BMW E87 130i (P.13 - Vanos filters/DISA/Meppen)
-
- Berichten: 966
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
BMW E87 130i (P.13 - Vanos filters/DISA/Meppen)
Ruim 3 jaar heb ik met veel plezier in mijn 320Ci gereden, maar op een gegeven moment was ik er gewoon simpelweg klaar mee.
Ik wist precies hoe hij reed, hij was volledig naar mijn zin qua onderhoud/uiterlijk etc, maar dan komt ook het moment dat hij 'af' is.
Daarbij was het verbruik niet helemaal in lijn met de prestatie's (1:10/1:11) vond ik, en kreeg ik het idee: 'alles wat ik hier weer aan ga besteden, kan ik ook aan de volgende auto doen'.
Nog eenmaal:
Toen kwam ik een redelijk geprijste 130i tegen, die redelijk in de buurt stond. Daar eens gaan kijken, en dat reed wel echt ontzettend goed. Op de dag dat ik die kant op ging, kwam ik erachter dat het de auto van een mede DF'er betrof, die mij nog wat extra info kon verschaffen over het gedane onderhoud en belangrijke zaken.
Hierbij de optielijst:
Colour BLACK SAPPHIRE METALLIC (475)
Upholstery LEDER LEASURESCHWARZ (LHSW)
Editions And Packages
P7RSA Package Comfort
S339A ShadowLine
Comfort And Interior Equipment
S431A Interior Mirror With Automaticdip
S433A Interior Trim Finishers
S441A Smoker Package
S473A Armrest Front
S481A Sports Seat
S494A Seat Heating Driverpassenger
S411A Window Liftselectricfrontrear
Multimedia
S609A Navigation System Professional
S620A Voice Control
S644A Preparation F Mobile Phone W Bluetooth
Driver Assistance And Lightning
S507A Park Distance Control PDC Rear
S521A Rain Sensor
S534A Automatic Air Conditioning
S540A Cruise Control
S563A Light Package
S5DCA Rearseat Headrests Folding
S520A Fog Lights
S548A Kilometercalibrated Speedometer
Wheels And Drive
S249A Multifunction F Steering Wheel
S255A Sports Leather Steering Wheel
S2KCA BMW Light Alloy Wheel Vspoke 141
Environment And Safety
S302A Alarm System
S863A Retailer Directory Europe
S868A Language Version Dutch
S877A Delete Crosspattern Operation
S886A Onboard Vehicle Literature Dutch
S8S2A Coding Alarm Signal
S8S3A Automatic Locking When Driving Off
S8SPA Control Unit COP
S321A Exterior Parts In Vehicle Color
Individual Equipment
S775A Headlining Anthracite
Plaatjes van aankoop(helaas nog niet in de gelegenheid geweest om betere te schieten):
Historie/onderhoud:
De auto is afgeleverd in 2006 bij Venepoorte in Roosendaal en is eerst een tijd lease-auto geweest. Daarna verschillende eigenaren gehad, maar vanaf 2011 zit er telkens max 15.000 tussen de beurtjes, dus dat gaf vertrouwen.
Verder zijn enkele belangrijke 130i punten vervangen:
- Elektrische waterpomp
- Vliegwiel + koppeling
- Vanos ventielen
Upgrades:
Bij de vorige eigenaren zijn er ook wat smaakvolle dingen toegevoegd aan de auto, zoals:
- Ramen getint
- Performance Alcantara stuurwiel
- M-pakket (volledig, behalve de voetsteun)
- Alcantara interieurlijsten
- M-factory sper-differentieel
- Bilstein B12 onderstel
- M3 draagarmen voorzijde, E93 335i draagarmen achterzijde
Zelf gedaan:
De auto is mooi, maar nog niet helemaal naar mijn zin. Vooral wat verschillende kleine puntjes zijn/waren een doorn in het oog, maar sinds de aankoop van de auto is het geen weekend lekker weer geweest, dus alleen wat snelle dingen aangepakt.
