Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Elise
Berichten: 7312
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 14 nov 2022, 09:33

Martin van der Zwaard schreef: 14 nov 2022, 08:34 Collega van mijn vrouw heeft ze begin september besteld.....worden juli '23 geleverd als alles mee zit.
:gek:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Knot » 14 nov 2022, 11:21

Pak je nog netaan 2 goede maandjes mee, maar hey, alles beter dan niks en dikke 500+ per maand aftikken.

Online
Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11740
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door WJ » 14 nov 2022, 18:54

Is er eigenlijk een levende markt voor gebruikte panelen + omvormer? Of is inruilen interessant? Hier een verouderd stel liggen die zich al een jaar of 2~3 geleden hebben terugverdient. Maar als ik eventueel prive of zakelijk elektrische ga rijden dan is een stel panelen die meer leveren misschien wel fijn.

Of misschien ipv die op de garage vervangen gewoon een stel erbij op het dak van het huis leggen met een tweede omvormer?

Online
erwin20vt
Berichten: 787
Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door erwin20vt » 14 nov 2022, 20:42

Vorige week 3 charter chauffeurs gesproken die normaal zonnepanelen rijden, maar waren nu erg rustig. blijkbaar zouden de panelen zelf nu ook genoeg in de haven liggen. Zijn het dan de omvormers (chips) die het probleem vormen?
Of waren deze charters gewoon te duur en doet nu iemand anders hun ritjes?

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31240
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door JP » 14 nov 2022, 21:22

Transport kampt met 10000’den te weinig chauffeurs en de transportfirma’s pakken nu de ritjes die het meeste opleveren

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Knot » 15 nov 2022, 09:58

Ik ben wel in voor een goedkoop setje van 6 incl omvormer voor op mn garage.

Achteraf had ik toen die opties van een ruime 2000 euro moeten pakken, nu krijg je het er niet meer voor.

Elise
Berichten: 7312
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 15 nov 2022, 10:50

WJ schreef: 14 nov 2022, 18:54 Is er eigenlijk een levende markt voor gebruikte panelen + omvormer? Of is inruilen interessant? Hier een verouderd stel liggen die zich al een jaar of 2~3 geleden hebben terugverdient. Maar als ik eventueel prive of zakelijk elektrische ga rijden dan is een stel panelen die meer leveren misschien wel fijn.

Of misschien ipv die op de garage vervangen gewoon een stel erbij op het dak van het huis leggen met een tweede omvormer?
Terugverdiend + 2~3 jaar = rond de 9 jaar oud? Dan heeft die omvormer de langste tijd gehad.
Ik zou zelf wat ligt lekker laten liggen en eventueel op je huis bijleggen. Als het mogelijk is eventueel rekening houden met de panelen van het garagedak om die op nieuwe omvormer aan te sluiten als de oude omvormer het heeft gegeven. Maar dat moet dan wel heel goed uitgezocht worden of dat mogelijk is en of het wel de juiste oplossing is.

Ik heb hier een vergelijkbare situatie, oude panelen/omvormer 8 jaar oud en volgend jaar komen er panelen bij.
Laatst gewijzigd door Elise op 15 nov 2022, 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Online
Richardt.
Berichten: 6493
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Richardt. » 15 nov 2022, 10:51

WJ schreef: 14 nov 2022, 18:54 Is er eigenlijk een levende markt voor gebruikte panelen + omvormer? Of is inruilen interessant? Hier een verouderd stel liggen die zich al een jaar of 2~3 geleden hebben terugverdient. Maar als ik eventueel prive of zakelijk elektrische ga rijden dan is een stel panelen die meer leveren misschien wel fijn.

