Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26739
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Martijn_bmw » 14 feb 2024, 08:25

Eens met Elise het is niet zo lastig om te beredeneren dat salderen duur is voor leveranciers.

Kijk maar naar de dynamische contracten als de zon vol schijnt is stroom gratis of zelfs negatief qua prijs op dat moment moet de energie leverancier ook jou stroom afnemen die je over hebt met panelen maar heeft daar dus niks aan of moet zelfs betalen om die stroom kwijt te kunnen op de groothandel markt.

Vervolgens is het winter en wil je stroom hebben wat je uit het net haalt. Daarvoor moet de leverancier dik betalen op dat moment op de groothandel markt en na een jaar dit spelletje gedaan te hebben betaal jij als consument niks omdat het netto verbruik over een jaar 0kwh was…

Die energie leverancier wil per saldo gewoon geld verdienen want is een bedrijf dus zijn de kwhs die hij wel verkoopt aan mensen zonder panelen of mensen met te weinig panelen om alle verbruik af te dekken gewoon zo hoog dat er onderaan de streep van alle klanten een winst over blijft.


En idd subsidie van de overheid is ook nooit gratis, begroting moet rond dus een cadeautje links betekend een extra belasting rechts…

Gijzert
Berichten: 5004
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Gijzert » 14 feb 2024, 08:31

Martijn_bmw schreef: 14 feb 2024, 08:25
Vervolgens is het winter en wil je stroom hebben wat je uit het net haalt. Daarvoor moet de leverancier dik betalen op dat moment op de groothandel markt en na een jaar dit spelletje gedaan te hebben betaal jij als consument niks omdat het netto verbruik over een jaar 0kwh was…
Om winst te maken (Zoals Vattenfall bijna een miljard.) moet je kosten maken en dit is een onderdeel van het spel als energieleverancier op de Nederlandse markt.

Maar blijkbaar is het allemaal niet genoeg.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26739
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Martijn_bmw » 14 feb 2024, 08:35

Tja ik zeg niet dat ik Vattenfal zielig is of te weinig verdiend naar mijn mening

Maar hoe lastig is het om te begrijpen dat een klant waaraan je netto 0kwh verkoopt maar wél 24/7 365dgn per jaar moet leveren en afnemen op de momenten dat de klant dat wil dat die klant voor een energie leverancier een kostenpost is…. (En dus wordt die gecompenseerd met een klant die extra veel winst maakt degene zonder panelen)

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4535
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Eeuwe » 14 feb 2024, 08:36

Hebben hier ook mensen ervaring met Tibber icm gas bij een andere leverancier?

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 14 feb 2024, 08:40

Zo'n energieleverancier is dus de perfecte batterij, 's zomers als de zon schijnt ongelimiteerd terugleveren en 's winters de batterij weer leeg slurpen.

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 14 feb 2024, 08:42

Eeuwe schreef: 14 feb 2024, 08:36 Hebben hier ook mensen ervaring met Tibber icm gas bij een andere leverancier?
Ik heb hier elektra en gas bij verschillende leveranciers. Geen ervaring met Tibber.

Online
Wimo
Berichten: 2065
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Wimo » 14 feb 2024, 11:59

Ik zit in dubio.. met de toekomst van salderen en energiemaatschappijen die continu aan de knoppen draaien weet ik even niet wat verstandig is.

Ik heb nu een contract bij GC tot 01-09-2025 met tarieven rond de 40 cent per kwh. Tot die tijd zit ik dus 'veilig' voor eventuele zonnepaneel boetes.

Verbruik per jaar ~15k, teruglevering ~12k. met dit jaar nog een paneel of 10 extra erbij. Om eventuele boetes voor te zijn overweeg ik nu het contract af te kopen en over te gaan op 3 jaar vast bij GC of een andere partij, indien nog mogelijk. Wat is wijsheid in jullie ogen?

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15877
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Bram » 14 feb 2024, 12:03

Ik zou de Tesla eruit gooien en een M2 kopen!

Online
Wimo
Berichten: 2065
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Wimo » 14 feb 2024, 12:14

Heb net een 330e besteld. En die zuipt ook stroom!

