Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 11 mar 2024, 17:46

Bombadil schreef: 11 mar 2024, 16:25 Ff kladblaadje omdat ik geen luie journalist ben. Stel: verbruik 2.500 kWh per jaar.. Stel installatie zonnepanelen en een geweldige: 30% zelf opwekken dus 750kWh besparing. (0.3*2500) Gemiddelde prijs 0,25 per kWh *750 is besparing: €187 per jaar. Aanschaf zonnepanelen: €3.000, terugverdientijd 16 jaar (geen renteverlies gerekend, geen kapotte omvormer, geen hogere opstal verzekering, geen opbrengst teruglevering).
En dan reken je het nog op de voordeligste manier uit.
Ondertussen mag je ook al voor het invoeden van die 1750kWh een boete per kWh betalen bij sommige leveranciers (Eneco gaat dit ook hanteren vanaf de zomer begrijp ik)

Heb je geen panelen, dan heb je nog onderstaande voordelen die je voor een eerlijk vergelijk in de BC mee moet nemen
- dan krijg je wel een welkomsbonus
- betaal je een lager vastrecht per maand
- kun je bij sommige energieleveranciers (o.a. Budget Energie) overdag gratis stroom afnemen

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31262
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door JP » 12 mar 2024, 10:50

Kijk eens wat een service, in het weerbericht krijg je te zien wat de beste laad -en verbruiktijden zijn......

Afbeelding

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 1815
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door veejay » 12 mar 2024, 15:08

Voor de liefhebbers: https://app.electricitymaps.com/zone/NL

Ik ga denk ik ff kijken of ik een variabel contract kan krijgen want ik heb geen zonnepanelen, juist in de zomer heb ik mijn airco's draaien, wellicht is de stroomprijs dan extreem laag. Zonnepanelen kan wel maar wij willen geen electrische auto's en we hopen zeker binnen de 16 jaar terugverdientijd al lang en breed de Randstad te hebben verlaten :).

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27900
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Luco » 18 mar 2024, 20:08

Ik moet mijn contract verlengen of overstappen, maar zie door de boetes het bos niet meer :-)

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39757
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Arthur » 19 mar 2024, 10:01

Als je kunt verlengen of overstappen geldt er toch geen boete? Dus kies maar.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26739
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Martijn_bmw » 19 mar 2024, 11:42

Arthur schreef: 19 mar 2024, 10:01 Als je kunt verlengen of overstappen geldt er toch geen boete? Dus kies maar.
Denk dat Luco de zonnepanelen teruglever-boete bedoeld en geen opzegboete voor contract :)

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39757
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Arthur » 19 mar 2024, 12:00

:tooth:

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 22 mar 2024, 08:48

Energie-aanbieder schakelt zonnepanelen op afstand uit: bonus voor klanten
Amsterdam - Nu er steeds meer zonnepanelen op de Nederlandse daken schitteren, neemt ook de dreiging van een overvol energienet toe. Daarom schakelt energie-aanbieder Zonneplan vanaf vrijdag de zonnepanelenomvormers van klanten op afstand uit tijdens piekmomenten.

Het mes snijdt volgens een woordvoerder van Zonneplan aan meerdere kanten: „Zonnestroom is de grootste veroorzaker van opstopping van het stroomnet. Met het uitschakelen van omvormers kunnen we een overvol stroomnet voorkomen. Tegelijkertijd betalen onze klanten zo op piekmomenten geen geld voor het terugleveren van stroom en krijgen ze een bonus als ze toestaan om hun omvormers te laten uitzetten.” Op jaarbasis levert dat de consument volgens Zonneplan enkele tientjes tot meer dan €100 op.

Zonnepanelen

Die omvormers zorgen ervoor dat de door zonnepanelen opgewekte stroom wordt omgezet in ’bruikbare’ stroom voor elektrische apparaten. Maar als huishoudens die stroom zelf niet nodig hebben, leveren ze dat dus aan het energienet. Dat is prettig als de vraag naar energie hoog is, want dan kan iemand anders de stroom gebruiken. Maar tijdens zonnige dagen is het aanbod vaak veel groter dan de vraag.

