Z4 erbij naast de Cayenne S, 118i, MX-5 en C2

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26695
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: update 22/12: bye bye X5, welcome Cayenne S

Bericht door Martijn_bmw » 23 dec 2022, 21:10

tomgtr schreef: 23 dec 2022, 21:07 1:6 met aanhanger 🤦‍♀️. Ik doe echt iets verkeerd. Ik doe gemiddeld niet veel beter (en heb geen trekhaak….)
:kikker:
Van stoplicht naar stoplicht door 010 rijden is met zo’n dikke motor flink onzuinig ja

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10407
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: update 22/12: bye bye X5, welcome Cayenne S

Bericht door tomgtr » 23 dec 2022, 21:22

Ik doe geen sprintjes met de gtitjes en amgtjes hoor.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: update 22/12: bye bye X5, welcome Cayenne S

Bericht door Ferdi » 23 dec 2022, 21:27

Mooie overstap!
Had deze nog niet aan zien komen na de lofzang onlangs over de X5 maar zo zie je maar dat het snel kan gaan!
Qua kilometers kan je een forse tijd vooruit en verwacht niet dat je spijt zal krijgen ondanks dat z'n voorganger ook totaal geen stakker was :)

Hier een tijdje terug ook nog eens zitten kijken naar iets met een V8 maar ik rijd toch nog een paar jaar door.
Wil ooit nog wel eens iets van een oude Range Rover, laatst stond er eentje te koop die zo'n beetje volledig aan m'n lijstje voldeed maar wil de Pajero nog niet kwijt.
Die is met 307k op de teller nog maar net ingereden.
tomgtr schreef: 23 dec 2022, 21:07 1:6 met aanhanger 🤦‍♀️. Ik doe echt iets verkeerd. Ik doe gemiddeld niet veel beter (en heb geen trekhaak….)
Van 200 meter per liter tot 1 op 12, beiden zonder aanhanger en met een 3.2 liter diesel, dus het valt wel mee toch? :mrgreen:

Met paardentrailer tussen de 1 op 6 tot 1 op 7,5, de gewone tandemasser is het 1 op 10 want die valt weg achter de auto en ondanks dat die ook zwaar kan zijn doet dat wat minder.

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10407
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: update 22/12: bye bye X5, welcome Cayenne S

Bericht door tomgtr » 23 dec 2022, 21:33

Ok, ik ben weer gerustgesteld. Ben benieuwd wat de Cayenne in het echt gaat verstoken. Zo’n 8 cylinder klinkt echt geweldig.

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3028
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: update 22/12: bye bye X5, welcome Cayenne S

Bericht door 328Ti » 23 dec 2022, 22:27

Knappe bak Paskal!

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3867
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: update 22/12: bye bye X5, welcome Cayenne S

Bericht door Emiel » 24 dec 2022, 11:10

Fantastisch Paskal! Echt super mooie vondst deze bolide.

hagen111
Berichten: 114
Lid geworden op: 24 nov 2007, 13:07
Locatie: houten
Contacteer:

Re: update 22/12: bye bye X5, welcome Cayenne S

Bericht door hagen111 » 24 dec 2022, 11:31

Wat een prachtige Cayenne zeg! Leuk om te lezen.

Tom
Berichten: 21720
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: update 22/12: bye bye X5, welcome Cayenne S

Bericht door Tom » 24 dec 2022, 11:50

Lekkere upgrade Paskal! Erg fraai.

Robin
Berichten: 51349
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: update 22/12: bye bye X5, welcome Cayenne S

Bericht door Robin » 24 dec 2022, 12:19

Juiste kleur/wielen. Nette kar! Mooie 4.8 V8. Veel rijplezier gewenscht!

vester86
Berichten: 2712
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: update 22/12: bye bye X5, welcome Cayenne S

Bericht door vester86 » 24 dec 2022, 12:29

te gekke update! benieuwd hoe die op lange termijn bevalt na al die kilometers X5.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: update 22/12: bye bye X5, welcome Cayenne S

Bericht door Knot » 24 dec 2022, 18:44

Ik moest gister nog aan je denken toen ik 1 op 22,8 naar huis deed, bij jou zal dat 22,8 liter op 100km zijn bijna 😎

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31202
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: update 22/12: bye bye X5, welcome Cayenne S

