VW Golf MK2 1.8T - 1e trackday van 2024 is een feit!

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Online
SlowCo
Berichten: 3508
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: VW Golf MK2 1.8T

Bericht door SlowCo » 19 aug 2022, 22:46

Gewoon gezellig met vrouw en kinders over de Nordschleife. Gelukkig op toeristentempo. Die jongens van je worden langzaam maar zeker goed geïndoctrineerd :df: :lol:

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: VW Golf MK2 1.8T

Bericht door TurboClouseau » 26 sep 2022, 16:40

Gisteren weer naar Assen geweest om 3 sessies Vrij Rijden te doen. Eerste 2 sessies met bijrijders en weinig vrije rondes kunnen doen (maar wel gezellige rondes), de laatste sessie in m'n eentje. De laatste sessie echt lekker gas kunnen geven en ook steeds verder de grenzen van het hok opgezocht. Uiteindelijk in de laatste ronde mijn PR kunnen verbeteren naar een 2:04,8! Dat is dus weer dik 2 seconden van mijn tijd die ik reed in april :D

Toen ik begon met de upgrades (wielen en remmen) had ik als doel om uiteindelijk een 2:05 te rijden en dan is dus gelukt! Golfje deed het weer verbazingwekkend goed. De hoeveelheid grip van de AR1's en de vertraging van de Porsche remmen geeft een stuk meer vertrouwen en maakt het veel leuker om te rijden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Filmpje van de snelste ronde:

Laatst gewijzigd door TurboClouseau op 26 sep 2022, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Online
SlowCo
Berichten: 3508
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: VW Golf MK2 1.8T

Bericht door SlowCo » 26 sep 2022, 17:00

Erg gaaf zo in het mat zwart!

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2232
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: VW Golf MK2 1.8T

Bericht door jos_br » 26 sep 2022, 20:21

Hier doe je het voor Rene, echt gaaf!! Heb je onze Duitser (Zwarte Leon) ook rond zien gaan?

Jos.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4495
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: VW Golf MK2 1.8T

Bericht door Eeuwe » 26 sep 2022, 21:32

Goed bezig! Mooie voortgang. Had je nou inmiddels al een sperdiff?

Vind het matzwart persoonlijk minder mooi, geeft minder sleeper-idee. Maar ieder z’n smaak natuurlijk :D

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4495
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: VW Golf MK2 1.8T

Bericht door Eeuwe » 26 sep 2022, 21:35

Zie nu je vorige posts ook. Mooie video ook met de family over de ring. Prachtig! Als de kleintjes later ouder zijn, zijn dit mooie beelden om terug te zien ;)

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: VW Golf MK2 1.8T

Bericht door TurboClouseau » 27 sep 2022, 19:00

Eerste sessie was met een vriend van me op de bijrijdersstoel:



Tweede sessie was m'n schoonzusje mee:



En de derde sessie was ik alleen. Dit was ook de sessie waar ik meer de grenzen op ben gaan zoeken van de remmen. De laatste ronde kwam ik geen andere rijders tegen, wat resulteerde in de snelste tijd:



@Jos: Kan me zo niet een Duitse Leon herinneren.....heb je er een foto van? Reed hij ook in Sport+?

@Eeuwe: Nee, nog steeds geen sperdifferentieel.....hoor je dat niet? 😂
Laatst gewijzigd door TurboClouseau op 28 sep 2022, 08:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2232
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: VW Golf MK2 1.8T

Bericht door jos_br » 28 sep 2022, 08:07

TurboClouseau schreef: 27 sep 2022, 19:00

@Jos: Kan me zo niet een Duitse Leon herinneren.....heb je er een foto van? Reed hij ook in Sport+?

@Eeuwe: Nee, nog steeds geen sperdifferentieel.....hoor je dat niet? 😂
22AS8-0142-2.jpg
22AS8-0142-2.jpg (320.05 KiB) 4490 keer bekeken
Reed in de toer, was voor hem de eerste keer. Heeft een circuitauto (Leon 2015 184pk tdi) gebouwd en voorzien van een compleet S3 onderstel (draagarmen en KW clubsport), TTS remmen voor en achter, Recaro pole position stoelen. En dat alles eingetragen bij de TÜV. Nu nog leren rijden, al was het hem meegevallen.

Jos.

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: VW Golf MK2 1.8T

Bericht door TurboClouseau » 28 sep 2022, 15:34

Nee, niet gezien. Altijd leuk, een standaard ogende auto met verbeterde techniek onderhuids!

