Enigma's Volvo V50 2.5 T5

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Mark
Berichten: 1200
Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03

Re: Enigma's Volvo V50 2.5 T5

Bericht door Mark » 18 jan 2020, 21:32

Spijkerhard schreef: 18 jan 2020, 21:29
Martijn_bmw schreef: 18 jan 2020, 09:04 Ook bij ons in de lease staat Volvo met stip bovenaan qua duurste merk in onderhoud
Nog boven die bizar slecht in elkaar gezette Tesla's? I'm surprised!
:lol:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26712
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Enigma's Volvo V50 2.5 T5

Bericht door Martijn_bmw » 18 jan 2020, 22:40

Dat moet nog blijken hè.

Daarmee bedoel ik meer de afwerking kwaliteit

Online
Gijzert
Berichten: 4999
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Enigma's Volvo V50 2.5 T5

Bericht door Gijzert » 19 jan 2020, 10:41

Spijkerhard schreef: 18 jan 2020, 21:29
Martijn_bmw schreef: 18 jan 2020, 09:04 Ook bij ons in de lease staat Volvo met stip bovenaan qua duurste merk in onderhoud
Nog boven die bizar slecht in elkaar gezette Tesla's? I'm surprised!
Tesla kan dan weer minder aan kapot denk ik.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26712
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Enigma's Volvo V50 2.5 T5

Bericht door Martijn_bmw » 19 jan 2020, 11:12

Minder draaiende delen idd en techniek voor het rijden.
Wel gaan er eerder deurklinken, lampen etc stuk.

Wat in aftersales vooral heeeel duur is is schadeherstel. Gemiddeld 1,5 tot 2x zo duur als vergelijkbare andere auto’s in hun klasse

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Enigma's Volvo V50 2.5 T5

Bericht door Spijkerhard » 19 jan 2020, 14:01

Gebaseerd op de Tesla model S (alu) denk ik? Model 3 heeft aan de oppervlakte staal, scheel alweer.

Maar laten we het hier bij de V50 houden...

Gebruikersavatar
EnigmaEll
Berichten: 57
Lid geworden op: 23 dec 2012, 19:26
Auto: Volvo V50 2.5 T5 TUNED
Locatie: Gouda

Re: Enigma's Volvo V50 2.5 T5

Bericht door EnigmaEll » 05 feb 2020, 12:30

Huidige Volvo's zijn qua bouwkwaliteit vrees ik inderdaad minder. Het ziet er mooi uit. Maar je hoort genoeg verhalen over terugroepacties en zaken die vroegtijdig de geest geven.

Eerder werd gevraagd hoe betrouwbaar deze motoren zijn. Wat mij betreft heel betrouwbaar. Ik heb er nooit problemen mee gehad (behalve een keer een versleten startmotor). Ding rijdt geweldig. En verbruik is 1 op 10-12. Met een ongeblazen 5 cilinder zal je ongeveer op hetzelfde uitkomen.


Voor wie het leuk vindt..
Weer wat kleine updates aan de 50 gedaan.

Allereerst heb ik alvast wat elementen mat zwart gespoten in het interieur. Van het voorjaar wil ik uiteraard mijn hemel opnieuw gaan bekleden. Deze wordt off-black. Ik heb iemand gevonden die dit al eens heeft gedaan en mij wil helpen. Dus dat is fantastisch. De Quartz plastic elementen op het plafond wil ik allemaal mat zwart maken. Waarschijnlijk op de lampunits na.
Zonnekleppen worden dus ook zwart.
A-stijlen heb ik alvast donker gemaakt ook. Maar ik denk dat ik ze nog een tint donkerder maak. Maar dit bekijk is als de hemel opnieuw bekleed is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Verder stoorde ik mij al een tijdje aan een beslagen mistlicht. De andere kant heeft eens een trap (gok ik) van een fietser gehad vorig jaar. Waardoor ik de bevestigingspunten heb moeten teruglijmen. An sich heeft het prima gehouden, maar het is voor mijn gevoel toch wat meer kwestbaar. Dus daarom vervangen. Wat een fijn verschil zulk een onbevlekte units weer. :$

