Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Elise
Berichten: 7167
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 16 jan 2023, 20:38

Als de zon flink schijnt is de prijs van stroom soms zelfs negatief, dat zou betekenen dat mensen met zonnepanelen moeten betalen voor wat ze terugleveren aan het net. Daarom ben ik ook van mening dat die dynamische contracten averechts werken voor de energietransitie.

Voor rust op de particuliere energiemarkt zou de mogelijkheid van dynamische contracten ook per direct afgeschaft moeten m.i.

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Knot » 16 jan 2023, 20:49

Die momenten waarop je geld krijgt om stroom te gebruiken lijken me wel geniaal, dan is het zwembad daarna ineens 45C 😎

Elise
Berichten: 7167
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 17 jan 2023, 08:25

Knot schreef: 16 jan 2023, 20:49 Die momenten waarop je geld krijgt om stroom te gebruiken lijken me wel geniaal, dan is het zwembad daarna ineens 45C 😎
Gaat het om de kogels of om het geld?

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4054
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Philipoo » 17 jan 2023, 13:24

Knot schreef: 16 jan 2023, 20:49 Die momenten waarop je geld krijgt om stroom te gebruiken lijken me wel geniaal, dan is het zwembad daarna ineens 45C 😎
Die heb ik al best een paar keer meegemaakt, echter is alleen de basisprijs negatief volgens mij. Je betaalt altijd nog een aantal vaste kosten per kwh die je afneemt. Desalniettemin zijn dit de momenten dat ik de wasmachine en droger standaard aan zet

Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Gijzert » 04 feb 2023, 07:08

Met nog een oud gas contract en een nieuw stroom contract is de opbrengst van de zonnepanelen dit jaar voldoende geweest om 0 euro te hoeven betalen totaal.

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Knot » 04 feb 2023, 15:16

Je hebt 2 losse leveranciers?

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3016
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door 328Ti » 05 feb 2023, 16:52

Ja dat kan blijkbaar. Kwam ik laatst ook achter

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3665
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Paskal » 05 feb 2023, 19:28

Aparte gas- en stroomleverancier bedoel je? Dacht dat dat wel algemeen bekend was.
Mogelijkheid tot een tweede stroompunt is echter minder bekend. Vooral aantrekkelijk als je veel opwekt en je een hoge TLV hebt. Dan trek je dus op de ene meter stroom van het net (bv 40 ct/kWh) en op de andere meter lever je uitsluitend terug (bv 80 ct/kWh).

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3016
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door 328Ti » 06 feb 2023, 08:32

Paskal schreef: 05 feb 2023, 19:28 Aparte gas- en stroomleverancier bedoel je? Dacht dat dat wel algemeen bekend was.
Mogelijkheid tot een tweede stroompunt is echter minder bekend. Vooral aantrekkelijk als je veel opwekt en je een hoge TLV hebt. Dan trek je dus op de ene meter stroom van het net (bv 40 ct/kWh) en op de andere meter lever je uitsluitend terug (bv 80 ct/kWh).
hoe bedoel je dat? per telwerk (tarief 1 en 2) in de slimme meter?

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3665
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Paskal » 06 feb 2023, 09:01

Als je per telwerk dag en nacht afzonderlijk bedoeld dan nee :)

Ik bedoel leveren en terugleveren op een aparte meter. Zie hier op het "nerdenforum" Tweakers voor wat discussie over eea.

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3016
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door 328Ti » 06 feb 2023, 09:08

Paskal schreef: 06 feb 2023, 09:01 Als je per telwerk dag en nacht afzonderlijk bedoeld dan nee :)

Ik bedoel leveren en terugleveren op een aparte meter. Zie hier op het "nerdenforum" Tweakers voor wat discussie over eea.
Dit is wel redelijk interessant. Als ik de handleiding vd LandisGyr erop nalees heb je 4 telwerken: hoog/laag levering en hoog/laag teruglevering. Ik ga eens navragen bij Liander of ik een leverancier per levering/teruglevering telwerk mag uitkiezen. :hungry:

Het Tweakers draadje nog niet doorgelezen, ga ik vanavond doen.

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3665
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Paskal » 06 feb 2023, 10:00

Naarmate de hoge TLV verdwijnen (en dat gaat helaas rap) wordt zo'sn SAP natuurlijk steeds minder interessant gezien de kosten van aanleg en vastrecht. Maar als je een goedkoop levercontract hebt (bv 35 ct) en een hoge TLV (bv 89 ct) en je hebt een woud aan panelen liggen dan tikt het aardig aan natuurlijk. Zo zie je in dat topic mensen >1.000€/mnd verdienen, maar dat zijn natuurlijk wel uitzonderingen want de gemiddelde Nederlander kan niet even 50+ panelen kwijt (nog los van de kosten daarvan).