Reeds gedaan:
- (knipperende) Led kenteken verlichting vervangen door originele kentekenverlichting
- Het interieurlijstje rond de Idrive controller vervangen, deze was erg verweerd
- Na een kleine 1000km begaf helaas bobine nummer 5 het, deze dus samen met de betreffende bougie vervangen
- Verder slaat de auto iets later aan dan je zou verwachten (3/4x startmotor rond ipv 1/2 keer), dus probeer daar nog een oplossing voor te vinden. Op internet gevonden dat bij deze types (E9X/E8X) vaak de massa/aarde kabels rond de motor verweren, dus eerst de belangrijkste aan de onderzijde vervangen, was inderdaad flink verweerd en aan de onderzijde bijna door:
Helaas gaf dit geen oplossing van het probleem, nu zag ik vorige week dat ook die aan de bovenzijde los hangt, maar kan niet helemaal plaatjes waar deze op hoort (ergens op het motor blok):
Verder alle schroefjes in de bodemplaat vervangen:
Verder heb ik de zomerwielen vervangen door wintervelgen, styling 103 van de Z4 E85.
Hele slechte foto, maar toch een idee:
Rijden:
De auto rijdt zeer strak, geluid is ook porn. Vooral de brom onderin de toeren is gaaf, maar ook hoger klinkt hij zeer goed.
De 320Ci met simota klonk bovenin wel iets luider/beter, maar dit lag aan de inlaat en de verwijderde middendemper.
Het koppel is erg hoog met wat ik gewend was. Soms vergeet ik even in welke versnelling ik zit, maar dit maakt meestal totaal niet uit. Vanaf de 60 trekt hij al soepel in alle versnellingen, en rotondes in 2 of 3 maakt bijna geen verschil.
Tot nu toe heb ik vooral woon-werk verkeer gereden, dus nog weinig van het potentieel getest, maar dit komt nog wel.
Het verbruik is ook redelijk binnen de perken, heb nu 1500km met 1:10 gemiddeld.
In de stad schiet het verbruik omhoog, maar op buitenwegen daal het weer snel, mede door de 6-versnellingen (i.t.t. de korte 5-bak van de E46).
Plannen:
- Startprobleempje oplossen, als dit makkelijk kan. Accu is vorig jaar namelijk al vervangen, en de startmotor zit onder het inlaatspruitstuk, dus preventief vervangen gaat me weer net te ver.
- Interieurfilter vervangen (al in bezit)
- De rest van de bougies vervangen (al in bezit)
- Ruitenwissers vervangen (al in bezit)
- M-instaplijst achterzijde vervangen, zijn verweerd
- Auto polijsten en in de wax zetten
- M-voetsteun plaatsen
- Nieuwe startknop
- Nav. update
Misschien:
- Kettingspanner preventief vervangen, het schijnt geen heikel N52 punt te zijn, maar zie ze toch wel eens te koop staan waarbij de ketting in zijn geheel al is vervangen. Denk dat een spanner na 13 jaar minder strak is dan nieuw, dus hoop daarmee de ketting verder te sparen
- Carterventilatie als deze problemen gaat geven, dan ook de disa-kleppen controleren/vervangen(ook onder inlaatspruitstuk)
- Uitlaat upgrade (135i demper of een cutout-klep)
- Xenon inbouwset van retrofitlab plaatsen
- Rijden!
Ik wist precies hoe hij reed, hij was volledig naar mijn zin qua onderhoud/uiterlijk etc, maar dan komt ook het moment dat hij 'af' is.
Daarbij was het verbruik niet helemaal in lijn met de prestatie's (1:10/1:11) vond ik, en kreeg ik het idee: 'alles wat ik hier weer aan ga besteden, kan ik ook aan de volgende auto doen'.
Nog eenmaal:
Toen kwam ik een redelijk geprijste 130i tegen, die redelijk in de buurt stond. Daar eens gaan kijken, en dat reed wel echt ontzettend goed. Op de dag dat ik die kant op ging, kwam ik erachter dat het de auto van een mede DF'er betrof, die mij nog wat extra info kon verschaffen over het gedane onderhoud en belangrijke zaken.