Bericht door JP » 24 dec 2022, 19:18

Maar Paskal kan wel langer dan 5minuten douchen :coffee: :tooth:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: update 22/12: bye bye X5, welcome Cayenne S

Bericht door Knot » 24 dec 2022, 19:42

Tuurlijk, hij heeft electro power, werken fulltime en geen kinderen😉

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: update 22/12: bye bye X5, welcome Cayenne S

Bericht door Shakes » 25 dec 2022, 09:11

:slapen:

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3673
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Cayenne S: de eerste indrukken

Bericht door Paskal » 25 dec 2022, 10:24

@Knot: die 22,8 liter per 100 km zul je vast halen als je in sport-modus door Eifel of Alpen gaat jagen verwacht ik, maar vooralsnog valt het mee.

Inmiddels zo’n 250 km afgelegd met de Cayenne dus tijd voor wat eerste indrukken. Een vergelijking met de X5 ligt voor de hand aangezien ik daar de afgelopen 12 jaar in heb gereden en het concept van beide auto’s vergelijkbaar is.

Motor/bak:
Met zijn 400 pk en 500 Nm is het geen stakker dus hij wil er aardig vandoor. Van 0-100 zou in 5,9 sec gaan waarbij hij het rond de 260 km/u voor gezien houdt. Het maximum koppel ligt bij 3.500 tr en daarmee een stuk hoger dan bij de X5 met zijn 520 Nm bij 2.200 tr. Hij is echter voldoende soepel om ook vanaf lage toeren rap vooruit te gaan, maar als je echt serieus de vaart erin wil houden dan is wat meer toeren maken wel gewenst.

In de X5 zat nog een relatief oude 6-bak-automaat die direct ouderwets aanvoelt tov de 8-bak in de Cayenne: de 8-bak schakelt een stuk rapper en soepeler. Velen zullen de handmatige bediening nooit gebruiken, maar met de caravan erachter deed ik dat wel altijd omdat de bak anders te snel opschakelde. Middels de stuurbediening gaat dat bij de Cayenne nog een stuk makkelijker.

De terugrit naar huis na aankoop ging sukkelend met 107/u in 1:10,8 maar waarschijnlijk ga ik dat nooit meer halen :D. Sturend in de omgeving, her en der door het centrum met verkeerslichten en zo nu en dan stevig op het gas staand gaat het richting de 1:7 wat ook wel in de lijn van mijn verwachting ligt. Een grote beurt hoeft hij voorlopig nog niet te hebben, de tussenbeurt zit halverwege die periode dus dat duurt ook nog even.

Groot onderhoud duurt nog wel even:
Afbeelding

Onderstel:
De rijhoogte kun je in de middenconsole variëren waarbij ik de stand normaal al relatief hoog vind ogen dus heb ik hem één tikje lager staan waarmee hij voor en achter respectievelijk 22 en 25 mm zakt. Hij is daarmee iets stugger, maar nog altijd een stuk comfortabeler dan de X5. Of het veel verschil maakt in snel genomen bocht kan ik nog niet beoordelen want heb het tot op heden relatief rustig aan gedaan.

De Cayenne reageert een stuk directer op stuurbewegingen dan de X5 en helt een stuk minder over. Door op de Sport-knop in de middenconsole te drukken verandert het karakter van de auto stevig. Van een relaxte cruiser (met vering in normaal) gaat het over naar een sportief georiënteerd gevaarte: de auto wordt lager gezet, de demping wordt stugger gezet, de bak schakelt later op en eerder terug en hij reageert feller op het gaspedaal. Het is dan ineens een hele andere auto waarmee je zin krijgt om wat wegen in de Eifel of Alpen aan te vallen :df:

Comfort:
Met luchtvering rondom is de Cayenne merkbaar comfortabeler dan de relatief stugge X5 in de M-sport-uitvoering. De 8 cylinder hoor je zijn zware sonore geluid met name bij het optrekken maken, maar eenmaal op snelheid verdwijnt hij gelukkig naar de achtergrond. Gemeten heb ik het niet, maar gevoelsmatig is hij stiller dan de X5. De 8 cylinder klinkt uiteraard een stuk aangenamer dan de 6 cylinder diesel wat ook geen verkeerde is qua sounds. De stoelen zitten als gegoten en pakken je nog steviger vast dan de exemplaren in de X5. De zijwangen van zowel rug als zitting zijn elektronisch instelbaar net als de dikte en hoogte van de lendesteun. Het kan niet anders dan dat je met al die mogelijkheden een perfecte zitpositie gaat vinden met gelukkig met geheugenfunctie voor man- en vrouwlief.

