Opwarming van de aarde

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31025
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: opwarming van de aarde

Bericht door JP » 13 apr 2022, 07:38

328Ti schreef: 12 apr 2022, 22:51
DF-user-278 schreef: 30 nov 2018, 19:15
Mike R32 schreef: 30 nov 2018, 18:28 De aarde kan een bepaalde hoeveelheid mensen aan en daar zijn we al ruim overheen vermoed ik.
Klopt. Daardoor zal er in de (nabije toekomst) wel weer een ernstig en op dat moment ongeneeslijk virus (nog gevaarlijker dan Krim Congo hemorragische koorts, Ebola of Marlburgvirus) uitbreken dat niet onder controle gehouden kan gaan worden.
Je had een redelijk vooruitziende blik in 2018
Voor dat punt van Mike hebben ze nu Putin al geronseld.

Robin
Berichten: 51203
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: opwarming van de aarde

Bericht door Robin » 13 apr 2022, 09:58

JP schreef: 13 apr 2022, 07:38
328Ti schreef: 12 apr 2022, 22:51
DF-user-278 schreef: 30 nov 2018, 19:15

Klopt. Daardoor zal er in de (nabije toekomst) wel weer een ernstig en op dat moment ongeneeslijk virus (nog gevaarlijker dan Krim Congo hemorragische koorts, Ebola of Marlburgvirus) uitbreken dat niet onder controle gehouden kan gaan worden.
Je had een redelijk vooruitziende blik in 2018
Voor dat punt van Mike hebben ze nu Putin al geronseld.
Hoe serieus erg het (voor de bevolking in) Ukraine ook is... dit haalt 't niet bij hongersnoden en doden wereldwijd in de beruchte armoe gebieden. Maar je doelt op een atoombom(edit)?

Maarja daarvoor hadden we Band Aid/Live Aid etc. Ongeveer 38 jaar geleden. Een deel van die armoe komt hier dus al decennia naartoe. Terwijl 'we' het DAAR beter moeten maken. Maarja dat soort landen kan de eigen broek niet ophouden/corruptie(en neen de kolonisator van vroeger gaat ook niet vrijuit) , maar komop we zijn 'halve eeuwen' verder en het schiet niet op.

Kijk naar Suriname. Die zou je toch laten smoren in hun eigen rotzooi eigenlijk? Maarja....de bevolking is de klos as usual.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39587
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door Arthur » 19 apr 2022, 17:42

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b25d66d1/

:hmmm:

Zakelijk reizen inclusief woon-werk verkeer. Ik haal er niet uit of dit over leaseauto’s en/of prive auto’s gaat?

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door smiley » 19 apr 2022, 19:50

Prive auto kun je niet verbieden denk ik, hoogstens de reiskostenvergoeding op 0 zetten, en alleen nog de trein 100% vergoeden.
En als zo iemand op een klote plek woont, en niet thuis kan werken rekening houden dat ie ander werk gaat zoeken.
De werkgever mag het weer oplossen. Makkelijk hoor.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door Martijn_bmw » 19 apr 2022, 20:25

En of je dat kan verbieden…. (Helaas) gebeurd al zat bij bedrijven in grote steden vanwege parkeerplaats problemen.
Alleen leaseauto’s welkom (vanwege functie) rest moet met de trein of anders komen.

Ook de co2 uitstoot van eigen auto’s gaat meetellen in de co2 voetprint van een bedrijf en dus zullen ze er iets mee moeten op den duur.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39587
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door Arthur » 19 apr 2022, 20:32

Heel apart, heel apart… Ik zit in ploegendienst, dat gaat leuk worden. Je snapt wel dat OV dan moeilijk wordt. Of ik moet met pensioen in 2025 of de Up! opgeven als auto?
Je zult maar werknemers hebben zoals Tom(GTR) en Ron(RS), 2 oude Chevy’s V8 :)

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door Martijn_bmw » 19 apr 2022, 20:41

Haha het duurt nog wel ff he, en ik weet niet of het ooit op kenteken niveau gaat komen.
Kan ook de woon-werk afstand worden x gemiddelde co2 uitstoot van de Nederlandse vloot bijv of iets op die variant.

Gebruikersavatar
Booooh
Berichten: 3413
Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
Locatie: https://dbf.nl

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door Booooh » 19 apr 2022, 22:12

Ik zal bij mij in de personeelsadvertenties laten zetten dat het bezit en gebruik van V8's voor woon-werk verkeer een pré is ;) ...

