WJ
- Berichten: 11745
- Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
- Locatie: WeeWeeWee
Re: Ford Fiesta ST
"Ford Motor Company is an American multinational automaker that has its main headquarters in Dearborn, Michigan, a suburb of Detroit."
- BamiesGTA
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 07 dec 2009, 08:32
- Auto: Cupra Leon 300
Re: Ford Fiesta ST
Maar topic wordt niet verplaatst omdat in het Amerikaanse gedeelte van df geen ruk te beleven is. Hier valt het natuurlijk meer op
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Ford Fiesta ST
Als je gewoon nieuwe berichten aanklikt, valt dat niet eens op.
- Arthur
- Berichten: 39819
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Ford Fiesta ST
Ik zie nooit waar iets staat. Gewoon ‘ongelezen berichtten’ klikken en klaar.
-
- Berichten: 4662
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
- JP
- Berichten: 31351
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: Ford Fiesta ST
Leuke Ringtool......
-
- Berichten: 4662
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: Ford Fiesta ST
Ringtool voor gesloten trackdays dan. Wat doen die Cup Fiestas eigenlijk op Zandvoort. 2:02?
- sitechris
- Berichten: 4477
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M135i xDrive
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
- Contacteer:
Re: Ford Fiesta ST
Dit weekend rijd ik in de parel van DF: de Ford Fiesta ST. Auto stond - dankzij alle verhalen onder meer ook op dit forum - al hoog op de verlanglijst. Ik ben net terug van een heerlijke rit in de Eifel en hierbij mijn ruwe aantekeningen. Een review volgt later.
Motor: misschien wel de grootste verrassing. Heerlijke motor. Allereerst echt snel. En dan bedoel ik snel en niet vlot. Heerlijke punch en vanaf 2000 toeren gewoon gaan met die banaan. Voelt aan als 220 /230 pk. Topsnelheid net niet gehaald, moest bij 244 op teller van het gas af. Had nog wel iets meer in gezeten. 100-200 in 20,8 (zeg ik even uit mijn hoofd, moet de data nog even checken) en 80-120 in 3.8/3.9. Wat gewoon nette tijden zijn. Duidelijk rapper dan Polo GTI. De cijfers zeggen niet alles, de auto voelt rapper aan dan hij is en dat is alleen maar positief. Ik heb de hele dag (van 900 tot 1730) geen seconde vermogen gemist.
Waar dat door komt? Combinatie van factoren, maar het geluid is mss wel de belangrijkste. Dat is ronduit geweldig. Natuurlijk zal er wat gemodificeerd zijn en ook gefabriceerd door een audiofiel, maar het werkt. Klinkt gewoon lekker en doet echt iets voor de beleving. De grootste verrassing is als je uitstapt en je de motor hoort blaffen. Dan is het gewoon een luide en goed klinkende hothatch. Ook verrassend, in sport en trackmode heeft de auto een ronduit agressieve gaspedaalstand. Even aantikken en je vliegt vooruit. Ik ben dat wel gewend vanuit mijn CUPRA, maar als je dat niet gewend bent dan zul je daar even mee moeten leren omgaan. Wat snel genoeg gaat lukken voor de meesten.
Ook top: de handbak. Puntje van kritiek is mss de iets te lage plaatsing van de bak en dat je de middenarmsteun een tikje in de weg zit maar dat mag de pret niet drukken. Gewoon een fijn bakje en lekker met de voetjes spelen. Ook leuk: geen automatische tussengasfunctie. Mag je dus lekker zelf doen en dat is jolly good fun.
Onderstel? Goed. Heel goed. Op de openbare weg een tikje stug maar nooit lomp en oncomfortabel. Ga je op de Landstrassen wat meer tempo erin gooien dan is het juist heel prettig en zit er wel genoeg veerslag in om niet het contact met het asfalt te verliezen op het soms waardeloze asfalt in de Eifel. De auto gaat niet dribbelen of met je aan de haal. Je houdt altijd contact. Auto heeft heel klein beetje rol en dat is eveneens perfect. Dan voel je wat er gebeurt en is het makkelijker om de grens (van je eigen kunnen) op te zoeken. De grens van de auto ligt ver weg. Dankzij sper heel veel tractie. Als je al onderstuurt is het een kwestie van dieper insturen en gas erbij en het sper trekt je naar binnen. Tractatie is gas los in de bocht. Kontje komt meteen en heel goed op te vangen. Echt subliem.
