BMW E87 130i Rally ombouw (Eindelijk weer in orde P8)

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6004
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: BMW E87 130i Rally ombouw (grote update P2)

Bericht door matthyssie » 18 feb 2021, 15:54

^maar er van uitgaan dat bij 250dkm het blok nog helemaal fris is is in mijn beleving ook niet terecht.

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7024
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: BMW E87 130i Rally ombouw (grote update P2)

Bericht door Fabian » 18 feb 2021, 15:55

Je remklauw zit aan de verkeerde kant, ontluchtingsnippels moeten aan de bovenkant :)

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: BMW E87 130i Rally ombouw (grote update P2)

Bericht door Camiel » 18 feb 2021, 15:57

Fijn om weer fris blok te hebben, goed smerig dat blok van binnen. Vraag me af of ze de 30.000km intervals wel hebben aangehouden voor oliebeurtjes, of gewoon altijd koud getrapt, ik vraag me af hoe het anders zó smerig kan worden met 250K. Zaten zuigerveren ook vast aangezien de wanden ovaal waren?

Moet je nog programmeren om de E89 motor werkend te krijgen met die “CO2 meuk” (sensoren etc)?

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26696
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW E87 130i Rally ombouw (grote update P2)

Bericht door Martijn_bmw » 18 feb 2021, 15:57

Eens, dat je wat dingen moet vervangen in de zin van rubbers, pakkingen wellicht een ketting en zuigerveren etc lijkt mij niet meer dan logisch bij die stand

Maar de basis moet toch nog wel goed zijn; onderblok én kop waren hier onherstelbaar beschadigd dat vind ik wel wat bij 250k km.

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3867
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: BMW E87 130i Rally ombouw (grote update P2)

Bericht door Emiel » 18 feb 2021, 16:01

Balen van blok Bas maar een mooie opbouw!

Mooi om een 130i eens kaal te zien en mijn idee om olie wissel vaker te doen dan eens per 30dkm is misschien wel een goede.

Gebruikersavatar
Linc (Bas)
Berichten: 894
Lid geworden op: 05 mei 2008, 10:07

Re: BMW E87 130i Rally ombouw (grote update P2)

Bericht door Linc (Bas) » 18 feb 2021, 16:23

Ja het schijnt nogal belangrijk te zijn om de juiste olie te gebruiken en onderhoud goed te doen. Dus of het daar aan gelegen heeft geen idee.

edit: trouwens de orginele ketting zat er ook nog op, dat is ook niet de bedoeling volgens mij.

Wat betreft de scheuren in de kop, dat schijnt wel een bekend kwaaltje te zijn als de motor een keer warmgelopen is. Maar nog niet eens heel erg, want er loopt daar geen waterkanalen direct, dus als je het niet weet merk je het waarschijnlijk niet eens.
Fabian schreef: 18 feb 2021, 15:55 Je remklauw zit aan de verkeerde kant, ontluchtingsnippels moeten aan de bovenkant :)
Ik vroeg me al af of iemand het zou opvallen :D . Ik zag het zelf ook pas nadat ik de foto had gemaakt, maar wou gewoon even passen, totaal niet bij nagedacht.
Camiel schreef: 18 feb 2021, 15:57 Moet je nog programmeren om de E89 motor werkend te krijgen met die “CO2 meuk” (sensoren etc)?
Nee, want ik gebruik alle elektronica van mijn oude motor. Dus eigenlijk heb ik nu weer een motor zonder CO2 meuk. Zit wel een extra sensor in de zijkant van het blok nu vanwege CO2, maar die heb ik gewoon niet aangesloten. Ik had wel een hele waslijst aan fout lampjes met airbag, gordels, abs, etc, maar dat had ik dan ook niet aangesloten, dus dat is logisch. Moet ik nog gaan uitzoeken hoe je dat uit kan zetten. Enige wat anders is voor de rest is de vacuum pomp, zit een andere aansluiting op voor de slang.

