Je hoogste CJIB acceptgiro

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Kadett
Berichten: 4648
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Je hoogste CJIB acceptgiro

Bericht door Kadett » 27 nov 2023, 17:10

Baboulah schreef: 27 nov 2023, 15:38
Kadett schreef: 27 nov 2023, 14:51 In het voorbeeld van hard rijden.. stel iemand haalt op een 2 baan snelweg een vrachtwagen in met 110km en je komt aanrijden met 180 want tja je bent je rijbewijs toch niet kwijt dan. Het gaat gegarandeerd voor ongelukken zorgen.
Dit is niet anders dan met E-fietsers die 30 gaan en autos die 50 (of harder) rijden, verschil in snelheid iets minder, maar zelfde principe gaat merendeel vd tijd toch ook goed?

Het grote probleem in nl is juist dat mensen er vanuit gaan "die mag niet hard dus ik kan wel naar links". Op het moment dat je de snelheden omhoog gooit weer, zal dat weer afnemen en zullen mensen zorgvuldiger kijken voor ze een baan opschuiven, vooral de typetjes die stoicijns 100 blijven kachelen ofzo die zullen snel genoeg afleren dan op zo een manier naar links te gaan denk ik zomaar...
Je bovenste punt is niet helemaal vergelijkbaar. Want snelheids verschil is procentueel wel ongeveer hetzelfde. De remweg dan totaal weer niet.

Nederland is het land met de oudste auto's gemiddeld in Europa en de meeste A/B segmenters in verhouding. Een A segmenter doet met beetje moeite 150kmh max. Daarmee zeg je dus eigenlijk dat die in de avond maar op de rechterbaan moeten blijven want jij moet erlangs? En die touring car die een vrachtwagen in wilt halen?

Daarom zeg ik. Die 140 heb ik geen probleem mee. Maar als je dan nog steeds figuren hebt die dat niet hard genoeg vinden en met (bijna) 50kmh te hard overal langs knallen, ja dan heb ik zoiets van zorg er dan maar voor dat de gevolgen van te hard rijden dan groter worden.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39755
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Je hoogste CJIB acceptgiro

Bericht door Arthur » 27 nov 2023, 17:15

Elise schreef: 27 nov 2023, 16:50 Ik zeg niet dat het niet bestraft moet worden, ik zeg dat ik een EMG daarvoor een veel te zware straf vind in de geschetste situatie, maar ik begrijp dat jij een EMG onder deze omstandigheden terecht vind?
Kijk doe je dat tijdens de spits in de bebouwde kom van 010 of 020 zal het weer anders bestraft moeten worden.
Ik vind dat je er een beetje met een DF bril naar kijkt. Bepaalde dingen horen niet thuis op de openbare weg. Daarmee zeg ik niet dat ik een heilig boontje ben maar er worden hier dingen geschetst die wel een beetje met een roze bril bekeken worden. Knot zit bv liever met 2 bier op achter het stuur dan iemand anders met z’n telefoon. Lijkt mij dat je beide beter niet kunt doen. Dus als daar een EMG op staat, het zij zo.
Of als je 18 pils op hebt kun je vast ook wel ergens achteraf in Friesland op een rustig moment een rotonde driftend nemen. Geen probleem!

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Je hoogste CJIB acceptgiro

Bericht door Elise » 27 nov 2023, 17:27

Arthur schreef: 27 nov 2023, 17:15 Dus als daar een EMG op staat, het zij zo.
Dat is nu net waar we vanaf moeten, van die vaste straffen zonder naar de omstandigheden en verleden te kijken.

Er zit mijns inziens een groot verschil tussen
"op een rustig moment van de dag ergens in Friesland in het buitengebied een keer een rotonde rond driften of een keer een wheelie maken"
of
"dezelfde overtreding, maar dan tijdens de spits in de bebouwde kom van 010 of 020"

Beide situaties dienen anders bestraft te worden.

Feitelijk komt dat ook weer terug in wat Arstey aanhaalt, ook een rechter zal naar de omstandigheden kijken en in beide situaties anders straffen.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31262
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Je hoogste CJIB acceptgiro

Bericht door JP » 27 nov 2023, 18:09

Richardt. schreef: 27 nov 2023, 08:48 Meeste kosten zitten nog in het alcoholslot denk ik? Wat was de boete zelf?

