De CV ketel is dood/van het gas af

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22261
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Niels » 28 mar 2018, 13:57

Je kunt niet zo 1 op 1 vanalles vergelijken maar het is weer eens overduidelijk dat de burgers van NL de gepeperde rekening krijgen van het kabinet, en de volgende en die daarna. Ik zou ff moeten zoeken maar in een presentatie van de milieudefentie (geloof) ik stond een lekker ambitieus plan om de energie behoefte te reduceren. Als me wat dieper keek dan werd die behoefte gesplitst in kolen, olie en gas. Mag je drie maal raden welke het sterkst gereduceerd zou moeten worden. Ik geef één hint, het betreft de schoonste! :lol:

Ik mag al die proefballonetjes die hier en daar opgelaten worden door ons kabinet wel zien, werkende in de energie wereld geloof ik het allemaal wel. Ik weet wel beter helaas. Met alle logistieke bewegingen ter wereld, een heel India dat op een tweetakt rijdt, een Trump, een Poetin en de Action..... het is nog minder dan gerommel in de marge wat je kunt doen als burger. En als vader van twee kinderen zie ook ik het wel met lede ogen aan maar ik ga geen 10k uitgeven zodat we op papier schoner zijn. Dat is wat we doen, dat is waar we goed in zijn. Alles wat krom is op papier recht lullen...

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Riceaux » 28 mar 2018, 14:06

Ik vind het ook geen gezicht op het dak, hou van strak... en we kunnen er maar 9 kwijt omdat we een gevelbreed dakkapel hebben.
Je hebt ook dakpannen met zonnecellen erin. Is dan wellicht een oplossing voor jou. Tesla levert ze nu ook volgens mij, maar een NL's bedrijf was er al veel eerder mee.

Tom
Berichten: 21740
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Tom » 28 mar 2018, 14:18

Niels schreef: 28 mar 2018, 13:57
Als me wat dieper keek dan werd die behoefte gesplitst in kolen, olie en gas. Mag je drie maal raden welke het sterkst gereduceerd zou moeten worden. Ik geef één hint, het betreft de schoonste! :lol:
Precies, dat. Ik snap ook wel dat er iets van een trigger moet zijn om een verandering teweeg te brengen. Zonnepanelen en wellicht warmtepompen waren misschien vijf jaar geleden nog twee keer zo duur, juist door zo'n verandering worden die zaken betaalbaarder en toegankelijker voor de massa. Idem voor elektrische auto's waar een Tesla voor nodig was om dat balletje te laten rollen.
Maar als ik dan lees dat CV ketels binnen drie jaar niet meer verkocht mogen worden (tenminste dat is het plan), idem met auto's die uit binnensteden geweerd worden, dat is weer een manier die mij minder aan staat. Zet wat subsidie op die groene keuze en de afweging maak ik daarna zelf wel.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39788
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Arthur » 28 mar 2018, 14:23

2021 is de mijne 15 jaar oud, mooie vervangingstermijn. Zal al wel alvast een afspraak maken nu, want wat zullen de installatiebedrijven het druk hebben dan :)

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: De CV ketel is dood

Bericht door MarkS » 28 mar 2018, 14:56

Wetenschappers: aarde nog niet genoeg opgewarmd om cv-ketels af te schaffen
'Pas als de aarde 5 graden opgewarmd is kan zij alle mensen warmhouden'
28 maart 2018 door Jaap van de Venis

Het plan om cv-ketels in 2021 al af te schaffen is prematuur, stellen wetenschappers van de TU Delft. Volgens hen is de aarde nog niet genoeg opgewarmd om het gemis aan cv-ketels op te vangen.Sjoerd van der Parre leidde het onderzoek. Hij schat dat het nog eeuwen duurt voor de wereld klaar is om cv-ketels af te schaffen: “Pas als de aarde 5 graden is opgewarmd is zij in staat om op eigen kracht mensen warm te houden. In het tempo waarin de aarde nu opwarmt gaat dat nog heel lang duren, dus we moeten nog flinke stappen zetten.”Van der Parre heeft niet alleen kritiek op het plan, maar doet ook duidelijke aanbevelingen om zo snel mogelijk de temperatuurstijging te bewerkstelligen: “Meer cv-ketels.”

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Riceaux » 28 mar 2018, 14:57

:lol: Lang leve de Speld.

Gijzert
Berichten: 5008
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Gijzert » 28 mar 2018, 15:46

Riceaux schreef: 28 mar 2018, 14:06
Ik vind het ook geen gezicht op het dak, hou van strak... en we kunnen er maar 9 kwijt omdat we een gevelbreed dakkapel hebben.
Je hebt ook dakpannen met zonnecellen erin. Is dan wellicht een oplossing voor jou. Tesla levert ze nu ook volgens mij, maar een NL's bedrijf was er al veel eerder mee.
Heeeeeeel duur om dezelfde resultaten te behalen.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: De CV ketel is dood

Bericht door romo » 28 mar 2018, 15:50

+1 @Niels idd

Het is idd een manifest, wat hier praktisch van haalbaar is moet nog maar blijken.

Heel NL kan ook niet aan de EV`s, want het stroomnet kan dat leveren.

Heel NL kan ook niet van de CV ketel af, de alternatieven zijn of te duur, of technisch nog niet uitgerijpt.

Dat er nagedacht wordt over alternatieven is natuurlijk prima, maar wel betaalbaar, technisch realiseerbaar en op grote schaal toepasbaar.


Wellicht is een "Chinese" 1 kind politiek het meest effectief :tooth:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31288
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: De CV ketel is dood

Bericht door JP » 28 mar 2018, 15:53

Binnen hoeveel jaar heb je de investering terugverdiend, en hoe lang gaan die panelen eigenlijk mee ? Iets zegt me dat er tussen beide weinig verschil zit.

Hetzelfde met een cv ketel kopen of huren. De huidige ketels gaan echt al na 7-10 jaar problemen krijgen. Ketels van vroeger die 20-25jaar mee gingen, die betrouwbaarheid bestaat niet meer.

Wij betalen voor de CV liever €30 per maand incl. servicecontract, en als die kapot gaat wordt die kosteloos gemaakt of vervangen. goed, ieder zijn ding ! Carpe diem

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: De CV ketel is dood

Bericht door romo » 28 mar 2018, 15:55

^Das precies het punt in deze consumptie maatschappij.

Aan betrouwbare producten gaat een economie naar de kl..ten.

We moeten terug naar betrouwbaar, das een ander woord voor duurzaam.

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6149
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: De CV ketel is dood

Bericht door EvdP » 28 mar 2018, 16:00

Leuk, dat duurzaam. Maar hoeveel ruimte neemt het allemaal in?

Mijn zus en zwager zijn van het gas af, maar hebben wel een slaapkamer in huis wat nu een machinekamer is. Hun warm water vat kan niet "in het keukenkastje".

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Peric » 28 mar 2018, 16:02

Robin schreef: 28 mar 2018, 12:15 We redden de wereld (mede) door geboortebeperking en overbevolking tegen te gaan/te verminderen.
De wereld hoeft niet gered te worden. De mensheid loopt gevaar.. (alhoewel ik van mening ben dat het allemaal wel meevalt)

Online
SlowCo
Berichten: 3547
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: De CV ketel is dood

Bericht door SlowCo » 28 mar 2018, 16:08

JP schreef: 28 mar 2018, 15:53 Binnen hoeveel jaar heb je de investering terugverdiend, en hoe lang gaan die panelen eigenlijk mee ? Iets zegt me dat er tussen beide weinig verschil zit.

Hetzelfde met een cv ketel kopen of huren. De huidige ketels gaan echt al na 7-10 jaar problemen krijgen. Ketels van vroeger die 20-25jaar mee gingen, die betrouwbaarheid bestaat niet meer.

Wij betalen voor de CV liever €30 per maand incl. servicecontract, en als die kapot gaat wordt die kosteloos gemaakt of vervangen. goed, ieder zijn ding ! Carpe diem
:shock:
Da's (€30x12=) €360,-/jaar...!
Wij hebben onze CV ketel nu 15 jaar en nooit een onderhoudscontract afgesloten. Zelf wel het minimale onderhoud gedaan. Jullie plaatje had ons tot nu toe dan €5400,- gekost terwijl ons Agpo-Ferroli budgetketeltje minder dan €1500,- incl. installeren zou kosten bij vervanging.
Die €4000,- euro (and counting) geeft ik wel elders uit... :df:

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10784
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Joy » 28 mar 2018, 16:12

+1, eens in de zoveel jaar preventief een beurtje van € 150,00 en verder probleemloos.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11744
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: De CV ketel is dood

Bericht door WJ » 28 mar 2018, 16:42

https://nos.nl/artikel/2224736-mijn-cv- ... -voor.html


Dit stuk... helemaal gek, die prijzen, financieren dit, contracten zo... what the fuck

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39788
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Arthur » 28 mar 2018, 16:49

Ondehoudscontract kost echt geen 3 tientjes pm. 10,-/11,- geloof ik.

Edit: 13,65 betaal ik.

