bmw e28 m106 turbo 811pk/1000nm

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm

Bericht door RJK » 16 mar 2020, 17:02

Hdv schreef: 16 mar 2020, 16:50 Alleen het dctproject gaat even op stop.
Want de bak gaat niet plug en play passen in de tunnel van een e28.
Kan mij er iets bij voorstellen! Bij mijn E30 project past de 6-bak van de V8 wel in de tunnel maar dat komt voornamelijk omdat een traditionele versnellingsbak vooral bij het koppelingshuis groot is maar daarna al snel smaller wordt. Dat is bij de DTC bak wel anders zie ik, ik neem aan dat daar ook jou probleem zit?

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2175
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm

Bericht door Djessey » 16 mar 2020, 17:09

Fijn om de bedrading af te hebben, wel even een domper dat hij niet past in de tunnel. Maar in het grote plaatje slechts een kleine hobbel in de weg :)

Hdv
Berichten: 145
Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59

Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm

Bericht door Hdv » 16 mar 2020, 18:07

RJK schreef: 16 mar 2020, 17:02
Hdv schreef: 16 mar 2020, 16:50 Alleen het dctproject gaat even op stop.
Want de bak gaat niet plug en play passen in de tunnel van een e28.
Kan mij er iets bij voorstellen! Bij mijn E30 project past de 6-bak van de V8 wel in de tunnel maar dat komt voornamelijk omdat een traditionele versnellingsbak vooral bij het koppelingshuis groot is maar daarna al snel smaller wordt. Dat is bij de DTC bak wel anders zie ik, ik neem aan dat daar ook jou probleem zit?
Ja de belhouse past er wel in maar het einde van de bak niet..
En met alleen iets naar buitendrukken werkt niet, want dan moet je inleveren in de hoogte..
Dus vandaar van de zomer nieuwe tunnel maken als ik een week de tijd heb.
Djessey schreef: 16 mar 2020, 17:09 Fijn om de bedrading af te hebben, wel even een domper dat hij niet past in de tunnel. Maar in het grote plaatje slechts een kleine hobbel in de weg :)
Ja de bedrading was een heel gepuzzel en een hoop piel werk maar het is gelukt.
Alleen nog even stekkers eraan zetten en klaar.

Maar goed eerst de tunnel dus verbouwen, maar ik wil weer gaan boosten dus de getrag maar weer aan de gang helpen en dan heerlijk cruisen

Gebruikersavatar
Harrie D
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
Locatie: Onder Eindhoven

Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm

Bericht door Harrie D » 17 mar 2020, 09:30

Wat je met de tunnel ook kan doen (en vrij weinig werk is, heb je binnen een dag geknutseld)
Even van 5-10cm achter de versnellingspook tot voorin openslijpen (zover als je het haalt) zodat je de bovenste plaat op kan tillen, dan de zijkanten breder kloppen en er een strip plaatstaal tussen lassen aan beide kanten.
Hangt er wel vanaf hoeveel ruimte je moet winnen, maar als je vooral aan de bovenkant ruimte nodig hebt is dit weinig werk en het levert behoorlijk veel ruimte op.

Heb het bij m'n 1602 ook zo gedaan toen er een 5-bak in moest.

Gebruikersavatar
JWtje
Berichten: 297
Lid geworden op: 11 mei 2016, 15:42
Auto: E30-2JZ/ E55 AMG Combi op LPG
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm

Bericht door JWtje » 17 mar 2020, 10:14

Ik las dat je met die water methanol kit bezig was. Ik heb dat op een dragrace auto gemonteerd en was daar in eerste instantie niet tevreden over omdat ie niet goed tussen alle cilinders verdeeld. Wij hadden op iedere uitlaat een EGT en uit de datalog bleek dat er heel veel verschil zat. Dus dan doe je je turbodruk omhoog en lopen er straks 1 of 2 cilinders helemaal naar de klote. Als je per poort 1 nozzle installeert dan is dat wel weer opgelost uiteraard.

Hdv
Berichten: 145
Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59

Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm

Bericht door Hdv » 17 mar 2020, 10:43

Harrie D schreef: 17 mar 2020, 09:30 Wat je met de tunnel ook kan doen (en vrij weinig werk is, heb je binnen een dag geknutseld)
Even van 5-10cm achter de versnellingspook tot voorin openslijpen (zover als je het haalt) zodat je de bovenste plaat op kan tillen, dan de zijkanten breder kloppen en er een strip plaatstaal tussen lassen aan beide kanten.
Hangt er wel vanaf hoeveel ruimte je moet winnen, maar als je vooral aan de bovenkant ruimte nodig hebt is dit weinig werk en het levert behoorlijk veel ruimte op.