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 14 feb 2024, 12:36

Wimo schreef: 14 feb 2024, 11:59 Ik zit in dubio.. met de toekomst van salderen en energiemaatschappijen die continu aan de knoppen draaien weet ik even niet wat verstandig is.

Ik heb nu een contract bij GC tot 01-09-2025 met tarieven rond de 40 cent per kwh. Tot die tijd zit ik dus 'veilig' voor eventuele zonnepaneel boetes.

Verbruik per jaar ~15k, teruglevering ~12k. met dit jaar nog een paneel of 10 extra erbij. Om eventuele boetes voor te zijn overweeg ik nu het contract af te kopen en over te gaan op 3 jaar vast bij GC of een andere partij, indien nog mogelijk. Wat is wijsheid in jullie ogen?
Als je 12k teruglevert, hoeveel wp heb je dan liggen? Als je daar nog 10 flinke panelen bij legt en je hebt een 3x25A hoofdaansluiting loop je het risico dat je er een hoofdzekering uitdrukt.
Daarnaast, hoe is het met de netcongestie waar je woont? Kun je al die stroom goed kwijt of zit je nu al tegen de grens van het uitschakelen van je omvormer(s) aan?

v.w.b. contract is het echt hoe je zelf tegen de markt aankijkt. Saldering zal er uiteindelijk af gaan, maar wanneer is de vraag.
Ga je ervan uit dat dat nog wel 3 jaar duurt dan maakt de TLV niet uit omdat je toch meer verbruikt dan je opwekt, maar met saldering is de TLV wel belangrijk.
Terugleverkosten mogen niet berekent worden met een model contract, maar dan ben je wel 2 x per jaar afhankelijk van welke tarieven als ze je voorschotelen.
Wellicht is dit wat voor je viewtopic.php?p=1642792#p1642792

Oh ja, als je een "oud" contract hebt (vóór 1 juni 2023) kun je wellicht zonder boete overstappen?

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3869
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Emiel » 14 feb 2024, 12:48

Even een vraag, de aannemer die hier niet meer welkom is, heeft 3x40a zekeringen in de nieuwe meterkast geplaatst en ik ga 3x25a aanvragen bij enexis.

Ik zie de logica hier niet in. Mis ik iets?

Nu ik een aardige bijdrage krijg vanuit de werkgever om huis te vergroenen, worden zonnepanelen en de terug verdien tijd wel heel leuk. Maar even 3 fase aanvragen eerst.

Online
Wimo
Berichten: 2065
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Wimo » 14 feb 2024, 12:58

Elise schreef: 14 feb 2024, 12:36
Wimo schreef: 14 feb 2024, 11:59 Ik zit in dubio.. met de toekomst van salderen en energiemaatschappijen die continu aan de knoppen draaien weet ik even niet wat verstandig is.

Ik heb nu een contract bij GC tot 01-09-2025 met tarieven rond de 40 cent per kwh. Tot die tijd zit ik dus 'veilig' voor eventuele zonnepaneel boetes.

Verbruik per jaar ~15k, teruglevering ~12k. met dit jaar nog een paneel of 10 extra erbij. Om eventuele boetes voor te zijn overweeg ik nu het contract af te kopen en over te gaan op 3 jaar vast bij GC of een andere partij, indien nog mogelijk. Wat is wijsheid in jullie ogen?
Als je 12k teruglevert, hoeveel wp heb je dan liggen? Als je daar nog 10 flinke panelen bij legt en je hebt een 3x25A hoofdaansluiting loop je het risico dat je er een hoofdzekering uitdrukt.
Daarnaast, hoe is het met de netcongestie waar je woont? Kun je al die stroom goed kwijt of zit je nu al tegen de grens van het uitschakelen van je omvormer(s) aan?

v.w.b. contract is het echt hoe je zelf tegen de markt aankijkt. Saldering zal er uiteindelijk af gaan, maar wanneer is de vraag.
Ga je ervan uit dat dat nog wel 3 jaar duurt dan maakt de TLV niet uit omdat je toch meer verbruikt dan je opwekt, maar met saldering is de TLV wel belangrijk.
Terugleverkosten mogen niet berekent worden met een model contract, maar dan ben je wel 2 x per jaar afhankelijk van welke tarieven als ze je voorschotelen.
Wellicht is dit wat voor je viewtopic.php?p=1642792#p1642792

Oh ja, als je een "oud" contract hebt (vóór 1 juni 2023) kun je wellicht zonder boete overstappen?
Teruglevering is tot op heden geen probleem. Ik heb straks meerdere omvormers dus daar kan ik wel wat mee doen in geval van problemen.