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door JP » 06 feb 2023, 10:06

Toch maar langzaam eens kijken voor een huis wat al zonnepanelen heeft liggen.......
Er is de door huidige eigenaar fors geïnvesteerd in verduurzaming. Zo zijn bijvoorbeeld de spouwmuren geïsoleerd, is de woning geheel voorzien van energiezuinige kozijnen met HR++ beglazing én liggen er 84 zonnepanelen op het dak. Bovendien beschikt het huis over een boiler met 4 zonnecollectoren. Dit resulteert in een uitstekend en dus groen energielabel A.
(...)
11 airco's
Al is de kelder/garage 1 of 2 jaar geleden nog ondergelopen bij hevige regen, als ik me dat goed herinner.

https://valkenburgerweg42.nl

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door NSXRS » 06 feb 2023, 10:37

JP schreef: 06 feb 2023, 10:06 Toch maar langzaam eens kijken voor een huis wat al zonnepanelen heeft liggen.......
Er is de door huidige eigenaar fors geïnvesteerd in verduurzaming. Zo zijn bijvoorbeeld de spouwmuren geïsoleerd, is de woning geheel voorzien van energiezuinige kozijnen met HR++ beglazing én liggen er 84 zonnepanelen op het dak. Bovendien beschikt het huis over een boiler met 4 zonnecollectoren. Dit resulteert in een uitstekend en dus groen energielabel A.
(...)
11 airco's
Al is de kelder/garage 1 of 2 jaar geleden nog ondergelopen bij hevige regen, als ik me dat goed herinner.

https://valkenburgerweg42.nl
Zodan.. daar is flink geïnvesteerd in techniek..
Klinkt mooi, maar met al die trappen, niet mijn ding..
Ik heb het geluk een huis te hebben met alles gelijkvloers (alleen een grote berg vliering er op) heb daar ook lang naar gezocht en zou nooit meer anders willen.

Ook een verdiepte garage zou ik never nooit willen hebben, Kennissen hadden dat ook en toen ze eens weg waren en bij een paar dagen hoosweer de pomp van de lijngoot voor de garage niet werkte, vonden ze bij thuiskomst een flinke laag water in de garage.

Ze durfden daarna met slecht weer nooit meer weg uit angst dat de boel weer eens zou onderlopen.
Ook waren ze in de winter met bevroren/ besneeuwde inrit eens met de auto naar beneden gegleden en hadden binnen een paar fietsen tegen de achterwand geplet.. zouden nooit meer een huis met zo'n garage kopen..
Sinds dat ik dat gehoord had, was een huis met verdiepte garage voor mij geen optie :bag:

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Knot » 06 feb 2023, 11:29

Ach, dat kan ook als je een weekendje weg bent en een waterleiding of slang klapt natuurlijk.

Heeft een maat van mij gehad in zn appartement, de warmwaterslang van de keuken, wordt je midden in de nacht wakker, hele vloer blank met 60C warmwater.

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4054
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Philipoo » 06 feb 2023, 11:32

En een beetje zout strooien op je oprit als je weet dat het flink gaat sneeuwen/vriezen lijkt me ook best handig

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Martijn_bmw » 06 feb 2023, 11:37

Philipoo schreef: 06 feb 2023, 11:32 En een beetje zout strooien op je oprit als je weet dat het flink gaat sneeuwen/vriezen lijkt me ook best handig
Werkt wel maar het is best gedoe met sneeuw

En idd dat water, mijn ouders hadden ook een huis met zo'n garage onder de grond.
In 10jr dat ze er woonden ook 2x flinke laag water in de garage door hoosbui i.c.m. stroomuitval / riool dat de toevoer niet aan kon.

Die zaten daarna ook elke hoosbui niet meer rustig, na die ervaring hoef ik het ook niet (meer)
Vriezers en andere spullen die in de garage stonden kan je meteen allemaal vervangen na zo'n geintje

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door NSXRS » 06 feb 2023, 11:42

Philipoo schreef: 06 feb 2023, 11:32 En een beetje zout strooien op je oprit als je weet dat het flink gaat sneeuwen/vriezen lijkt me ook best handig
Ik weet niet of jij dagelijks zit te kijken of het gaat sneeuwen of s'nachts vriezen, maar zelfs dan kan dat ook nog wel eens wat onverwacht gebeuren..
Hoef je je met een gelijkvloerse garage niet mee bezig te houden, stuk makkelijker :wink:
Bovendien, lang geleden voordat ik dit alles wist, ook eens naar zo'n huis wezen kijken in een heel krap gebouwde wijk, moest je met inrit van ca 6m lang een verdieping omlaag. Die inrit was zo steil neer beneden dat ik daar met mijn MX-5 niet eens in kon, die liep halverwege de auto met de bodem vast op de knik van straat naar inrit :stom:

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4054
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Philipoo » 06 feb 2023, 11:47

NSXRS schreef: 06 feb 2023, 11:42 Bovendien, lang geleden voordat ik dit alles wist, ook eens naar zo'n huis wezen kijken in een heel krap gebouwde wijk, moest je met inrit van ca 6m lang een verdieping omlaag. Die inrit was zo steil neer beneden dat ik daar met mijn MX-5 niet eens in kon, die liep halverwege de auto met de bodem vast op de knik van straat naar inrit :stom:
Dit zou voor mij de voornaamste reden zijn om 't niet te willen! Ik ken iemand die in z'n garage een lift heeft en daaronder de rest van z'n garage, dat is dan wel weer cool :tooth:

Online
Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3242
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Martijn M » 06 feb 2023, 11:47

Philipoo schreef: 06 feb 2023, 11:32 En een beetje zout strooien op je oprit als je weet dat het flink gaat sneeuwen/vriezen lijkt me ook best handig
Voor t geld wat die hut kost mag de oprit best verwarmd zijn.

