bmw e28 m106 turbo 811pk/1000nm
- jos_br
- Berichten: 2248
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
- Locatie: Dieverbrug
- Contacteer:
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Mooi om te zien wat bijvoorbeeld de verschillen in opbouw van de turbo's is. Deze techniek gaat zo hard, zoals bij deze te zien dat zo'n van buiten kleinere turbo voorzien van een groter binnenwerk dus effectiever is. Afstellen van zo'n set-up is ook geen sinecure bij dit soort builds, voor je het weet liggen de zuigers er gesmolten in....
Heb echt respect voor dit soort projecten!
Jos.
Heb echt respect voor dit soort projecten!
Jos.
-
- Berichten: 51372
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Ja wat een prachtig project! Top!
-
- Berichten: 145
- Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Klopt, daarom ga ik naar een goede tuner met een goede dyno.jos_br schreef: ↑25 dec 2021, 10:32 Mooi om te zien wat bijvoorbeeld de verschillen in opbouw van de turbo's is. Deze techniek gaat zo hard, zoals bij deze te zien dat zo'n van buiten kleinere turbo voorzien van een groter binnenwerk dus effectiever is. Afstellen van zo'n set-up is ook geen sinecure bij dit soort builds, voor je het weet liggen de zuigers er gesmolten in....
Heb echt respect voor dit soort projecten!
Jos.
-
- Berichten: 145
- Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Weer lekker wat kunnen doen in de vakantie.
Al de oude benzineleiding zooi van onder de auto geschroefd en de nieuwe leidingen vanaf de pompen tot onder de motorkap getrokken.
De slangen zijn wel een stuk dikker dan de originele leidingen maar het past allemaal precies.
Oude leidingsysteem is 6mm binnenwerks en nu 11,7mm binnenwerks.
Ook in de reservewielbak is nu alles een eind klaar, ik kwam nog een paar koppelingen te kort maar die heb ik nu binnen dus zo snel mogelijk klaar maken.
Heb gekozen voor een push lock slang, dat is de slang erover heen persen en klaar wel even in warm water hangen anders is de slang te
stug, wil er nog wel voor de zekerheid een slangklem overheen zetten.
De turbo is ook afgemonteerd nu had alle pakkingen binnen, wat een rot werk is dat om alle moeren vast te draaien dus voor het makkelijke turbine en compressorhuis eraf gehaald.
Ook nog een begin gemaakt met de nuke fuelrail te monteren, moet wel injectorverlengers tussen anders kom hij tegen het thermostaathuis aan.
De montage steunen ga ik nog even netjes afwerken.
Tot zover mijn vakantie.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Al de oude benzineleiding zooi van onder de auto geschroefd en de nieuwe leidingen vanaf de pompen tot onder de motorkap getrokken.
De slangen zijn wel een stuk dikker dan de originele leidingen maar het past allemaal precies.
Oude leidingsysteem is 6mm binnenwerks en nu 11,7mm binnenwerks.
Ook in de reservewielbak is nu alles een eind klaar, ik kwam nog een paar koppelingen te kort maar die heb ik nu binnen dus zo snel mogelijk klaar maken.
Heb gekozen voor een push lock slang, dat is de slang erover heen persen en klaar wel even in warm water hangen anders is de slang te
stug, wil er nog wel voor de zekerheid een slangklem overheen zetten.
De turbo is ook afgemonteerd nu had alle pakkingen binnen, wat een rot werk is dat om alle moeren vast te draaien dus voor het makkelijke turbine en compressorhuis eraf gehaald.
Ook nog een begin gemaakt met de nuke fuelrail te monteren, moet wel injectorverlengers tussen anders kom hij tegen het thermostaathuis aan.
De montage steunen ga ik nog even netjes afwerken.
Tot zover mijn vakantie.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
- Martijn_bmw
- Berichten: 26712
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Gaaf werk weer! Mooi om te zien met hoeveel precisie je alles bouwt
-
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Supergaaf project en wat een tijd en mooie materialen worden erin gestoken.
Ik zou alleen die houten balken snel inruilen en een paar tientjes uitgeven aan een paar assteunen of oprijsteunen.
