Hyundai i30 N
-
- Berichten: 9980
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
- Contacteer:
Re: Hyundai i30 N
Misschien zijn jullie een van de weinigen die daar waarde aan hechten...
-
Onlinetomgtr
- Berichten: 10422
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
- Locatie: Zuid Holland
Re: Hyundai i30 N
Dat zou kunnen. Vergeef het ons.
- Sander-E46
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: Hyundai i30 N
Flinke discussie, maar een 330i uit 2002 rijdt dezelfde waarde naar de 100. Ten opzichte van 15 jaar nieuwe techniek vond ik het tegenvallen, doet verder niks af aan andere kwaliteiten van de auto.
-
- Berichten: 9980
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
- Contacteer:
-
- Berichten: 5004
- Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48
Re: Hyundai i30 N
Sander-E46 schreef: ↑15 nov 2017, 12:59 Flinke discussie, maar een 330i uit 2002 rijdt dezelfde waarde naar de 100. Ten opzichte van 15 jaar nieuwe techniek vond ik het tegenvallen, doet verder niks af aan andere kwaliteiten van de auto.
Nja, een 2002 330i zijn we hier ook lyrisch over.
-
Onlinetomgtr
- Berichten: 10422
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
- Locatie: Zuid Holland
-
- Berichten: 51406
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Hyundai i30 N
Je kunt nog het meest fantastische bocht en stuurgedrag hebben(GT86/BRZ), maar als zo'n ding niet 'n klein beetje sleurt houdt 't ook (op 'n circuit) vaak gewoon op. Complete package=som der delen? Soms meer, soms minder.
Een ander hecht aan design en dat is zwaar subjectief, al denkt die ander daar waarschijnlijk anders over etcetera.
-
- Berichten: 6276
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
- Locatie: Noord Oost boven Opatija.
Re: Hyundai i30 N
Is verder ook afhankelijk welke auto je zit, beleving is belangrijker dan de snelheid. 0-100 in de Alto van mijn vriendin is leuker dan in de Audi van mijn collega.tomgtr schreef: ↑15 nov 2017, 12:50indobesar schreef: ↑15 nov 2017, 12:02 En wat is dan het punt? Dat dikke diesels en accubakken tegenwoordig sneller 0-100 doen dan hothatches?
Die zijn inderdaad snel hedendage. Als je dat echter afzet tegen het gros van het wagenpark, met name <1.0l koekblikjes, dan zit het met de prestaties van een hothatch tegenwoordig wel goed, zeker om je vlot door het verkeer te bewegen.
We zijn wat verwend op DF met het aanbod "dikke" auto's.
Daarnaast is 0-100 en puur vermogen niet zaligmakend om DF te hebben. Dat snapt Tom ook, anders heb je geen Driewieler.
Ik snap het heel goed. Ik zeg ook niet dat 0-100 zaligmakend is, bochtengedrag al helemaal niet voor de meeste hot hatch piloten. Enige wat ik probeerde te zeggen en wat alleen Robin lijkt te begrijpen, 6.4 seconden 0-100 in 2017 is echt prut. De enige reden dat het nog iets lijkt is omdat al die ecoschrapers zo langzaam zijn.
- WJ
- Berichten: 11742
- Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
- Locatie: WeeWeeWee
Re: Hyundai i30 N
Welke X5 diesel gaat er sneller dan 6.1 naar de 100?
- Arthur
- Berichten: 39754
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Hyundai i30 N
Ik zie niet in waarom dat prut is? Alleen omdat een dikke diesel dat ook kan? Daarom is het ook een dikke diesel De hothatches zijn idd niet schrikbarend sneller geworden de laatste decennia. Op een gegeven moment houdt het op. Ook al stop je een 400pk in een Megane RS, in ~3s naar 100 gaat hem toch niet lukken. 0-100 in 6,4s is eigenlijk vrij normaal voor dat gewicht en vermogen van die Hyundai (goed 1400kg en 250pk).tomgtr schreef: ↑15 nov 2017, 12:50 Ik snap het heel goed. Ik zeg ook niet dat 0-100 zaligmakend is, bochtengedrag al helemaal niet voor de meeste hot hatch piloten. Enige wat ik probeerde te zeggen en wat alleen Robin lijkt te begrijpen, 6.4 seconden 0-100 in 2017 is echt prut. De enige reden dat het nog iets lijkt is omdat al die ecoschrapers zo langzaam zijn.
- frank de jonge
- Berichten: 9718
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
- Contacteer:
- JP
- Berichten: 31257
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: Hyundai i30 N
Hoeveel X5’s kom je op het circuit tegen. Vast en zeker minder dan hothatches. Of moeten we eerst de verkoopcijfers ernaast leggen ?
-
- Berichten: 51406
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Hyundai i30 N
5,3 naar de 100 en de M550d kennende....
Een hothatch moet zijn wat ie is, hot IMHO.
Een hothatch moet zijn wat ie is, hot IMHO.