Heb even gekeken, het contract loopt van 1-9-23 tot 1-9-25. Ik doe dit ook niet voor die 5 cent verschil per kwh .. met een netto verbruik van een paar k kwh per jaar.

TLV maakt inderdaad niet uit, ik ga voorlopig niet meer leveren dan verbruik, maar het zou zuur zijn als ik op 1-9 '25 boetes moet betalen bij een nieuw contract vanwege de grote hoeveelheid teruglevering ondanks dat de salderingsregeling er nog is.

Gebruikersavatar
JoostSchouten
Berichten: 1389
Lid geworden op: 16 mar 2009, 13:56
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door JoostSchouten » 14 feb 2024, 14:09

Kun je er ook voor kiezen om niet terug te leveren? Waardoor je die 'zonnepanelenboete' niet hebt?
EV laden, airco's in de zomer, warmtepomp SWW laten opwarmen, genoeg manieren om controle te pakken op het zo efficiënt mogelijk gebruiken van je eigen opgewekte stroom.
Een beetje hetzelfde als je omvormer uitzetten (al dan niet via HA of de app van je omvormer) bij negatieve stroomprijs.

Online
Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3555
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door RS-Ron » 14 feb 2024, 15:31

Martijn_bmw schreef: 14 feb 2024, 08:35 Tja ik zeg niet dat ik Vattenfal zielig is of te weinig verdiend naar mijn mening

Maar hoe lastig is het om te begrijpen dat een klant waaraan je netto 0kwh verkoopt maar wél 24/7 365dgn per jaar moet leveren en afnemen op de momenten dat de klant dat wil dat die klant voor een energie leverancier een kostenpost is…. (En dus wordt die gecompenseerd met een klant die extra veel winst maakt degene zonder panelen)
Is zeker wat voor te zeggen. Maar goed als overheid wil je af van fossiele gebruikers, je wilt meer “vergroenen” dat kost de overheid geld. Dat is een keuze. Dan investeert een groot deel van je burgers, dus er zit progressie in het vergroenen, en dan komt het feit dat je de marktwerking niet onder controle hebt als overheid om de hoek kijken. Wat mij betreft is het geen probleem om daar een balans in te vinden, en ja dat kost mij ook meer. Krijg nu een beetje het idee dat een Zweeds staatsbedrijf of een Japanse onderneming als enige geen consessies willen en hoeven doen. Dan zouten ze toch lekker op van onze markt ? Ik ben niet tegen marktwerking, maar de overheid is er voor zijn burgers. Die moeten wetgeving maken die ook de belangen van hun burgers beschermd. En daar heb je het als commercieel bedrijf mee te doen. Ik heb zoiezo mijn bedenkingen tegen het vermarkten van de basisbehoeften van je burgers, waarom betalen wij bijv. 100 miljoen aan de staatskas van Zweden? Dat zou toch in onze staatskas moeten ? Daar kan je dan weer iets mee doen voor de andere burgers. Maar ik zal het wel niet snappen.

Gr Ron

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26739
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Martijn_bmw » 14 feb 2024, 16:00

Daar ben ik volledig mee eens Ron, basisbehoefte zoals onderwijs, zorg, veiligheid, nutsvoorzieningen moet gewoon overheid zijn zonder winstoogmerk.

Ben je ook als overheid 100% aan het roer om kosten te beperken maar in dat laatste zit wel een probleem ambtenaren en efficiency/kosten besparen is een lastige combinatie gebleken

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 14 feb 2024, 16:25

Emiel schreef: 14 feb 2024, 12:48 Even een vraag, de aannemer die hier niet meer welkom is, heeft 3x40a zekeringen in de nieuwe meterkast geplaatst en ik ga 3x25a aanvragen bij enexis.