Hierbij de optielijst:
Colour BLACK SAPPHIRE METALLIC (475)
Upholstery LEDER LEASURESCHWARZ (LHSW)
Editions And Packages
P7RSA Package Comfort
S339A ShadowLine
Comfort And Interior Equipment
S431A Interior Mirror With Automaticdip
S433A Interior Trim Finishers
S441A Smoker Package
S473A Armrest Front
S481A Sports Seat
S494A Seat Heating Driverpassenger
S411A Window Liftselectricfrontrear
Multimedia
S609A Navigation System Professional
S620A Voice Control
S644A Preparation F Mobile Phone W Bluetooth
Driver Assistance And Lightning
S507A Park Distance Control PDC Rear
S521A Rain Sensor
S534A Automatic Air Conditioning
S540A Cruise Control
S563A Light Package
S5DCA Rearseat Headrests Folding
S520A Fog Lights
S548A Kilometercalibrated Speedometer
Wheels And Drive
S249A Multifunction F Steering Wheel
S255A Sports Leather Steering Wheel
S2KCA BMW Light Alloy Wheel Vspoke 141
Environment And Safety
S302A Alarm System
S863A Retailer Directory Europe
S868A Language Version Dutch
S877A Delete Crosspattern Operation
S886A Onboard Vehicle Literature Dutch
S8S2A Coding Alarm Signal
S8S3A Automatic Locking When Driving Off
S8SPA Control Unit COP
S321A Exterior Parts In Vehicle Color
Individual Equipment
S775A Headlining Anthracite
Plaatjes van aankoop(helaas nog niet in de gelegenheid geweest om betere te schieten):
Historie/onderhoud:
De auto is afgeleverd in 2006 bij Venepoorte in Roosendaal en is eerst een tijd lease-auto geweest. Daarna verschillende eigenaren gehad, maar vanaf 2011 zit er telkens max 15.000 tussen de beurtjes, dus dat gaf vertrouwen.
Verder zijn enkele belangrijke 130i punten vervangen:
- Elektrische waterpomp
- Vliegwiel + koppeling
- Vanos ventielen
Upgrades:
Bij de vorige eigenaren zijn er ook wat smaakvolle dingen toegevoegd aan de auto, zoals:
- Ramen getint
- Performance Alcantara stuurwiel
- M-pakket (volledig, behalve de voetsteun)
- Alcantara interieurlijsten
- M-factory sper-differentieel
- Bilstein B12 onderstel
- M3 draagarmen voorzijde, E93 335i draagarmen achterzijde
Zelf gedaan:
De auto is mooi, maar nog niet helemaal naar mijn zin. Vooral wat verschillende kleine puntjes zijn/waren een doorn in het oog, maar sinds de aankoop van de auto is het geen weekend lekker weer geweest, dus alleen wat snelle dingen aangepakt.
Reeds gedaan:
- (knipperende) Led kenteken verlichting vervangen door originele kentekenverlichting
- Het interieurlijstje rond de Idrive controller vervangen, deze was erg verweerd
- Na een kleine 1000km begaf helaas bobine nummer 5 het, deze dus samen met de betreffende bougie vervangen
- Verder slaat de auto iets later aan dan je zou verwachten (3/4x startmotor rond ipv 1/2 keer), dus probeer daar nog een oplossing voor te vinden. Op internet gevonden dat bij deze types (E9X/E8X) vaak de massa/aarde kabels rond de motor verweren, dus eerst de belangrijkste aan de onderzijde vervangen, was inderdaad flink verweerd en aan de onderzijde bijna door:
Helaas gaf dit geen oplossing van het probleem, nu zag ik vorige week dat ook die aan de bovenzijde los hangt, maar kan niet helemaal plaatjes waar deze op hoort (ergens op het motor blok):
Verder alle schroefjes in de bodemplaat vervangen:
Verder heb ik de zomerwielen vervangen door wintervelgen, styling 103 van de Z4 E85.
Hele slechte foto, maar toch een idee:
Rijden:
De auto rijdt zeer strak, geluid is ook porn. Vooral de brom onderin de toeren is gaaf, maar ook hoger klinkt hij zeer goed.
De 320Ci met simota klonk bovenin wel iets luider/beter, maar dit lag aan de inlaat en de verwijderde middendemper.
Het koppel is erg hoog met wat ik gewend was. Soms vergeet ik even in welke versnelling ik zit, maar dit maakt meestal totaal niet uit. Vanaf de 60 trekt hij al soepel in alle versnellingen, en rotondes in 2 of 3 maakt bijna geen verschil.
Tot nu toe heb ik vooral woon-werk verkeer gereden, dus nog weinig van het potentieel getest, maar dit komt nog wel.
Het verbruik is ook redelijk binnen de perken, heb nu 1500km met 1:10 gemiddeld.
In de stad schiet het verbruik omhoog, maar op buitenwegen daal het weer snel, mede door de 6-versnellingen (i.t.t. de korte 5-bak van de E46).
