Je hoogste CJIB acceptgiro

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
PeterB
Berichten: 3257
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: Je hoogste CJIB acceptgiro

Bericht door PeterB » 26 nov 2023, 21:50

Da's al even geleden dan, alcoholslot wordt niet meer opgelegd.
Maar eh, biertje of 10 in je kanaal gieten en rijden.
Goed plan...
4 ruggen aftikken voor de eerste keer is prima.
Tweede keer gelijk 5 jaar niet meer rijden.

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3675
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Je hoogste CJIB acceptgiro

Bericht door Paskal » 26 nov 2023, 23:41

Had van mij beiden 10x zo hoog mogen zijn: 60 mnd rijbewijs kwijt en 40k aan kosten.

Ben werkzaam in de verkeersveiligheidawereld en je wil niet weten wat voor een ellende ik heb gezien door dit soort onverantwoorde gasten.

Richardt.
Berichten: 6494
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Je hoogste CJIB acceptgiro

Bericht door Richardt. » 27 nov 2023, 08:48

Meeste kosten zitten nog in het alcoholslot denk ik? Wat was de boete zelf?

Zo'n slot is leuk, maar als je in een andere auto rijd zit die er niet in natuurlijk.

Schijnt in 2015 ook al afgeschaft te zijn overigens.
https://nos.nl/artikel/2467807-minister ... lcoholslot

PeterB
Berichten: 3257
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: Je hoogste CJIB acceptgiro

Bericht door PeterB » 27 nov 2023, 09:16

Maar je mag dan ook niet in een andere auto rijden.
Verplicht een nieuw rijbewijs met daarop code " alcoholslot" aanschaffen.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Je hoogste CJIB acceptgiro

Bericht door Knot » 27 nov 2023, 09:26

Martin* schreef: 26 nov 2023, 20:55 Alcohol en rijden is uit den boze. Ook niet 1 of 2 glazen bier. Helemaal niks.
Altijd leuk deze discussie.

Liever 2 pils op en opletten dan nuchter op je telefoon naar beneden zitten staren, zo sta ik erin.

Gebruikersavatar
Baboulah
Berichten: 1503
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Je hoogste CJIB acceptgiro

Bericht door Baboulah » 27 nov 2023, 09:32

Tja, kreeg vrijdag net de melding of we de bestuurder willen doorgeven bij CJIB voor een boete... oopsies.... uiteraard zoals altijd rijdt ik de boete in de langzaamste auto uit de familie :coffee:

Online
Kadett
Berichten: 4648
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Je hoogste CJIB acceptgiro

Bericht door Kadett » 27 nov 2023, 09:32

Ik drink eigenlijk amper. Totaal op jaarbasis zal ik niet meer dan 20-25 bier drinken. Meestal voor de gezelligheid als ik ergens ben. Dan neem ik er 1 en zit er meestal 3-4 uur tussen voordat ik weer rij.


Wat mij betreft mogen de straffen ook hoger liggen wel afhankelijk van hoeveel. Met die 1.8% heb je willens en wetens teveel gedronken en mag je van mij 2-3 jaar zonder rijbewijs je leven voortzetten.

Verder mag van mij inkomens/vermogens afhankelijkeboetes komen. Voor de jongen was 4k al veel. Zeg 3 netto maandsalarissen. Vindt ik wel een mooie vorm van boete. 3 maandsalarissen kwijt en mensen met passief inkomen/veel vermogen een xx% daarvan inleveren.

Van mij mogen snelheids boetes ook anders. Zeker op snelweg. Als Wilders het voor elkaar krijgt met die 140kmh prima, maar dan wel bij 150+ je rijbewijs kwijt. Want anders kan je alsnog zonder veel zonder ver gaande gevolgen 189kmh rijden.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Je hoogste CJIB acceptgiro

Bericht door Knot » 27 nov 2023, 09:35

Al die waarden en getallen schieten we niks mee op.

Gewoon meer handhaven en de uitzonderingen eruit pakken en die hard straffen.

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Je hoogste CJIB acceptgiro

Bericht door Elise » 27 nov 2023, 09:58

Ik zou er voorstander van zijn om af te stappen van al die vaste bedragen voor mulder overtredingen en iedere overtreding / aanhouding te registreren. Dus geen waarschuwing of boete meer door oom agent of BOA, die geeft alleen zijn constatering door en op basis van de historie kan dan de boete bepaald worden.
Dus iemand die er een gewoonte van maakt om altijd op dezelfde plaats fout te parkeren en volgens het huidige systeem iedere boete betaald leert hier schijnbaar niets van, maar als de boetebedragen volgens een progressief sanctiesysteem worden opgelegd zal hij het vanzelf gaan leren.

