VW Golf MK2 1.8T - 1e trackday van 2024 is een feit!

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

VW Golf MK2 1.8T - 1e trackday van 2024 is een feit!

Bericht door TurboClouseau » 22 feb 2018, 23:48

In dit topic zal ik de de bouw bijhouden van mij Golf 2 van snelle daily naar volwaardige tracktool. In 2017 heb ik de standaard Golf 2 1.3 uit 1988 omgebouwd naar 1.8T met 225pk en laten omkeuren bij de RDW. Vanaf toen is het avontuur begonnen:

[Afbeelding

Spec's (Laatst geüpdatet: 20-04-2023)

Basis:
VW Golf MK2 uit 1988 1.3carb met 120d km.

Motorisch:
1.8T APX 225pk/280Nm met 37000km
Stage 3 JD Engineering software 314pk/414Nm
K04 hybride turbo built by Speedshop ter Stege
Omgebouwd naar wideband ECU
Afgesteld op 98octaan en 10% bio-ethanol
Audi R8 bobines
Custom aanzuigbuis tussen turbo en luchtfilter
K&N luchtfilter 4"
FMIC 550x300
Alle slangen (IC en KVS ) vervangen door silicone
Mocal olie koeler
Vibra-Technic Competition motorsteunen rondom
Spal koelventilator
VW Sharan inlaatspruitstuk
G60 vliegwiel
NRC sinterplaat koppeling tot 475Nm
02A versnellingsbak standaard

BRANDSTOFVOORZIENING
Golf 2 1.3i benzinetank met lagedruk opvoerpomp
Surgetank met BOSCH 044 hogedrukpomp
BOSCH Motorsport benzinefilter
4bar drukregelaar
Standaard 386cc injectoren

UITLAAT
Alles custom gemaakt van losse RVS delen
3" downpipe met na de flex een verloop naar 2.5"
Vanaf de flex een 2.5" buis tot aan de achterkant

ONDERSTEL
AP schroefset
VR6 toplagers
Corrado G60 fusees
Alle wielophangingrubbers vervangen door Powerflex
Widetrack voorzijde (Golf 3 draagarmen, aandrijfassen en stuurstangen)
Golf 2 GTI stabilisatorstang voorzijde
H&R 28mm verstelbare stabilisatorstang achter
EVO Corse SanRemo 15x7 velgen matzwart
Nankang AR1 225/45R15 voorzijde
Nankang AR1 205/50R15 achterzijde

REMMEN
Originele Golf 2 1.3 rembekrachtiger
22.2mm hoofdremcilinder
Peugeot 205 GTI remdrukbegrenzers ivm schijven achter
Goodridge remslangen rondom
300mm Renault Megane Scenic schijven voor
Ferodo DS3000 remblokken voor
Gereviseerde Corrado G60 remklauwen voor
232mm Golf 4 Brembo remschijven achter
Budget remblok achter ivm niet teveel remkracht achter
Lupo GTI adapters voor de remklauwen achter
Golf 4 remklauwen achter

INTERIEUR
Volledig gestript interieur. Geen bekleding of isolatie
Sparco EVO kuipstoelen
OMP 3" 4punts gordels voor trackday
Standaard Golf 2 gordels voor straatgebruik
Heigo rolkooi
Harness bar tussen de achterste wielkasten gelast
Audi TT elektronisch gaspedaal
3 VDO meters (oliedruk, olie temperatuur, turbodruk)

CARROSSERIE
Matzwart gerold (Schoolbordverf Action)
Custom made 1-arm ruitenwisser
Wielranden rondom uitgeslepen en gelast
Raamband ivm ontbreken zonnekleppen

Totaal gewicht incl volle tank: 950kg
Laatst gewijzigd door TurboClouseau op 03 mar 2024, 10:32, 49 keer totaal gewijzigd.

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: VW Golf MKII 1.8T

Bericht door Knot » 22 feb 2018, 23:55

Stoer ding... nog 1 zoon en dan ben je er ;)

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: VW Golf MKII 1.8T

Bericht door TurboClouseau » 22 feb 2018, 23:58

Knot schreef: 22 feb 2018, 23:55 Stoer ding... nog 1 zoon en dan ben je er ;)
Hahaha, nee hoor.....3 is genoeg! Knoop erin! :tooth:

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: VW Golf MKII 1.8T

Bericht door Knot » 23 feb 2018, 00:05

Daltons :)

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: VW Golf MKII 1.8T

Bericht door Mike R32 » 23 feb 2018, 00:21

:D

Gebruikersavatar
hans33sw
Berichten: 91
Lid geworden op: 13 apr 2016, 09:13
Auto: 2x 33, 304, 205, '17 Megane

Re: VW Golf MKII 1.8T

Bericht door hans33sw » 23 feb 2018, 00:51

Gaaf! Bedacht me laatst dat je bijna geen 2tjes meer op de weg tegen komt. Vindt ze stiekem wel mooi als ze zo kaal mogelijk zijn. Zonder verbreders of bumper toevoegingen etc. Ietsje omlaag, period velgen. Maargoed, er bestaat meer moois zoals jij laat zien. Blokje is erg netjes ingebouwd! Veel plezier er mee en ben reuze benieuwd naar je volgende stappen!

Wat voor onderstel zit er onder eigenlijk?

Online
Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12743
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: VW Golf MKII 1.8T

Bericht door MartijnGizmo » 23 feb 2018, 10:06

Heel gaaf, maar dat wist je al! :thumbup:
Rene-RS schreef: 22 feb 2018, 23:48 Tot die tijd is het ook genieten, want ik rij er elke dag mee naar mijn werk.
Dat wist ik dan weer niet! :headbang:

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: VW Golf MKII 1.8T

Bericht door Riceaux » 23 feb 2018, 10:36

Erg gaaf! Nog verdere tuningsplannen voor de 20VT? :df:

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: VW Golf MKII 1.8T

Bericht door Crookie » 23 feb 2018, 10:43

Leuk om weer wat te lezen van je project. Rijdt de Passat nog?

indobesar
Berichten: 9976
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: VW Golf MKII 1.8T

Bericht door indobesar » 23 feb 2018, 10:57

Gaaf!
Die lupo herinner ik me wel goed. Tof ding was dat!

Nog foto’s van de bouw?

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: VW Golf MKII 1.8T

Bericht door Niels » 23 feb 2018, 12:33

Ik reed gisteren nog achter een zwarte Lupo op de A7 richting Zuidbroek. Kenteken begon met 44, gewoon 1.4 op de klep :D Toen het ding me naderde had ik al een gevoel dat het allemaal niet standaard was maar toen ie voor mij op het gas ging.. :gek: Minimaal een 20VT met additioneel sleutelwerk in het vooronder :lol:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: VW Golf MKII 1.8T

Bericht door Martijn_bmw » 23 feb 2018, 12:35

leuk dat je toch weer post! vond het toen al een gaaf project en leuk om weer te volgen :)

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: VW Golf MKII 1.8T

Bericht door Mike R32 » 23 feb 2018, 12:38

Heb eens meegereden in een Golf 2 GTI met 2.0 TFSI S3 motor met DSG. Dat ding ging als de brandweer. Zelfde eigenaar heeft ook een Golf Rallye met Audi TT RS motor en DSG.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: VW Golf MKII 1.8T

Bericht door Niels » 23 feb 2018, 13:01

Prachtige projecten! Ik lees op het Volksforum ook graag die project topics door van Dutchbuild e.d. prachtig wat die mannen doen!

De Golf 2 heb ik altijd het mooiste gevonden eigenlijk, ik zou er zelf alleen (natuurlijk) een VR6 in lepelen :D

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: VW Golf MKII 1.8T

Bericht door Martijn_bmw » 23 feb 2018, 13:07

ja die VR6 klinkt zo gaaf, zou ik ook we heel erg leuk vinden golf II met VR6 blok.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: VW Golf MKII 1.8T

Bericht door Niels » 23 feb 2018, 13:10

Ik snap de keuze voor een 20VT ook zeker wel hoor. Minder gewicht en veel meer potentie natuurlijk. Dat zal in de lichte Golf ook heel veel fun geven :df:

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: VW Golf MKII 1.8T

Bericht door TurboClouseau » 23 feb 2018, 15:44

Bedankt allen!
hans33sw schreef: 23 feb 2018, 00:51Wat voor onderstel zit er onder eigenlijk?
AP schroefset, alles in Powerflex paars, Golf 2 G60 remmen voor met EBC yellowstuff, Golf 4 remmen achter, goodridge remslangen rondom
Riceaux schreef: 23 feb 2018, 10:36 Erg gaaf! Nog verdere tuningsplannen voor de 20VT? :df:
Voorlopig zo maar ff rijden en wat kinderziektes verhelpen (olie- en watertemperatuur).....maar uiteindelijk krijgt ie natuurlijk wel een keer een JD kuurtje!
Crookie schreef: 23 feb 2018, 10:43 Leuk om weer wat te lezen van je project. Rijdt de Passat nog?
Ja zeker! Nog 3000km en dan staat ie op 400 000km!
indobesar schreef: 23 feb 2018, 10:57 Gaaf!
Die lupo herinner ik me wel goed. Tof ding was dat!

Nog foto’s van de bouw?
plaats ik later ff....komt goed!
Niels schreef: 23 feb 2018, 13:10 Ik snap de keuze voor een 20VT ook zeker wel hoor. Minder gewicht en veel meer potentie natuurlijk. Dat zal in de lichte Golf ook heel veel fun geven :df:
Dat geeft het idd! Maar het geluid van een VR6 of R32 blijft mooier!

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: VW Golf MKII 1.8T

Bericht door Crookie » 23 feb 2018, 17:16

Hoe rijd het powerflex paars? Ondervind je veel rij-geluid?

Gebruikersavatar
Mrton
Berichten: 785
Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05

Re: VW Golf MKII 1.8T

Bericht door Mrton » 23 feb 2018, 21:37

20VT for the win! Briljant blok. Zeker omdat het een normale motor betreft die in normale auto's geleverd werd. En vrij probleemloos.

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: VW Golf MKII 1.8T

Bericht door TurboClouseau » 23 feb 2018, 22:15

Crookie schreef: 23 feb 2018, 17:16 Hoe rijd het powerflex paars? Ondervind je veel rij-geluid?
Rijdt prima hoor! Iets stugger dan ik gewend ben. Rijgeluid is er wel, maar dat kan ook komen van de banden (Toyo Proxes R1R)

Goed, even wat fotootjes....beetje auto-/trackhistorie:

Golfje 4 TDI 90 PK met JD chip -> 120pk, vaste KW set en 18" RH Porsche wielen. 1x TT Assen en 6 rondes Nordschleife:

Afbeelding

VW Lupo 1.0 met K&N 57i kitje....brulde daardoor heerlijk. FK Silverline schroefset met instelbare Koni`s. 1x TT Assen:

Afbeelding

Golf 2 1.6 8V met Weber DTML carb. 2x Carbagerun overleefd, 2 rondes Nordschleife, 2x TT Assen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan nog onze family-bak; de Passat 3BG 1.9 TDI PD met bijna 4ton op de klok. 1 ronde Nordschleife:

Afbeelding

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: VW Golf MKII 1.8T

Bericht door TurboClouseau » 23 feb 2018, 22:35

Nog een beetje Driving-Fun:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: VW Golf MKII 1.8T

Bericht door TurboClouseau » 23 feb 2018, 23:16

Lupo de deur uit gedaan en de tor in de Golf gehangen....toen moesten er nog heel wat onderdeeltjes verzameld worden:

Afbeelding

En een paar jaar later lag het er dan zo in, met G60 remmen, VR6 tank, etc, etc:

Afbeelding

Dus...alles maar demonteren om te schuren, stralen, borstelen, spuiten:

Afbeelding

Afbeelding

Hmm..toch wel heul, heul erg rot:

Afbeelding

Dus:

Afbeelding

En een "nieuwe" opgehaald....hele mooie basis met weinig roest:

Afbeelding

Torretje gestript en in de bok gehangen, poetsen en weer opbouwen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Van 2 versnellingsbakken 1 goede gemaakt en opgeknapt:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Achteras weer netjes en voorzien van wat upgrades:

Afbeelding

Afbeelding

Voorwielophanging weer netjes:

Afbeelding

Bak aan de tor:

Afbeelding

En toen de kabelboom.....een klus waar ik best tegenop zag, maar uiteindelijk veel lol in heb gehad om alles uit te zoeken aan de hand van de schema`s. Eerst alle tape eraf halen, dan alles uitzoeken en nalopen en dan eruit knippen wat overbodig is. Leuk klusje!

Afbeelding

Afbeelding

Setje Toyo Proxes R1R gekocht in de maat 195/50/15 en om de Evo Corse SanRemo wielen laten trekken:

Afbeelding

En toen was alles weer netjes! Dus de Golf geschorst en begonnen met de ombouw:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bijna klaar, hier had de motor al even gedraaid:

Afbeelding

Bij een kameraad van me de remmerij mogen doen op zijn brug....werkt net ff wat prettiger dan op de oprit:

Afbeelding

Afbeelding

En toen was het dan zover! Ik had niet gedacht dat het me nog zou lukken voor 2018, maar het is toch gelukt! In december naar RDW in Heerenveen geweest voor omkeuren:

Afbeelding

Hoppa......165KW op kenteken!

Afbeelding


Eerste updates van 2018, een grotere SPAL ventilator ivm oplopend KVS temperatuur bij stilstand...en omdat ik de originele oliekoeler/heater heb verwijderd, een externe MOCAL oliekoeler gekocht:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: VW Golf MKII 1.8T

Bericht door Spijkerhard » 23 feb 2018, 23:39

Indrukwekkend! TOP!

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: VW Golf MKII 1.8T

Bericht door Crookie » 24 feb 2018, 14:28

Gaaaaf. Oprecht een leuke auto.

jacobt
Berichten: 1166
Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
Locatie: 997.2 Gt3

Re: VW Golf MKII 1.8T

Bericht door jacobt » 25 feb 2018, 07:57

Wat een mooi project. Nooit geweten dat er in Middelstum zulke enthousiastelingen wonen.
Wij kennen elkaar niet toch?
Zodra het mooi weer wordt maar eens kennismaken en elkaars hobby auto's bekijken👍

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Godspeed, ParaChris, Semrush [Bot], SvB, Vanreijmersdal en 65 gasten