Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen
- MVB
- Berichten: 838
- Lid geworden op: 23 jan 2013, 14:09
- Locatie: onder een BMW
Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen
Lekker bezig, makkelijk dwars is wel lekker
-
- Berichten: 11234
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen
Teveel onderstuur.
Spoorverbreders voor.
Uitlijning voor iets uitspoor, achter niet teveel inspoor.
Evt zachtere/dunnere stabi voor en/of hardere dikkere achter.
Tipje van dre.
Spoorverbreders voor.
Uitlijning voor iets uitspoor, achter niet teveel inspoor.
Evt zachtere/dunnere stabi voor en/of hardere dikkere achter.
Tipje van dre.
-
OnlineSabberjoch
- Berichten: 334
- Lid geworden op: 11 feb 2022, 11:40
- Auto: Engelse badkuip
- Locatie: Ter Apel
- Eeuwe
- Berichten: 4547
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen
Bedankt allen voor de leuke reacties! ok dat geeft weer hoop
Stabi's zijn een interessante. Ik kon een paar jaar geleden een set splinternieuwe H&R 28v/21a stangen super geschikt overnemen, ik geloof dat ik er nog geen 250 euro voor betaald heb toen. Later kwam ik er achter dat er ook 28v en 24a mogelijk was, maar die kon ik toen helaas niet bemachtigen. En los kan ik die 24mm doorsnede niet scoren helaas voorzijde dunnere stang monteren vind ik niet echt een optie.
Blijft uitlijning over. Moest even in dit topic scrollen, maar laatste keer uitlijnen (jaar geleden ofzo) kwam het volgende er uit rollen:
Hier is nu dus een beetje meer negatief camber aan de vooras toegevoegd. Verder niets. Ben er even uit of hier iets van marge in zat maar wellicht kan ik hier nog wel iets aan bijstellen. Zal eens overleggen met de uitlijner.
'Af' is 'ie redelijk, althans hij rijdt en heeft APK.. maar alles daarna zal wel nooit 'af' raken denk ik Gewoon even een paar jaar genieten, den verpatsen en een jonge M2CS of iets vergelijkbaars halen is beter voor mij denk ik
Thanks Dré, spoorverbreders zijn geen optie omdat huidige set wielen al een behoorlijk lage ET waarde hebben en de wielen nu soms de wielkasten lichtelijk aanraken. Op de achterkant is het erger, maar op de voorzijde is er ook écht geen ruimte voor spoorverbreders meer.
Stabi's zijn een interessante. Ik kon een paar jaar geleden een set splinternieuwe H&R 28v/21a stangen super geschikt overnemen, ik geloof dat ik er nog geen 250 euro voor betaald heb toen. Later kwam ik er achter dat er ook 28v en 24a mogelijk was, maar die kon ik toen helaas niet bemachtigen. En los kan ik die 24mm doorsnede niet scoren helaas voorzijde dunnere stang monteren vind ik niet echt een optie.
Blijft uitlijning over. Moest even in dit topic scrollen, maar laatste keer uitlijnen (jaar geleden ofzo) kwam het volgende er uit rollen:
Hier is nu dus een beetje meer negatief camber aan de vooras toegevoegd. Verder niets. Ben er even uit of hier iets van marge in zat maar wellicht kan ik hier nog wel iets aan bijstellen. Zal eens overleggen met de uitlijner.
-
OnlineSabberjoch
- Berichten: 334
- Lid geworden op: 11 feb 2022, 11:40
- Auto: Engelse badkuip
- Locatie: Ter Apel
Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen
Geen optie voor een wiel met hogere et waarde op de achteras? zou hetzelfde effect moeten geven.
- Eeuwe
- Berichten: 4547
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen
^ ik heb nou als voorbereiding op Papenburg een paar steelies op de achteras, dat geeft ook een compleet andere dynamiek in het onderstel logischgewijs. Maar zou sowieso eens een ander setje wielen moeten hebben denk ik.
-
- Berichten: 11234
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen
Andere wielen set. Je staat in verhouding achter te breed
- Eeuwe
- Berichten: 4547
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen
Heb jij als hofleverancier van mooie jong gebruikte, door de flex bewerkte metamorfose bespaarde, 5x120 wielen nog een mooi setje Motecs in 17 of 18 inch liggen misschien?
-
- Berichten: 2939
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen
Wielvlucht = camber toch. Gezien de omstandigheden en straat gebruik kun je daar volgens mij gerust nog wat bij doen. Heb je waarschijnlijk ook wat meer ruimte in je wielkast.
- Eeuwe
- Berichten: 4547
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen
^ Gisteravond meteen maar werk van gemaakt Dit zijn de waarden nu, een beetje bijgesteld allemaal. Stuur stond ook marginaal scheef, is nu ook bijgesteld.
-
- Berichten: 4310
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen
Je sporing achter was bij de vorige uitlijning best veel vond ik, dit ziet er idd al een stuk beter uit. Alleen dit zijn niet je wielen waar je vaak op rijdt? Die hebben uiteraard een ander effect op de wegligging.
- Bert ///M3
- Berichten: 9353
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen
Als je die dikke voorstabi aan de veerpoten hebt zitten, terug zetten naar originele plaats op de draagarmen.
E36 M3 kit van Eibach bijvoorbeeld is 26mm voor en 24mm achter, reden dat ze dunner zijn is dat ze aan de schokbreker vast zitten. 2mm verschil is echt behoorlijk als je bedenkt dat diameter de torsiestijfheid tot de 4e macht beinvloed.
Camber voor een E36 meestal voor een graadje meer als achter.
Wat je verder ook nog kan doen is een setje achterveren voor die BC kit kopen die 1-2KG harder zijn. Zou mijn eerste keuze zijn als het om hardware gaat. Op zich kan je er wel een hele vette voorstabi op hebben met een wat hardere achterveer. De schroefsets voor E36's zijn vaak nogal front biassed als het op rolstijfheid aan komt.
Die spacer achter zorgt indirect ook voor een zachtere vering maar 10mm is niet heel veel.
E36 M3 kit van Eibach bijvoorbeeld is 26mm voor en 24mm achter, reden dat ze dunner zijn is dat ze aan de schokbreker vast zitten. 2mm verschil is echt behoorlijk als je bedenkt dat diameter de torsiestijfheid tot de 4e macht beinvloed.
Camber voor een E36 meestal voor een graadje meer als achter.
Wat je verder ook nog kan doen is een setje achterveren voor die BC kit kopen die 1-2KG harder zijn. Zou mijn eerste keuze zijn als het om hardware gaat. Op zich kan je er wel een hele vette voorstabi op hebben met een wat hardere achterveer. De schroefsets voor E36's zijn vaak nogal front biassed als het op rolstijfheid aan komt.
Die spacer achter zorgt indirect ook voor een zachtere vering maar 10mm is niet heel veel.
- Eeuwe
- Berichten: 4547
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen
Bedankt voor de tips! Ik zal de auto nog eens extra aan de tand voelen met deze setup, eventueel de auto eens uit laten wegen en uit laten lijnen door een specialist op het gebied van raceauto's. Wanneer het mij nog tegen valt kan ik altijd eens beginnen met zwaardere achterveren.
- yorick
- Berichten: 971
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen
Heb niet heel het topic doorgelezen, maar waar komt het verschil in camber op de vooras vandaan? Neem aan dat er geen camberplates op zitten.
-
- Berichten: 4310
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
- Eeuwe
- Berichten: 4547
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen
Ja, maar camberplates ook op maximum negatief gezet.
- Philipoo
- Berichten: 4137
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen
Ik denk dat Yorick de 0,8 graad meer camber rechts tov links bedoelt?
-
- Berichten: 51453
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen
Ik zag 't ook. 0.8 graad meer!
Dat wordt pompen of verzuipen Eeuwe:)
Dat wordt pompen of verzuipen Eeuwe:)
- yorick
- Berichten: 971
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen
Doelde idd op de het verschil in wielvlucht op de vooras. Het verschil is 0,46°. Eenheden zijn in graden voor de komma en minuten en seconden erna.
Als dit maximaal is, RV ook naar 1,54 negatief.
Als dit maximaal is, RV ook naar 1,54 negatief.
-
- Berichten: 51453
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen
Idd dank voor de reminder Yorick. Had ik nog moeten weten met m'n vooropleiding....54 min +6 =1 graad naar 2.40= .40 + die 6= .46 graad
- Eeuwe
- Berichten: 4547
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen
Qua cijfers ziet het er ernstig uit inderdaad maar in werkelijkheid zijn het een paar luttele seconden. Gaan we de volgende keer ook even bijstellen inderdaad.
-
- Berichten: 134
- Lid geworden op: 17 aug 2008, 21:47
Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen
Maar waarop is de auto nu afgesteld op racen of op driften , dat zijn twee verschillende dingen.
- yorick
- Berichten: 971
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen
Bijna 5 minuten verschil is erg veel. Dit is een Nascar setup voor ovals rechtsom
Omdat het camber is, zal het kwa balans minder erg zijn dan 5 minuten sporing. Maar een verschil betekent geen neutraal stuurgevoel.
Omdat het camber is, zal het kwa balans minder erg zijn dan 5 minuten sporing. Maar een verschil betekent geen neutraal stuurgevoel.
- MartijnGizmo
- Berichten: 12759
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen
Gezien de locatie op het uitlijnrapport... je kunt ook eens naar Zuidhorn tuffen, daar heeft Rouke (Voetbalboer87 hier op DF) tegenwoordig z'n eigen toko: https://www.deboerautomotive.nl
- Eeuwe
- Berichten: 4547
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen
Die heeft mij benaderd via PB, moet voor een reparatie de achteras nog eens demonteren (medio eind lente) en daarna ga ik daar zeker een keer naar toe!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ti-Tourist (Erik) en 2 gasten