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


En 's avonds een mooi en goed gekaderde bak licht. Veel helderder nog dan de vorige units (an sich ook logisch).
Afbeelding

Dit is enkel stadslicht met de mistlampen
Afbeelding

Afbeelding


En om mijn webdagboek nog even compleet te maken. Even nog een paar fotootjes van een laatste meet. Een paar van mijzelf en een paar van evenzo, dan wel betere, fotografen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Oh, er ligt inmiddels een tweede hands achterbumper bij de spuiter. Binnenkort even de auto daar brengen. Dan wordt de sharkfin ook in kleur gespoten. De heico-lip komt later. Dit kost vooral heel veel tijd (en dus uurloon). Hier nog maar even voor sparen.

Vooruit, u bent weer bij. :-D

Gebruikersavatar
EnigmaEll
Berichten: 57
Lid geworden op: 23 dec 2012, 19:26
Auto: Volvo V50 2.5 T5 TUNED
Locatie: Gouda

Re: Enigma's Volvo V50 2.5 T5

Bericht door EnigmaEll » 20 feb 2020, 21:37

Een kleine, maar heel fijne update weer.

Na wat geploeter de vast gelijmde pook los gekregen en de super zeldzame van Heico geplaatst.
Ook had ik een nieuwe leren, aftermarket, pookhoes besteld. Ja, u leest het goed, aftermarket. Leer zijn ze nooit geleverd. Enkel zo'n curieus kunststof quasi-leer stofje. Dit is vele malen mooier en beter passend bij het interieur zo. Er zat al een echt leren op (ik denk nog van Martijn), maar deze was los gaan laten op het frame, en door harde lijmresten niet meer terug te kleven helaas. Dus maar een nieuwe besteld, kant en klaar en dus plug en play op een frame.

Erg blij met de heico-pook. Die alu ring onder de pook vind ik ook erg mooi staan. :$
Oogjes open houden voor heico pedalen en handremcover wellicht ook maar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Interieur gelijk nog even een beetje schoon gemaakt:
Afbeelding

Afbeelding


Ook nog even een bout voor de veerpootbrug besteld en er gelijk op gezet. Gek genoeg miste ik er 1. Nu strak en goed gemonteerd erop.


Inmiddels is de schade op de achterbumper ook verholpen, en gelijk de sharkfin maar meegenomen in kleur.

Ik ben tevreden. Sharkfin is qua kleur net niet perfect matchend. Maar goed genoeg. En sowieso beter dan dat kunststof spachtelputz zwart.
En bumper is echt uberstrak gespoten. Nieuwstaat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Enige dat ik nog wil spuiten is de achterruitenwisser (hoogglans zwart). En de blokjesgrill, waarbij enkel de blokjes ook hoogglans zwart worden. En uiteraard nog eens de voorspoiler 100% maken.

Nu voorbereidingen treffen voor het opnieuw bekleden van de hemel. Ik heb 5 stalen opgevraagd. En ben er eigenlijk al wel uit wat ik doe. Antraciet. Goed matchend met dash en kleur stoelen.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Enigma's Volvo V50 2.5 T5

Bericht door Ferdi » 21 feb 2020, 06:11

Nette update weer!
Zijn de artikelen van Heico niet meer alsnog nieuw te bestellen bij ze?

Heb er ooit eens naar gekeken toen ik ook een V50 reed en weet dat het lang bestelbaar is geweest.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39725
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Enigma's Volvo V50 2.5 T5

Bericht door Arthur » 21 feb 2020, 06:34

Als de sharkfin afwijkt in kleur, doet de bumper dat dan niet ook? E als je echt zo van de details bent, draai dan de 'sigarettenaansteker' ff om. Of bestel een, egaal, zwart dopje ;)

Gebruikersavatar
EnigmaEll
Berichten: 57
Lid geworden op: 23 dec 2012, 19:26
Auto: Volvo V50 2.5 T5 TUNED
Locatie: Gouda

Re: Enigma's Volvo V50 2.5 T5

Bericht door EnigmaEll » 21 feb 2020, 08:00

Ferdi Gielen schreef: 21 feb 2020, 06:11 Nette update weer!
Zijn de artikelen van Heico niet meer alsnog nieuw te bestellen bij ze?