Mensen met een vast contract hebben daar vaak geen last van: zij krijgen een vaste vergoeding voor het terugleveren van stroom, ook op momenten waarop er eigenlijk helemaal geen vraag is naar die energie. Energie-aanbieders maken daarvoor echter wel kosten, die ze steeds vaker doorberekenen aan hun klanten. En tijdens piekmomenten krijgen omvormers sowieso nog weleens kuren, omdat het net de teruggeleverde energie niet aankan.

Bonus

Voor Zonneplan-klanten is het sowieso nadelig om terug te leveren tijdens piekmomenten, want zij hebben een dynamisch energiecontract. Dat betekent dat de prijs voor energie continu schommelt: op het moment dat de tarieven laag zijn betaal je minder voor de energie die je dan verbruikt, maar krijg je ook minder voor de energie die je teruglevert. Tijdens piekmomenten kan de energieprijs zelfs negatief zijn. Je
Nederlanders met een energiecontract bij Zonneplan kunnen dat nu voorkomen door hun leverancier toe te staan om de omvormer op afstand uit te zetten. Dat gebeurt via een algoritme dat voortdurend de situatie op verschillende energiemarkten scant. Toestemming geven – of intrekken – kan via een app.

Voor Zonneplan zelf is het tijdelijk uitschakelen van omvormers ook gunstig. Als klanten stroom terugleveren terwijl daar geen vraag naar is, worden energieleveranciers namelijk beboet voor die teveel teruggeleverde stroom. „Maar als we helpen om de problemen met opstopping op te lossen, bijvoorbeeld door het uitschakelen van omvormers, krijgen we een vergoeding. Die vergoeding delen we dus met de klant in de vorm van een bonus”, besluit de woordvoerder.
Service van uw energie aanbieder :hosanna:


Vraag me overigens wel af op wat voor manier ze die omvormers op afstand kunnen uitschakelen :hmmm:

Online
Wimo
Berichten: 2065
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Wimo » 22 mar 2024, 10:50

Precies.. als die dingen niet op internet zitten?

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26739
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Martijn_bmw » 22 mar 2024, 10:53

volgens mij zitten alle moderne systemen gekoppeld aan internet/app dus dan zal het niet zo lastig zijn.
oudere systemen zal denk ik idd niet gaan... ik moet echt naar de omvormer lopen en op het schermpje kloppen om te zien hoeveel de panelen hebben opgewekt :lol:

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 22 mar 2024, 11:54

Die app uit het artikel is om toestemming te geven of in te trekken is heel wat anders dan de installatie beheer website/app van de omvormer. Die is per merk/fabrikant anders en je zult ze toegang moeten geven tot jouw login gegevens.

Ik snap er vooralsnog weinig van hoe dat uitschakelen dan moet gaan werken.

Wout309t
Berichten: 1147
Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
Auto: V70 III 270PS/Passat GTE

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Wout309t » 22 mar 2024, 12:07

Als je hem van de WiFi afhaalt kunnen ze vrij weinig lijkt me.

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 22 mar 2024, 12:09

Als ik het goed begrijp gaat het alleen om Zonneplan Powerplay omvormers.

https://www.zonneplan.nl/powerplay

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Bert ///M3 » 22 mar 2024, 12:12

Kan eenvoudig als ze aan het internet verbonden zijn via cloud. Technisch geen probleem maar je zal als energiemaatschappij niet zomaar controle mogen hebben over de omvormers van iemand anders.

Volgens mij is het wel zo dat de omvormer bij een bepaald voltage automatisch afschakeld. Dus zelfs zonder toegang van buitenaf vallen ze nog steeds stil bij overcapaciteit.

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 22 mar 2024, 12:13

Bert ///M3 schreef: 22 mar 2024, 12:12 Volgens mij is het wel zo dat de omvormer bij een bepaald voltage automatisch afschakeld. Dus zelfs zonder toegang van buitenaf vallen ze nog steeds stil bij overcapaciteit.
Klopt, anders verhoog je de spanning dusdanig dat de elektronische apparatuur bij de buren eraan kapot gaan.

