Kan mij er iets bij voorstellen! Bij mijn E30 project past de 6-bak van de V8 wel in de tunnel maar dat komt voornamelijk omdat een traditionele versnellingsbak vooral bij het koppelingshuis groot is maar daarna al snel smaller wordt. Dat is bij de DTC bak wel anders zie ik, ik neem aan dat daar ook jou probleem zit?
bmw e28 m106 turbo 811pk/1000nm
-
OnlineRJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
- Djessey
- Berichten: 2175
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Fijn om de bedrading af te hebben, wel even een domper dat hij niet past in de tunnel. Maar in het grote plaatje slechts een kleine hobbel in de weg
-
- Berichten: 145
- Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Ja de belhouse past er wel in maar het einde van de bak niet..RJK schreef: ↑16 mar 2020, 17:02Kan mij er iets bij voorstellen! Bij mijn E30 project past de 6-bak van de V8 wel in de tunnel maar dat komt voornamelijk omdat een traditionele versnellingsbak vooral bij het koppelingshuis groot is maar daarna al snel smaller wordt. Dat is bij de DTC bak wel anders zie ik, ik neem aan dat daar ook jou probleem zit?
En met alleen iets naar buitendrukken werkt niet, want dan moet je inleveren in de hoogte..
Dus vandaar van de zomer nieuwe tunnel maken als ik een week de tijd heb.
Ja de bedrading was een heel gepuzzel en een hoop piel werk maar het is gelukt.
Alleen nog even stekkers eraan zetten en klaar.
Maar goed eerst de tunnel dus verbouwen, maar ik wil weer gaan boosten dus de getrag maar weer aan de gang helpen en dan heerlijk cruisen
- Harrie D
- Berichten: 648
- Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
- Locatie: Onder Eindhoven
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Wat je met de tunnel ook kan doen (en vrij weinig werk is, heb je binnen een dag geknutseld)
Even van 5-10cm achter de versnellingspook tot voorin openslijpen (zover als je het haalt) zodat je de bovenste plaat op kan tillen, dan de zijkanten breder kloppen en er een strip plaatstaal tussen lassen aan beide kanten.
Hangt er wel vanaf hoeveel ruimte je moet winnen, maar als je vooral aan de bovenkant ruimte nodig hebt is dit weinig werk en het levert behoorlijk veel ruimte op.
Heb het bij m'n 1602 ook zo gedaan toen er een 5-bak in moest.
Even van 5-10cm achter de versnellingspook tot voorin openslijpen (zover als je het haalt) zodat je de bovenste plaat op kan tillen, dan de zijkanten breder kloppen en er een strip plaatstaal tussen lassen aan beide kanten.
Hangt er wel vanaf hoeveel ruimte je moet winnen, maar als je vooral aan de bovenkant ruimte nodig hebt is dit weinig werk en het levert behoorlijk veel ruimte op.
Heb het bij m'n 1602 ook zo gedaan toen er een 5-bak in moest.
- JWtje
- Berichten: 297
- Lid geworden op: 11 mei 2016, 15:42
- Auto: E30-2JZ/ E55 AMG Combi op LPG
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Ik las dat je met die water methanol kit bezig was. Ik heb dat op een dragrace auto gemonteerd en was daar in eerste instantie niet tevreden over omdat ie niet goed tussen alle cilinders verdeeld. Wij hadden op iedere uitlaat een EGT en uit de datalog bleek dat er heel veel verschil zat. Dus dan doe je je turbodruk omhoog en lopen er straks 1 of 2 cilinders helemaal naar de klote. Als je per poort 1 nozzle installeert dan is dat wel weer opgelost uiteraard.
-
- Berichten: 145
- Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Ja klopt zo wil ik het ook gaan doen, maar dan voor het mooie vloerbekleding etc eruit..Harrie D schreef: ↑17 mar 2020, 09:30 Wat je met de tunnel ook kan doen (en vrij weinig werk is, heb je binnen een dag geknutseld)
Even van 5-10cm achter de versnellingspook tot voorin openslijpen (zover als je het haalt) zodat je de bovenste plaat op kan tillen, dan de zijkanten breder kloppen en er een strip plaatstaal tussen lassen aan beide kanten.
