Risotto & Sushi! - Ook de Ducati ontkomt er niet aan...

50% van de wielen, 200% driving fun?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 890
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Risotto & Sushi! - Ook de Ducati ontkomt er niet aan...

Bericht door Estoque » 06 aug 2018, 09:43

Voor de mensen die mijn auto-topic wel eens hebben gelezen (Red: viewtopic.php?f=3&t=35127) weten dat mijn voorliefde voor oude Zweedse automobielen gepaard gaat met relatief weinig "Driving Fun". Het is meer "Druk al je geld in een auto die nog steeds niet rijdt - Fun".

Omdat mijn werk & werkplaats zo'n 50km bij mijn huis vandaan ligt, heb ik betrouwbaar vervoer nodig om aan die onbetrouwbare meuk te sleutelen. Die vond ik ooit in de vorm van een E46 318ci en dat is nog steeds mijn betrouwbare daily.

Dan lijkt je leventje perfect, maar dan opeens, vanuit het niets om 2 uur in de ochtend. Schrik je wakker! Je veegt het zweet van je voorhoofd en die paniek aanval die je voelt opkomen gaat gepaard met de vraag:

"Maar wat nou als ik ook met plezier/schik/gang van mijn huis naar mijn werk wil?"

Éérste antwoord: "Een E46 M3!"

Éérste antwoord na het checken van je banksaldo: "Een Nissan 350z of BMW 130i"

Éérste antwoord na het checken van het aantal beschikbare parkeerplaatsen voor de deur: "Een 939 Ducati Hypermotard SP!"

Éérste antwoord na het checken van de prijs van een nette Ducati Hypermotard SP: "Een Motor om de binnenwegen van Twente en de Achterhoek onveilig te maken!"

En dan begint die zoektocht naar een leuke motor. Mijn eerste instinct zegt: Ducati, vanwege het feit dat ik daar een jaar heb gewerkt. Maar dan komt mijn grootste probleem naar voren in de zoektocht naar elke motor. Ik vind namelijk oudere motoren niet mooi. Als er een nieuwe type gepresenteerd wordt, dan valt voor mij het "oude" type gelijk af.

Zie de overgang van een MY2016 Monster S en MY2017 Monster S. De 2017 is een stuk strakker, moderner en lichtvoetiger. Dan wil ik dus een 2017 Monster S. Maar dat prijskaartje........ *schreeuwt intern*

Een Ducati werd het dus niet. Even getwijfeld over een Ducati Scrambler Café Racer. Vind ik namelijk echt geweldig gaaf!, maar geen geschikte modellen kunnen vinden 2e hands. Plus, ik vond de power tegenvallen toen ik ermee mocht rijden.

Terugkijkend op mijn brommertijd (ja ik voel me nu dus echt een oude zak met m'n 26 jaar). Reed ik enkel Supermotards. Vertaal dat naar een echte motor en je hebt een motorconcept dat woon/werk en als kilometervreter helemaal geen enkel nut heeft, maar éénmaal op het bochtige weggetje ben je koning van de dijk.

Daarnaast is het onderhoud van zo'n Supermotard niet echt leuk in combinatie met woon/werk verkeer. Dus dat af. Tot ik de KTM 690 SMC-R zag.
- Betaalbaar
- Mooi (zelfs de 2013 modellen vond ik mooi)
- Betrouwbaar
- Grote onderhoudsintervallen.

Getuige van de vele SMC's met hoge kilometerstanden voor een Supermotard, kon dit wel eens iets zijn voor mij. Exemplaren met 20k km op de klok stonden dikwijls op Marktplaats.

De zoektocht naar een geschikte 690SMC-R stuurde mij langs verschillende fora, waar mensen ook lyrisch waren over de Husqvarna 701. Een 690SMC-R, maar dan uit de stal van Husqvarna dat sinds een paar jaar eigendom is van KTM. Frame en motorblok komen dus overeen met elkaar en dat gaf de burger moed. Met een geschiktere nieuwprijs, was een tweedehands model dus ook geschikter te vinden. Het feit dat Husqvarna van oudsher Zweeds is, is natuurlijk een pré.

Afgelopen donderdag 2 augustus heb ik de knoop doorgehakt en de ultieme 701 aangeschaft.
- 3900km gelopen
- Bouwjaar Oktober 2016 (dus het nieuwere blok dat meer toeren draait)
- Akrapovic einddemper
- Veel blauw geanodiseerde onderdelen.

Verkoper was een geschikte vent. Heeft mij alle rekeningen etc via de app van marktplaats opgestuurd voordat ik hem ging bekijken. Echt een eerlijke vent die een nette prijs vroeg voor de netste 701 op marktplaats. Hoe vaak ik ook op Marktplaats en z'n verkopers vloek, zo fijn was deze koop/verkoop.

