Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Elise
Berichten: 7163
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 09 mar 2023, 17:05

frankie schreef: 09 mar 2023, 16:01
Elise schreef: 09 mar 2023, 14:47
frankie schreef: 09 mar 2023, 14:40 Volgens mij is het 1 lus, maar dat zal ik nog even navragen.
Welke omvormer en panelen hebben ze geoffreerd?
Solaredge SE5000, Talesun 365wp panelen.
Dat is de oplossing met optimizers.
En zonder, hoe ziet de offerte er dan uit?

Gebruikersavatar
frankie
Berichten: 2062
Lid geworden op: 23 nov 2008, 14:17
Locatie: BMW city

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door frankie » 09 mar 2023, 17:20

Dan is de omvormer een Trannergy TRB5000TL.

Elise
Berichten: 7163
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 09 mar 2023, 17:41

Solaredge SE5000 ==> 1 fase omvormer
Trannergy TRB5000TL ==> 3 fase omvormer
:stom:

Dus wat ga je krijgen, 1 fase of 3 fase oplossing?

En Talesun 365wp schiet niet op, graag het exacte typenummer anders is het lastig om de boel na te kijken.
Maar als ik zo vlug even kijk denk ik niet dat die Trannergy TRB5000TL geschikt is voor moderne panelen ivm slechts 10A input.

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Knot » 10 mar 2023, 09:25

Ik dacht dat 400wp de standaard was tegenwoordig.

Gebruikersavatar
frankie
Berichten: 2062
Lid geworden op: 23 nov 2008, 14:17
Locatie: BMW city

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door frankie » 10 mar 2023, 09:34

Elise schreef: 09 mar 2023, 17:41
En Talesun 365wp schiet niet op, graag het exacte typenummer anders is het lastig om de boel na te kijken.
Staat niet op de offerte, dus dat weet ik verder niet.

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Knot » 10 mar 2023, 10:05

Maar 3-fase wel goed opletten of je dat uberhaupt wel hebt liggen natuurlijk.

Elise
Berichten: 7163
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 10 mar 2023, 10:07

frankie schreef: 10 mar 2023, 09:34
Elise schreef: 09 mar 2023, 17:41
En Talesun 365wp schiet niet op, graag het exacte typenummer anders is het lastig om de boel na te kijken.
Staat niet op de offerte, dus dat weet ik verder niet.
Dan kan ik je verder niet helpen.

Gebruikersavatar
frankie
Berichten: 2062
Lid geworden op: 23 nov 2008, 14:17
Locatie: BMW city

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door frankie » 10 mar 2023, 10:47

Knot schreef: 10 mar 2023, 10:05 Maar 3-fase wel goed opletten of je dat uberhaupt wel hebt liggen natuurlijk.
We hebben 3x25 aansluiting.

Dwarsligger
Berichten: 148
Lid geworden op: 01 nov 2014, 17:09

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Dwarsligger » 13 mar 2023, 07:05

Hier sinds vorige week ook aan het privilege van zonnestroom😬

Installatie:
20x Trina 415 Wp panelen met Enphase IQ8+ micro-omvormers.

Iets duurder dan een string-installatie, maar het voordeel van de optimalisatie per paneel en het uitlezen per paneel waren doorslaggevend. Daarnaast is de IQ8+ voorbereidt voor een 'off the grid' installatie waarbij je dus het net niet meer nodig zou hebben. (niet rendement-verhogend, maar vooral leuke features :D )
Laatst gewijzigd door Dwarsligger op 13 mar 2023, 07:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Martijn_bmw » 13 mar 2023, 07:10

Das een mooi beetje Wp totaal :D

Gebruikersavatar
350 Z
Berichten: 1956
Lid geworden op: 04 jan 2012, 12:53

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door 350 Z » 13 mar 2023, 09:06

Vergeet ook niet dat de Enphase IQ8+ micro-omvormers veel efficiënter zijn. Voorbeeld uit de praktijk mijn broer heeft 12 panelen met zo'n grote omvormer in de meterkast. Wij hebben er slechts 8 met Enphase micro-omvormers. Wij hebben samen de opbrengst vergeleken en wat blijkt dat de onze echt meer opbrengen. Op 28 febr. had hij 9,9 kWh en wij 11,7 kWh terwijl hij 4 panelen meer heeft!

