VW Golf MK2 1.8T - 1e trackday van 2024 is een feit!
- TurboClouseau
- Berichten: 2026
- Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
- Locatie: Grunn
VW Golf MK2 1.8T - 1e trackday van 2024 is een feit!
In dit topic zal ik de de bouw bijhouden van mij Golf 2 van snelle daily naar volwaardige tracktool. In 2017 heb ik de standaard Golf 2 1.3 uit 1988 omgebouwd naar 1.8T met 225pk en laten omkeuren bij de RDW. Vanaf toen is het avontuur begonnen:
[
Spec's (Laatst geüpdatet: 20-04-2023)
Basis:
VW Golf MK2 uit 1988 1.3carb met 120d km.
Motorisch:
1.8T APX 225pk/280Nm met 37000km
Stage 3 JD Engineering software 314pk/414Nm
K04 hybride turbo built by Speedshop ter Stege
Omgebouwd naar wideband ECU
Afgesteld op 98octaan en 10% bio-ethanol
Audi R8 bobines
Custom aanzuigbuis tussen turbo en luchtfilter
K&N luchtfilter 4"
FMIC 550x300
Alle slangen (IC en KVS ) vervangen door silicone
Mocal olie koeler
Vibra-Technic Competition motorsteunen rondom
Spal koelventilator
VW Sharan inlaatspruitstuk
G60 vliegwiel
NRC sinterplaat koppeling tot 475Nm
02A versnellingsbak standaard
BRANDSTOFVOORZIENING
Golf 2 1.3i benzinetank met lagedruk opvoerpomp
Surgetank met BOSCH 044 hogedrukpomp
BOSCH Motorsport benzinefilter
4bar drukregelaar
Standaard 386cc injectoren
UITLAAT
Alles custom gemaakt van losse RVS delen
3" downpipe met na de flex een verloop naar 2.5"
Vanaf de flex een 2.5" buis tot aan de achterkant
ONDERSTEL
AP schroefset
VR6 toplagers
Corrado G60 fusees
Alle wielophangingrubbers vervangen door Powerflex
Widetrack voorzijde (Golf 3 draagarmen, aandrijfassen en stuurstangen)
Golf 2 GTI stabilisatorstang voorzijde
H&R 28mm verstelbare stabilisatorstang achter
EVO Corse SanRemo 15x7 velgen matzwart
Nankang AR1 225/45R15 voorzijde
Nankang AR1 205/50R15 achterzijde
REMMEN
Originele Golf 2 1.3 rembekrachtiger
22.2mm hoofdremcilinder
Peugeot 205 GTI remdrukbegrenzers ivm schijven achter
Goodridge remslangen rondom
300mm Renault Megane Scenic schijven voor
Ferodo DS3000 remblokken voor
Gereviseerde Corrado G60 remklauwen voor
232mm Golf 4 Brembo remschijven achter
Budget remblok achter ivm niet teveel remkracht achter
Lupo GTI adapters voor de remklauwen achter
Golf 4 remklauwen achter
INTERIEUR
Volledig gestript interieur. Geen bekleding of isolatie
Sparco EVO kuipstoelen
OMP 3" 4punts gordels voor trackday
Standaard Golf 2 gordels voor straatgebruik
Heigo rolkooi
Harness bar tussen de achterste wielkasten gelast
Audi TT elektronisch gaspedaal
3 VDO meters (oliedruk, olie temperatuur, turbodruk)
CARROSSERIE
Matzwart gerold (Schoolbordverf Action)
Custom made 1-arm ruitenwisser
Wielranden rondom uitgeslepen en gelast
Raamband ivm ontbreken zonnekleppen
Totaal gewicht incl volle tank: 950kg
[
Spec's (Laatst geüpdatet: 20-04-2023)
Basis:
VW Golf MK2 uit 1988 1.3carb met 120d km.
Motorisch:
1.8T APX 225pk/280Nm met 37000km
Stage 3 JD Engineering software 314pk/414Nm
K04 hybride turbo built by Speedshop ter Stege
Omgebouwd naar wideband ECU
Afgesteld op 98octaan en 10% bio-ethanol
Audi R8 bobines
Custom aanzuigbuis tussen turbo en luchtfilter
K&N luchtfilter 4"
FMIC 550x300
Alle slangen (IC en KVS ) vervangen door silicone
Mocal olie koeler
Vibra-Technic Competition motorsteunen rondom
Spal koelventilator
VW Sharan inlaatspruitstuk
G60 vliegwiel
NRC sinterplaat koppeling tot 475Nm
02A versnellingsbak standaard
BRANDSTOFVOORZIENING
Golf 2 1.3i benzinetank met lagedruk opvoerpomp
Surgetank met BOSCH 044 hogedrukpomp
BOSCH Motorsport benzinefilter
4bar drukregelaar
Standaard 386cc injectoren
UITLAAT
Alles custom gemaakt van losse RVS delen
3" downpipe met na de flex een verloop naar 2.5"
Vanaf de flex een 2.5" buis tot aan de achterkant
ONDERSTEL
AP schroefset
VR6 toplagers
Corrado G60 fusees
Alle wielophangingrubbers vervangen door Powerflex
Widetrack voorzijde (Golf 3 draagarmen, aandrijfassen en stuurstangen)
Golf 2 GTI stabilisatorstang voorzijde
H&R 28mm verstelbare stabilisatorstang achter
EVO Corse SanRemo 15x7 velgen matzwart
Nankang AR1 225/45R15 voorzijde
Nankang AR1 205/50R15 achterzijde
REMMEN
Originele Golf 2 1.3 rembekrachtiger
22.2mm hoofdremcilinder
Peugeot 205 GTI remdrukbegrenzers ivm schijven achter
Goodridge remslangen rondom
300mm Renault Megane Scenic schijven voor
Ferodo DS3000 remblokken voor
Gereviseerde Corrado G60 remklauwen voor
232mm Golf 4 Brembo remschijven achter
Budget remblok achter ivm niet teveel remkracht achter
Lupo GTI adapters voor de remklauwen achter
Golf 4 remklauwen achter
INTERIEUR
Volledig gestript interieur. Geen bekleding of isolatie
Sparco EVO kuipstoelen
OMP 3" 4punts gordels voor trackday
Standaard Golf 2 gordels voor straatgebruik
Heigo rolkooi
Harness bar tussen de achterste wielkasten gelast
Audi TT elektronisch gaspedaal
3 VDO meters (oliedruk, olie temperatuur, turbodruk)
CARROSSERIE
Matzwart gerold (Schoolbordverf Action)
Custom made 1-arm ruitenwisser
Wielranden rondom uitgeslepen en gelast
Raamband ivm ontbreken zonnekleppen
Totaal gewicht incl volle tank: 950kg
Laatst gewijzigd door TurboClouseau op 03 mar 2024, 10:32, 49 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: VW Golf MKII 1.8T
Stoer ding... nog 1 zoon en dan ben je er
- TurboClouseau
- Berichten: 2026
- Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
- Locatie: Grunn
-
- Berichten: 6276
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
- Locatie: Noord Oost boven Opatija.
- hans33sw
- Berichten: 91
- Lid geworden op: 13 apr 2016, 09:13
- Auto: 2x 33, 304, 205, '17 Megane
Re: VW Golf MKII 1.8T
Gaaf! Bedacht me laatst dat je bijna geen 2tjes meer op de weg tegen komt. Vindt ze stiekem wel mooi als ze zo kaal mogelijk zijn. Zonder verbreders of bumper toevoegingen etc. Ietsje omlaag, period velgen. Maargoed, er bestaat meer moois zoals jij laat zien. Blokje is erg netjes ingebouwd! Veel plezier er mee en ben reuze benieuwd naar je volgende stappen!
Wat voor onderstel zit er onder eigenlijk?
Wat voor onderstel zit er onder eigenlijk?
- MartijnGizmo
- Berichten: 12751
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: VW Golf MKII 1.8T
Erg gaaf! Nog verdere tuningsplannen voor de 20VT?
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: VW Golf MKII 1.8T
Leuk om weer wat te lezen van je project. Rijdt de Passat nog?
-
- Berichten: 9980
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
- Contacteer:
Re: VW Golf MKII 1.8T
Gaaf!
Die lupo herinner ik me wel goed. Tof ding was dat!
Nog foto’s van de bouw?
Die lupo herinner ik me wel goed. Tof ding was dat!
Nog foto’s van de bouw?
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: VW Golf MKII 1.8T
Ik reed gisteren nog achter een zwarte Lupo op de A7 richting Zuidbroek. Kenteken begon met 44, gewoon 1.4 op de klep Toen het ding me naderde had ik al een gevoel dat het allemaal niet standaard was maar toen ie voor mij op het gas ging.. Minimaal een 20VT met additioneel sleutelwerk in het vooronder
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26739
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: VW Golf MKII 1.8T
leuk dat je toch weer post! vond het toen al een gaaf project en leuk om weer te volgen
-
- Berichten: 6276
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
- Locatie: Noord Oost boven Opatija.
Re: VW Golf MKII 1.8T
Heb eens meegereden in een Golf 2 GTI met 2.0 TFSI S3 motor met DSG. Dat ding ging als de brandweer. Zelfde eigenaar heeft ook een Golf Rallye met Audi TT RS motor en DSG.
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: VW Golf MKII 1.8T
Prachtige projecten! Ik lees op het Volksforum ook graag die project topics door van Dutchbuild e.d. prachtig wat die mannen doen!
De Golf 2 heb ik altijd het mooiste gevonden eigenlijk, ik zou er zelf alleen (natuurlijk) een VR6 in lepelen
De Golf 2 heb ik altijd het mooiste gevonden eigenlijk, ik zou er zelf alleen (natuurlijk) een VR6 in lepelen
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26739
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: VW Golf MKII 1.8T
ja die VR6 klinkt zo gaaf, zou ik ook we heel erg leuk vinden golf II met VR6 blok.
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: VW Golf MKII 1.8T
Ik snap de keuze voor een 20VT ook zeker wel hoor. Minder gewicht en veel meer potentie natuurlijk. Dat zal in de lichte Golf ook heel veel fun geven
- TurboClouseau
- Berichten: 2026
- Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
- Locatie: Grunn
Re: VW Golf MKII 1.8T
Bedankt allen!
AP schroefset, alles in Powerflex paars, Golf 2 G60 remmen voor met EBC yellowstuff, Golf 4 remmen achter, goodridge remslangen rondom
Voorlopig zo maar ff rijden en wat kinderziektes verhelpen (olie- en watertemperatuur).....maar uiteindelijk krijgt ie natuurlijk wel een keer een JD kuurtje!
Ja zeker! Nog 3000km en dan staat ie op 400 000km!
plaats ik later ff....komt goed!
Dat geeft het idd! Maar het geluid van een VR6 of R32 blijft mooier!
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: VW Golf MKII 1.8T
Hoe rijd het powerflex paars? Ondervind je veel rij-geluid?
- Mrton
- Berichten: 785
- Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05
Re: VW Golf MKII 1.8T
20VT for the win! Briljant blok. Zeker omdat het een normale motor betreft die in normale auto's geleverd werd. En vrij probleemloos.
- TurboClouseau
- Berichten: 2026
- Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
- Locatie: Grunn
Re: VW Golf MKII 1.8T
Rijdt prima hoor! Iets stugger dan ik gewend ben. Rijgeluid is er wel, maar dat kan ook komen van de banden (Toyo Proxes R1R)
Goed, even wat fotootjes....beetje auto-/trackhistorie:
Golfje 4 TDI 90 PK met JD chip -> 120pk, vaste KW set en 18" RH Porsche wielen. 1x TT Assen en 6 rondes Nordschleife:
VW Lupo 1.0 met K&N 57i kitje....brulde daardoor heerlijk. FK Silverline schroefset met instelbare Koni`s. 1x TT Assen:
Golf 2 1.6 8V met Weber DTML carb. 2x Carbagerun overleefd, 2 rondes Nordschleife, 2x TT Assen:
En dan nog onze family-bak; de Passat 3BG 1.9 TDI PD met bijna 4ton op de klok. 1 ronde Nordschleife:
- TurboClouseau
- Berichten: 2026
- Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
- Locatie: Grunn
Re: VW Golf MKII 1.8T
Nog een beetje Driving-Fun:
- TurboClouseau
- Berichten: 2026
- Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
- Locatie: Grunn
Re: VW Golf MKII 1.8T
Lupo de deur uit gedaan en de tor in de Golf gehangen....toen moesten er nog heel wat onderdeeltjes verzameld worden:
En een paar jaar later lag het er dan zo in, met G60 remmen, VR6 tank, etc, etc:
Dus...alles maar demonteren om te schuren, stralen, borstelen, spuiten:
Hmm..toch wel heul, heul erg rot:
Dus:
En een "nieuwe" opgehaald....hele mooie basis met weinig roest:
Torretje gestript en in de bok gehangen, poetsen en weer opbouwen:
Van 2 versnellingsbakken 1 goede gemaakt en opgeknapt:
Achteras weer netjes en voorzien van wat upgrades:
Voorwielophanging weer netjes:
Bak aan de tor:
En toen de kabelboom.....een klus waar ik best tegenop zag, maar uiteindelijk veel lol in heb gehad om alles uit te zoeken aan de hand van de schema`s. Eerst alle tape eraf halen, dan alles uitzoeken en nalopen en dan eruit knippen wat overbodig is. Leuk klusje!
Setje Toyo Proxes R1R gekocht in de maat 195/50/15 en om de Evo Corse SanRemo wielen laten trekken:
En toen was alles weer netjes! Dus de Golf geschorst en begonnen met de ombouw:
Bijna klaar, hier had de motor al even gedraaid:
Bij een kameraad van me de remmerij mogen doen op zijn brug....werkt net ff wat prettiger dan op de oprit:
En toen was het dan zover! Ik had niet gedacht dat het me nog zou lukken voor 2018, maar het is toch gelukt! In december naar RDW in Heerenveen geweest voor omkeuren:
Hoppa......165KW op kenteken!
Eerste updates van 2018, een grotere SPAL ventilator ivm oplopend KVS temperatuur bij stilstand...en omdat ik de originele oliekoeler/heater heb verwijderd, een externe MOCAL oliekoeler gekocht:
En een paar jaar later lag het er dan zo in, met G60 remmen, VR6 tank, etc, etc:
Dus...alles maar demonteren om te schuren, stralen, borstelen, spuiten:
Hmm..toch wel heul, heul erg rot:
Dus:
En een "nieuwe" opgehaald....hele mooie basis met weinig roest:
Torretje gestript en in de bok gehangen, poetsen en weer opbouwen:
Van 2 versnellingsbakken 1 goede gemaakt en opgeknapt:
Achteras weer netjes en voorzien van wat upgrades:
Voorwielophanging weer netjes:
Bak aan de tor:
En toen de kabelboom.....een klus waar ik best tegenop zag, maar uiteindelijk veel lol in heb gehad om alles uit te zoeken aan de hand van de schema`s. Eerst alle tape eraf halen, dan alles uitzoeken en nalopen en dan eruit knippen wat overbodig is. Leuk klusje!
Setje Toyo Proxes R1R gekocht in de maat 195/50/15 en om de Evo Corse SanRemo wielen laten trekken:
En toen was alles weer netjes! Dus de Golf geschorst en begonnen met de ombouw:
Bijna klaar, hier had de motor al even gedraaid:
Bij een kameraad van me de remmerij mogen doen op zijn brug....werkt net ff wat prettiger dan op de oprit:
En toen was het dan zover! Ik had niet gedacht dat het me nog zou lukken voor 2018, maar het is toch gelukt! In december naar RDW in Heerenveen geweest voor omkeuren:
Hoppa......165KW op kenteken!
Eerste updates van 2018, een grotere SPAL ventilator ivm oplopend KVS temperatuur bij stilstand...en omdat ik de originele oliekoeler/heater heb verwijderd, een externe MOCAL oliekoeler gekocht:
- Spijkerhard
- Berichten: 4046
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Re: VW Golf MKII 1.8T
Indrukwekkend! TOP!
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: VW Golf MKII 1.8T
Gaaaaf. Oprecht een leuke auto.
-
- Berichten: 1166
- Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
- Locatie: 997.2 Gt3
Re: VW Golf MKII 1.8T
Wat een mooi project. Nooit geweten dat er in Middelstum zulke enthousiastelingen wonen.
Wij kennen elkaar niet toch?
Zodra het mooi weer wordt maar eens kennismaken en elkaars hobby auto's bekijken
Wij kennen elkaar niet toch?
Zodra het mooi weer wordt maar eens kennismaken en elkaars hobby auto's bekijken