M3 E92, brandstofpomp,oliewissel

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3296
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: M3 E92, 6MT -> DCT!

Bericht door Martijn M » 12 jan 2024, 08:29

Poh wat heerlijk agressief zo zeg met die kortere overbrenging! Heerlijk ook dat tussengas bij de downshifts.
Veel plezier ermee en pas op je rijbewijs :tooth:

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 850
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: M3 E92, 6MT -> DCT!

Bericht door Vanreijmersdal » 12 jan 2024, 09:33

2226cc schreef: 11 jan 2024, 22:13
Estoque schreef: 02 jan 2024, 12:58 Heel vet, ziet er toch wel redelijk plug-and-play uit.
Maar misschien is dat ook wel de "kunst" van het schrijven op internet.

Hoe "Plug en play" is het daadwerkelijk qua montage?
In principe is het allemaal plug en play ja. Alleen de kabelboom heb ik zelf gemaakt. Als je die ook plug en play wil hebben zal je de motor en interieur kabelboom ook van een DCT moeten nemen.

Aangezien in de auto liever origineel jou qua handbak en het maar om een paar draadjes gaat heb ik de kabelboom voor de bak zelf gemaakt. Hij gaat nu heel simpel bij de versnellingspook er in, de meeste draadjes zitten daar toch op aangesloten. En dan een aantal draadjes op de auto zelf. De bak en pook zijn losse modules dus het gaat om plus en min en een can-bus. Ook nog 2 draadjes voor de schakel flippers en park. Alles zit op de originele plaats aangesloten in de stekkers en zekeringskast.
Mooi om te lezen hoe makkelijk jij praat over ff een kabelboom aanpassen of een paar draadjes aanpassen, terwijl ik bij een draadboom of tekeningen altijd meteen een error krijg en jeuk van de allergie.

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3296
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: M3 E92, 6MT -> DCT!

Bericht door Martijn M » 12 jan 2024, 09:38

Vanreijmersdal schreef: 12 jan 2024, 09:33
2226cc schreef: 11 jan 2024, 22:13
Estoque schreef: 02 jan 2024, 12:58 Heel vet, ziet er toch wel redelijk plug-and-play uit.
Maar misschien is dat ook wel de "kunst" van het schrijven op internet.

Hoe "Plug en play" is het daadwerkelijk qua montage?
In principe is het allemaal plug en play ja. Alleen de kabelboom heb ik zelf gemaakt. Als je die ook plug en play wil hebben zal je de motor en interieur kabelboom ook van een DCT moeten nemen.

Aangezien in de auto liever origineel jou qua handbak en het maar om een paar draadjes gaat heb ik de kabelboom voor de bak zelf gemaakt. Hij gaat nu heel simpel bij de versnellingspook er in, de meeste draadjes zitten daar toch op aangesloten. En dan een aantal draadjes op de auto zelf. De bak en pook zijn losse modules dus het gaat om plus en min en een can-bus. Ook nog 2 draadjes voor de schakel flippers en park. Alles zit op de originele plaats aangesloten in de stekkers en zekeringskast.
Mooi om te lezen hoe makkelijk jij praat over ff een kabelboom aanpassen of een paar draadjes aanpassen, terwijl ik bij een draadboom of tekeningen altijd meteen een error krijg en jeuk van de allergie.
Ach joh, ik moet hier een buitenlamp vervangen en ik kijk er al tegen op :lol:
En dat is ook maar een kwestie van 2 draadjes los, 2 draadjes vast.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27898
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: M3 E92, 6MT -> DCT!

Bericht door Luco » 12 jan 2024, 10:01

Vanreijmersdal schreef: 12 jan 2024, 09:33
2226cc schreef: 11 jan 2024, 22:13
Estoque schreef: 02 jan 2024, 12:58 Heel vet, ziet er toch wel redelijk plug-and-play uit.
Maar misschien is dat ook wel de "kunst" van het schrijven op internet.

Hoe "Plug en play" is het daadwerkelijk qua montage?
In principe is het allemaal plug en play ja. Alleen de kabelboom heb ik zelf gemaakt. Als je die ook plug en play wil hebben zal je de motor en interieur kabelboom ook van een DCT moeten nemen.

