Het M140i (occasion) draadje
- Evert van der Linde
- Berichten: 171
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 19:55
- Auto: BMW M140i
- Locatie: zuid-holland
Re: Het M140i (occasion) draadje
Er was verwarring over het diff. Wel of geen sper.
Door de verwarring heb ik veel fora bekeken waarin veel tegenstrijdige berichtgeving is. De 1 schrijft de wielen draaien met elkaar mee, de ander schrijft tegen elkaar in. Alleen nergens lees je of deze testen in neutraal of P (versnelling) worden uitgevoerd.
Logisch is dat wanneer je een auto op de brug zet dat deze in zijn vrij staat. Echter tijdens de proefrit op zaterdag is de auto daarna door een vertegenwoordiger op de brug gereden. Handrem erop en achteraf gezien in P stand. Handrem hebben wij er toen wel af gehaald. Tijdens de ‘test’ was zeker weerstand voelbaar maar we waren in de veronderstelling dat dit misschien wel door de bak zou komen. De wielen draaide in ieder geval tegen elkaar in! Yorick heeft toen nog extra navraag gedaan of er echt een MP diff onder zat. Dit zou zo zijn.
Een aantal weken na de proefrit verder, 2 dagen voor de aflevering, werd ik snachts wakker en had ik mij dus (onderbewust) bedacht wat Marc Sierra hierboven stuurt. Mechanisch kan het niet anders dat, als je de pre load kan overbruggen en de aandrijfas staat geblokkeerd, de wielen tegen elkaar in draaien.
Yorick geïnformeerd en eigenlijk wisten we het toen al, de test was niet in neutraal uitgevoerd.
Dus bij de aflevering de auto in neutraal op de brug gezet, en de wielen draaide netjes met elkaar mee.
Goed om te weten is dat de verkoper vertelde dat er een MP diff als accessoire op zou zitten. Dit sloot in de eerste instantie dus helemaal niet aan op wat wij zagen op de brug. Vandaar dat dit een ‘ding’ werd.
Door de verwarring heb ik veel fora bekeken waarin veel tegenstrijdige berichtgeving is. De 1 schrijft de wielen draaien met elkaar mee, de ander schrijft tegen elkaar in. Alleen nergens lees je of deze testen in neutraal of P (versnelling) worden uitgevoerd.
Logisch is dat wanneer je een auto op de brug zet dat deze in zijn vrij staat. Echter tijdens de proefrit op zaterdag is de auto daarna door een vertegenwoordiger op de brug gereden. Handrem erop en achteraf gezien in P stand. Handrem hebben wij er toen wel af gehaald. Tijdens de ‘test’ was zeker weerstand voelbaar maar we waren in de veronderstelling dat dit misschien wel door de bak zou komen. De wielen draaide in ieder geval tegen elkaar in! Yorick heeft toen nog extra navraag gedaan of er echt een MP diff onder zat. Dit zou zo zijn.
Een aantal weken na de proefrit verder, 2 dagen voor de aflevering, werd ik snachts wakker en had ik mij dus (onderbewust) bedacht wat Marc Sierra hierboven stuurt. Mechanisch kan het niet anders dat, als je de pre load kan overbruggen en de aandrijfas staat geblokkeerd, de wielen tegen elkaar in draaien.
Yorick geïnformeerd en eigenlijk wisten we het toen al, de test was niet in neutraal uitgevoerd.
Dus bij de aflevering de auto in neutraal op de brug gezet, en de wielen draaide netjes met elkaar mee.
Goed om te weten is dat de verkoper vertelde dat er een MP diff als accessoire op zou zitten. Dit sloot in de eerste instantie dus helemaal niet aan op wat wij zagen op de brug. Vandaar dat dit een ‘ding’ werd.
- Evert van der Linde
- Berichten: 171
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 19:55
- Auto: BMW M140i
- Locatie: zuid-holland
- Marc Sierra
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Het M140i (occasion) draadje
Het is juist niet handig om de test in neutraal uit te voeren. In dat geval kunnen de wielen ook dezelfde kant op draaien terwijl er geen sper onder zit, het hangt er dan vanaf wat soepeler draait, de cardanas of het andere wiel.
In de versnelling (of in P) kan je juist goed testen of er een platen of viscosper onder zit. De wielen draaien dan sowieso een verschillende kant op, maar als het soepel gaat is het een open diff en als het zwaar gaat is het een sper. Een platensper zonder preload is inderdaad wel een uitzondering. En hoe het met een worm sper precies zit durf ik niet te zeggen.
In de versnelling (of in P) kan je juist goed testen of er een platen of viscosper onder zit. De wielen draaien dan sowieso een verschillende kant op, maar als het soepel gaat is het een open diff en als het zwaar gaat is het een sper. Een platensper zonder preload is inderdaad wel een uitzondering. En hoe het met een worm sper precies zit durf ik niet te zeggen.