Zo'n slot is leuk, maar als je in een andere auto rijd zit die er niet in natuurlijk.

Schijnt in 2015 ook al afgeschaft te zijn overigens.
https://nos.nl/artikel/2467807-minister ... lcoholslot
Ook voor beginnende bestuurders? Mijn collega zei dat ze hem dat hadden opgelegd, dan ga ik er vanuit…. :coffee:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39755
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Je hoogste CJIB acceptgiro

Bericht door Arthur » 27 nov 2023, 18:30

Elise schreef: 27 nov 2023, 17:27
Arthur schreef: 27 nov 2023, 17:15 Dus als daar een EMG op staat, het zij zo.
Dat is nu net waar we vanaf moeten, van die vaste straffen zonder naar de omstandigheden en verleden te kijken.

Er zit mijns inziens een groot verschil tussen
"op een rustig moment van de dag ergens in Friesland in het buitengebied een keer een rotonde rond driften of een keer een wheelie maken"
of
"dezelfde overtreding, maar dan tijdens de spits in de bebouwde kom van 010 of 020"

Beide situaties dienen anders bestraft te worden.

Feitelijk komt dat ook weer terug in wat Arstey aanhaalt, ook een rechter zal naar de omstandigheden kijken en in beide situaties anders straffen.
Oké, maar wie wil je dat laten bepalen? Een rechter? Stel dat we dat doen, dan zijn we ook afhankelijk van welke rechter dat je hebt, wat z’n humeur is, welke voorkeuren (of juist niet) hij heeft. Dan wordt het een mooie janboel. Dus overtreding gelijk, straf gelijk. Dus daar moeten we juist niet vanaf. Van pure willekeur wordt het niet beter.

PeterB
Berichten: 3257
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: Je hoogste CJIB acceptgiro

Bericht door PeterB » 27 nov 2023, 18:57

Da's wat nu al regelmatig voorkomt ;)

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39755
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Je hoogste CJIB acceptgiro

Bericht door Arthur » 28 nov 2023, 02:26

Dan wordt dat dus alleen maar erger.

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Je hoogste CJIB acceptgiro

Bericht door Elise » 28 nov 2023, 08:22

Arthur schreef: 27 nov 2023, 18:30 Oké, maar wie wil je dat laten bepalen? Een rechter? Stel dat we dat doen, dan zijn we ook afhankelijk van welke rechter dat je hebt, wat z’n humeur is, welke voorkeuren (of juist niet) hij heeft. Dan wordt het een mooie janboel. Dus overtreding gelijk, straf gelijk. Dus daar moeten we juist niet vanaf. Van pure willekeur wordt het niet beter.
Hoe kom je erbij dat er sprake is van pure willekeur?
Natuurlijk zit er nu een verschil tussen rechters en hun uitspraken, maar ze zullen zich houden aan eerdere uitspraken en een vonnis daarop baseren.
Als zoiets door een AI-bot geautomatiseerd word, is van willekeur geen sprake meer.

Even terug naar dat foutparkeren bij een winkelcentrum.
Jij vindt dat als je daar voor de 10e keer fout parkeert je wederom een boete moet krijgen gelijk aan je eerste overtreding. Feitelijk heeft degene die fout parkeert dus volledig schijt aan het systeem, die €100 of hoeveel foutparkeren dus kost zal hem een rotzorg zijn.
Ik vind die €100 voor een eerste overtreding stevig, de helft of zelfs alleen een officiële in het systeem vastgelegde waarschuwing moet voldoende zijn. Maar als dat blijkt dat dat niet werkt, moeten de daaropvolgende boetes dermate zwaar zijn dat je wel uit de hoofd laat om daar fout te parkeren.
Laatst gewijzigd door Elise op 28 nov 2023, 08:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Eric Z
Berichten: 3980
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Je hoogste CJIB acceptgiro

Bericht door Eric Z » 28 nov 2023, 08:29

Gaan we de boetes dan ook bijhouden per afgelegde afstand?
Rij je veel heb je eerder een overtreding te pakken. Rij je veel in gebieden met flitsers/politie/boa ook.

Huidige systeem is prima maar de bedragen niet.

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Je hoogste CJIB acceptgiro

Bericht door Elise » 28 nov 2023, 08:42

Eric Z schreef: 28 nov 2023, 08:29 Gaan we de boetes dan ook bijhouden per afgelegde afstand?
Rij je veel heb je eerder een overtreding te pakken. Rij je veel in gebieden met flitsers/politie/boa ook.