Of misschien ipv die op de garage vervangen gewoon een stel erbij op het dak van het huis leggen met een tweede omvormer?
Dat laatste speelt ook door mijn hoofd. Heb nu 10 panelen liggen uit 2016 (270Wp volgens mij). Wil er wel wat bij hebben, maar het oog wil ook wat en ik wil dus niet twee verschillende soorten panelen op het dak hebben liggen.
Mijn idee was dan ook om op het dak nieuwe panelen te leggen, zoveel als er passen en dan de oude panelen op de garage leggen. Ik heb ze immers toch, verkopen geeft ook gedoe en levert waarschijnlijk toch niet zoveel op. Laat ze dan maar lekker geld op brengen.

Elise
Berichten: 7312
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 15 nov 2022, 11:09

Knot schreef: 15 nov 2022, 09:58 Ik ben wel in voor een goedkoop setje van 6 incl omvormer voor op mn garage.

Achteraf had ik toen die opties van een ruime 2000 euro moeten pakken, nu krijg je het er niet meer voor.
Achteraf, toen de kwh prijs vele malen lager was dan de huidige? Ja zo lust ik er nog wel een paar.
Juist nu, met de hoge kwh prijs, is het veel interessanter om panelen (bij) te leggen ondanks dat deze duurder zijn.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Knot » 15 nov 2022, 11:26

De kwh prijs boeit me niet zo, prijzen van panelen/omvormers wel. Heb voldoende kwh over, enige waarom ik het toch zou doen is om nog minder gas te gebruiken en een boiler te kunnen plaatsen voor douchen.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6006
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door matthyssie » 16 nov 2022, 16:18

Lol @ profielfoto Rody.

Elise
Berichten: 7312
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 16 nov 2022, 16:25

Knot schreef: 15 nov 2022, 11:26 De kwh prijs boeit me niet zo, prijzen van panelen/omvormers wel.
Ah, dus als de kwh prijs op 1 ct zou zitten, maar jij die 6 paneeltjes voor 2k op je garagedak kunt leggen doe je het. Oké.
Laatst gewijzigd door Elise op 16 nov 2022, 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26714
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Martijn_bmw » 16 nov 2022, 16:30

matthyssie schreef: 16 nov 2022, 16:18 Lol @ profielfoto Rody.
+1 haha geweldige foto :mrgreen:

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3028
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door 328Ti » 16 nov 2022, 17:37

Martijn_bmw schreef: 16 nov 2022, 16:30
matthyssie schreef: 16 nov 2022, 16:18 Lol @ profielfoto Rody.
+1 haha geweldige foto :mrgreen:

zelfkastijding :TV kijken:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Knot » 16 nov 2022, 18:22

Ik wil gewoon geen gas branden, althans zo min mogelijk, en met die 6 panelen extra had ik net ff wat meer ruimte gehad en ook een boiler kunnen voeden zonder over de 0 grens verbruik te gaan, dan had de hele CV eruit gekund.

Foto moest ik nog flink naar zoeken trouwens, wist dat het ergens 2018/2019 was, streven was overdag de verwarming niet aan, zakte toch naar 14.0C op de meter (die geeft wat laag aan, maar laat het 14.7 geweest zijn). Zit je achter ouderwets dubbel glas in het zonnetje is het heerlijk alleen op een bewolkte dag net ff wat minder :tooth:

Nu gewoon comfortabel 18.8C beneden met de electrische oliekachel op 1200W aan en op zolder staat een electrische ventilatorkachel een uurtje met 1000W te blazen, dan kan ik vanavond de was zelfs nog opvouwen en de kast in krijgen.

Kan die 2,31 per kuub gas makkelijk betalen maar vind gewoon dat er bloed aan elke kuub zit. :roll: En als je toch genoeg "gespaard" hebt waarom niet een beetje rommelen met electrische verwarming?

Nogsteeds 1200kwh in de - op de meter nu en eind jan moeten we de standen alweer doorgeven.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31240
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door JP » 16 nov 2022, 20:11

Nu op tv allemaal die tips van de overheid, maar heeft Knot die commercial ingesproken soms van https://zetookdeknopom.nl/. ?

