BMW G21 M340i
-
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 03 jan 2021, 19:52
- Auto: Mercedes C43 Amg estate
Re: BMW G21 M340i
Neem aan dat jullie wel euro98 tanken (E5)? Dan is met deze prijzen 1 liter op 16 kilometer wel fijn.
-
- Berichten: 9063
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86 | VW California | Mazda 3
Re: BMW G21 M340i
Mooi verbruik Arthur. Blijkt ook maar weer dat al die papieren verbruikscijfers nergens op slaan. Met mijn B58 440i ook wel eens 1:15 gehaald op een rustig ritje naar Brussel. Afgelopen dagen een ‘superzuinige en schone’ Prius mee en na een snel ritje (zo hard mogelijk binnendoor) 1:10,5. Mijn GR86 kan 1:14 halen maar ook 1:5… Ligt zoals altijd dus vooral aan je rijstijl dus om hier als overheid BPM straffen aan te hangen is feitelijk erg krom.
- Arthur
- Berichten: 39788
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: BMW G21 M340i
Ik was er ook niet heel bang voor, een collega met een MB S450 4-matic deed dat ook al met 1:14. Er voor gaan zitten betekent gewoon een ruim verbruik en andersom. Prima.
@Misterqq: gaat gewoon 95 in.
@Misterqq: gaat gewoon 95 in.
- JP
- Berichten: 31288
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: BMW G21 M340i
95 ? straks zeg je nog dat je de kärcher-stofzuiger over het dashboard haalt.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26756
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
-
- Berichten: 51410
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: BMW G21 M340i
Deze discussie is al vaker gevoerd en ik rijd niet veel(gemiddeld over 5 jaar nog geen 13k per jaar, dit jaar 9k ofzo), maar anytime 98 (of beter zoals in D), pas als 98 er niet is en ik sta bijna leeg dan 95(heb ik misschien twee keer gehad, maar dan ook maar een 10 liter ofzo erin om later vertrouwd bij m'n BP hier 98/E5 erin te gooien)
- Martijn_bmw
- Berichten: 26756
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: BMW G21 M340i
Jij rijdt ook flink getuned als ik mij niet vergis dan is 98 zeker de meerprijs waard en icm weinig jaar kilometers ook qua meerkosten weinig verschil op jaarbasis.Robin schreef: ↑23 sep 2023, 09:56 Deze discussie is al vaker gevoerd en ik rijd niet veel(gemiddeld over 5 jaar nog geen 13k per jaar, dit jaar 9k ofzo), maar anytime 98 (of beter zoals in D), pas als 98 er niet is en ik sta bijna leeg dan 95(heb ik misschien twee keer gehad, maar dan ook maar een 10 liter ofzo erin om later vertrouwd bij m'n BP hier 98/E5 erin te gooien)
Maar voor een standaard bmw motor met fabrieks software is 95 prima, blijft idd over hoeveel kilometer rij je en is dat het verschil waard.
Ik rij daily 30k per jaar met de laatste 435i 1 op 11 = 2.700L per jaar x 20cent verschil hier in de regio = ruim 500eur per jaar “voor niks” vandaar dat ik wel 95 reed met de daily en denk voor Arthur zelfde afweging
-
- Berichten: 51410
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: BMW G21 M340i
Dat bedoel ik inderdaad Martijn, maar in al mijn vorige benzineauto's gooide ik altijd het hoogste octaangetal. Ik heb misschien makkelijk praten, maar ik betaal daar 'graag' het verschil voor.
Net als die prijsverhoging op 1 april jongstleden(?) Rody(Knot) had mij 'gek' gemaakt in een groepsapp om toch de dag ervoor nog even te tanken. Het scheelde 6,50 ofzo, terwijl ik die kar in en uit de garage moest rijden, 500m rijden heen en weer en daarna zaten we op een terras aan de cappucino en latte voor 12 euro in een half uurtje, terwijl ik dat bovenstaande mijn vrouw uitleg. Die had de tranen in de ogen van het lachen van mijn 'verkeerde zuinigheid'.
En echt alle beetjes helpen, en ik raap ook een dubbeltje op als ik die op straat vind, en 6,50 is 6,50 weet ik ook wel hoor:)
Net als die prijsverhoging op 1 april jongstleden(?) Rody(Knot) had mij 'gek' gemaakt in een groepsapp om toch de dag ervoor nog even te tanken. Het scheelde 6,50 ofzo, terwijl ik die kar in en uit de garage moest rijden, 500m rijden heen en weer en daarna zaten we op een terras aan de cappucino en latte voor 12 euro in een half uurtje, terwijl ik dat bovenstaande mijn vrouw uitleg. Die had de tranen in de ogen van het lachen van mijn 'verkeerde zuinigheid'.