Plannen:
- Startprobleempje oplossen, als dit makkelijk kan. Accu is vorig jaar namelijk al vervangen, en de startmotor zit onder het inlaatspruitstuk, dus preventief vervangen gaat me weer net te ver.
- Interieurfilter vervangen (al in bezit)
- De rest van de bougies vervangen (al in bezit)
- Ruitenwissers vervangen (al in bezit)
- M-instaplijst achterzijde vervangen, zijn verweerd
- Auto polijsten en in de wax zetten
- M-voetsteun plaatsen
- Nieuwe startknop
- Nav. update
Misschien:
- Kettingspanner preventief vervangen, het schijnt geen heikel N52 punt te zijn, maar zie ze toch wel eens te koop staan waarbij de ketting in zijn geheel al is vervangen. Denk dat een spanner na 13 jaar minder strak is dan nieuw, dus hoop daarmee de ketting verder te sparen
- Carterventilatie als deze problemen gaat geven, dan ook de disa-kleppen controleren/vervangen(ook onder inlaatspruitstuk)
- Uitlaat upgrade (135i demper of een cutout-klep)
- Xenon inbouwset van retrofitlab plaatsen
- Rijden!
Laatst gewijzigd door Str8Six op 18 feb 2024, 17:10, 22 keer totaal gewijzigd.
- timoty
- Berichten: 156
- Lid geworden op: 18 jun 2013, 09:34
- Auto: BMW E30 & E90
Re: BMW E87 130i
Mooie auto hoor! Daar ga je veel plezier aan beleven
Maar begrijp ik nu goed dat je slechts 1 bougie hebt vervangen en de overige 5 hebt laten zitten? Bobine's gaan over het algemeen niet zomaar stuk. Dat een bobine kapot gaat is vaak te wijten aan de bougie die doorslaat (er ontstaat dan geen vonkje meer tussen de twee elektroden maar de spanning slaat door naar de massa).
Maar begrijp ik nu goed dat je slechts 1 bougie hebt vervangen en de overige 5 hebt laten zitten? Bobine's gaan over het algemeen niet zomaar stuk. Dat een bobine kapot gaat is vaak te wijten aan de bougie die doorslaat (er ontstaat dan geen vonkje meer tussen de twee elektroden maar de spanning slaat door naar de massa).
-
- Berichten: 966
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
Re: BMW E87 130i
Klopt inderdaad, maar de andere 5 heb ik al liggen.
Was even een haastklusje op kerstochtend, maar de rest komt zeker ASAP aan de beurt
De bobine begaf het net de zaterdag voor kerst, dus kon slecht aan onderdelen komen op de maandag ertussen (was nog maar 1 op voorraad)
Was even een haastklusje op kerstochtend, maar de rest komt zeker ASAP aan de beurt
De bobine begaf het net de zaterdag voor kerst, dus kon slecht aan onderdelen komen op de maandag ertussen (was nog maar 1 op voorraad)
Laatst gewijzigd door Str8Six op 18 jan 2019, 08:35, 1 keer totaal gewijzigd.
- timoty
- Berichten: 156
- Lid geworden op: 18 jun 2013, 09:34
- Auto: BMW E30 & E90
Re: BMW E87 130i
Goed bezig!
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E87 130i
Kenteken lijkt bekend.
Je pakt het netjes aan zeg om hem fris te maken.
Je pakt het netjes aan zeg om hem fris te maken.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: BMW E87 130i
Netjes!!
Lang rondgaan voor aanslaan merk ik vaker met deze motoren. Ik vond onze E90 ook veel rondgaan voordat ie aansloeg. Zeker in vergelijking met mijn E46. En ik heb er hier meer gehad die er "zo lang" over deden.
Veel plezier met de 130i. Staat ook zeker nog op mijn wishlist.
Lang rondgaan voor aanslaan merk ik vaker met deze motoren. Ik vond onze E90 ook veel rondgaan voordat ie aansloeg. Zeker in vergelijking met mijn E46. En ik heb er hier meer gehad die er "zo lang" over deden.
Veel plezier met de 130i. Staat ook zeker nog op mijn wishlist.