Maar hier zullen wel weer hele volksstammen tegen zijn ivm opslag data en schending privacy bla bla geneuzel....

Arstey
Berichten: 269
Lid geworden op: 03 dec 2018, 15:52
Locatie: Vlaanderen

Re: Je hoogste CJIB acceptgiro

Bericht door Arstey » 27 nov 2023, 10:02

Dan vertrek je elke morgen om 5u naar je werk en rijd je door onoplettendheid 3 keer iets te snel in zone 30 of 50. Gevolg met puntensysteem is rijbewijs opnieuw doen... dan zijn er 10 x zoveel rechtszaken nodig om te bekijken wie waar wanneer de overtreding begaat..

Online
Kadett
Berichten: 4648
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Je hoogste CJIB acceptgiro

Bericht door Kadett » 27 nov 2023, 10:06

Beter opletten dus, maar met al die kermisattractie interieurs in moderne auto's wordt dat steeds lastiger. Geef mij maar een oude Saab interieur die met aparte knop alleen nog maar snelheid en toerental liet oplichten.

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Je hoogste CJIB acceptgiro

Bericht door Elise » 27 nov 2023, 10:07

Arstey schreef: 27 nov 2023, 10:02 Dan vertrek je elke morgen om 5u naar je werk en rijd je door onoplettendheid 3 keer iets te snel in zone 30 of 50. Gevolg met puntensysteem is rijbewijs opnieuw doen... dan zijn er 10 x zoveel rechtszaken nodig om te bekijken wie waar wanneer de overtreding begaat..
Dus je rijdt een voor jou bekende weg, waar je weet wat daar de maximale snelheid is?
Wellicht let je dan beter op als je weet dat de boetes progressief zijn.

Oh en dat iedereen om het minste of geringste rechtszaken gaat aanspannen heb ik ook wel een mening over :mrgreen:

Arstey
Berichten: 269
Lid geworden op: 03 dec 2018, 15:52
Locatie: Vlaanderen

Re: Je hoogste CJIB acceptgiro

Bericht door Arstey » 27 nov 2023, 11:41

Neen, je begrijpt me verkeerd.
Ik vertrek s'ochtends om 5u naar mijn werk vertrek passer ik hier op 2km 3 flitspalen.
Als ik nu 3 van 200 werkdagen per jaar verstrooid/onoplettend ben en een beetje te hard rij betaal ik 3 x de minimum boete (€62 in Belgïe)
voor mijn onoplettendheid.
Met een puntensysteem kan je achter 3 boetes in bebouwde kom voorkomen of rijbewijs opnieuw doen.
Dan liever een rechter die dit eens bekijkt en ziet dat het in de vroege uren is als de scholen nog lang niet begonnen zijn en er geen verkeer op de weg is.

Gijzert
Berichten: 5004
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Je hoogste CJIB acceptgiro

Bericht door Gijzert » 27 nov 2023, 13:18

Arstey schreef: 27 nov 2023, 11:41 Neen, je begrijpt me verkeerd.
Ik vertrek s'ochtends om 5u naar mijn werk vertrek passer ik hier op 2km 3 flitspalen.
Als ik nu 3 van 200 werkdagen per jaar verstrooid/onoplettend ben en een beetje te hard rij betaal ik 3 x de minimum boete (€62 in Belgïe)
voor mijn onoplettendheid.
Met een puntensysteem kan je achter 3 boetes in bebouwde kom voorkomen of rijbewijs opnieuw doen.
Dan liever een rechter die dit eens bekijkt en ziet dat het in de vroege uren is als de scholen nog lang niet begonnen zijn en er geen verkeer op de weg is.
Punten zijn toch op naam. Niet op auto?

Gebruikersavatar
Baboulah
Berichten: 1503
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Je hoogste CJIB acceptgiro

Bericht door Baboulah » 27 nov 2023, 14:34

Kadett schreef: 27 nov 2023, 09:32 Ik drink eigenlijk amper. Totaal op jaarbasis zal ik niet meer dan 20-25 bier drinken. Meestal voor de gezelligheid als ik ergens ben. Dan neem ik er 1 en zit er meestal 3-4 uur tussen voordat ik weer rij.


Wat mij betreft mogen de straffen ook hoger liggen wel afhankelijk van hoeveel. Met die 1.8% heb je willens en wetens teveel gedronken en mag je van mij 2-3 jaar zonder rijbewijs je leven voortzetten.