Aangezien in de auto liever origineel jou qua handbak en het maar om een paar draadjes gaat heb ik de kabelboom voor de bak zelf gemaakt. Hij gaat nu heel simpel bij de versnellingspook er in, de meeste draadjes zitten daar toch op aangesloten. En dan een aantal draadjes op de auto zelf. De bak en pook zijn losse modules dus het gaat om plus en min en een can-bus. Ook nog 2 draadjes voor de schakel flippers en park. Alles zit op de originele plaats aangesloten in de stekkers en zekeringskast.
Mooi om te lezen hoe makkelijk jij praat over ff een kabelboom aanpassen of een paar draadjes aanpassen, terwijl ik bij een draadboom of tekeningen altijd meteen een error krijg en jeuk van de allergie.
+100

Hsp
Berichten: 125
Lid geworden op: 18 mei 2020, 12:00

Re: M3 E92, 6MT -> DCT!

Bericht door Hsp » 12 jan 2024, 11:36

Heel gaaf zo, lekker agressief met dat korte diff! Moest je de programmering nog aanpassen voor het kortere diff?
2226cc schreef: 11 jan 2024, 23:06 Van wat ik online las iets van 20 kilo.
Volgens Realoem is de handbak 57 kg en de DCT 84,2 kg, dus een goeie 25 kg verschil.

SlowCo
Berichten: 3544
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: M3 E92, 6MT -> DCT!

Bericht door SlowCo » 12 jan 2024, 13:53

Erg gave ombouw!
Het zal aan de plaatsing van de microfoon liggen maar de flippers "klikken" wel erg hard, lijkt het.

Gebruikersavatar
2226cc
Berichten: 338
Lid geworden op: 28 feb 2017, 18:11

Re: M3 E92, 6MT -> DCT!

Bericht door 2226cc » 12 jan 2024, 22:00

Estoque schreef: 12 jan 2024, 08:21
Ik heb ze nieuw liggen en een nieuwe luchtpomp liggen, maar er af heb ik nog veel liever. Wist dat ze in de motorsport geleverd waren, maar kan de nummers nog nergens vinden. Jij gewoon bij de dealer besteld? of via een ander kanaal?
Zal morgen een kijken ik moet dat nog wel ergens hebben. En gewoon bij de dealer besteld

Gebruikersavatar
2226cc
Berichten: 338
Lid geworden op: 28 feb 2017, 18:11

Re: M3 E92, 6MT -> DCT!

Bericht door 2226cc » 12 jan 2024, 22:03

Hsp schreef: 12 jan 2024, 11:36 Heel gaaf zo, lekker agressief met dat korte diff! Moest je de programmering nog aanpassen voor het kortere diff?
2226cc schreef: 11 jan 2024, 23:06 Van wat ik online las iets van 20 kilo.
Volgens Realoem is de handbak 57 kg en de DCT 84,2 kg, dus een goeie 25 kg verschil.
Ja dat aanpassen was nog best een klusje van wat ik begreep, heeft hagenaarcarware.nl voor me geregeld.

Vliegwiel en koppeling van de handbak zijn ook zeker 25kg zwaarder dan het vliegwiel volde DCT. Had het eigenlijk allemaal eens moeten wegen.

Gebruikersavatar
2226cc
Berichten: 338
Lid geworden op: 28 feb 2017, 18:11

Re: M3 E92, 6MT -> DCT!

Bericht door 2226cc » 12 jan 2024, 22:03

SlowCo schreef: 12 jan 2024, 13:53 Erg gave ombouw!
Het zal aan de plaatsing van de microfoon liggen maar de flippers "klikken" wel erg hard, lijkt het.
Ja ligt wel aan de mic dat het hard is maar zacht zijn ze ook zeker niet, zijn echt mooie magneet flippers

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2181
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: M3 E92, 6MT -> DCT!

Bericht door Djessey » 16 jan 2024, 11:51

DCT ook nog eens bijna 10L olie erin, dat en de oliekoelers enz. Denk ik dat je altijd wel zwaarder uit bent met een DCT

Gebruikersavatar
2226cc
Berichten: 338
Lid geworden op: 28 feb 2017, 18:11

Re: M3 E92, 6MT -> DCT!

Bericht door 2226cc » 17 jan 2024, 09:00

Estoque schreef: 12 jan 2024, 08:21
2226cc schreef: 11 jan 2024, 22:23 Owja had de koudstart al een jaar of 2 uitgeschreven maar verder niks weg gehaald omdat je er simpelweg niet bij kan. Nu de bak er af was was het een stuk makkelijker dus gelijk het originele delete kitje besteld en gemonteerd! Geeft veel meer ruimte onder de kap.
Wat is het onderdeelnummer van die pomp-afblokdingen aan de achterkant van de motor?