Heb het bij m'n 1602 ook zo gedaan toen er een 5-bak in moest.
Ja klopt zo wil ik het ook gaan doen, maar dan voor het mooie vloerbekleding etc eruit..
en moet dan nieuwe fatsoenlijke ophangpunten maken..
Maar van de zomer heb ik toch een paar weken vrij en dan zet ik hem op de brug en dan kan ik alles mooi in 1x afwerken..
JWtje schreef: 17 mar 2020, 10:14 Ik las dat je met die water methanol kit bezig was. Ik heb dat op een dragrace auto gemonteerd en was daar in eerste instantie niet tevreden over omdat ie niet goed tussen alle cilinders verdeeld. Wij hadden op iedere uitlaat een EGT en uit de datalog bleek dat er heel veel verschil zat. Dus dan doe je je turbodruk omhoog en lopen er straks 1 of 2 cilinders helemaal naar de klote. Als je per poort 1 nozzle installeert dan is dat wel weer opgelost uiteraard.
Klopt maar ik heb een grote ‘trechter’ als inlaat en de 2 nozzles die ik ga gebruiken zet ik in de bocht na mijn intercooler en word dan mooi verdeeld over de inlaat..
Ik weet dat er meer mee rijden en die hebben geen problemen dus ben benieuwd..

Hdv
Berichten: 145
Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59

Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm

Bericht door Hdv » 22 mar 2020, 23:13

Afgelopen weekend de bmw maar weer uit de garage gehaald.
Accupool vastgemaakt en proberen te starten en hij liep meteen, heeft toch vanaf september stil gestaan zonder aan de lader te staan.
Toen naar de garage van mijn maatjes gesleept, werkt wel ideaal met draaiende motor heb je mooi stuurbekrachtiging en rembekrachtiging.

Gelijk op de brug gezet en de bak eraf gesleuteld, aangezien ik slecht bij de bouten kan van de belhouse is het makkelijk dat het een deelbare bak is, dus 4bouten los en je pakt het achterste stuk er zo af.

Afbeelding

Afbeelding

Baksteun gedemonteerd en het schakelmechanisme.
De bak even flink ontvet en mijn maatje trekt de bak komende week open om te kijken wat er alles kapot is binnenin.

Deze week nog even spulletjes bestellen om het schakelmechanisme te reviseren

Afbeelding

Ook gelijk een begin gemaakt aan het water/methanol systeem.
Reservewiel eruit houten plaat voor op de bodem gemaakt, en ik denk dat dit de setup word.
Ga eerst met 1 nozzle rijden, en van de zomer ombouwen naar 2 en dan terug naar de dyno.

Afbeelding


En nog een foto van het geheel

Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Hdv
Berichten: 145
Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59

Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm

Bericht door Hdv » 30 mar 2020, 12:57

Zo getrag 265 is weer klaar voor eronder te hangen.
Even kijken of het gaat met de bellhouse nog aan de motor, kijken of ik dan het druklager fatsoenlijk op de as krijg.
Spullen om schakelmechanisme te reviseren heb ik ook binnen, dus ik hoop zaterdagochtend alles weer terug te kunnen monteren.

Afbeelding


Ook nog even verder gegaan met het water/methanol systeem.
Ik ga denk ik eerst met 1nozzle rijden om alleen de inlaatlucht te koelen.
Want als ik allebei monteer dan gaat hij veel te rijk lopen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Hdv
Berichten: 145
Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59

Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm

Bericht door Hdv » 13 apr 2020, 13:06

Zo de versnellingsbak hangt er weer onder.
Schakelmechanisme gelijk gereviseerd en hij schakelt nu weer snaar strak
Alles zit weer op zijn plaats en olie zit er ook weer in.

Afbeelding

Afgelopen dinsdagavond alles afgemonteerd en koppelingscilinder ontlucht en proefgereden.
Alles was goed behalve dat er nog iets lucht in het koppelingsysteem zat.
Toen ik de bmw weer op de brug zette lekte hij behoorlijk wat koelvloeistof vanuit de waterpomp, dus waarschijnlijk doordat hij 6maanden heeft stil gestaan is de keerring uitgedroogd.

Gelukkig had ik nog een nieuwe waterpomp liggen dus deze afgelopen vrijdag erop gezet.
Koppelingsysteem onder druk gezet en opnieuw ontlucht en die grijpt nu ook weer normaal aan.