Ik zie de logica hier niet in. Mis ik iets?
Ik kan alleen maar gissen, maar als jij nu nog 1 fase hebt dan wordt alles stroom over die ene fase getrokken, kan het zijn dat zijn als daar 25A in zit die eruit klapt.
Als enexis komt en ze de meter en bekabeling voor de 3 fasen aansluiten zullen die de juiste zekeringen overeenkomstig de gekozen aansluiting plaatsen, dus 40A eruit en 25A erin.

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 14 feb 2024, 16:31

JoostSchouten schreef: 14 feb 2024, 14:09 Kun je er ook voor kiezen om niet terug te leveren? Waardoor je die 'zonnepanelenboete' niet hebt?
EV laden, airco's in de zomer, warmtepomp SWW laten opwarmen, genoeg manieren om controle te pakken op het zo efficiënt mogelijk gebruiken van je eigen opgewekte stroom.
Een beetje hetzelfde als je omvormer uitzetten (al dan niet via HA of de app van je omvormer) bij negatieve stroomprijs.
Nee, dat gaat gewoon niet lukken.
In het voorjaar/zomer wek je dagelijks heel veel op wat je eigenlijk onmogelijk kunt opslaan voor gebruik in de winter.

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 14 feb 2024, 16:40

RS-Ron schreef: 14 feb 2024, 15:31
Martijn_bmw schreef: 14 feb 2024, 08:35 Tja ik zeg niet dat ik Vattenfal zielig is of te weinig verdiend naar mijn mening

Maar hoe lastig is het om te begrijpen dat een klant waaraan je netto 0kwh verkoopt maar wél 24/7 365dgn per jaar moet leveren en afnemen op de momenten dat de klant dat wil dat die klant voor een energie leverancier een kostenpost is…. (En dus wordt die gecompenseerd met een klant die extra veel winst maakt degene zonder panelen)
Is zeker wat voor te zeggen. Maar goed als overheid wil je af van fossiele gebruikers, je wilt meer “vergroenen” dat kost de overheid geld. Dat is een keuze. Dan investeert een groot deel van je burgers, dus er zit progressie in het vergroenen, en dan komt het feit dat je de marktwerking niet onder controle hebt als overheid om de hoek kijken. Wat mij betreft is het geen probleem om daar een balans in te vinden, en ja dat kost mij ook meer. Krijg nu een beetje het idee dat een Zweeds staatsbedrijf of een Japanse onderneming als enige geen consessies willen en hoeven doen. Dan zouten ze toch lekker op van onze markt ? Ik ben niet tegen marktwerking, maar de overheid is er voor zijn burgers. Die moeten wetgeving maken die ook de belangen van hun burgers beschermd. En daar heb je het als commercieel bedrijf mee te doen. Ik heb zoiezo mijn bedenkingen tegen het vermarkten van de basisbehoeften van je burgers, waarom betalen wij bijv. 100 miljoen aan de staatskas van Zweden? Dat zou toch in onze staatskas moeten ? Daar kan je dan weer iets mee doen voor de andere burgers. Maar ik zal het wel niet snappen.

Gr Ron
Wat ik als een zeer kwalijk zie is dat de subsidie (de salderingsregeling) naar de burger moet worden afgebouwd (uit mijn hoofd zijn ze daar al sinds 2017 mee bezig, Wiebes) maar dat er wel miljarden wordt uitgetrokken voor de subsidie Stimulering Duurzame Energieproductie en Klimaattransitie (SDE++) voor bedrijven.
https://www.rvo.nl/nieuws/ruim-16-milja ... vraagd-sde

Dus PV op de daken van particulieren krijgt geen subsidie, maar hele weilanden vol pv pleuren kan wel rekenen op subsidie :dood:
Dan ben je als minister niet helemaal goed bij je paasei :stom:

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3869
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Emiel » 14 feb 2024, 19:54

Elise schreef: 14 feb 2024, 16:25
Emiel schreef: 14 feb 2024, 12:48 Even een vraag, de aannemer die hier niet meer welkom is, heeft 3x40a zekeringen in de nieuwe meterkast geplaatst en ik ga 3x25a aanvragen bij enexis.