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4530
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Eeuwe » 16 nov 2022, 21:17

Martijn_bmw schreef: 16 nov 2022, 16:30
matthyssie schreef: 16 nov 2022, 16:18 Lol @ profielfoto Rody.
+1 haha geweldige foto :mrgreen:
Hahaha, mooi inderdaad :tooth:

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4530
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Eeuwe » 16 nov 2022, 21:19

Knot schreef: 16 nov 2022, 18:22 Ik wil gewoon geen gas branden, althans zo min mogelijk, en met die 6 panelen extra had ik net ff wat meer ruimte gehad en ook een boiler kunnen voeden zonder over de 0 grens verbruik te gaan, dan had de hele CV eruit gekund.

Foto moest ik nog flink naar zoeken trouwens, wist dat het ergens 2018/2019 was, streven was overdag de verwarming niet aan, zakte toch naar 14.0C op de meter (die geeft wat laag aan, maar laat het 14.7 geweest zijn). Zit je achter ouderwets dubbel glas in het zonnetje is het heerlijk alleen op een bewolkte dag net ff wat minder :tooth:

Nu gewoon comfortabel 18.8C beneden met de electrische oliekachel op 1200W aan en op zolder staat een electrische ventilatorkachel een uurtje met 1000W te blazen, dan kan ik vanavond de was zelfs nog opvouwen en de kast in krijgen.

Kan die 2,31 per kuub gas makkelijk betalen maar vind gewoon dat er bloed aan elke kuub zit. :roll: En als je toch genoeg "gespaard" hebt waarom niet een beetje rommelen met electrische verwarming?

Nogsteeds 1200kwh in de - op de meter nu en eind jan moeten we de standen alweer doorgeven.
Deel je mening ook wel hoor. Zelf ook altijd bezig om vooral het huis warm te krijgen zonder te veel gas daarvoor te gebruiken. Blijft altijd een leuke strijd.

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door RJK » 16 nov 2022, 22:57

Hier ook flink wat kWh “over” en stook dus ook elektrisch bij nu. Of je jezelf ervoor op de schouder moet kloppen vwb verminderen gas verbruik weet ik niet…komt in Nederland niet iets van 50% van de stroom uit gascentrales?

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3288
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Martijn M » 17 nov 2022, 08:25

JP schreef: 16 nov 2022, 20:11 Nu op tv allemaal die tips van de overheid, maar heeft Knot die commercial ingesproken soms van https://zetookdeknopom.nl/. ?
Zet de knot om?

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26714
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Martijn_bmw » 17 nov 2022, 08:32

RJK schreef: 16 nov 2022, 22:57 Hier ook flink wat kWh “over” en stook dus ook elektrisch bij nu. Of je jezelf ervoor op de schouder moet kloppen vwb verminderen gas verbruik weet ik niet…komt in Nederland niet iets van 50% van de stroom uit gascentrales?
Sowieso een flink deel... dus idd de kwh's die je nu naar binnen trekt om je zomer-saldo op te maken levert indirect ook gasverbruik op.

Neemt niet weg dat het financieel natuurlijk wel interessant kan zijn om je gespaarde kwh's op te branden met een elec kachel i.p.v. weg te geven tegen 5cent per kwh en intussen zelf gas te moeten stoken tegen 3eur per m3 :blackeye:

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Martin van der Zwaard » 17 nov 2022, 08:49

Als je een beetje goed omgaat met gas en de verwarming een beetje logisch instelt dan valt het allemaal wel mee.
Tuurlijk is het gas erg duur maar ik zit op gemiddeld 4,- per dag aan gas. Dat is 120,- per maand. Daar ga ik niet voor in de kou zitten.

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door RJK » 17 nov 2022, 09:20

Martijn_bmw schreef: 17 nov 2022, 08:32 Neemt niet weg dat het financieel natuurlijk wel interessant kan zijn om je gespaarde kwh's op te branden met een elec kachel i.p.v. weg te geven tegen 5cent per kwh en intussen zelf gas te moeten stoken tegen 3eur per m3 :blackeye:
Zeg dat wel. Mijn nieuwe energie jaar is in september ingegaan dus de meeste opgewekte kWh van 2022 zijn al verrekend. Desondanks nog 335 kWh in de min voor het nieuwe jaar. Wel een lekker gevoel zo lang de meter in de min staat al blijft dat niet zo natuurlijk...met de dalende buitentemperatuur gaat de e-cv / vloerverwarming in de schuur aanslaan dit weekend denk ik.