- Jan Terwolde
- Berichten: 2854
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: Het M140i (occasion) draadje
Gewoon even bij de proefrit 1 wiel in t gras en gas geven. Of 2 strepen op het asfalt maken
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Het M140i (occasion) draadje
Juist ingestuurd testen op droog dan moet ie netjes om komen.
Voorbeeldje:
Voorbeeldje:
-
- Berichten: 51404
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Het M140i (occasion) draadje
Inderdaad Rody, Dat^^^^ wordt niks met 'n open diff. Maar ze zetten wel eens 'n stap opzij en flink ook(open diff mijn ouwe E46 330i, volgens mij reed Hielke volgas in z'n 2 minirotonde af , nou dat was even houwen en keren en hoepelen)
Dit.Jan Terwolde schreef: ↑10 okt 2022, 09:31 Gewoon even bij de proefrit 1 wiel in t gras en gas geven. Of 2 strepen op het asfalt maken
- Jan Terwolde
- Berichten: 2854
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
- Martijn_bmw
- Berichten: 26726
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Het M140i (occasion) draadje
idd mijn E46 325i met standaard open diff wilde bij regen ook wel eens een flinke stap opzij zetten bij volgas rotonde af of 90gr bocht na een stoplichtRobin schreef: ↑10 okt 2022, 10:25 Inderdaad Rody, Dat^^^^ wordt niks met 'n open diff. Maar ze zetten wel eens 'n stap opzij en flink ook(open diff mijn ouwe E46 330i, volgens mij reed Hielke volgas in z'n 2 minirotonde af , nou dat was even houwen en keren en hoepelen)
Dit.Jan Terwolde schreef: ↑10 okt 2022, 09:31 Gewoon even bij de proefrit 1 wiel in t gras en gas geven. Of 2 strepen op het asfalt maken
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Het M140i (occasion) draadje
Op droog ingestuurd in zn 1 ervandoor heb je met open diff echt wel een doorslaand binnenwieltje.
Regen is een ander verhaal, vele malen minder weerstand.
Maar M135/M140 simpel aan het serienummer/typenummer te checken of het diff toch.
Regen is een ander verhaal, vele malen minder weerstand.
Maar M135/M140 simpel aan het serienummer/typenummer te checken of het diff toch.
-
- Berichten: 966
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
Re: Het M140i (occasion) draadje
Als hij bij de dealer geïnstalleerd is (wat vaak het geval zal zijn bij origineel BMW diff bij redelijk nieuwe auto's) kun je het ook zien op VIN (later toegevoegde opties).
Mocht iemand hem er zelf later onderuit beunen wordt het weer lastiger inderdaad
Mocht iemand hem er zelf later onderuit beunen wordt het weer lastiger inderdaad
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Het M140i (occasion) draadje
Dan zou ie op mijn M235i nog geregistreerd moeten staan, de 2-XXK-25 maar is er later bij Huisman onder vandaan gehaald.
Die man heeft m alweer 5 jaar zie ik nu.
Die man heeft m alweer 5 jaar zie ik nu.
- Evert van der Linde
- Berichten: 171
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 19:55
- Auto: BMW M140i
- Locatie: zuid-holland
Re: Het M140i (occasion) draadje
Het was ook inderdaad het verhaal bij de dealer dat hij er als accessoire onder is gegaan. De auto heeft ook een dealer geschiedenis, orgineel NL, 1 vorige eigenaar en afgelopen vrijdag bij die dealer (waar hij dus orgineel geleverd is) opgehaald. In principe geen reden om te twijfelen aan het verhaal van de dealer eigenlijk.
Alleen de twijfel sloeg even toe toen hij daar op de brug stond. Ondertussen is de twijfel weg.
- Evert van der Linde
- Berichten: 171
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 19:55
- Auto: BMW M140i
- Locatie: zuid-holland
-
OnlineKasteel
- Berichten: 5284
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
- Contacteer:
- matthyssie
- Berichten: 6007
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Het M140i (occasion) draadje
Als je met links remt stopt het remsper ermee
-
OnlineKasteel
- Berichten: 5284
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
- Contacteer:
Re: Het M140i (occasion) draadje
Dan is dat de manier om het te testen
- Joël D.
