Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen
- yorick
- Berichten: 969
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project
beoordelen vanaf een foto is erg lastig. Maar het lijkt alsof de hoes is los gekomen. Daarna heeft de as gedraaid zonder smering. Ik weet uit ervaring dat een paar minuten zonder smering al einde verhaal kan zijn.
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project
Idd… staat de auto erg laag? Soms willen assen nog moeilijk doen…
- jessedehaan
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
- Auto: BMW E46 318i M43
Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project
Mooie foto, en heerlijk dat je eindelijk rijdt Eeuwe!
Ik heb wel gelezen over verlaging bij E36 en eruit ploppende flenzen van het diff, en daarvoor zijn dan spacers te koop zodat je de steekassen/homokineten niet overstrekt. Maar in dat overstrekken zou een ashoes als zwakste schakel het als eerste begeven kunnen hebben?
En iets over SKF. In principe top, en ook door mij gekocht met lagers en steekassen. Alleen heb ik me ook weleens verbaasd over de kwaliteit. Nu was hier toevallig laatst een mede forummer, die me iets vertelde over de de vele namaak van SKF, en zelfs een soort meldingspunt of checkpunt om te kijken of je een origineel product hebt. Maar daar weet ik verder niets van af.
Ik heb wel gelezen over verlaging bij E36 en eruit ploppende flenzen van het diff, en daarvoor zijn dan spacers te koop zodat je de steekassen/homokineten niet overstrekt. Maar in dat overstrekken zou een ashoes als zwakste schakel het als eerste begeven kunnen hebben?
En iets over SKF. In principe top, en ook door mij gekocht met lagers en steekassen. Alleen heb ik me ook weleens verbaasd over de kwaliteit. Nu was hier toevallig laatst een mede forummer, die me iets vertelde over de de vele namaak van SKF, en zelfs een soort meldingspunt of checkpunt om te kijken of je een origineel product hebt. Maar daar weet ik verder niets van af.
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project
Hier ook een skf as…
- Eeuwe
- Berichten: 4535
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project
^ Stand van de as is goed, staat precies mooi. Er zit een redelijk agressief diff voor natuurlijk, wellicht toch wat te veel frictie te verduren gehad. Maar zou 'ie ook gewoon over moeten kunnen lijkt mij.. Houden het eerst maar op een maandagmorgen-as. Heb inmiddels een nieuwe SKF as gehaald , gaat er volgende week onder. Zal kijken of de oude nog te repareren valt, heb ik er iig eentje op reserve.
Vandaag iig een nieuwe drukregelaar gemonteerd. Toen het probleem nog speelde dat de auto niet hoger dan 5500 rpm kon halen zijn wij echt alles bij langs geweest wat er nou ongeveer aan de hand zou kunnen zijn kwamen wij er achter dat er ook een drukregelaar van 3 bar in zat (fuelrail kwam van een M52B20), daar waar een B28 eigenlijk 3,5 bar hoort te hebben. Daarom deze destijds een goede besteld en wanneer de inlaat weer gedemonteerd zou moeten worden (vandaag dus) deze meteen maar vervangen.
Het eerder besproken probleem wbt. koelvloeistoflekkage is vandaag ook verholpen. Destijds hadden we 'gewoon' O-ringen uit de universele O-ringen-bak gepakt, volledig in de verwonderstelling dat dit prima kon. Kon ook prima, maar lekte toch ietwat achteraf gezien. Dus daarom bij De Beier een paar originele ringen besteld en inderdaad, binnendiameter hetzelde, buitendiameter net een kuthaar dikker. Nou mooi man, vervangen, en dooorrr.
Nu de inlaatzooi er af is konden we meteen even kijken hoe de inlaatpoorten er bij lagen na 1100 gereden kilometers na opbouw. Nou dat gaf wel een bepaalde satisfaction BRANDschoon, echt heel gaaf om te zien.
