Het grote Porsche 992 draadje

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ADV
Berichten: 3244
Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
Locatie: Noorden

Re: Het grote Porsche 992 draadje

Bericht door ADV » 07 jan 2023, 11:09

Kadett schreef: 07 jan 2023, 10:03 Zou je zelf wel af geen achteras besturing aanvinken als je een nieuwe 992 mocht samenstellen?
Ja ik wel, die zonder voelt iets speelser, zet net wat makkelijker de kont opzij, maar daar koop je zo'n auto niet voor denk ik. Die met rijdt wat meer op rails zeg maar. Maar als hij dan komt, komt hij wel iets snappier. Op de GT3 (Touring) zit het idd standaard.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Het grote Porsche 992 draadje

Bericht door JP » 07 jan 2023, 17:27

Ik overweeg de GT3 Touring ook zonder te bestellen…maar ben er nog niet helemaal uit….. :coffee:

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Het grote Porsche 992 draadje

Bericht door Riceaux » 07 jan 2023, 18:20

tomgtr schreef: 06 jan 2023, 21:58 Zou zeker leuk zijn maar wel een vrije keuze. Sommige mensen hebben meer last van negatief commentaar dan anderen. Ik probeer ook wat milder te zijn. Internet is plat en opmerkingen komen vaak lomper over dan bedoeld. Zoals ik al vaker een mening van TLRS heb herhaald, een forum is net een kroeg, je kan niet iedereen aardig vinden. Maar in een kroeg ga je ook niet mensen die je nauwelijks kent zomaar afzeiken. En doe je dat wel dan kan het zijn dat die persoon daar wat onaardig op reageert of voortaan wegblijft. Een vrije keuze.
Of je krijgt een klap op je muil. :tooth:

992 C4S is serieus indrukwekkend. Maar mist alleen een stukje beleving. Het gaat allemaal te makkelijk, te vanzelf. Geluid is top, maar je mist de laatste haal die de GT3 wel heeft.

Elise
Berichten: 7167
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote Porsche 992 draadje

Bericht door Elise » 07 jan 2023, 18:49

JP schreef: 07 jan 2023, 17:27 Ik overweeg de GT3 Touring ook zonder te bestellen…maar ben er nog niet helemaal uit….. :coffee:
Ik wist niet dat je opties bij Lego kunt aanvinken :)

Wimo
Berichten: 2028
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Het grote Porsche 992 draadje

Bericht door Wimo » 07 jan 2023, 20:32

Ik heb ras niet gekozen..met beide proefgereden en weinig van gemerkt. Bij autos als een Taycan is het wel handig.. lekker kleine draaicirkel. Wel aangevinkt bij die dus.

Zal eens zoeken maar er zweeft ergens een filmpje rond van een groep porsche liefhebbers die gingen proefrijden met 911s met ras.. waren allemaal enthousiast. Helaas had geen van de test autos ras..

Ymmv, ik kom amper op circuits en kies dus liever stoelkoeling of volleder interieur :bag:

Ik had ook de voorkeur voor een niet 4. Auto mag best speels zijn :)

Online
Kadett
Berichten: 4589
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Het grote Porsche 992 draadje

Bericht door Kadett » 08 jan 2023, 05:24

Riceaux schreef: 07 jan 2023, 18:20
tomgtr schreef: 06 jan 2023, 21:58 Zou zeker leuk zijn maar wel een vrije keuze. Sommige mensen hebben meer last van negatief commentaar dan anderen. Ik probeer ook wat milder te zijn. Internet is plat en opmerkingen komen vaak lomper over dan bedoeld. Zoals ik al vaker een mening van TLRS heb herhaald, een forum is net een kroeg, je kan niet iedereen aardig vinden. Maar in een kroeg ga je ook niet mensen die je nauwelijks kent zomaar afzeiken. En doe je dat wel dan kan het zijn dat die persoon daar wat onaardig op reageert of voortaan wegblijft. Een vrije keuze.
Of je krijgt een klap op je muil. :tooth:

992 C4S is serieus indrukwekkend. Maar mist alleen een stukje beleving. Het gaat allemaal te makkelijk, te vanzelf. Geluid is top, maar je mist de laatste haal die de GT3 wel heeft.
Dat is ook haast niet te overtreffen. Die 4.0 die tot 9k doorhaalt :love: En ook wel inherent aan turbo vs atmosferisch.

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote Porsche 992 draadje

Bericht door Knot » 08 jan 2023, 22:23

Als je uitgaat van een tamme daily vond ik de laatste 750rpm juist nog wel een sportief randje hebben bij de 4S.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Het grote Porsche 992 draadje

Bericht door JP » 09 jan 2023, 18:05


DFJEF
Berichten: 851
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: Het grote Porsche 992 draadje

Bericht door DFJEF » 09 jan 2023, 19:30

JP schreef: 09 jan 2023, 18:05
Indrukwekkend apparaat hoor. Ik hoor Wouter wel te vaak "onderstuur" roepen. Dat verwacht je toch niet bij zo'n auto.