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 22 mar 2024, 12:20

‘Terugleverkosten consument met zonnepanelen moeten redelijk zijn, geen signalen van misstanden’
Minister Jetten meldt naar aanleiding van Kamervragen van het CDA geen signalen te hebben ontvangen dat de terugleverheffingen die energiebedrijven aan klanten met zonnepanelen in rekening brengen onredelijk zijn.
De demissionair minister stelt dat investering in zonnepanelen is aantrekkelijk en dat hij verwacht dat dit zo blijft. ‘Wel zal de terugverdientijd van een investering in zonnepanelen stijgen door het rekenen van terugleverkosten of een hoger vastrecht.
Die is Jetten is toch helemaal van de pot gerukt, achterlijke incapabele mongool :stom:

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27900
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Luco » 22 mar 2024, 12:25

Elise schreef: 22 mar 2024, 12:20
Die is Jetten is toch helemaal van de pot gerukt, achterlijke incapabele mongool :stom:
Dat is een belediging voor de mongolen.

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Robin » 22 mar 2024, 12:34

Dus je hebt:
-achterlijk
-incapabel
-mongool

Min en min is plus en nog een Min is weer Min:)

En dan heb je Jetten die onder een mongool staat(ligt?)

Moeilijk mathematisch/filosofisch vraagstuk, pleonasmisch gezien.

:coffee:

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26739
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Martijn_bmw » 22 mar 2024, 12:43

Bert ///M3 schreef: 22 mar 2024, 12:12

Volgens mij is het wel zo dat de omvormer bij een bepaald voltage automatisch afschakeld. Dus zelfs zonder toegang van buitenaf vallen ze nog steeds stil bij overcapaciteit.
Klopt dat is zelfs een technisch vereiste, om stroom te leveren moet het voltage hoger zijn vanuit de omvormer dan het net op dat moment zelf is. Op een zonnige dag stijgt daardoor het voltage op het net ook mee met alle omvormers die dat doen.

Wordt het teveel (ik dacht > 243v) dan schakelt de omvormer zichzelf uit om overspanning/beschadiging van het net en van aangesloten verbruikers te voorkomen

Online
Wimo
Berichten: 2065
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Wimo » 22 mar 2024, 12:50

Mensen kunnen dan creatief worden..

Andere vraag. Ben bezig met wat uitbreiding van het zonnepark. Leverancier wil niet meer dan 20a van de 3x25a gebruiken voor panelen en komt met het volgende alternatief:

10x Zonnepaneel Monokristallijn Fullblack 430 WP Longi Solar
1722x1134x30mm

10x Enphase Micro-Omvormer IQ8 plus

1 Blubase Connect montagesysteem
1 Montage AC voor 10 panelen
1 Montage voor 10 panelen
1 VEH - 3-fasen omvormer

Totaal incl. BTW 0% : € 5.795

Het voelt als een vrij forse prijs.. We regelen zelf de bekabeling tot de overkapping dus aansluiten is een eitje voor ze... Meterkast is ook al klaar. Wat denken jullie hiervan?

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31262
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door JP » 22 mar 2024, 13:27

Kom de laatste tijd wel steeds deze aanbieding tegen, al is 8 panelen misschien wat weinig. Zoek er minimaal 10-12, voor mijn ouders.
Scherm­afbeelding 2024-03-22 om 13.26.38.png
Scherm­afbeelding 2024-03-22 om 13.26.38.png (276.23 KiB) 394 keer bekeken

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 22 mar 2024, 14:31

Wimo schreef: 22 mar 2024, 12:50 Mensen kunnen dan creatief worden..

