Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen
- 328Ti
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project
Mooie piccas Eeuwe!
Gaat inmiddels hoger in de toeren?
Gaat inmiddels hoger in de toeren?
-
OnlineSabberjoch
- Berichten: 331
- Lid geworden op: 11 feb 2022, 11:40
- Auto: Engelse badkuip
- Locatie: Ter Apel
Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project
Mooie plaatjes Eeuwe!
Voor het mooie moet je nog een 911 scoren voor die platen
Voor het mooie moet je nog een 911 scoren voor die platen
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26712
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project
Mooie foto's idd, ook echt mooi oud geworden zo'n E36 coupe
-
Online
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project
Waarom heb je er Belgische platen op?
- Tomj
- Berichten: 765
- Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
- Locatie: Sint-Truiden
-
Online
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
- Barend
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
- Auto: F20 m135i
- Locatie: Breda
Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project
Staat er goed bij Eeuwe!
Denk dat je omschreven klachten opgelost kunnen worden met een sper (:D) en wat fine tuning aan de uitlijning. Een uitlijner zal normaliter neutraal uitlijnen, zo klinkt jouw omschrijving ook wel.
Denk dat je omschreven klachten opgelost kunnen worden met een sper (:D) en wat fine tuning aan de uitlijning. Een uitlijner zal normaliter neutraal uitlijnen, zo klinkt jouw omschrijving ook wel.
- Eeuwe
- Berichten: 4530
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project
Merci allen!
Zowel voor als achter zitten nu beide op een dikke graad negatief, daar zit nog wel het een en ander aan bij te stellen bij dus. Even kijken na verloop van tijd.
Nope, gaan begin februari nog eens al het mechanische dubbelchecken maar alles wijst er ook wel wat op dat het een softwarematig-iets is. Ook wel logisch, standaard 728iA ecu die niet door heeft dat er een grotere in- en uitlaat, scherpe nok en nog wat leuke dingen op zitten. Dus aan mij om nu nog 800 km tot 5300 rpm te blijven inrijden, dan zit er zo'n 1500 km op, is 'ie safe genoeg om te tunen lijkt mij.
Ha ja, laat alleen een 996 net de lelijkste 911 zijn.. itt. iedereen hier op DF zul je mij alleen niet snel in een Porsche zien (Macan als daily uitgezonderd).
Oui!
Vaak wel
Ja die zit er dus ook al nieuw onder haha (in Portugal op laten bouwen), zie pagina 25
Zowel voor als achter zitten nu beide op een dikke graad negatief, daar zit nog wel het een en ander aan bij te stellen bij dus. Even kijken na verloop van tijd.
-
OnlineMarc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project
Dikkere stabilisatorstang op de achteras en/of een dunnere op de vooras
- yorick
- Berichten: 968
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project
Ps4 heeft veel grip in de regen. Maar met heftig insturen en vol op het gas zou er wel iets moeten gebeuren. Heeft de auto op rotondes ook een onderstuurd karakter? Heel veel sper, kan wat onderstuur opleveren.
Mijn daily e46 320 (op ps4) krijg ik wel dwars in het nat.
Mijn daily e46 320 (op ps4) krijg ik wel dwars in het nat.
-
Online
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project
Die grote 18’s hebben een aardige fitment, zeker op de vooras. Gezien de andere ET, Hoe is het met rechtuit rijden? Geen afwijkende stuur reacties of licht sturen op hogere snelheid?
- Philipoo
- Berichten: 4104
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project
Heb je adjustable topmounts? Zet dan je camber voor eens even flink heftiger, dat zal al een hoop van je turn in onderstuur verwijderen!
-
OnlineMartijn M
- Berichten: 3288
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project
Dat, en wellicht wat meer toe-out voor?
- Eeuwe
- Berichten: 4530
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project
Thanks voor de input allen! Ik zal er later even induiken. Eerst even wat andere prioriteiten afwerken. Maar, eerst even een feestje vieren:
- Dickass racing
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 05 nov 2022, 15:46
- Auto: e46 325i
- Locatie: Wierden
Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project
wat loopt dit ding lekker door zeg stock compressie?
Welk vermogen peuter je hier nou uit? ik zag dat je een m50 intake erop hebt zitten samen met een scherpe nok en spruitstukken.
Erg benieuwd wat dat doet op de bank, zal zeker een mooie curve hebben.
Welk vermogen peuter je hier nou uit? ik zag dat je een m50 intake erop hebt zitten samen met een scherpe nok en spruitstukken.
Erg benieuwd wat dat doet op de bank, zal zeker een mooie curve hebben.
-
OnlineDimitri
- Berichten: 591
- Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
- Auto: BMW 130i, BMW 130i, BMW Z3 QP
Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project
Sow dat ding is serieus snel zeg!
-
Onlinebeske
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:53
- Locatie: Eindhoven
Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project
Heerlijk! Ding komt lekker van z'n plek zo
-
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 09 mei 2016, 18:37
Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project
Loopt mooi door in de toeren
-
Online
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
- Eeuwe
- Berichten: 4530
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project
Thanks all! Was het vergeten te vermelden maar ik zit na de rebuild ineens wel met een raadselachtige afwijking in de teller dus het geeft wel een klein beetje vertekend beeld. De 160 km/u die je in de video ziet is op GPS ergens tussen de 145 en 150 km/u. Het lijkt daardoor wel iets sneller te gaan dan dat het ook werkelijk gaat.
..en ben ongetwijfeld ook nog wel wat vergeten. Maar wat de motor betreft rij ik wel met soort van standaard compressie, hoewel de kop bij revisie al wel gevlakt is. En omdat de blok + kop ook al niet bij elkaar hoorden lijkt het mij logisch dat 'ie ook wel eens eerder gevlakt is. Wel íetsjes meer compressie als af-fabriek dus, maar niets spannends verder.
Verder durf ik over het vermogen nog niet echt een uitspraak te doen. De ECU is wat tam afgesteld door diegene die 'm nu geoptimaliseerd heeft, zo wist hij ook niet van mijn B30 nok. Dus hier is nog wel winst te halen. En ik wacht nog op een grotere brandstofdrukregelaar dus erg optimaal draait 'ie nog niet. Revlim zit nu op 7200 rpm, maar gaat straks ook naar 7400 rpm. Ik denk al met al dat als 'ie straks op de bank staat er nog wel een PK of 10/15/20 bij te winnen is zonder (met redelijk veilige setup).
Een bekende van mij had een M52B28 met zelfde inlaat, zelfde spaghetti en zelfde nok. Wel met iets groter gasklephuis en met een 328i uitlaatlijn (iets minder gunstig dan een 325i zoals ik heb volgens ingewijden), maar niet gereviseerd of dergelijke en draaide bij VVT op de bank 241 pk. Ik verwacht straks wel iets meer dan dat te kunnen doen omdat mijn motor gewoon veel frisser in basis is. Sprak laatst met iemand die zei dat 260 pk wel reëel zou zijn. Maar zou met een 250 pk ook wel tevreden zijn. En 240 pk ook wel. Uiteindelijk is voor mij drivability toch veel belangrijker.
Maar na een bezoekje aan de bank (denk over een maand of twee á drie, eerst even wat essentiële 'issues' oplossen) deel ik het resultaat zeker even hier!
Heb het laatst toevallig even opgesomd, maar dit is het totale lijstje van modificaties aan de auto zoals 'ie er nu bij staat:Dickass racing schreef: ↑28 jan 2023, 20:48 wat loopt dit ding lekker door zeg stock compressie?
Welk vermogen peuter je hier nou uit? ik zag dat je een m50 intake erop hebt zitten samen met een scherpe nok en spruitstukken.
Erg benieuwd wat dat doet op de bank, zal zeker een mooie curve hebben.
Code: Selecteer alles
Engine:
M52B28 complete rebuild in 2022 (chassis 327xxx km)
M52TÜB28 block with M52B28 head
ACL race rod bearings
OEM M50TÜB25 inlet manifold
OEM M54B30 inlet camshaft
OEM M50B20NV double valvesprings
Custom titanium valve retainer spring plate
Schmiedtmann RVS headers (heatwrapped)
OEM M50B25 exhaust line
OEM M52B20 aluminium thermostat housing
Pipercross air filter
Electronic fan
Transmission and differential:
ZF S5D 310Z gearbox
OEM M50B20NV SMF custom made for 240mm cluch and turned off till 8,5 kg
PMD Motorsport sinter plate clutch disc 240mm 9.25" 23x29-10N
188/3,15 limited slip differential with 50%/50% locking, 8 friction shims and 45º Accel/45º Decel ramps (complete rebuild in 2022)
Chassis and suspention:
HP Motorsport rollcage
BC Racing RM-MA coilover set (front rebuild 2022)
Reinforced rear subframe
Reinforced rear lower suspention arms
Reinforced front subframe
Reinforced front strut tower
OEM Z3 X-brace
OEM ZHP 'purple tag' steering rack
H&R anti-roll bars 28mm(F)/21mm(R)
MRT Motorsport rear adjustable camber arms with uniballs
DS7 multilink front (170mm)
All rubbers replaced with Strongflex yellow polyurethane bushes 90sHa
OEM BMW styling 165 with Michelin Pilot Sport 4 225/45/17
Braking:
OEM E46 330d front calipers and discs
Ferrodo DS2500 pads at front
Goodridge stainless steel braided hoses
OEM E36 M3 3.0 brake master cilinder
Custom made front brake ducting (through removed fog lights)
DOT 5.1 brake fluid
Interior:
OEM black headliner
IRP V3 short shifter
ATECH seatmounts
Sparco Pro 2000 LF ii (driver) + Sparco Pro 2000 (passenger) seats
OMP steering wheel
OMP seatbelts
Verder durf ik over het vermogen nog niet echt een uitspraak te doen. De ECU is wat tam afgesteld door diegene die 'm nu geoptimaliseerd heeft, zo wist hij ook niet van mijn B30 nok. Dus hier is nog wel winst te halen. En ik wacht nog op een grotere brandstofdrukregelaar dus erg optimaal draait 'ie nog niet. Revlim zit nu op 7200 rpm, maar gaat straks ook naar 7400 rpm. Ik denk al met al dat als 'ie straks op de bank staat er nog wel een PK of 10/15/20 bij te winnen is zonder (met redelijk veilige setup).
Een bekende van mij had een M52B28 met zelfde inlaat, zelfde spaghetti en zelfde nok. Wel met iets groter gasklephuis en met een 328i uitlaatlijn (iets minder gunstig dan een 325i zoals ik heb volgens ingewijden), maar niet gereviseerd of dergelijke en draaide bij VVT op de bank 241 pk. Ik verwacht straks wel iets meer dan dat te kunnen doen omdat mijn motor gewoon veel frisser in basis is. Sprak laatst met iemand die zei dat 260 pk wel reëel zou zijn. Maar zou met een 250 pk ook wel tevreden zijn. En 240 pk ook wel. Uiteindelijk is voor mij drivability toch veel belangrijker.
Maar na een bezoekje aan de bank (denk over een maand of twee á drie, eerst even wat essentiële 'issues' oplossen) deel ik het resultaat zeker even hier!
-
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 09 mei 2016, 18:37
Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project
Heb ooit eens een E36 M3 S50B30US gehad. Zijn 3.0 met 240pk en dat liep ook echt wel mooi.
- Eeuwe
- Berichten: 4530
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
- matthyssie
- Berichten: 6005
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
- 328Ti
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project
Feli Eeuwe! Op naar de 250pk.
Waarom gekozen voor een M52tu onderblok? Nooit geweten dat dit de basis was
Waarom gekozen voor een M52tu onderblok? Nooit geweten dat dit de basis was
- Eeuwe
- Berichten: 4530
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project
Puur toeval. Kwamen er bij demontage achter dat er al een '99er onderblok onder zat. Die komt uit een E46 dus.