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7014
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Fabian » 06 feb 2023, 11:54

Martijn_bmw schreef: 06 feb 2023, 11:37
Philipoo schreef: 06 feb 2023, 11:32 En een beetje zout strooien op je oprit als je weet dat het flink gaat sneeuwen/vriezen lijkt me ook best handig
Werkt wel maar het is best gedoe met sneeuw

En idd dat water, mijn ouders hadden ook een huis met zo'n garage onder de grond.
In 10jr dat ze er woonden ook 2x flinke laag water in de garage door hoosbui i.c.m. stroomuitval / riool dat de toevoer niet aan kon.

Die zaten daarna ook elke hoosbui niet meer rustig, na die ervaring hoef ik het ook niet (meer)
Vriezers en andere spullen die in de garage stonden kan je meteen allemaal vervangen na zo'n geintje
Mijn moeder hetzelfde. Paar keer de kelder (160m2....) helemaal blank gehad bij megahoosbui. Die slaapt niet meer rustig.

Ik zou het ook niet (meer) willen daardoor.

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3538
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door RJK » 06 feb 2023, 18:44

Zes stuks bungalows tegenover mijn vorige huis hebben ook zo’n verdiepte garage. Hebben allemaal wel een keer blank gestaan, sommige meerdere keren…

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door NSXRS » 06 feb 2023, 19:29

RJK schreef: 06 feb 2023, 18:44 Zes stuks bungalows tegenover mijn vorige huis hebben ook zo’n verdiepte garage. Hebben allemaal wel een keer blank gestaan, sommige meerdere keren…
Dat dus..never nooit zo'n huis voor mij :coffee:

Elise
Berichten: 7167
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 07 feb 2023, 21:43

Kamer stemt in: bezitters van zonnepanelen gaan minder profiteren van groene stroom
Den Haag - Bezitters van zonnepanelen gaan de komende jaren minder profiteren van de groene stroom die daarmee wordt opgewekt. Een meerderheid van de Tweede Kamer heeft dinsdag ingestemd met de afbouw van de zogeheten salderingsregeling.

Huishoudens die met zonnepanelen stroom opwekken maar die stroom niet allemaal zelf gebruiken, leveren dit terug aan het net. Deze teruglevering mogen zij wegstrepen met de stroom die ze op een ander moment afnemen van het net (zogeheten salderen). De regeling die hiervoor is opgetuigd zal komende jaren echter flink worden versoberd, kondigde minister Rob Jetten (Energie) aan.

Belangenverenigingen waaronder de Consumentenbond, Vereniging Eigen Huis en de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) riepen de Tweede Kamer op om niet in te stemmen met de afbouw van de salderingsregeling als er geen goed alternatief ligt voor (toekomstige) zonnepaneelbezitters. Maar die oproep is terzijde geschoven.

VVD, D66, CDA, CU, SGP, Volt, FvD, Fractie Den Haan en Kamerlid Nilufer Gündoğan stemden voor het versoberingsplan. Zij wijzen erop dat de terugverdientijd voor zonnepanelen de afgelopen jaren versneld is en investeren in zonnepanelen ook zonder de regeling lonend is. Doorrekeningen die door SP, GL, PvdA en Kamerlid Pieter Omtzigt werden gevraagd, zijn niet geleverd.

Omtzigt: „Wij hebben geen doorrekeningen gekregen hoe het bij mensen gaat uitwerken, bijvoorbeeld bij mensen met warmtepompen of mensen die net zonnepanelen hebben. Als er niet een paar simpele doorrekeningen kunnen worden gemaakt, kun je niet voor zo’n wetsvoorstel stemmen.”

Vooralsnog is het onduidelijk of de versobering ook daadwerkelijk wordt doorgevoerd: in de Eerste Kamer moet ook nog over het plan worden gestemd. Daar is in de huidige samenstelling geen meerderheid voor het versoberingsplan.
Ik heb de indruk dat die centen allemaal in de zakken van de installateurs verdwijnen :angel:

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3016
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door 328Ti » 07 feb 2023, 23:07

Omtzigt lust ik wel. Man vd inhoud

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Baboulah, Bokkepoot, Darudevampire, Dimitri, frankie, Google [Bot], Majestic-12 [Bot], Rogerb, RS-Ron en 169 gasten