Verder mag van mij inkomens/vermogens afhankelijkeboetes komen. Voor de jongen was 4k al veel. Zeg 3 netto maandsalarissen. Vindt ik wel een mooie vorm van boete. 3 maandsalarissen kwijt en mensen met passief inkomen/veel vermogen een xx% daarvan inleveren.

Van mij mogen snelheids boetes ook anders. Zeker op snelweg. Als Wilders het voor elkaar krijgt met die 140kmh prima, maar dan wel bij 150+ je rijbewijs kwijt. Want anders kan je alsnog zonder veel zonder ver gaande gevolgen 189kmh rijden.
Moet jij niet in Noord Korea gaan wonen ofzo??? dat past wel bij jou, als ik jou manier van straffen lees... verbaas me dat er nog geen lijfstraffen in voorkomen....

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Je hoogste CJIB acceptgiro

Bericht door Knot » 27 nov 2023, 14:36

Daar hebben ze weer pikstraffen, wordt je ook niet vrolijk van, die zijn minder mals dan bij de BMW dealer in NL :gek:

Online
Kadett
Berichten: 4648
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Je hoogste CJIB acceptgiro

Bericht door Kadett » 27 nov 2023, 14:51

Baboulah schreef: 27 nov 2023, 14:34
Kadett schreef: 27 nov 2023, 09:32 Ik drink eigenlijk amper. Totaal op jaarbasis zal ik niet meer dan 20-25 bier drinken. Meestal voor de gezelligheid als ik ergens ben. Dan neem ik er 1 en zit er meestal 3-4 uur tussen voordat ik weer rij.


Wat mij betreft mogen de straffen ook hoger liggen wel afhankelijk van hoeveel. Met die 1.8% heb je willens en wetens teveel gedronken en mag je van mij 2-3 jaar zonder rijbewijs je leven voortzetten.

Verder mag van mij inkomens/vermogens afhankelijkeboetes komen. Voor de jongen was 4k al veel. Zeg 3 netto maandsalarissen. Vindt ik wel een mooie vorm van boete. 3 maandsalarissen kwijt en mensen met passief inkomen/veel vermogen een xx% daarvan inleveren.

Van mij mogen snelheids boetes ook anders. Zeker op snelweg. Als Wilders het voor elkaar krijgt met die 140kmh prima, maar dan wel bij 150+ je rijbewijs kwijt. Want anders kan je alsnog zonder veel zonder ver gaande gevolgen 189kmh rijden.
Moet jij niet in Noord Korea gaan wonen ofzo??? dat past wel bij jou, als ik jou manier van straffen lees... verbaas me dat er nog geen lijfstraffen in voorkomen....
Van mij mogen (serie) moordenaars ook wel een spuitje krijgen hoor ;)

Kijk een land zoals Duitsland daar is het nog een maatschappelijke schande om een boete te krijgen / je niet aan de regels te houden. Nederlanders denk altijd alles beter te kunnen en de gevolgen zijn voor later.

In het voorbeeld van hard rijden.. stel iemand haalt op een 2 baan snelweg een vrachtwagen in met 110km en je komt aanrijden met 180 want tja je bent je rijbewijs toch niet kwijt dan. Het gaat gegarandeerd voor ongelukken zorgen.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6011
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Je hoogste CJIB acceptgiro

Bericht door matthyssie » 27 nov 2023, 15:05

Kan me niet voorstellen dat die 140 km/h echt gerealiseerd gaat worden. Ik ben voorstander, maar dat past toch totaal niet meer in de huidige tijd? Verbaas me ook dat de autobahn nog steeds ongelimiteerd is. Ben ik ook blij mee, maar snap dat het aan banden gelegd wordt.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Je hoogste CJIB acceptgiro

Bericht door Knot » 27 nov 2023, 15:06

Alles voor het milieu (en de veiligheid) toch? Waarom dan ook niet kappen met die 120/130 en tijdvlakken, gewoon overal altijd 100, houdt het simpel (op de snelwegen wel te verstaan, dat vergeet PVV nog wel eens erbij te vermelden :blink: )

Richardt.
Berichten: 6494
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Je hoogste CJIB acceptgiro

Bericht door Richardt. » 27 nov 2023, 15:09

Valt mij nu 's avonds na 19u al tegen hoeveel mensen 130 rijden op plekken waar het mag. Als de snelheidslimiet dus weer opgehoogd wordt zie ik niet ineens iedereen wél die snelheid rijden.