Ik zie de logica hier niet in. Mis ik iets?
Ik kan alleen maar gissen, maar als jij nu nog 1 fase hebt dan wordt alles stroom over die ene fase getrokken, kan het zijn dat zijn als daar 25A in zit die eruit klapt.
Als enexis komt en ze de meter en bekabeling voor de 3 fasen aansluiten zullen die de juiste zekeringen overeenkomstig de gekozen aansluiting plaatsen, dus 40A eruit en 25A erin.
Het is nu 1 fase maar voorbereid door de aannemer is een 3 fase meterkast met 3x40 amp zekeringen. Enexis maar eens bellen en anders een electricien de meterkast laten bekijken.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27901
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Luco » 14 feb 2024, 20:40

als vattenfal en de andere leveranciers die miljarden nu eens in het netwerk hadden geduwd dan was er nu geen probleem geweest met aansluitingen en terugleveringen, voor die winsten hadden ze makkelijk een opslag kunnen maken om de problemen die er nu zijn te voorkomen.

Online
Wimo
Berichten: 2065
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Wimo » 14 feb 2024, 22:18

Er is minstens 2m gereserveerd voor de heer Jetten. Die gaat een glansrijke carrière tegemoet !

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 15 feb 2024, 07:54

Luco schreef: 14 feb 2024, 20:40 als vattenfal en de andere leveranciers die miljarden nu eens in het netwerk hadden geduwd dan was er nu geen probleem geweest met aansluitingen en terugleveringen, voor die winsten hadden ze makkelijk een opslag kunnen maken om de problemen die er nu zijn te voorkomen.
Het netwerk wordt onderhouden door de netbeheerders, daarvoor betaal je ook jaarlijks +/- €400 beheerkosten, en daar hebben energieleveranciers helemaal niets mee te maken.

Daarnaast zal het genoemde bedrag van 1 miljard voor het gehele concern vattenfall gelden, Nederland is maar een klein deel daarvan.

En de oplossing van de problemen ligt bij het verzwaren van de kabels, extra verdeelhuizen en noem maar op, even wat opslag creëren is te simpel gedacht.
Ze zijn hier in de gemeente al bijna een jaar bezig met de energietransitie en zijn nog zeker tot eind van dit jaar bezig. Het is een bizarre operatie waarvan je de omvang wel gaat begrijpen als je ziet wat een werk als het is. Dan realiseer je je pas hoeveel kabels en buizen er voor de infrastructuur in de grond liggen.

Online
dave van marion
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 nov 2006, 19:54

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door dave van marion » 17 feb 2024, 19:09

Elise schreef: 14 feb 2024, 16:25
Emiel schreef: 14 feb 2024, 12:48 Even een vraag, de aannemer die hier niet meer welkom is, heeft 3x40a zekeringen in de nieuwe meterkast geplaatst en ik ga 3x25a aanvragen bij enexis.

Ik zie de logica hier niet in. Mis ik iets?
Ik kan alleen maar gissen, maar als jij nu nog 1 fase hebt dan wordt alles stroom over die ene fase getrokken, kan het zijn dat zijn als daar 25A in zit die eruit klapt.
Als enexis komt en ze de meter en bekabeling voor de 3 fasen aansluiten zullen die de juiste zekeringen overeenkomstig de gekozen aansluiting plaatsen, dus 40A eruit en 25A erin.
Deze kas zal nu 1 fase zijn van 40A
Maar met de mogelijkheid om hem omgezet naar 3x25Aof 3x35A
Zit een hoofdschakelaar in voor 3 fase van 40A

Word wel vaker zo gedaan niks mis mee
Zolang je niet uitbreid heeft ook zo zijn voordeel

Ik thuis kast van 3 fase weer terug gezet op 1 fase
De andere 2 fase word alleen bij koken en bij het lassen of als de compressen aan moet in het hok


Word er ook minder terug geleverd via de meter :mrgreen: :mrgreen:


Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15877
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Bram » 22 feb 2024, 12:56

Mag toch hopen dat dit alleen maar voor nieuwe klanten geldt. Ben een maand of 5 geleden voor 3 jaar overgestapt naar Greenchoice.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bartb, Bing [Bot], BMWDennis, Will F., Wimo en 52 gasten