Hangt er wel vanaf hoeveel ruimte je moet winnen, maar als je vooral aan de bovenkant ruimte nodig hebt is dit weinig werk en het levert behoorlijk veel ruimte op.
Heb het bij m'n 1602 ook zo gedaan toen er een 5-bak in moest.
en moet dan nieuwe fatsoenlijke ophangpunten maken..
Maar van de zomer heb ik toch een paar weken vrij en dan zet ik hem op de brug en dan kan ik alles mooi in 1x afwerken..
Klopt maar ik heb een grote ‘trechter’ als inlaat en de 2 nozzles die ik ga gebruiken zet ik in de bocht na mijn intercooler en word dan mooi verdeeld over de inlaat..JWtje schreef: ↑17 mar 2020, 10:14 Ik las dat je met die water methanol kit bezig was. Ik heb dat op een dragrace auto gemonteerd en was daar in eerste instantie niet tevreden over omdat ie niet goed tussen alle cilinders verdeeld. Wij hadden op iedere uitlaat een EGT en uit de datalog bleek dat er heel veel verschil zat. Dus dan doe je je turbodruk omhoog en lopen er straks 1 of 2 cilinders helemaal naar de klote. Als je per poort 1 nozzle installeert dan is dat wel weer opgelost uiteraard.
Ik weet dat er meer mee rijden en die hebben geen problemen dus ben benieuwd..
-
- Berichten: 145
- Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Afgelopen weekend de bmw maar weer uit de garage gehaald.
Accupool vastgemaakt en proberen te starten en hij liep meteen, heeft toch vanaf september stil gestaan zonder aan de lader te staan.
Toen naar de garage van mijn maatjes gesleept, werkt wel ideaal met draaiende motor heb je mooi stuurbekrachtiging en rembekrachtiging.
Gelijk op de brug gezet en de bak eraf gesleuteld, aangezien ik slecht bij de bouten kan van de belhouse is het makkelijk dat het een deelbare bak is, dus 4bouten los en je pakt het achterste stuk er zo af.
Baksteun gedemonteerd en het schakelmechanisme.
De bak even flink ontvet en mijn maatje trekt de bak komende week open om te kijken wat er alles kapot is binnenin.
Deze week nog even spulletjes bestellen om het schakelmechanisme te reviseren
Ook gelijk een begin gemaakt aan het water/methanol systeem.
Reservewiel eruit houten plaat voor op de bodem gemaakt, en ik denk dat dit de setup word.
Ga eerst met 1 nozzle rijden, en van de zomer ombouwen naar 2 en dan terug naar de dyno.
En nog een foto van het geheel
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Accupool vastgemaakt en proberen te starten en hij liep meteen, heeft toch vanaf september stil gestaan zonder aan de lader te staan.
Toen naar de garage van mijn maatjes gesleept, werkt wel ideaal met draaiende motor heb je mooi stuurbekrachtiging en rembekrachtiging.
Gelijk op de brug gezet en de bak eraf gesleuteld, aangezien ik slecht bij de bouten kan van de belhouse is het makkelijk dat het een deelbare bak is, dus 4bouten los en je pakt het achterste stuk er zo af.
Baksteun gedemonteerd en het schakelmechanisme.
De bak even flink ontvet en mijn maatje trekt de bak komende week open om te kijken wat er alles kapot is binnenin.
Deze week nog even spulletjes bestellen om het schakelmechanisme te reviseren
Ook gelijk een begin gemaakt aan het water/methanol systeem.
Reservewiel eruit houten plaat voor op de bodem gemaakt, en ik denk dat dit de setup word.
Ga eerst met 1 nozzle rijden, en van de zomer ombouwen naar 2 en dan terug naar de dyno.
En nog een foto van het geheel
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
- Berichten: 145
- Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Zo getrag 265 is weer klaar voor eronder te hangen.
Even kijken of het gaat met de bellhouse nog aan de motor, kijken of ik dan het druklager fatsoenlijk op de as krijg.
Spullen om schakelmechanisme te reviseren heb ik ook binnen, dus ik hoop zaterdagochtend alles weer terug te kunnen monteren.
Ook nog even verder gegaan met het water/methanol systeem.
