Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4535
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen

Bericht door Eeuwe » 18 aug 2023, 12:07

328Ti schreef: 18 aug 2023, 10:38 En ik die assen maar weggooien :stom: :stom:
Don't do it! Heb je nog een paar in je grote E36 museum liggen toevallig? :tooth:
Djessey schreef: 17 aug 2023, 14:47 E36 assen zijn dramatisch,

Op de E36-S54 a 350pk en de E36 GTR a 500pk gebruik ik exclusief gebruikte 328/m3 assen. Dat hele avontuur met nieuwe assen heb ik ook al eens gehad, allemaal troep.
Ik heb dus nog een 328i E36 as met M8 bouten liggen, iets voor jou?
Crookie schreef: 18 aug 2023, 11:54 Passen e46 assen niet? Die zijn er genoeg in omloop denk ik zo
Nee helaas..

HSR
Berichten: 5285
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen

Bericht door HSR » 18 aug 2023, 12:26

Eeuwe schreef: 18 aug 2023, 10:22
HSR schreef: 17 aug 2023, 11:21 Eeuwe, wat was het onderdeelnummer van SKF en het OEM BMW onderdeelnummer waarop je de stukgelopen assen gekocht hebt? Ben wel benieuwd namelijk.

Inzake aftermarket OEM spul van A-leveranciers (lemforder, SKF, TRW); er schijnt veel neppe zooi in omloop te zijn. Heb recentelijk 2x e36 draagarmen moeten wisselen na 2 jaar/ 4k km omdat de kogels volledig verrot waren. Vroeger ging dat gewoon 10 jaar mee.
SKF EAN nummer is 7316572885888, origineel BMW zou 33 21 1 226 905 (of 904 op t einde) moeten zijn. Heb alles gekocht bij een grote, gerenommeerde Nederlandse automaterialenzaak gekocht dus zou wel verbaasd zijn als ik een Chinese kopie zou hebben, maaaaarrr het zou kunnen natuurlijk.
Thnx voor de nummers!

Het probleem is schijnbaar dat die neppe zooi ook bij de grossiers terecht komt. SKF heeft daar ook een pagina aan gewijd (https://www.skf.com/group/organisation/brand-protection)

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen

Bericht door Marc Sierra » 18 aug 2023, 16:22

Balen van de aandrijfassen, maar wel mooi dat je het gevonden hebt! Aan het begin hou je toch altijd een hoop van dit soort dingen, maar hopelijk wordt hij snel weer betrouwbaar en kan je met een gerust hart veel kilometers gaan maken. Uiteindelijk is het de aanhouder die wint! :tooth:

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3030
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen

Bericht door 328Ti » 18 aug 2023, 20:12

Eeuwe schreef: 18 aug 2023, 12:07
328Ti schreef: 18 aug 2023, 10:38 En ik die assen maar weggooien :stom: :stom:
Don't do it! Heb je nog een paar in je grote E36 museum liggen toevallig? :tooth:
Hahaha helaas niet ander had ik je wel gebeld. Bijzonder trouwens. Zo zie je maar weer dat niet alles via aftermarket zaligmakend is!

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4535
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen

Bericht door Eeuwe » 19 aug 2023, 22:37

HSR schreef: 18 aug 2023, 12:26 Het probleem is schijnbaar dat die neppe zooi ook bij de grossiers terecht komt. SKF heeft daar ook een pagina aan gewijd (https://www.skf.com/group/organisation/brand-protection)
Thanks hiervoor! Interessant.



Inmiddels rijden we weer! Vanmiddag samen met m'n vaste monteur weer even de laatste essentials afgewerkt. Inmiddels is ook de steekas aan de passagierskant vernieuwd. Na demontage bleek niet alleen de binnenste homokineet enorm ruim te zijn, ook de buitenste had inmiddels al speling. Wat een rommel :bag: Deze as heeft het met 3600 km nog wel het langste vol gehouden, de wijlen assen aan de andere kant hebben het respectievelijk tot 1100 en 1600 km geschopt.

Zoek de verschillen: (marginaal hoor, je ziet het eigenlijk niet op de foto. Maar er zat echt verschil in de assen. Absurd)
Afbeelding

Alles weer gemonteerd, inclusief de spacers van ST trackparts er tussen:

Afbeelding

Verder nog even wat dingetjes gedaan als rijhoogte achter iets hoger gezet (bij excessief rijgedrag liepen de banden een beetje aan in de wielkasten), de camber op de vooras nog iets versteld, een defect lampje vernieuwd en de cardanas iets bijgesteld. Initieel nu klaar voor Meppen aanstaande vrijdag. Hoewel, zonet nog even om eten uit geweest met de E36, vernam nu wel dat er wel wat een onbalans in de afstelling van de dempers zit. Achter weer wat te soft ofzo. Insturen ging gevoelsmatig ook 'anders' maar kan niet exact de vinger leggen op wat er nou exact anders is, het kwam iets afstandelijker over. Maar heb natuurlijk ook al meer dan een maand niet meer in de auto kunnen rijden, dus grote kans dat ik het mystificeer. Deze week nog even de dempers wat bijstellen en de auto even wassen, dan ben ik voorlopig écht klaar voor Meppen :df:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26739
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen

Bericht door Martijn_bmw » 20 aug 2023, 07:28

Mooi dat ie weer rijdt! Hopelijk nu écht gevonden en definitief opgelost :)

Blijft wel een heerlijk gezicht zo’n fris diff met frisse rubbers en alles er omheen. :D

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2813
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen

Bericht door e30touring1990 » 24 aug 2023, 11:13

+1. Morgen even van genieten op Meppen. Ben benieuwd om 'em in het echt even te zien morgen :)

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2854
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen

Bericht door Jan Terwolde » 24 aug 2023, 11:30

Was het eigenlijk een jaar of 6 geleden dezelfde e36 of heb je deze later gekocht? Ik heb ook zin in morgen naar Meppen!

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4535
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen

Bericht door Eeuwe » 26 aug 2023, 12:01

Gisteren vuurdoop op Meppen gehad! Hoewel afstelling van het onderstel nog niet helemaal on fleek is (en je op Michelins VEEEEL te veel grip hebt) deed de auto het initieel best wel goed. Alles leek goed te gaan, tot ongeveer een anderhalf uur naar de start. Het regende KEIHARD en iedereen (incl marshall) ging van de baan af. Een mooi moment voor een aantal die-hards om even lekker een ongegeneerd potje te driften :) Helaas had ik ineens een enorme toename van motorgeluid, vergelijkbaar met een lekke uitlaat. Dat werd op den duur zó luid dat het gewoon klaar was. Een korte inspectie in de pit leerde ons dat het spuitstuk gescheurd is. Einde fun voor mij dus. Alweer.

Afbeelding

:bag:

Gebruikersavatar
Rogerb
Berichten: 1559
Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
Auto: AudiTT/E91 330i

Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen

Bericht door Rogerb » 26 aug 2023, 12:13

Aiiii hopen dat je nog de moed houd ook dit weer te fixen! Misschien al voorbij gekomen maar wat is het idee achter de ene keer Nederlandse platen en dan weer Belgische erop? :hmmm:

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4535
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen

Bericht door Eeuwe » 26 aug 2023, 12:23

^ Auto heeft gewoon weer een Nederlandse registratie, en zal dat nu voorlopig ook wel houden, maar heb liever m'n originele platen niet meer op de auto zitten tijdens het circuitrijden. En had deze toevallig nog in de kofferbak liggen..

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26739
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen

Bericht door Martijn_bmw » 26 aug 2023, 13:28

Hmm balen zeg van wederom de pech :(

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen

Bericht door Knot » 26 aug 2023, 13:49

Deze man ging als een malle rond, niet heel gek dat het stuk loopt 🤣

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31264
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen

Bericht door JP » 26 aug 2023, 14:10

Bah Eeuwe, het houdt niet op hè :hmmm:

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4535
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen

Bericht door Eeuwe » 28 aug 2023, 12:22

Nee.. zin ook wel van de auto af. heb 'm zondag uitgebreid schoongemaakt en terug de stalling ingedrukt. Klaar mee. Kijk er later wel weer een keer naar. Overweeg 'm ook alvast maar te gaan schorsen.

Martin*
Berichten: 1000
Lid geworden op: 17 dec 2020, 15:38
Locatie: Twente

Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen

Bericht door Martin* » 28 aug 2023, 12:41

Je hebt er wel pech mee, erg jammer.
De moed niet opgeven Eeuwe, de zin komt wel weer terug na een tijdje en dan rijdt je weer vrolijk rond.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2854
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen

Bericht door Jan Terwolde » 01 sep 2023, 13:16

Zonde eeuwe, wanneer je niet kan rijden sowieso geen plezier er aan.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4535
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen

Bericht door Eeuwe » 02 sep 2023, 10:25

^ Nee klopt. Ach komt ooit wel weer. Heb 'm vorige week helemaal schoongemaakt en terug in de garage gezet, voorlopig geen tijd voor maar wanneer ik er weer eens zin in heb ga ik er weer verder mee. Zie het wel.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4535
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen

Bericht door Eeuwe » 05 feb 2024, 15:40

Weer een beetje mijn laatste restjes hoop en zin bij elkaar geraapt, update time!

Vorig jaar de auto nog eens weg gebracht voor reparatie van laatste pechgeval. Daarbij ook meteen de M3 rembooster gemonteerd, heb nu eindelijk weer iets meer gevoel in het rempedaal. Als de auto het deed in ieder geval, want heb ook hierna weer gezeik met de auto gehad. De auto wou, indien halfkoud, maar kort stationair lopen waarna hij uitviel en niet weer aan wou omdat 'ie zichzelf verzoop, om vervolgens minimaal 2 uur later nog niet weer opnieuw wou aanslaan. Fraai, daar ging m'n hoop.. Achteraf bleek dit te komen doordat de accu een te lage spanning gaf. Nadat ik de auto weggezet heb aan de druppellader heeft 'ie daarna geen slag meer verkeerd gedaan namelijk. Het vreemde is dus hoe zo'n nieuwe accu (op dag 1 van de HR in Juni '24 aangeschaft omdat oude (die toen ook vrij jong was) stuk was) na slechts twee week stilstand al leeg was. Toch ergens een elektronisch probleem oid. Zal toch eens een hoofdschakelaar overwegen.

Met Papenburg in het vooruitzicht vond ik toch dat ik weer even wat aandacht aan de auto moest geven. Dat was afgelopen weekend. Ik irriteerde mij vooral aan het feit dat de auto op de limieten wat onderstuurd kon zijn. De camberplates stonden al op maximaal negatief, maar Wouter heeft mij geattendeerd op een typisch easy E36 foefje, namelijk een O-ring tussen de onderste bevestiging van schokbreker en het fusee. Omdat het schroefdraad redelijk kort was durfde ik maar één M12 RVS ring te plaatsen. Had ook een andere, langere bout (bvb M12x30) kunnen gebruiken maar die had ik helaas niet bij de hand, dus eerst zo maar even geprobeerd. Zal altijd wat helpen.

Afbeelding

Afbeelding

Bij gelegenheid ook meteen de velgen weer even aan de binnenzijde schoon kunnen maken. Ook het interieur kreeg weer een doekje en stofzuiger te zien. Staat het er weer fris voor.
Hoe rijdt 't nu? Geen idee. Heb namelijk de achterste wielen meteen maar vervangen voor steelies met new-oldstock Continental winterbanden (waren nieuw, 8,5mm proefiel maar op leeftijd - lekker hard dus). Mooi driftrubber voor Papenburg. Maar daarom dit weekend niet echt een verschil tijdens insturen kunnen waarnemen omdat de totale balans natuurlijk anders is nu. In m'n nachtelijke testrit over industrieterreinen en grote rotondes op N-wegen wel enorm veel lol aan de auto weten te beleven, zoals ik nog nooit met deze auto beleefd heb sinds de conversatie naar hoe de auto nu is. Eindelijk speels, ik kreeg een déjà vu naar die grijze compact die ik van Arjan overgenomen heb (en verkocht heb aan Philip). Die was ook mega speels en leuk om te rijden. Deze QP was eigenlijk maar saai. Wel serieus sneller, maar reed alsof 'ie op rails reed zo strak, wat 'm niet perse een leuke auto maakte. Dat is nu wel anders, eindelijk is de QP weer een leuke auto. Nog altijd wel grip, maar kon 'm nu (licht geforceerd) op een kurkdroge rotonde wel scheef gooien in de tweede versnelling. Met de Michelins was dat niet te doen.
De auto geeft mij weer voldoening. Hij lijkt (vooralsnog) weer betrouwbaar en is een stuk speelser. Zal er nog even wat vlieguren mee maken deze maand zodat ik 'm nog iets beter testen kan voor Papenburg, maar gevoel is wel goed.

Wat ik helaas zaterdag wel heb geconstateerd is echt weer peak BMW: build is nog geen 5k oud en de eerste olie is alweer gelekt :bag: komt van de stuurpomp. Not much, maar we hebben weer wat te doen..

Afbeelding

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen

Bericht door Marc Sierra » 05 feb 2024, 16:32

Mooi om te lezen dat je er in ieder geval weer plezier mee gehad hebt. En uiteindelijk moeten alle problemen toch een keer opgelost zijn.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39757
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen

Bericht door Arthur » 05 feb 2024, 16:48

:thumbup:
Voordat je ouwe vent bent is ‘ie wel af toch? :tooth:

Gebruikersavatar
Sabberjoch
Berichten: 331
Lid geworden op: 11 feb 2022, 11:40
Auto: Engelse badkuip
Locatie: Ter Apel

Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen

Bericht door Sabberjoch » 05 feb 2024, 16:51

Arthur schreef: 05 feb 2024, 16:48 :thumbup:
Voordat je ouwe vent bent is ‘ie wel af toch? :tooth:
Hij heeft de eerste grijze haren net gekregen van deze auto :tooth:
Mooi om te lezen dat hij het weer doet Eeuwe, en hopelijk nu het onderstuur er uit.

Ben benieuwd naar Papenburg!

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27901
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen

Bericht door Luco » 05 feb 2024, 18:16

Ja aan de wat oudere spullen blijf je sleutelen, is ook een beetje de charme, al ben je dat ook wel eens zat.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26739
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen

Bericht door Martijn_bmw » 05 feb 2024, 18:42

Mooi om te lezen dat je toch weer verder bent gegaan én gekomen! Hopelijk kan je er nu echt plezier aan gaan beleven :df:

Gebruikersavatar
PeterM
Berichten: 464
Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
Locatie: Drenthe

Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen

Bericht door PeterM » 05 feb 2024, 20:41

Hopelijk heb je van nu af aan een beetje geluk met de auto en kun je er van genieten!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Godspeed, Jlijp, Joël D., Mark, Redis, SlowCo en 37 gasten