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3665
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Paskal » 13 mar 2023, 09:14

Er zal mogelijk wel een verschilletje in zitten, maar no way dat dat verschil 40% is zoals jij nu lijkt te stellen (er vanuit gaande dat hij panelen met dezelfde wp-opbrengst heeft). De omstandigheden moeten natuurlijk wel exact gelijk zijn om een eerlijke vergelijking te kunnen maken. Denk oa aan dakhoek, windrichting, aantal panelen, wp per paneel, exact hetzelfde weer etc.

Je vergelijkt in mijn ogen appels met peren want zo'n verschil kan echt niet.
Laatst gewijzigd door Paskal op 13 mar 2023, 09:15, 2 keer totaal gewijzigd.

Elise
Berichten: 7163
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 13 mar 2023, 09:14

350 Z schreef: 13 mar 2023, 09:06 Vergeet ook niet dat de Enphase IQ8+ micro-omvormers veel efficiënter zijn. Voorbeeld uit de praktijk mijn broer heeft 12 panelen met zo'n grote omvormer in de meterkast. Wij hebben er slechts 8 met Enphase micro-omvormers. Wij hebben samen de opbrengst vergeleken en wat blijkt dat de onze echt meer opbrengen. Op 28 febr. had hij 9,9 kWh en wij 11,7 kWh terwijl hij 4 panelen meer heeft!
Ik begrijp dat je blij bent met je micro omvormers, maar dit soort verhalen raken natuurlijk kant nog wal.
Dat jij 18% meer opbrengst hebt met minder panelen heeft echt een andere oorzaak.

Edit: Pascal was me voor :duck:

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Knot » 13 mar 2023, 12:23

Alleen schreef iemand pas dat er met die micro-omvormers meer defecten waren of de kans hoger.

Mij lijkt het wel een mooi systeem.

Over dat off-grid, daar ben ik wel benieuwd naar, dat gaat niet zomaar toch, je hebt altijd spanning nodig van de andere kant.

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8885
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Joop » 13 mar 2023, 20:45

Lukt wel, maar dan moet je ook kunnen bufferen, ofwel batterijcapaciteit hebben.

Een paar jaar terug ben ik nog met een vrijstaande woning bezig geweest, waarvan de opdrachtgever/bewoner icm voor zoutaccu’s als opslagmedium heeft gekozen. Daar is het elektradeel van de woning off grid gegaan. Feitelijk alleen nog een water- en internetaansluiting de woning in.

Dwarsligger
Berichten: 148
Lid geworden op: 01 nov 2014, 17:09

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Dwarsligger » 13 mar 2023, 22:18

Hier kun je ALLES vinden over Enphase systemen.
https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/2116596
Knot schreef: 13 mar 2023, 12:23 Over dat off-grid, daar ben ik wel benieuwd naar, dat gaat niet zomaar toch, je hebt altijd spanning nodig van de andere kant.
Dacht ik ook. Maar de IQ8 omvormer is wel klaar voor offgrid situaties. In tegenstelling tot andere systemen heb je hierbij geen accu/buffer nodig, (al is dat natuurlijk wel een stuk praktischer) Het enige wat je hierbij nodig hebt is een bepaalde controller van Enphase, deze wordt in de loop van het jaar leverbaar. Prijs? 😬
Knot schreef: 13 mar 2023, 12:23 Alleen schreef iemand pas dat er met die micro-omvormers meer defecten waren of de kans hoger.
Klopt, er liggen hier 20 omvormers i.p.v. 1. Theoretisch dus meer kans op een defect. De kans is echter relatief klein, maar mocht er toch 1 defect gaan, dan gaan de andere 19 vrolijk door.

Elise
Berichten: 7163
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 13 mar 2023, 23:25

Dwarsligger schreef: 13 mar 2023, 22:18 In tegenstelling tot andere systemen heb je hierbij geen accu/buffer nodig, (al is dat natuurlijk wel een stuk praktischer) Het enige wat je hierbij nodig hebt is een bepaalde controller van Enphase, deze wordt in de loop van het jaar leverbaar. Prijs? 😬
Even reduceren.
Panelen leveren stroom, die stroom zou dan gebruikt moeten worden om de IQ8 omvormer tot leven te wekken en vervolgens moet die stroom ook nog gebruikt worden om die "bepaalde controller van Enphase" van stroom te voorzien om off-grid te werken.
I don't think so :angel:

Dwarsligger
Berichten: 148
Lid geworden op: 01 nov 2014, 17:09

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Dwarsligger » 14 mar 2023, 06:05

Elise schreef: 13 mar 2023, 23:25
Dwarsligger schreef: 13 mar 2023, 22:18 In tegenstelling tot andere systemen heb je hierbij geen accu/buffer nodig, (al is dat natuurlijk wel een stuk praktischer) Het enige wat je hierbij nodig hebt is een bepaalde controller van Enphase, deze wordt in de loop van het jaar leverbaar. Prijs? 😬
Even reduceren.
Panelen leveren stroom, die stroom zou dan gebruikt moeten worden om de IQ8 omvormer tot leven te wekken en vervolgens moet die stroom ook nog gebruikt worden om die "bepaalde controller van Enphase" van stroom te voorzien om off-grid te werken.
I don't think so :angel:
Ik begrijp je redenatie, maar toch is het mogelijk. Ik ben er nu verder in gedoken, en hoe het zit: De IQ8+ creeert zelf eigenlijk al een micro-grid. Ongeacht van hoeveel je er samenvoegt kun je dus een eigen grid maken, ook zonder accu. De 'bepaalde' controller s de Enphase IQ System Controller 2.

Check meer info hier, ook over de verschillende offgrid setups (met/zonder batterij)
https://newsroom.enphase.com/news-relea ... d-forming/

en hier
https://solarbuildermag.com/news/enphas ... does-down/

Elise
Berichten: 7163
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 14 mar 2023, 08:36

Dwarsligger schreef: 14 mar 2023, 06:05 Ik begrijp je redenatie, maar toch is het mogelijk.
Ik heb er even naar gekeken en voor zover ik het begrijp is het een systeem om stroomuitval te ondervangen. Dat betekent dat het dus een reeds werkend/opgestart systeem is dat enig vermogen kan leveren gevoed door de zonnepanelen. Leveren de zonnepanelen, bijvoorbeeld 's nachts, geen vermogen meer, dan zal het systeem vanzelf uitschakelen wegens het ontbreken van een accu. Als er de volgende morgen geen stroom van het openbare net wordt geleverd, dan doet het systeem niks.
Uiteindelijk is het een omvormer, normale stringomvormer of Enphase maakt hierbij niet uit, die bepaalt wat de panelen leveren door deze te belasten. Een MPPT werkt ook op deze manier, door panelen anders te belasten bepaalt deze hoe een paneel zijn vermogen levert. Dus zonder omvormer die vermogen vraagt, doen panelen niets. Het is dus niet zo dat panelen stroom leveren en daarmee een omvormer tot leven wekken. De omvormer start op door netspanning (en schakelt zonder een voorziening uit als spanning wegvalt) en zorgt er ook voor dat stroom in fase wordt geleverd bijvoorbeeld. Standalone is echt wel een dingetje zal ik maar zeggen.

Vergeet ook niet dat als de netspanning is afgeschakeld en je wel een standalone systeem hebt, deze ook van het net losgekoppeld moet zijn. Want stel je voor dat bij werkzaamheden in de wijkcentrale de stroom wordt afgesloten om stroomvrij te kunnen werken, het niet echt lekker is als jij met je opgewekte stroom de wijkcentrale van stroom voorziet. Vind die monteur die aan het werk is niet prettig :crazy:

Overigens vraag ik me wel af hoe dat Enphase systeem het gevraagde vermogen regelt. Stel je panelen leveren 2kW en je verbruik/vraag ligt op 4kW, dan ben ik benieuwd hoe dat geregeld wordt.

Evergrid is ook zo'n systeem om stroomuitval op te vangen, ook zonder batterij.

Laatst gewijzigd door Elise op 14 mar 2023, 08:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Martijn_bmw » 14 mar 2023, 08:44

Mooie uitleg Elise!