En toen stond hij bij mij in de garage!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Decibel-killer is er bij thuiskomst gelijk uit gegaan. Ook de spiegels zijn verwijderd (er komen nog andere op).

Voor de rest moeten er nog een paar dingetjes aan gebeuren:
- Skidplate
- Nieuwe tandwielen/ketting
- Voorkapje wit-wrappen.

Voor de toekomst:
- Power Commander en een tune. Euro4 normen knijpen hem namelijk wel redelijk.

Voor de rest gewoon lekker vegen!

Dit weekend de eerste meters gemaakt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het meeste zijn Tankstation-foto's. Want elke 200km gaat er weer zo'n 10 liter in. En veel meer dan 10 liter past er ook niet in :P.
Teller staat inmiddels op 4408km. Niet gek in 2 dagen.
Laatst gewijzigd door Estoque op 28 jun 2021, 15:14, 17 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
martll
Berichten: 1408
Lid geworden op: 30 apr 2012, 19:42

Re: 1/2 Knäckebröd - Waarom heb ik dit niet eerder gedaan?!

Bericht door martll » 06 aug 2018, 10:10

Mooie aankoop. Hier ook altijd supermotards gehad (brommers en motoren), maar na mijn laatste KTM 525 avontuur (onderhoud, reparaties, en totaal ongeschikt voor de snelweg) was ik het wel een beetje zat.

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 890
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: 1/2 Knäckebröd - Waarom heb ik dit niet eerder gedaan?!

Bericht door Estoque » 06 aug 2018, 10:17

130km/h gaat nog eigenlijk wel. Maar over lange afstand zal dat wel snel afnemen.

Aankomend weekeinde staat een tripje richting de ardennen op de planning met 3 anderen. De heen-weg zal afzien worden, maar éénmaal in de Ardennen moet ik ze toch redelijk de baas moeten kunnen zijn met m'n Supermotard. :D

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: 1/2 Knäckebröd - Waarom heb ik dit niet eerder gedaan?!

Bericht door Peric » 06 aug 2018, 10:23

Leuke fiets! Veel plezier er mee.
En leuk geschreven ook. :thumbup:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 1/2 Knäckebröd - Waarom heb ik dit niet eerder gedaan?!

Bericht door ///Joost » 06 aug 2018, 10:27

Heel, heel gaaf. Zelf ook een Honda SM gehad, en vooral in de stad en op bochtige wegen is er weinig wat qua df in de buurt komt van een supermotard. Husky is ook gaaf, omdat je ze wat minder ziet. Nu alleen nog even een crosshelm en bril voor de echte hooligan look. :headbang:

Thomas H
Berichten: 683
Lid geworden op: 17 mei 2008, 10:45

Re: 1/2 Knäckebröd - Waarom heb ik dit niet eerder gedaan?!

Bericht door Thomas H » 06 aug 2018, 10:32

Dit is echt zo'n geweldig gave SM, deze staat ook nog op mijn verlanglijstje zodra ze wat meer afschrijven.
Ik ben heel benieuwd naar je bevindingen. Begin dit jaar was ik ook in de Eifel, toen zagen we ook een NL'se Husq staan. Hij was er ook rijdend heen gegaan, dat was een bijzondere ervaring vertelde hij. Eenmaal in de Eifel moet het geweldig rijden zijn! Heel veel plezier (daar en met de Husq)!

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 890
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: 1/2 Knäckebröd - Waarom heb ik dit niet eerder gedaan?!

Bericht door Estoque » 06 aug 2018, 10:42

///Joost schreef: 06 aug 2018, 10:27 Heel, heel gaaf. Zelf ook een Honda SM gehad, en vooral in de stad en op bochtige wegen is er weinig wat qua df in de buurt komt van een supermotard. Husky is ook gaaf, omdat je ze wat minder ziet. Nu alleen nog even een crosshelm en bril voor de echte hooligan look. :headbang:
Heb reeds een andere helm besteld.
Wel een Dual-sport helm, geen echte crosshelm.

Afbeelding

Heb wel even geprobeerd met mijn crosshelm, maar de klep is dichter aan de bovenkant waardoor je bij 130km/h echt veel wind vangt en je nek constant moet vechten tegen de wind. Een Dual-sport helm heeft meer doorlaat tussen de klep en helm. Dus zeker met de aankomende trip in het verschiet, is de crosshelm niet de beste optie.

Crosshelm + bril is natuurlijk wel het stoerste.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 1/2 Knäckebröd - Waarom heb ik dit niet eerder gedaan?!

Bericht door ///Joost » 06 aug 2018, 10:43

Hehe, nice!

Berry1000RR
Berichten: 46
Lid geworden op: 15 sep 2013, 12:54

Re: 1/2 Knäckebröd - Waarom heb ik dit niet eerder gedaan?!