- Hielke
- Berichten: 11441
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Hyundai i30 N
0 naar 100 in 3, 5, 7 of 10 seconden, het is voor mij persoonlijk totaal irrelevant als een auto niet dynamisch is. Met dynamisch bedoel ik de mogelijkheid een auto met gas en rem te besturen. De mogelijkheid een auto met simpele ingrepen van stuur, gas en rem makkelijk om z'n as te laten draaien, dit terwijl de bestuurder door dit gedrag een gevoel van extra controle over z'n voertuig krijgt. Noem het maar weer beleving.Robin schreef: ↑15 nov 2017, 13:04
Je kunt nog het meest fantastische bocht en stuurgedrag hebben(GT86/BRZ), maar als zo'n ding niet 'n klein beetje sleurt houdt 't ook (op 'n circuit) vaak gewoon op. Complete package=som der delen? Soms meer, soms minder.
Een ander hecht aan design en dat is zwaar subjectief, al denkt die ander daar waarschijnlijk anders over etcetera.
Over het algemeen kun je stellen dat gewicht/hoogte/wielbasis bepalende factoren vwb dynamiek zijn. RWD of FWD zijn dat absoluut niet.
-
- Berichten: 51406
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Hyundai i30 N
Gevoelig onderwerp merk ik wel.
Ik neem nog koffie ofzo.....
Ik neem nog koffie ofzo.....
-
Onlinetomgtr
- Berichten: 10422
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
- Locatie: Zuid Holland
Re: Hyundai i30 N
Ja en op een fiets schijn nog spannender te zijn om 100 km/u te rijden. En dan heb je nog eenwielers van het circus, moet je voorstellen hoe spannend het is om daar 100 km/u mee te rijden!!!! Dus flikker op allemaal met goede wegligging, grip en al helamaal met die domme peekaas!
En Arthur, mischien is 6.4 sec niet slecht voor een auto van 1400 kg en 250 pk. Maar dan is het wat mij betreft een luke warm hatch, geen hot hatch. Z'n wegligging is ok niks bijzonders als ik de testen lees. Afwerking ok, niks bijzonders. Prijs mwoh niet overmatig scherp door CO2 uitstoot. Hij is niet belachelijk snel. Voor de brand snobs is de badge ook niet iets wat meewerkt. Looks is kwestie van smaak maar rest, wat heeft dit ding dat ik deze zou verkiezen boven een megane rs / golf gti / seat cupra etc?
En Arthur, mischien is 6.4 sec niet slecht voor een auto van 1400 kg en 250 pk. Maar dan is het wat mij betreft een luke warm hatch, geen hot hatch. Z'n wegligging is ok niks bijzonders als ik de testen lees. Afwerking ok, niks bijzonders. Prijs mwoh niet overmatig scherp door CO2 uitstoot. Hij is niet belachelijk snel. Voor de brand snobs is de badge ook niet iets wat meewerkt. Looks is kwestie van smaak maar rest, wat heeft dit ding dat ik deze zou verkiezen boven een megane rs / golf gti / seat cupra etc?
-
- Berichten: 51406
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Hyundai i30 N
Rijdynamiek boven de 200-250pk telt wel zeer zeker als groot deel der rijdynamiek Hielke. Op circuits enzo.
Doelende op rwd/awd/fwd
Vandaar ook dat we altijd in Go Karts met fwd rijden nietwaar?
Doelende op rwd/awd/fwd
Vandaar ook dat we altijd in Go Karts met fwd rijden nietwaar?
- Arthur
- Berichten: 39754
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Hyundai i30 N
Mee eens hoor.tomgtr schreef: ↑15 nov 2017, 13:34En Arthur, mischien is 6.4 sec niet slecht voor een auto van 1400 kg en 250 pk. Maar dan is het wat mij betreft een luke warm hatch, geen hot hatch. Z'n wegligging is ok niks bijzonders als ik de testen lees. Afwerking ok, niks bijzonders. Prijs mwoh niet overmatig scherp door CO2 uitstoot. Hij is niet belachelijk snel. Voor de brand snobs is de badge ook niet iets wat meewerkt. Looks is kwestie van smaak maar rest, wat heeft dit ding dat ik deze zou verkiezen boven een megane rs / golf gti / seat cupra etc?
Maar wil je echt snel op de 100 zitten (zeg ~5s?) moet je al met een 300pk+ RWD of AWD aan komen zetten. Voor mij is de 0-100 altijd wel een graadmeter om met het 'gewone' verkeer mee te komen. Als zo'n ding dat tussen de 6 en 7s doet en wat fatsoenlijk koppel heeft (heeft een turbo over t algemeen wel) vind ik het prima. Dat een dikke diesel rapper is kan ik niet mee zitten. Er is er altijd wel eentje snelller. Tenzij je de snelste auto op de planeet hebt, en die is niet te betalen door mij.