En echt alle beetjes helpen, en ik raap ook een dubbeltje op als ik die op straat vind, en 6,50 is 6,50 weet ik ook wel hoor:)
- Martijn_bmw
- Berichten: 26756
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: BMW G21 M340i
Haha mooie inderdaad van het voltankenRobin schreef: ↑23 sep 2023, 10:21 Dat bedoel ik inderdaad Martijn, maar in al mijn vorige benzineauto's gooide ik altijd het hoogste octaangetal. Ik heb misschien makkelijk praten, maar ik betaal daar 'graag' het verschil voor.
Net als die prijsverhoging op 1 april jongstleden(?) Rody(Knot) had mij 'gek' gemaakt in een groepsapp om toch de dag ervoor nog even te tanken. Het scheelde 6,50 ofzo, terwijl ik die kar in en uit de garage moest rijden, 500m rijden heen en weer en daarna zaten we op een terras aan de cappucino en latte voor 12 euro in een half uurtje, terwijl ik dat bovenstaande mijn vrouw uitleg. Die had de tranen in de ogen van het lachen van mijn 'verkeerde zuinigheid'.
En echt alle beetjes helpen, en ik raap ook een dubbeltje op als ik die op straat vind, en 6,50 is 6,50 weet ik ook wel hoor:)
-
- Berichten: 51410
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: BMW G21 M340i
Sorry dat ik je draadje hack , Arthur, over zuinig gesproken. M'n ouweheer uit een gezin met 13 kids, relatieve armoe net na WO2 en z'n oudste broer(RIP) mid 1950's (was ie 13//14 ofzo) rookte zoals 'iedereen', maar geen geld. Dus die struinde over straat om de shag peuken te zoeken , die uit elkaar te pulken en van de restjes shag van xx peuken weer een hele te draaien.
Knot let je even op?
'Buk shag' noemden ze dat:)
Knot let je even op?
'Buk shag' noemden ze dat:)
-
- Berichten: 2212
- Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26
Re: BMW G21 M340i
Ik gooi altijd 98 in mijn auto's. Zelfs in de 10 jaar oude Golf van mijn vrouw. Zo min mogelijk van die bio-shit in de motor om de aanslag/schade te beperken.
-
- Berichten: 21740
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: BMW G21 M340i
Robin schreef: ↑23 sep 2023, 10:42 Sorry dat ik je draadje hack , Arthur, over zuinig gesproken. M'n ouweheer uit een gezin met 13 kids, relatieve armoe net na WO2 en z'n oudste broer(RIP) mid 1950's (was ie 13//14 ofzo) rookte zoals 'iedereen', maar geen geld. Dus die struinde over straat om de shag peuken te zoeken , die uit elkaar te pulken en van de restjes shag van xx peuken weer een hele te draaien.
Knot let je even op?
'Buk shag' noemden ze dat:)
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW G21 M340i
Echt het enige waar ik 2x per jaar 98 in gooi zijn motorscooter en motorfiets als die in de winter paar maanden nagenoeg stilstaan.
Verhaal van zuiniger staat niet in verhouding tot de meerprijs, zeker met wat het verschil nu is.
Meer vermogen met 98? Dan beter chippen voor een echte stijging.
Tuurlijk is het beter maar ik heb nog geen auto met mankement gehad hierdoor.
Zou ik een 40i kopen dan gewoon E10 erin hoor, ding regelt zelf wel bij en staat als het goed is geen maanden stil, en dan nog is hij niet ineens dood daardoor…
Verhaal van zuiniger staat niet in verhouding tot de meerprijs, zeker met wat het verschil nu is.
Meer vermogen met 98? Dan beter chippen voor een echte stijging.
Tuurlijk is het beter maar ik heb nog geen auto met mankement gehad hierdoor.
Zou ik een 40i kopen dan gewoon E10 erin hoor, ding regelt zelf wel bij en staat als het goed is geen maanden stil, en dan nog is hij niet ineens dood daardoor…
-
- Berichten: 51410
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: BMW G21 M340i
Ik snap jou ook Rody, maar ik geef 't er dus wél aan uit en ook al staat 't niet in verhouding ivm meerprijs, da's de 'fout' van de overheid natuurlijk.
E10 is al idioot duur hier in NL, dus dan kan dát er ook nog wel bij; wil ik in dit geval het beste en da's dan E5/98 in mijn geval.
Alles kost geld en alles is/wordt (veel) duurder. Het is maar waar je 't aan uit wil geven nietwaar?
E10 is al idioot duur hier in NL, dus dan kan dát er ook nog wel bij; wil ik in dit geval het beste en da's dan E5/98 in mijn geval.
Alles kost geld en alles is/wordt (veel) duurder. Het is maar waar je 't aan uit wil geven nietwaar?
- Martijn_bmw
- Berichten: 26756
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: BMW G21 M340i
^^ veel is de schuld van de overheid met te hoge kosten maar het prijsverschil tussen 95 en 98 is zowaar (zover ik weet) geen overheid impact omdat accijns op alle benzine gelijk is.
-
OnlineWill F.
- Berichten: 2254
- Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09
Re: BMW G21 M340i
Het valt mij wel op dat de ethanol houdende 98 vaak goedkoper is dan 98 zonder v berkman esso bp shell of tamoil.
-
- Berichten: 4651
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: BMW G21 M340i
In een BMW met S motor zou ik ook E5/98 tanken. Terwijl een standaard B58 ik ook gewoon E10/95 zou mikken.
-
- Berichten: 51410
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: BMW G21 M340i
Dat prijsverschil is niet de schuld van de overheid natuurlijk, máár als E10/95 niet zo ongelovelijk duur was tov bepaalde andere landen/wereldwijd, gaan velen ook nog niet eens nóg meer betalen voor E5/98.Martijn_bmw schreef: ↑23 sep 2023, 17:41 ^^ veel is de schuld van de overheid met te hoge kosten maar het prijsverschil tussen 95 en 98 is zowaar (zover ik weet) geen overheid impact omdat accijns op alle benzine gelijk is.
Sterker, ik denk dat er een 91-93 RON hier zou bestaan hele volksstammen dát erin zouden gooien, want nóg voordeliger.
En ik vermoed dat wij zélfs als DF/petrolheads we op €1.50 voor 95 zouden zitten we dan nog moeilijk zouden doen over €1.70 voor 98(?)
Of zouden 'we' het dan wel doen?
Is hypothetisch ik weet 't.
Zo zit ik nu te kutten met 3 tickets voor Walibi die bij ANWB te bestellen zijn:met korting van 9 euro x3 dus.
Dat vind ik dan óók wel weer geld.
Maar ANWB lidmaatschapsnummer heeft junior, maar die slaapt nog:)
- JP
- Berichten: 31288
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: BMW G21 M340i
Het prijsverschil tussen "95" en "98" is toch hoger dan ooit en gevoeld in NL is het verschil groter dan in omliggende landen, al gaat België ook goed mee. Daar was het altijd ± 10cent, nu al ±22cent. Gisteren nog een pomp gevonden voor onder de €2 voor "98". Dat voelt toch als een psychologische grens, al lag die eerder bij €1.70
- EvdP
- Berichten: 6149
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: BMW G21 M340i
Maar mooie auto. Die M340i!
-
Online
- Berichten: 5008
- Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48
-
OnlineWill F.
- Berichten: 2254
- Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09
Re: BMW G21 M340i
Op website v leverancier of bellen.
-
- Berichten: 18533
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: BMW G21 M340i
Ik kan je vertellen dat ik op dit moment zuiniger met de 640i rijdt, dan met mijn ProAce toyota busje.Arthur schreef: ↑21 sep 2023, 10:45 Goed nog 1x over het verbruik Tank 3/4 leeg gereden op woon-werk traject; 1:15,1 aan de pomp. Dat vind ik wel een fijn resultaat eigenlijk. Dat ‘ie voor andere ritten meer verbruikt maakt me niet uit maar merendeel gaat op aan woon-werk en dan is het fijn te weten dat ‘ie dat relatief zuinig kan. Voor de rest; machtige motor en fijn rijdende wagen. Op naar de volgende
Die kleine melkpakjes zijn alleen gemaakt om te sukkelen over de weg.
(Beide over de laatste 9999km)
- tomgtr
- Berichten: 10426
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
- Locatie: Zuid Holland
Re: BMW G21 M340i
Dat valt mij dus ook op. Als ik door omstandigheden weleens in zo’n eco hok rijd zuipen die dingen altijd als een tempelier. Je moet daar ook wel echt als Knot zeg maar in rijden. Anders niks zuinigs aan.
- Dimitri
- Berichten: 594
- Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
- Auto: BMW 130i, BMW 130i, BMW Z3 QP
Re: BMW G21 M340i
Dus een auto die gemaakt is om zuinig te rijden, moet je zuinig rijden voordat die zuinig rijdt..
Doet me denken aan deze aflevering van Top Gear
https://youtu.be/F04MXepYiBs?si=aNlakGSBQnoH5Of6