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8885
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door Joop » 19 apr 2022, 22:21

Uit het artikel! ‘Zakelijk vliegverkeer telt niet mee’. Volgens mij los je daar alles mee op volgens mij voor een groot internationaal opererend bedrijf.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31025
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door JP » 19 apr 2022, 23:38

Arthur schreef: 19 apr 2022, 20:32 Heel apart, heel apart… Ik zit in ploegendienst, dat gaat leuk worden. Je snapt wel dat OV dan moeilijk wordt. Of ik moet met pensioen in 2025 of de Up! opgeven als auto?
Je zult maar werknemers hebben zoals Tom(GTR) en Ron(RS), 2 oude Chevy’s V8 :)
Nu noem je net 2 pensionados op.

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3543
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door RS-Ron » 20 apr 2022, 07:56

Nou, ehhhhh nog maar jaartje of 16....... :goodnight:

Gr Ron

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10383
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door tomgtr » 20 apr 2022, 08:02

Booooh schreef: 19 apr 2022, 22:12 Ik zal bij mij in de personeelsadvertenties laten zetten dat het bezit en gebruik van V8's voor woon-werk verkeer een pré is ;) ...
Ben benieuwd. Ben werkeloos dus dan heb ik al 1 ding goed op cv.

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door smiley » 20 apr 2022, 21:01

Klinkt leuk. Is zelfs als verfilmt geweest, dus zeker doen.
https://www.imdb.com/title/tt2361509/

Tom
Berichten: 21696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door Tom » 23 mei 2022, 09:45

Afbeelding
Davos 2022 is ready to discuss Climate Change.

Everyone has flown in excited to get started !!!
Afbeelding
https://twitter.com/WallStreetSilv/stat ... 27/photo/2

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door WJ » 23 mei 2022, 09:55

Eat the rich.

Online
Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4052
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door Philipoo » 23 mei 2022, 11:36

Ze hadden inderdaad beter allemaal met de fiets kunnen komen!

Online
Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4052
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door Philipoo » 23 mei 2022, 11:37

And also; https://www.theguardian.com/global-deve ... imate-talk snelle fact check, foto uit 2019..

Online
Baboulah
Berichten: 1495
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door Baboulah » 23 mei 2022, 16:34

Martijn_bmw schreef: 19 apr 2022, 20:25 En of je dat kan verbieden…. (Helaas) gebeurd al zat bij bedrijven in grote steden vanwege parkeerplaats problemen.
Alleen leaseauto’s welkom (vanwege functie) rest moet met de trein of anders komen.
Simpel toch, lekker bij een ander bedrijf gaan werken :)

Robin
Berichten: 51203
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door Robin » 24 mei 2022, 11:06

Dat ze daar op die WEF bijeenkomst allemaal maar door de bliksem getroffen mogen worden. :hammer: 'Smoke on the water', dat was iets verderop in Montreux:)

Afbeelding

Tom
Berichten: 21696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door Tom » 06 nov 2022, 12:06

Afbeelding

Online
SlowCo
Berichten: 3508
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door SlowCo » 06 nov 2022, 12:29

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2015216 ... t-gestegen

Indiase epidemioloog: ’Aantal natuurrampen niet echt gestegen’

BRUSSEL - Ze stak haar neus in Nederlandse hittegolven en richtte ’s werelds bekendste databank op voor natuurrampen: EM-DAT. Tussen alle ophef rond een nieuwe VN-klimaattop zegt epidemioloog Debby Guha-Sapir: „We zien geen echte toename van klimaatgerelateerde catastrofen.” Dat betekent niet dat er niks mankeert aan ons klimaatbeleid, noch dat we op onze handen kunnen zitten.

Epidemioloog Debby Guha-Sapir: „Weg met catastrofebeelden, verwelkom optimistische verhalen.”

Als klein meisje in India zag ze de cyclonen door haar geboortedorp razen. In Calcutta dreef het keukengerei uit sloppenwijken voorbij als de stad weer eens overstroomde. „Als kind waan je je onsterfelijk. Ik herinner me die hevige wind vooral als leuk.” De sinds kort aan de Johns Hopkins Universiteit verbonden inwoonster van Brussel weet inmiddels beter: natuurgeweld raakt armen keihard.