Huidige systeem is prima maar de bedragen niet.
Huh?
Als je veel rijdt en daardoor meer kans hebt op boetes maakt toch niets uit welk boetesysteem als er gehanteerd wordt?
Of vind je dat je korting moet krijgen omdat je veel rijdt?

Zoals het nu is houdt iedereen, die bekend is met de situatie ter plaatse, zich keurig aan de snelheid bij de lokale flitspaal en zodra die deze in de achteruitkijkspiegel ziet verdwijnen wordt het gaspedaal weer ingetrapt.
De mulderboetes zijn meer een soort variabele autokosten op deze manier en zorgen niet echt voor ander rijgedrag, dat wordt met een progressief systeem wel anders.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39755
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Je hoogste CJIB acceptgiro

Bericht door Arthur » 28 nov 2023, 08:52

Ja, je moet wel alle variabelen meenemen natuurlijk. Wat kunnen we er nog meer bij slepen? Leeftijd, gesteldheid, gender, ziekteverleden, etc. Moet wel zo variabel mogelijk zijn. Makkie voor een AI-bot ook, wss.

Online
KoenM
Berichten: 1767
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: Je hoogste CJIB acceptgiro

Bericht door KoenM » 28 nov 2023, 09:21

En dan hoe hoger het salaris hoe lager de boete? Je draagt dan tenslotte het meest bij aan de maatschappij. Met een uitkering of AOW had je ook thuis kunnen blijven of op de fiets kunnen gaan ;)

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31262
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Je hoogste CJIB acceptgiro

Bericht door JP » 28 nov 2023, 09:53

Nou, bij gender tegenwoordig, daar zal AI al vastlopen met al die tientallen keuzes..... :coffee:

Eric Z
Berichten: 3980
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Je hoogste CJIB acceptgiro

Bericht door Eric Z » 28 nov 2023, 10:55

Elise schreef: 28 nov 2023, 08:42
Eric Z schreef: 28 nov 2023, 08:29 Gaan we de boetes dan ook bijhouden per afgelegde afstand?
Rij je veel heb je eerder een overtreding te pakken. Rij je veel in gebieden met flitsers/politie/boa ook.

Huidige systeem is prima maar de bedragen niet.
Huh?
Als je veel rijdt en daardoor meer kans hebt op boetes maakt toch niets uit welk boetesysteem als er gehanteerd wordt?
Of vind je dat je korting moet krijgen omdat je veel rijdt?

Zoals het nu is houdt iedereen, die bekend is met de situatie ter plaatse, zich keurig aan de snelheid bij de lokale flitspaal en zodra die deze in de achteruitkijkspiegel ziet verdwijnen wordt het gaspedaal weer ingetrapt.
De mulderboetes zijn meer een soort variabele autokosten op deze manier en zorgen niet echt voor ander rijgedrag, dat wordt met een progressief systeem wel anders.
Jij hebt het over foutparkeren. Iemand die stad en land afreist heeft eerder een 2e bekeuring voor foutparkeren te pakken dan iemand die eens per jaar van de oprit af komt.

Degene die stelselmatig verkeerd parkeert maar zelden op de weg komt heeft weinig pakkans zeker in het buiten gebied.
Degene die veel kilometers en veel in de stad komen kan pech hebben en in korte tijd 2x dezelfde overtreding te pakken hebben.

Welke moet er dan harder gestraft worden?

En beginnen we ook een keer vanaf 0, of blijven de boetes de rest van je leven geregistreerd.

Zoals ik al zei, huidige systeem is prima. Zorg eerst voor een hoge pakkans, ga daarna misschien eens kijken of je veelplegers aan kunt pakken.

Gebruikersavatar
Baboulah
Berichten: 1503
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Je hoogste CJIB acceptgiro

Bericht door Baboulah » 28 nov 2023, 11:13

Elise schreef: 28 nov 2023, 08:22 Jij vindt dat als je daar voor de 10e keer fout parkeert je wederom een boete moet krijgen gelijk aan je eerste overtreding. Feitelijk heeft degene die fout parkeert dus volledig schijt aan het systeem, die €100 of hoeveel foutparkeren dus kost zal hem een rotzorg zijn.
Ik vind die €100 voor een eerste overtreding stevig, de helft of zelfs alleen een officiële in het systeem vastgelegde waarschuwing moet voldoende zijn. Maar als dat blijkt dat dat niet werkt, moeten de daaropvolgende boetes dermate zwaar zijn dat je wel uit de hoofd laat om daar fout te parkeren.
Er zijn ook mensen die dat zien als de kosten om te parkeren waar je wilt ipv zoals de rest in de vakken staan.... zoals de man uit dit stuk uit london die dat toen toegaf zo te zien:

Afbeelding

https://luxurylaunches.com/other_stuff/ ... urpose.php

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Je hoogste CJIB acceptgiro

Bericht door Elise » 28 nov 2023, 11:45

Baboulah schreef: 28 nov 2023, 11:13 Er zijn ook mensen die dat zien als de kosten om te parkeren waar je wilt ipv zoals de rest in de vakken staan.... zoals de man uit dit stuk uit london die dat toen toegaf zo te zien:

Afbeelding

https://luxurylaunches.com/other_stuff/ ... urpose.php
Precies wat ik bedoel, dank voor dit uitstekende voorbeeld. :thumbup:

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8003
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Je hoogste CJIB acceptgiro

Bericht door MParallel » 28 nov 2023, 11:58

Meer km's maken, meer kans op boetes? haha als je je aan de regels houdt heb je overal en altijd evenveel kans op 0 boetes. :lol:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31262
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Je hoogste CJIB acceptgiro

Bericht door JP » 28 nov 2023, 12:02

Als je veel km's maakt, kom je ook veel bij tankstations, wordt je verleid met hartige hapjes en vette snacks, heb je een hogere cholesterol, moet je vaker naar de doktor, betaal je meer vanwege je eigen risico, heb je een hogere bmi en ga je sneller dood. Dus ik ben wel voor dat de meer-rijder ook meer betaalt, omdat je meer 'kost'. Ik zou meer roken en minder rijden.....:coffee:

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Je hoogste CJIB acceptgiro

Bericht door Elise » 28 nov 2023, 15:04

JP schreef: 28 nov 2023, 12:02 moet je vaker naar de doktor, betaal je meer vanwege je eigen risico
Doktersbezoek gaat niet ten laste van je eigen risico!!!

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6148
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Je hoogste CJIB acceptgiro

Bericht door EvdP » 28 nov 2023, 17:58

Maar acceptgiro, bestaat dat nog?

Eric Z
Berichten: 3980
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Je hoogste CJIB acceptgiro

Bericht door Eric Z » 28 nov 2023, 21:15

JP schreef: 28 nov 2023, 12:02 Als je veel km's maakt, kom je ook veel bij tankstations, wordt je verleid met hartige hapjes en vette snacks, heb je een hogere cholesterol, moet je vaker naar de doktor, betaal je meer vanwege je eigen risico, heb je een hogere bmi en ga je sneller dood. Dus ik ben wel voor dat de meer-rijder ook meer betaalt, omdat je meer 'kost'. Ik zou meer roken en minder rijden.....:coffee:
Onbemande pomp nemen, is dat ook weer opgelost. :lol:

Misschien onhandig uitgelegd.
Maar wat is er zo moeilijk om te begrijpen dat je met veel km’s maken hebt ook een hogere kans hebt om een agent tegen te komen? Juist de flitser in de berm doet naar mijn idee weinig voor de verkeersveiligheid.

‘t Is niet zo dat ze vaak in dorpjes te vinden zijn.
Plekken waar inhalen gevaarlijk is, schoolkinderen rond fietsen/lopen etc. Dus waar boetes of een preek door een agent echt van toegevoegde waarde zijn kom ik zelden handhaving tegen.

Laatste staandehouding is denk ik 7à8 jaar terug, stopteken van een laser gun op een rotonde. Terecht maar vooral een preek en geen boete, 6km/h te hard bestempelen als “dat valt wel mee” is niet wat hij wilde horen. Heeft meer indruk gemaakt dan een envelop van het CJIB dat doet.
Als ik dan al een keer geflitst ben is het allemaal onder de 10km/h geweest.
Leer ik het daar dan van af als een boete van 50 naar 75 euro gaat met een pakkans die nihil blijft? Dat denk ik namelijk niet.

