Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3675
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Paskal » 20 jun 2023, 23:50

Met de teruglopende TLV wordt dat inderdaad steeds minder interessant. Toch kom je mensen tegen die een jaar geleden 60 extra panelen geplaatst hebben voor 17k. Met een opbrengst van 24.000 kWh a minimaal 90 ct/kWh leverde dat in een jaar dus al meer dan 21k op. Komend jaar nog eens 6k en zo staat je banksaldo na 2 jaar op 27k in plaats van 17k wat dus bijna 60% meer is.

Online
Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Crookie » 21 jun 2023, 00:16

Korte termijn inderdaad een aardig leuke rente. Heel begrijpelijk dat het allemaal aan banden gelegd wordt :lol:

Toch ergens weer een “typisch Nederlands” iets om groene stroom (van de bewoners) sterk te gaan ontmoedigen en straks dure centrales er voor in de plaats te laten draaien. De overcapaciteit had mooi kunnen werken in de omgeving en dus uiteindelijk minder opwekken aan de centrale.

Ja ik weet het… te veel variabelen enzo…. Afhankelijkheid.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Knot » 21 jun 2023, 00:41

Helaas zijn we dat moment voorbij nu, net als dat ik 3x de Shell verdubbelaar gemist heb.

Had ik maar geen Z4 gekocht en van die 50k 100k gemaakt…

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26737
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Martijn_bmw » 21 jun 2023, 06:02

Knot schreef: 21 jun 2023, 00:41 Helaas zijn we dat moment voorbij nu, net als dat ik 3x de Shell verdubbelaar gemist heb.

Had ik maar geen Z4 gekocht en van die 50k 100k gemaakt…
Vraag is waar wordt je vrolijker van, de ervaringen die je hebt gemaakt met de z4 en andere voertuigen of een getalletje op de bank ;)

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Knot » 21 jun 2023, 07:47

Het is wel 3x gebeurd dat ie naar 10 ging en weer opklom.... ideaal scenario was 50k naar 80k, je 80k naar 140k en daarna de 3e klapper je 140k naar 200k dan zat je nu in een nieuwe 992T... maarja, droomscenario.

KoenM
Berichten: 1767
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door KoenM » 21 jun 2023, 11:15

Precies. En met een beetje pech was je €50k 25k geworden, je €25k €12.5k en je €12k 6k ;)

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Knot » 21 jun 2023, 11:22

Shell van 10 naar 5 zou echt niet gaan gebeuren..... 3x de kans gehad, 3x gemist.

Kadett
Berichten: 4648
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Kadett » 22 jun 2023, 02:30

Knot schreef: 21 jun 2023, 00:41 Helaas zijn we dat moment voorbij nu, net als dat ik 3x de Shell verdubbelaar gemist heb.

Had ik maar geen Z4 gekocht en van die 50k 100k gemaakt…
Shell en KLM waren in Corona tijd no brainers inderdaad. Helaas stond spaarvarkentje aardig droog toen.

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 28 jun 2023, 08:29

Grote aanwas zonnepanelen op Nederlandse daken kent keerzijde
De zon zou zich bij ons te weinig laten zien. Maar wat zonne-energie betreft, is Nederland een topland. In 2022 produceerden we met 17,7 miljard kilowattuur (kWh) zonnestroom bijna net zoveel als het vier keer grotere Frankrijk.

Per hoofd van de bevolking voert Nederland de lijst aan in Europa: nergens is het opgestelde vermogen per hoofd van de bevolking (1 kW in 2022) hoger dan in ons land. De zonne-energieboom is aangejaagd met royale subsidies en kreeg zijn beslag in luttele jaren tijd: in 2019 telde het CBS nog maar 5,4 miljard kWh.

Toekomst

Dit lijkt allemaal heel mooi. Maar energieconsultant Michiel Mensink is erg kritisch. Mensink had een fabriek in zonnepanelen, Exasun, waarvan hij nu nog aandeelhouder is. Hernieuwbare energie was de toekomst, wist hij altijd zeker. Maar nu waarschuwt hij voor ongecontroleerde groei. „Op zonnige dagen verdrijft de zon tussen 11.00 uur en 14.00 uur alle fossiele stroom (kolen, gas) van de markt”, legt Mensink uit. „Het aanbod is dan zelfs groter dan de vraag.”

De te veel geproduceerde stroom kan niet worden opgeslagen. Op dat moment worden de panelen van zonneparken en andere grote installaties uitgezet, of de overvloedige Nederlandse stroom gaat naar Duitsland. Niet zelden leidt de overproductie tot negatieve stroomprijzen: in dat geval betaalt Nederland (vooral de belastingbetaler en de eigenaren van zon- en windparken) voor die export.