Ik ga denk ik eerst met 1nozzle rijden om alleen de inlaatlucht te koelen.
Want als ik allebei monteer dan gaat hij veel te rijk lopen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Even kijken of het gaat met de bellhouse nog aan de motor, kijken of ik dan het druklager fatsoenlijk op de as krijg.
Spullen om schakelmechanisme te reviseren heb ik ook binnen, dus ik hoop zaterdagochtend alles weer terug te kunnen monteren.
Ook nog even verder gegaan met het water/methanol systeem.
Ik ga denk ik eerst met 1nozzle rijden om alleen de inlaatlucht te koelen.
Want als ik allebei monteer dan gaat hij veel te rijk lopen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
- Berichten: 145
- Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Zo de versnellingsbak hangt er weer onder.
Schakelmechanisme gelijk gereviseerd en hij schakelt nu weer snaar strak
Alles zit weer op zijn plaats en olie zit er ook weer in.
Afgelopen dinsdagavond alles afgemonteerd en koppelingscilinder ontlucht en proefgereden.
Alles was goed behalve dat er nog iets lucht in het koppelingsysteem zat.
Toen ik de bmw weer op de brug zette lekte hij behoorlijk wat koelvloeistof vanuit de waterpomp, dus waarschijnlijk doordat hij 6maanden heeft stil gestaan is de keerring uitgedroogd.
Gelukkig had ik nog een nieuwe waterpomp liggen dus deze afgelopen vrijdag erop gezet.
Koppelingsysteem onder druk gezet en opnieuw ontlucht en die grijpt nu ook weer normaal aan.
Toen weer proefrondje gereden en nu was alles lekvrij met het koelsysteem, alleen lekt er nog een oliefitting dus die nog even aanpakken binnenkort.
Schakelmechanisme gelijk gereviseerd en hij schakelt nu weer snaar strak
Alles zit weer op zijn plaats en olie zit er ook weer in.
Afgelopen dinsdagavond alles afgemonteerd en koppelingscilinder ontlucht en proefgereden.
Alles was goed behalve dat er nog iets lucht in het koppelingsysteem zat.
Toen ik de bmw weer op de brug zette lekte hij behoorlijk wat koelvloeistof vanuit de waterpomp, dus waarschijnlijk doordat hij 6maanden heeft stil gestaan is de keerring uitgedroogd.
Gelukkig had ik nog een nieuwe waterpomp liggen dus deze afgelopen vrijdag erop gezet.
Koppelingsysteem onder druk gezet en opnieuw ontlucht en die grijpt nu ook weer normaal aan.
Toen weer proefrondje gereden en nu was alles lekvrij met het koelsysteem, alleen lekt er nog een oliefitting dus die nog even aanpakken binnenkort.
-
- Berichten: 1658
- Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
- Auto: tja welke zal het worden?
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Mooi! Tijd voor meer rijdende filmpjes
-
- Berichten: 145
- Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
De laatste tijd niet zoveel gesleuteld maar meer met de bmw gereden dus dat is ook wel eens lekker.
Moet alleen binnenkort nog een kleine olielekkage verhelpen.
Heb nu wel alle onderdelen binnen voor de water/meth kit.
Had nog 1 extra solenoid nodig en een terugslag klep.
De meter/besturing alvast ingebouwd met deze controller kan je alles regelen.
Er komen 2 nozzles in 1 kleine en 1 grotere die kan je allebei apart afstellen op de turbodruk die je draait, dus bijv van 0,8bar tot 1,2 de kleine en daarna de grote erbij.
Als er een fout zit in het systeem geeft hij het ook aan, bijv als er een slang gebroken is of de pomp kapot is.
Ook zit er een niveau sensor in de tank.
Het water/methanol mengsel heb ik ook al binnen
Nog een plaatje van onder de kap
Moet alleen binnenkort nog een kleine olielekkage verhelpen.
Heb nu wel alle onderdelen binnen voor de water/meth kit.
Had nog 1 extra solenoid nodig en een terugslag klep.
De meter/besturing alvast ingebouwd met deze controller kan je alles regelen.
Er komen 2 nozzles in 1 kleine en 1 grotere die kan je allebei apart afstellen op de turbodruk die je draait, dus bijv van 0,8bar tot 1,2 de kleine en daarna de grote erbij.