De besturing is de kers op de appelmoes. In de middenstand mss mini vaagheid maar daarna is het feest. Zo intuitief zoals de auto stuurt. Heerlijk. Daarnaast heel direct en tegelijkertijd precies. Het kost geen moeite om de auto op de witte lijn te plaatsen. Snaarstrak. De stoelen vind ik eveneens fantastisch. Veel zijdelingse steun en ik paste er gelukkig nog net in ondanks mijn lichte overgewicht. Echt prima.
Minpunten?
Los van de remmen die na 12k al bijna knockout waren (dit is persauto Ford Nederland) vind ik remgevoel net niet helemaal bij de auto passen. Hadden iets meer initiele bite mogen hebben. De navi is een verschrikking (bediening matig) maar dat is het eigenlijk wel. Voor de rest alleen maar likes. Op de Autobahn doet de auto het ook behoorlijk. Ook qua comfort en rust mocht je een keer niet de kleine driecilinderdwerg willen uitpersen.
Eindconclusie?
I like it very very very much. Ik werd echt hebberig van deze auto. Voor lekker sturen in de Eifel is dit echt de perfecte auto.
Motor: misschien wel de grootste verrassing. Heerlijke motor. Allereerst echt snel. En dan bedoel ik snel en niet vlot. Heerlijke punch en vanaf 2000 toeren gewoon gaan met die banaan. Voelt aan als 220 /230 pk. Topsnelheid net niet gehaald, moest bij 244 op teller van het gas af. Had nog wel iets meer in gezeten. 100-200 in 20,8 (zeg ik even uit mijn hoofd, moet de data nog even checken) en 80-120 in 3.8/3.9. Wat gewoon nette tijden zijn. Duidelijk rapper dan Polo GTI. De cijfers zeggen niet alles, de auto voelt rapper aan dan hij is en dat is alleen maar positief. Ik heb de hele dag (van 900 tot 1730) geen seconde vermogen gemist.
Waar dat door komt? Combinatie van factoren, maar het geluid is mss wel de belangrijkste. Dat is ronduit geweldig. Natuurlijk zal er wat gemodificeerd zijn en ook gefabriceerd door een audiofiel, maar het werkt. Klinkt gewoon lekker en doet echt iets voor de beleving. De grootste verrassing is als je uitstapt en je de motor hoort blaffen. Dan is het gewoon een luide en goed klinkende hothatch. Ook verrassend, in sport en trackmode heeft de auto een ronduit agressieve gaspedaalstand. Even aantikken en je vliegt vooruit. Ik ben dat wel gewend vanuit mijn CUPRA, maar als je dat niet gewend bent dan zul je daar even mee moeten leren omgaan. Wat snel genoeg gaat lukken voor de meesten.
Ook top: de handbak. Puntje van kritiek is mss de iets te lage plaatsing van de bak en dat je de middenarmsteun een tikje in de weg zit maar dat mag de pret niet drukken. Gewoon een fijn bakje en lekker met de voetjes spelen. Ook leuk: geen automatische tussengasfunctie. Mag je dus lekker zelf doen en dat is jolly good fun.
Onderstel? Goed. Heel goed. Op de openbare weg een tikje stug maar nooit lomp en oncomfortabel. Ga je op de Landstrassen wat meer tempo erin gooien dan is het juist heel prettig en zit er wel genoeg veerslag in om niet het contact met het asfalt te verliezen op het soms waardeloze asfalt in de Eifel. De auto gaat niet dribbelen of met je aan de haal. Je houdt altijd contact. Auto heeft heel klein beetje rol en dat is eveneens perfect. Dan voel je wat er gebeurt en is het makkelijker om de grens (van je eigen kunnen) op te zoeken. De grens van de auto ligt ver weg. Dankzij sper heel veel tractie. Als je al onderstuurt is het een kwestie van dieper insturen en gas erbij en het sper trekt je naar binnen. Tractatie is gas los in de bocht. Kontje komt meteen en heel goed op te vangen. Echt subliem.
