olieverbruik bij een diesel
- volvoc30
- Berichten: 1097
- Lid geworden op: 19 dec 2006, 18:35
- Locatie: Breda (parel van het zuiden!)
olieverbruik bij een diesel
hallo allemaal,
ik zit met het volgende, ik rijd sinds 2 weken in een C30 met daarin een 2.0d motor van PSA. Ik heb redelijk wat kennis van benzinemotoren maar van diesels een stuk minder.
vandmiddag ging ik mijn olie pijlen, en ik schrok toch een beetje. na 1600km was er zeker 2/5 olie uit, en de kleur was donker grijs, tegen zwart aan.
Ik las verhalen dat nwe motoren in het begin veel olie gebruiken, maar ook verhalen die dat niet zeggen.
weten jullie misschien hoe het precies zit met het inloopproces van een diesel moter ( 2.0d psa?).
alvast bedankt
Bart
ik zit met het volgende, ik rijd sinds 2 weken in een C30 met daarin een 2.0d motor van PSA. Ik heb redelijk wat kennis van benzinemotoren maar van diesels een stuk minder.
vandmiddag ging ik mijn olie pijlen, en ik schrok toch een beetje. na 1600km was er zeker 2/5 olie uit, en de kleur was donker grijs, tegen zwart aan.
Ik las verhalen dat nwe motoren in het begin veel olie gebruiken, maar ook verhalen die dat niet zeggen.
weten jullie misschien hoe het precies zit met het inloopproces van een diesel moter ( 2.0d psa?).
alvast bedankt
Bart
- Jan Visser
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
- Locatie: Leeuwarden
PSA diesel motoren verbruiken in het begin zeker wat olie.Is dus volkomen normaal.Wel zal het de komende kilometers minder gaan worden en wat Fabian ook al zei, na 30000km moet het zo goed als over zijn.Het inrijden duurt vandaag de dag steeds langer vanwege de betere honingprocessen,materialen en passingen in de motor.
En niet eerder olie bijvullen dan als ie echt op het minimum staat!!
En hoe hoog stond het peil trouwens toen je de Volvo net kreeg?
En niet eerder olie bijvullen dan als ie echt op het minimum staat!!
En hoe hoog stond het peil trouwens toen je de Volvo net kreeg?
- Niels
- Berichten: 22505
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Tijdens de inrijdperiode verbruikt een TDI die goed gebruikt wordt een liter op de 1000 tot 1500km
Die van mij verbruikt steeds minder
bij 150K was het nog een liter op 4000km een ton later 1 liter tussen de beurtjes door..........wat een topper van een auto 8)
Maar over het algemeen kun je stellen dat de moderne diesels met hun turbo's, intercoolers en goede prestaties (welke vaak worden aangesproken..) redelijk royaal zijn met olie verbruik.


Maar over het algemeen kun je stellen dat de moderne diesels met hun turbo's, intercoolers en goede prestaties (welke vaak worden aangesproken..) redelijk royaal zijn met olie verbruik.
Waarom is dat Jan?Jan Visser schreef:En niet eerder olie bijvullen dan als ie echt op het minimum staat!!
- Jan Visser
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
- Locatie: Leeuwarden
- Knot
- Berichten: 40199
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Netjes inrijden he, dan slijt ie mooi in.
Eerste paar honderd kilometer echt rustig aan, daarna bij lekker warme motor (echt 25km of meer warmrijden) steeds opbouwen, niet meteen doortrappen maar steeds wat rapper.
Als je vol doortrekt in bijvoorbeeld 2e versnelling dichten de zuigerveren het mooiste af en slijt de motor dus zo netjes mogelijk in. Wordt de olie te warm gaat deze verbranden (als je dus langdurig aan het gas hangt op de snelweg om de 180 vast een keertje te halen ofzo) en in de oneffenheden zitten waar het blokje nog in moet lopen. Is dit eenmaal gebeurd komt het niet meer goed.
Dus na de nodige rustige kilometers wel lekker dooraccelereren en vervolgens de olie weer af laten koelen en een paar stoplichten verder nog eens doorhalen.
Zo zat het toch heren?
Eerste paar honderd kilometer echt rustig aan, daarna bij lekker warme motor (echt 25km of meer warmrijden) steeds opbouwen, niet meteen doortrappen maar steeds wat rapper.
Als je vol doortrekt in bijvoorbeeld 2e versnelling dichten de zuigerveren het mooiste af en slijt de motor dus zo netjes mogelijk in. Wordt de olie te warm gaat deze verbranden (als je dus langdurig aan het gas hangt op de snelweg om de 180 vast een keertje te halen ofzo) en in de oneffenheden zitten waar het blokje nog in moet lopen. Is dit eenmaal gebeurd komt het niet meer goed.
Dus na de nodige rustige kilometers wel lekker dooraccelereren en vervolgens de olie weer af laten koelen en een paar stoplichten verder nog eens doorhalen.
Zo zat het toch heren?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: SlowCo en 4 gasten