- Jeroen
- Berichten: 1086
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37
Re: BMW E87 130i
Mooi exemplaar, en een hoop extra's en onderhoud. Lijkt me een prima aankoop. De startmotor heb ik ook moeten (laten) vervangen. Zoals je zelf zegt is de accu al vervangen, een zwakke accu geeft extra slijtage aan een startmotor. Bij mij draaide de startmotor ook lange tijd wat moeilijker rond. Op een dag was het gewoon klaar. Preventief vervangen is dan zo gek nog niet. Het onderdeel zelf is niet zo heel duur. Er moet echter best wat los, en in mijn geval brak de carterventilatie ook in drie stukken omdat het poreus was. Mijn exemplaar start nu weer als een gloednieuwe, dus dat is ook mooi.
Het interieurlijstje van de I drive controller wil ik ook vervangen; de I-drive knop kan je er gewoon af trekken? Lijkt me best gevoelig spul, en ik wil het niet slopen.
Het interieurlijstje van de I drive controller wil ik ook vervangen; de I-drive knop kan je er gewoon af trekken? Lijkt me best gevoelig spul, en ik wil het niet slopen.
- Sander-E46
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: BMW E87 130i
Gaaf, ik zou ook wel van de E46 naar een 130i willen stappen tzt. Duurt echter nog wel even totdat ik hem 3 jaar heb. Veel plezier ermee!
- MartijnGizmo
- Berichten: 12751
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: BMW E87 130i
Prima auto cq projectbasis, mooie upgrade tov de 320Ci!
-
- Berichten: 9980
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
- Contacteer:
Re: BMW E87 130i
Leuke overstap!
Het is ook waardevol om scherm in-/uitklappen onder de sneltoets van je stuur in te stellen.
De camber-pin mod en vlinderklep in de einddemper zijn eenvoudige aanpassingen die de moeite waarde zijn.
Het is ook waardevol om scherm in-/uitklappen onder de sneltoets van je stuur in te stellen.
De camber-pin mod en vlinderklep in de einddemper zijn eenvoudige aanpassingen die de moeite waarde zijn.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: BMW E87 130i
Leuke upgrade hoor! Ik volg graag de ontwikkelingen mbt het onderhoud en de upgrades. Je kunt overwegen om een keer de inlaat eraf te halen, en dan naast de startmotor alle karweitjes in een keer aan te pakken, zoals de CCV en DISA. Ik zou hem eerst even technisch in orde maken, voordat je de cosmetische zaken aan pakt.
-
- Berichten: 966
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
Re: BMW E87 130i
Ben ik deels met je eens, maar wil ook niet lukraak onderdelen gaan vervangen.///Joost schreef: ↑18 jan 2019, 10:36 Leuke upgrade hoor! Ik volg graag de ontwikkelingen mbt het onderhoud en de upgrades. Je kunt overwegen om een keer de inlaat eraf te halen, en dan naast de startmotor alle karweitjes in een keer aan te pakken, zoals de CCV en DISA. Ik zou hem eerst even technisch in orde maken, voordat je de cosmetische zaken aan pakt.
CCV en DISA zullen natuurlijk een keer langskomen, dus als het de startmotor blijkt te zijn ga ik dit zeker doen, maar heb al meerdere mensen op internet gezien die accu en startmotor hebben vervangen en het dan toch ergens een massa punt bleek te zijn (zoekterm: slow crank N52).
Daarbij gaat de startmotor naar mijn idee ook gewoon soepel rond, maar slaat de motor gewoon iets later aan dan je zou verwachten. Het is ook niet echt extreem, en heeft nog nooit daadwerkelijk geweigerd.
Verder staat in de service voorschriften van BMW volgens mij geen vervangingstermijn voor het brandstoffilter, dus deze zou ik in deze ook nog voorrang geven op de startmotor.
Stappenplan voor nu is dus eerst:
- Massakabel bovenzijde motor goed aansluiten (uitvinden waar deze op hoort)
- Accupunten controleren
- Bougies vervangen
- Benzinefilter vervangen
Kan nu natuurlijk startmotor, DISA en CCV gelijk doen, maar heb bij de E46 ook wel eens gehad dat dingen achteraf toch niet erg nodig bleken.
Rebuild kitje uit Engeland laten komen, tijdje sleutelen en dan heb je uiteindelijk een DISA klep in je hand die in perfecte staat blijkt te verkeren. Fijn voor het gevoel natuurlijk, en ongetwijfeld dat het een keer vervangen moet worden, maar wil wel graag bij het begin beginnen. Auto rijdt verder perfect, zonder olieverbruik of dipjes in het vermogen.