Laat dus maar lekker op 100 staan, bespaart weer een hoop geld om het in te voeren.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Je hoogste CJIB acceptgiro

Bericht door Knot » 27 nov 2023, 15:13

Bepaalde toko uit Assen moest je nu vast aandelen in nemen toch?

Ik doe het ook niet als het niet echt nodig is, 100 loopt de audi mooi 1 op 20, bij 130/135(teller) is het een heel ander verhaal.

Gebruikersavatar
Baboulah
Berichten: 1503
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Je hoogste CJIB acceptgiro

Bericht door Baboulah » 27 nov 2023, 15:38

Kadett schreef: 27 nov 2023, 14:51 In het voorbeeld van hard rijden.. stel iemand haalt op een 2 baan snelweg een vrachtwagen in met 110km en je komt aanrijden met 180 want tja je bent je rijbewijs toch niet kwijt dan. Het gaat gegarandeerd voor ongelukken zorgen.
Dit is niet anders dan met E-fietsers die 30 gaan en autos die 50 (of harder) rijden, verschil in snelheid iets minder, maar zelfde principe gaat merendeel vd tijd toch ook goed?

Het grote probleem in nl is juist dat mensen er vanuit gaan "die mag niet hard dus ik kan wel naar links". Op het moment dat je de snelheden omhoog gooit weer, zal dat weer afnemen en zullen mensen zorgvuldiger kijken voor ze een baan opschuiven, vooral de typetjes die stoicijns 100 blijven kachelen ofzo die zullen snel genoeg afleren dan op zo een manier naar links te gaan denk ik zomaar...

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Je hoogste CJIB acceptgiro

Bericht door Elise » 27 nov 2023, 16:13

Arstey schreef: 27 nov 2023, 11:41 Neen, je begrijpt me verkeerd.
Ik vertrek s'ochtends om 5u naar mijn werk vertrek passer ik hier op 2km 3 flitspalen.
Als ik nu 3 van 200 werkdagen per jaar verstrooid/onoplettend ben en een beetje te hard rij betaal ik 3 x de minimum boete (€62 in Belgïe)
voor mijn onoplettendheid.
Met een puntensysteem kan je achter 3 boetes in bebouwde kom voorkomen of rijbewijs opnieuw doen.
Dan liever een rechter die dit eens bekijkt en ziet dat het in de vroege uren is als de scholen nog lang niet begonnen zijn en er geen verkeer op de weg is.
Ik begrijp heel goed wat je bedoeld en zoals het mij zou voorstaan zou bij iedere overtreding naast datum/rijd ook andere gegevens (bestuurder, kenteken, geolocatie, weersomstandigheden, wegdek, drukte etc.etc.) moeten worden opgenomen en dan kan, wellicht door een AI bot, een boete op maat eruit kunnen rollen.
Dus als jij voor de 3e keer fout parkeert bij jouw lokale winkelcentrum, je daarvoor een andere/zwaardere boete krijgt dan op een plaats waar je voor de eerste keer bent (ook al heb je dus andere parkeerovertredingen in het systeem staan).

Doel zou ook moeten zijn om katvangers hiermee uit te filteren, dus bij iedere overtreding zowel bestuurder als eigenaar auto registreren.

Rijbewijs opnieuw doen of EMG zie ik persoonlijk helemaal niets is anders dan dat het veel geld kost, dat kan ook prima middels een progressief boetesysteem bestraft worden.
Jong en op een rustig moment van de dag ergens in Friesland in het buitengebied een keer een rotonde rond driften of een keer een wheelie maken, maar verder een schone lei, dan is een EMG een veel te zware straf mijns inziens :police:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39755
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Je hoogste CJIB acceptgiro

Bericht door Arthur » 27 nov 2023, 16:23

En als ik vind dat driften of een wheelie maken not done is? Je bent wel wat ‘selectief’.

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Je hoogste CJIB acceptgiro

Bericht door Elise » 27 nov 2023, 16:50

Ik zeg niet dat het niet bestraft moet worden, ik zeg dat ik een EMG daarvoor een veel te zware straf vind in de geschetste situatie, maar ik begrijp dat jij een EMG onder deze omstandigheden terecht vind?
Kijk doe je dat tijdens de spits in de bebouwde kom van 010 of 020 zal het weer anders bestraft moeten worden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 328Ti, BMWDennis, erwin20vt, MarcH, Semrush [Bot], Ti-Tourist (Erik) en 117 gasten