Heb er ooit eens naar gekeken toen ik ook een V50 reed en weet dat het lang bestelbaar is geweest.
Deze is al heel lang niet meer te bestellen. Je hebt alleen nog maar die gekke bal variant. Maar die vind ik niet zo mooi.
Arthur schreef: 21 feb 2020, 06:34 Als de sharkfin afwijkt in kleur, doet de bumper dat dan niet ook? E als je echt zo van de details bent, draai dan de 'sigarettenaansteker' ff om. Of bestel een, egaal, zwart dopje ;)
Neen, de bumper wijkt niet af. De auto is op verschillende vlakken al eens overgespoten, waardoor sommige panelen wat van elkaar verschillen. Bij de achterbumper heeft hij een soort middenweg moeten pakken. Omdat het aansluit op de klep, en de zijschermen achter.
Sigarettenaansteker achter heb ik dat al wel gedaan. Maar voor stoort het mij niet zo. Gaat bij jou de rook nooit omlaag dan? :roll:

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12747
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Enigma's Volvo V50 2.5 T5

Bericht door MartijnGizmo » 21 feb 2020, 08:47

Fifty shades of grey! :tooth: Pookhoes had ik idd al eens vervangen door een leren exemplaar, pookknop zat in mijn tijd overigens niet vastgelijmd.

Gebruikersavatar
EnigmaEll
Berichten: 57
Lid geworden op: 23 dec 2012, 19:26
Auto: Volvo V50 2.5 T5 TUNED
Locatie: Gouda

Re: Enigma's Volvo V50 2.5 T5

Bericht door EnigmaEll » 21 feb 2020, 12:50

MartijnGizmo schreef: 21 feb 2020, 08:47 Fifty shades of grey! :tooth: Pookhoes had ik idd al eens vervangen door een leren exemplaar, pookknop zat in mijn tijd overigens niet vastgelijmd.
Haha, ja, zo lijkt het wel Martijn :-D.
Klopt. Toen ik de auto kocht zat de pook los en was de hoes stuk (deze hing als een soort lappenpop om de pookstang). Van de pook was het pinnetje afgebroken. Diegene die jouw auto destijds heeft gekocht had iets minder liefde voor de auto zullen we maar zeggen. Maar goed, een klein drupje kit was genoeg destijds. En los is dan even brute kracht gebruiken. En dan wel zo gedoseerd dat je niet per abuis een gat in het plafond ramt.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4530
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Enigma's Volvo V50 2.5 T5

Bericht door Eeuwe » 21 feb 2020, 14:59

Nette upgrade weer!

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Enigma's Volvo V50 2.5 T5

Bericht door ///Joost » 21 feb 2020, 15:09

Gaaf hoor, je updates zijn meer upgrades, en erg smaakvol! top. :thumbup:

Mooi ook die Sigfinn optie.

Gebruikersavatar
EnigmaEll
Berichten: 57
Lid geworden op: 23 dec 2012, 19:26
Auto: Volvo V50 2.5 T5 TUNED
Locatie: Gouda

Enigma's Volvo V50 2.5 T5

Bericht door EnigmaEll » 24 mar 2020, 18:22

CORONA-UPDATE!!

Dit omdat ik me kapot verveel thuis, en me maar weer eens met auto vermaakt heb.