Het maakt haar tegelijkertijd huiverig voor de klimaatdoem die VN-functionarissen spuien. „Er zijn op dit moment veel plekken waar ouders moeite hebben hun kinderen te voeden. Als je hun vertelt: de wereld vergaat in 2050, dan zal ze dat niets interesseren. Echt niets. Ze hebben meer acute problemen. Apocalyptische voorspellingen verbeteren de wereld niet. Steek klimaatgeld liever in voorkoming van overstromingen.”

De Wereld Meteorologische Organisatie stelde vorig jaar dat we vijf keer zoveel klimaatrampen tellen als vijftig jaar geleden. Een andere VN-organisatie, ook op basis van uw data, sprak van ’een duizelingwekkende stijging van klimaatgerelateerde rampen’. Hoe erg is het?
„Onze Emergency Events Database (EM-DAT), die ik in dertig jaar heb uitgebouwd aan de Université de Louvain, kent een belangrijke zwakte. Simpel gezegd: we weten niet wat we missen. We registreren vooral rampen die het nieuws halen. Maar een overstroming in een arm, afgelegen gebied van Brazilië: mogelijk niemand die ervan hoort. Dat is een cruciale beperking.”

Het actuele overzicht is toch beter dan data van vijftig of zeventig jaar geleden?
„Absoluut. Onze data zijn vanaf de jaren 70 steeds vollediger. Dankzij goedkopere communicatie. De eeuwwisseling was een waterscheiding. Een belletje vanuit Nieuw-Guinea over een natuurramp kost haast niets meer, terwijl dezelfde gebeurtenis ons in de jaren 80 niet zou hebben bereikt. Maar die toename aan gerapporteerde gegevens geeft een kunstmatige trend.”

Dus steeds betere verslaglegging wordt voorgesteld als beangstigende statistiek?
„Ja. We zien waarschijnlijk een kunstmatige trend.”

Toch waarschuwt VN-secretaris-generaal António Guterres voor klimaatdoem.
„Schrijf voorzichtig op wat ik zeg, want het zal wat provocerend klinken. Bij elke klimaattop waarschuwen VN-functionarissen voor catastrofes. Het is als het jongetje dat steeds roept: ’pas op een wolf’. Als je te vaak overdrijft, verliest het betekenis. Besef eerst hoeveel mensen nog toegang wensen tot elektriciteit en betere huizen, dan begrijp je dat die conferenties tot weinig leiden. Het doel van 1,5 graad opwarming is een mijmerdroom.”

„Als we onze klimaateuro verstandig willen investeren, dan is het tegengaan van overstromingen waarschijnlijk de beste keus”, zegt Guha-Sapir.

U ziet natuurrampen als een virus. Waarom?
„In een gemeenschap is de één veel kwetsbaarder dan de ander. Als een verkouden persoon in een kamer zit, worden niet alle omstanders ziek. De vraag is: hoe detecteer je personen met een hoog risico, hoe maak je hen weerbaar? Mijn Indiase jeugd maakte me bewust van economisch privilege. Wie airconditioning heeft, en werkt op kantoor, heeft veel minder last van hittegolven dan landarbeiders.”

In uw studie naar Nederlands-Belgische hittegolven van 2006 stuitte u op iets bijzonders.
„Nederland telde bijna duizend sterfgevallen als gevolg van hitte die zomer. Maar dat waren niet allemaal personen van 55 jaar of ouder. Het bleken ook veel jongere mensen. Iemand van 39 jaar, jong, sterk, die ging joggen om twee uur ’s middags. Of wielrenners. Ze maakten een keuze die hun kans op overlijden sterk vergrootte.”

Hebben we ervan geleerd?
„Het goede nieuws is dat je gedrag kunt aanpassen. Via betere voorlichting. Drink genoeg. Ga niet naar buiten tussen 11.00 en 16.00 uur. Overheden nemen dat niet altijd serieus. Uitrukken met ambulances of bootjes is belangrijk, maar goede voorlichting redt minstens zoveel levens.”

Schrok u van de overstromingen in de Ardennen?

„Bijna vijftig doden voor een rijk land als België is echt heel veel. We proberen nu te achterhalen waarom slachtoffers in levensgevaarlijke situaties terechtkwamen. We praten met elke familie die naasten heeft verloren.”