Andere vraag. Ben bezig met wat uitbreiding van het zonnepark. Leverancier wil niet meer dan 20a van de 3x25a gebruiken voor panelen en komt met het volgende alternatief:

10x Zonnepaneel Monokristallijn Fullblack 430 WP Longi Solar
1722x1134x30mm

10x Enphase Micro-Omvormer IQ8 plus

1 Blubase Connect montagesysteem
1 Montage AC voor 10 panelen
1 Montage voor 10 panelen
1 VEH - 3-fasen omvormer

Totaal incl. BTW 0% : € 5.795

Het voelt als een vrij forse prijs.. We regelen zelf de bekabeling tot de overkapping dus aansluiten is een eitje voor ze... Meterkast is ook al klaar. Wat denken jullie hiervan?
Afgezien van het feit dat ik nooit zo begrijp waarom mensen kiezen voor optimizers (dure oplossing waarvan de meerprijs heel lastig terug is te verdienen en alleen voor zware schaduw gevallen aan te bevelen mijns inziens) snap ik niet dat hier naast de Enphase nog een VEH 3-fasen omvormer in de offerte is opgenomen.

Maar afgezien daarvan, hoe denk je die €1,35 per wattpiek installatiekosten terug te gaan verdienen?


En op wat voor manier is e.e.a. aangelegd zodat je niet boven die 20A uitkomt?
Of zit de beperking in het aantal panelen?

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 22 mar 2024, 14:32

JP schreef: 22 mar 2024, 13:27 Kom de laatste tijd wel steeds deze aanbieding tegen, al is 8 panelen misschien wat weinig. Zoek er minimaal 10-12, voor mijn ouders.
Hybride omvormers zijn duurder, houd daar rekening mee met prijsvergelijk.
En ook hier geldt, ik zou eerst even een rekensom maken of het wel uit kan ipv te kijken naar alleen de installatieprijs.
Zie de berekening van Bombadil (en mijn aanvulling) viewtopic.php?p=1648861#p1648861

Online
Wimo
Berichten: 2065
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Wimo » 22 mar 2024, 15:18

Elise schreef: 22 mar 2024, 14:31
Wimo schreef: 22 mar 2024, 12:50 Mensen kunnen dan creatief worden..

Andere vraag. Ben bezig met wat uitbreiding van het zonnepark. Leverancier wil niet meer dan 20a van de 3x25a gebruiken voor panelen en komt met het volgende alternatief:

10x Zonnepaneel Monokristallijn Fullblack 430 WP Longi Solar
1722x1134x30mm

10x Enphase Micro-Omvormer IQ8 plus

1 Blubase Connect montagesysteem
1 Montage AC voor 10 panelen
1 Montage voor 10 panelen
1 VEH - 3-fasen omvormer

Totaal incl. BTW 0% : € 5.795

Het voelt als een vrij forse prijs.. We regelen zelf de bekabeling tot de overkapping dus aansluiten is een eitje voor ze... Meterkast is ook al klaar. Wat denken jullie hiervan?
Afgezien van het feit dat ik nooit zo begrijp waarom mensen kiezen voor optimizers (dure oplossing waarvan de meerprijs heel lastig terug is te verdienen en alleen voor zware schaduw gevallen aan te bevelen mijns inziens) snap ik niet dat hier naast de Enphase nog een VEH 3-fasen omvormer in de offerte is opgenomen.

Maar afgezien daarvan, hoe denk je die €1,35 per wattpiek installatiekosten terug te gaan verdienen?


En op wat voor manier is e.e.a. aangelegd zodat je niet boven die 20A uitkomt?
Of zit de beperking in het aantal panelen?
Volgens mij liggen er nu al 40 panelen op het huis, totaal schijnt een probleem te zijn.. dat was de reden dat er voor micro omvormers is gegaan. Die 3fase omvormer lijkt idd een fout ..

Optimizer zijn wel noodzakelijk, er staat een rij bomen vrij dichtbij.

KoenM
Berichten: 1767
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door KoenM » 22 mar 2024, 15:21

Ik werd net gebeld met een verlengaanbod. 0.22 / kWh en 1.12 / M3. Dat zijn bijna weer oude prijzen.. blijkbaar is het goed gedaald de laatste tijd. Is de noodzaak voor verduurzaming er ook weer minder..

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jaws, Mark 320iS, Robbert92, WJ en 31 gasten