Pakkans verhogen dan hoef je met de boete bedragen die we al hebben echt niets te doen om de pijn te laten voelen bij velen.
Eens per jaar betaal ik met een glimlach, 3 staandehoudingen in een maand word je wel zat.
Fout parkeren geen boete voor uitschrijven maar wegtakelen leer je het een stuk sneller van af. Maar later dan je tijsduur van parkeerbonnetje terug zijn mag gewoon een geldboete blijven.

Het praktische stuk ontgaat mij vooral. Het creert vooral rompslomp want iedere boete moet je bij gaan aangeven wie de bestuurder was en moet er uitgezocht worden wat je al eerder hebt uitgespookt. Laat staan dat we ook de weersomstandigheden, locatie en verkeersdrukte ook nog mee moeten nemen.
En waar stoppen we dan, nieuwe remblokken en bandjes is een lagere boete dan op versleten bandjes met blokken die aan vervanging toe zijn?
Kunnen de administratiekosten wel meteen naar 85euro…

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31262
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Je hoogste CJIB acceptgiro

Bericht door JP » 29 nov 2023, 01:57

Omgeving school moet gewoon autovrij en op fietsafstand zijn van huis. Is goed voor de beweging, de omgang in het verkeer en je hoeft niet extra de X5 uit de verwarmde garage te duwen, alleen om het goudstukje veilig te deponeren op het schoolplein.

Parkeren zouden ze eens universeel mogen maken. Elke gemeente heeft zijn eigen regels, al dan niet met bijpassende app. Daarnaast tig borden die het er ook niet makkelijker door maken.

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5284
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Kasteel » 29 nov 2023, 12:00

StefanW schreef: 30 jul 2023, 21:12 Twee weken terug van de A27 geplukt door een zwarte A35 AMG.

Zag al dat ie mij een tijdje volgde met 140-150kmh, ik ging rechts netjes 130km/h rijden. Hij haalde mij in, ging ie 130km/h voor mij rijden.....dacht geen politie...ook door zijn houding achter stuur, eleboog tegen raam.
Knipper naar links en knalde hem weer voorbij. Snelweg was leeg, reed met een elektrische auto van het werk, was na 19:00uur, topsnelheid (saved my rijbewijs).
De A35 kwam ineens weer aanzetten en met volle gang....toen ie hem er nu voor gooide ging bord met "volgen politie" wel aan.

Aardige vent, heeft mij geklokt op 165km/h, na correctie 160km/h. Schudde hem de hand en vond het dikke prima. Ik reed namelijk de hele tijd 178km/h op de digitale teller van de auto. Met mijn eigen auto was ik mijn rijbewijs kwijt geweest.
Hij vertelde dat je tegenwoordig bij 50km/h een grote kans hebt dat je ook EMG krijgt. Dat was wel ff een momentje...nooit meer dan 50 te hard rijden, want dan ben je zo 1600 euro verder.

Nu moet ik 340 euro aftikken. Laatste echte bekeuring was 8 jaar geleden, dus risico van het vak.
A35 VROS om je vaak tegen, ik iig van rondom Utrecht, A28 Zwolle tot A2 Maastricht :| (eerste keren waren dure lessen)

Qua EMG is het volgens mij zelfs richtlijn (?) dat bij 50 te hard ze het opgeven (al dan niet automatisch)

Online
Richardt.
Berichten: 6494
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Je hoogste CJIB acceptgiro

Bericht door Richardt. » 29 nov 2023, 12:12

De tijd dat de VROS auto's allemaal nog van VAG waren is wel voorbij inderdaad.

Ik weet dat ze hier in de omgeving met een zilvergrijse G20 330i rondrijden. Afgelopen week zag ik iemand vlak voor het dorp staande was gehouden door een voor mij onbekend Hyundai Coupé. Ik zou zweren dat het een Hyundai was, maar kan tussen de huidige modellen niets vinden wat er op lijkt (was geen Ioniq 6).

In elk geval wel een model dat je amper/nooit ziet, dat valt gelukkig weer wat beter op in je achteruitkijkspiegel :P

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31262
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Je hoogste CJIB acceptgiro

Bericht door JP » 29 nov 2023, 13:25

Voor te snelle rollators en opgevoerde stepjes hebben/hadden ze hier in Limburg zelfs Mitsubishi ASX :bag:

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Barend, Brutus the Legend, Edwin de Haas, Jaws, Majestic-12 [Bot], Paul76, vester86, WJ en 51 gasten