Bericht door Berry1000RR » 06 aug 2018, 11:25

Het kan bijna niet missen dat je 'm van ene Frank uit A'dam hebt gekocht, klopt dat?

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 890
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: 1/2 Knäckebröd - Waarom heb ik dit niet eerder gedaan?!

Bericht door Estoque » 06 aug 2018, 11:31

Berry1000RR schreef: 06 aug 2018, 11:25 Het kan bijna niet missen dat je 'm van ene Frank uit A'dam hebt gekocht, klopt dat?
Klopt 100%!

Fijne verkoper, geen verborgen zaken en vooraf alles inzichtelijk gemaakt via de marktplaats app.

Online
Gebruikersavatar
Jules
Berichten: 1808
Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
Auto: M135i

Re: 1/2 Knäckebröd - Waarom heb ik dit niet eerder gedaan?!

Bericht door Jules » 06 aug 2018, 14:22

Vet ding! Zoiets staat ook wel op mijn verlanglijstje.

Je komt ook uit Twente dus? Kunnen een keer een df mini meet doen? 😎 ik rijd zelf een Ducati Streetfighter 848

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: 1/2 Knäckebröd - Waarom heb ik dit niet eerder gedaan?!

Bericht door Niels » 06 aug 2018, 16:16

Veel plezier ermee! Gek genoeg vind ik nieuwe motoren vaak niet mooi op een Panigale na dan. Zal de leeftijd zijn :tooth:

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 890
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: 1/2 Knäckebröd - Waarom heb ik dit niet eerder gedaan?!

Bericht door Estoque » 06 aug 2018, 16:22

Niels schreef: 06 aug 2018, 16:16 Veel plezier ermee! Gek genoeg vind ik nieuwe motoren vaak niet mooi op een Panigale na dan. Zal de leeftijd zijn :tooth:
Vind de "oude" 2-cilinder Panigale's mooier dan de nieuwe 4-cilinders..
Maar nadat ik ooit een ommetje van 10km heb gemaakt op een 1299S, heb ik mijzelf afgezworen om ooit zoveel geld neer te leggen voor iets waarvan ik zo kort kan gaan genieten.

De kans dat er bovenop de aanschaf van de motor nog een fikse rekening komt voor crematie, dienst, kist en dergelijke is zo ongekend groot. Wat een geweld zo'n ding <3

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 1/2 Knäckebröd - Waarom heb ik dit niet eerder gedaan?!

Bericht door ///Joost » 06 aug 2018, 16:39

Estoque schreef: 06 aug 2018, 16:22
De kans dat er bovenop de aanschaf van de motor nog een fikse rekening komt voor crematie, dienst, kist en dergelijke is zo ongekend groot. Wat een geweld zo'n ding <3
Ah, joh, je kunt jezelf ook gewoon doneren aan de wetenschap hoor. Dus dat is ook een drogreden.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: 1/2 Knäckebröd - Waarom heb ik dit niet eerder gedaan?!

Bericht door Luco » 06 aug 2018, 17:15

///Joost schreef: 06 aug 2018, 16:39
Estoque schreef: 06 aug 2018, 16:22
De kans dat er bovenop de aanschaf van de motor nog een fikse rekening komt voor crematie, dienst, kist en dergelijke is zo ongekend groot. Wat een geweld zo'n ding <3
Ah, joh, je kunt jezelf ook gewoon doneren aan de wetenschap hoor. Dus dat is ook een drogreden.
En je hebt zelf je hand aan de gashendel.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39593
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: 1/2 Knäckebröd - Waarom heb ik dit niet eerder gedaan?!

Bericht door Arthur » 06 aug 2018, 17:58

Precies ;)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: 1/2 Knäckebröd - Waarom heb ik dit niet eerder gedaan?!

Bericht door Niels » 06 aug 2018, 19:30

Daarom, dan ook zeker geen racer nemen als de ECU boven in de helm jonger is dan 25. Tenminste, alle crashes vanaf die leeftijd bij mij waren echt ongelukjes :tooth:

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 890
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: 1/2 Knäckebröd - Waarom heb ik dit niet eerder gedaan?!

Bericht door Estoque » 06 aug 2018, 21:28

Luco schreef: 06 aug 2018, 17:15
///Joost schreef: 06 aug 2018, 16:39
Estoque schreef: 06 aug 2018, 16:22
De kans dat er bovenop de aanschaf van de motor nog een fikse rekening komt voor crematie, dienst, kist en dergelijke is zo ongekend groot. Wat een geweld zo'n ding <3
Ah, joh, je kunt jezelf ook gewoon doneren aan de wetenschap hoor. Dus dat is ook een drogreden.
En je hebt zelf je hand aan de gashendel.
Weet ik ook wel hoor. Ik zou ook wel zo'n ding kunnen besturen met een beetje verstand hoor. Ik vond het gewoon te snel, te hard gaan.