Online
Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3242
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Het grote Porsche 992 draadje

Bericht door Martijn M » 10 jan 2023, 08:00

Ik denk dat het ook ligt aan de manier van rijden door Wouter. Zo'n 911 rij je natuurlijk heel anders dan elke andere auto.

Wimo
Berichten: 2028
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Het grote Porsche 992 draadje

Bericht door Wimo » 10 jan 2023, 08:18

Ergens denk ik dat ze bij porsche wel weten hoe het moet...

Robin
Berichten: 51206
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Het grote Porsche 992 draadje

Bericht door Robin » 10 jan 2023, 08:32

DFJEF schreef: 09 jan 2023, 19:30
JP schreef: 09 jan 2023, 18:05
Indrukwekkend apparaat hoor. Ik hoor Wouter wel te vaak "onderstuur" roepen. Dat verwacht je toch niet bij zo'n auto.
GT3/RS heeft nu double wishbones vóór. maar het concept met de motor in de kont, achter de achteras, blijft natuurlijk wat het is. Beetje speedboat in de plané bij tijden(denk ik, adhv mijn ervaringen in 911s)

EN Woka heeft zélf ook al een tijdje een 996. Dus tja.

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4054
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Het grote Porsche 992 draadje

Bericht door Philipoo » 10 jan 2023, 09:01

Robin schreef: 10 jan 2023, 08:32
DFJEF schreef: 09 jan 2023, 19:30
JP schreef: 09 jan 2023, 18:05
Indrukwekkend apparaat hoor. Ik hoor Wouter wel te vaak "onderstuur" roepen. Dat verwacht je toch niet bij zo'n auto.
GT3/RS heeft nu double wishbones vóór. maar het concept met de motor in de kont, achter de achteras, blijft natuurlijk wat het is. Beetje speedboat in de plané bij tijden(denk ik, adhv mijn ervaringen in 911s)

EN Woka heeft zélf ook al een tijdje een 996. Dus tja.
Met de jongens van Manthey Racing staan praten over die nieuwe ophanging, zelfs de testpiloten daar zeggen dat je vrijwel niks van de 992 vs 991 ophanging voelt. Een autoblog journalist gaat dat helemaal niet merken :zwijntje:

Robin
Berichten: 51206
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Het grote Porsche 992 draadje

Bericht door Robin » 10 jan 2023, 09:50

OK:)
Nouja het Elfer concept is wat het is en physics blijven physics he. De 'flaws' van een Elfer heeft de Cayman met middenmotor minder tot niet. 911 RSR project(tot vorig jaar) had ook de motor 'in het midden' ipv achter de achteras.

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4054
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Het grote Porsche 992 draadje

Bericht door Philipoo » 10 jan 2023, 10:17

:tooth:
Laatst gewijzigd door Philipoo op 10 jan 2023, 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Robin
Berichten: 51206
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Het grote Porsche 992 draadje

Bericht door Robin » 10 jan 2023, 11:38

Philipoo schreef: 10 jan 2023, 10:17 De cup auto's hebben ook een middenmotor :)
992 GT3 Cup? Heb je daar info over?
EDIT: https://www.supercars.net/blog/porsche- ... epth-look/ :hmmm: kan niks vinden.

Nog even over de video. Woka zegt bij 15:31 en vooral bij 15:41: 'remmen meer insturen, ik wil meer sperwerking' of iets van die strekking.

Volgens mij is bij coasting(gaslos) het juist dan zaak dat je MINDER sperwerking wil waardóór je makkelijker instuurt. Aangezien hij 't over (aan)remmen en insturen had. Met gas EROP wordt 't een ander verhaal....

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5272
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Het grote Porsche 992 draadje

Bericht door Kasteel » 10 jan 2023, 12:05

Philipoo schreef: 10 jan 2023, 10:17 De cup auto's hebben ook een middenmotor :)
992 Cup heeft de motor gewoon nog op de verkeerde plaats ;)

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4054
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Het grote Porsche 992 draadje

Bericht door Philipoo » 10 jan 2023, 12:40

Robin schreef: 10 jan 2023, 11:38
Philipoo schreef: 10 jan 2023, 10:17 De cup auto's hebben ook een middenmotor :)
992 GT3 Cup? Heb je daar info over?
EDIT: https://www.supercars.net/blog/porsche- ... epth-look/ :hmmm: kan niks vinden.

Nog even over de video. Woka zegt bij 15:31 en vooral bij 15:41: 'remmen meer insturen, ik wil meer sperwerking' of iets van die strekking.