Vraag; hoe merkt de omvormer dat die moet gaan opstarten?
Als er fatsoenlijke lichtinval is op de panelen hoor ik de omvormer altijd de relais schakelen en was ik dus in de veronderstellen dat de panelen de aanjager zijn door stroom te gaan produceren met het licht en deze te leveren aan de omvormer.
Maar ik begrijp nu dat het dus niet zo werkt maar andersom, de omvormer is de starter van het proces, hoe weet die omvormer dat hij moet starten?

Elise
Berichten: 7163
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 14 mar 2023, 08:49

Omvormer meet de spanning die door de panelen geleverd wordt, en als die voldoende is dan start deze op.
Daarom staat bij een omvormer ook altijd in de specificaties wat de opstartspanning is en moet je hier ook met je string lengte rekening mee houden. Dus als je een omvormer hebt die een opstartspanning van 200volt wenst en je hebt een string van 3 panelen die ieder 40volt leveren, dus 120volt totaal, dan start de boel nooit op.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Martijn_bmw » 14 mar 2023, 08:52

Ah oke, top leerzaam :thumbup:

Dwarsligger
Berichten: 148
Lid geworden op: 01 nov 2014, 17:09

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Dwarsligger » 14 mar 2023, 11:55

Elise schreef: 14 mar 2023, 08:36 Ik heb er even naar gekeken en voor zover ik het begrijp is het een systeem om stroomuitval te ondervangen. Dat betekent dat het dus een reeds werkend/opgestart systeem is dat enig vermogen kan leveren gevoed door de zonnepanelen. Leveren de zonnepanelen, bijvoorbeeld 's nachts, geen vermogen meer, dan zal het....
Top, bedankt voor je uitleg👍🏻
Begrijp ik het goed dat je dus met een kleine accu (die je niet ontlaadt voor gebruik) wel een volledige offgrid situatie zou kunnen creëren? Als je maar genoeg stroom hebt om de omvormers op te starten?

Hoe Enphase het gevraagde vermogen levert is inderdaad een goede vraag...

Elise
Berichten: 7163
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 14 mar 2023, 17:29

Dwarsligger schreef: 14 mar 2023, 11:55 Begrijp ik het goed dat je dus met een kleine accu (die je niet ontlaadt voor gebruik) wel een volledige offgrid situatie zou kunnen creëren? Als je maar genoeg stroom hebt om de omvormers op te starten?
Ja, maar...... dan zijn er wel wat aandachtspunten.
Zo moet je standalone systeem dan volledig van het openbare net zijn afgesloten. En als je systeem los van het net is opgestart en je dit weer op het net aan wilt sluiten zul je bijvoorbeeld te maken krijgen met faseverschuiving. Hoe dat door een omvormer wordt opgelost durf ik zo niet te zeggen. Daarnaast weet ik niet hoe een omvormer omgaat met het vermogen wat hij van de panelen afhaalt maar niet kwijt kan, er zullen dus ook verbruikers moeten zijn.
Om zoiets goed op te zetten ontkom je haast niet aan een oplossing waarbij je ook een storage accu hebt i.c.m. een hybride omvormer. Maar dat is voor mij ook onbekend terrein....

Dwarsligger
Berichten: 148
Lid geworden op: 01 nov 2014, 17:09

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Dwarsligger » 14 mar 2023, 19:06

Ok, iets om uit te zoeken mochten we ooit offgrid willen. Is voor mij absoluut geen doel op zich.
Het lijkt me wel leuk om enigzins zelfvoorzienend te zijn, of in ieder geval niet meteen om 't hand te zittten 'when the shit hits the fan'

Je toelichting lezend vraag ik me welaf wat de Enphase IQ8+ nu zo wezenlijk anders maakt t.o.v. de IQ7+
Hij is gelanceerd met de USP dat hij offgrid voorbereid is...echter heeft het offgrid gaan meer met de randapparatuur te maken zo te lezen. Ik zal het grote Enphase tweakers topic nog eens doornemen als ik écht niets te doen heb😁

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: alt, Eric Z, Joost H., Martijn M, Semrush [Bot], TLRS en 152 gasten