De besturing is de kers op de appelmoes. In de middenstand mss mini vaagheid maar daarna is het feest. Zo intuitief zoals de auto stuurt. Heerlijk. Daarnaast heel direct en tegelijkertijd precies. Het kost geen moeite om de auto op de witte lijn te plaatsen. Snaarstrak. De stoelen vind ik eveneens fantastisch. Veel zijdelingse steun en ik paste er gelukkig nog net in ondanks mijn lichte overgewicht. Echt prima.
Minpunten?
Los van de remmen die na 12k al bijna knockout waren (dit is persauto Ford Nederland) vind ik remgevoel net niet helemaal bij de auto passen. Hadden iets meer initiele bite mogen hebben. De navi is een verschrikking (bediening matig) maar dat is het eigenlijk wel. Voor de rest alleen maar likes. Op de Autobahn doet de auto het ook behoorlijk. Ook qua comfort en rust mocht je een keer niet de kleine driecilinderdwerg willen uitpersen.
Eindconclusie?
I like it very very very much. Ik werd echt hebberig van deze auto. Voor lekker sturen in de Eifel is dit echt de perfecte auto.
-
- Berichten: 4662
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: Ford Fiesta ST
Leuk verhaal om te lezen. Zaten onder de demo/pers auto nog de SuperSport of PS4? PS4 wordt nu standaard geleverd aangezien SS niet meer gemaakt wordt (in de maten van de ST)
- sitechris
- Berichten: 4477
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M135i xDrive
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
- Contacteer:
Re: Ford Fiesta ST
Nee gewoon pilot sportjes.
- sitechris
- Berichten: 4477
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M135i xDrive
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
- Contacteer:
Re: Ford Fiesta ST
Sjezus, na een nachtje slapen zit ik me serieus af te vragen of dit mijn volgende auto moet worden. Auto heeft me echt gegrepen.
-
- Berichten: 4662
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: Ford Fiesta ST
Moet je nagaan als je een Revo remap en OPF delete uitvoert, zit je rond de 245pk Snoep je nog even 2,5-3sec van 100-200 af.
- sitechris
- Berichten: 4477
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M135i xDrive
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
- Contacteer:
Re: Ford Fiesta ST
Is imo niet eens nodig. Heb gisteren geen moment vermogen gemist. In Eifel niet en ook niet op de Autobahn. Was prima zo.
- Arthur
- Berichten: 39819
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
-
- Berichten: 1704
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
- Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
- Locatie: Hekelingen
- Contacteer:
-
- Berichten: 3565
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: Ford Fiesta ST
Grote kans dat de software al aangepast is voor meer vermogen en betere karakteristiek. Zou niet de eerste keer zijn bij een pers/demowagen
-
- Berichten: 4662
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: Ford Fiesta ST
Niet echt, 100-200 doet de ST overal wel ongeveer tussen 19,5-21 sec. Zowel autobladen/journalisten als eigenaren.
- e30touring1990
- Berichten: 2814
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: Ford Fiesta ST
mooi om te lezen dat je zo enthousiast kunt worden van een relatief simpele/kleine auto (in de goede zin). puur autorijden en plezier op de openbare weg. dan hoeft het niet altijd grootste/duurste/snelste etc te zijn. gewoon een mooi compact wagentje met leuk karakter.
- sitechris
- Berichten: 4477
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M135i xDrive
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
- Contacteer:
- Arthur
- Berichten: 39819
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Ford Fiesta ST
Klinkt goed!
En idd hebberig...
En idd hebberig...
-
- Berichten: 4662
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: Ford Fiesta ST
Mwuah, dat pops and bangs, crackle, overun gedoe mag voor mij eruit geprogrammeerd worden. Dat je af en toe een plof krijgt als je uitlaat goed heet is, dat is wel geinig. Maar tegenwoordig heb je complete concerten zodra je gas los laat. Hier in de buurt rijdt een Golf V GTI met dat erin ge'tuned'. Klinkt voor geen meter.
Of wordt ik te oud ervoor
Of wordt ik te oud ervoor
- Arthur
- Berichten: 39819
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Ford Fiesta ST
Vind deze juist meevallen. Zag net ook een Golf R met dat erin getuned, klonk idd niks.
-
- Berichten: 4662
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: Ford Fiesta ST
Standaard valt het wel mee qua niveau alleen klinkt zo gemaakt. Als je de OPF weghaalt wordt het een minder beschaafd verhaal
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Ford Fiesta ST
Dan laat je die zitten. Probleem opgelost.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten