VW Golf MK2 1.8T - 1e trackday van 2024 is een feit!

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Wouter81
Berichten: 9063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: VW Golf MK2 1.8T

Bericht door Wouter81 » 06 apr 2023, 11:57

TurboClouseau schreef: 06 apr 2023, 11:51
Wouter81 schreef: 06 apr 2023, 11:01 Leuke update :), coole auto. Ik heb je zien rijden, was er zelf ook met de GR86.
Dan ben jij als het goed is de zoon van Andre? Of heb ik dat verkeerd verstaan met m'n helm op toen ik achter een witte GR86 stond? 😁
Haha nee. ;) Andre’s zoon reed in de witte, ik heb een rode GR86.

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: VW Golf MK2 1.8T

Bericht door TurboClouseau » 06 apr 2023, 12:00

Wouter81 schreef: 06 apr 2023, 11:57
TurboClouseau schreef: 06 apr 2023, 11:51
Wouter81 schreef: 06 apr 2023, 11:01 Leuke update :), coole auto. Ik heb je zien rijden, was er zelf ook met de GR86.
Dan ben jij als het goed is de zoon van Andre? Of heb ik dat verkeerd verstaan met m'n helm op toen ik achter een witte GR86 stond? 😁
Haha nee. ;) Andre’s zoon reed in de witte, ik heb een rode GR86.
Ah, dan heb ik het gelukkig wel goed verstaan....haha!
Ik heb alleen geen rode gezien, sorry. Reed je ook in Sport+?

Ik heb Roy wel regelmatig zien rijden in z'n Ariel....wat een bizar gave auto is dat!

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: VW Golf MK2 1.8T - Vrij Rijden 05-04-2023 New PR!

Bericht door TurboClouseau » 07 apr 2023, 22:26

Vandaag weer heerlijk in de zon bezig geweest met de racer; staat van de banden en de voering van de remblokken. Daarna de kont de lucht in gekrikt en de eindemper gedemonteerd. Vervolgens de achterste stabilisatorstang gemonteerd. De einddemper ga ik er tussenuit slijpen en er een rechte pijp tussen lassen.... aangezien de demper toch al niet veel meer deed 😇 Helaas kon dit niet voor afgelopen trackday en is de Golf nog altijd geschorst en uit de verzekering....dus hoeveel verschil dit gaat maken zal blijken op de volgende trackday.

Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4530
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: VW Golf MK2 1.8T

Bericht door Eeuwe » 08 apr 2023, 08:58

TurboClouseau schreef: 06 apr 2023, 12:00 Of heb ik dat verkeerd verstaan
Werd er weer volle pijp Frysk geluld? :lol:

Maar gaaf, ben benieuwd wat je hier mee vernemen gaat! 2:03 is een serieuze tijd, met hoeveel PK draai je nu?

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: VW Golf MK2 1.8T

Bericht door TurboClouseau » 08 apr 2023, 11:38

Eeuwe schreef: 08 apr 2023, 08:58
TurboClouseau schreef: 06 apr 2023, 12:00 Of heb ik dat verkeerd verstaan
Werd er weer volle pijp Frysk geluld? :lol:

Maar gaaf, ben benieuwd wat je hier mee vernemen gaat! 2:03 is een serieuze tijd, met hoeveel PK draai je nu?
Hahaha nee hoor....en zelfs dat versta ik meestal wel.
Bij JD draaide hij 314pk/414Nm

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: VW Golf MK2 1.8T - Vrij Rijden TT Assen 05-04-2023 New PR!

Bericht door TurboClouseau » 10 apr 2023, 19:17

Kreeg gisteren nog een leuk filmpje van de Golf door de Geert Timmer:


Hdv
Berichten: 145
Lid geworden op: 03 feb 2019, 15:59

Re: VW Golf MK2 1.8T

Bericht door Hdv » 11 apr 2023, 07:18

TurboClouseau schreef: 05 apr 2023, 22:51 Vandaag naar TT Assen geweest voor een dagje Vrij Rijden. Ik had van tevoren 3 sessies geboekt in de Sport+ klasse, waarbij het me opviel dat er tov andere keren weinig kaarten waren verkocht....zou het dan een keer lekker rustig zijn?

Gisteren het hele span weer klaar gezet, de hele "trackdaystress" to-do lijst afgevinkt en vanmorgen rond 09:00 vertrokken naar het zonnige zuiden.

Ongeveer een uurtje later reden we de paddock op, waar het nog best wel rustig was. Een mooi groot vak opgezocht en daar de Touran met kar geparkeerd, de Golf eraf gereden en wat rondjes gereden op de paddock, zodat de vloeistoffen iets op temperatuur konden komen. Heerlijk om weer eens wat meters te rijden in dat hok...en dan ging het op de paddock nog niet eens snel :D

Mijn 1e sessie was om 11:40, dus ietsje eerder in de auto gestapt en rustig naar de opstelplaats gereden. Een vriendin van mijn vrouw leek het leuk om een keer mee te rijden, dus zij was deze sessie bijrijder. De overige sessies heb ik alleen gereden.

Bij het opstellen werd mijn vermoeden van gisteren al bevestigd...er waren weinig aanmeldingen. Waar normaal 3 rijen dik auto`s staan opgesteld, stond er nu maar 1 rij. Dikke prima, hoe minder auto`s, des te meer kans op een leuke, snelle ronde rijden. De bandenspanning had ik van tevoren al laten zakken naar 1.7bar voor en 1.8bar achter. De vloeistoffen waren nog niet helemaal op temperatuur, dus de eerste meters moest het sowieso nog even rustig aan. Maar na 1 rondje kon het gas er al redelijk op. Ik was sowieso niet van plan om voluit te gaan ivm bijrijder en omdat het de 1e sessie van het jaar was, maar al snel voelde alles alweer redelijk vertrouwd aan. Totdat.....ik na een knal onder de motorkap geen vermogen meer had. In de eerste instantie dacht ik aan een noodloop, waardoor ik de auto even uit- en aanzette, maar dat hielp niet. Toen ik gas gaf, floot hij ook meer dan normaal. Jep, turboslang geploft -> einde sessie voor mij.

Auto rustig naar de paddock gereden en eerst maar eens de bandenspanning gemeten, omdat hij na een aantal rondjes steeds minder stabiel aanvoelde. De druk bleek ook te hoog te zijn, ver boven de 2bar, dus alle banden rondom netjes op 2.0bar gezet.

Goed, dan maar eens onder de kap kijken, daar bleek de eerste slang aan de turbo te zijn gescheurd. Deze 90graden slang zit precies boven het uitlaatspruitstuk en turbo en wordt dus behoorlijk blootgesteld aan hoge temperaturen. Voorheen had ik deze slang altijd ingewikkeld met reflectie-tape, maar vorig jaar heb ik de slang eraf gehad om hem op te meten, zodat ik een paar op voorraad kon leggen...met de gedachte dat deze slang als eerste zou gaan...

Goed....daarna heb ik hem niet meer ingetaped en dit is 2 circuitdagen goed gegaan, maar nu werd het hem schijnbaar toch teveel. Ik had dus gelukkig 2 liggen, waarvan de eerste nu ingezet kon worden. Klein klusje, alleen is alles snoeiheet, wat het tot een leuke uitdaging maakt :D

Auto weer klaar, krentenbol erin, slok drinken en op naar de 2e sessie van die dag! Deze sessie reed ik alleen, met een verse slang op de turbo, de bandjes netjes op spanning, dus het gas kon erop. Tijdens de opwarmronde viel het me op dat de rijder achter mij zich wat liet afzakken, dit heb ik ook gedaan, zodat ik daarna lekker een tijdje op het gas kon. De eerste, snelle ronde van deze sessie was meteen al een 2:03,66, wat meer dan 1 seconde sneller dan mijn PR van vorig jaar (2:04,8), dus dat ging lekker. De 2e snelle ronde was weer ietsje sneller met een 2:03,52. De rondes daarna waren ietsje langzamer maar nog steeds sneller dan vorig jaar....het tempo zat er lekker in zeg maar.

Totdat......ik na een knal onder de motorkap geen vermogen had.....

Jep, wederom dezelfde turboslang, gescheurd aan de onderkant. Oke, nu is het niet leuk meer. Ik had natuurlijk nog 1 slang liggen, maar een keer een sessie volledig uit rijden zou ook wel leuk zijn.

Op de paddock weer de slang vervangen en nog wat opties besproken om de slang wat te beschermen, maar uiteindelijk niet echt wat kunnen doen. De tape had ik niet bij me en inwikkelen met duck-tape of iets anders zag ik eigenlijk ook niet zitten.

Goed....dan maar weer opstellen voor de 3e sessie van de dag. Tja, het was nu niet de vraag of slang nr. 3 zou ploffen, maar meer de vraag wanneer het zou gebeuren. Dat gebeurde dus na 9 minuten. In deze sessie heb ik nog wel een 2:03,78 kunnen rijden, dat dan weer wel.

Al met al wel een super dag gehad en veel leuke mensen gesproken. Het rijden ging ook best oke aan de tijden te zien. Het tempo ligt weer ietsje hoger, maar ik merkte wel dat ik wat slordig reed. Het laat en hard remmen ging prima, maar ik had vaak dat ik nét iets te hard de bocht in ging, waardoor ik onderstuurd de bocht uit ging of in de bocht moest bijremmen om de auto de bocht om te krijgen. Ik heb goede hoop dat dit onderstuur al flink minder wordt door het monteren van de achterste ARB. Dit wou ik afgelopen zondag doen, maar hij paste niet, omdat de einddemper in de weg zat. Daarom ga ik de einddemper er tussenuit slijpen en er een rechte buis tussen lassen. De demper is toch al leeg en doet eigenlijk niet veel meer.

Maar....wat hebben we weer genoten! Het was perfect weer voor een trackday; niet te warm, niet te koud en kurkdroog! Het torretje deed het weer super, al begint de versnellingsbak wel steeds vaker te kraken...haha! Het blijft een genot om de Golf op de kar naar het circuit te rijden en op het eind van de dag weer op de kar te zetten en comfortabel in de Touran naar huis te tokkelen...heerlijk!

To do voor de volgende trackday:

-Einddemper vervangen voor rechte pijp
-Achterste stabilisatorstang plaatsen
-Turboslangen kopen
-Hitteschild maken boven uitlaatspruitstuk en turbo
-Turboslang voorzien van reflecterend materiaal, liefst eenvoudig te demonteren

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Waarom maak je er geen aluminium bocht tussen? Eventueel met 2 aluminium v banden er tussen? Die klemmen zijn goedkoop te halen op ali expres even 2 goeie afdichtingsringen er tussen doen want die vanali gaan lekken boven de 1 bar.
Ik heb nog wel 2 klemmen voor je liggen 3inch.

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 901
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: VW Golf MK2 1.8T - Vrij Rijden TT Assen 05-04-2023 New PR!

Bericht door Estoque » 11 apr 2023, 08:28

Indd, gewoon een aluminium stuk er tussen met 2 V-bands.
Maar please geen AliExpress klemmen.

Allemaal leuk en aardig als je ze er voor het eerst tussen zet, maar na één jaar zijn ze net zo verroest als non-rvs klemmen. Zeker bij auto's die soms buiten overnachten

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: VW Golf MK2 1.8T - Vrij Rijden TT Assen 05-04-2023 New PR!

Bericht door TurboClouseau » 11 apr 2023, 10:08

Kan inderdaad ook. Ik wil het uiteindelijk ombouwen, zodat de buis niet meer over het hete deel heen komt....dus vanaf de turbo over het kleppendeksel naar de andere kant van de FMIC. En dan een ander inlaatspruitstuk kopen met gasklep aan bijrijderszijde. En dan die weer koppelen aan de FMIC. Zo'n andere inlaat heeft qua slangetjes en ook weer voordelen, maar dat wordt weer een project op zich.....dus komt later.

Ik heb nu eerst weer 2 nieuwe slangen besteld en een hitte reflecterende sleeve voor om de slang. Ook is een plaat aluminium onderweg met van die bobbeltjes erin....deze ga ik op maat maken en om het uitlaatspruitstuk heen bouwen om zo de stralingswarmte ook te verminderen.

Persoonlijk denk ik dat dat voldoende is. Ik dit is de eerste keer dat ik 3x achter elkaar zo'n slang laat ploffen.....en daarvoor heb ik het nooit gehad.

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: VW Golf MK2 1.8T - Vrij Rijden TT Assen 05-04-2023 New PR!

Bericht door TurboClouseau » 02 mei 2023, 12:37

De vorige trackday heb ik gereden zonder spoorverbreders achter, om te testen of hij beter de bocht door wou. Voorwielaandrijvers schijnen beter te sturen als de voorkant wat breder staat dan achter. Nou staat mijn Golfje dat wel, maar ik was benieuwd naar het effect bij een nog smallere spoorbreedte aan de achterkant.

Na de trackday doe ik altijd een check van de auto, waar ik onder andere de banden controleer op uiterlijk en slijtagepatroon en de dikte en staat van de remblokken/remschijven. Toen ik de achterste wielen eraf haalde, viel mij een zwart plekje op aan de veerpoot. Er schijnt dus zoveel beweging te zitten in de banden, dat ondanks de speling bij stilstand best veel is, deze in de bochten toch heel lichtjes tegen de veerpoten aanlopen. Het is maar minimaal, maar ik heb gisteren de spoorverbreders toch maar weer teruggeplaatst.

Lijkt ook meteen weer een stuk dikker met de gevulde wielkasten :D

Geen idee of de seconde winst tov vorig jaar kwam door de smallere achterkant....daarvoor rij ik nog niet constant genoeg, maar aanlopende banden is iets wat je niet wilt op het circuit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: VW Golf MK2 1.8T - Vrij Rijden TT Assen 05-04-2023 New PR!

Bericht door TurboClouseau » 02 mei 2023, 14:12

Heb van de vorige trackday wat foto's opgezocht en ingezoomd op het rubber. Daar is ook te zien dat er heel wat beweging in de banden banden zit tijdens het bochtenwerk.

Zie nu ook voor het eerst dat ik sommige bochten op 3 wielen door ga 😁

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: VW Golf MK2 1.8T - Vrij Rijden TT Assen 05-04-2023 New PR!

Bericht door Marc Sierra » 02 mei 2023, 14:28

Alles rijdt in principe sneller met een grotere spoorbreedte. Je hebt dan namelijk minder gewichtsverplaatsing naar het buitenste wiel. Voor een voorwielaandrijver geldt dat op de voorwielen natuurlijk nog extra aangezien die het juist het moeilijkst hebben. Maar als je de auto sneller wil maken moet je volgens mij toch de spoorbreedte aan de voorkant vergroten en niet die aan de achterkant verkleinen.

Het beste kan je volgens mij gaan voor de maximale spoorbreedte voor en ook achter. Als hij dan onder- of overstuurd is kan je de balans altijd nog aanpassen met andere veren en/of stabilisatorstangen.

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: VW Golf MK2 1.8T - Vrij Rijden TT Assen 05-04-2023 New PR!

Bericht door TurboClouseau » 02 mei 2023, 15:06

Heb dit een keer gehoord van iemand die destijds goed presteerde in de toerwagendieselcup en diverse endurance races....dat de FWD's het goed deden bij een brede sporing voor en lekker smal achter.

Mijn huidige setup heeft voor geen spoorverbreders, maar widetrack door het Golf 3 pakket.....en is achter breder door spoorverbreders en Lupo GTI astappen. Het was daarom een snelle wijziging door de spoorverbreders weg te halen.....puur om te kijken of hij minder onderstuur had.

Er zit nu inmiddels een verstelbare ARB aan de achteras.

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: VW Golf MK2 1.8T - Vrij Rijden TT Assen 05-04-2023 New PR!

Bericht door TurboClouseau » 17 aug 2023, 20:03

TurboClouseau schreef: 05 apr 2023, 22:51 To do voor de volgende trackday:

-Einddemper vervangen voor rechte pijp
-Achterste stabilisatorstang plaatsen
-Turboslangen kopen
-Hitteschild maken boven uitlaatspruitstuk en turbo
-Turboslang voorzien van reflecterend materiaal, liefst eenvoudig te demonteren
Inmiddels een paar maandjes verder en het lijstje is inmiddels afgewerkt:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze slang kan meer druk en temperatuur aan. Heb hem opmaat gemaakt en daarna nog ingewikkeld met glasband. Denk dat het nu wel goed blijft. 24 sept gaan we weer rijden in Assen!

Ook nog even de buizen en het kleppendeksel voorzien van een frisse laag zilvergrijs. Ook het oog wil wat :)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3288
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: VW Golf MK2 1.8T - Vrij Rijden TT Assen 05-04-2023 New PR!

Bericht door Martijn M » 18 aug 2023, 08:18

Keurig zo! Lekker pijpje er tussen gebraden :tooth:
Ziet er allemaal netjes uit onder de kap.

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4530
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: VW Golf MK2 1.8T - Vrij Rijden TT Assen 05-04-2023 New PR!

Bericht door Eeuwe » 18 aug 2023, 09:01

Lekker! Mooie modificaties weer, mooi ook dat je alles zelf doet en deels ontwikkelt. Ben benieuwd naar 24 september!

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: VW Golf MK2 1.8T - Vrij Rijden TT Assen 05-04-2023 New PR!

Bericht door TurboClouseau » 25 aug 2023, 17:38

Paar kleine updates:

Het gapende gat in het dashboard waar voorheen de luchtroosters in zaten, heb ik dicht gemaakt met een 2mm aluminium plaat. Hier heb ik vervolgens een degelijke telefoonhouder aan gemonteerd, zodat ik daar mijn rondetijden in de Racechrono app kan aflezen. Tzt komt in dit plaatje nog een OBD schermpje waar ik verschillende parameters, zoals koelvloeistof temperatuur, inlaatspruitstuk temperatuur, turbodruk, etc live kan aflezen

Afbeelding

Tijdens de vorige trackday is er 3x de turboslang geploft. Het lijkt erop dat dit een combinatie was van te hoge druk en temperatuur. De temperatuur onder de kap kan hoger zijn dan voorheen, omdat ik 2 gaten naast de radiateur heb dicht gemaakt, om zo meer lucht door de radiateur te krijgen.

De turbodruk was hoger dan normaal, dit was te zien op de onboards. Afsteldruk bij JD Engineering was 1.55bar, maar de manometer in het dashboard zat regelmatig rond 1.7bar met uitschieters richting de 2bar.

Dit heb ik eigenlijk elk jaar en wordt veroorzaakt door de N75 solenoïd. Ik heb deze een keer vervangen na de tuning en toen regelde hij rond 1.2bar. Het lijkt er dus op dat de N75 die er bij JD op zat ook al gaar was. Maar elke trackday werd de turbodruk ietsje hoger. Totdat ik een nieuwe moest monteren ivm te hoge druk. Vervolgens regelde hij weer rond 1.2bar 😅

Aangezien die dingen het dus nog geen jaar uithouden bij mij en 88eu kosten bij de dealer, ben ik gaan zoeken naar een alternatief: N75 van AliExpress voor 3eu. Om deze te testen heb ik de golf ontschorst en weer verzekerd, zodat ik weer de openbare weg op mocht. Dit is net even wat fijner dan er pas achter komen tijdens de 20min sessies op het circuit. Heb voor op straat nu ook de Textar remblokken in de Porsche klauwen zitten ipv de dure DS3000's.

De Chinese N75 zit er nu tussen en regelde tijdens de testrit net als een nieuwe, originele rond de 1.2bar. Great succes! Heb meteen 2 extra besteld die mee gaan naar de trackdays in de spareparts kist. Door de preload van de wastegate actuator iets te verhogen kan ik hem rond 1.5bar krijgen en dan is ie weer op JD spec: 314pk/414Nm

Om hem qua geluid streetlegal te maken heb ik een goedkoop uitlaatsysteem gekocht met 3 dempers. Dit zou dan mijn straat-uitlaat worden, maar zoals altijd lopen er bij een project auto de dingen anders. De uitlaat bleek niet te passen...ik dacht dat het een snelle plug&play zou zijn, maar de voorpijp bleek te kort en de middendemper pastte niet ivm de antisurgetank. Dus, de flex er maar in en de einddemper passend gemaakt op de custom 2.5" uitlaatpijp met stukjes pijp van de middendemper en voorpijp...haha.

Het is dus nu een kwestie van wisselen van einddemper/-pijp om hem streetlegal te maken...maar het geluid is nu echt leuk...en de looks ook, waardoor ik het lekker zo laat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat heb ik het rijden op de openbare weg in dit ding gemist zeg! Zelfs met 1.2bar boost blijft het een kanon...accelereren met je dikke teen ipv met je platte voet!

Afbeelding

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2249
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: VW Golf MK2 1.8T - 25-08-2023 Tijdelijk streetlegal!

Bericht door jos_br » 25 aug 2023, 20:28

Wordt een geniale auto zo, vooral de progressie steeds weer is echt leuk!

Jos.

Paul S
Berichten: 464
Lid geworden op: 09 mei 2016, 18:37

Re: VW Golf MK2 1.8T - 25-08-2023 Tijdelijk streetlegal!

