Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Knot » 14 mar 2023, 21:13

Denk dat deze technieken wel eens vanuit de hoek van Oekraïne zouden gaan komen daar hebben ze aardig wat test situaties live…

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 14 mar 2023, 23:37

Knot schreef: 14 mar 2023, 21:13 Denk dat deze technieken wel eens vanuit de hoek van Oekraïne zouden gaan komen daar hebben ze aardig wat test situaties live…
:lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :bag:

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 15 mar 2023, 08:23

Dwarsligger schreef: 14 mar 2023, 19:06 Je toelichting lezend vraag ik me welaf wat de Enphase IQ8+ nu zo wezenlijk anders maakt t.o.v. de IQ7+
Verbeterde marketing? :tooth:

Prachtig natuurlijk zo'n oplossing waarbij ieder paneel afzonderlijk wordt aangestuurd. Daarmee haal je echt het maximale uit ieder paneel in tegenstelling tot een string oplossing waarbij de zwakste schakel uit de string bepalend is voor de gehele string.
Ideaal voor als je veel last hebt van gedeeltelijke schaduw op je panelen, ligt alles in de schaduw dan is het voordeel van optimizers/micro-omvormers weg want dan presteren alle panelen slecht. Het heeft alleen voordeel ten opzichte van strings als er deels schaduw is.

Maar er is ook een keerzijde en dat is de prijs. Een Enphase oplossing op basis van de IQ8+ i.c.m. de verplichte gateway kost voor een gemiddelde installatie rond de €150 per paneel, waarbij de prijs van een stringomvormer tussen de €60 ~ €100 per paneel ligt, zeg €75.
Ga ik uit van een 400wp paneel van €150, dan kost een opstelling van 3 panelen €900.
Maar voor dezelfde €900 kan ik met een stringomvormer 4 panelen plaatsen, dat is 33% meer en geeft daarmee het beste rendement. Dus als je de ruimte hebt om meer panelen te plaatsen, zou ik dat altijd verkiezen boven de meerprijs van optimizers/micro-omvormers.

Ik weet dat er installateurs zijn die het helemaal niet met mij eens zijn en de term optimizers gebruiken alsof je van een drol een gebakje kunt maken. Waar zouden ze meer aan verdienen, aan optimizers/micro-omvormers of aan een stringomvormer? :coffee:

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7014
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Fabian » 15 mar 2023, 08:44

Eens. Mn broer had ook geluisterd en ineens zonnepanelen gekocht. Was alleen daarna even vergeten met mij te overleggen terwijl hij wist dat ik er inmiddels redelijk in de materie zit. Verschil tussen 1 omvormer en de Enphase opstelling was 2600 Euro....hij heeft daar maar voor gekozen, want leverde 300kwh meer op op jaarbasis. Geen schaduw bij hem.... Nu is mn broer een slimme jongen, maar ik kan daar niet helemaal bij....... :bag:

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 15 mar 2023, 09:33

Fabian schreef: 15 mar 2023, 08:44 Nu is mn broer een slimme jongen, maar ik kan daar niet helemaal bij....... :bag:
Met bangmakerij en een verkeerde voorstelling van zaken kan ik me heel goed voorstellen dat mensen kiezen voor het advies wat gegeven wordt. Je broer valt dus niets te verwijten :wink:
Conclusie : of de adviseurs hebben geen verstand van zaken of het is gewoon bewust ordinaire misleiding/oplichting...... ik denk het laatste :bag:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Knot » 15 mar 2023, 10:24

Ach, alles beter dan 40ct per kwh blijven betalen toch? Zo kun je het ook zien.

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 15 mar 2023, 11:46

Knot schreef: 15 mar 2023, 10:24 Ach, alles beter dan 40ct per kwh blijven betalen toch? Zo kun je het ook zien.
Precies Knot, zo rekenen ze het de mensen voor en voor wie de centen niet op de plank heeft liggen hebben ze ook nog een financieringsvoorstel. Dikke prima natuurlijk want alles beter dan 40ct per kwh te betalen :bag:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Knot » 15 mar 2023, 12:25

Het is overkill maar ook weer niet zo dat je troep krijgt.

Mensen die een auto bij de dealer inruilen worden ook opgelicht, hadden ze ook op marktplaats kunnen verkopen, zo kun je blijven gaan. Als je ergens goed in thuis bent boek je je voordeel op dat punt.

Het had simpeler gekund natuurlijk maar ze krijgen in feite geen verkeerde spullen, als er toch ineens sprake van schaduw komt/is zijn ze voorbereid.

Online
Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3538
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door RJK » 15 mar 2023, 13:29

Gaat wel lekker vanochtend met de paneeltjes, voor de middag al 25 kWh binnen en doet nu 105%. Hogere opbrengst dan 100% heeft te maken met het de lage temperatuur?

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Knot » 15 mar 2023, 13:31

Vandaag de eerste dag dat hij een uur lang afgetopt heeft van 12:00 tot 13:00 dus het gaat (eindelijk) lekker.

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3665
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Paskal » 15 mar 2023, 14:15

RJK schreef: 15 mar 2023, 13:29 Gaat wel lekker vanochtend met de paneeltjes, voor de middag al 25 kWh binnen en doet nu 105%. Hogere opbrengst dan 100% heeft te maken met het de lage temperatuur?
Wat bedoel je met hoger dan 100%? Als je doelt op aantal panelen x wp per paneel dan is dat niet zo vreemd.
Mijn installatie: 44 panelen van 315 wp = 13.860 kWh per jaar
Opbrengst 2022: 15.278 kWh wat dus 10% hoger is ondanks dat de panelen niet eens optimaal liggen (Zuid-West)

Online
Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3538
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door RJK » 15 mar 2023, 16:13

Bij mij liggen ze nog niet een heel jaar, maar het lijkt erop dat het soortgelijk gaat zijn hier. Er ligt 18x 460 Wp = 8280 Wh. Meter stond eind v/d ochtend echter op 8590 W, dat bedoelde ik met hoger dan 100%.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5995
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door matthyssie » 15 mar 2023, 16:21

Wat de definitie achter wattpiek is begrijp ik ook niet helemaal omdat ik ook regelmatig meer vermogen van het dak krijg dan theoretisch. Ik heb 8x 340 = 2720, maar zit in het voorjaar regelmatig rond de 3 kW.

Mijn opbrengst vorig jaar was 3263 kWh, ook aardig meer dan 2720.

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 15 mar 2023, 16:26

^
STC / standard test conditions
"STC stands for “Standard Test Conditions” and are the industry standard for the conditions under which a solar panel are tested. By using a fixed set of conditions, all solar panels can be more accurately compared and rated against each other. There are three standard test conditions which are:

1.1 Temperature of the cell – 25°C. The temperature of the solar cell itself, not the temperature of the surrounding.

1.2 Solar Irradiance – 1000 Watts per square meter. This number refers to the amount of light energy falling on a given area at a given time.

1.3 Mass of the air – 1.5. This number is somewhat misleading as it refers to the amount of light that has to pass through Earth’s atmosphere before it can hit Earth’s surface, and has to do mostly with the angle of the sun relative to a reference point on the earth. This number is minimized when the sun is directly above as the light has to travel a minimum distance straight down, and increases as the sun goes farther from the reference point and has to go at an angle to hit the same spot."

2. "STC stands for Standard Test Conditions and is the major solar panel output performance testing condition used by most manufacturers and testing bodies."

3.STC is an industry-wide standard to indicate the performance of PV modules and specifies a cell temperature of 25°C and an irradiance of 1000 W/m² with an air mass 1.5 (AM1.5) spectrum.

4. Standard Test Conditions create uniform test conditions which make it possible to conduct uniform comparisons of photovoltaic modules by different manufacturers. The test conditions are defined as follows - irradiation: 1000 W/m², temperature: 25°C, AM: 1,5 (AM stands for Air Mass, the thickness of the atmosphere; at the equator, air mass = 1, in Europe approx. 1,5).

Online
Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3538
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door RJK » 15 mar 2023, 21:27

Interessant! De lage temperatuur zal dan inderdaad wel meespelen nu.

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 15 mar 2023, 23:30

Yup, panelen houden van de winter :wink:

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door WJ » 15 mar 2023, 23:40

Ik vraag mij ook af of een sedum dak ook echt helpt. De panelen op de garage liggen op een frame waar het met gemak onder zou kunnen.

Dwarsligger
Berichten: 148
Lid geworden op: 01 nov 2014, 17:09

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Dwarsligger » 20 mar 2023, 15:39

Elise schreef: 15 mar 2023, 09:33
Fabian schreef: 15 mar 2023, 08:44 Nu is mn broer een slimme jongen, maar ik kan daar niet helemaal bij....... :bag:
Met bangmakerij en een verkeerde voorstelling van zaken kan ik me heel goed voorstellen dat mensen kiezen voor het advies wat gegeven wordt. Je broer valt dus niets te verwijten :wink:
Conclusie : of de adviseurs hebben geen verstand van zaken of het is gewoon bewust ordinaire misleiding/oplichting...... ik denk het laatste :bag:
Ik dek niet dat je het zo bedoeld, maar het verkopen van een Enphase systeem lijkt me geen bewuste ordinaire misleiding/oplichting.
In mijn geval had ik meerdere opties. De Enphase opstelling kostte ca. €1500 meer. Met een gedeeltelijke schaduwslag, makkelijk uit te breiden capaciteit (binnen een aantal jaren hopen we een grotere schuur te plaatsen) en de nerd-feature van het per paneel uitlezen had ik de keuze snel gemaakt.
Wat het offgrid voordeel precies inhoudt vraag ik me idd wel af nu :blink:

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 20 mar 2023, 15:58

Dwarsligger schreef: 20 mar 2023, 15:39 Ik dek niet dat je het zo bedoeld
Jazeker wel, ik bedoel precies wat ik schrijf :tooth:
Als je als installateur er prat op gaat meer dan 90% van je installaties uit te voeren met micro-omvormers of optimizers, dan zijn er 3 mogelijkheden. Of je hebt alleen maar met bizarre situaties te maken of hebt de ballen verstand van zonnepanelen of je flest de boel.