Toen weer proefrondje gereden en nu was alles lekvrij met het koelsysteem, alleen lekt er nog een oliefitting dus die nog even aanpakken binnenkort.

Afbeelding

Jeffrey026
Berichten: 1658
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm

Bericht door Jeffrey026 » 13 apr 2020, 22:17

Mooi! Tijd voor meer rijdende filmpjes

Hdv
Berichten: 145
Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59

Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm

Bericht door Hdv » 31 mei 2020, 08:55

De laatste tijd niet zoveel gesleuteld maar meer met de bmw gereden dus dat is ook wel eens lekker.
Moet alleen binnenkort nog een kleine olielekkage verhelpen.

Heb nu wel alle onderdelen binnen voor de water/meth kit.
Had nog 1 extra solenoid nodig en een terugslag klep.

De meter/besturing alvast ingebouwd met deze controller kan je alles regelen.
Er komen 2 nozzles in 1 kleine en 1 grotere die kan je allebei apart afstellen op de turbodruk die je draait, dus bijv van 0,8bar tot 1,2 de kleine en daarna de grote erbij.
Als er een fout zit in het systeem geeft hij het ook aan, bijv als er een slang gebroken is of de pomp kapot is.
Ook zit er een niveau sensor in de tank.

Afbeelding

Afbeelding

Het water/methanol mengsel heb ik ook al binnen

Afbeelding

Nog een plaatje van onder de kapAfbeelding

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26698
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm

Bericht door Martijn_bmw » 31 mei 2020, 09:27

Wat een mega blok! Echt gaaf wordt het.

Hdv
Berichten: 145
Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59

Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm

Bericht door Hdv » 07 aug 2020, 00:06

Weer een poosje geleden met de laatste update, de wagen doet het nog perfect.
Poosje geleden nog een beetje aan het testen geweest met een gpsbox hij is best rap van 100-200.
Van 0-100 doet hij in 5seconden, maar dat komt omdat de eerste versnelling bijna geen druk opbouwt en zo een oude bak schakelt ook niet super snel.

Binnenkort maar weer eens verder met de water/methanol

En ze zijn weer 102 benzine aan het testen dus hopelijk komt dat binnenkort weer op de markt.

Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3028
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm

Bericht door 328Ti » 07 aug 2020, 08:01

Mooi project hoor. Gaaf dat zon oud type blok toch dit soort prestaties doet met nodige aanpassingen!

Hdv
Berichten: 145
Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59

Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm

Bericht door Hdv » 02 feb 2021, 07:45

Weer eens een update:

Na een mooie zomer rond te hebben gereden, staat hij sinds half november weer in de stalling.

Komende zaterdag gaat hij weer gekeurd worden en als er weer verse apk op staat komen er weer nieuwe upgrades.

Door het vele gewicht onder de motorkap vind ik de bilsteins b8 demper en de h&r veren aan de voorkant beetje te zacht, en ben ik bang dat ik ooit een keer de carterpan er vanonder ga rijden.
Daarom heb ik een mooi setje bc racing veerpoten op de kop getikt. Set is 10000km oud en ziet er nog zgan uit.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Achter had ik al bc racing poten.

Dit is nog een foto van het laatste ritje van vorig jaar:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm

Bericht door Niels » 02 feb 2021, 11:14

Is de BC set speciaal voor de E28 of moet het allemaal aangepast worden?

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3282
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm

Bericht door Martijn M » 02 feb 2021, 11:43

Mooi spul!

Hdv
Berichten: 145
Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59

Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm

Bericht door Hdv » 02 feb 2021, 16:34

Niels schreef: 02 feb 2021, 11:14 Is de BC set speciaal voor de E28 of moet het allemaal aangepast worden?
Nee ze maken veel schroefsets voor de wat oudere modellen.
Maar bij een e28 moet deze gelast worden aan je fusee

Gebruikersavatar
JWtje
Berichten: 297
Lid geworden op: 11 mei 2016, 15:42
Auto: E30-2JZ/ E55 AMG Combi op LPG
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm

Bericht door JWtje » 02 feb 2021, 18:38

Lekker bezig. Even een tip. Pas op met je water methanol in je inlaat sprayen. Heb al best een tijd geleden op de motor testbank een paar runs gemaakt met 2 nozzles in de inlaat en een uitlaatspruitstuk met 8 lambda sensoren en de A/F ging alle kanten op. Ook de uitlaattemperaturen verschilde enorm. Dus sommige cilinders krijgen er wel wat van mee en andere niet.