Ik zou alleen die houten balken snel inruilen en een paar tientjes uitgeven aan een paar assteunen of oprijsteunen.
-
- Berichten: 145
- Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Vooral heel veel tijd inderdaad
Aan de voorkant staan er al assteunen onder, maar de andere waren nalevering dus vandaar even deze tijdelijke oplossing.
-
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Het zijn welbestede uren. Kan me voorstellen dat je na een geklaarde klus weer extra kan genieten.
Goed om te horen dat het hout tijdelijk is.
Zelf krijg ik altijd de kriebels als ik onder een auto lig (komt trouwens niet vaak voor..... ) als ie niet zowel door een krik als een assteun in de lucht wordt gehouden.
-
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 09 mei 2016, 18:37
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Netjes!! Zie dat je carterontluchting middels een filtertje hebt. Niet via een catchcan? Veel last van olielucht in de auto of valt dat mee?
-
- Berichten: 145
- Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Klopt aan de voorkant staat hij op assteunen en achter nu hout, dus eigenlijk kan er niks mee gebeuren.DFJEF schreef: ↑08 jan 2022, 16:40Het zijn welbestede uren. Kan me voorstellen dat je na een geklaarde klus weer extra kan genieten.
Goed om te horen dat het hout tijdelijk is.
Zelf krijg ik altijd de kriebels als ik onder een auto lig (komt trouwens niet vaak voor..... ) als ie niet zowel door een krik als een assteun in de lucht wordt gehouden.
Nee niet via een catchan, heb het nu wel op mijn to do lijst geschreven. Ga denk ik een slang erop doen en dan gewoon naar de onderkant van de auto.
Geen last van olielucht in de auto.
-
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 09 mei 2016, 18:37
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Ok, helder. Heb momenteel de catchcan aangesloten op het luchtfilter. Maar was ook aan het denken om de catchcan af te doppen middels een filter rechtstreeks op de catchcan.
Laatst gewijzigd door Paul S op 09 jan 2022, 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 09 mei 2016, 18:37
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Veel last trouwens van olielucht of valt dat wel mee?
-
- Berichten: 145
- Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59
-
- Berichten: 145
- Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Weer een paar puntjes minder op mijn to do lijst.
Olieaanvoer vernieuwd voor een zwarte slang en koppelingen, alle benzineleidingen definiet vast gezet aan de pompen, de steuntjes zijn klaar voor de benzinerail, injectoren getest op sproeibeeld en nadruppelen maar ze zijn nog in topstaat en een nieuwe voeding getrokken voor de water/methanol.
Alles weer nieuw
Steuntjes in de wrinkle paint
Injectorverlengers gemonteerd
Injectoren getest
2 schakelaars gemaakt (links naast de tablet) 1 voor de ecu aan en uit te schakelen en 1 voor de water/methanol.
Binnenkort op zoek naar versterkte dynamo rubbers want de originele kan het geweld niet aan. Staat er behoorlijk scheef onder nu
Olieaanvoer vernieuwd voor een zwarte slang en koppelingen, alle benzineleidingen definiet vast gezet aan de pompen, de steuntjes zijn klaar voor de benzinerail, injectoren getest op sproeibeeld en nadruppelen maar ze zijn nog in topstaat en een nieuwe voeding getrokken voor de water/methanol.
Alles weer nieuw
Steuntjes in de wrinkle paint
Injectorverlengers gemonteerd
Injectoren getest
2 schakelaars gemaakt (links naast de tablet) 1 voor de ecu aan en uit te schakelen en 1 voor de water/methanol.
Binnenkort op zoek naar versterkte dynamo rubbers want de originele kan het geweld niet aan. Staat er behoorlijk scheef onder nu
- jos_br
- Berichten: 2248
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
- Locatie: Dieverbrug
- Contacteer:
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Ziet er goed uit, maar waarom hangt de dynamo in rubber? Is het geen idee deze star te monteren incl, een vrijlooppoelie? Wij monteren met een ombouw nu ook zo'n vrijlooppoelie, wordt die mooi rustig van en je hebt geen last van trillingen.