Nerd keuze voor uitlezing van paneel kan ik me helemaal voorstellen, is ook niks mis mee mits er wel wordt aangegeven dat een (goedkope) stringomvormer oplossing ook volstaat.

Dwarsligger
Berichten: 148
Lid geworden op: 01 nov 2014, 17:09

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Dwarsligger » 20 mar 2023, 18:09

Elise schreef: 20 mar 2023, 15:58
Dwarsligger schreef: 20 mar 2023, 15:39 Ik denk niet dat je het zo bedoeld
Jazeker wel, ik bedoel precies wat ik schrijf :tooth:
Als je als installateur er prat op gaat meer dan 90% van je installaties uit te voeren met micro-omvormers of optimizers, dan zijn er 3 mogelijkheden. Of je hebt alleen maar met bizarre situaties te maken of hebt de ballen verstand van zonnepanelen of je flest de boel.

Nerd keuze voor uitlezing van paneel kan ik me helemaal voorstellen, is ook niks mis mee mits er wel wordt aangegeven dat een (goedkope) stringomvormer oplossing ook volstaat.
Nu verander je de stelling. Nogmaals, de verkoop van een Enphase systeem an sich is geen oplichting. Bij sprake van het 90% verhaal ben ik het met je eens.
Aangezien er hier sprake is van beperkte ruimte, en dus wens voor optimaal rendement + schaduwval was Enphase voor mij gewenst. String had idd ook volstaan. En nee, ik voel me niet bedonderd, het verschil en meerprijs is me duidelijk uitgelegd.

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 20 mar 2023, 19:11

Dwarsligger schreef: 20 mar 2023, 18:09 Nu verander je de stelling. Nogmaals, de verkoop van een Enphase systeem an sich is geen oplichting. Bij sprake van het 90% verhaal ben ik het met je eens.
Aangezien er hier sprake is van beperkte ruimte, en dus wens voor optimaal rendement + schaduwval was Enphase voor mij gewenst. String had idd ook volstaan. En nee, ik voel me niet bedonderd, het verschil en meerprijs is me duidelijk uitgelegd.

Voor de duidelijkheid, ik reageerde op de posting van Fabian waarbij zijn broer 2600 euro meer uitgeeft en geen last heeft van schaduw.....
Jij gaat het ineens op jouw situatie betrekken.......
En nee, ik verander niks aan mijn stelling :tooth:
Fabian schreef: 15 mar 2023, 08:44 Verschil tussen 1 omvormer en de Enphase opstelling was 2600 Euro....hij heeft daar maar voor gekozen, want leverde 300kwh meer op op jaarbasis. Geen schaduw bij hem....

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Knot » 20 mar 2023, 20:44

Het is een kwalitatief betere oplossing dus overkill, geen oplichting. Dan zou elke Audi boven de 30tfsi ook oplichting zijn bij verkoop 😂

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 20 mar 2023, 21:41

:goodnight:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Knot » 22 mar 2023, 09:22

Hij had ook de goedkoopste oplossing kunnen kiezen maar koos uiteindelijk voor de S3 om daarmee 100 te knorren wat ook met een 30tfsi had gekund maar hij kan er wel makkelijk panelen bij hangen en als er een boom geplaatst wordt zit hij ook safe, niet nodig maar ook niks mis mee.

Ander dingetje, had het volgens mij al eens opgegooid maar niet echt een antwoord.

Als je saldering per februari loopt en je sluit zeg in augustus een nieuw vast contract af, gaan de saldering dan vanaf augustus lopen als 0-stand of blijft dat altijd februari ivm terugdraaien? Denk dat na de zomer meer aanbieders met vaste contracten gaan komen en wil er zeker van zijn dat ik dan met dezelfde stand begin als ik in februari doorgegeven heb, of dat dit misschien niet nodig is, dan loopt ik voor niks moeite te doen om weer op de begin meterstand te komen halverwege het jaar.

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 22 mar 2023, 09:50

Knot schreef: 22 mar 2023, 09:22 Ander dingetje, had het volgens mij al eens opgegooid maar niet echt een antwoord.
Ik gooi ook wel eens dingetjes op zonder antwoord :coffee:
viewtopic.php?p=1607901#p1607901


Dan nog even terugkomen op jouw vergelijking, ik heb een andere voor je.
Stel je wil de tijd weten en hebt geen verstand van horloges en gaat er eentje kopen. Je loopt de plaatselijke juwelier binnen die je geen eenvoudig quartz horloge verkoopt maar een mooie Rolex.
Jouw redenatie: Hij kan de tijd erop zien dus helemaal niks mis mee.
Zo ongeveer toch? :tooth:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: A110_Bleu_Sierra, BMWDennis, Brutus the Legend, Dimitri, ED35, Gert-jan, Henk Jan, Mark 320iS, RJK en 194 gasten