Op mijn huidige project wil ik het ook weer bouwen want het scheelt wel een berg maar dan ga ik het per cilinder inspuiten en niet meer verder voorin het inlaattraject. Je A/F in je downpipe ziet er dan goed uit maar ondertussen heb je zo 2-3 cilinders mega schraal staan.

Hsp
Berichten: 125
Lid geworden op: 18 mei 2020, 12:00

Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm

Bericht door Hsp » 02 feb 2021, 23:25

Topic net even terug gelezen, gaaf project!. Ga je nog verder met de DCT bak of laat je dat voor wat het is?

Hdv
Berichten: 145
Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59

Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm

Bericht door Hdv » 03 feb 2021, 09:35

JWtje schreef: 02 feb 2021, 18:38 Lekker bezig. Even een tip. Pas op met je water methanol in je inlaat sprayen. Heb al best een tijd geleden op de motor testbank een paar runs gemaakt met 2 nozzles in de inlaat en een uitlaatspruitstuk met 8 lambda sensoren en de A/F ging alle kanten op. Ook de uitlaattemperaturen verschilde enorm. Dus sommige cilinders krijgen er wel wat van mee en andere niet.

Op mijn huidige project wil ik het ook weer bouwen want het scheelt wel een berg maar dan ga ik het per cilinder inspuiten en niet meer verder voorin het inlaattraject. Je A/F in je downpipe ziet er dan goed uit maar ondertussen heb je zo 2-3 cilinders mega schraal staan.
Bedankt voor info👍
Ik heb natuurlijk een custom inlaat, dus ik hoop dat het door de trechter vorm het mengsel goed verdeeld wordt.

Hdv
Berichten: 145
Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59

Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm

Bericht door Hdv » 03 feb 2021, 09:36

Hsp schreef: 02 feb 2021, 23:25 Topic net even terug gelezen, gaaf project!. Ga je nog verder met de DCT bak of laat je dat voor wat het is?
Ik ga er zeker nog mee verder, maar moet eerst de tijd ervoor vinden. Want het is wel een behoorlijke klus om alles pas te maken en de tunnel te verbouwen.
Maar ooit zit de dct bak erachter

Gebruikersavatar
JWtje
Berichten: 297
Lid geworden op: 11 mei 2016, 15:42
Auto: E30-2JZ/ E55 AMG Combi op LPG
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm

Bericht door JWtje » 04 feb 2021, 17:32

Hdv schreef: 03 feb 2021, 09:35
JWtje schreef: 02 feb 2021, 18:38 Lekker bezig. Even een tip. Pas op met je water methanol in je inlaat sprayen. Heb al best een tijd geleden op de motor testbank een paar runs gemaakt met 2 nozzles in de inlaat en een uitlaatspruitstuk met 8 lambda sensoren en de A/F ging alle kanten op. Ook de uitlaattemperaturen verschilde enorm. Dus sommige cilinders krijgen er wel wat van mee en andere niet.

Op mijn huidige project wil ik het ook weer bouwen want het scheelt wel een berg maar dan ga ik het per cilinder inspuiten en niet meer verder voorin het inlaattraject. Je A/F in je downpipe ziet er dan goed uit maar ondertussen heb je zo 2-3 cilinders mega schraal staan.
Bedankt voor info👍
Ik heb natuurlijk een custom inlaat, dus ik hoop dat het door de trechter vorm het mengsel goed verdeeld wordt.
Die had ik ook en toch leek de verdeling nergens op. Voornamelijk de achterste cilinders kregen maar weinig van de water/methanol mee

Hdv
Berichten: 145
Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59

Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm

Bericht door Hdv » 18 feb 2021, 11:50

Afgelopen zaterdag naar de garage gebracht voor de apk keuring.
Eerst co meting die was met 1,8% perfect een auto van 1986 mag 4,5% hebben, maar met standje launchcontrol slaat hij door naar de 8,5%[emoji12]

De achterlichten moesten verwisseld worden want ik heb er rood gespoten lichten inzitten maar voor de keuring mag dit niet.

Afbeelding

Maandag de dag van de waarheid, er was alleen maar 1 standslampje kapot en hij slaagde met vlag en wimpel dus daar zijn we weer 2 jaar vanaf.

Hij trekt wel het nodige bekijks:

Afbeelding

Hdv
Berichten: 145
Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59

Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm

Bericht door Hdv » 18 feb 2021, 11:54

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Paar winterse plaatjes

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BMWDennis, erwin20vt, Fabian, GRzep, k33z, Opa, Peter-Paul, Rogerb, SlowCo, Wors, yorick en 143 gasten