De nieuwe BMW 3-serie (G20)
- Fedmas
- Berichten: 1326
- Lid geworden op: 30 aug 2011, 21:31
- Auto: A3 45 TFSIe
Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)
Ja ik neig toch nog steeds wel naar de 330e. Iets meer vermogen, zakelijk beter (want hybride) en swa wat meer gewicht maar als ik echt iets wil wat de bocht om gaat kan ik alsnog beter een 128ti oid halen (of de motor pakken).
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)
Je mag toch maar 100. Dan liever dikkere actieradius en niet dat geklooi met de stekker, maargoed, jouw auto natuurlijk.
-
- Berichten: 4648
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)
Wat zijn je rijafstanden. Een 330e doet iets van 40km op een lading. Rij je (vaak) meer dan dat zit je 300kg extra gewicht tov de 320i mee te zeulen.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26754
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)
Hangt veel van je type routes af idd. Op de snelweg heb je weinig last van die paar honderd kilo extra. Maar juist binnendoor, drempels, mini rotondes dat soort werk vond ik de CLA180 veel fijner rijden dan mijn eigen CLA250e
Ook remmen is in een non-hybride veel fijner omdat die hybride eerst gaat generen zit je met een beetje dood / traag eerste rempunt en trap je iets door dan rem je weer te hard.
Dus veel snelweg (los van verbruik) 330e prima veel binnendoor zou ik er nog eens overna denken…
Ook remmen is in een non-hybride veel fijner omdat die hybride eerst gaat generen zit je met een beetje dood / traag eerste rempunt en trap je iets door dan rem je weer te hard.
Dus veel snelweg (los van verbruik) 330e prima veel binnendoor zou ik er nog eens overna denken…
- Fedmas
- Berichten: 1326
- Lid geworden op: 30 aug 2011, 21:31
- Auto: A3 45 TFSIe
Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)
Het gros van mijn ritten (90%) is Tilburg --> Amsterdam. Af en toe wel eens binnendoor voor de lol maar rij nauwelijks echt leuke stukken. En als ik dat echt leuk wil rijden moet ik denk ik wat anders pakken.. Maar wel goed 't zo stevig te overwegen.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26754
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)
Dan volstaat een 330e ook prima op zulke ritten en heb je bij een enkele stoplicht sprint wel het extra vermogen voor handen
- Arthur
- Berichten: 39776
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
- Mark 320iS
- Berichten: 2705
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)
Dan liever van je eigen centjes een oude 2cv kopen met sigaretten aansteker, heb je CarPlay via de iPhone en cruise control heb je niet nodig want je mag maar 100. Geen afschrijving, geen overbodig gewicht en geen bijtelling.
- Arthur
- Berichten: 39776
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)
Kan ook, maar is niet vergelijkbaar
-
- Berichten: 893
- Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52
Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)
Mark 320iS schreef: ↑10 jul 2022, 19:43 Dan liever van je eigen centjes een oude 2cv kopen met sigaretten aansteker, heb je CarPlay via de iPhone en cruise control heb je niet nodig want je mag maar 100. Geen afschrijving, geen overbodig gewicht en geen bijtelling.
We hebben een winnaar:
https://www.erclassics.com/citroen-2cv- ... 990-c0786/
Enkele rit moet net lukken met 125km range......
Met een prijskaartje van maar 40k een koopje......
- Martijn_bmw
- Berichten: 26754
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)
DFJEF schreef: ↑10 jul 2022, 20:10Mark 320iS schreef: ↑10 jul 2022, 19:43 Dan liever van je eigen centjes een oude 2cv kopen met sigaretten aansteker, heb je CarPlay via de iPhone en cruise control heb je niet nodig want je mag maar 100. Geen afschrijving, geen overbodig gewicht en geen bijtelling.We hebben een winnaar:
https://www.erclassics.com/citroen-2cv- ... 990-c0786/
Enkele rit moet net lukken met 125km range......
Met een prijskaartje van maar 40k een koopje......
- Mark 320iS
- Berichten: 2705
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)
Hoppa! Samen komen we er wel!
- Fedmas
- Berichten: 1326
- Lid geworden op: 30 aug 2011, 21:31
- Auto: A3 45 TFSIe
Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)
Het is dat ie geen stoelverwarming heeft....
- JP
- Berichten: 31273
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)
Zijn dat wel laser-lampen ?
- Philipoo
- Berichten: 4114
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
- matthyssie
- Berichten: 6013
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)
Altijd de 330e nemen. Die extra boost vd elektro voegt een hoop toe.
-
- Berichten: 4648
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)
Wat voor boost is er nog over als je de accu leeggereden hebt op de 1/3 van je traject Tilburg-Amsterdam?
Serieuze vraag. Je start de auto in EV en die is na 40km op. Blijft er dan nog genoeg energie over om een acceleratie te kunnen assisteren.
Ben trouwens wel benieuwd naar de duurzaamheid van het B48 blok als die voornamelijk koud wordt belast.
Serieuze vraag. Je start de auto in EV en die is na 40km op. Blijft er dan nog genoeg energie over om een acceleratie te kunnen assisteren.
Ben trouwens wel benieuwd naar de duurzaamheid van het B48 blok als die voornamelijk koud wordt belast.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26754
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)
^^ Ja de accu laadt ook weer bij met remmen / gas-los en zelfs op continu snelheid zie ik soms stroom bijkomen.
Verder blijft er altijd wat power over in de accu om bij vol-gas het totale vermogen te kunnen leveren.
Het is niet zo dat de PHEV aanvulling alleen een accu is die alleen op te laden is aan het stopcontact en zodra dit op is dat het dan alleen maar ballast in de auto is tot je weer kan opladen.
De auto blijft met het electro-deel samenwerken en bijladen tijdens de rit ook als de range voor full-EV rijden opgebruikt is.
In bergen zie ik bij een lange afdaling soms wel tot 10% accu weer gevuld raken doordat hij afremt met de electromotor die dan als dynamo speelt ipv af te remmen op de schijven e/o compressie van de motor.
(dit zijn mijn ervaringen bij MB, zal bij BMW / andere merken niet anders zijn)
w.b.t. duurzaamheid; vermogen vragen bij koude start zal iets meer slijtage geven idd anderzijds hoeft de motor ook hele delen van de rit niet te werken en wordt effectief de olie dus over minder kilometers van beurt tot beurt "versleten" ook als de motor wel draait is er ook vaak electra ondersteuning waardoor de motor zelf weer minder hoeft te werken. Ik denk dat al met al de duurzaamheid er niet slechter van wordt.
Verder blijft er altijd wat power over in de accu om bij vol-gas het totale vermogen te kunnen leveren.
Het is niet zo dat de PHEV aanvulling alleen een accu is die alleen op te laden is aan het stopcontact en zodra dit op is dat het dan alleen maar ballast in de auto is tot je weer kan opladen.
De auto blijft met het electro-deel samenwerken en bijladen tijdens de rit ook als de range voor full-EV rijden opgebruikt is.
In bergen zie ik bij een lange afdaling soms wel tot 10% accu weer gevuld raken doordat hij afremt met de electromotor die dan als dynamo speelt ipv af te remmen op de schijven e/o compressie van de motor.
(dit zijn mijn ervaringen bij MB, zal bij BMW / andere merken niet anders zijn)
w.b.t. duurzaamheid; vermogen vragen bij koude start zal iets meer slijtage geven idd anderzijds hoeft de motor ook hele delen van de rit niet te werken en wordt effectief de olie dus over minder kilometers van beurt tot beurt "versleten" ook als de motor wel draait is er ook vaak electra ondersteuning waardoor de motor zelf weer minder hoeft te werken. Ik denk dat al met al de duurzaamheid er niet slechter van wordt.
-
- Berichten: 4648
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)
Maar de olie is per keer dat motor aangesproken wordt wel kouder. Zal vaker vocht aantrekken.
Nu zal dit in de lease niet opvallen. Dat is voor erna
Is de onderhoudsinterval voor een hybride als de MB 250e en BMW 330e nog steeds 30.000km?
Nu zal dit in de lease niet opvallen. Dat is voor erna
Is de onderhoudsinterval voor een hybride als de MB 250e en BMW 330e nog steeds 30.000km?
- Martijn_bmw
- Berichten: 26754
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)
Bij mijn 250e is het 25.000km, bijna tijd voor de eerste beurt nu en de benzine motor heeft in die tijd 12.000km gedraaid.
En valt wel mee hoor met dat vocht en kou, juist alle trut stukjes in en om het dorp die je normaal met koude benzine motor moet rijden rij je nu elektrisch. En als de benzinemotor wel aan de slag moet is het juist op de langere (snelweg) afstanden.
En valt wel mee hoor met dat vocht en kou, juist alle trut stukjes in en om het dorp die je normaal met koude benzine motor moet rijden rij je nu elektrisch. En als de benzinemotor wel aan de slag moet is het juist op de langere (snelweg) afstanden.
-
- Berichten: 4648
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)
Daar heb je gelijk in. Omgekeerde principe natuurlijk.Martijn_bmw schreef: ↑11 jul 2022, 16:14 Bij mijn 250e is het 25.000km, bijna tijd voor de eerste beurt nu en de benzine motor heeft in die tijd 12.000km gedraaid.
En valt wel mee hoor met dat vocht en kou, juist alle trut stukjes in en om het dorp die je normaal met koude benzine motor moet rijden rij je nu elektrisch. En als de benzinemotor wel aan de slag moet is het juist op de langere (snelweg) afstanden.
- Fedmas
- Berichten: 1326
- Lid geworden op: 30 aug 2011, 21:31
- Auto: A3 45 TFSIe
Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)
Mooi dat zo'n keuze zoveel gesprek oplevert! Ik zal de auto nauwelijks vol elektrisch rijden, puur in de hybride modus. Juist om ook de range een beetje te behouden en de mix te zoeken qua verbruik. Mocht dat uiteindelijk door goede regeneratie niet nodig zijn, kan ik altijd nog stukken elektrisch rijden.
-
- Berichten: 893
- Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52
Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)
Mijn ervaring met de 330e van de vorige generatie is, dat de accu enkel buiten adem raakt wanneer deze geen kans krijgt te recupereren. Dat komt eigenlijk enkel voor op de Duitse autobahn, wanneer je lange stukken volgas rijdt en vaak plankgas accelereert (als er even een wat tragere op de linkerbaan drentelt). Buiten dat, houdt de software de accu in principe altijd op minimaal ca.15% om die extra boost te garanderen wanneer nodig.
Met name in het stadsverkeer is het toch wel een aangename auto. Lekker stil en zuinig als je daar 100% elektrisch rijdt. Ook kun je goed gebruik maken van het remmen op de elektromotor. De remblokken worden aardig gespaard en je kunt op het display zien (3 standen) hoe de accu bijgeladen wordt tijdens remmen en dus ook de normale remmen ontziet. Op de snelweg is het rap gedaan met de accu (bij snelheden >100km/h). De grootste winst zit 'm in het stadsverkeer (logisch).
De G20 330e heb ik ook nog proefgereden en voelde meer auto dan de F30, maar ook deels werd dat gevoel gevoed door het hogere gewicht (volgens mij scheelt het zo'n 200kg). Maar ondanks dat een fijne machine. Kan me wel voorstellen, dat de 330i echt een flinke stap beter rijdt door het stuk lagere gewicht. Maar in vergelijk met een 318i vraag ik het me af. Wanneer mogelijk back-to-back rijden, dan merk je het gelijk.
Met name in het stadsverkeer is het toch wel een aangename auto. Lekker stil en zuinig als je daar 100% elektrisch rijdt. Ook kun je goed gebruik maken van het remmen op de elektromotor. De remblokken worden aardig gespaard en je kunt op het display zien (3 standen) hoe de accu bijgeladen wordt tijdens remmen en dus ook de normale remmen ontziet. Op de snelweg is het rap gedaan met de accu (bij snelheden >100km/h). De grootste winst zit 'm in het stadsverkeer (logisch).
De G20 330e heb ik ook nog proefgereden en voelde meer auto dan de F30, maar ook deels werd dat gevoel gevoed door het hogere gewicht (volgens mij scheelt het zo'n 200kg). Maar ondanks dat een fijne machine. Kan me wel voorstellen, dat de 330i echt een flinke stap beter rijdt door het stuk lagere gewicht. Maar in vergelijk met een 318i vraag ik het me af. Wanneer mogelijk back-to-back rijden, dan merk je het gelijk.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26754
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)
Zo doe ik het ook als mijn afstand langer is dan de range.Fedmas schreef: ↑11 jul 2022, 16:47 Mooi dat zo'n keuze zoveel gesprek oplevert! Ik zal de auto nauwelijks vol elektrisch rijden, puur in de hybride modus. Juist om ook de range een beetje te behouden en de mix te zoeken qua verbruik. Mocht dat uiteindelijk door goede regeneratie niet nodig zijn, kan ik altijd nog stukken elektrisch rijden.
W-W kan ik vol EV rijden want thuis en werk laden, alle dorp stukjes ook EV rijden en langere afstanden dan laat ik de auto op hybride staan waarbij die zelf de mix maakt tussen beide.
Wat trouwens ook wel een relaxte bijkomstigheid van phev is is dat je climate (althans bij MB) altijd al werkt op afstand via de app.
Dus in de winter in een voorverwarmde auto instappen en in de zomer in een gekoelde auto
-
- Berichten: 893
- Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52
Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)
En de nieuwste generatie bij BMW regelt het toch helemaal optimaal wanneer je de navigatie gebruikt ? Geen denkwerk meer nodig.Martijn_bmw schreef: ↑11 jul 2022, 16:53Zo doe ik het ook als mijn afstand langer is dan de range.Fedmas schreef: ↑11 jul 2022, 16:47 Mooi dat zo'n keuze zoveel gesprek oplevert! Ik zal de auto nauwelijks vol elektrisch rijden, puur in de hybride modus. Juist om ook de range een beetje te behouden en de mix te zoeken qua verbruik. Mocht dat uiteindelijk door goede regeneratie niet nodig zijn, kan ik altijd nog stukken elektrisch rijden.
W-W kan ik vol EV rijden want thuis en werk laden, alle dorp stukjes ook EV rijden en langere afstanden dan laat ik de auto op hybride staan waarbij die zelf de mix maakt tussen beide.
Wat trouwens ook wel een relaxte bijkomstigheid van phev is is dat je climate (althans bij MB) altijd al werkt op afstand via de app.
Dus in de winter in een voorverwarmde auto instappen en in de zomer in een gekoelde auto
Het fijne is wel, dat de sportstand bij BMW gewoon altijd de ICE bijschakelt. Die staat dan altijd paraat. Dat is bij andere merken niet altijd mogelijk.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 7 gasten