Jos.
Jos.
-
- Berichten: 145
- Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Origineel zit bij de ophangpunten rubber, dus die ga ik nu vervangen, en misschien later ooit eens wat ombouwen. Eerst kijken of deze dynamo nog genoeg trekt
-
- Berichten: 145
- Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Als je ooit een turbobuild begin maak dan niet zo een groot inlaatspruitstuk als mij want dat scheelt een hoop gepruts, maar na een half uur had ik eindelijk de dynamo te pakken
Versterkte urethaan rubbers gevonden van strongflex dus die gaan hopenlijk langer mee, ook kwam ik er achter dat de spanmoer een paar tandjes mist dus deze ook vervangen en de dynamo hangt er nu weer mooi recht onder.
Versterkte urethaan rubbers gevonden van strongflex dus die gaan hopenlijk langer mee, ook kwam ik er achter dat de spanmoer een paar tandjes mist dus deze ook vervangen en de dynamo hangt er nu weer mooi recht onder.
-
- Berichten: 145
- Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Vorige week had ik een weekje quarantaine dus mooi de gelegenheid om verder te gaan aan de bmw.
Oliefilter er uit gehaald om te controleren of er geen metaaldeeltjes in zaten maar het filter was mooi schoon.
Na veel berichtjes naar de leverancier van de benzinekoppelingen had ik eindelijk de laatste koppeling binnen en kon ik het benzinesysteem klaar maken.
Toen was het grote moment om de sleutel om te draaien en de benzinepompen te laten draaien, het opvoerpompje in de tank levert te weinig om de surgetank te vullen maar na een poosje was toch de tank vol en stond het benzinesysteem onder druk.
Alles gecontroleerd of er geen lekkages waren dat bleek niet het geval dus toen starten en de motor sloeg gelijk aan en liep mooi stationair, benzinedruk even gecontroleerd maar die stond nog mooi op 2,5bar.
Als het goed is de laatste bestelling van tim maatman binnen gekregen.
2 nieuwe o ringen voor in de intercoolerpijp klem, nieuw lage druk opvoerpompje van deatschwerks voor in de tank, inlaattemp lasbung en er zat nog een klem bij als cadeautje.
Op de fotos is te zien hoe klein het pompje is maar levert toch 215liter per uur.
De tank heb ik alvast leeg gepompt zodat er verse 98 in kan voor op de dyno, volgende week wordt er nog 120Liter panta 102 geleverd voor de highboost mapping.
Hier de nieuwe opvoerpomp geïnstalleerd, nog even de plus opnieuw vast solderen en hij kan de tank weer in.
Wastegate veren veranderd 1 veer erbij gezet zodat lowboost wordt verhoogd van 0,83bar naar 0,93 bar.
Met de mac valve kan je de veerdruk ruim verdubbelen dus eerst zouden we ongeveer 1.7/1.8bar kunnen draaien en nu richting de 2bar.
Wel een rot werk om het dekseltje er weer op te krijgen zonder dat hij in je gezicht schiet.
En tot slot staat de dyno datum vast op 24maart.!
Oliefilter er uit gehaald om te controleren of er geen metaaldeeltjes in zaten maar het filter was mooi schoon.
Na veel berichtjes naar de leverancier van de benzinekoppelingen had ik eindelijk de laatste koppeling binnen en kon ik het benzinesysteem klaar maken.
Toen was het grote moment om de sleutel om te draaien en de benzinepompen te laten draaien, het opvoerpompje in de tank levert te weinig om de surgetank te vullen maar na een poosje was toch de tank vol en stond het benzinesysteem onder druk.
Alles gecontroleerd of er geen lekkages waren dat bleek niet het geval dus toen starten en de motor sloeg gelijk aan en liep mooi stationair, benzinedruk even gecontroleerd maar die stond nog mooi op 2,5bar.
Als het goed is de laatste bestelling van tim maatman binnen gekregen.
2 nieuwe o ringen voor in de intercoolerpijp klem, nieuw lage druk opvoerpompje van deatschwerks voor in de tank, inlaattemp lasbung en er zat nog een klem bij als cadeautje.
