De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fedmas
Berichten: 1326
Lid geworden op: 30 aug 2011, 21:31
Auto: A3 45 TFSIe

Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Bericht door Fedmas » 10 jul 2022, 14:53

Ja ik neig toch nog steeds wel naar de 330e. Iets meer vermogen, zakelijk beter (want hybride) en swa wat meer gewicht maar als ik echt iets wil wat de bocht om gaat kan ik alsnog beter een 128ti oid halen (of de motor pakken).

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Bericht door Knot » 10 jul 2022, 16:34

Je mag toch maar 100. Dan liever dikkere actieradius en niet dat geklooi met de stekker, maargoed, jouw auto natuurlijk.

Kadett
Berichten: 4648
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Bericht door Kadett » 10 jul 2022, 17:37

Wat zijn je rijafstanden. Een 330e doet iets van 40km op een lading. Rij je (vaak) meer dan dat zit je 300kg extra gewicht tov de 320i mee te zeulen.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26754
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Bericht door Martijn_bmw » 10 jul 2022, 17:39

Hangt veel van je type routes af idd. Op de snelweg heb je weinig last van die paar honderd kilo extra. Maar juist binnendoor, drempels, mini rotondes dat soort werk vond ik de CLA180 veel fijner rijden dan mijn eigen CLA250e

Ook remmen is in een non-hybride veel fijner omdat die hybride eerst gaat generen zit je met een beetje dood / traag eerste rempunt en trap je iets door dan rem je weer te hard.

Dus veel snelweg (los van verbruik) 330e prima veel binnendoor zou ik er nog eens overna denken…

Gebruikersavatar
Fedmas
Berichten: 1326
Lid geworden op: 30 aug 2011, 21:31
Auto: A3 45 TFSIe

Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Bericht door Fedmas » 10 jul 2022, 17:55

Het gros van mijn ritten (90%) is Tilburg --> Amsterdam. Af en toe wel eens binnendoor voor de lol maar rij nauwelijks echt leuke stukken. En als ik dat echt leuk wil rijden moet ik denk ik wat anders pakken.. Maar wel goed 't zo stevig te overwegen.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26754
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Bericht door Martijn_bmw » 10 jul 2022, 18:26

Fedmas schreef: 10 jul 2022, 17:55 Het gros van mijn ritten (90%) is Tilburg --> Amsterdam. Af en toe wel eens binnendoor voor de lol maar rij nauwelijks echt leuke stukken. En als ik dat echt leuk wil rijden moet ik denk ik wat anders pakken.. Maar wel goed 't zo stevig te overwegen.
Dan volstaat een 330e ook prima op zulke ritten en heb je bij een enkele stoplicht sprint wel het extra vermogen voor handen :D

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39776
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Bericht door Arthur » 10 jul 2022, 18:27

Knot schreef: 10 jul 2022, 16:34 Je mag toch maar 100. Dan liever dikkere actieradius en niet dat geklooi met de stekker, maargoed, jouw auto natuurlijk.
Eens :)

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2705
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Bericht door Mark 320iS » 10 jul 2022, 19:43

Dan liever van je eigen centjes een oude 2cv kopen met sigaretten aansteker, heb je CarPlay via de iPhone en cruise control heb je niet nodig want je mag maar 100. Geen afschrijving, geen overbodig gewicht en geen bijtelling.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39776
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Bericht door Arthur » 10 jul 2022, 20:03

Kan ook, maar is niet vergelijkbaar ;)

DFJEF
Berichten: 893
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Bericht door DFJEF » 10 jul 2022, 20:10

Mark 320iS schreef: 10 jul 2022, 19:43 Dan liever van je eigen centjes een oude 2cv kopen met sigaretten aansteker, heb je CarPlay via de iPhone en cruise control heb je niet nodig want je mag maar 100. Geen afschrijving, geen overbodig gewicht en geen bijtelling.
Fedmas schreef: 10 jul 2022, 17:55 Het gros van mijn ritten (90%) is Tilburg --> Amsterdam. Af en toe wel eens binnendoor voor de lol maar rij nauwelijks echt leuke stukken. En als ik dat echt leuk wil rijden moet ik denk ik wat anders pakken.. Maar wel goed 't zo stevig te overwegen.
We hebben een winnaar:
https://www.erclassics.com/citroen-2cv- ... 990-c0786/
Enkele rit moet net lukken met 125km range...... :mrgreen:
Met een prijskaartje van maar 40k een koopje...... :dood:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26754
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Bericht door Martijn_bmw » 10 jul 2022, 20:11

DFJEF schreef: 10 jul 2022, 20:10
Mark 320iS schreef: 10 jul 2022, 19:43 Dan liever van je eigen centjes een oude 2cv kopen met sigaretten aansteker, heb je CarPlay via de iPhone en cruise control heb je niet nodig want je mag maar 100. Geen afschrijving, geen overbodig gewicht en geen bijtelling.
Fedmas schreef: 10 jul 2022, 17:55 Het gros van mijn ritten (90%) is Tilburg --> Amsterdam. Af en toe wel eens binnendoor voor de lol maar rij nauwelijks echt leuke stukken. En als ik dat echt leuk wil rijden moet ik denk ik wat anders pakken.. Maar wel goed 't zo stevig te overwegen.
We hebben een winnaar:
https://www.erclassics.com/citroen-2cv- ... 990-c0786/
Enkele rit moet net lukken met 125km range...... :mrgreen:
Met een prijskaartje van maar 40k een koopje...... :dood:
:lollerdelol: :lollerdelol:

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2705
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Bericht door Mark 320iS » 10 jul 2022, 20:24

Hoppa! Samen komen we er wel! 💪

Gebruikersavatar
Fedmas
Berichten: 1326
Lid geworden op: 30 aug 2011, 21:31
Auto: A3 45 TFSIe

Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Bericht door Fedmas » 10 jul 2022, 21:00

Het is dat ie geen stoelverwarming heeft....

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31273
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Bericht door JP » 10 jul 2022, 21:03

Zijn dat wel laser-lampen ?

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4114
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Bericht door Philipoo » 11 jul 2022, 09:01

Knot schreef: 10 jul 2022, 16:34 Je mag toch maar 100.
Verdomme zeg Knot, moet dit nou?

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6013
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Bericht door matthyssie » 11 jul 2022, 13:24

Altijd de 330e nemen. Die extra boost vd elektro voegt een hoop toe.

Kadett
Berichten: 4648
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Bericht door Kadett » 11 jul 2022, 14:39

Wat voor boost is er nog over als je de accu leeggereden hebt op de 1/3 van je traject Tilburg-Amsterdam?

Serieuze vraag. Je start de auto in EV en die is na 40km op. Blijft er dan nog genoeg energie over om een acceleratie te kunnen assisteren.

Ben trouwens wel benieuwd naar de duurzaamheid van het B48 blok als die voornamelijk koud wordt belast.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26754
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Bericht door Martijn_bmw » 11 jul 2022, 14:55

^^ Ja de accu laadt ook weer bij met remmen / gas-los en zelfs op continu snelheid zie ik soms stroom bijkomen.
Verder blijft er altijd wat power over in de accu om bij vol-gas het totale vermogen te kunnen leveren.

Het is niet zo dat de PHEV aanvulling alleen een accu is die alleen op te laden is aan het stopcontact en zodra dit op is dat het dan alleen maar ballast in de auto is tot je weer kan opladen.

De auto blijft met het electro-deel samenwerken en bijladen tijdens de rit ook als de range voor full-EV rijden opgebruikt is.
In bergen zie ik bij een lange afdaling soms wel tot 10% accu weer gevuld raken doordat hij afremt met de electromotor die dan als dynamo speelt ipv af te remmen op de schijven e/o compressie van de motor.

(dit zijn mijn ervaringen bij MB, zal bij BMW / andere merken niet anders zijn)


w.b.t. duurzaamheid; vermogen vragen bij koude start zal iets meer slijtage geven idd anderzijds hoeft de motor ook hele delen van de rit niet te werken en wordt effectief de olie dus over minder kilometers van beurt tot beurt "versleten" ook als de motor wel draait is er ook vaak electra ondersteuning waardoor de motor zelf weer minder hoeft te werken. Ik denk dat al met al de duurzaamheid er niet slechter van wordt.

Kadett
Berichten: 4648
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Bericht door Kadett » 11 jul 2022, 16:07

Maar de olie is per keer dat motor aangesproken wordt wel kouder. Zal vaker vocht aantrekken.

Nu zal dit in de lease niet opvallen. Dat is voor erna ;)

Is de onderhoudsinterval voor een hybride als de MB 250e en BMW 330e nog steeds 30.000km?

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26754
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Bericht door Martijn_bmw » 11 jul 2022, 16:14

Bij mijn 250e is het 25.000km, bijna tijd voor de eerste beurt nu en de benzine motor heeft in die tijd 12.000km gedraaid.

En valt wel mee hoor met dat vocht en kou, juist alle trut stukjes in en om het dorp die je normaal met koude benzine motor moet rijden rij je nu elektrisch. En als de benzinemotor wel aan de slag moet is het juist op de langere (snelweg) afstanden.

Kadett
Berichten: 4648
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Bericht door Kadett » 11 jul 2022, 16:40

Martijn_bmw schreef: 11 jul 2022, 16:14 Bij mijn 250e is het 25.000km, bijna tijd voor de eerste beurt nu en de benzine motor heeft in die tijd 12.000km gedraaid.

En valt wel mee hoor met dat vocht en kou, juist alle trut stukjes in en om het dorp die je normaal met koude benzine motor moet rijden rij je nu elektrisch. En als de benzinemotor wel aan de slag moet is het juist op de langere (snelweg) afstanden.
Daar heb je gelijk in. Omgekeerde principe natuurlijk.

Gebruikersavatar
Fedmas
Berichten: 1326
Lid geworden op: 30 aug 2011, 21:31
Auto: A3 45 TFSIe

Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Bericht door Fedmas » 11 jul 2022, 16:47

Mooi dat zo'n keuze zoveel gesprek oplevert! Ik zal de auto nauwelijks vol elektrisch rijden, puur in de hybride modus. Juist om ook de range een beetje te behouden en de mix te zoeken qua verbruik. Mocht dat uiteindelijk door goede regeneratie niet nodig zijn, kan ik altijd nog stukken elektrisch rijden.

DFJEF
Berichten: 893
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Bericht door DFJEF » 11 jul 2022, 16:51

Mijn ervaring met de 330e van de vorige generatie is, dat de accu enkel buiten adem raakt wanneer deze geen kans krijgt te recupereren. Dat komt eigenlijk enkel voor op de Duitse autobahn, wanneer je lange stukken volgas rijdt en vaak plankgas accelereert (als er even een wat tragere op de linkerbaan drentelt). Buiten dat, houdt de software de accu in principe altijd op minimaal ca.15% om die extra boost te garanderen wanneer nodig.

Met name in het stadsverkeer is het toch wel een aangename auto. Lekker stil en zuinig als je daar 100% elektrisch rijdt. Ook kun je goed gebruik maken van het remmen op de elektromotor. De remblokken worden aardig gespaard en je kunt op het display zien (3 standen) hoe de accu bijgeladen wordt tijdens remmen en dus ook de normale remmen ontziet. Op de snelweg is het rap gedaan met de accu (bij snelheden >100km/h). De grootste winst zit 'm in het stadsverkeer (logisch).

De G20 330e heb ik ook nog proefgereden en voelde meer auto dan de F30, maar ook deels werd dat gevoel gevoed door het hogere gewicht (volgens mij scheelt het zo'n 200kg). Maar ondanks dat een fijne machine. Kan me wel voorstellen, dat de 330i echt een flinke stap beter rijdt door het stuk lagere gewicht. Maar in vergelijk met een 318i vraag ik het me af. Wanneer mogelijk back-to-back rijden, dan merk je het gelijk.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26754
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Bericht door Martijn_bmw » 11 jul 2022, 16:53

Fedmas schreef: 11 jul 2022, 16:47 Mooi dat zo'n keuze zoveel gesprek oplevert! Ik zal de auto nauwelijks vol elektrisch rijden, puur in de hybride modus. Juist om ook de range een beetje te behouden en de mix te zoeken qua verbruik. Mocht dat uiteindelijk door goede regeneratie niet nodig zijn, kan ik altijd nog stukken elektrisch rijden.
Zo doe ik het ook als mijn afstand langer is dan de range.
W-W kan ik vol EV rijden want thuis en werk laden, alle dorp stukjes ook EV rijden en langere afstanden dan laat ik de auto op hybride staan waarbij die zelf de mix maakt tussen beide.

Wat trouwens ook wel een relaxte bijkomstigheid van phev is is dat je climate (althans bij MB) altijd al werkt op afstand via de app.
Dus in de winter in een voorverwarmde auto instappen en in de zomer in een gekoelde auto :)

DFJEF
Berichten: 893
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: De nieuwe BMW 3-serie (G20)

Bericht door DFJEF » 11 jul 2022, 16:57

Martijn_bmw schreef: 11 jul 2022, 16:53
Fedmas schreef: 11 jul 2022, 16:47 Mooi dat zo'n keuze zoveel gesprek oplevert! Ik zal de auto nauwelijks vol elektrisch rijden, puur in de hybride modus. Juist om ook de range een beetje te behouden en de mix te zoeken qua verbruik. Mocht dat uiteindelijk door goede regeneratie niet nodig zijn, kan ik altijd nog stukken elektrisch rijden.
Zo doe ik het ook als mijn afstand langer is dan de range.
W-W kan ik vol EV rijden want thuis en werk laden, alle dorp stukjes ook EV rijden en langere afstanden dan laat ik de auto op hybride staan waarbij die zelf de mix maakt tussen beide.

Wat trouwens ook wel een relaxte bijkomstigheid van phev is is dat je climate (althans bij MB) altijd al werkt op afstand via de app.
Dus in de winter in een voorverwarmde auto instappen en in de zomer in een gekoelde auto :)
En de nieuwste generatie bij BMW regelt het toch helemaal optimaal wanneer je de navigatie gebruikt ? Geen denkwerk meer nodig.
Het fijne is wel, dat de sportstand bij BMW gewoon altijd de ICE bijschakelt. Die staat dan altijd paraat. Dat is bij andere merken niet altijd mogelijk.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 7 gasten