Volgend jaar gaat de verbouwing van ons oude huis (1949) van start. Nieuwe aanbouw, gehele begane grond vloerverwarming, isoleren verdiepingsvloeren en dak, etc. Ik vind het nogal lastig een keuze te maken voor de toekomstige warmte voorziening. Slaapkamers waarschijnlijk airco's. Blijft de vloerverwarming en warm water voorziening over. Financieel lastig rekenen met alle veranderende regelingen van de overheid, de levensduur en effectiviteit van warmtepomp installaties heb ik nog steeds mijn vraagtekens bij, en daarbij dan nog de investering die zo'n installatie benodigd. :?

Online
Gebruikersavatar
HarryC
Berichten: 725
Lid geworden op: 15 mar 2010, 13:25
Locatie: Thuis
Contacteer:

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door HarryC » 17 nov 2022, 09:47

Als we zo doorgaan is er over een jaar of twee een gigantisch overschot aan gas vermoed ik. Dus de gasprijzen zullen dan wel extreem laag worden....Dus nu van t gas af en over enkele jaren terug aan t gas...??

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3028
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door 328Ti » 17 nov 2022, 09:51

RJK schreef: 17 nov 2022, 09:20
Martijn_bmw schreef: 17 nov 2022, 08:32 Neemt niet weg dat het financieel natuurlijk wel interessant kan zijn om je gespaarde kwh's op te branden met een elec kachel i.p.v. weg te geven tegen 5cent per kwh en intussen zelf gas te moeten stoken tegen 3eur per m3 :blackeye:
Zeg dat wel. Mijn nieuwe energie jaar is in september ingegaan dus de meeste opgewekte kWh van 2022 zijn al verrekend. Desondanks nog 335 kWh in de min voor het nieuwe jaar. Wel een lekker gevoel zo lang de meter in de min staat al blijft dat niet zo natuurlijk...met de dalende buitentemperatuur gaat de e-cv / vloerverwarming in de schuur aanslaan dit weekend denk ik.

Volgend jaar gaat de verbouwing van ons oude huis (1949) van start. Nieuwe aanbouw, gehele begane grond vloerverwarming, isoleren verdiepingsvloeren en dak, etc. Ik vind het nogal lastig een keuze te maken voor de toekomstige warmte voorziening. Slaapkamers waarschijnlijk airco's. Blijft de vloerverwarming en warm water voorziening over. Financieel lastig rekenen met alle veranderende regelingen van de overheid, de levensduur en effectiviteit van warmtepomp installaties heb ik nog steeds mijn vraagtekens bij, en daarbij dan nog de investering die zo'n installatie benodigd. :?
Een e-cv fikt hier aardig wat kwh op. (40-80kWh per dag bij 2-8gr buiten). Prima met salderen maar niet voor de langere run. De Doorstromer is daarintegen echt een winner en is zuinig met kWh (nouja efficient dan, blijft cop1) en dat is een blijvertje. Een WP wordt vooral duur als je kortstondig veel warmtevermogen nodig hebt, lees: tapwater/douchen/baden etc. Kortom, ik ga in de toekomst naar een "monoblock" warmtepomp die sec alleen de CV bedient. Deze WP,s zijn relatief goedkoper (6-8k€ zonder aftrek subsidie) en cop 4. Dus all in one staat dan buiten en hoef je alleen aanvoer en retour van de CV buiten op de WP in te koppelen. Tenminste, zo heb ik het begrepen. Ik moet hier nog goed onderzoek naar doen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: erwin20vt, HarryC, Jeroen89, jos_br, MarcF, Martijn_bmw, RS-Ron, smiley, vigilante en 184 gasten