Allereerst, ik mag weer 13,5 maand roffelen. De auto is goedgekeurd.
MAAR, dat was niet gemakkelijk. Ik reed vorige week maandag eens langs bij een niet nader te noemen grote APK-speler. Maar mijn CO waarde was niet binnen de marge. Verder de auto technisch perfect. Kreeg er complimenten over. Ondanks dat mijn auto to 4 mei APK had, moest en zouden ze de auto afkeuren. Dat bracht me in een lastig parket.
Kort en goed, blijkt mijn race-kat de boosdoener. Die, zeker met aanscherping milieurichtlijnen, niet voldoende filtert. Bizar genoeg op de Facebook-pagina van mijn Volvo-platform, iemand gevonden die zijn originele downpipe wilde lenen voor de APK. Super tof natuurlijk! Daar vrijdag aangekomen slingerde hij hem nog even aan de 4-gasmeting. Wat denk je? Gewoon keurig binnen de waardes. :-O
Dus gekeurd (zonder steekproef), en weer klaar. Heisa voor niets. Snap nog steeds niet waarom ze bij de eerdere garage zo in paniek waren om mijn waardes. Aan hun beteuterde en geschrokken gezichtjes te zien was mijn Volvo persoonlijk verantwoordelijk voor het gat in de ozonlaag.
Gelukkig, eind goed, al goed.

Vandaag de auto eens goed vertroeteld..
Het stappenplan:
- ingespoten met non-ferro
- grondig gewassen
- sonax polymer netshield weer eens uit de kast getrokken. Lekkere glans geeft deze af. En een gigantisch fijne beading. Dus ik kijk alweer uit naar een regenbuitje
- rubbers en zwart kunststof weer een vers laagje gyeon q2 trim gegeven. Dus dat is ook weer voor zeker een jaar klaar
- wielen goed gereinigd en bandjes weer even zwart gemaakt

Maar weer een stukje gereden en wat plaatjes geschoten:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6145
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Enigma's Volvo V50 2.5 T5

Bericht door EvdP » 24 mar 2020, 18:40

Groene of blauwe APK toko zeker? Ik ben der niet kapot van.

Blijft een mooie verschijning!

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26712
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Enigma's Volvo V50 2.5 T5

Bericht door Martijn_bmw » 24 mar 2020, 19:42

Wellicht was ie stuk heter na de rit naar die andere persoon toe?
Als je je CO niet haalt is ff goed heet stoken vaak de oplossing om je CO te laten dalen.

Gebruikersavatar
EnigmaEll
Berichten: 57
Lid geworden op: 23 dec 2012, 19:26
Auto: Volvo V50 2.5 T5 TUNED
Locatie: Gouda

Re: Enigma's Volvo V50 2.5 T5

Bericht door EnigmaEll » 24 mar 2020, 20:32

Martijn_bmw schreef: 24 mar 2020, 19:42 Wellicht was ie stuk heter na de rit naar die andere persoon toe?
Als je je CO niet haalt is ff goed heet stoken vaak de oplossing om je CO te laten dalen.
Eens, dat is zo. Maar ik heb bewust voor de APK een stuk snelweg gepakt. En delen 200 gereden in z'n 4. Cat was echt wel goed heet gestookt, haha. Toen ik die uitlaat ging halen heb ik juist als een opa gereden. Eens gekeken wat met zuinig rijden met een getunede en gechipte T5 mogelijk was --> 7.4 gemiddeld over 65 km :-).

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26712
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Enigma's Volvo V50 2.5 T5

Bericht door Martijn_bmw » 24 mar 2020, 20:36

Hmm oké, dan is het idd wel bijzonder :gek:

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3564
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Enigma's Volvo V50 2.5 T5

Bericht door HJ2 » 25 mar 2020, 14:34

Echt een prachtig ding zo!

Ik moest wel lachen om de foto met de pook... 1x met het hout van de auto, 1x met het hout van de vloer :-)
(die laatste vind ik fraaier)

Gebruikersavatar
EnigmaEll
Berichten: 57
Lid geworden op: 23 dec 2012, 19:26
Auto: Volvo V50 2.5 T5 TUNED
Locatie: Gouda

Re: Enigma's Volvo V50 2.5 T5

Bericht door EnigmaEll » 25 mar 2020, 18:12

HJ2 schreef: 25 mar 2020, 14:34 Echt een prachtig ding zo!

Ik moest wel lachen om de foto met de pook... 1x met het hout van de auto, 1x met het hout van de vloer :-)
(die laatste vind ik fraaier)
Tnx man.