- Berichten: 3438
- Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
- Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
- Locatie: Waddinxveen
Re: Het M140i (occasion) draadje
Hmpf, ik weet toch zeker dat een '05 MB E55 AMG geen LSD heeft. Maar wel 2 strepen op het asfalt? Hoe zit dat dan?Jan Terwolde schreef: ↑10 okt 2022, 09:31 Gewoon even bij de proefrit 1 wiel in t gras en gas geven. Of 2 strepen op het asfalt maken
- Bijlagen
-
- IMG_20211017_150605.jpg (321.02 KiB) 1890 keer bekeken
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Het M140i (occasion) draadje
Gelijke wieldruk rechtdoor
- Jan Terwolde
- Berichten: 2854
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
Re: Het M140i (occasion) draadje
Zit daar ook al een remsper of iets in die richting op? Met mijn 330i met supercharger had je geen schijn van kans om 2 strepen te trekken.Joël D. schreef: ↑10 okt 2022, 20:34Hmpf, ik weet toch zeker dat een '05 MB E55 AMG geen LSD heeft. Maar wel 2 strepen op het asfalt? Hoe zit dat dan?Jan Terwolde schreef: ↑10 okt 2022, 09:31 Gewoon even bij de proefrit 1 wiel in t gras en gas geven. Of 2 strepen op het asfalt maken
Misschien maar even met de 1 serie proberen, maar wel eerst achterremblokken bestellen dan
- Jeroen
- Berichten: 1086
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37
Re: Het M140i (occasion) draadje
Mijn 130i met open diff trok ook 2 strepen bij rechtdoor vanuit stilstand. Dus idd gelijke wieldruk. En dat voor koning wielspin, wat een 130i std. is.
- JessieJ
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 22 okt 2022, 21:07
- Auto: BMW M140i
Re: Het M140i (occasion) draadje
Dag mede autoliefhebbers,
Ik realiseer dat dit niet helemaal de juiste volgorde is van aanmelden op het forum maar dat zal ik spoedig herstellen
Na zo'n beetje een half jaar lang zo'n beetje alle filmpjes, artikelen en (buitenlandse) fora gelezen te hebben, ben ik tot de conclusie gekomen dat het ook voor mij een M140i moet worden. Momenteel rijd ik een nog al saaie Mercedes CLA. Een autofanaat mag ik mezelf hopelijk wel noemen. In m'n jonge autocarrière heb ik ook een Swift sport en twee Cooper Sjes gehad. Het poetsen, meetings bezoeken en ook het actief zijn op een forum is iets wat ik mis. Vandaar weer het verlangen naar een fun auto. Ik ga vanwege werk ook veel minder kilometers maken dus het zullen alleen maar funritjes en roadtrips worden.
Nu komt het punt waar ik graag jullie input wil vragen. Ik ben benieuwd of jullie bekend zijn met deze te koop staande M140. https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/bmw ... tlaat-diff
De auto lijkt echt van een liefhebber geweest te zijn. Ziet er heel netjes uit en ook de verkoper wist me veel te vertellen. Zit de eigenaar hier misschien op het forum of is iemand op een andere manier bekend met de auto?
Ik hoor het graag!
Groetjes
Ik realiseer dat dit niet helemaal de juiste volgorde is van aanmelden op het forum maar dat zal ik spoedig herstellen
Na zo'n beetje een half jaar lang zo'n beetje alle filmpjes, artikelen en (buitenlandse) fora gelezen te hebben, ben ik tot de conclusie gekomen dat het ook voor mij een M140i moet worden. Momenteel rijd ik een nog al saaie Mercedes CLA. Een autofanaat mag ik mezelf hopelijk wel noemen. In m'n jonge autocarrière heb ik ook een Swift sport en twee Cooper Sjes gehad. Het poetsen, meetings bezoeken en ook het actief zijn op een forum is iets wat ik mis. Vandaar weer het verlangen naar een fun auto. Ik ga vanwege werk ook veel minder kilometers maken dus het zullen alleen maar funritjes en roadtrips worden.
Nu komt het punt waar ik graag jullie input wil vragen. Ik ben benieuwd of jullie bekend zijn met deze te koop staande M140. https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/bmw ... tlaat-diff
De auto lijkt echt van een liefhebber geweest te zijn. Ziet er heel netjes uit en ook de verkoper wist me veel te vertellen. Zit de eigenaar hier misschien op het forum of is iemand op een andere manier bekend met de auto?
Ik hoor het graag!
Groetjes
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Het M140i (occasion) draadje
Hoop zwart maar wel met uitlaat en sper.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26726
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Het M140i (occasion) draadje
Mooi ding inderdaad! Ik zou persoonlijk de raamfolie eraf halen maar verder prima uitvoering zo. Heb zelf een m135i gehad en was echt een geweldige auto
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: Het M140i (occasion) draadje
Ziet er netjes uit. Prijs is ook netjes.
- sitechris
- Berichten: 4471
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M135i xDrive
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
- Contacteer:
Re: Het M140i (occasion) draadje
Ja ziet er idd netjes uit en prijs ook oké. Ken de auto en eigenaar verder niet.