Probleem is dat ik geen glazen bol heb, zodat ik kan zien wanneer er iets kapot gaat. En ik wil er geen sores van hebben. Storing? Dag en nacht bellen en monteur komt. Heb nu een nieuwe brander en nieuwe pomp gehad in de afgelopen jaren. Wanneer vervang je hem? Wanneer repareer je hem, of laat je hem repareren. Van de bijdrages had ik nu een ketel van 2k kunnen kopen, afgezien van de brander en de pomp. Maar als dat elke 5 jaar gebeurt worden het ook dure ketels.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10784
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Joy » 28 mar 2018, 16:53

Die 3 tientjes is inclusief lease.

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9111
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: De CV ketel is dood

Bericht door smiley » 28 mar 2018, 17:18

Als ik die 6000 voor de hybridepomp als norm neem, gaat er zo'n 44 miljard euro uitgegeven worden voor dit geintje.

Robin
Berichten: 51410
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Robin » 28 mar 2018, 17:18

Peric schreef: 28 mar 2018, 16:02
Robin schreef: 28 mar 2018, 12:15 We redden de wereld (mede) door geboortebeperking en overbevolking tegen te gaan/te verminderen.
De wereld hoeft niet gered te worden. De mensheid loopt gevaar.. (alhoewel ik van mening ben dat het allemaal wel meevalt)
Een beetje minder mensheid zou wel helpen.:)

Online
SlowCo
Berichten: 3547
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: De CV ketel is dood

Bericht door SlowCo » 28 mar 2018, 17:34

Robin schreef: 28 mar 2018, 17:18 Een beetje minder mensheid zou wel helpen.:)
Uiteindelijk levert minder kinderen op de wereld zetten inderdaad het meeste rendement op:
grauniadplaatjekinderfokkerij.png
grauniadplaatjekinderfokkerij.png (201.72 KiB) 1272 keer bekeken

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22261
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Niels » 28 mar 2018, 18:05

Dat vind ik echt zo’n onzin statement. Zoiets kun je ook maken voor mensen die ouder worden dan 75 of 67. Voel je schuldig dat je bestaat! :lol:

De opwarming van de aarde zou levensbedreigend zijn, op voorhand niet willen leven lijkt me niet de insteek. Vast bedacht door die DINK die gewetenloos de hele wereld wil over vliegen en vooral niet wil consuminderen :tooth: Ik heb twee kinderen, now shoot me....
romo schreef: 28 mar 2018, 15:55 ^Das precies het punt in deze consumptie maatschappij.

Aan betrouwbare producten gaat een economie naar de kl..ten.

We moeten terug naar betrouwbaar, das een ander woord voor duurzaam.
Consuminderen idd alleen gaat dat zo slecht samen met economische groei. Weet je wat, we praten mensen gewoon een enorm schuld gevoel aan zodat ze gaan consumeren in “groen” :bag:

Ik kijk het nog wel ff aan met mijn diesel en gas aansluiting...

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3032
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: De CV ketel is dood

Bericht door 328Ti » 28 mar 2018, 18:24

Niels schreef: 28 mar 2018, 13:57 Met alle logistieke bewegingen ter wereld, een heel India dat op een tweetakt rijdt, een Trump, een Poetin en de Action..... het is nog minder dan gerommel in de marge wat je kunt doen als burger. En als vader van twee kinderen zie ook ik het wel met lede ogen aan maar ik ga geen 10k uitgeven zodat we op papier schoner zijn. Dat is wat we doen, dat is waar we goed in zijn. Alles wat krom is op papier recht lullen...
Heel erg eens!

TLRS
Berichten: 2934
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: De CV ketel is dood

Bericht door TLRS » 28 mar 2018, 19:04

Consuminderen kan prima, zolang we het geld uitgeven aan arbeid in plaats van transport, productie en grondstoffen. Dus handgemaakte producten, cursussen, café, uit eten. Maar arbeid wordt te duur bevonden en men ziet weinig meerwaarde in mooie, op maat gemaakte producten.

Robin
Berichten: 51410
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: De CV ketel is dood

Bericht door Robin » 28 mar 2018, 19:30

Hoe mooi en dierbaar elk mensenleven ook is voor de naasten, de realiteit is dat er miljoenen en miljoenen en miljoenen en miljoenen(miljarden?) mensen economisch zwaar overbodig zijn op deze aardkloot anno 2018, ze zijn nutteloos en dragen economisch nul bij, ze kosten alleen maar geld. Wij kijken veel te dicht bij huis, maar de wereld is veel groter....

Online
SlowCo
Berichten: 3547
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: De CV ketel is dood

Bericht door SlowCo » 28 mar 2018, 19:39

Precies!
Wat heb je nou aan juweliers en horlogemakers? Al die onnodige luxe is volledig overbodig... :bag: :tooth:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Bing [Bot], Martijn_bmw, MParallel, ThomasGTT en 10 gasten