Bericht door Paul S » 26 aug 2023, 09:07

Blijft inderdaad een leuk topic voor bij te houden.

Op hoeveel graad negatief staat die momenteel aan de voorzijde? Lijkt namelijk behoorlijk zo op de laatste foto.

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: VW Golf MK2 1.8T - 25-08-2023 Tijdelijk streetlegal!

Bericht door TurboClouseau » 26 aug 2023, 09:39

Thanks mannen!

@Paul: -3°

Paul S
Berichten: 464
Lid geworden op: 09 mei 2016, 18:37

Re: VW Golf MK2 1.8T - 25-08-2023 Tijdelijk streetlegal!

Bericht door Paul S » 03 sep 2023, 08:42

-3 is behoorlijk. Merk je er met rechtuit acceleren iets van t.o.v. minder camber?

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: VW Golf MK2 1.8T - 25-08-2023 Tijdelijk streetlegal!

Bericht door TurboClouseau » 17 sep 2023, 13:09

Paul S schreef: 03 sep 2023, 08:42 -3 is behoorlijk. Merk je er met rechtuit acceleren iets van t.o.v. minder camber?
Niet met huidige setup (banden, uitlijning, vermogen). Maar rechtuit heeft ie opzich grip genoeg met de AR1's. De 1e en 2e versnellings is natuurlijk kansloos, maar op het circuit staat ie minimaal in z'n 3.

Inmiddels is de eerste volle brandstoftank verstookt....af en toe naar het werk, stukje touren met de kids of met het hele gezin op pad met de cabrio en racer. Heb dit wel gemist hoor. Hij voelt ook een stuk directer en strakker bij bochtenwerk sinds de stabi achter eronder zit. en dan staat ie nog niet eens op de stijfste stand. Ben echt heel benieuwd hoe het volgende week gaat in Assen.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: VW Golf MK2 1.8T - 25-08-2023 Tijdelijk streetlegal!

Bericht door TurboClouseau » 22 sep 2023, 18:40

Tijdens het strakker zetten van de wastegate actuator laatst, bleek ik iets fout te hebben gedaan. Ik dacht dat hij strakker werd, maar het asje draaide mee en dat heb ik niet gezet. Ik vond het ook al zo vreemd dat de turbodruk niet hoger werd. Ik ben er toen mee gestopt, omdat de ECU ook wat klop registreerde en daarom de timing wat terugdraaide. Het was toen ook +30°C en er zat wat oudere brandstof in. Nu met dezelfde turbodruk, frisse peut en lagere buitentemperatuur registreerde hij het niet, dus ben ik de actuator weer wat strakker gaan draaien....nu zonder het asje mee te laten draaien. Hij zit nu nét onder de gevraagde 2500mbar (absoluut), dus hij zou iets minder vermogen draaien dan 314pk, maar ik vind het wel prima zo. Hieronder 2 grafiekjes die ik heb gemaakt met de logjes van laatst en vandaag. Op de rechter kan je zien dat hij een stuk dichter ligt bij de grafiek van de gewenste turbodruk:

Afbeelding

Verder staat het Golfje er weer klaar voor; de 6punts Schroth gordel zit op z'n plek, de Ferodo DS3000's zitten weer in de Porsche remklauwen en de tank zit vol met een fris mengseltje rocketfuel! De kratjes met gereedschap en reserve onderdelen staan klaar. Morgen maar ff wassen en dan kan ie op de kar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verder nog een mooi cadeautje gekregen van de vrouw:

Afbeelding

Als afsluitertje van deze update een 0-200km/h filmpje:


Gebruikersavatar
PeterM
Berichten: 464
Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
Locatie: Drenthe

Re: VW Golf MK2 1.8T - 22-09-2023 Komende zondag @ Vrij Rijden TT Assen

Bericht door PeterM » 22 sep 2023, 21:21

Die gaat lekker af, veel plezier zondag!

Paul S
Berichten: 464
Lid geworden op: 09 mei 2016, 18:37

Re: VW Golf MK2 1.8T - 22-09-2023 Komende zondag @ Vrij Rijden TT Assen

Bericht door Paul S » 23 sep 2023, 07:40

Zit een lekker tempo in !

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berry1000RR, Eeuwe, Gijzert, Marc Sierra, Semrush [Bot], smiley en 106 gasten