bmw e28 m106 turbo 811pk/1000nm
- EvdP
- Berichten: 6141
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
M70?
Een goede E21 vinden is niet heel makkelijk meer maar lijkt mij wel een fantastisch project!
Een goede E21 vinden is niet heel makkelijk meer maar lijkt mij wel een fantastisch project!
- Harrie D
- Berichten: 648
- Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
- Locatie: Onder Eindhoven
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Er werd me toevallig gisteren nog een E21 315 te ruil aangeboden, had er verder geen interesse in en niet doorgevraagd omdat ik al genoeg moeite in mn E36 moet steken, maar als je de naam wil hebben dan stuur maar even een PB.Hdv schreef: ↑01 dec 2019, 10:57 Nou de bakecu is besteld en word gemaakt in zweden..
Nog een mooi blok op de kop getikt met alle aanbouwdelen erop.
Incl automaat, kabelboom, ecu’s en luchtmassameters.
Nu nog een mooi chassis vinden om hem erin te hangen, word waarschijnlijk een e21
afbeelding
afbeelding
Welke maat turbinehuis heb je eigenlijk op die HX40 zitten ?
-
- Berichten: 145
- Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Ik weet welk alternatief er nog is, maar ik heb best goede reacties gehoord over dkgecu dus daarom heb ik er voor gekozen dus ben benieuwd..Djessey schreef: ↑01 dec 2019, 11:25 Jaaaaa! Nog een DCT swap op het forum. Echt onwijs gaaf dit. Ik zie dat je hebt gekozen voor de DGKecu! Er zijn ook nog wat alternatieven mocht je daar benieuwd naar zijn. Ik ben zelf een LS1 DCT swap aan het doen, maar hoor gemengde dingen over de DGK en heb zelf voor een andere aansturing gekozen.
Jaa we gaan kijken of dat een beetje gaat passen
Het is een m73b54 dus de grootste uitvoering.
Een maatje van me heeft nog een e21 staan met een kapotte koppakking dus dat word waarschijnlijk het slachtoffer..
Er werd me toevallig gisteren nog een E21 315 te ruil aangeboden, had er verder geen interesse in en niet doorgevraagd omdat ik al genoeg moeite in mn E36 moet steken, maar als je de naam wil hebben dan stuur maar even een PB.Harrie D schreef: ↑01 dec 2019, 13:23 [quote=Hdv post_id=<a href="tel:1387440">1387440</a> time=<a href="tel:1575194233">1575194233</a> user_id=14801]
Nou de bakecu is besteld en word gemaakt in zweden..
Nog een mooi blok op de kop getikt met alle aanbouwdelen erop.
Incl automaat, kabelboom, ecu’s en luchtmassameters.
Nu nog een mooi chassis vinden om hem erin te hangen, word waarschijnlijk een e21
afbeelding
afbeelding
Welke maat turbinehuis heb je eigenlijk op die HX40 zitten ?
[/quote]
Ik heb een 18cm turbinehuis met 64cm turbinewiel op de super hx40 zitten.
-
- Berichten: 145
- Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Nou de bak is binnen..
Deze komt uit een m4 en heeft 13000km gelopen dus zo goed als nieuw..
De ecu is ook onderweg, dus binnenkort de electronica aanpassen in de bak..
Adapterplaat is ook ontworpen, nu alleen nog een spline hub laten maken en dan heb ik als goed alles om aan in de inbouw te beginnen..
- Djessey
- Berichten: 2175
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Lekker! Ik heb ook een M4 bak, die heeft flink langere overbrengingen.
Ga je de spline hub frezen of draadvonken?
Ga je de spline hub frezen of draadvonken?
- MartijnGizmo
- Berichten: 12746
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Moet wel een beleving zijn zeg, dit vermogen in zo'n koets met een DCT!
-
- Berichten: 145
- Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Een m4 bak was qua overbrenging beter voor mij icm een 3.07diff.. een 335i dct bak had een te korte overbrenging dan zou ik in de 7e versnelling maar 220km per uur rijden..
Ik heb iemand gevonden die heeft al een splinehubs liggen maar moeten alleen nog aangepast worden naar mijn vliegwiel.
Maar weet niet of die gefreesd zijn of gevonkt.
Jaa ben echt benieuwd hoe het gaat lopenMartijnGizmo schreef: ↑13 dec 2019, 12:17 Moet wel een beleving zijn zeg, dit vermogen in zo'n koets met een DCT!