Volgens mij is bij coasting(gaslos) het juist dan zaak dat je MINDER sperwerking wil waardóór je makkelijker instuurt. Aangezien hij 't over (aan)remmen en insturen had. Met gas EROP wordt 't een ander verhaal....
sorry, ik bedoelde de rsr inderdaad

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2688
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Het grote Porsche 992 draadje

Bericht door Mark 320iS » 10 jan 2023, 22:08

De primaire reden voor het naar voren halen van de motor in de RSR was om ruimte te creëren voor een grotere diffusor, anders was de 911 niet meer competitief te krijgen in het GTE veld en daarom kreeg Porsche een waiver om een aanpassing te doen tov. de productie auto, daar waar dat eigenlijk niet was toegestaan.

Robin
Berichten: 51206
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Het grote Porsche 992 draadje

Bericht door Robin » 11 jan 2023, 06:46

Mark 320iS schreef: 10 jan 2023, 22:08 De primaire reden voor het naar voren halen van de motor in de RSR was om ruimte te creëren voor een grotere diffusor, anders was de 911 niet meer competitief te krijgen in het GTE veld en daarom kreeg Porsche een waiver om een aanpassing te doen tov. de productie auto, daar waar dat eigenlijk niet was toegestaan.
Volgens R&T zat het zo: switchen naar een mid engine gaf meerdere voordelen tov een paar nadelen(vs de Heckmotor) en één van die voordelen was inderdaad die langere diffuser....

https://www.roadandtrack.com/motorsport ... -walliser/

Daaruit:
With power and weight largely out of the question, aerodynamics and weight distribution become the two most important variables on a GT racer. Ford cleverly used BoP to its benefit with the new, mid-engine GT, which has an optimal weight distribution and the most advanced aerodynamics in the GT field.



The 911, on the other hand, has a disproportionately large amount of weight on the rear axle, contributing to compromised handling and increased rear tire wear. Having an engine in the back also gets in the way of running a larger diffuser, like the Ford GT and Ferrari 488.

Switching to a mid-engine layout is Porsche's way of leveling the playing field, even if it loses its rear-engine traction advantage.

"It was clear for us that we give up our weight advantage, but we gained the advantage of the aerodynamics and the weight distribution," said Walliser. "Yeah, we gave something up, but we gained more on the performance side."

"Aerodynamics, weight distribution, inertia. All these things are optimized," said Walliser.
Edit:
It was previously believed that Porsche was granted a waiver to build a 911 that differed so drastically from the street car, but that's not the case.

"It's not a waiver," said Walliser. "It's written in the rules of GTE that you can do that. As long as you stay on your platform, no problem."

"So as long as it's a 911. . ."

"No discussion," replied Walliser.
https://www.roadandtrack.com/motorsport ... sr-teaser/

Dit ging over die diffuser en waiver, maar dat werd dus (zie hierboven) later ontkend.

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Het grote Porsche 992 draadje

Bericht door Tom » 11 jan 2023, 09:28

Leuke weetjes.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Het grote Porsche 992 draadje

Bericht door JP » 31 jan 2023, 09:39

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

:coffee:

Robin
Berichten: 51206
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Het grote Porsche 992 draadje

Bericht door Robin » 31 jan 2023, 10:00

Lijkt wel 'n schaalmodel(?) eerste foto?)

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3665
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Het grote Porsche 992 draadje

Bericht door Paskal » 29 mar 2023, 08:52

Gisteren bij "mijn dealer" de nieuwe GT3-RS voor het eerste in real life gezien. Tov de vorige versies vind ik hem toch wel heeeeel indrukwekkend voorkomen met al zijn aero/wegligging gerelateerde delen. Maar die vleugel achterop is wel echt heel huge in real life hoor :D. Als je hem zo in eerste instantie ziet denk je direct dat het geen geen straat-auto is maar een race-auto wat ik bij de vorige versies helemaal niet had.
RS.jpg
RS.jpg (428.59 KiB) 1344 keer bekeken

Overigens wel leuk om de evolutie te zien van de GT3-RS middels de collectie met extreem lage km.standen die Mark heeft staan. Sowieso denk ik dat je goed moet zoeken om al die versies in die staat bij elkaar te zien staan. De 996 GT3-RS is maar een klein autootje vergeleken met de nieuwste versie.

set.jpg
set.jpg (512.43 KiB) 1344 keer bekeken

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Het grote Porsche 992 draadje

Bericht door Martijn_bmw » 29 mar 2023, 09:03

Mooie foto’s Paskal, blijft toch wel de uber jongensdroom auto voor mij een dikke 911 :df:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arstey, Kadett, Rolf205, SlowCo, TLRS en 148 gasten