-
- Berichten: 51406
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Hyundai i30 N
Maar als het ding beleving(subjectief) heeft voor iemand(hier), wat let hem om hem eens te proefrijden en eventueel aan te schaffen, mocht hij bevallen? Je hoeft er niet persé 't circuit mee op, veel te druk met andere hothatches enzo....
- Arthur
- Berichten: 39754
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Hyundai i30 N
Dat is ook zo, en ook al geopperd op vorige pagina's. Maar hij heeft blijkbaar z'n batch tegen. En dat, icm de prijs, zal de verkopen toch aardig drukken. Ik zou hem uiteindelijk ook niet overwegen (aanschaffen), mede door deze argumenten. Als het vergelijkbaar of iets beter rijdt dan een Golf GTI dan verkies ik toch veilig de Golf. Ik sta nl niet in die file En, subjectief natuurlijk, ik vind de Golf ook mooier
- Hielke
- Berichten: 11441
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Hyundai i30 N
Ik heb het niet over het rijden op circuits Robin. Trouwens, hoe vaak heb ik het daar al niet meegemaakt dat een potente RWD, die op de openbare weg makkelijk tot kontgezwabber te bewegen viel, door de temperatuur in de voorbanden alleen nog maar variaties van onderstuur kende. Hoe idioot je 'm ook provoceerde.
Afgelopen september met een stel dwazen uit het Noorden de schitterende wegen rondom De Ring onveilig gemaakt. We waren met auto's variërend van 170 tot ruim 400 pk onderweg. Ik enkel als passagier. De E46 320i met wat onderstel modificaties van Bart draaide bij insturen en midcorner zo verschrikkelijk mooi om z'n as, die deed in beleving voor de andere auto's niks onder. Ik heb in het verleden de E46's M3's juist door dat gebrek aan dynamiek vaak afgekraakt (en terecht) maar deze auto maakte voor die range alles goed. Op die kleine Eifel weggetjes heb je aan 170 pk trouwens ook meer dan genoeg om de hele potente auto's bij te houden.
- frank de jonge
- Berichten: 9718
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
- Contacteer:
Re: Hyundai i30 N
FWD RWD of 4WD, op circuit maakt het tegenwoordig niet zoveel meer uit wat je rijdt.
Gaat allemaal hard.
Gaat allemaal hard.
-
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32
Re: Hyundai i30 N
0-100 in 6,4 seconden is toch helemaal niks mis mee? Zeker niet met een handbak en voorwielaandrijving. Het is maar net wat je gewend bent. Als je dit al te langzaam vindt ben je gewoon een beetje verwend geworden naar mijn idee.
Overigens als ik iedereen zo lyrisch zie over deze auto, vind ik het zelf wat vreemd dat de Focus ST hier nooit populair is geworden. Veel mensen vallen hier over het interieur, maar er is meer. Vele malen meer beleving dan een Golf GTI, stuurt fijner/met meer gevoel, klinkt best sportief en voor 900€ heb je een Quaife sper van de huistuner Mountune.
Overigens als ik iedereen zo lyrisch zie over deze auto, vind ik het zelf wat vreemd dat de Focus ST hier nooit populair is geworden. Veel mensen vallen hier over het interieur, maar er is meer. Vele malen meer beleving dan een Golf GTI, stuurt fijner/met meer gevoel, klinkt best sportief en voor 900€ heb je een Quaife sper van de huistuner Mountune.
- WJ
- Berichten: 11742
- Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
- Locatie: WeeWeeWee
Re: Hyundai i30 N
Van Ford zijn we wel wat gewend, is geen 'new kid on the block'. Dit draadje zal ook uitsteven en de opvolger zal ooit wat 'leuk' en 'mooi ding' krijgen en voor de rest fappen ze verder op BMW.
-
- Berichten: 51406
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Hyundai i30 N
Goed verhaal hoor....behalve afkraken E46 M3.Hielke schreef: ↑15 nov 2017, 13:59Ik heb het niet over het rijden op circuits Robin. Trouwens, hoe vaak heb ik het daar al niet meegemaakt dat een potente RWD, die op de openbare weg makkelijk tot kontgezwabber te bewegen viel, door de temperatuur in de voorbanden alleen nog maar variaties van onderstuur kende. Hoe idioot je 'm ook provoceerde.
Afgelopen september met een stel dwazen uit het Noorden de schitterende wegen rondom De Ring onveilig gemaakt. We waren met auto's variërend van 170 tot ruim 400 pk onderweg. Ik enkel als passagier. De E46 320i met wat onderstel modificaties van Bart draaide bij insturen en midcorner zo verschrikkelijk mooi om z'n as, die deed in beleving voor de andere auto's niks onder. Ik heb in het verleden de E46's M3's juist door dat gebrek aan dynamiek vaak afgekraakt (en terecht) maar deze auto maakte voor die range alles goed. Op die kleine Eifel weggetjes heb je aan 170 pk trouwens ook meer dan genoeg om de hele potente auto's bij te houden.
Maar daar zat geen FWD bij Hielke.
Frank de Jonge, qua beleving en feel maakt 't wel degelijk uit.