- Djessey
- Berichten: 2175
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Die van Daniel zijn gevonkt als je die bedoelt (volvo)Hdv schreef: ↑13 dec 2019, 12:50Een m4 bak was qua overbrenging beter voor mij icm een 3.07diff.. een 335i dct bak had een te korte overbrenging dan zou ik in de 7e versnelling maar 220km per uur rijden..
Ik heb iemand gevonden die heeft al een splinehubs liggen maar moeten alleen nog aangepast worden naar mijn vliegwiel.
Maar weet niet of die gefreesd zijn of gevonkt.
Hem kan ik wel aanraden, kwaliteit
-
- Berichten: 145
- Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Speedshop ter steege ga ik ze laten maken..Djessey schreef: ↑13 dec 2019, 13:36Die van Daniel zijn gevonkt als je die bedoelt (volvo)Hdv schreef: ↑13 dec 2019, 12:50Een m4 bak was qua overbrenging beter voor mij icm een 3.07diff.. een 335i dct bak had een te korte overbrenging dan zou ik in de 7e versnelling maar 220km per uur rijden..
Ik heb iemand gevonden die heeft al een splinehubs liggen maar moeten alleen nog aangepast worden naar mijn vliegwiel.
Maar weet niet of die gefreesd zijn of gevonkt.
Hem kan ik wel aanraden, kwaliteit
Deze week zou hij de eerste batch binnen krijgen.
-
- Berichten: 145
- Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Klein beginnetje gemaakt alvast aan de dctbak.
De parkeerstand ge unlocked, want de parkeerstand kan ik niet meer gebruiken.
Adapter gemonteerd voor de oliekoeler aansluitingen:
Begin gemaakt om de mechatronica gedeelte los te halen, deze moet aangepast worden naar de andere ecu.
Vliegwiel komt van een m30b28 deze zijn lichter dan een m30b34.
Deze gaat binnenkort op de post naar speedshop ter steege om aan te passen naar een dctspline hub.
Swapmateriaal, heb nog een m4 dct gekocht misschien voor een project of anders voor de handel..
De parkeerstand ge unlocked, want de parkeerstand kan ik niet meer gebruiken.
Adapter gemonteerd voor de oliekoeler aansluitingen:
Begin gemaakt om de mechatronica gedeelte los te halen, deze moet aangepast worden naar de andere ecu.
Vliegwiel komt van een m30b28 deze zijn lichter dan een m30b34.
Deze gaat binnenkort op de post naar speedshop ter steege om aan te passen naar een dctspline hub.
Swapmateriaal, heb nog een m4 dct gekocht misschien voor een project of anders voor de handel..
- Martijn_bmw
- Berichten: 26696
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Mooie spullen heb je zo staan
Die V12 motor is ook erg imposant
Die V12 motor is ook erg imposant
- Harrie D
- Berichten: 648
- Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
- Locatie: Onder Eindhoven
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Is ie goeiekoop ?Hdv schreef: ↑14 dec 2019, 12:11 Swapmateriaal, heb nog een m4 dct gekocht misschien voor een project of anders voor de handel..
https://uploads.tapatalk-cdn.com/201912 ... 649481.jpg
(bedankt voor de info over het turbinehuis trouwens, dan weet ik dat m'n V8 het met een 16 of 18cm huis prima moet doen qua spool/lag)
-
- Berichten: 145
- Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Goeiekoper dan normaalHarrie D schreef: ↑16 dec 2019, 02:56Is ie goeiekoop ?Hdv schreef: ↑14 dec 2019, 12:11 Swapmateriaal, heb nog een m4 dct gekocht misschien voor een project of anders voor de handel..
https://uploads.tapatalk-cdn.com/201912 ... 649481.jpg
(bedankt voor de info over het turbinehuis trouwens, dan weet ik dat m'n V8 het met een 16 of 18cm huis prima moet doen qua spool/lag)
Er rijd nog een v8 rond met een super hx40 met 16cm huis.
En die rijd rond met 700pk en 1015nm maar wel met 64 compressorwiel en 67mm turbinewiel
Met originele super hx40 reed hij met 594pk en 860nm
-
- Berichten: 145
- Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
De dkgecu is in Nederland aangekomen.
En komt binnenkort naar mij toe.
Hij is helemaal compleet met oliebestendige draadjes, ecu, connectors en gearindicator.
In de kerstvakantie de bak verder open trekken en de ecu eraan solderen.