Zonnige landen

En dat zal steeds vaker gebeuren, voorspelt Mensink. „Een zonnepaneel werkt in Nederland 800 tot 900 uur per jaar op vol vermogen, in zonnige landen is dat twee keer zoveel. Maar dit jaar hebben we naar verwachting 280 uur met een negatieve stroomprijs. Dat betekent dat veel panelen op de zonnigste momenten niet aanstaan. Op die manier neemt het nut van nog meer zonnepanelen snel af. Want hoe meer panelen, hoe vaker een negatieve stroomprijs en hoe minder klimaatwinst.”

Nu is er nog vraag in het buitenland waardoor de prijs nog best vaak positief is, ondanks ons overschot. „Maar dat lukt straks niet meer”, weet Mensink. „Want zeker in Duitsland leggen ze nu in recordtempo zonnepanelen.” Zijn advies: „Wees streng en subsidieer alleen nog panelen die zijn gemaakt met een zo laag mogelijke uitstoot van CO2. Want daar is het om begonnen.”

Goedkoop

Er is nog een reden om het rustig aan te doen met hernieuwbare energie. Te veel groene stroom kan de leveringszekerheid in gevaar brengen. Op dit moment drukt de overvloedige en dus goedkope zonnestroom de duurdere kolen- en gascentrales steeds vaker uit de markt, constateert Sanne de Boer, energieanalist bij RaboResearch. „Dat is op zich positief. Maar kolen- en gascentrales kunnen vraag en aanbod van elektriciteit op elkaar afstemmen. Met zonneparken en windturbines lukt dat niet, die kun je niet aanzetten als de zon niet schijnt of als het niet waait.”

En zonder genoeg ’regelbare fossiele capaciteit’ zoals dat heet in jargon, is het vanaf 2030 misschien niet mogelijk om altijd te leveren. Dat was begin dit jaar ook de boodschap van TenneT, de landelijke beheerder van het hoogspanningsnet.

Om stroomstoringen te voorkomen zijn volgens De Boer – een groot voorstander van meer zon en wind – extra maatregelen nodig. Zij denkt vooral aan grootschalige opslag in batterijparken en waterstof. „Bovendien zullen particulieren die zelf zonnestroom produceren eraan moeten wennen om juist op de momenten dat de zon schijnt de meeste elektriciteit te verbruiken.”

TenneT liet vorig week weten dat overal in Nederland batterijparken moeten komen, het bedrijf schat de behoefte op 9 gigawatt. Maar het zal nooit genoeg zijn, vreest batterij- en opslagexpert Friso Sikkema. „Je kunt elektriciteit onmogelijk opslaan in de hoeveelheden die wij nodig hebben. De grootste batterij in de wereld bevat genoeg energie voor 100.000 huishoudens. En die is al na zes uur leeg. Bovendien kost de productie van de batterij veel fossiele energie en kostbare metalen.”

Waterstof

Een batterij die de stroombehoefte voor drie dagen van Nederland zou kunnen opslaan, zou vijf miljoen ton wegen, heeft Sikkema uitgerekend. „Geen idee waar dat op lijkt, maar dat is een installatie die groter is dan de Rotterdamse Kuip.” Sikkema, chemicus van opleiding, benadrukt dat met zon en wind kolen en gas nooit zullen verdwijnen. „Ook opslag in waterstof schiet heel erg tekort. Het is met het klimaatbeleid net als met het communisme vroeger: er wordt ons steeds een stralende toekomst beloofd, maar die breekt nooit aan.”

Gebruikersavatar
350 Z
Berichten: 1986
Lid geworden op: 04 jan 2012, 12:53

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door 350 Z » 28 jun 2023, 16:40

Het is met het klimaatbeleid net als met het communisme vroeger: er wordt ons steeds een stralende toekomst beloofd, maar die breekt nooit aan.”
Met dank aan D66 Robo Jetten en consorten die ik eerder fascistisch vind, want ze zijn dol op verbieden en minder inspraak voor de burger.

