Toyota GR86, VW California, Mazda 3

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26828
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Toyota GR86, VW California, Mazda 3

Bericht door Martijn_bmw » 11 dec 2023, 20:49

Klinkt goed! Mooi om te lezen dat hij zo bevalt :)

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Toyota GR86, VW California, Mazda 3

Bericht door Knot » 12 dec 2023, 09:56

Goed om te lezen dat ie bevalt.... misschien kan ie wel door naar mij tzt als jullie weer wat anders zoeken, ik moet Mazda nog afvinken en als ik het zo hoor is dit een van de uitvoeringen die je wil hebben.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39861
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Toyota GR86, VW California, Mazda 3

Bericht door Arthur » 12 dec 2023, 10:26

Ik ben verrast dat het (blok) zo goed bevalt. Zoals eerder geschreven over m’n CX5 was dat blok icm versnellingsbak eigenlijk wel een showstopper. Deze is wellicht al weer wat moderner (CX5 was van 2013) maar zoals ik het lees is er niet veel veranderd. Keertje in rijden lijkt me prima, maar een blijvertje? Ben benieuwd hoe je er over een jaar over denkt.

En voor de doemdenkers onder ons: ja, dit is een mooie wagen en Mazda’s rijden over het algemeen best goed. Deze 3 staat er mooi bij, maar dat had ik gelukkig al gezegd.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Toyota GR86, VW California, Mazda 3

Bericht door Knot » 12 dec 2023, 10:29

Veel gehoorde kritiek is dat hij niet voelt als 180pk omdat men gewoon gewend is geraakt aan turbomotoren volgens mij.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39861
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Toyota GR86, VW California, Mazda 3

Bericht door Arthur » 12 dec 2023, 10:31

Dat is ook zo. Daarom met weinig vermogen liever een turboblokje. Sowieso vind ik een een turboblok prima.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Toyota GR86, VW California, Mazda 3

Bericht door Knot » 12 dec 2023, 10:36

Mazda is wel een van de weinige fabrikanten die het erg lang vol probeert te houden met hun compressie techniek, vind het wel stoer dat ze niet zomaar toegeven en met de massa meegaan.

Wouter81
Berichten: 9075
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: Toyota GR86, VW California, Mazda 3

Bericht door Wouter81 » 12 dec 2023, 10:45

Klopt mannen, het voelt niet als 180 PK omdat we gewend zijn geraakt aan turbo's inderdaad. Maar ik kan de techniek en het eigenwijze juist wel waarderen. Mijn GR86 heeft een 2,4 liter atmosferische boxermotor, ook alweer iets bijzonders in deze tijd. Ik vind dat wel leuk.

En mocht ik je ergens tegenkomen Rody en ik heb toevallig de Mazda bij me, dan doe je maar een blokje om.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Toyota GR86, VW California, Mazda 3

Bericht door Knot » 12 dec 2023, 10:50

Kunnen keertje lunch doen hoor als je langs spaanse polder vliegt.

HSR
Berichten: 5295
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: Toyota GR86, VW California, Mazda 3

Bericht door HSR » 12 dec 2023, 13:12

Wouter81 schreef: 11 dec 2023, 19:11 Inmiddels hebben we de Mazda zo'n anderhalve week in bezit. We hebben er al aardig wat mee gereden en gisteren een wat langere rit: de vrouw wou een kerstmarkt in Duitsland bezoeken dus met de Mazda daar naartoe.

En inderdaad, wat een fijne auto is dit! Ja, het is niet heel sportief. De motor is niet de sterkste maar dat boeit ook niet. Meer dan vlot genoeg voor dagelijks verkeer. De handbak is briljant goed, dat snappen ze echt bij Mazda. Een plezier om mee te schakelen. Al met al toch wel erg tevreden over de aandrijflijn. Geen turbo dus onderin mis je wat koppel maar wel heerlijk lineair. Ook aardig zuinig voor zo'n 2 liter blok, rond de 1 op 17/18 op de heenreis.

Interieur zit ook echt goed in elkaar, veel beter dan de Volkswagens die ik hiervoor had. Zelfs heel veel beter dan mijn vorige BMW 440i (die was echt waardeloos op dat gebied). Het materiaalgebruik, hoe de knoppen aanvoelen, het met leer beklede dashboard enzovoorts. Gewoon premium. Ook heel stil van binnen, ook bij 180 op de Autobahn. Als ik dan weer in mijn GR86 stap is dat 8 stappen terug qua materiaalgebruik en lawaai. :) Maar die heeft weer andere kwaliteiten.

Heel overzichtelijk is de Mazda niet (vooral dankzij de enorme C stijl) dus je hebt op dat vlak een tikje last van het design maar door gewoon wat beter op te letten en met alle sensoren plus achteruitrijcamera is dat ook geen probleem.

Wel even een nieuw interieurfilter besteld net, de oude die ik net eruit trok was behoorlijk ranzig. Valt blijkbaar niet onder de 'afleverbeurt' bij de dealer... maar goed, dat zijn de kosten ook niet.

Tot op heden dus erg blij met deze auto.

Leuke review. Ik heb zelf een zwarte Luxury automaat met wel 120PK. Ik heb er inmiddels 60K mee gereden en blijf het een geweldige reisauto vinden. De stoelen zijn geweldig, het bose sound systeem is wat mij betreft van uitmuntende kwaliteit en de cabine is gewoon een hele fijne plek om te zitten. Ik vind de stilte in de cabine is nog wel het fijnste van alles. Auto is beslist niet sportief maar dat is ook nooit de bedoeling geweest. Mazda adverteerde nota bene met een vertraagde reactie in het gaspedaal zodat de auto minder schokkerig op gang komt. Ik merk sowieso dat ik voor een dagelijkse auto voor 100% comfort ga en dat vermogen, sportiviteit me niks meer boeit. Daar hebben we ander speelgoed voor :-D

Nadeel is inderdaad het slechte zicht rondom. Die parkeercamera's heb je echt nodig.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Toyota GR86, VW California, Mazda 3

Bericht door Knot » 12 dec 2023, 13:16

Hoe "erg" vind je die automaat na 60.000km?

Het Bose systeem, is het vooral vol geluid goed verdeeld over de auto? En wat doen ze met de subs, gewoon in de deuren als 3weg systeem, of net als BMW onder de stoelen (dat vind ik toch de beste diepe klappen geven tot nu toe).

HSR
Berichten: 5295
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: Toyota GR86, VW California, Mazda 3

Bericht door HSR » 12 dec 2023, 13:33

Automaat als daily vind ik heerlijk. Lekker in de D en nergens over nadenken. Het is alleen niet een heel verfijnde automaat en dat merk je gewoon. Ik zou de auto er overigens nooit om laten staan. Ik verwacht dat jouw Audi een veel verfijndere aandrijflijn heeft. Ook heeft de mazda een intelligent start stop systeem waarbij de motor vrij abrupt weer aanspringt. Met de automaat in D heb je dan een kleine schok in de auto die je als vervelend kunt ervaren. Ik verwacht dat een handbak daar een stuk minder last van heeft.

Ik vind de sub mooi subtiel klinken. Geen harde klappen. Klassieke muziek komt echt prachtig mooi vol uit de speakers. Maar dat geld ook voor dikke trance of rock. Ook podcasts klinken mooi duidelijk.

Hier een technische analyse: https://www.youtube.com/watch?v=taQDqwecojc&t=460s

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9727
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: Toyota GR86, VW California, Mazda 3

Bericht door frank de jonge » 25 dec 2023, 11:40

Knot schreef: 12 dec 2023, 13:16 Hoe "erg" vind je die automaat na 60.000km?

Het Bose systeem, is het vooral vol geluid goed verdeeld over de auto? En wat doen ze met de subs, gewoon in de deuren als 3weg systeem, of net als BMW onder de stoelen (dat vind ik toch de beste diepe klappen geven tot nu toe).
Vermoed dat sub onder de stoel zit. Is in iedergeval bij mijn oudere 3 zo.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Toyota GR86, VW California, Mazda 3

Bericht door Knot » 25 dec 2023, 13:13

In dat filmpje is er in 2019 wel wat gewisseld van de deuren naar net voor het schanierpunt.

Zal het eens gaan luisteren als Wouter op de koffie komt of een keer een Luxury bij een dealer omtoveren tot concerthal, misschien is het wel wat voor me. Volgende auto moet in ieder geval betere audio hebben dan het Audi Soundsystem.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bleu_dust, Marc Sierra, Mark 320iS, Pfhmulder en 17 gasten