Het blijft toch altijd een afweging tussen preventief en correctief onderhoud, afhankelijk van tijd, geld en mogelijkheden tot zelf uitvoeren.
Zal het to-do lijstje nog even aanvullen
PS; bedankt voor de reactie's! Ben er erg blij mee, al vond ik de E46 qua uiterlijk en interieur minstens net zo mooi (stiekem mooier), maar dit rijdt wel weer een stuk strakker. Hopelijk tot morgen in Marum
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E87 130i
Ik dacht idd ook brandstoftoevoer ofzo.. mijn N52 slaat echt in 1x meteen aan.
Hoewel ik een lopende startmotor eigenlijk wel gaaf vind, de E34 V8 draaide ook snel en lang rond... bij een Lambo V10 is het nog mooier bijvoorbeeld.
Hoewel ik een lopende startmotor eigenlijk wel gaaf vind, de E34 V8 draaide ook snel en lang rond... bij een Lambo V10 is het nog mooier bijvoorbeeld.
- StefanW
- Berichten: 1767
- Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
- Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
- Locatie: Nurnbergring
- Contacteer:
Re: BMW E87 130i
Mooie upgrade! Oude auto van Thijs toch?
Veel plezier ermee!
Veel plezier ermee!
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E87 130i
Ding liep en startte prima vandaag hoor!
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: BMW E87 130i
Leuk om te lezen. Sinds een paar weken ook eigenaar van een pre facelift 130i. Ben er erg blij mee en wat mij betreft heeft hij hecht wel M genen.
Heerlijke auto en wat je schrijft van het koppel onderin icm met het mooie motorgeluid kan ik alleen maar onderstrepen. Die motor is wat dat betreft een juweel voor een atmo. Echter mis is nog wel dat laatste stukje schreeuwen bovenin wat een s50 motor wel heeft.
Dat stukje plastic onder de navi knop heb je gewoon bij de dealer besteld? Bij mij is hij niet zo beschadig zoals bij jou maar als het de wereld niet kost vervang ik hem wel.
Heerlijke auto en wat je schrijft van het koppel onderin icm met het mooie motorgeluid kan ik alleen maar onderstrepen. Die motor is wat dat betreft een juweel voor een atmo. Echter mis is nog wel dat laatste stukje schreeuwen bovenin wat een s50 motor wel heeft.
Dat stukje plastic onder de navi knop heb je gewoon bij de dealer besteld? Bij mij is hij niet zo beschadig zoals bij jou maar als het de wereld niet kost vervang ik hem wel.
-
- Berichten: 966
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
Re: BMW E87 130i
Dit is de ex auto van Thys, maar wel iets meer kilometers dan de genoemde 80.000, is ook niet die van Bergwerff/Van Eerde.
Wat betreft het sierlijstje/plastic rond de Idrive knop:
Je kan de Idrive knop gewoon naar boven toe los wippen. Vervolgens kun je het lijstje lostrekken.
De klemmetjes waarmee deze vastzit, moet je overzetten op het nieuwe lijstje, deze zitten niet bijgeleverd.
Heb zelf besteld op Leebmann, maar kan ongetwijfeld ook bij de dealer.
Onderdeelnr: 51167122422
Wat betreft het sierlijstje/plastic rond de Idrive knop:
Je kan de Idrive knop gewoon naar boven toe los wippen. Vervolgens kun je het lijstje lostrekken.
De klemmetjes waarmee deze vastzit, moet je overzetten op het nieuwe lijstje, deze zitten niet bijgeleverd.
Heb zelf besteld op Leebmann, maar kan ongetwijfeld ook bij de dealer.
Onderdeelnr: 51167122422
-
- Berichten: 1658
- Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
- Auto: tja welke zal het worden?
Re: BMW E87 130i
zo te lezen is deze bmw weer in handen terecht gekomen van een echte liefhebber!
- matthyssie
- Berichten: 6011
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: BMW E87 130i
Doe er voorzichtig mee
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: BMW E87 130i
Mooi dat je de kleine dingen direct aanpakt!
Zal wel leuk rijden met die mods.
Die heeft de auto altijd met liefde behandeld
Zal wel leuk rijden met die mods.
Thys is ook een echte liefhebber hoor!Jeffrey026 schreef: ↑03 feb 2019, 11:22 zo te lezen is deze bmw weer in handen terecht gekomen van een echte liefhebber!