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6148
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door EvdP » 14 jul 2023, 09:57

De boefjes:

Irritatie over variabele terugleververgoeding bij vaste energiecontracten

https://www.nu.nl/economie/6272309/irri ... acten.html

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26737
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Martijn_bmw » 14 jul 2023, 10:19

EvdP schreef: 14 jul 2023, 09:57 De boefjes:

Irritatie over variabele terugleververgoeding bij vaste energiecontracten

https://www.nu.nl/economie/6272309/irri ... acten.html
Idd niet netjes... Het viel mij ook op bij mijn nieuwe Eneco contract 3jr vast voor levering maar niet voor teruglevering.
Nou maakt mij dat niet uit want gesaldeerd heb ik altijd nog meer af te nemen dan dat ik opwek maar als je netto negatief uitkomt kan het zeker nadelig zijn die wisselende TLV bij een vast contract

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 14 jul 2023, 11:03

^^
Salderen zou ook over een heel jaar moeten, maar daar zijn er ook die dat niet netjes doen.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Knot » 14 jul 2023, 11:26

Hoe zit dat dan, dat hele jaar als je een variabel contract hebt etc of tussentijds overstapt?

Bij 1 jaar vast is het simpel begin tot eind maar alles wat anders is heb ik vraagtekens bij.

Ik durf enkel over te stappen als de electra weer op de 0-stand/beginstand staat wat ik doorgegeven heb.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26737
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Martijn_bmw » 14 jul 2023, 11:59

Bij tussentijds overstappen zal het salderen idd niet over een jaar gaan maar over je laatste periode.

Ik had bijvoorbeeld een contract bij ED tm 30-12-'22 en vanaf 30-12-'22 was het variabel.
Nu weer vast bij Eneco per 1-7-'23

Ik moet de afrekening nog krijgen van ED maar de saldering zal dit jaar dus bij ED gaan over 31-12-'22 tm 30-6-'23 en dan daarna bij Eneco van 1-7-'23 tm 30-6-'24

Hoe ze die saldering verrekenen met energieplafond én de 2 tarieven die ik in dat variabele half jaar had ben ik ook wel benieuwd naar :) zal wel een complexe afrekening worden. Door het laden van 2 EV's voor de deur ben ik soweiso door het plafond heen en heb ik geen negatief salderen

Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 527
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Rolf205 » 14 jul 2023, 14:14

Ik heb gisteren de jaarrekening van mijn variabele contract van Essent gekregen.
Ze salderen per prijs periode; ik had 3 of 4 verschillende prijzen door het jaar heen. Ik heb over het hele jaar iets meer gebruikt dan terug geleverd (poosje EV voor de deur gehad).

Het sommetje gaat zo:

Periode 1
(gebruikte kWh periode 1 * prijs periode 1) - (teruggeleverde kWh periode 1 * prijs periode 1) = resultaat periode 1

Periode 2
(gebruikte kWh periode 2 * prijs periode 2) - (teruggeleverde kWh periode 2 * prijs periode 2) = resultaat periode 2

Periode 3
(gebruikte kWh periode 3 * prijs periode 3) - (teruggeleverde kWh periode 3 * prijs periode 3) = resultaat periode 3

Afrekening: Alle periodes bij elkaar opgeteld. De tussenresultaten kunnen negatief zijn bij meer terugleveren, mits op jaarbasis minder teruggeleverd worden dan gebruikt.

Nu was periode 2 (winter) qua prijs 2x zo duur bijna als periode 3 (zomer), dus dan heb ik eigenlijk voor elke kWh in de winter, 2 kWh moeten terugleveren. Viel qua prijs nog wel mee, maar ik ga dus nu wel een jaarcontract af sluiten om 1 op 1 te salderen.

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 15 jul 2023, 08:36

^^
Niet geheel onlogisch dat ze bij een variabel contract ervoor kiezen om per prijs periode te salderen, maar het is inderdaad wel opletten.
Want in de zomer, met veel opwek, liggen de prijzen een stuk lager dan in de winter als het verbruik het hoogste is.
Je kunt dus gesaldeerd een verbruik van 0 kWh hebben, maar wel moeten betalen.

Ik zat zelf net als Martijn bij Energiedirect (ook nog geen afrekening ontvangen) en zit per 1 juli bij Vattenfall met een modelcontract voor de terugleververgoeding van 16,8 cent. Naast de 8 jaar oude 4080wp (24 x 170wp) SolarFrontier panelen (die zullen ondertussen wel 10% minder presteren) nu 12.320wp (22 x 560wp) bijgelegd op de overkapping die ik gebouwd heb. Ben benieuwd wat dat in de winterperiode gaat opleveren want ondanks dat het pal zuid ligt, is de dakhelling slechts 8 graden wat verre van optimaal is.

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3029
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door 328Ti » 15 jul 2023, 10:28

Gaaf Elise, 12kWp zet wel aan. 3P inverter of 3x1P?