En gelijk de bak een beurtje geven, nieuwe pakkingen, olie en filter.
En komt binnenkort naar mij toe.
Hij is helemaal compleet met oliebestendige draadjes, ecu, connectors en gearindicator.
In de kerstvakantie de bak verder open trekken en de ecu eraan solderen.
En gelijk de bak een beurtje geven, nieuwe pakkingen, olie en filter.
- e30touring1990
- Berichten: 2813
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
mooi project waar je zo met beide benen in springt. ben erg benieuwd!
-
- Berichten: 145
- Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Klein beginnetje gemaakt aan de dctbak.
Oude olie eruit, mechatronica eruit gehaald, alles wat niet meer nodig is van de printplaat gehaald.
Toen wilde ik aan de kabelboom beginnen, maar toen er achter gekomen dat ik de kabelboom iets anders ga maken dan normaal dus kwam er al snel achter dat ik draad te kort kom, en aangezien het olie en hitte bestendige draad moet zijn voor in de bak moest ik dat bestellen..
Dus hopelijk aan het eind van de week dat ik weer verder kan.
Het mechatronica systeem:
Mechatronica systeem gedemonteerd:
Alles van de oude printplaat eraf gehaald:
de magneten in de bak schoongemaakt:
Olie en filters zijn ook besteld dus hopelijk snel alles klaar maken.
Oude olie eruit, mechatronica eruit gehaald, alles wat niet meer nodig is van de printplaat gehaald.
Toen wilde ik aan de kabelboom beginnen, maar toen er achter gekomen dat ik de kabelboom iets anders ga maken dan normaal dus kwam er al snel achter dat ik draad te kort kom, en aangezien het olie en hitte bestendige draad moet zijn voor in de bak moest ik dat bestellen..
Dus hopelijk aan het eind van de week dat ik weer verder kan.
Het mechatronica systeem:
Mechatronica systeem gedemonteerd:
Alles van de oude printplaat eraf gehaald:
de magneten in de bak schoongemaakt:
Olie en filters zijn ook besteld dus hopelijk snel alles klaar maken.
-
- Berichten: 145
- Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Weer een klein beetje vooruitgang met het project:
De draden zijn doorverbonden, nu alleen nog een kabelboom maken aan de solenoids en dan kan de bak weer dicht..
Dit was een behoorlijk nauwkeurig werkje
Heb via ebay nog een nieuw water methanol systeem kunnen kopen.
Het is een set van snowperformance met 2 nozzles en een 9,5L tank.
Deze gaat 50/50 water en methanol inspuiten om knock tegen te gaan en inlaatluchttemperatuur te laten dalen..
Ik hoop met dit set 70pk te kunnen winnen
De draden zijn doorverbonden, nu alleen nog een kabelboom maken aan de solenoids en dan kan de bak weer dicht..
Dit was een behoorlijk nauwkeurig werkje
Heb via ebay nog een nieuw water methanol systeem kunnen kopen.
Het is een set van snowperformance met 2 nozzles en een 9,5L tank.
Deze gaat 50/50 water en methanol inspuiten om knock tegen te gaan en inlaatluchttemperatuur te laten dalen..
Ik hoop met dit set 70pk te kunnen winnen
-
- Berichten: 9062
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86 | VW California | Mazda 3
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Niet normaal wat jij kan.
- EvdP
- Berichten: 6141
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Knap idd!
- Djessey
- Berichten: 2175
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Hehehe gaaf om te zien, wat voor stekker ga je gebruiken om de bak bekabeling te kunnen loskoppelen? Ik ben toevallig op hetzelfde punt, heb nu de bak direct aan de GCU aangesloten met genoeg draad omdat ik nog twijfel wat voor stekker ik ertussen wil zetten.
-
- Berichten: 145
- Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Ik ga gewoon een universele stekker pakken even kijken hoeveel polig ik precies nodig heb zodat ik de bak makkelijk kan los kan maken en demonteren.
-
- Berichten: 145
- Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Een kleine update:
Kabelboom gemaakt voor de m4 dct moet alleen nog gesoldeerd worden
Als alles gesoldeerd is deze stekkers erop maken zodat de bak makkelijk los te koppelen is
Nieuwe vliegwielbouten van ppf zijn ook binnen.
Als het goed is zijn die beter dan arps en lopen ze niet los.
En de splinehub is binnen maar moet nog pas gemaakt worden op mijn vliegwiel.
En hij word nog een stuk kleiner gedraaid.