Je hangt bij afkomen van de rotonde één keer aan het gas en je zit zo tegen de 160. Heel gaaf, maar niet voor mij.

Het had voor mij een te groot "sketchy" gehalte in die 10km. Komt ook omdat ik nog weinig vertrouwd ben met racers.
///Joost schreef: 06 aug 2018, 16:39
Estoque schreef: 06 aug 2018, 16:22
De kans dat er bovenop de aanschaf van de motor nog een fikse rekening komt voor crematie, dienst, kist en dergelijke is zo ongekend groot. Wat een geweld zo'n ding <3
Ah, joh, je kunt jezelf ook gewoon doneren aan de wetenschap hoor. Dus dat is ook een drogreden.
Hebben ze nog wat aan je als je hersenpan tussen je dijbenen gevouwen zit? :P

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: 1/2 Knäckebröd - Waarom heb ik dit niet eerder gedaan?!

Bericht door Luco » 06 aug 2018, 21:31

Ach ik heb al van alles gereden, het lekkerste vind ik toch gewoon lekker relax zitten en toeren, af en toe bakkie omhoog en dan gaat de vrouw krijsen :-;

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39593
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: 1/2 Knäckebröd - Waarom heb ik dit niet eerder gedaan?!

Bericht door Arthur » 06 aug 2018, 21:55

Luco schreef: 06 aug 2018, 21:31 Ach ik heb al van alles gereden, het lekkerste vind ik toch gewoon lekker relax zitten en toeren, af en toe 't rokkie omhoog en dan gaat de vrouw krijsen :-;
Fixed.

TLRS
Berichten: 2902
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: 1/2 Knäckebröd - Waarom heb ik dit niet eerder gedaan?!

Bericht door TLRS » 06 aug 2018, 22:28

Wat een verhaal, wat een mannen logica! En wat een gaaf ding! Wel nog wat maagdelijk voor een tweewielige equivalent van een rally wagen! 1 op 20 is wel indrukwekkend, neemt een nadeel van de oudere motards toch wel weg. Is het zadel nog een beetje te doen na een paar uur?

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: 1/2 Knäckebröd - Waarom heb ik dit niet eerder gedaan?!

Bericht door Luco » 07 aug 2018, 05:35

Arthur schreef: 06 aug 2018, 21:55
Luco schreef: 06 aug 2018, 21:31 Ach ik heb al van alles gereden, het lekkerste vind ik toch gewoon lekker relax zitten en toeren, af en toe 't rokkie omhoog en dan gaat de vrouw krijsen :-;
Fixed.
:lol: :lol:

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 890
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: 1/2 Knäckebröd - Waarom heb ik dit niet eerder gedaan?!

Bericht door Estoque » 07 aug 2018, 10:38

TLRS schreef: 06 aug 2018, 22:28 Wat een verhaal, wat een mannen logica! En wat een gaaf ding! Wel nog wat maagdelijk voor een tweewielige equivalent van een rally wagen! 1 op 20 is wel indrukwekkend, neemt een nadeel van de oudere motards toch wel weg. Is het zadel nog een beetje te doen na een paar uur?
Afgelopen zondag 3 uurtjes erop gezeten. Totaal geen ergernis aan overgehouden, vond het prima te doen met mijn 95kg en een rugzak.
Aanstaande zaterdag gaan we naar de Ardennen met iets meer bepakking op de rug, of het dan ook prima blijft zal de tijd leren.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 1/2 Knäckebröd - Waarom heb ik dit niet eerder gedaan?!

Bericht door ///Joost » 07 aug 2018, 11:33

Luco schreef: 07 aug 2018, 05:35
Arthur schreef: 06 aug 2018, 21:55
Luco schreef: 06 aug 2018, 21:31 Ach ik heb al van alles gereden, het lekkerste vind ik toch gewoon lekker relax zitten en toeren, af en toe 't rokkie omhoog en dan gaat de vrouw krijsen :-;
Fixed.
:lol: :lol:
Lol...ik moest die zin ook effe drie keer lezen. :D

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2812
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: 1/2 Knäckebröd - Waarom heb ik dit niet eerder gedaan?!

Bericht door e30touring1990 » 09 aug 2018, 12:53

gefeliciteerd! mooie machine en SM is machtig mooi in de bochten/dijkwegen/bergen. wilde je per se een 1 pitter? ben benieuwd waarom je niet bijvoorbeeld ook hebt gekeken naar een nuda 900r, net iets minder lichtvoetig natuurlijk maar misschien iets meer bruikbaarheid met tripjes waarbij je niet om de snelweg heenkomt. veel plezier in de ardennen en ben benieuwd naar de ervaringen!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten