Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 22 mar 2024, 16:14

Wimo schreef: 22 mar 2024, 15:18 Volgens mij liggen er nu al 40 panelen op het huis, totaal schijnt een probleem te zijn.. dat was de reden dat er voor micro omvormers is gegaan. Die 3fase omvormer lijkt idd een fout ..

Optimizer zijn wel noodzakelijk, er staat een rij bomen vrij dichtbij.
40 panelen zegt niet zo heel veel, hoeveel levert de huidige installatie aan piekvermogen, dat is waar het om gaat.
En dan nog begrijp ik niet hoe micro omvormers onder dat totaal zou blijven?

Tja, een rij bomen wil niet automatisch zeggen dat je optimizers nodig hebt. Schaduw is schaduw en van een drolletje kun je geen gebakje maken zeg ik altijd maar. Ik denk dat daar veel verkeerde voorlichting wordt gegeven, maar ieders eigen keuze natuurlijk.
Ik zou voor hetzelfde geld meer panelen leggen met een string omvormer.

Gebruikersavatar
Gert-jan
Berichten: 1013
Lid geworden op: 17 jun 2009, 14:27

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Gert-jan » 22 mar 2024, 23:40

Bert ///M3 schreef: 22 mar 2024, 12:12 Kan eenvoudig als ze aan het internet verbonden zijn via cloud. Technisch geen probleem maar je zal als energiemaatschappij niet zomaar controle mogen hebben over de omvormers van iemand anders.

Volgens mij is het wel zo dat de omvormer bij een bepaald voltage automatisch afschakeld. Dus zelfs zonder toegang van buitenaf vallen ze nog steeds stil bij overcapaciteit.
Ik heb er één hangen van Zonneplan en neem ook dynamisch stroom/gas van hun af. De omvormer heeft idd zijn eigen 4G dongel er in zitten, deze kan dus op afstand uitgelezen/aangestuurd worden.

Ik was al zoekende naar een mogelijkheid om de panelen uit te kunnen schakelen op afstand, aangezien ik liever niet betaal voor wat ik op negatieve uren terug lever en ook niet altijd thuis ben om de panelen handmatig uit te kunnen zetten. Dus prima oplossing wat mij betreft.

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 23 mar 2024, 08:54

Gert-jan schreef: 22 mar 2024, 23:40 Ik heb er één hangen van Zonneplan en neem ook dynamisch stroom/gas van hun af. De omvormer heeft idd zijn eigen 4G dongel er in zitten, deze kan dus op afstand uitgelezen/aangestuurd worden.

Ik was al zoekende naar een mogelijkheid om de panelen uit te kunnen schakelen op afstand, aangezien ik liever niet betaal voor wat ik op negatieve uren terug lever en ook niet altijd thuis ben om de panelen handmatig uit te kunnen zetten. Dus prima oplossing wat mij betreft.
Dynamisch tarief en zonnepanelen lijkt me geen goed plan, zeker niet zolang salderen nog bestaat.

Stel je verbruik is 4000kWh per jaar en je wekt ook 4000kWh per jaar op, dan mag je die tegen elkaar salderen waardoor je per saldo 0kWh hoeft af te rekenen als je een "normaal" vast energiecontract hebt.

Heb je een dynamisch contract bij zonneplan, dan verreken je de prijs per kale kWh per tariefperiode en mag je nog wel het belastingdeel op jaarbasis salderen.

Op het moment je je zonnepanelen laat uitzetten als de prijs negatief is, dan wek je dus ook niets meer op. Stel even dat dit 25% van je opwek betreft, dus 1000kWh, dan mag je einde jaar ook maar 3000kWh salderen voor het belastingdeel á €0,13 terwijl je verbruik gewoon 4000kWh blijft (die 1000kWh wordt je geleverd in een periode dat je geen opwek hebt, dus sowieso tegen een hoog tarief). Je loopt dus €113 mis die je niet mag salderen.
Pas als de prijs per kWh lager is dan -13 cent wordt het pas interessant om je panelen uit te schakelen.

Ik zie niet hoe dynamisch voordeliger kan zijn dan een vast contract met zonnepanelen (zonder terugleverboetes!) .

Gebruikersavatar
Gert-jan
Berichten: 1013
Lid geworden op: 17 jun 2009, 14:27

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Gert-jan » 24 mar 2024, 00:14

Het is inderdaad een beetje meerledig, ooit naar een dynamisch contract gegaan aangezien mijn toenmalig huidige contract verliep en de kosten echt krankzinnig waren. Uiteindelijk gebleven aangezien dynamisch ook harder zakt dan een gewoon contract. Vergoedingen tov kosten zat niet heel veel verschil in de afgelopen jaren waardoor het meer dan prima uit kon. Alleen als er negatieve prijzen waren de zonnepanelen uitschakelen, maar dat kon nooit op afstand.

Zonneplan geeft echter ook een vergoeding voor als je ze nu uit laat schakelen aangezien hun dat blijkbaar ook krijgen om het net te ontlasten. Als dit grapje meer kost dan het oplevert is het ook zo weer uitgeschakeld. Ik vind het vaak wel interessant om te zien wat het doet, we verbruiken nog maar 250m3 gas en een beetje stroom (panelen doen niet alles) dus qua kosten is het hier sowieso niet spannend te noemen.

Gijzert
Berichten: 5004
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Gijzert » 26 mar 2024, 21:30

Hier hebben ze ook een dag slechte opbrengst....

https://vm.tiktok.com/ZIJnQT7uu/

PeterB
Berichten: 3257
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door PeterB » 27 mar 2024, 04:38

"@Kipp:It’s still early spring. They have time to plant more solar panels so they can grow in time for summer."
:D

SlowCo
Berichten: 3544
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door SlowCo » 27 mar 2024, 07:41

Screenshot_20240327_073912_Chrome.jpg
Screenshot_20240327_073912_Chrome.jpg (425.71 KiB) 814 keer bekeken


Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39756
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Arthur » 28 mar 2024, 12:26

:mrgreen:

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 28 mar 2024, 12:42

:lollerdelol:

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door RS-Ron » 28 mar 2024, 13:15

Je zou ze bijna om de meter heen laten aansluiten op je huis voor alleen eigen gebruik. Dan betalen we allemaal hetzelfde en gebruik je alleen je eigen opgewekte stroom zelf. Waarom zou ik wat ik overhoudt nog op het net brengen ? Om mijn medelanders zonder panelen te laten genieten van een laag dynamisch tarief als de zon lekker schijnt ?

Gr Ron

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6229
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Opa » 28 mar 2024, 13:55

RS-Ron schreef: 28 mar 2024, 13:15 Om mijn medelanders zonder panelen te laten genieten van een laag dynamisch tarief als de zon lekker schijnt ?
Ja natuurlijk! :tooth:

Zo blij dat wij toch op het laatst besloten hebben om geen panelen te nemen, bevalt me prima zo en is ook wel een soort van 'sport' om te kijken wanneer het de beste tijd is om de grote stroomverbruikers aan te zetten. :mrgreen:

Afgelopen zaterdag de meeste stroom verbruikt van deze hele maand, maar qua euro's was het de op één na goedkoopste dag wat dat betreft. :thumbup:

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 28 mar 2024, 17:10

Opa schreef: 28 mar 2024, 13:55 Zo blij dat wij toch op het laatst besloten hebben om geen panelen te nemen
Dat kan ik me heel goed voorstellen op basis van je offertes en de huidige ontwikkelingen in de markt.

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3869
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Emiel » 28 mar 2024, 18:46

Snap het goed. Hier was het plan zonnepanelen en dan airco’s. Zoals het nu gaat komen de airco’s eerst.

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6229
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Opa » 28 mar 2024, 19:16

Wij hebben hier op de slaapkamer ook een airco, maar verwarmen de slaapkamer nooit, dus die gaat alleen maar aan als het warm is en dan valt het verbruik ervan nog reuze mee.

Die offerte was inderdaad echt hoog, maar zelfs als we nu voor de helft klaar zouden zijn zou het nog heel lang duren voordat we het eruit zouden hebben met deze elektra prijzen.
Vorig jaar iets van €700,- voor de elektra en dit jaar zitten we in de 1e drie maanden ongeveer op de helft van de 1e drie maanden van vorig jaar, dus als de prijs niet plots omhoog schiet komen we nog wel een stukje lager uit dan vorig jaar. :D

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26738
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Martijn_bmw » 28 mar 2024, 20:18


Gijzert
Berichten: 5004
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Gijzert » 03 apr 2024, 09:40

Sprak gisterenavond met software leverancier uit de US en hadden het over zonnepanelen.