Op de fotos is te zien hoe klein het pompje is maar levert toch 215liter per uur.
De tank heb ik alvast leeg gepompt zodat er verse 98 in kan voor op de dyno, volgende week wordt er nog 120Liter panta 102 geleverd voor de highboost mapping.
Hier de nieuwe opvoerpomp geïnstalleerd, nog even de plus opnieuw vast solderen en hij kan de tank weer in.
Wastegate veren veranderd 1 veer erbij gezet zodat lowboost wordt verhoogd van 0,83bar naar 0,93 bar.
Met de mac valve kan je de veerdruk ruim verdubbelen dus eerst zouden we ongeveer 1.7/1.8bar kunnen draaien en nu richting de 2bar.
Wel een rot werk om het dekseltje er weer op te krijgen zonder dat hij in je gezicht schiet.
En tot slot staat de dyno datum vast op 24maart.!
- jos_br
- Berichten: 2248
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
- Locatie: Dieverbrug
- Contacteer:
-
- Berichten: 145
- Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Voorraad panta is ook binnen.
Gisteren de bmw weggebracht naar ws exhaust die gaat de downpipe aanpassen en de intercoolerpijpen maken, van de keer geen zin om het zelf te maken.
Staat daar ook een dikke e28 op de brug.
Gisteren de bmw weggebracht naar ws exhaust die gaat de downpipe aanpassen en de intercoolerpijpen maken, van de keer geen zin om het zelf te maken.
Staat daar ook een dikke e28 op de brug.
- Milka
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
en een dikke Porsche op de grond
-
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 09 mei 2016, 18:37
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Zeker met die laatste foto kan ik persoonlijk niets anders concluderen dat die oude auto’s een stuk meer karakter hebben.
- Joy
- Berichten: 10780
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Die Porsche is van Burton hier op het forum.
Goed bedrijf dat WS.
Goed bedrijf dat WS.
-
- Berichten: 145
- Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59
-
- Berichten: 145
- Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Afgelopen maandag kreeg ik telefoon dat de bmw weer klaar was bij ws exhaust dus de volgende dag er om geweest en wat ben ik blij met het resultaat.!
Hij heeft de downpipe aangepast en 2 nieuwe intercoolerbochten gemaakt, op de turbo zit nu een vaste klem en in de andere bocht zitten ook de water/meth nozzle aansluitingen, blowoff en de inlaattemp sensor.
Nog even een keer met een scotbrite over de bochten heen zodat de lasjes netjes zijn.
Nu verder met de to do list en dan is hij klaar voor de dyno.
To do list:
- downpipe vast zetten
- water/meth nozzles aansluiten
- water/meth systeem testen
- slangklemmen vervangen
- kleppen stellen
- nokkenastiming checken
- vacuumslangen veranderen
- olie + filter vervangen
Wat me ook opviel hoeveel soepeler de precision draait vergeleken met de holset, zette de motor uit en het compressorwiel blijft dan nog 30seconden na draaien terwijl de holset bijna gelijk stil staat.
Hij heeft de downpipe aangepast en 2 nieuwe intercoolerbochten gemaakt, op de turbo zit nu een vaste klem en in de andere bocht zitten ook de water/meth nozzle aansluitingen, blowoff en de inlaattemp sensor.
Nog even een keer met een scotbrite over de bochten heen zodat de lasjes netjes zijn.
Nu verder met de to do list en dan is hij klaar voor de dyno.
To do list:
- downpipe vast zetten
- water/meth nozzles aansluiten
- water/meth systeem testen
- slangklemmen vervangen
- kleppen stellen
- nokkenastiming checken
- vacuumslangen veranderen
- olie + filter vervangen
Wat me ook opviel hoeveel soepeler de precision draait vergeleken met de holset, zette de motor uit en het compressorwiel blijft dan nog 30seconden na draaien terwijl de holset bijna gelijk stil staat.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Berry1000RR, BMeinders, Estoque, KoenM, Philipoo, Sidney, Vanreijmersdal en 62 gasten