Als er een fout zit in het systeem geeft hij het ook aan, bijv als er een slang gebroken is of de pomp kapot is.
Ook zit er een niveau sensor in de tank.
Het water/methanol mengsel heb ik ook al binnen
Nog een plaatje van onder de kap
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26698
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Wat een mega blok! Echt gaaf wordt het.
-
- Berichten: 145
- Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Weer een poosje geleden met de laatste update, de wagen doet het nog perfect.
Poosje geleden nog een beetje aan het testen geweest met een gpsbox hij is best rap van 100-200.
Van 0-100 doet hij in 5seconden, maar dat komt omdat de eerste versnelling bijna geen druk opbouwt en zo een oude bak schakelt ook niet super snel.
Binnenkort maar weer eens verder met de water/methanol
En ze zijn weer 102 benzine aan het testen dus hopelijk komt dat binnenkort weer op de markt.
Poosje geleden nog een beetje aan het testen geweest met een gpsbox hij is best rap van 100-200.
Van 0-100 doet hij in 5seconden, maar dat komt omdat de eerste versnelling bijna geen druk opbouwt en zo een oude bak schakelt ook niet super snel.
Binnenkort maar weer eens verder met de water/methanol
En ze zijn weer 102 benzine aan het testen dus hopelijk komt dat binnenkort weer op de markt.
-
Online328Ti
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Mooi project hoor. Gaaf dat zon oud type blok toch dit soort prestaties doet met nodige aanpassingen!
-
- Berichten: 145
- Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Weer eens een update:
Na een mooie zomer rond te hebben gereden, staat hij sinds half november weer in de stalling.
Komende zaterdag gaat hij weer gekeurd worden en als er weer verse apk op staat komen er weer nieuwe upgrades.
Door het vele gewicht onder de motorkap vind ik de bilsteins b8 demper en de h&r veren aan de voorkant beetje te zacht, en ben ik bang dat ik ooit een keer de carterpan er vanonder ga rijden.
Daarom heb ik een mooi setje bc racing veerpoten op de kop getikt. Set is 10000km oud en ziet er nog zgan uit.
Achter had ik al bc racing poten.
Dit is nog een foto van het laatste ritje van vorig jaar:
Na een mooie zomer rond te hebben gereden, staat hij sinds half november weer in de stalling.
Komende zaterdag gaat hij weer gekeurd worden en als er weer verse apk op staat komen er weer nieuwe upgrades.
Door het vele gewicht onder de motorkap vind ik de bilsteins b8 demper en de h&r veren aan de voorkant beetje te zacht, en ben ik bang dat ik ooit een keer de carterpan er vanonder ga rijden.
Daarom heb ik een mooi setje bc racing veerpoten op de kop getikt. Set is 10000km oud en ziet er nog zgan uit.
Achter had ik al bc racing poten.
Dit is nog een foto van het laatste ritje van vorig jaar:
- Niels
- Berichten: 22256
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Is de BC set speciaal voor de E28 of moet het allemaal aangepast worden?
- Martijn M
- Berichten: 3282
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Mooi spul!
-
- Berichten: 145
- Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59
- JWtje
- Berichten: 297
- Lid geworden op: 11 mei 2016, 15:42
- Auto: E30-2JZ/ E55 AMG Combi op LPG
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Lekker bezig. Even een tip. Pas op met je water methanol in je inlaat sprayen. Heb al best een tijd geleden op de motor testbank een paar runs gemaakt met 2 nozzles in de inlaat en een uitlaatspruitstuk met 8 lambda sensoren en de A/F ging alle kanten op. Ook de uitlaattemperaturen verschilde enorm. Dus sommige cilinders krijgen er wel wat van mee en andere niet.
Op mijn huidige project wil ik het ook weer bouwen want het scheelt wel een berg maar dan ga ik het per cilinder inspuiten en niet meer verder voorin het inlaattraject. Je A/F in je downpipe ziet er dan goed uit maar ondertussen heb je zo 2-3 cilinders mega schraal staan.