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 15 jul 2023, 12:18

Ik heb mijn 8 jaar oude Fronius Symo begin dit jaar verkocht (kreeg ik nog bijna de helft voor terug van wat ik zelf ex. btw ervoor betaald heb :gek: ) en alles nu op 2 x een 8kw Solis aangesloten, 3 fase. Leek mij een mooiere oplossing dan 1 grotere naast de fronius te plaatsen.
Voordeel is ook dat de totale opbrengst kan zien in de Solis app. Bij Fronius is het eenvoudig om de boel naar pvoutput te sturen, maar veel omvormers is het lastig om dat voor elkaar te krijgen en dan moet je zelf de boel samenvoegen en daar had ik geen zin in.
Helaas hebben de bestaande panelen een paar maanden niks gedaan.

Hoofdgroepenkast heb ik een 25A alamat zitten en in de bijkeuken een 2e groepenkast geplaatst waar de omvormers achter 16A zitten. In theorie zouden beide omvormers net boven de 25A kunnen komen, maar dan klapt de alamat eruit voordat er een hoofdzekering uit gaat. Bekabeling is 4mm2 en ik zie dat ik soms boven de 250Volt uitkom, bedoeling is er een tweede 4mm2 kabel bij te trekken. Wellicht dat dat net 1 of 2Volt scheelt over de afstand en voorkomt dat de omvormers zichzelf uitschakelen.

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3029
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door 328Ti » 15 jul 2023, 19:48

Aha, prima opzet toch?

Mark
Berichten: 1200
Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Mark » 15 jul 2023, 20:23

.
Laatst gewijzigd door Mark op 11 mar 2024, 09:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 16 jul 2023, 08:47

Mark schreef: 15 jul 2023, 20:23
Elise schreef: 15 jul 2023, 12:18 In theorie zouden beide omvormers net boven de 25A kunnen komen, maar dan klapt de alamat eruit voordat er een hoofdzekering uit gaat.
Bij een 3x25A aansluiting is dat geen zekerheid. Hoofdzekering is vaak C-kar of D-kar, welke karakteristiek heeft jou zekering?
Alamat is B-kar 300mA.
Max stroom van de omvormer is 12,7A dus 25,4A maximaal.
Maar stel die 25A alamat klapt er niet uit en de stroom wordt komt in de hoofdgroepenkast, dan zijn eerst de verbruikers in huis aan de beurt voordat het restant door de hoofdzekeringen loopt.

Maximale levering van wat ik tot nu toe heb gezien is iets meer dan 14kw, dus die 25A ga ik toch niet halen met deze opstelling.

Vanwege schaduw wil ik nog wel wat aanpassingen maken in de strings, ik heb nu:
- 3 strings van 7 parallel (SolarFrontier) op 30 graden
- een kleine string van 3 die aan weerszijden van een erker liggen (schaduw), ook 30 graden.
- string van 4 panelen op het garagedak op 10 graden (4 extra gekocht als reserve mocht een paneel op de overkapping sneuvelen).
- string van 18 panelen op de overkapping op 8 graden die ik wil opdelen in een string van 6 en string van 12 wegens schaduw.

Dan kom ik een tracker te kort en kan het zijn dat ik nog een kleine inverter erbij koop waar ik die string van 3 aan hang.

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3675
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Paskal » 16 jul 2023, 22:28

Juni zit er inmiddels alweer enige tijd op, maar was een maandje op vakantie dus beetje verlaat :wink:. Op mei 2020 na was dat de maand met de meeste opbrengst ooit sinds ik ze heb liggen (maart 2020). Dat kwam mooi uit want het was de laatste maand van het feest met de hoge terugleververgoeding bij United Consumers. Vanaf 1 juli een vast contract voor een jaar bij Engie met een TLV wat met een kwartje per kWh wat nog steeds niet slecht is. Inmiddels ook de eindafrekening van United Consumers gekregen van de jan - juni :headbang:. Maandbedrag was slechts 5€, maar ondanks dat krijg ik toch aardig wat Euro's terug.

stroom.jpg
stroom.jpg (33.25 KiB) 988 keer bekeken

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Knot » 16 jul 2023, 23:00

Extra vakantiegeld 😎

Online
Richardt.
Berichten: 6494
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Richardt. » 17 jul 2023, 08:27

Wat een geld :lol:
Voor niets gaat de zon op krijgt zo toch een andere lading :ken ik jou:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: HansD, kennethr, SAH, Wimo, WJ en 125 gasten