Ik heb ze nieuw liggen en een nieuwe luchtpomp liggen, maar er af heb ik nog veel liever. Wist dat ze in de motorsport geleverd waren, maar kan de nummers nog nergens vinden. Jij gewoon bij de dealer besteld? of via een ander kanaal?
Dekseltjes 11121438086
Pakkingen 11727838389
Afdop ding luchtfilter 11618298015

Enige nadeel is dat die dekseltjes geen montage punt meer hebben voor het hitteschild maar dit is eenvoudig op te lossen door deze gewoon vast te zetten met een boutje en moertje

Gebruikersavatar
2226cc
Berichten: 338
Lid geworden op: 28 feb 2017, 18:11

Re: M3 E92, 6MT -> DCT!

Bericht door 2226cc » 17 jan 2024, 09:01

Nu hopen dat het snel mooi weer is zodat ik eens gas kan geven :tooth:

Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: M3 E92, 6MT -> DCT!

Bericht door Crookie » 17 jan 2024, 11:39

Waarom heb je de secundaire luchtpomp er uit gehaald? Is dat alleen een emissie dingentje of rij je nu bij koude start langer met een koude kat rond?

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26735
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: M3 E92, 6MT -> DCT!

Bericht door Martijn_bmw » 17 jan 2024, 11:43

Kat blijft idd langer koud en is puur emissie ding die pomp. Met zuurstof in de uitlaat ingebracht door die pomp en extra ingespoten benzine zorgen ze voor een snellere kat opwarming.

Als dat zonder pomp iets langer duurt hebt je zelf geen last van behalve dat een kat die niet op temperatuur is slecht/niet werkt en daarmee dus je uitstoot langer vervuilender is…

Gebruikersavatar
2226cc
Berichten: 338
Lid geworden op: 28 feb 2017, 18:11

Re: M3 E92, 6MT -> DCT!

Bericht door 2226cc » 17 jan 2024, 22:52

Crookie schreef: 17 jan 2024, 11:39 Waarom heb je de secundaire luchtpomp er uit gehaald? Is dat alleen een emissie dingentje of rij je nu bij koude start langer met een koude kat rond?
De ‘koud start’ wat dus eigenlijk het snel verwarmen van de eerste katalysators is was zo luid dat ik hem gewoon niet prettig kon starten sochtens hier in het complex dat ik dat uit gezet had in de software.

Geen geluidsoverlast maar wel iets langere opwarm tijd voor de kats. Het is het een of het ander.

Sinds het niet weer werkt heeft al die zooi daar van ook geen zin meer en die ventielen op de uitlaat willen ook nog wel eens lek gaan dus alles maar afgedicht en weggehaald. Zoals met alles heb ik deze onderdelen ook bewaard dus kan allemaal weer terug naar origineel als ik zou willen.

M3 heeft dus 4 katalysators waarvan er dus 2 kleine zo dicht mogelijk bij de motor zitten om snel warm te worden maar nu die dus geen functie meer hebben is de volgende stap deze natuurlijk weg te halen en de motor te laten tunen :mrgreen:
Die voorste kats geven ook de meeste restrictie

Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: M3 E92, 6MT -> DCT!

Bericht door Crookie » 18 jan 2024, 21:47

Ah ja duidelijk. Wist niet dat de koude start met luchtpomp zo‘n herrie maakt.

BartMS
Berichten: 512
Lid geworden op: 29 jul 2020, 17:55
Auto: E87 LCI 130i & E30 325i
Locatie: Breda

Re: M3 E92, 6MT -> DCT!

Bericht door BartMS » 18 jan 2024, 22:20

je leest vaak over de secondary cat delete maar daar bedoelen we dan daar dus die 2 kleine zo dicht mogelijk bij de motor mee?

Gebruikersavatar
2226cc
Berichten: 338
Lid geworden op: 28 feb 2017, 18:11

Re: M3 E92, 6MT -> DCT!

Bericht door 2226cc » 02 feb 2024, 12:58

BartMS schreef: 18 jan 2024, 22:20 je leest vaak over de secondary cat delete maar daar bedoelen we dan daar dus die 2 kleine zo dicht mogelijk bij de motor mee?
Ja, ik heb ze nog wel zitten. Misschien ooit weg halen en tune er op. Maar wil eigenlijk niet dat het geluid nog harder wordt

Gebruikersavatar
2226cc
Berichten: 338
Lid geworden op: 28 feb 2017, 18:11

Re: M3 E92, 6MT -> DCT!

Bericht door 2226cc » 02 feb 2024, 13:02

Gisteravond dit, vol gas voelde ik hem iets inhouden en ging dit lampje aan. Reed verder prima. Ff uitgelezen en had een fout op de brandstofdruk. Die was 1.6 bar bij 6900tpm toen de fout optreedt.

Heb een nieuwe brandstofpomp besteld.
Bijlagen
IMG_7868.jpeg
IMG_7868.jpeg (218.13 KiB) 945 keer bekeken

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3869
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: M3 E92, 6MT -> DCT!

Bericht door Emiel » 02 feb 2024, 13:15

Geweldige response en lekker agressief zo te zien. Zo moest een M3 e92 uit de fabriek komen

Arthursx
Berichten: 666
Lid geworden op: 30 jan 2013, 21:12
Auto: M3 F80
Contacteer:

Re: M3 E92, 6MT -> DCT!

Bericht door Arthursx » 02 feb 2024, 14:12

Aardige km-stand ook :df:

Gebruikersavatar
2226cc
Berichten: 338
Lid geworden op: 28 feb 2017, 18:11

Re: M3 E92, 6MT -> DCT!

Bericht door 2226cc » 16 mar 2024, 16:27

Ivm het motor lampje op te lage brandstof druk de brandstof :tooth: pomp vervangen en ook gelijk het brandstoffilter aan de andere kant van de tank. Deze stond toch al op het lijstje dus dat is mooi! Ook gelijk de oliewissel weer gedaan! Omdat ik het idee heb dat de olie nog wat heter wordt bij goed doorrijden door de kortere versnellingen deze keer gekozen voor een 50-50 mix 5w40 en 10w50. Kom je uit op een 7.5w45 olie :tooth: heeft het nu? Geen idee waarschijnlijk niet maar het voelt prettig! Had het liefst 5w50 gehad maar die is er in deze olie niet
Bijlagen
IMG_9008.jpeg
IMG_9008.jpeg (390.41 KiB) 418 keer bekeken
IMG_9009.jpeg
IMG_9009.jpeg (403.58 KiB) 418 keer bekeken
IMG_9026.jpeg
IMG_9026.jpeg (604.25 KiB) 418 keer bekeken
IMG_9017.jpeg
IMG_9017.jpeg (599.28 KiB) 418 keer bekeken
IMG_9018.jpeg
IMG_9018.jpeg (449.19 KiB) 418 keer bekeken
IMG_9015.jpeg
IMG_9015.jpeg (466.38 KiB) 418 keer bekeken

Gebruikersavatar
2226cc
Berichten: 338
Lid geworden op: 28 feb 2017, 18:11

Re: M3 E92, 6MT -> DCT!

Bericht door 2226cc » 16 mar 2024, 16:31

Nu het stuur wat dieper zit en ik geen koppelingspedaal meer heb wilde ik de stoel ook wat verder naar achteren hebben. Kon ik mooi gelijk doen toen die er uit was voor het vervangen van de pump.

Zit positie is echt top nu, lekker ver naar achter en laag. Door alle modificaties is het nu echt super vet rijden! Dijkweggetjes echt niet normaal vet! Laat de zomer maar komen! Deze auto maakt het wel super frustrerend om in de Randstad te wonen mja kan niet alles hebben misschien ooit daar ook maar eens wat aan gaan doen.
Bijlagen
IMG_9146.jpeg
IMG_9146.jpeg (429.71 KiB) 412 keer bekeken
IMG_9138.jpeg
IMG_9138.jpeg (510.44 KiB) 412 keer bekeken
IMG_9130.jpeg
IMG_9130.jpeg (464.19 KiB) 412 keer bekeken
IMG_9132.jpeg
IMG_9132.jpeg (321.07 KiB) 412 keer bekeken
IMG_9021.jpeg
IMG_9021.jpeg (508.04 KiB) 412 keer bekeken

TLRS
Berichten: 2933
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: M3 E92, brandstofpomp,oliewissel

Bericht door TLRS » 16 mar 2024, 21:32

Jemig.. wat is die zooi in de vul opening van het kleppendeksel..

Gebruikersavatar
2226cc
Berichten: 338
Lid geworden op: 28 feb 2017, 18:11

Re: M3 E92, brandstofpomp,oliewissel

Bericht door 2226cc » 16 mar 2024, 22:34

TLRS schreef: 16 mar 2024, 21:32 Jemig.. wat is die zooi in de vul opening van het kleppendeksel..
Ook een van de kwaaltjes, de coating aan de binnenkant laat los, heb de kleppen deksels er een aantal keer af gehaald en het blijft gelukkig redelijk stabiel

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Dimitri, Eric Z, Godspeed, Joël D., Kadett, Luco, lykel, Majestic-12 [Bot], Mark, PeterM, Ti-Tourist (Erik) en 123 gasten