De overstromingen in België in juli 2021 kosten vele tientallen levens.

Toch concludeert onderzoeker in weersextremen Roger Pielke jr. op basis van EM-DAT dat het aantal doden en het aantal getroffenen door natuurrampen sinds 2005 zou zijn gedaald. Klopt dat?
„Pielke jr. houdt van provoceren. Maar zijn opstelling is niet volledig onredelijk. Hoewel het wel een extreem politiek incorrecte boodschap is. Als je dit zou zeggen tijdens de klimaattop, valt iedereen over je heen.”

Maar klopt het?
„Zijn weergave van de data is correct. We zien geen echte stijging van het aantal natuurrampen. Maar onze database is de Bijbel niet, we registreren niet elke ramp én...”

Ik hoor nóg een maar...

„...laten we ons niet verliezen in oppervlakkige trends en roepen ’oh alles wordt erger’ of ’er is niets aan de hand’. Diepgravend onderzoek is nodig om te zien welke rampen toenemen en welke niet. Mijn begrip is dat het aantal slachtoffers door overstromingen waarschijnlijk stijgt, maar dat moeten we nader bekijken, samen met andere databanken.”

Wat vormt het grootste risico?
„Overstromingen zie ik als grootste klimaatgevaar. Niet alleen voor Pakistan of Mozambique, ook voor West-Europa. Als we onze klimaateuro verstandig willen investeren, dan is het tegengaan van overstromingen waarschijnlijk de beste keus. Dat redt de meeste levens.”

Hoe komen we tot verstandig klimaatbeleid zonder te overdrijven?
„Kijk naar succesverhalen. Er is zo veel verbeterd in weerbaarheid tegen rampen. In veel landen zijn overstromingen minder een probleem, mede dankzij Nederlands watermanagement. Maar het is alsof we in een klaslokaal zitten en alle aandacht geven aan leerlingen die het slecht doen. En speculeren over een vreselijke toekomst. Nee, toon wat goed gaat. Weg met catastrofebeelden, verwelkom optimistische verhalen.”

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39587
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door Arthur » 06 nov 2022, 13:10

Alles goed en wel maar we doen natuurlijk aan symptoombestrijding. Minder overstromingen door NL watermanagement? Prima natuurlijk, maar die overstroming is er nog wel, alleen anders afgevoerd. De oorzaak heb je daarmee niet aangepakt. Natuurlijk helpen wij de planeet wel naar de kloten, onze tijd zal het wss nog wel duren. Als er 100 wetenschappers zijn waarvan er eentje 99 tegenspreekt geloven wij die maar al te graag. Past beter in het straatje. Ik zie ook liever optimistische verhalen, maar of die er echt zijn? En als ze er zijn gaat dat enorm veel geld kosten, ook niet echt optimistisch.

Rnd
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door Rnd » 06 nov 2022, 14:34

Tom schreef: 06 nov 2022, 12:06 Afbeelding
+1 klimaatverandering is van alle tijden. De aarde is miljarden jaren oud, heeft al tientallen ijstijden gekend. De mensheid is er een paar duizend jaar, dan kijken ze 200 jaar terug en trekken conclusies. Je kan beter naar de geschiedenis van de mensheid kijken en daar je conclusies uit trekken. Maak mensen bang en biedt een oplossing. Zo houd je de massa eronder en kan je belasting heffen om je eigen feestjes te bekostigen.
Stel dat CO2 inderdaad de oorzaak is van de opwarming, dan gaat de mens zich toch niet genoeg aanpassen. Denk je dat Poetin met zijn CO2 uitstoot bezig is? We moeten er mee dealen, uiteindelijk gaan we er toch aan. Vroeg of laat komt er weer een meteoriet die het kaarsje uitblaast. Over miljoenen jaren gezien, is dat een kwestie van tijd.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39587
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door Arthur » 06 nov 2022, 15:37

Ah, gelukkig, dan zijn we klaar. Flikker ik m'n plastic maar gewoon weer in zee :)

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31025
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door JP » 06 nov 2022, 17:18

De vraag naar plastic is net een beetje ingekakt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: A110_Bleu_Sierra, Ahrefs [Bot], Baboulah, Dimitri, EvdP, Kocheler, krentenbol, Majestic-12 [Bot], Paul76, SAH, SlowCo, tomgtr, Wimo en 98 gasten