Maserati Quattroporte 4.2 DuoSelect 2004
- Evoluzione
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 25 mei 2014, 13:06
- Auto: Maserati Quattroporte V
- Locatie: Gelderland
Maserati Quattroporte 4.2 DuoSelect 2004
Na aardig wat pech gehad te hebben met wederom een 996 (ja mijn tweede waarvan het blok in de soep is gelopen), maar een redelijk verstandige keuze gemaakt en een S8 met de 'Lambo afgeleide' blok aangeschaft. Behoorlijk volle auto, B&O, Keramische remmen, carbon/aluminium/alcantara afwerking van het interieur, twee eigenaren en volledige onderhoudshistorie. De S8 kon je werkelijk door een ringetje halen. Echter kon die mij eigenlijk nooit in mijn autoliefhebbers hart raken. Het reed gewoon perfect. Misschien was dat het juist... Ik miste het opzwepende, ruige, verleidelijke en vooral gebrul. De Audi ingenieurs hebben echt hun best gedaan om een voortreffelijke limo te maken. Wellicht de beste die ik zelf ooit gehad heb. Echter ging dat flink ten koste van de ziel van de auto en met name de V10 hart. Jammer!
Dus na een kleine maand bezit (en 1500 km verder), toch maar het net opgedoken om toch te kijken wat er elders nog te koop staat. Mijzelf kennende, wist ik dat zodra ik plannen heb om verder te kijken, binnen zeer geringe tijd mijn eigen auto te koop komt te staan.
Maar wat wilde ik nou echt hebben. Het moest een autoliefhebber in het hart raken. Vier deuren en een bruikbare kofferbak waren eigenlijk wel een must met een klein kind. De Porsche was daar toch niet zo heel goed in. Wel reed de 996 echt waanzinnig goed. Beleving was ook zeker goed. Maar wat kwam daar nou in de buurt en was praktisch ook nog?
Zelf heb ik in het verleden o.a een Alfa 156 GTA, C32, Alpina B3, B10, E39 M5 en een E55 AMG gehad. Vooral de E55 was bloedsnel, echter niet echt dynamisch. Maar wel een hele fijne auto. Dus op zoek gegaan naar een CLS55 en in een aantal proefgereden. Allemaal waanzinnig snelle en comfortabele auto's. Echter misschien net als de Audi, iets te verfijnd. Een Italiaanse raspaard stond altijd op mijn verlanglijst. Echter is de Jackpot helaas nog niet op mijn lot gevallen. Totdat ik per toeval een aflevering van Top Gear aan het kijken was en een test tegen kwam waar de drie heren een Aston Rapide, Panamera en een Maserati Quattroporte vergelijken.
Wat een waanzinnig geluid en wat een lof voor de oudste auto in de test en veruit minst verfijnde en langzaamste op papier! Maar unaniem verkozen tot hun favoriet!
Paar avonden heb ik me ingelezen over de Quattroporte M139, aankoopadviezen doorgenomen. En vervolgens een aantal auto's bekeken en meerdere specialisten gesproken.
Vooral de Duo Select sequentiële versnellingsbak wordt sterk afgeraden. Mede door het 'grof' schakelen, storingen en dure vervangingskosten van de koppeling. Wel geeft het de auto bakken karakter met de dry-sump smering, F1 schakelsysteem en de perfecte gewichtsverhouding door de Transaxle.
Ook heb ik de adviezen van de vele 'kenners' opgevolgd en ook proefgereden met een Quattroporte met de ZF automaatbak. Rijdt prima, maar mist echt karakter van de Duo Select bak. Zo zie je maar weer hoe persoonlijk iets kan zijn.
Toen kwam ik bij een handelaar een Maserati Quattroporte uit 2004 tegen met de Duo Select bak in mijn favoriete kleur, 'Nero Carbonio' (diep carbon zwarte lak). Ook past het prachtige interieur qua kleurstelling er geweldig bij! Wel jammer dat er een alcantara hemel ontbreekt.
De Maserati is ooit door Hessing geleverd aan de eerste eigenaar die de auto tot 2015 in zijn bezit heeft gehad en dagelijks gebruikt heeft. En dat is helaas ook te zien. Krasje hier en daar, vies interieur, kleine parkeerdeukjes, schaafplek etc. Best een triest gezicht en een afbreuk aan het geheel. Wat wel een enorme pluspunt is dat de auto altijd dealer onderhouden is, alle terugroepacties heeft gehad en volledige historie zit er bij. Technisch is de Maserati ook redelijk up-to-date. Werkelijk nergens een olie drupje of een zwetend plekje kunnen ontdekken.
Dus toch maar besloten om een proefrit te maken. En man, wat een geweldige ervaring wederom. Mijn ex-E55 met C63 dempers klonk geweldig, maar het uitlaatgeluid van de Maserati bezorgde mij onmiddellijk behoorlijk wat kippenvel.
Stuurt werkelijk messcherp ondanks het hoge wagengewicht (ruim 1900 kg). De S8 weegt nagenoeg het zelfde en alle andere auto's die ik gehad heb wegen zelfs minder tot aanzienlijk minder. Werkelijk bizar hoe ze dit voormekaar hebben gekregen. De Quattroporte stuurt voorspelbaarder en nagenoeg even scherp als de 911. Gewoon waanzinnig!
Ik wist nu steeds beter dat het een Quattroporte V moest worden. Waarom? Omdat het echt een vierdeurs supercar is met alle bijkomende pluspunten en minpunten die je voor lief moet nemen.
Ondanks alle imperfecties van dit exemplaar had het wel ergens mijn hart gestolen. Zodoende besloot ik zeer irrationeel om mijn eigenlijk perfecte S8 hier achter te laten en een behoorlijk avontuur met de Maserati aan te gaan.
Wat gaat dit mij bloed zweet en financiële aderlatingen bezorgen. Maar wat krijg je er veel voor terug. Het is werkelijk onbeschrijfelijk hoe deze Italiaanse schoonheid, 'Bella Macchina', me in mijn autohart geraakt heeft. Zoals geen 1 andere auto die ik ooit gehad heb.
Andere optie was om verder te zoeken naar een perfect exemplaar. Echter geeft het ook een bepaalde voldoening (vind ik) om een auto volledig aan te pakken en in een goede staat terug te brengen.
We gaan het allemaal meemaken en hier bijhouden. Wordt vervolgd.
Dus na een kleine maand bezit (en 1500 km verder), toch maar het net opgedoken om toch te kijken wat er elders nog te koop staat. Mijzelf kennende, wist ik dat zodra ik plannen heb om verder te kijken, binnen zeer geringe tijd mijn eigen auto te koop komt te staan.
Maar wat wilde ik nou echt hebben. Het moest een autoliefhebber in het hart raken. Vier deuren en een bruikbare kofferbak waren eigenlijk wel een must met een klein kind. De Porsche was daar toch niet zo heel goed in. Wel reed de 996 echt waanzinnig goed. Beleving was ook zeker goed. Maar wat kwam daar nou in de buurt en was praktisch ook nog?
Zelf heb ik in het verleden o.a een Alfa 156 GTA, C32, Alpina B3, B10, E39 M5 en een E55 AMG gehad. Vooral de E55 was bloedsnel, echter niet echt dynamisch. Maar wel een hele fijne auto. Dus op zoek gegaan naar een CLS55 en in een aantal proefgereden. Allemaal waanzinnig snelle en comfortabele auto's. Echter misschien net als de Audi, iets te verfijnd. Een Italiaanse raspaard stond altijd op mijn verlanglijst. Echter is de Jackpot helaas nog niet op mijn lot gevallen. Totdat ik per toeval een aflevering van Top Gear aan het kijken was en een test tegen kwam waar de drie heren een Aston Rapide, Panamera en een Maserati Quattroporte vergelijken.
Wat een waanzinnig geluid en wat een lof voor de oudste auto in de test en veruit minst verfijnde en langzaamste op papier! Maar unaniem verkozen tot hun favoriet!
Paar avonden heb ik me ingelezen over de Quattroporte M139, aankoopadviezen doorgenomen. En vervolgens een aantal auto's bekeken en meerdere specialisten gesproken.
Vooral de Duo Select sequentiële versnellingsbak wordt sterk afgeraden. Mede door het 'grof' schakelen, storingen en dure vervangingskosten van de koppeling. Wel geeft het de auto bakken karakter met de dry-sump smering, F1 schakelsysteem en de perfecte gewichtsverhouding door de Transaxle.
Ook heb ik de adviezen van de vele 'kenners' opgevolgd en ook proefgereden met een Quattroporte met de ZF automaatbak. Rijdt prima, maar mist echt karakter van de Duo Select bak. Zo zie je maar weer hoe persoonlijk iets kan zijn.
Toen kwam ik bij een handelaar een Maserati Quattroporte uit 2004 tegen met de Duo Select bak in mijn favoriete kleur, 'Nero Carbonio' (diep carbon zwarte lak). Ook past het prachtige interieur qua kleurstelling er geweldig bij! Wel jammer dat er een alcantara hemel ontbreekt.
De Maserati is ooit door Hessing geleverd aan de eerste eigenaar die de auto tot 2015 in zijn bezit heeft gehad en dagelijks gebruikt heeft. En dat is helaas ook te zien. Krasje hier en daar, vies interieur, kleine parkeerdeukjes, schaafplek etc. Best een triest gezicht en een afbreuk aan het geheel. Wat wel een enorme pluspunt is dat de auto altijd dealer onderhouden is, alle terugroepacties heeft gehad en volledige historie zit er bij. Technisch is de Maserati ook redelijk up-to-date. Werkelijk nergens een olie drupje of een zwetend plekje kunnen ontdekken.
Dus toch maar besloten om een proefrit te maken. En man, wat een geweldige ervaring wederom. Mijn ex-E55 met C63 dempers klonk geweldig, maar het uitlaatgeluid van de Maserati bezorgde mij onmiddellijk behoorlijk wat kippenvel.
Stuurt werkelijk messcherp ondanks het hoge wagengewicht (ruim 1900 kg). De S8 weegt nagenoeg het zelfde en alle andere auto's die ik gehad heb wegen zelfs minder tot aanzienlijk minder. Werkelijk bizar hoe ze dit voormekaar hebben gekregen. De Quattroporte stuurt voorspelbaarder en nagenoeg even scherp als de 911. Gewoon waanzinnig!
Ik wist nu steeds beter dat het een Quattroporte V moest worden. Waarom? Omdat het echt een vierdeurs supercar is met alle bijkomende pluspunten en minpunten die je voor lief moet nemen.
Ondanks alle imperfecties van dit exemplaar had het wel ergens mijn hart gestolen. Zodoende besloot ik zeer irrationeel om mijn eigenlijk perfecte S8 hier achter te laten en een behoorlijk avontuur met de Maserati aan te gaan.
Wat gaat dit mij bloed zweet en financiële aderlatingen bezorgen. Maar wat krijg je er veel voor terug. Het is werkelijk onbeschrijfelijk hoe deze Italiaanse schoonheid, 'Bella Macchina', me in mijn autohart geraakt heeft. Zoals geen 1 andere auto die ik ooit gehad heb.
Andere optie was om verder te zoeken naar een perfect exemplaar. Echter geeft het ook een bepaalde voldoening (vind ik) om een auto volledig aan te pakken en in een goede staat terug te brengen.
We gaan het allemaal meemaken en hier bijhouden. Wordt vervolgd.
- Bijlagen
-
- forumIMG_9407.jpg (209.6 KiB) 6038 keer bekeken
-
- forumIMG_9399.jpg (277.25 KiB) 6038 keer bekeken
-
- forumIMG_9405.jpg (236.92 KiB) 6038 keer bekeken
-
- forumIMG_9401.jpg (281.5 KiB) 6038 keer bekeken
-
- Berichten: 18530
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: Maserati Quattroporte 4.2 DuoSelect 2004
Perfecte keuze!
Geniaal geluid.
Geniaal geluid.
- Robin Hartog
- Berichten: 8474
- Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
- Contacteer:
Re: Maserati Quattroporte 4.2 DuoSelect 2004
Heerlijk geluid hebben die Quattroportes, gefeliciteerd!
-
- Berichten: 51343
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Maserati Quattroporte 4.2 DuoSelect 2004
Orh wat mooi, een der mooiste sedans ooit gebouwd! Feli!
- Martijn_bmw
- Berichten: 26691
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Maserati Quattroporte 4.2 DuoSelect 2004
Heel heel gaaf!! Wat een keuze
Hopelijk vallen de technische problemen mee...
Hopelijk vallen de technische problemen mee...
- HJ2
- Berichten: 3561
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
-
- Berichten: 21719
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: Maserati Quattroporte 4.2 DuoSelect 2004
Geweldige keuze! Fantastische auto, geluid is gewoon porno
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
- RS-Ron
- Berichten: 3553
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Re: Maserati Quattroporte 4.2 DuoSelect 2004
Geweldige auto ! Is deze Duo Select versnellingsbak te vergelijken met de SMG van BMW ?
Gr Ton
Gr Ton
- Evoluzione
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 25 mei 2014, 13:06
- Auto: Maserati Quattroporte V
- Locatie: Gelderland
Re: Maserati Quattroporte 4.2 DuoSelect 2004
Bedankt allemaal! Hoop zelf ook dat het technisch mee gaat vallen. Tot nu toe ben ik voornamelijk optische dingen tegengekomen waar de puntjes op de 'i' nog gezet moeten worden. Dit is gelukkig nog wel te doen. Maar goed, het is een hobby en niet mijn daily drive.
Ja. Het is inderdaad een sequentiele bak met een gerobotoriseerde koppeling. Schakelt ook zelfs voor de huidige maatstaven behoorlijk snel. Maar is niet echt verfijnd. In mijn ogen heeft het wel karakter. Vervanging is overigens behoorlijk prijzig. Maar daar had ik al rekening bij aanschaf gehouden dat ik vroeg of laat aan de beurt ben.
- Sander-E46
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: Maserati Quattroporte 4.2 DuoSelect 2004
Gave auto zeg! Mooie upgrade zijn de FL achterlichten eventueel.
- Arthur
- Berichten: 39706
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
-
- Berichten: 18530
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: Maserati Quattroporte 4.2 DuoSelect 2004
Heel brutaal;
Toevallig recent in Putten gekocht?
Toevallig recent in Putten gekocht?
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: Maserati Quattroporte 4.2 DuoSelect 2004
Held! geweldige auto
- martll
- Berichten: 1408
- Lid geworden op: 30 apr 2012, 19:42
Re: Maserati Quattroporte 4.2 DuoSelect 2004
Gave auto. Zo te zien zijn de foto's genomen bij het strand van Luna.
- jottemj
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 29 dec 2015, 14:48
Re: Maserati Quattroporte 4.2 DuoSelect 2004
Nu nog een setje velgen in het zilver en dan is ie af
-
- Berichten: 324
- Lid geworden op: 26 sep 2015, 21:53
Re: Maserati Quattroporte 4.2 DuoSelect 2004
Ik heb niets met sedans maar zo'n Quattroporte is een van de weinige uitzonderingen daarop. Ook kan er maar weinig tippen aan het geluid! Heerlijk!
-
- Berichten: 2315
- Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03
Re: Maserati Quattroporte 4.2 DuoSelect 2004
.
Laatst gewijzigd door Walter op 12 apr 2018, 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
- Barend
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
- Auto: F20 m135i
- Locatie: Breda
Re: Maserati Quattroporte 4.2 DuoSelect 2004
Zo’n heel verhaal beginnen met een 996 met technische problemen en dan uiteindelijk een Maserati met een Duo Select bak kopen.
Het blijven prachtige auto’s met een geweldig geluid!
Het blijven prachtige auto’s met een geweldig geluid!
- Mrton
- Berichten: 785
- Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05
- Niels
- Berichten: 22256
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Maserati Quattroporte 4.2 DuoSelect 2004
Briljant verhaal, en wat een lekkere bak zeg.
- Rogerb
- Berichten: 1558
- Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
- Auto: AudiTT/E91 330i
Re: Maserati Quattroporte 4.2 DuoSelect 2004
Mis eigenlijk nog interieur foto's of is deze nog niet fotowaardig?
- Spijkerhard
- Berichten: 4045
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Re: Maserati Quattroporte 4.2 DuoSelect 2004
Das lef!
Veel plezier en ermee!
Veel plezier en ermee!
- RS-Ron
- Berichten: 3553
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Re: Maserati Quattroporte 4.2 DuoSelect 2004
Ik ben zelf fan van SMG, als je daar mee hebt leren rijden gaat het zonder schokken en klappen. Ik zou ook voor de Duo Select gaan. Blijft echt een mooie sedan.
Gr Ron
Gr Ron
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Tom V en 43 gasten