Tevens ook nog een grotere radiator geplaatst (geen foto van). Ooit per toeval overgenomen van Jans (328Ti hier op DF), niet wetende dat 'ie groter dan normaal is. Zag later dat 'ie een stuk groter was (van een automaat ofzo? Of een 328i zelf las die groter zijn, de oude radiator was immers nog van de 320i), dus helemaal prima. Deze radiator heeft ook nog een thermostaat waar ik straks mijn E-fin op kan aansluiten, waar het mij initieel om te doen was. Dus helemaal prima zo. De E-fin zelf nog niet kunnen plaatsen omdat ik daar blijkbaar nog wat beugels voor moet fabriceren (komt van een E39) dus da's voor volgende week. Na het pinksterweekend moet 'ie sowieso eerst rijdbaar zijn met alle punten van nu, want dan staat er een afspraak met Van Vucht Tuning gepland voor het afstellen van de motor.
Tot zo ver deze update.
Vandaag iig een nieuwe drukregelaar gemonteerd. Toen het probleem nog speelde dat de auto niet hoger dan 5500 rpm kon halen zijn wij echt alles bij langs geweest wat er nou ongeveer aan de hand zou kunnen zijn kwamen wij er achter dat er ook een drukregelaar van 3 bar in zat (fuelrail kwam van een M52B20), daar waar een B28 eigenlijk 3,5 bar hoort te hebben. Daarom deze destijds een goede besteld en wanneer de inlaat weer gedemonteerd zou moeten worden (vandaag dus) deze meteen maar vervangen.
Het eerder besproken probleem wbt. koelvloeistoflekkage is vandaag ook verholpen. Destijds hadden we 'gewoon' O-ringen uit de universele O-ringen-bak gepakt, volledig in de verwonderstelling dat dit prima kon. Kon ook prima, maar lekte toch ietwat achteraf gezien. Dus daarom bij De Beier een paar originele ringen besteld en inderdaad, binnendiameter hetzelde, buitendiameter net een kuthaar dikker. Nou mooi man, vervangen, en dooorrr.
Nu de inlaatzooi er af is konden we meteen even kijken hoe de inlaatpoorten er bij lagen na 1100 gereden kilometers na opbouw. Nou dat gaf wel een bepaalde satisfaction BRANDschoon, echt heel gaaf om te zien.
Tevens ook nog een grotere radiator geplaatst (geen foto van). Ooit per toeval overgenomen van Jans (328Ti hier op DF), niet wetende dat 'ie groter dan normaal is. Zag later dat 'ie een stuk groter was (van een automaat ofzo? Of een 328i zelf las die groter zijn, de oude radiator was immers nog van de 320i), dus helemaal prima. Deze radiator heeft ook nog een thermostaat waar ik straks mijn E-fin op kan aansluiten, waar het mij initieel om te doen was. Dus helemaal prima zo. De E-fin zelf nog niet kunnen plaatsen omdat ik daar blijkbaar nog wat beugels voor moet fabriceren (komt van een E39) dus da's voor volgende week. Na het pinksterweekend moet 'ie sowieso eerst rijdbaar zijn met alle punten van nu, want dan staat er een afspraak met Van Vucht Tuning gepland voor het afstellen van de motor.
Tot zo ver deze update.
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project
Helemaal mooi
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26730
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project
Mooie updates weer!
-
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 05 aug 2021, 16:40
- Auto: Golf6 gti, bmw e46 325, E-Niro
Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project
O-ringen, wat een verschrikking kan het zijn haha.
Vet project hoor!
Vet project hoor!
-
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 09 mei 2016, 18:37
Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project
Ben wel benieuwd wat de afstelling bij VVT gaat opleveren.
- Eeuwe
- Berichten: 4535
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project
^ Bedankt allen! Same here, we zijn erg benieuwd. M'n monteur gokt 230 pk, zelf zet ik in op 240 pk. Koppel durven we geen uitspraak uit te doen, hoop wel ruim boven de 300nm. We zien het wel.
- Eeuwe
- Berichten: 4535
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project
Afgelopen weekend weer lekker gesleuteld aan de E36. Alle dingen van voorgaande update zijn afgemaakt en afgewerkt en het interieur is verder afgebouwd. Helemaal top. Helaas hadden we wel een issue met de koelvin, die bleek op geen enkele manier aan de praat gebracht te kunnen worden. Elektrische schema's zijn compleet uitgepluisd, bleek het later toch zelf de vin die dienst weigerde. Toch een domper.. In overleg met VVT zou dit geen probleem opleveren, ze hadden namelijk geforceerde koeling. Prima. Op naar Marum.
..en dat bleek toch een beetje een deceptie. 300nm+ was misschien wat te veel verwacht met de M50 inlaat, maar na alle inspanningen en modificaties was 14 nm inleveren tov. OEM toch wel een beetje een teleurstelling. Qua vermogen is 227 pk behaald, maar ook dat liep een PK of 10-15 achter op mijn expectations. Misschien toch wat mis met de timing? Ik ga geen tijd meer in research steken in ieder geval, ben persoonlijk wel even klaar met de auto. 3 jaar lang kijk je toch wat uit naar deze dag, en als het resultaat dan af valt geeft dat toch een nijdassig gevoel. We doen wat er nog gedaan moet worden, dan is het voor nu eerst wel even mooi zo. Auto heeft al buitensporig veel kapitaal gekost en was eigenlijk van plan om daar nu eens mee te minderen. En anderzijds. Hij rijdt wel écht goed. Dus het is ook wel prima voor nu. Klaarmaken en lekker raggen.
..en dat bleek toch een beetje een deceptie. 300nm+ was misschien wat te veel verwacht met de M50 inlaat, maar na alle inspanningen en modificaties was 14 nm inleveren tov. OEM toch wel een beetje een teleurstelling. Qua vermogen is 227 pk behaald, maar ook dat liep een PK of 10-15 achter op mijn expectations. Misschien toch wat mis met de timing? Ik ga geen tijd meer in research steken in ieder geval, ben persoonlijk wel even klaar met de auto. 3 jaar lang kijk je toch wat uit naar deze dag, en als het resultaat dan af valt geeft dat toch een nijdassig gevoel. We doen wat er nog gedaan moet worden, dan is het voor nu eerst wel even mooi zo. Auto heeft al buitensporig veel kapitaal gekost en was eigenlijk van plan om daar nu eens mee te minderen. En anderzijds. Hij rijdt wel écht goed. Dus het is ook wel prima voor nu. Klaarmaken en lekker raggen.
- e30touring1990
- Berichten: 2813
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project
Belangrijkste is wat je zelf al aangeeft: "Hij rijdt wel écht goed". paar nm/pk meer of minder maakt dan niet zoveel uit imo (al snap ik dat het jammer is als je het anders had verwacht).
Aan de andere kant, S54 kan er altijd nog in
Aan de andere kant, S54 kan er altijd nog in
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26730
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project
Prima resultaat toch! Je hebt een mooie e36 zo en die paar pk meer/minder maakt het echt geen compleet andere auto.
- jessedehaan
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
- Auto: BMW E46 318i M43
Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project
Zo'n testbank uitdraai is toch altijd heerlijk om te zien.
Behalve als het minder is dan je hoopte natuurlijk! Maar met zo'n vermogenscurve kun je toch eindelijk fantastisch gaan racen Eeuwe, ga er lekker van genieten. En ik had ook altijd de indruk dat Johan wel iets voorzichtig afstelde, wat ook een goede keuze is en de nodige gemoedsrust geeft als je flink aan het rijden bent.
Behalve als het minder is dan je hoopte natuurlijk! Maar met zo'n vermogenscurve kun je toch eindelijk fantastisch gaan racen Eeuwe, ga er lekker van genieten. En ik had ook altijd de indruk dat Johan wel iets voorzichtig afstelde, wat ook een goede keuze is en de nodige gemoedsrust geeft als je flink aan het rijden bent.
- Hielke
- Berichten: 11441
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project
Niet op die domme pk's focussen, rijdbaarheid en degelijkheid zijn veel belangrijker.
Ding gaat als de brandweer in die acceleratievideo uit januari.
Ding gaat als de brandweer in die acceleratievideo uit januari.
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project
300nm zou je alleen met 3.0 loopwerk kunnen behalen. Het blijft 2.8 cilinder inhoud en ik vind opzich de score zeer netjes. De m50 inlaat is echt anders dan de 2.8 met gebogen runners voor optimaal koppel. Wellicht kun je die terugplaatsen voor wat betere verhouding waar je naar op zoek bent.
- Sabberjoch
- Berichten: 331
- Lid geworden op: 11 feb 2022, 11:40
- Auto: Engelse badkuip
- Locatie: Ter Apel
Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project
Zoals je zelf ook zegt, niet de focus op de laatste pk's leggen. Maar zou er nu vooral lekker wat kilometers op drukken en er van genieten!
Vind de cijfers alsnog erg netjes, dat zet echt wel stappen zo!
Die pk cijfers zijn mooi voor kroegpraat, zegt lang niet alles over hoe hard het gaat. Dit is een mooie curve zo, lekker veel bruikbaar vermogen en koppel!
Vind de cijfers alsnog erg netjes, dat zet echt wel stappen zo!
Die pk cijfers zijn mooi voor kroegpraat, zegt lang niet alles over hoe hard het gaat. Dit is een mooie curve zo, lekker veel bruikbaar vermogen en koppel!
- Emiel
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project
Laat ze je banden wat harder op pompen of leeg laten lopen en de spanbanden wat losser of vaster.
Scheelt meteen PK’s
Anders even een andere dyno die erg optimistisch is
Geniet van de butt-dyno en rijden!
Scheelt meteen PK’s
Anders even een andere dyno die erg optimistisch is
Geniet van de butt-dyno en rijden!
-
- Berichten: 5284
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project
Volgens mij is het aantal PK's gewoon conform de modificaties. Toen je hier voorheen schreef dacht uit te komen boven de 240PK vond ik dat al erg optimistisch klinken. Koppel lijkt me wel aan de lage kant. Dat is slechts 266nm? Daar had ik wel rond de 280nm verwacht.
-
OnlineEvdP
- Berichten: 6148
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project
Ik volg op Youtube een Duits kanaal waar ze elke week auto's op de rollenbank zetten. Veel aangepaste M52B28 motoren halen de 200 pk niet na aanpassingen. De M54B30 haal meestal de 231 pk ook niet. Ik vind 227 pk best netjes.
- 328Ti
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project
Mooie cijfers man! En die Nm, heb je de oem headers nog eronder of spaghetti? Die van de m3 3.0 icm m50inlet was bij mij erg gretig.
Mooi dat die cooler groter is dan normaal
Mooi dat die cooler groter is dan normaal
- 328Ti
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project
E- vin die je van mij hebt overgenomen? Heb nog wel een andere liggen
- yorick
- Berichten: 969
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project
Mijn M52B28 deed 208pk en 293nm bij 30k op de klok (standaard). Dat was op de bank bij verhoeven.
daarna heb ik e.e.a aangepast zoals spaghetti, m50 mod en nog wat kleine zaken. Heb zelf altijd gezegd dat de m50 mod koppel inlevert en vermogen oplevert. Een beetje lengte breedte verhaal. Helaas nooit getest op de bank.
Ik zie een mooie strakke vermogens lijn, koppel onderin is misschien iets minder maar bovenin het toerengebied ook een mooie lijn. Maximale waarden zijn leuk om over op te scheppen, maar onderling tussen verschillende banken is het ook alweer appels met peren vergelijken. Als je wil kan ik die uitdraai van mijn motor wel eens opzoeken.
daarna heb ik e.e.a aangepast zoals spaghetti, m50 mod en nog wat kleine zaken. Heb zelf altijd gezegd dat de m50 mod koppel inlevert en vermogen oplevert. Een beetje lengte breedte verhaal. Helaas nooit getest op de bank.
Ik zie een mooie strakke vermogens lijn, koppel onderin is misschien iets minder maar bovenin het toerengebied ook een mooie lijn. Maximale waarden zijn leuk om over op te scheppen, maar onderling tussen verschillende banken is het ook alweer appels met peren vergelijken. Als je wil kan ik die uitdraai van mijn motor wel eens opzoeken.
- PeterM
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
- Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
- Locatie: Drenthe
Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project
Het belangrijkste is hoe hij rijdt toch
Kan best dat als je hem midden in de winter ergens op een andere bank zet, je die 10/15 pk wel terug ziet. Verschil is minimaal toch!
Kan best dat als je hem midden in de winter ergens op een andere bank zet, je die 10/15 pk wel terug ziet. Verschil is minimaal toch!
- StefanW
- Berichten: 1767
- Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
- Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
- Locatie: Nurnbergring
- Contacteer:
Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project
Snap dat het even vervelend is als je iets anders verwacht, maar zou niet over die paar pk's moeilijk gaan doen.
Lekker gaan rijden en meters maken.
Lekker gaan rijden en meters maken.