Zou bij hem thuis in Houston even 35k kosten een installatie......

Dus simpelweg niet rendabel.

https://www.saveonenergy.com/solar-ener ... expensive/

Gebruikersavatar
Gert-jan
Berichten: 1013
Lid geworden op: 17 jun 2009, 14:27

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Gert-jan » 04 apr 2024, 08:32

Gert-jan schreef: 24 mar 2024, 00:14 Zonneplan geeft echter ook een vergoeding voor als je ze nu uit laat schakelen aangezien hun dat blijkbaar ook krijgen om het net te ontlasten.
Afgelopen zondag een uitschakel momentje gehad, en dat terwijl de stroomprijs incl. belasting rond de €0,18 zat. Blijkbaar zijn er toch wel forse vergoedingen voor leveranciers als ze niet terugleveren als het stroomnet het niet kan gebruiken. Het was niet continu zon die dag en als ik een beetje snel reken heb ik denk ik het viervoudige gehad als vergoeding dan dat ik gehad zou hebben als hun de panelen gewoon hadden laten draaien.

Wel interessant om te blijven volgen, kan in de toekomst maar zo weer anders worden natuurlijk.
Bijlagen
IMG_6139.jpeg
IMG_6139.jpeg (520.3 KiB) 305 keer bekeken

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 04 apr 2024, 08:54

Gert-jan schreef: 04 apr 2024, 08:32 als ik een beetje snel reken heb ik denk ik het viervoudige gehad als vergoeding dan dat ik gehad zou hebben als hun de panelen gewoon hadden laten draaien.
Dus voor +/- 4 uur uitschakelen (+/- 11:00 ~ 14:00 en 16:00~17:00) krijg je €4,45 aan vergoeding?

Stel even dat je gedurende die 4 uur 10kWh (dan schat ik het hoog in) had opgewekt, is dat 44,5ct per kWh.... dat is niet misselijk.

Of is die €4,45 de totale vergoeding over de maand maart en hebben er meer uitschakelmomenten plaatsgevonden?

Gebruikersavatar
Gert-jan
Berichten: 1013
Lid geworden op: 17 jun 2009, 14:27

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Gert-jan » 04 apr 2024, 12:39

Elise schreef: 04 apr 2024, 08:54Dus voor +/- 4 uur uitschakelen (+/- 11:00 ~ 14:00 en 16:00~17:00) krijg je €4,45 aan vergoeding?
Correct, ik heb maar 14 panelen liggen (meer op het westen gepositioneerd) en heb op de beste dag in Maart slechts 15kWh gedaan op een goede dag.

De vergoeding was voor de dag zelf, voor nu zit ik op €5,- totaal. Ze hebben tot nu toe nog maar een paar keer een korte tijd de boel uitgezet. Dit was de eerste dag dat hij langer uit stond.

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7027
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Fabian » 04 apr 2024, 14:16

Dus je krijgt betaald omdat je NIET teruglevert? Eerste wat bij mij opkomt is dan: wat krijgen mensen die geen zonnepanelen hebben dan?

Omgekeerde wereld. Eerst krijg je betaald voor teruglevering. Hoop heisa vervolgens over stroomnet bla bla bla. En dat mensen zonder zonnepanelen hiervoor opdraaien en dat ze zonnepaneelbezitters hiervoor moeten opdraaien.

Vervolgens krijg je betaald om NIET terug te leveren. Mensen zonder zonnepanelen zijn dan toch ook weer achtergesteld tov mensen met zonnepanelen? Want zonder zonnepanelen lever je ook niet terug....

we zijn gek geworden met zn allen.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27900
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Luco » 04 apr 2024, 14:45

Fabian schreef: 04 apr 2024, 14:16 Dus je krijgt betaald omdat je NIET teruglevert? Eerste wat bij mij opkomt is dan: wat krijgen mensen die geen zonnepanelen hebben dan?

Omgekeerde wereld. Eerst krijg je betaald voor teruglevering. Hoop heisa vervolgens over stroomnet bla bla bla. En dat mensen zonder zonnepanelen hiervoor opdraaien en dat ze zonnepaneelbezitters hiervoor moeten opdraaien.

Vervolgens krijg je betaald om NIET terug te leveren. Mensen zonder zonnepanelen zijn dan toch ook weer achtergesteld tov mensen met zonnepanelen? Want zonder zonnepanelen lever je ook niet terug....

we zijn gek geworden met zn allen.
heel snel 1 zonnepaneel kopen :lollerdelol:

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 04 apr 2024, 14:49

Gert-jan schreef: 04 apr 2024, 12:39
Elise schreef: 04 apr 2024, 08:54Dus voor +/- 4 uur uitschakelen (+/- 11:00 ~ 14:00 en 16:00~17:00) krijg je €4,45 aan vergoeding?
Correct, ik heb maar 14 panelen liggen (meer op het westen gepositioneerd) en heb op de beste dag in Maart slechts 15kWh gedaan op een goede dag.

De vergoeding was voor de dag zelf, voor nu zit ik op €5,- totaal. Ze hebben tot nu toe nog maar een paar keer een korte tijd de boel uitgezet. Dit was de eerste dag dat hij langer uit stond.
Is die vergoeding gekoppeld aan historische opwek gegevens of installatie gegevens of is dat een vergoeding per huisadres?

Overigens, als ze nu de boel al uitzetten, terwijl het niet echt bijzonder zonnig is, ben ik benieuwd hoe dat vanaf zeg mei gaat. Met een beetje pech zetten de de panelen om 10 uur 's morgens uit om ze pas tegen de avond weer in te schakelen.

Gebruikersavatar
Gert-jan
Berichten: 1013
Lid geworden op: 17 jun 2009, 14:27

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Gert-jan » 04 apr 2024, 14:58

Volgens mij aan het aantal panelen/kWh dat je normaal opgewekt zou hebben. Ik zag bij andere Zonneplan gebruikers (ik zit op fb in een groep ervan) verschillende vergoedingen voorbij komen voor die dag.

Dat was inderdaad ook mijn gedachte al, nu is de prijs nog relatief goed, ik had het eigenlijk ‘aan’gezet vanwege mogelijke negatieve stroomprijzen. Ik had dan ook niet zo’n stevige vergoeding verwacht…

Gebruikersavatar
Gert-jan
Berichten: 1013
Lid geworden op: 17 jun 2009, 14:27

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Gert-jan » 04 apr 2024, 15:03

Fabian schreef: 04 apr 2024, 14:16 Dus je krijgt betaald omdat je NIET teruglevert? Eerste wat bij mij opkomt is dan: wat krijgen mensen die geen zonnepanelen hebben dan?

Omgekeerde wereld. Eerst krijg je betaald voor teruglevering. Hoop heisa vervolgens over stroomnet bla bla bla. En dat mensen zonder zonnepanelen hiervoor opdraaien en dat ze zonnepaneelbezitters hiervoor moeten opdraaien.

Vervolgens krijg je betaald om NIET terug te leveren. Mensen zonder zonnepanelen zijn dan toch ook weer achtergesteld tov mensen met zonnepanelen? Want zonder zonnepanelen lever je ook niet terug....

we zijn gek geworden met zn allen.
Klopt, de wereld is echt helemaal op zijn kop tegenwoordig. Het heeft er wel mee te maken als je als leverancier (Zonneplan in dit geval) geen stroom terug levert terwijl je dat normaliter wel zou doen. Het gaat dus niet om mensen zonder panelen of windmolens oid. Maar waarschijnlijk krijgt een zonne of windmolen park deze vergoeding ook wel als ze de knop ‘even’ om kunnen zetten.

Ik zal wel laten weten hier hoe het verder verloopt, ik zag morgen een stroomprijs van €0,13 incl belastingen of terwijl bruto €0,00. Eens kijken wat ze dan doen en als hij uit gaat of er dan weer zo’n stevige vergoeding tegenover staat.
Laatst gewijzigd door Gert-jan op 04 apr 2024, 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 328Ti, EricT, R728i, Semrush [Bot], Will F. en 123 gasten