In die laatste dingetjes verzamelen en te maken gaat veel tijd in zitten..
Maar streefdatum is april weer rijdend..
En anders haal ik de getrag 265 er vanonder en reviseer ik die, want de sharknosemeeting wil ik er gewoon weer zijn..
Kabelboom gemaakt voor de m4 dct moet alleen nog gesoldeerd worden
Als alles gesoldeerd is deze stekkers erop maken zodat de bak makkelijk los te koppelen is
Nieuwe vliegwielbouten van ppf zijn ook binnen.
Als het goed is zijn die beter dan arps en lopen ze niet los.
En de splinehub is binnen maar moet nog pas gemaakt worden op mijn vliegwiel.
En hij word nog een stuk kleiner gedraaid.
In die laatste dingetjes verzamelen en te maken gaat veel tijd in zitten..
Maar streefdatum is april weer rijdend..
En anders haal ik de getrag 265 er vanonder en reviseer ik die, want de sharknosemeeting wil ik er gewoon weer zijn..
-
- Berichten: 4296
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Mooi werk
-
- Berichten: 145
- Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Er zit nog niet zo heel veel vooruitgang in dit project, wel is de splinehub nu getekend en is klaar voor de cnc machine.
Ook heb ik 2 verlopen gescoord voor op de thermostaat van de bak
De kabelboom is nu helemaal klaar gesoldeerd,
Nu alles netjes weg bundelen met krimpkous en dan buiten de bak een stekker eraan zodat het plug en play is.
Dat blauwe oogje is de tempsensor die word weer gekoppeld aan de ecu.!
Als bmw liefhebber moet je toch zoveel mogelijk geprobeerd hebben van het merk bmw.
Dus wat doe je als er in de buurt een bmw k100lt uit 1990 te koop staat?
Juist kar aanpikken en ophalen.
Het is een caferacer project, maar dit word een meer jaren project.
Wil als eerste de kabelboom eruit halen en een motogadget m unit bleu monteren zodat de ergste draadbende eruit is.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ook heb ik 2 verlopen gescoord voor op de thermostaat van de bak
De kabelboom is nu helemaal klaar gesoldeerd,
Nu alles netjes weg bundelen met krimpkous en dan buiten de bak een stekker eraan zodat het plug en play is.
Dat blauwe oogje is de tempsensor die word weer gekoppeld aan de ecu.!
Als bmw liefhebber moet je toch zoveel mogelijk geprobeerd hebben van het merk bmw.
Dus wat doe je als er in de buurt een bmw k100lt uit 1990 te koop staat?
Juist kar aanpikken en ophalen.
Het is een caferacer project, maar dit word een meer jaren project.
Wil als eerste de kabelboom eruit halen en een motogadget m unit bleu monteren zodat de ergste draadbende eruit is.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
- Berichten: 145
- Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Weer eens een update:
De electronica is een eind klaar nu en het deksel past gelukkig nog dicht.!
De splinehub is ook een eind klaar nu, alleen de boutgaten moeten er nog ingemaakt worden
Alleen het dctproject gaat even op stop.
Want de bak gaat niet plug en play passen in de tunnel van een e28, ik was er van uit gegaan dat het wel zou passen maar niet dus.
Dus komende bouwvak de tunnel uitslijpen en een nieuwe erin lassen.
Binnen nu en 2 weken de getrag 265 er vanonder en reviseren zodat we weer kunnen rijden en naar de sharknosemeeting kunnen.
En gelijk de motor beurtje geven en weer seizoen klaarmaken.
Ik ga proberen om ook gelijk de water/mathanol te installeren en te testen, en als alles goed werkt weer de dyno op.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
De electronica is een eind klaar nu en het deksel past gelukkig nog dicht.!
De splinehub is ook een eind klaar nu, alleen de boutgaten moeten er nog ingemaakt worden
Alleen het dctproject gaat even op stop.
Want de bak gaat niet plug en play passen in de tunnel van een e28, ik was er van uit gegaan dat het wel zou passen maar niet dus.
Dus komende bouwvak de tunnel uitslijpen en een nieuwe erin lassen.
Binnen nu en 2 weken de getrag 265 er vanonder en reviseren zodat we weer kunnen rijden en naar de sharknosemeeting kunnen.
En gelijk de motor beurtje geven en weer seizoen klaarmaken.
Ik ga proberen om ook gelijk de water/mathanol te installeren en te testen, en als alles goed werkt weer de dyno op.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 90 gasten