Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 969
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen

Bericht door yorick » 14 jun 2023, 22:16

Volg het kanaal van M539 op YouTube. Hij had een m62 gereviseerd en ingereden met minerale olie. Dat gaf de eerste beurten ook een kleine metallic achtige glinster de eerste beurten. Daarna ging er een volsyntheet in.

Olie van een sperdiff kleurt heel snel donker. Dat is het frictie materiaal.

Gebruikersavatar
Godspeed
Berichten: 2024
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen

Bericht door Godspeed » 17 jun 2023, 10:37

Jammer dat de X-brace aan de onderkant zit, want dat ziet er gaaf uit zeg!

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4535
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen

Bericht door Eeuwe » 16 aug 2023, 10:03

Weer een update na lange tijd!

De reden waarom dit op zich liet wachten is omdat ik weer even compleet zat van de auto was. Op de laatste foto zie je waarom.

Vlak voor vertrek nog snel een nieuwe SKF aandrijfas geplaatst nadat oude gescheurd was. Klaar voor vertrek! Eerste dag van de HR verliep in eerste instantie prima. Reed steeds samen met Ilija (macboy) wat op omdat wij wel redelijk dezelfde rijstijl hebben. Ergens in de buurt van Villers-le-Bouillet/Huy beetje verkeken in het hoogteverschil van de weg, even een sprongetje met vier wielen uit de lucht gemaakt (we reden geen 80 km/u, zegmaar), waarna m'n ABS lampje ineens oplichtte. Omdat ik toch even moest tanken de auto maar even aan de kant gezet om te 'rusten'. Maar na het tanken wou de auto ineens niet meer starten, met alle symptomen die leken op een lege/kapotte accu. Die was klaarblijkelijk niet bestemd tegen de sprong :tooth: Omdat het rijden zonder ABS best wel complicaties met zich meebrengt besloten toch maar op zoek te gaan naar een nieuwe accu, maar op zaterdagmiddag om 16:00 in Wallonië bleek dat nog best 'n flinke opgave. Gelukkig voor mij bood de Opel dealer (Montys Motor) in Tinlot soelaas; ze hadden dezelfde accu nog liggen en wilden 'm met plezier nog even voor mij monteren. Super behulpzame en aardige lui. De eigenaar van de zaak, oudere man, vond het ook wel interessant en op m'n beste Français maakte ik een praatje met hem. Bleek de man zelf ook nog een enorme Porsche liefhebber te zijn. Ilija en ik moesten op den duur met 'm meelopen met hem naar achteren, waar hij zo bleek later een heuse privécollectie had staan, met als huzarenstukje een splinternieuwe 992 GT3RS. Gaaf! Ook de volledig originele Corsa A GSI en Kadett E GSI maakten indruk. Na het aftikken van 170 euro konden wij onze reis weer vervolgen.

De zondag er op lekker door de Champagne streek gereden. Prachtige stukken van noordoost Frankrijk gekeken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Helaas ging het op maandag weer mis. Ten zuiden van Clermont-Ferrand reden we in alle rust met een groepje de route. Bij het uitaccelereren van een bocht (wat met maximaal kwartgas ging, we reden immers rustig) hoorde ik een enorme knal uit het achtertrein komen en stopte de auto met versnellen. Diff of as dacht ik meteen. Rustig uit weten te rollen naar een veilig plekje van de weg af. Het bleek inderdaad de homokineet, ALWÉÉR binnenste van de linkeras, die uit elkaar ontploft was. Einde verhaal. Tegen de groep gezegd dat ze de reis wel zonder mij mochten vervolgen waarna ik de ANWB gebeld heb. Na 4 uur wachten kwam de depannage gearriveerd welke mijn auto (en mijzelf) meegenomen hebben naar Clermont-Fd.

Afbeelding

Vanuit hier een huurauto gepakt en rechtstreeks over de A75 naar Millau gereden om weer te herenigen met de groep. Samen met hen de hele route naar Lloret uitgereden met de huurauto. Verder een fantastische reis gehad hoor, deze ellende gaf juist een extra dimensie aan de reis. Maar heeft er wel voor gezorgd dat ik wel even klaar was met de auto :tooth:

Hierom ook even een poos niet naar de auto omgekeken. Was er simpelweg gewoon helemaal klaar mee. Maar volgende week moet de auto weer klaar zijn voor een circuitdagje Meppen dus afgelopen weekend zijn we alvast begonnen met gedeeltelijke demontage en reparatie van de auto. Hierover later meer.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26737
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen

Bericht door Martijn_bmw » 16 aug 2023, 10:50

Balen van de as zeg :( … je zou toch zeggen dat er iets niet juist zit in de uitlijning van de aandrijflijn waardoor de as steeds kapot loopt? Kan geen toeval of maandag morgen exemplaar meer zijn zou je zeggen

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen

Bericht door Knot » 16 aug 2023, 11:01

Al dat werk erin en dan nog deze ellende.... zou volgende keer gewoon met een wat jongere/frisse auto gaan dan kan je genieten van het sturen, de wegen ipv je steeds zorgen te moeten maken of de angst dat er wat faalt.

Wanneer ik weer wat leuks heb sluit ik ook wel een keer aan voor zo'n tripje, kunnen jullie zien dat ik een net persoon met schappelijke rijstijl kan zijn :tooth:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31262
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen

Bericht door JP » 16 aug 2023, 11:17

Wat een pech Eeuwe, hopelijk blijft die heel in Meppen :thumbup:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen

Bericht door Knot » 16 aug 2023, 11:32

Jij kwam ook de 25e toch JP? :wink:

Online
Gebruikersavatar
Sabberjoch
Berichten: 331
Lid geworden op: 11 feb 2022, 11:40
Auto: Engelse badkuip
Locatie: Ter Apel

Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen

Bericht door Sabberjoch » 16 aug 2023, 11:37

Martijn_bmw schreef: 16 aug 2023, 10:50 Balen van de as zeg :( … je zou toch zeggen dat er iets niet juist zit in de uitlijning van de aandrijflijn waardoor de as steeds kapot loopt? Kan geen toeval of maandag morgen exemplaar meer zijn zou je zeggen
Zo lijkt het wel inderdaad, alsof hij constant onder een verkeerde hoek staat en daardoor oververhit.
Wellicht dat de rijhoogte hier impact op heeft?

Richardt.
Berichten: 6494
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen

Bericht door Richardt. » 16 aug 2023, 12:30

Zuur dat er telkens weer iets is waardoor je bezig blijft, dan ben je er wel een keer klaar mee inderdaad.

Hopelijk zit het vanaf nu weer wat mee en doorstaat de auto in elk geval een dagje Meppen :df:

Online
Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4113
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen

Bericht door Philipoo » 16 aug 2023, 12:31

compact kopen?

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3296
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen

Bericht door Martijn M » 16 aug 2023, 13:02

Philipoo schreef: 16 aug 2023, 12:31 compact kopen?
Ho ho, wel goed adverteren he, een compactere compact kopen moet het zijn :tooth:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31262
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen

Bericht door JP » 16 aug 2023, 16:24

Knot schreef: 16 aug 2023, 11:32 Jij kwam ook de 25e toch JP? :wink:
Helaas dan heb ik net mijn vaccinatieronde.... :coffee:

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4535
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen

Bericht door Eeuwe » 17 aug 2023, 09:30

Bedankt voor de reactie allen!

We hebben nu inderdaad wel iets meer tijd in research gestoken alvorens we er klakkeloos weer nieuwe onderdelen er onder zetten. En daarbij ontdekten we iets interessants,

Afbeelding

De homokineet lijkt bezweken nadat het als het ware letterlijk 'uit elkaar getrokken' is. In mijn zoektocht na een oplossing hoorde ik veelal wisselende verhalen over SKF assen, zowel zeer goed tot zeer slecht. De beste as zou een originele BMW as blijven, maar deze is helaas niet meer nieuw leverbaar. Al zou het honderden euro's gekost hebben, ik had er met plezier eentje aan willen schaffen, immers met pech onderweg staan heeft ook duizenden euro's gekost dit keer. Principieel wil ik geen tweedehands onderdelen op de BMW, maar wanhoop dreef mij in een hoekje en heb na lang zoeken nog een gebruikte ('het moet maar dan') originele, GOEDE as kunnen vinden.
Deze as bleek helaas niet installeerbaar (M8 bouten, flens is M10) maar wat op viel was dat deze as een centimeter of 3 langer was dan de SKF. Interessant.. Originele schema's van BMW er bij gezocht en daaruit bleek dat de SKF assen inderdaad te kort waren geweest :bag:

Inmiddels heb ik de oplossing (so far so good) gewonden. Heb toch weer een nieuwe SKF as besteld. Deze is gisteren binnengekomen en heb ik meteen nagemeten, is een centimeter langer dan de vorige, stuk gelopen aandrijf assen :please: Echt raar, maar die discussie voer ik binnenkort wel met de leverancier. Ook hebben we deze mooie spacers van ST trackparts er tussen gezet:

Afbeelding

Hier schijnt het probleem mee opgelost te moeten worden. Ben erg benieuwd.. Nadat gisteravond alles weer gemonteerd was bleek trouwens de as aan de rechterkant ook een mega speling te hebben, die zou binnen nu en een paar honderd kilometer ook boem gezegd hebben :gek: Dus meteen nóg maar een extra as besteld, kunnen we zaterdag de E36 weer klaar maken. :df:



Knot schreef: 16 aug 2023, 11:01 Al dat werk erin en dan nog deze ellende.... zou volgende keer gewoon met een wat jongere/frisse auto gaan dan kan je genieten van het sturen, de wegen ipv je steeds zorgen te moeten maken of de angst dat er wat faalt.
Soms denk ik wel eens, alle oude rommel er uit en gewoon een frisse A110S of een jonge M2 halen oid, al is het maar voor de piece of mind onderweg. Maar eigenlijk zijn oude auto's veel leuker en voor mijn doeleinden redelijk prima genoeg. Maarja.. food for thoughts voor de toekomst :verveeld:
Philipoo schreef: 16 aug 2023, 12:31 compact kopen?
Die afgelikte boterham? Nah, ik weet hoe de vorige eigenaar met die auto om ging.. :hammer:

Wouter81
Berichten: 9063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen

Bericht door Wouter81 » 17 aug 2023, 09:51

Topic deels bijgelezen, leuk leesvoer en respect voor je sleutelskills en doorzettingsvermogen. :) Hopelijk vanaf nu wat meer probleemloze kilometers!

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3296
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen

Bericht door Martijn M » 17 aug 2023, 09:53

Wat raar dat die SKF assen zoveel korter zijn. Is het met de leverancier niet te regelen dat je de aanshafwaarde van de SKF assen vergoed kan krijgen? De leverancier levert die assen terwijl die 'foutief' zijn, ze passen in ieder geval niet zoals het hoort.

Richardt.
Berichten: 6494
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen

Bericht door Richardt. » 17 aug 2023, 09:55

Soms denk ik wel eens, alle oude rommel er uit en gewoon een frisse A110S of een jonge M2 halen oid, al is het maar voor de piece of mind onderweg. Maar eigenlijk zijn oude auto's veel leuker en voor mijn doeleinden redelijk prima genoeg. Maarja.. food for thoughts voor de toekomst :verveeld:
En zo kan ik dus weer genieten van velen hier op dit forum die lekker genieten van hun oude rommel én de handigheid hebben om zelf het een ander te kunnen repareren/onderhouden.
Ik zou ook graag zo'n E36 hier in de garage zetten om af en toe eens goed te kunnen misbruiken.

Helaas twee linkerhanden, dus dan maar een relatief nieuwe G21 :lol:

Str8Six
Berichten: 966
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen

Bericht door Str8Six » 17 aug 2023, 10:05

Denk dat de E36 zich gewoon te oud voor Lloret voelde :tooth:

De brug in Millau nog meegepakt?

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4535
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen

Bericht door Eeuwe » 17 aug 2023, 10:35

Martijn M schreef: 17 aug 2023, 09:53 Wat raar dat die SKF assen zoveel korter zijn. Is het met de leverancier niet te regelen dat je de aanshafwaarde van de SKF assen vergoed kan krijgen? De leverancier levert die assen terwijl die 'foutief' zijn, ze passen in ieder geval niet zoals het hoort.
Dat probeer ik straks wel te initiëren inderdaad, heb immers drie kapotte assen liggen assen, en twee assen onder de auto zitten die theoretisch niet meer stuk zouden moeten gaan (op korte termijn) :tooth:
Richardt. schreef: 17 aug 2023, 09:55
Soms denk ik wel eens, alle oude rommel er uit en gewoon een frisse A110S of een jonge M2 halen oid, al is het maar voor de piece of mind onderweg. Maar eigenlijk zijn oude auto's veel leuker en voor mijn doeleinden redelijk prima genoeg. Maarja.. food for thoughts voor de toekomst :verveeld:
En zo kan ik dus weer genieten van velen hier op dit forum die lekker genieten van hun oude rommel én de handigheid hebben om zelf het een ander te kunnen repareren/onderhouden.
Ik zou ook graag zo'n E36 hier in de garage zetten om af en toe eens goed te kunnen misbruiken.