Online
Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 516
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: VW Golf MK2 1.8T

Bericht door Rolf205 » 03 okt 2022, 09:04

TurboClouseau schreef: 27 sep 2022, 19:00
En de derde sessie was ik alleen. Dit was ook de sessie waar ik meer de grenzen op ben gaan zoeken van de remmen. De laatste ronde kwam ik geen andere rijders tegen, wat resulteerde in de snelste tijd:
Wat sjouwt dat ding mooi door op de rechte einden! DRS altijd aan... :swinging:

Is er voor een Golf 2 ook een quick rack te krijgen? Of een stuurhuis van een ander model met snellere vertanding?
Aangezien je aardig wat aan het stuur moet draaien om hm de bocht om te krijgen...

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: VW Golf MK2 1.8T

Bericht door TurboClouseau » 20 feb 2023, 09:39

Rolf205 schreef: 03 okt 2022, 09:04
TurboClouseau schreef: 27 sep 2022, 19:00
En de derde sessie was ik alleen. Dit was ook de sessie waar ik meer de grenzen op ben gaan zoeken van de remmen. De laatste ronde kwam ik geen andere rijders tegen, wat resulteerde in de snelste tijd:
Wat sjouwt dat ding mooi door op de rechte einden! DRS altijd aan... :swinging:

Is er voor een Golf 2 ook een quick rack te krijgen? Of een stuurhuis van een ander model met snellere vertanding?
Aangezien je aardig wat aan het stuur moet draaien om hm de bocht om te krijgen...
Haha, ja ding is bizar snel op het rechte stuk. Het went heel snel allemaal en helemaal op het circuit voelt het minder snel, omdat het allemaal zo breed en uitgestrekt is, totdat er andere auto's voor je rijden en je ze voorbij rijdt alsof ze aan het toeren zijn.

Krijg na een sessie sturen ook regelmatig bezoek van mensen met de vraag wtf ligt er onder de motorkap. Altijd leuk zoiets :hosanna:

Een quickrack is te krijgen bij Quaife, maar vind het niet zo nodig. Ook schijnt de stuuruitslag weer minder te worden na het aanpassen van het rollcentre.

Goed......een nieuw jaar, dus ook maar het uiterlijk van het Golfje iets veranderen. Ben er nog niet klaar mee, maar hij ziet er nu alweer een stuk dikker uit.....al zeg ik het zelf.

Afbeelding

Verder eigenlijk weinig spannende updates. Het ding heeft een grote beurt gehad, frisse Motul RBF660 remvloeistof, nieuwe koplampen en ik heb wat gaten naast het koelerpakket dicht gemaakt met aluminium om zo wat minder druk onder de kap te krijgen en dus hogere flow door het koelerpakket ivm de nog steeds oplopende koelwatertemp.

5 april gaan we weer een paar sessies sturen @ TT Assen :headbang:

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: VW Golf MK2 1.8T

Bericht door TurboClouseau » 13 mar 2023, 14:57

Vandaag de OMP towstraps gemonteerd en de catchcan geflushed. Verder nog wat stickers geplakt en voor nu is hij klaar voor de komende trackday! Daarna komt er nog een leuke upgrade welke hopelijk het onderstuur wat gaat voorkomen :)

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door TurboClouseau op 13 mar 2023, 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Online
Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3242
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: VW Golf MK2 1.8T

Bericht door Martijn M » 13 mar 2023, 15:05

Hij ziet er echt woest uit zo! Heel tof, ben benieuwd wat je nu weer gaat toevoegen.

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: VW Golf MK2 1.8T

Bericht door Camiel » 14 mar 2023, 09:33

TurboClouseau schreef: 13 mar 2023, 14:57 voor nu is hij klaar voor de komende trackday!
Ben je komende zondag met VR op Assen toevallig? Ik ben er met de 206 ;)

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: VW Golf MK2 1.8T

Bericht door TurboClouseau » 14 mar 2023, 14:55

Camiel schreef: 14 mar 2023, 09:33
TurboClouseau schreef: 13 mar 2023, 14:57 voor nu is hij klaar voor de komende trackday!
Ben je komende zondag met VR op Assen toevallig? Ik ben er met de 206 ;)
Helaas kan ik dan niet.....5 april ga ik weer heen :df:

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: VW Golf MK2 1.8T

Bericht door TurboClouseau » 01 apr 2023, 13:41

Vandaag de 1e upgrade binnen gekregen voor dit jaar: Een set stabilisatorstangen van H&R. Achter heeft de Golf op dit moment nog helemaal niets en aan de voorzijde zit een stabi van een GTI 16V. Met deze upgrade hoop ik al wat onderstuur te laten verdwijnen. Morgen maar eens kijken of ik de achterste stabi voor de Trackday eronder krijg.

Afbeelding

Afbeelding

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: VW Golf MK2 1.8T

Bericht door Crookie » 01 apr 2023, 16:19

Die stang achter ga je zeker merken. Goede aankoop.

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: VW Golf MK2 1.8T

Bericht door TurboClouseau » 05 apr 2023, 22:51

Vandaag naar TT Assen geweest voor een dagje Vrij Rijden. Ik had van tevoren 3 sessies geboekt in de Sport+ klasse, waarbij het me opviel dat er tov andere keren weinig kaarten waren verkocht....zou het dan een keer lekker rustig zijn?

Gisteren het hele span weer klaar gezet, de hele "trackdaystress" to-do lijst afgevinkt en vanmorgen rond 09:00 vertrokken naar het zonnige zuiden.

Ongeveer een uurtje later reden we de paddock op, waar het nog best wel rustig was. Een mooi groot vak opgezocht en daar de Touran met kar geparkeerd, de Golf eraf gereden en wat rondjes gereden op de paddock, zodat de vloeistoffen iets op temperatuur konden komen. Heerlijk om weer eens wat meters te rijden in dat hok...en dan ging het op de paddock nog niet eens snel :D

Mijn 1e sessie was om 11:40, dus ietsje eerder in de auto gestapt en rustig naar de opstelplaats gereden. Een vriendin van mijn vrouw leek het leuk om een keer mee te rijden, dus zij was deze sessie bijrijder. De overige sessies heb ik alleen gereden.

Bij het opstellen werd mijn vermoeden van gisteren al bevestigd...er waren weinig aanmeldingen. Waar normaal 3 rijen dik auto`s staan opgesteld, stond er nu maar 1 rij. Dikke prima, hoe minder auto`s, des te meer kans op een leuke, snelle ronde rijden. De bandenspanning had ik van tevoren al laten zakken naar 1.7bar voor en 1.8bar achter. De vloeistoffen waren nog niet helemaal op temperatuur, dus de eerste meters moest het sowieso nog even rustig aan. Maar na 1 rondje kon het gas er al redelijk op. Ik was sowieso niet van plan om voluit te gaan ivm bijrijder en omdat het de 1e sessie van het jaar was, maar al snel voelde alles alweer redelijk vertrouwd aan. Totdat.....ik na een knal onder de motorkap geen vermogen meer had. In de eerste instantie dacht ik aan een noodloop, waardoor ik de auto even uit- en aanzette, maar dat hielp niet. Toen ik gas gaf, floot hij ook meer dan normaal. Jep, turboslang geploft -> einde sessie voor mij.

Auto rustig naar de paddock gereden en eerst maar eens de bandenspanning gemeten, omdat hij na een aantal rondjes steeds minder stabiel aanvoelde. De druk bleek ook te hoog te zijn, ver boven de 2bar, dus alle banden rondom netjes op 2.0bar gezet.

Goed, dan maar eens onder de kap kijken, daar bleek de eerste slang aan de turbo te zijn gescheurd. Deze 90graden slang zit precies boven het uitlaatspruitstuk en turbo en wordt dus behoorlijk blootgesteld aan hoge temperaturen. Voorheen had ik deze slang altijd ingewikkeld met reflectie-tape, maar vorig jaar heb ik de slang eraf gehad om hem op te meten, zodat ik een paar op voorraad kon leggen...met de gedachte dat deze slang als eerste zou gaan...

Goed....daarna heb ik hem niet meer ingetaped en dit is 2 circuitdagen goed gegaan, maar nu werd het hem schijnbaar toch teveel. Ik had dus gelukkig 2 liggen, waarvan de eerste nu ingezet kon worden. Klein klusje, alleen is alles snoeiheet, wat het tot een leuke uitdaging maakt :D

Auto weer klaar, krentenbol erin, slok drinken en op naar de 2e sessie van die dag! Deze sessie reed ik alleen, met een verse slang op de turbo, de bandjes netjes op spanning, dus het gas kon erop. Tijdens de opwarmronde viel het me op dat de rijder achter mij zich wat liet afzakken, dit heb ik ook gedaan, zodat ik daarna lekker een tijdje op het gas kon. De eerste, snelle ronde van deze sessie was meteen al een 2:03,66, wat meer dan 1 seconde sneller dan mijn PR van vorig jaar (2:04,8), dus dat ging lekker. De 2e snelle ronde was weer ietsje sneller met een 2:03,52. De rondes daarna waren ietsje langzamer maar nog steeds sneller dan vorig jaar....het tempo zat er lekker in zeg maar.

Totdat......ik na een knal onder de motorkap geen vermogen had.....

Jep, wederom dezelfde turboslang, gescheurd aan de onderkant. Oke, nu is het niet leuk meer. Ik had natuurlijk nog 1 slang liggen, maar een keer een sessie volledig uit rijden zou ook wel leuk zijn.

Op de paddock weer de slang vervangen en nog wat opties besproken om de slang wat te beschermen, maar uiteindelijk niet echt wat kunnen doen. De tape had ik niet bij me en inwikkelen met duck-tape of iets anders zag ik eigenlijk ook niet zitten.

Goed....dan maar weer opstellen voor de 3e sessie van de dag. Tja, het was nu niet de vraag of slang nr. 3 zou ploffen, maar meer de vraag wanneer het zou gebeuren. Dat gebeurde dus na 9 minuten. In deze sessie heb ik nog wel een 2:03,78 kunnen rijden, dat dan weer wel.

Al met al wel een super dag gehad en veel leuke mensen gesproken. Het rijden ging ook best oke aan de tijden te zien. Het tempo ligt weer ietsje hoger, maar ik merkte wel dat ik wat slordig reed. Het laat en hard remmen ging prima, maar ik had vaak dat ik nét iets te hard de bocht in ging, waardoor ik onderstuurd de bocht uit ging of in de bocht moest bijremmen om de auto de bocht om te krijgen. Ik heb goede hoop dat dit onderstuur al flink minder wordt door het monteren van de achterste ARB. Dit wou ik afgelopen zondag doen, maar hij paste niet, omdat de einddemper in de weg zat. Daarom ga ik de einddemper er tussenuit slijpen en er een rechte buis tussen lassen. De demper is toch al leeg en doet eigenlijk niet veel meer.

Maar....wat hebben we weer genoten! Het was perfect weer voor een trackday; niet te warm, niet te koud en kurkdroog! Het torretje deed het weer super, al begint de versnellingsbak wel steeds vaker te kraken...haha! Het blijft een genot om de Golf op de kar naar het circuit te rijden en op het eind van de dag weer op de kar te zetten en comfortabel in de Touran naar huis te tokkelen...heerlijk!

To do voor de volgende trackday:

-Einddemper vervangen voor rechte pijp
-Achterste stabilisatorstang plaatsen
-Turboslangen kopen
-Hitteschild maken boven uitlaatspruitstuk en turbo
-Turboslang voorzien van reflecterend materiaal, liefst eenvoudig te demonteren

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: VW Golf MK2 1.8T

Bericht door TurboClouseau » 05 apr 2023, 23:15

En voor de liefhebber: bewegende beelden.







En de snelste ronde:


Online
Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3242
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: VW Golf MK2 1.8T

Bericht door Martijn M » 06 apr 2023, 08:54

Mooi verhaal weer! Toch knap hoe je drie van die slangen kan vernielen in een uurtje totaal :tooth:

Is het geen idee om die 90 graden bocht zo'n alu buis te nemen ipv een slang? Dan heb je alleen 2 verbindingsstukjes er op?

Online
Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 516
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: VW Golf MK2 1.8T

Bericht door Rolf205 » 06 apr 2023, 09:10

Het was gisteren wel ideaal weer voor een circuitdagje!
Zit die slang origineel ook op die plek? Ze zien er idd een beetje geroosterd uit. Voor hete klusjes gooi ik altijd een paar tig-lashandschoenen in de koffer.

Volgende trackday moet je misschien je camera iets omhoog draaien; de baan is iets interessanter dan je versnellingspook ;-)

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: VW Golf MK2 1.8T

Bericht door Ferdi » 06 apr 2023, 09:51

Die slangen zijn netjes stuk gegaan inderdaad met de bakplekken erin :D
Je zou inderdaad kunnen kijken voor iets stevigers. Van de Pajero weet ik ook wat redelijk heftig aangepakte diesels en nadat daar ook de slangen bleven klappen is dit met buizen definitief opgelost.

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: VW Golf MK2 1.8T

Bericht door Crookie » 06 apr 2023, 10:28

Idd, zo min mogelijk kunststof en sowieso degelijke hitteschilden fabriceren, anders is het inlaat traject alsnog bloedheet.

Wouter81
Berichten: 9049
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: VW Golf MK2 1.8T

Bericht door Wouter81 » 06 apr 2023, 11:01

Leuke update :), coole auto. Ik heb je zien rijden, was er zelf ook met de GR86.

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: VW Golf MK2 1.8T

Bericht door TurboClouseau » 06 apr 2023, 11:51

Wouter81 schreef: 06 apr 2023, 11:01 Leuke update :), coole auto. Ik heb je zien rijden, was er zelf ook met de GR86.
Dan ben jij als het goed is de zoon van Andre? Of heb ik dat verkeerd verstaan met m'n helm op toen ik achter een witte GR86 stond? 😁

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Berry1000RR, Google [Bot] en 64 gasten