Ik gebruik ook de oude carterpan en kleppendeksel. Ook omdat daar de ontluchting anders werkt en het voordeel daarbij is dat ik via een ombouw kitje nu een echte peilstok heb, dat is toch wel fijn om tijdens de service elke keer even snel te kunnen peilen. Ik vertrouw al die elektronica niet zo wat dat betreft :P

Afbeelding

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: BMW E87 130i Rally ombouw (grote update P2)

Bericht door Camiel » 18 feb 2021, 16:53

Gordels en airbag lampjes kun je via NCS Expert wel uitprogrammeren in ieder geval. Moet je de ABG/MRS module hebben. Voor de ABS uitprogrammeren zal je de DSC module moeten hebben denk ik.

Ik doe overigens standaard elk jaar/15K km verse olie. Niet alleen bij de E87 maar ook alles wat ik hiervoor had, zelfs met <100K km.

Ik weet niet hoe het bij de zescilinders zit maar in ieder geval die N46/N43 kettingspanners zijn extra gevoelig; ketting rekt sowieso iets op maar daar heb je spanners voor, echter door fijne vervuilingsdeeltjes in de olie slijt de ketting harder in op de spanners waardoor die breken, waardoor je fijngemalen stukjes plastic in je carterpan krijgt die opgezogen worden en je filter verstoppen waardoor je een olietekort kan krijgen. Nadat de vorige eigenaar de ketting en spanners van mijn E87 22K km geleden heeft laten doen en ik de premium factuur van de BMW dealer heb gezien, zou ik iedereen aanraden dat te proberen te voorkomen met een paar tientjes aan olie.

TLRS
Berichten: 2915
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: BMW E87 130i Rally ombouw (grote update P2)

Bericht door TLRS » 19 feb 2021, 01:42

Goh, misschien wel interessant om te kijken of het metalen kleppendeksel past op het blok met het kunststoffen deksel. Onlangs in een ander topic kwam voorbij dat het kunststofdeksel uiteindelijk blijvend vervormd en blijft zweten. Als de metalen gewoon past, misschien wel prettig om olie op de uitlaat enzo te voorkomen.

Komt er nog een mooi spruitstuk op?

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3028
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: BMW E87 130i Rally ombouw (grote update P2)

Bericht door 328Ti » 19 feb 2021, 07:44

Helemaal gemist dit topic

Mooie stappen en je laat er geen gras over groeien!

Ben benieuwd hoe die er straks bij staat

Gebruikersavatar
Linc (Bas)
Berichten: 894
Lid geworden op: 05 mei 2008, 10:07

Re: BMW E87 130i Rally ombouw (grote update P2)

Bericht door Linc (Bas) » 19 feb 2021, 11:13

TLRS schreef: 19 feb 2021, 01:42 Goh, misschien wel interessant om te kijken of het metalen kleppendeksel past op het blok met het kunststoffen deksel. Onlangs in een ander topic kwam voorbij dat het kunststofdeksel uiteindelijk blijvend vervormd en blijft zweten. Als de metalen gewoon past, misschien wel prettig om olie op de uitlaat enzo te voorkomen.

Komt er nog een mooi spruitstuk op?
Ja het alu kleppendeksel past gewoon op een blok met plastic deksel. En die heb ik er nu ook op zitten. De ontluchting van de Alu en Plastic kleppendeksel is wel verschillend, dus de carterpan moet je dan ook omwisselen. en de slangen die er bij horen.

Spruitstuk moet standaard blijven volgens het cup regelement.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW E87 130i Rally ombouw (grote update P2)

Bericht door Niels » 19 feb 2021, 12:34

Camiel schreef: 18 feb 2021, 15:57 Fijn om weer fris blok te hebben, goed smerig dat blok van binnen. Vraag me af of ze de 30.000km intervals wel hebben aangehouden voor oliebeurtjes, of gewoon altijd koud getrapt, ik vraag me af hoe het anders zó smerig kan worden met 250K. Zaten zuigerveren ook vast aangezien de wanden ovaal waren?
Ik ben ook bang dat er in het verleden teveel 30dkm olie service intervallen zijn aangehouden :wink: Aan de vervuiling is het gewoon goed te zien dat het iig geen 12-15dkm intervallen zijn geweest in het verleden. Dan kan men het teleurstellend vinden dat een blok er zo uit ziet met 250dkm maar dat kun je het materiaal niet aanrekenen imho. Wel is mij iig duidelijk dat de modernere R6 van BMW bij 2,5 ton een goede financiële injectie nodig heeft om weer door te kunnen.