Die heeft de auto altijd met liefde behandeld
- Jeroen
- Berichten: 1086
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37
Re: BMW E87 130i
Thnx!Str8Six schreef: ↑02 feb 2019, 20:59 Dit is de ex auto van Thys, maar wel iets meer kilometers dan de genoemde 80.000, is ook niet die van Bergwerff/Van Eerde.
Wat betreft het sierlijstje/plastic rond de Idrive knop:
Je kan de Idrive knop gewoon naar boven toe los wippen. Vervolgens kun je het lijstje lostrekken.
De klemmetjes waarmee deze vastzit, moet je overzetten op het nieuwe lijstje, deze zitten niet bijgeleverd.
Heb zelf besteld op Leebmann, maar kan ongetwijfeld ook bij de dealer.
Onderdeelnr: 51167122422
- matthyssie
- Berichten: 6011
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: BMW E87 130i
Haha ding was een rib uit m'n lijf als ik al t onderhoud begin op te tellen.
-
- Berichten: 203
- Lid geworden op: 23 nov 2010, 13:06
- Auto: Fiesta ST, 325e en MX-5
Re: BMW E87 130i
Dat rib uit mijn lijf-verhaal is erg herkenbaar. In een ander draadje heb ik vanochtend dit gepost:
Van mijn 130i heb ik dit weekend alle onderhoudskosten opgeteld sinds de aanschaf anderhalf jaar geleden: € 4.616,-. Per kilometer is dat ongeveer 26 cent (18.000km). Overigens is dat niet alleen noodzakelijk onderhoud, maar zitten de Bilstein B12 pro-kit en het sper er ook bij in.
Het is veel geld, maar het aantal Smiles per Gallon ligt gelukkig ook erg hoog!
Van mijn 130i heb ik dit weekend alle onderhoudskosten opgeteld sinds de aanschaf anderhalf jaar geleden: € 4.616,-. Per kilometer is dat ongeveer 26 cent (18.000km). Overigens is dat niet alleen noodzakelijk onderhoud, maar zitten de Bilstein B12 pro-kit en het sper er ook bij in.
Het is veel geld, maar het aantal Smiles per Gallon ligt gelukkig ook erg hoog!
-
- Berichten: 966
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
Re: BMW E87 130i
Misschien ben ik wat naief, maar verwacht niet veel meer onderhoud dan bij de 320Ci(M54).
Waterpomp en koppeling zijn al gedaan, carterventilatie en disa zijn wel potentiële kosten, maar ook niet extreem.
Rest van de onderdelen zijn ook niet echt speciaal, remmen zijn hetzelfde als op een 320D, ophanging is ook niet anders dan bij andere 'gewone' modellen en is al het nodige aan gebeurd (Bilstein B12+andere draagarmen). De n52b30 is gebruikt in bijna elk BMW model (1-3-5-6-7-x3-x5).
Kosten zijn dus ongetwijfeld aan de hoge kant vergeleken met een gemiddelde auto, maar verwacht dat niet als je het vergelijkt met andere 6 cilinders of auto's met dezelfde output.
Verbruik is in ieder geval netjes, rij 1:10 gemiddeld, op langere stukken nog beter
Waterpomp en koppeling zijn al gedaan, carterventilatie en disa zijn wel potentiële kosten, maar ook niet extreem.
Rest van de onderdelen zijn ook niet echt speciaal, remmen zijn hetzelfde als op een 320D, ophanging is ook niet anders dan bij andere 'gewone' modellen en is al het nodige aan gebeurd (Bilstein B12+andere draagarmen). De n52b30 is gebruikt in bijna elk BMW model (1-3-5-6-7-x3-x5).
Kosten zijn dus ongetwijfeld aan de hoge kant vergeleken met een gemiddelde auto, maar verwacht dat niet als je het vergelijkt met andere 6 cilinders of auto's met dezelfde output.
Verbruik is in ieder geval netjes, rij 1:10 gemiddeld, op langere stukken nog beter
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: BMW E87 130i
Bedankt voor de link naar leebmann. Ik kende die site helemaal niet.
En ach een 130i zal ongetijfeld meer kosten dan een gemiddelde auto. Maar daar krijg je ook een relatief bijzondere auto voor terug.
En ach een 130i zal ongetijfeld meer kosten dan een gemiddelde auto. Maar daar krijg je ook een relatief bijzondere auto voor terug.