Op mijn huidige project wil ik het ook weer bouwen want het scheelt wel een berg maar dan ga ik het per cilinder inspuiten en niet meer verder voorin het inlaattraject. Je A/F in je downpipe ziet er dan goed uit maar ondertussen heb je zo 2-3 cilinders mega schraal staan.
-
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 18 mei 2020, 12:00
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Topic net even terug gelezen, gaaf project!. Ga je nog verder met de DCT bak of laat je dat voor wat het is?
-
- Berichten: 145
- Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Bedankt voor infoJWtje schreef: ↑02 feb 2021, 18:38 Lekker bezig. Even een tip. Pas op met je water methanol in je inlaat sprayen. Heb al best een tijd geleden op de motor testbank een paar runs gemaakt met 2 nozzles in de inlaat en een uitlaatspruitstuk met 8 lambda sensoren en de A/F ging alle kanten op. Ook de uitlaattemperaturen verschilde enorm. Dus sommige cilinders krijgen er wel wat van mee en andere niet.
Op mijn huidige project wil ik het ook weer bouwen want het scheelt wel een berg maar dan ga ik het per cilinder inspuiten en niet meer verder voorin het inlaattraject. Je A/F in je downpipe ziet er dan goed uit maar ondertussen heb je zo 2-3 cilinders mega schraal staan.
Ik heb natuurlijk een custom inlaat, dus ik hoop dat het door de trechter vorm het mengsel goed verdeeld wordt.
-
- Berichten: 145
- Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Ik ga er zeker nog mee verder, maar moet eerst de tijd ervoor vinden. Want het is wel een behoorlijke klus om alles pas te maken en de tunnel te verbouwen.
Maar ooit zit de dct bak erachter
- JWtje
- Berichten: 297
- Lid geworden op: 11 mei 2016, 15:42
- Auto: E30-2JZ/ E55 AMG Combi op LPG
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Die had ik ook en toch leek de verdeling nergens op. Voornamelijk de achterste cilinders kregen maar weinig van de water/methanol meeHdv schreef: ↑03 feb 2021, 09:35Bedankt voor infoJWtje schreef: ↑02 feb 2021, 18:38 Lekker bezig. Even een tip. Pas op met je water methanol in je inlaat sprayen. Heb al best een tijd geleden op de motor testbank een paar runs gemaakt met 2 nozzles in de inlaat en een uitlaatspruitstuk met 8 lambda sensoren en de A/F ging alle kanten op. Ook de uitlaattemperaturen verschilde enorm. Dus sommige cilinders krijgen er wel wat van mee en andere niet.
Op mijn huidige project wil ik het ook weer bouwen want het scheelt wel een berg maar dan ga ik het per cilinder inspuiten en niet meer verder voorin het inlaattraject. Je A/F in je downpipe ziet er dan goed uit maar ondertussen heb je zo 2-3 cilinders mega schraal staan.
Ik heb natuurlijk een custom inlaat, dus ik hoop dat het door de trechter vorm het mengsel goed verdeeld wordt.
-
- Berichten: 145
- Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Afgelopen zaterdag naar de garage gebracht voor de apk keuring.
Eerst co meting die was met 1,8% perfect een auto van 1986 mag 4,5% hebben, maar met standje launchcontrol slaat hij door naar de 8,5%[emoji12]
De achterlichten moesten verwisseld worden want ik heb er rood gespoten lichten inzitten maar voor de keuring mag dit niet.
Maandag de dag van de waarheid, er was alleen maar 1 standslampje kapot en hij slaagde met vlag en wimpel dus daar zijn we weer 2 jaar vanaf.
Hij trekt wel het nodige bekijks:
Eerst co meting die was met 1,8% perfect een auto van 1986 mag 4,5% hebben, maar met standje launchcontrol slaat hij door naar de 8,5%[emoji12]
De achterlichten moesten verwisseld worden want ik heb er rood gespoten lichten inzitten maar voor de keuring mag dit niet.
Maandag de dag van de waarheid, er was alleen maar 1 standslampje kapot en hij slaagde met vlag en wimpel dus daar zijn we weer 2 jaar vanaf.
Hij trekt wel het nodige bekijks:
-
- Berichten: 145
- Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59
Re: bmw e28 m106 turbo 630pk/830nm
Paar winterse plaatjes