Verder een super gaaf project Bas :thumbup: Lekker ook zo’n frisse motor er in!

Gebruikersavatar
Linc (Bas)
Berichten: 894
Lid geworden op: 05 mei 2008, 10:07

Re: BMW E87 130i Rally ombouw (grote update P2)

Bericht door Linc (Bas) » 24 feb 2021, 22:43

Afgelopen weekend en vanavond bezig geweest het dashboard er weer in te krijgen. Natuurlijk zit de kooi precies in de weg waar normaal de dwarsbalk hoort waaraan het dashboard vast zit. Dus die heb ik een beetje moeten bewerken om het weer passend te krijgen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Waar een uitlaat klem allemaal wel niet handig voor kan zijn! :tong:

Dashboard past er nu ook weer in en kan hem netjes bevestigen hoe het orgineel hoort. Maar een klein stukje uit dashboard hoeven te zagen om hem erin te krijgen, dat zie je gelukkig niet. Al met al tevreden met het resutlaat.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
bartb
Berichten: 1079
Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:30
Auto: E87 130i - Mini Countryman SE
Locatie: Friesland

Re: BMW E87 130i Rally ombouw (Dashboard erin P3)

Bericht door bartb » 24 feb 2021, 23:00

Netjes, is toch altijd weer mooi als het originele dash er weer in zit!

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26696
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW E87 130i Rally ombouw (Dashboard erin P3)

Bericht door Martijn_bmw » 25 feb 2021, 07:22

Mooi gemaakt en idd ziet er altijd veel beter uit als in ieder geval de bovenkant van dash er nog in zit 🙂

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E87 130i Rally ombouw (Dashboard erin P3)

Bericht door Knot » 25 feb 2021, 08:04

Beetje knippen en zagen hoort erbij. Zit wel netjes nu.

En die olie wederom dex bevestiging om vaak te verversen zeg.

Dikke kooi zeg en netjes gelast.

Hoe krijg je een Z4 brand in de cabine, kortsluiting? :hmmm:

Gebruikersavatar
Linc (Bas)
Berichten: 894
Lid geworden op: 05 mei 2008, 10:07

Re: BMW E87 130i Rally ombouw (Dashboard erin P3)

Bericht door Linc (Bas) » 25 feb 2021, 09:27

Knot schreef: 25 feb 2021, 08:04 Hoe krijg je een Z4 brand in de cabine, kortsluiting? :hmmm:
Kan natuurlijk van alles geweest zijn, ook iets wat in de auto lag wat vlam heeft gevat.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27872
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: BMW E87 130i Rally ombouw (Dashboard erin P3)

Bericht door Luco » 25 feb 2021, 09:30

Erg netjes zo het originele dash

Gebruikersavatar
Linc (Bas)
Berichten: 894
Lid geworden op: 05 mei 2008, 10:07

Re: BMW E87 130i Rally ombouw (Dashboard erin P3)

Bericht door Linc (Bas) » 09 mar 2021, 12:10

Weer een klusje klaar. Beschermplaten onder de benzine tank gemaakt. Bevestigingspunten moeten nog wel verder afgelast worden, maar dat doe ik pas als de auto weer helemaal uit elkaar gaat en in het spit hangt. Ik heb namelijk een hekel aan omhoog lassen. :D

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Linc (Bas)
Berichten: 894
Lid geworden op: 05 mei 2008, 10:07

Re: BMW E87 130i Rally ombouw (Beschermplaten tank P3)

Bericht door Linc (Bas) » 11 apr 2021, 14:45

Weer een klusje (voorlopig) afgerond, namelijk de kabelboom. Aangezien ik heel veel zaken niet meer ga gebruiken zoals PDC, Airbags, Stoel gadgets, Radio, Climate Control, etc. Zou ik heel veel loze kabels overhouden als ik de kabelboom er zo weer in zou gooien. Dat is niet alleen extra gewicht, maar ook weer extra rommel in de auto en minder overzichtelijk wat er allemaal is aan kabels.