Het stuur is elektrisch verstelbaar en kan enorm ver naar binnen wat ik wel prettig vind. Bij het uitstappen gaat indien gewenst het stuur omhoog en de stoel naar achter zodat je met je dikke pens wat makkelijker uit kunt stappen :wink:. Ik heb die functie uitgezet want vindt met name het geschuif van die stoel niet prettig. Het verwarmbaar stuur is mooi compact van vorm als je dat vergelijkt met de X5 en ligt lekker in de hand waarbij het gelukkig nog mooi mat is in plaats van de aalgladde stuurtjes die je nog wel eens ziet.

Compact stuurtje met afgeplatte onderkant:
Afbeelding

Verder wordt je in het interieur omgeven door een gigantische hoeveelheid knopjes. Met de hele middenconsole vol en ook nog eens aardig wat knoppen aan het dak waan je je bijna in een vliegtuig :D. Ik vind het persoonlijk machtig mooi, maar kan me zo maar voorstellen dat anderen het too much vinden. Heb die tik destijds in mijn jeugd opgelopen vrees ik want toen was ik al onder de indruk van al die knopjes in de deur en middenconsole van onze Renault 25 V6 Turbo.

Middenconsole vol met knoppen:
Afbeelding

Dak met de nodige knoppen:
Afbeelding

Deur met ook weer voldoende knoppen:
Afbeelding


Bijzonderheden:
- met rondom 295 brede sloffen om de 21” velgen ligt er serieus breed rubber onder.
- start-stop systeem op een auto met zo’n blok :hmmm:. Het zal vast goed bedoeld zijn, maar ik vind het redelijk onzinnig dus eerste wat ik doe na het instappen is dat uitzetten.
- de verschuifbare achterbank met verstelbare rugleuning maakt het mogelijk om passagiers alle ruimte en comfort te geven of de voorkeur te geven aan de vele bagage.

Typsich Porsche:
- contactslot links: ook mijn 84-er 911 turbo had het maar links èn het feit dat je hem om moet draaien is wel weer even wennen als je rechts met een startknop gewend bent

Contactslot links:
Afbeelding

Het is overigens geen normale sleutel met baard:
Afbeelding


- toerenteller centraal in het midden: ook dat zie je in andere Porsches terug. Gevolg is dat de snelheidsmeter maar “half rond” is en daardoor enorme stappen kent qua cijfers. Ben er nog niet uit of het handiger is om daarop te kijken of op de digitale variant onderin de toerenteller.
- flinke hoeveelheid tellers: in veel auto’s heb je tegenwoordig niet eens meer een koelvloeistofmeter. In de Porsche is dat heel anders met een temperatuurmeter voor zowel de koelvloeistof als de olie, maar ook een oliedrukmeter. Daarnaast kun je die info in het multifunctionele display rechts naast det toerenteller tot op het cijfer nauwkeurig digitaal oproepen.

Meters genoeg voor je neus:
Afbeelding

Missers tov de X5:
- in de X5 kon je een knop op het stuur programmeren om bijvoorbeeld het navi-scherm uit te zetten. Een programmeerbare knop op het stuur is er wel, maar die functie kun je er niet aan koppelen. Het uitzetten van het scherm zit vrij omslachtig ver in één van de vele menu’s dus da’s niet heel handig.
- de Cayenne heeft wel een hold-functie die ervoor zorgt dat de auto op een helling niet achteruit rijdt, maar een auto-hold heeft hij niet. Hierbij hoefde je bij de X5 niet bij ieder verkeerslicht met je voet op de rem te gaan staan want dat ging automatisch.

Overall:
Ben erg content met de wagen en kijk er iedere keer naar uit om er een stukje mee op pad te gaan. Ik was destijds met de X5 ook superblij, maar die behoefte om weer eens een blokkie om te gaan had ik toen niet. Op naar nog vele kilometers met een big smile op mijn gezicht :df:

JdvPolo
Berichten: 377
Lid geworden op: 27 mar 2019, 18:16
Auto: BMW M2

Re: update 25/12: Cayenne S, de eerst indrukken

Bericht door JdvPolo » 25 dec 2022, 10:57

Mooi verhaal, alles optellend lijkt dit een goede keus te zijn geweest. Geniet er van!

Online
Richardt.
Berichten: 6491
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: update 25/12: Cayenne S, de eerst indrukken

Bericht door Richardt. » 25 dec 2022, 11:11

Mooie aankoop Paskal!
Moet toch ook een mooi vooruitzicht te zijn om met de caravan erachter over een Oostenrijkse bergpas te bulderen :df:

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10407
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: update 25/12: Cayenne S, de eerst indrukken

Bericht door tomgtr » 25 dec 2022, 11:34

Probeer eens bij stoplicht je rem heel diep in te trappen? Dat activeert bij mij de hold. Navi scherm is dacht ik de volumeknop lang ingedrukt houden. Zal vanmiddag eens kijken want er is een hele makkelijke manier.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26695
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: update 25/12: Cayenne S, de eerst indrukken

Bericht door Martijn_bmw » 25 dec 2022, 12:14

Met die rem wat Tom zegt werkt idd bij MB ook als je stil staat even met flink kracht intrappen dan komt er een tekstje hold en kan je de rem los laten.

Mooi verhaal! Leest altijd lekker weg jou updates :)

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: update 25/12: Cayenne S, de eerst indrukken

Bericht door Knot » 25 dec 2022, 12:21

Fijn dat je m ook nog sportief kunt maken en idd als je niet door ruig terrein hoeft lekker wat omlaag het onderstel, hoef je er ook niet in te klimmen. Tellers blijft fraai die 5 rondjes hoor, en snelheidsmeter is puur om hem te zien klimmen al een gek bij volgas, wil je het echt weten kijk je altijd op de digitale teller lijkt me.

Als die knoppen blijft geweldig, console, deur, dak... moeten ze het wel allemaal blijven doen ook, dat hoop ik voor je.

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2242
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: update 25/12: Cayenne S, de eerst indrukken

Bericht door jos_br » 25 dec 2022, 21:19

Goeie keus deze auto. Ik ben er verbaasd over hoeveel anders/beter deze auto weer rijdt tegenover de Touareq/Q7 die voor een groot deel hetzelfde onderstel hebben.

Jos.

ErikS
Berichten: 18530
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: update 25/12: Cayenne S, de eerst indrukken

Bericht door ErikS » 26 dec 2022, 07:40

Prachtige wagen man!
En dat voor 40k. Nice!

Was die witte Macan van dezelfde mensen? 😇

Gebruikersavatar
Dimitri
Berichten: 589
Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
Auto: BMW 130i, BMW 130i, BMW Z3 QP

Re: update 25/12: Cayenne S, de eerst indrukken

Bericht door Dimitri » 26 dec 2022, 09:32

Mooi verhaal en foto’s, dito auto. Benieuwd naar foto’s met die enorme caravan erachter.

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3673
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: update 25/12: Cayenne S, de eerst indrukken

Bericht door Paskal » 26 dec 2022, 10:49

@Tom & Martijn: helaas is de oude Cayenne nog niet zo fancy dat hij het doordrukken van het rempedaal herkent als zijnde hold. Navischerm kan inderdaad uit middels een druk op de radio-knop, maar dan gaat ook de radio uit....

@Knot: het is inderdaad te hopen dat al die tig knopjes het blijven doen, maar als je scherm in een Tesla ermee stopt ben je volgens mij ook aardig onthand :wink:
ErikS schreef: 26 dec 2022, 07:40 Prachtige wagen man!
En dat voor 40k. Nice!

Was die witte Macan van dezelfde mensen? 😇
Nee, onderstaande Macan was van dezelfde mensen maar zoals je aan de strik op de motorkap kunt zien is die afgelopen week ook alweer verkocht.
macan.jpg
macan.jpg (477.92 KiB) 1149 keer bekeken
Qua kleurstelling is zilver met daarachter de witte caravan niet echt perfect (zwart of wit past beter), maar desalniettemin zal het best een aardig combinatie zijn. Tijd voor een weekend met zon en dan trek ik hem achter de schuur vandaan voor een weekendje weg.

Online
Kadett
Berichten: 4644
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: update 25/12: Cayenne S, de eerst indrukken

Bericht door Kadett » 26 dec 2022, 14:04

Die V8 met die aanpassing klinkt verdomde machtig zeg! Wanneer ga je dat ook doen? :tooth:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Hsp, JdBn, Mathijs46, MHJVS, Rogerb en 59 gasten