En scherp gezien haha :-D

Gebruikersavatar
EnigmaEll
Berichten: 57
Lid geworden op: 23 dec 2012, 19:26
Auto: Volvo V50 2.5 T5 TUNED
Locatie: Gouda

Re: Enigma's Volvo V50 2.5 T5

Bericht door EnigmaEll » 06 apr 2020, 10:47

Weer een leuke update om te delen.
Ik stoorde mij in toenemende mate aan mijn, door de zon bepaalde, verlaagde plafond, die overigens elke maand weer een stukje lager werd ook. Dat moest en zou anders.
Na wikken/ wegen de knoop doorgehakt het zelf te doen. Samen met iemand van het 30/40/50/70 forum die het al eens bij zijn S40 had gedaan.
Gister was de grote dag. Die dag daarvoor had ik kunststof-kappen en zaken al mat zwart gespoten.

Het is best een spannende ingreep omdat je de hemel moet buigen om hem eruit te halen. Erin uiteraard idem dito. Dat voelt heel tegenstrijdig. En alles in je schreeuwt, als er maar geen blijvende knik in achterblijft!!!! Allerlei kabeltjes zitten met een soort van hars geplakt op je hemel, dus die moet je ook weer teruglijmen.

Hieronder, zoals u van mij gewend bent, een uitgebreid foto-verslag.

Kapjes spuiten:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het lelijke hangende hemeltje:
Afbeelding
Afbeelding

De hemel eruit, alle kabetjes en slangetjes los trekken:
Afbeelding
Afbeelding

De oude foamlaag eraf krabben. Met een nagelborsteltje ging dat best rap nog. Ook goed schoon gemaakt en ontvet:
Afbeelding
Afbeelding

Het moment is daar, de nieuwe bekleding kan erop.
Het is antraciet velours geworden.
Met hittebestendige lijm (tot 110 graden).
Het spuiten van die lijm is overigens erg grappig. Er komen een soort gekke lijmslierten uit. Je waant je even Spiderman.
Voor het uitsnijden heb ik scalpeltjes gebruikt. Dat werkte heel fijn. Maar die dingen worden wel bijzonder rap bot. Gelukkig had ik 10 mesjes. Net genoeg.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Terug de auto in. Slangetjes terugpakken. Daarvoor heb ik raamklei gebruikt en hier en daar wat ducttape om de boel goed op zijn plek te houden.
Afbeelding


En dan hier het resultaat. Het is overigens echt bijzonder lastig om het geheel goed op de foto te krijgen. Elk licht geeft weer een ander beeld. Maar deze plaatjes geven denk ik wel een redelijk goed beeld van het resultaat:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Al met al weer een geslaagd project. Het donkere vind ik erg gaaf. Past bij de ietwat sportieve T5 die ik heb.


Ook heb ik nog een leuk item op de kop getikt. In mijn auto zit een bekerhouder zonder schuifluikje. En de C70 is standaard geleverd met. Dus met bekerhouder, maar ook afsluitbaar. Ik was er al een tijdje naar op zoek in mijn kleur. En gevonden op Ebay. Is inmiddels onderweg vanuit de UK.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Enigma's Volvo V50 2.5 T5

Bericht door Ferdi » 06 apr 2020, 11:24

Erg netjes!
Ga je de kappen waar de gordels uit komen ook nog zwart spuiten of laat je deze zo?

Die bekerhouder ben ik ook ooit nog eens naar op zoek geweest, maar destijds vroeg men daar nog een aardige hoofdprijs voor...

Online
Gisae
Berichten: 364
Lid geworden op: 28 dec 2007, 16:42

Re: Enigma's Volvo V50 2.5 T5

Bericht door Gisae » 06 apr 2020, 11:30

Ziet er netjes uit. Mooi om te zien hoeveel aandacht er aan de auto wordt besteed.
Worden de trim delen van de B/C/D stijl en het deel boven de spiegel ook nog zwart?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39725
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Enigma's Volvo V50 2.5 T5

Bericht door Arthur » 06 apr 2020, 11:50

Netjes gedaan hoor, staat goed.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berry1000RR, BMeinders, Estoque, KoenM, Pfhmulder, Sidney, Vanreijmersdal en 59 gasten