Dus begonnen aan het verwijderen van kabels waarvan ik dacht dat ze niet meer nodig zijn. Niet afknippen natuurlijk maar netjes de pinnetjes los halen uit de stekkers waar nodig. Ik bedacht me ook al snel dat het wel handig zou zijn om bij te houden welke pinnetjes ik verwijder uit welke stekker. Zodat ik eventueel weer terug zou kunnen mocht ik iets verwijderen wat later toch nodig blijkt te zijn. Dus netjes op papier gezet welke draden ik verwijderd had.

Gaande weg bedacht dat het net zo handig was om nu maar gelijk alles uit te zoeken, dus uiteindelijk alle pinnetjes in alle stekkers langs gegaan om te zien wat met wat verbonden is. Nu heb ik een mooi overzicht wat welke stekker doet en kan ik later ook weer makkelijk uitzoeken als ik ergens een storing heb wat het probleem eventueel is.

Dit heb ik uiteindelijk allemaal verwijderd:
Afbeelding

Wat bij elkaar toch weer goed is voor 7,5 kg alleen al aan draadjes. Komt dan nog bij alle onzin waar het aan verbonden was :D

En dit is er nu nog over, nog best een hele berg:
Afbeelding

En er komen nog wat draden bij voor de extra verlichting voor, olie druk sensor, water temperatuur, eventueel handmatig fan aanzetten

Heb ook een timelapse gemaakt van het uitzoek werk:

Gijzert
Berichten: 4996
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: BMW E87 130i Rally ombouw (Kabelboom P3)

Bericht door Gijzert » 11 apr 2021, 21:09

Mooi wark.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26696
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW E87 130i Rally ombouw (Kabelboom P3)

Bericht door Martijn_bmw » 11 apr 2021, 22:15

Cool die timelapse en super netjes gedaan !

Gebruikersavatar
E36-italia
Berichten: 399
Lid geworden op: 13 aug 2015, 09:58
Auto: Laro Discovery TD5
Contacteer:

Re: BMW E87 130i Rally ombouw (Beschermplaten tank P3)

Bericht door E36-italia » 12 apr 2021, 10:11

Linc (Bas) schreef: 11 apr 2021, 14:45 Afbeelding
Goed bezig met die documentatie!
heb ik ook gedaan met mijn saab swap in de E36, nu het bij mij het startpunt bereikt is bleken een paar dingetjes niet te werken.
ff checken in de documentatie en doormeten en het probleem was met 10minuten gevonden/gefixt... maakt het zoveel makkelijker.

Gebruikersavatar
PeterM
Berichten: 464
Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
Locatie: Drenthe

Re: BMW E87 130i Rally ombouw (Kabelboom P3)

Bericht door PeterM » 12 apr 2021, 10:14

Goed bezig hoor, erg netjes!

SlowCo
Berichten: 3529
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: BMW E87 130i Rally ombouw (Kabelboom P3)

Bericht door SlowCo » 12 apr 2021, 10:38

Wat een berg spaghetti...
Wel erg slim om het zo aan te pakken!

Gebruikersavatar
Linc (Bas)
Berichten: 894
Lid geworden op: 05 mei 2008, 10:07

Re: BMW E87 130i Rally ombouw (Beschermplaten tank P3)

Bericht door Linc (Bas) » 12 apr 2021, 10:52

E36-italia schreef: 12 apr 2021, 10:11
Goed bezig met die documentatie!
heb ik ook gedaan met mijn saab swap in de E36, nu het bij mij het startpunt bereikt is bleken een paar dingetjes niet te werken.
ff checken in de documentatie en doormeten en het probleem was met 10minuten gevonden/gefixt... maakt het zoveel makkelijker.
Ja inderdaad, het was even werk, maar nu weet ik wel hoe het hoort te zitten. En nu heb ik ook alles doorgemeten en weet ik zeker dat ik geen draad breuken ergens heb. En inderdaad in de toekomst als iets niet lijkt te werken kan het je snel opzoeken en doormeten om te zien waar het probleem zit.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 104 gasten