Helaas twee linkerhanden, dus dan maar een relatief nieuwe G21 :lol:
Helaas is dat ietwat een zeldzaamheid op DF maar daarom geniet ik ook zo van iedereen hier die volop geniet van zijn oude BMW of oude Framboos en 'm met alle liefde in de lucht probeert te houden :thumbup: Zelf ook twee linkerhanden hoor, maar wel een hele goede monteur die met veel plezier aan deze auto werkt, waarvoor heel veel dank. Zonder hem (en zijn peptalk) was ik never zo ver gekomen en was de E36 waarschijnlijk al lang van het tableau verdwenen.
Str8Six schreef: 17 aug 2023, 10:05 Denk dat de E36 zich gewoon te oud voor Lloret voelde :tooth:

De brug in Millau nog meegepakt?
Dat zou goed kunnen inderdaad, haha, net als zijn (2 maand jongere) baasje. My god, mij in tijden niet oud gevoeld :cry:

Brug zelf helaas weer niet gepakt! Ons hotel zat aan de laatste afslag vóór de brug, en de dag daarna ging de route onder de brug door. Misschien nog wel beter voer voor de ogen :love:

Afbeelding

HSR
Berichten: 5285
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen

Bericht door HSR » 17 aug 2023, 11:21

Eeuwe, wat was het onderdeelnummer van SKF en het OEM BMW onderdeelnummer waarop je de stukgelopen assen gekocht hebt? Ben wel benieuwd namelijk.

Inzake aftermarket OEM spul van A-leveranciers (lemforder, SKF, TRW); er schijnt veel neppe zooi in omloop te zijn. Heb recentelijk 2x e36 draagarmen moeten wisselen na 2 jaar/ 4k km omdat de kogels volledig verrot waren. Vroeger ging dat gewoon 10 jaar mee.

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2181
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen

Bericht door Djessey » 17 aug 2023, 14:47

E36 assen zijn dramatisch,

Op de E36-S54 a 350pk en de E36 GTR a 500pk gebruik ik exclusief gebruikte 328/m3 assen. Dat hele avontuur met nieuwe assen heb ik ook al eens gehad, allemaal troep.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26737
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen

Bericht door Martijn_bmw » 17 aug 2023, 15:00

Richardt. schreef: 17 aug 2023, 09:55
Soms denk ik wel eens, alle oude rommel er uit en gewoon een frisse A110S of een jonge M2 halen oid, al is het maar voor de piece of mind onderweg. Maar eigenlijk zijn oude auto's veel leuker en voor mijn doeleinden redelijk prima genoeg. Maarja.. food for thoughts voor de toekomst :verveeld:
En zo kan ik dus weer genieten van velen hier op dit forum die lekker genieten van hun oude rommel én de handigheid hebben om zelf het een ander te kunnen repareren/onderhouden.
Ik zou ook graag zo'n E36 hier in de garage zetten om af en toe eens goed te kunnen misbruiken.

Helaas twee linkerhanden, dus dan maar een relatief nieuwe G21 :lol:
+1 jammer dat we niet veel meer van deze topic's / projecten hebben op DF ik geniet er ook met volle teugen van.
In het verleden ook echt heel veel zelf gesleuteld en geklooid met E30's maar nu helaas met opgroeiend gezin geen tijd meer voor maar des te leuker om de avonturen van andere nog wel te kunnen volgen :D

@Eeuwe, klinkt wel alsof je het probleem met de SKF's nu gevonden hebt ja :thumbup:

Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 527
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen

Bericht door Rolf205 » 17 aug 2023, 17:04

Vroeger waren SKF wel de betere assen, maar tegenwoordig komt dat ook uit China en is het niet meer wat het geweest is. Bij het oudere Peugeot spul gebeurt het regelmatig dat SKF assen de verkeerde lengte hebben of een verkeerde homokineet er op gemonteerd zit. Goede gebruikte originele zijn eigenlijk het beste.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4535
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen

Bericht door Eeuwe » 18 aug 2023, 10:22

HSR schreef: 17 aug 2023, 11:21 Eeuwe, wat was het onderdeelnummer van SKF en het OEM BMW onderdeelnummer waarop je de stukgelopen assen gekocht hebt? Ben wel benieuwd namelijk.

Inzake aftermarket OEM spul van A-leveranciers (lemforder, SKF, TRW); er schijnt veel neppe zooi in omloop te zijn. Heb recentelijk 2x e36 draagarmen moeten wisselen na 2 jaar/ 4k km omdat de kogels volledig verrot waren. Vroeger ging dat gewoon 10 jaar mee.
SKF EAN nummer is 7316572885888, origineel BMW zou 33 21 1 226 905 (of 904 op t einde) moeten zijn. Heb alles gekocht bij een grote, gerenommeerde Nederlandse automaterialenzaak gekocht dus zou wel verbaasd zijn als ik een Chinese kopie zou hebben, maaaaarrr het zou kunnen natuurlijk.

Online
Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3029
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen

Bericht door 328Ti » 18 aug 2023, 10:38

En ik die assen maar weggooien :stom: :stom:

Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen

Bericht door Crookie » 18 aug 2023, 11:54

Passen e46 assen niet? Die zijn er genoeg in omloop denk ik zo

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], artandre, Cazzo46, Harrie D, KoenM, Majestic-12 [Bot], MarcF, MarcH, Philipoo, Zed240 en 132 gasten