Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen
-
Onlinematthyssie
- Berichten: 6014
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project
De vraag is natuurlijk: Wanneer gaat-ie skeeef?!
-
OnlineEeuwe
- Berichten: 4544
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project
Bedankt allen! We zijn een aantal dagen verder en inmiddels heb ik mij er ook wel bij neergelegd. Uiteindelijk is drivability hetgeen wat belangrijk is, en dat zit ook gewoon goed bij deze auto. Lekker sterk in het middengebied, en voorbij de 4500/5000 rpm sleurt 'ie er nog eens extra aan. Prima. Ik doe er ook verder niets meer aan, het is wel even mooi geweest qua wilde investeringen. Lekker gas geven en genieten ipv de kop breken en duizenden euro's er verder in proppen voor een paar pk's.
Die heb ik nog wel maar dat bleek een ongeschikte vin te zijn helaas, dus niet gemonteerd.
- Hielke
- Berichten: 11441
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project
De vraag is natuurlijk: wanneer heers ik er over Meppen mee?!
-
OnlineEeuwe
- Berichten: 4544
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
- Hielke
- Berichten: 11441
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
-
OnlineEeuwe
- Berichten: 4544
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Eeuwe - E36 QP M52B28 project
Beetje updates weer:
X-Brace moest altijd nog onder de auto gemonteerd worden, maar moest daarvoor nog bussen in het subframe maken, en had die tools tot voor kort niet. Until now:
Eerst bussen geplaatst, toen X-brace vast:
Alles mooi met RVS bouten vast, très bien. Ook weer klaar. Nog niet echt mee gereden maar hoop dat 't wel goed te vernemen is. Wat het onderstuur-probleem betreft vermoed ik dat dit niet echt voordelig uit gaat pakken, maar we zullen het zien. Voor de E-fin moesten we nog een kabelboom maken omdat de hele auto niet voorbereid was, dus begonnen met een elektronisch schema te ontpluizen en aanpassen (zo wouden we bvb dat de fin ook door bleef draaien met uitgeschakeld contact indien nodig).
Inmiddels hebben we gisteren een kabelboom gemaakt (met OEM schakelaars en relais) dus dat is eerst voltooid, echter hadden we onvoldoende tijd om het nog netjes af te werken dus vanavond even verder mee. Afgelopen zaterdag hebben we de behuizing helemaal op maat gemaakt (ding komt van een ander model BMW, een 745i) dus mooie OEM ogende oplossing. De fan werkt iig nu goed wanneer we 'm rechtstreeks op + en - aansluiten, denk dat 'ie wel het dubbele aan capaciteit levert dan een OEM visco poepding, echt top.
Oh en vanochtend is de auto weer gekeurd. Complimenten van de keurmeesters er bij, altijd leuk. Kunnen we weer mooi twee jaar vooruit. Nu de auto steeds meer 'af' (wat 'ie nog niet is, maar het allerdikste is echt wel klaar nu) kan de titel "project" ook wel verwijderd worden.
X-Brace moest altijd nog onder de auto gemonteerd worden, maar moest daarvoor nog bussen in het subframe maken, en had die tools tot voor kort niet. Until now:
Eerst bussen geplaatst, toen X-brace vast:
Alles mooi met RVS bouten vast, très bien. Ook weer klaar. Nog niet echt mee gereden maar hoop dat 't wel goed te vernemen is. Wat het onderstuur-probleem betreft vermoed ik dat dit niet echt voordelig uit gaat pakken, maar we zullen het zien. Voor de E-fin moesten we nog een kabelboom maken omdat de hele auto niet voorbereid was, dus begonnen met een elektronisch schema te ontpluizen en aanpassen (zo wouden we bvb dat de fin ook door bleef draaien met uitgeschakeld contact indien nodig).
Inmiddels hebben we gisteren een kabelboom gemaakt (met OEM schakelaars en relais) dus dat is eerst voltooid, echter hadden we onvoldoende tijd om het nog netjes af te werken dus vanavond even verder mee. Afgelopen zaterdag hebben we de behuizing helemaal op maat gemaakt (ding komt van een ander model BMW, een 745i) dus mooie OEM ogende oplossing. De fan werkt iig nu goed wanneer we 'm rechtstreeks op + en - aansluiten, denk dat 'ie wel het dubbele aan capaciteit levert dan een OEM visco poepding, echt top.
Oh en vanochtend is de auto weer gekeurd. Complimenten van de keurmeesters er bij, altijd leuk. Kunnen we weer mooi twee jaar vooruit. Nu de auto steeds meer 'af' (wat 'ie nog niet is, maar het allerdikste is echt wel klaar nu) kan de titel "project" ook wel verwijderd worden.
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen
Mooi zo'n X-brace! Ik zou wel willen dat dit soort dingen voor de Sierra ook beschikbaar waren, maar helaas. Of het qua onderstuur niet voordelig zou werken lijkt me lastig te zeggen. De carrosserie wordt er stijver door en dat is altijd een goed iets, maar het is niet alsof de vooras stijver geveerd wordt wat voor (extra) onderstuur zou zorgen. Overigens zou ik geen RVS bouten gebruiken, die zijn zwakker dan de originele bouten. Ook heb ik weleens meegemaakt dat RVS gaat 'vreten' waardoor de schroefdraad beschadigt en je het niet meer goed los krijgt.
- Dimitri
- Berichten: 594
- Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
- Auto: BMW 130i, BMW 130i, BMW Z3 QP
Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen
Ik was altijd in de veronderstelling dat de Belgische keuring enorm streng was en de auto vrijwel geheel origineel moet zijn. Heb ik dat verkeerd onthouden of zijn er andere eisen voor oude auto's bijv.?
-
OnlineEeuwe
- Berichten: 4544
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen
@ Marc, goede tip! Eigenlijk niet echt meteen bij stil gestaan, ik wissel ze zaterdag meteen weer om.
@ Dimitri; ja dat klopt.. en daarom staat de auto ook weer op z’n oorspronkelijke Nederlandse kentekenplaten had mij daar in het begin wat op verkeken. Pech voor mij, want in Nederland betaal je echt fors mee, c'est comme ça que ça se passe. Achteraf had ik ‘t ook kunnen weten, heb nog nooit een auto met kooi icm. Belgisch kenteken gezien. This is why.
@ Dimitri; ja dat klopt.. en daarom staat de auto ook weer op z’n oorspronkelijke Nederlandse kentekenplaten had mij daar in het begin wat op verkeken. Pech voor mij, want in Nederland betaal je echt fors mee, c'est comme ça que ça se passe. Achteraf had ik ‘t ook kunnen weten, heb nog nooit een auto met kooi icm. Belgisch kenteken gezien. This is why.
Laatst gewijzigd door Eeuwe op 06 jun 2023, 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.
-
OnlineSabberjoch
- Berichten: 333
- Lid geworden op: 11 feb 2022, 11:40
- Auto: Engelse badkuip
- Locatie: Ter Apel
Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen
RVS bouten zou in mijn ogen wel moeten kunnen, als de bussen ook RVS zijn? Dan vreet het niet aan elkaar lijkt me.
Zodra je gaat mengen met Alu etc. is het anders.
mooi dat je in de afrondende fase zit Eeuwe!
Zodra je gaat mengen met Alu etc. is het anders.
mooi dat je in de afrondende fase zit Eeuwe!
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen
Ook (of juist?) RVS op RVS gaat vreten als ik me niet vergis. Sowieso zie ik niet echt de reden om RVS te gebruiken. Als dat zo goed zou zijn zouden fabrikanten dat zelf al wel doen. Ik ben meer een voorstander van gewoon orginele bouten.
-
- Berichten: 4307
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen
Elke auto heeft alu onderdelen + verzinkt staal boutSabberjoch schreef: ↑06 jun 2023, 16:10 RVS bouten zou in mijn ogen wel moeten kunnen, als de bussen ook RVS zijn? Dan vreet het niet aan elkaar lijkt me.
Zodra je gaat mengen met Alu etc. is het anders.
mooi dat je in de afrondende fase zit Eeuwe!
- yorick
- Berichten: 970
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen
Idd juist rvs op rvs gaat vaak vreten. Bij de bevestiging van een X-brace zitten er meerdere boutjes, dat moet sterk genoeg zijn voor deze toepassing. Een combinatie of contact oppervlak van rvs en bijv. Aluminium levert galvanische corrosie op. Dan lost het minst edele metaal op.Marc Sierra schreef: ↑06 jun 2023, 17:05 Ook (of juist?) RVS op RVS gaat vreten als ik me niet vergis. Sowieso zie ik niet echt de reden om RVS te gebruiken. Als dat zo goed zou zijn zouden fabrikanten dat zelf al wel doen. Ik ben meer een voorstander van gewoon orginele bouten.
-
OnlineSabberjoch
- Berichten: 333
- Lid geworden op: 11 feb 2022, 11:40
- Auto: Engelse badkuip
- Locatie: Ter Apel
Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen
Ah, wist ik niet! Zo leer je toch elke dag weer iets!Marc Sierra schreef: ↑06 jun 2023, 17:05 Ook (of juist?) RVS op RVS gaat vreten als ik me niet vergis. Sowieso zie ik niet echt de reden om RVS te gebruiken. Als dat zo goed zou zijn zouden fabrikanten dat zelf al wel doen. Ik ben meer een voorstander van gewoon orginele bouten.
-
- Berichten: 4307
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen
Rvs breekt ook sneller maar dat terzijde.
-
- Berichten: 2939
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen
Wat betreft die power.. zolang de boel goed in elkaar zit en veilig staat.. lekker rijden met die kar. Is het weer voor. Je wil toch ook niet dat alles in 1 keer af is..? Juist leuk soms om later weer eens iets te veranderen en 'een andere auto' te krijgen.
-
OnlineEeuwe
- Berichten: 4544
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen
Point taken, het is er simpelweg wat bij ingeschoten en had RVS zo voorhanden, maar ga ze as. zaterdag meteen wisselen :p
De e-fin werkt goed trouwens! Gisteravond even getest maar kvs temperatuurmeter blijft mooi in het midden zoals het hoort, fan slaat keurig aan wanneer de temperatuur iets oploopt en koelt nog mooi door zodra het contact uitgeschakeld is. Top! Goed geslaagd.
@TLRS ja groot gelijk.. ik ga (op oliekoeler monteren na) aan de motor eerst niets meer doen hoor (ja misschien later eens S54 swap hehe, over "een andere auto" gesproken.. ), gewoon lekker genieten vanaf nu. Maar was vorige week dinsdag gewoon wat sad omdat je toch andere verwachtingen hebt. Heb het nu geaccepteerd
De e-fin werkt goed trouwens! Gisteravond even getest maar kvs temperatuurmeter blijft mooi in het midden zoals het hoort, fan slaat keurig aan wanneer de temperatuur iets oploopt en koelt nog mooi door zodra het contact uitgeschakeld is. Top! Goed geslaagd.
@TLRS ja groot gelijk.. ik ga (op oliekoeler monteren na) aan de motor eerst niets meer doen hoor (ja misschien later eens S54 swap hehe, over "een andere auto" gesproken.. ), gewoon lekker genieten vanaf nu. Maar was vorige week dinsdag gewoon wat sad omdat je toch andere verwachtingen hebt. Heb het nu geaccepteerd
- Niels
- Berichten: 22261
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
-
- Berichten: 514
- Lid geworden op: 29 jul 2020, 17:55
- Auto: E87 LCI 130i & E30 325i
- Locatie: Breda
Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen
Hoe ziet je grafiek vooraf er uit toen hij nog zonder de mods was? en wellicht kan je op dezelfde bank nog een after meeting doen? Ben eigenlijk wel benieuwd!
-
OnlineEeuwe
- Berichten: 4544
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen
Doen had ik 'm nog nooit gebankt! Het was een volledig originele B28 welke toen helemaal uit elkaar gegaan is voor revisie en opgebouwd is met wat andere onderdelen. Dus geen idee haha
Zaterdag weer lekker bezig geweest, nog even wat puntjes op de i gezet en de vloeistoffen gewisseld. Met name motorolie en diffolie zaten wat slijpsels in de olie. Absoluut niet vreemd natuurlijk na rebuild, maar toch wel gek om te zien.
Frisse vloeistoffen en filters dus, verder nog nieuwe sproeikoppen van de ruitreiniging gemonteerd (origineel BMW), nieuwe ruitenwissers, het interieur nog iets verder geperfectioneerd (kleine rammel verwijderd) en het differentieel beter vastgezet. De onderste bout was wonderwel en op raadselachtige wijze ietwat losgekomen, waardoor ik bij lastwissel een irritant gebonk vanuit het achtertrein ervaarde. Dit bleek gelukkig hiermee eenvoudig opgelost te zijn. Toch raar dat deze losgekomen was, wellicht vorige keer toch niet vast genoeg gezet. Ben nu wel redelijk klaar voor de Heysteria Run volgende week geloof ik
-
- Berichten: 5289
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen
Hmm, slijpsel in olie van een gereviseerde motor? Ik wil niemand nerveus maken maar na verschillende motoren gereviseerd te hebben en ook laten reviseren heb ik bij de kritische eerste en minder kritische tweede oliewissel niet eerder slijpsel gevonden in de motorolie.
Bij sperdifferentielen wel overigens.
Inzake de B28 motor. Hoeveel km had die gelopen voordat je 'em op de bank had? Ik realiseer me nu dat ik bij gereviseerde BMW R6 motoren (honen/flexhoon, nieuwe zuigerveren) best wat kilometers moest rijden voordat ik merkte dat ze volledig koppel hadden. Voor wat het waard is, vrij anecdotisch natuurlijk.
Bij sperdifferentielen wel overigens.
Inzake de B28 motor. Hoeveel km had die gelopen voordat je 'em op de bank had? Ik realiseer me nu dat ik bij gereviseerde BMW R6 motoren (honen/flexhoon, nieuwe zuigerveren) best wat kilometers moest rijden voordat ik merkte dat ze volledig koppel hadden. Voor wat het waard is, vrij anecdotisch natuurlijk.
-
OnlineEeuwe
- Berichten: 4544
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen
Uit de motor kwam ook niet veel, verwaarloosbaar. Maar wel iets.. We zien het wel, als 'ie barst, barst 'ie Volgende week krijgt 'ie 3500 km voor de kiezen, verder zal er dit jaar niet zo veel meer mee gereden worden. Doe ik begin volgend jaar weer een oliewissel en zien we het wel. Uiteraard keek ik er wel wat raar van op maar navraag leerde mij dat dit niet iets was om zorgen over te maken in ieder geval. En betreft het diff.. daar kwam echt zwarte brobbel met slijpsel uit, dat zag er wel raar uit. Maar is uiteindelijk ook niet gek. We zien het wel, er zit nu schone olie in en we zien volgend jaar wel weer hoe dit er weer uit komtHSR schreef: ↑14 jun 2023, 09:50 Hmm, slijpsel in olie van een gereviseerde motor? Ik wil niemand nerveus maken maar na verschillende motoren gereviseerd te hebben en ook laten reviseren heb ik bij de kritische eerste en minder kritische tweede oliewissel niet eerder slijpsel gevonden in de motorolie.
Bij sperdifferentielen wel overigens.
Inzake de B28 motor. Hoeveel km had die gelopen voordat je 'em op de bank had? Ik realiseer me nu dat ik bij gereviseerde BMW R6 motoren (honen/flexhoon, nieuwe zuigerveren) best wat kilometers moest rijden voordat ik merkte dat ze volledig koppel hadden. Voor wat het waard is, vrij anecdotisch natuurlijk.
Na revisie had de B28 ca. 1600 km gereden. En heb in de inrijperiode best wel gevarieerd gereden. Zo veel mogelijk lange, continue snelheden vermeden, veelal vol gas in lage toeren gereden (laten trekken), en af en toe doortrekken in de toeren, maar voornamelijk veel N-wegen gereden waarbij er zeer frequent geaccelereerd moest worden. Dus dat moet prima zijn. Heb ook genoeg nieuwe auto's (en brommers vroeger) zo ingereden
- MVB
- Berichten: 838
- Lid geworden op: 23 jan 2013, 14:09
- Locatie: onder een BMW
Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen
Zaterdag vuurdoop
Maandag BMW in ravijn en dan verder met een Renault
Maandag BMW in ravijn en dan verder met een Renault
-
- Berichten: 4307
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen
Misschien eens een endoscoop in de bougie gaten steken? van een versnellingbak zou ik mij niet zo druk maken maar bij een motor toch niet de bedoeling.
-
OnlineEeuwe
- Berichten: 4544
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: Eeuwe's E36 QP Clubsport avonturen
Haha ja, weet nu al dat het dood gaan word. Wellicht is op de Tomos heen toch een beter idee Moet ook nog even een ANWB lidmaatschap afsluiten. Baal nu al, had ik toch maar weer een Renault gekocht.. die heeft vorige keer 4 dagen alleen maar PLANKGAS geen neuk gegeven, geen millimeter tegenslag gegeven en 0,0 liter aan olie verbruikt. Top spul!
Hm, nog een verontrustende reactie, begin mij toch lichtelijk zorgen te maken het was echt maar 'n heel klein beetje hoor! Ik wil ook gerust nog eens een inspectie doen maar word niet eerder dan dat ik met de BMW terug van Catalonië kom. En eigenlijk, het klinkt wat nonchalant, boeit het mij ook niet echt meer. Buigen of barsten. Als 'ie barst haal ik de motor er uit en zet ik de carrosserie op zolder neer tot ik over 10 jaar weer eens zin heb Lol is wel wat van de auto af, hoop dat met aankomende kilometers mijn plezier en wilskracht in de auto weer wat terug komt.