Citroen C3 - ë-C3

Ruikt het naar knoflook? Dan is dit het juiste forum! Alles over Franse auto's, van Citroën tot Venturi.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4535
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Citroen C3 - ë-C3

Bericht door Eeuwe » 20 okt 2023, 16:52

Toch vraag ik mij ook wel af wat de merkenstrategie van Stellantis nou is. Één platform, meerdere merken. Prima maar welk identiteit krijgen alle merken? Kan niet bedenken welke van alle merken van Stellantis nou bvb een sportief karakter meekrijgt. Wat gaat Citroën, los van misschien 'n weker onderstel en een lelijker design, straks van Peugeot, Opel en Fiat onderscheiden?

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26739
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Citroen C3 - ë-C3

Bericht door Martijn_bmw » 20 okt 2023, 19:08

Met een accu en electro motor maakt het toch niet meer uit. Al die platforms rijden min of meer gelijk.

Blijft over uiterlijk en gadgets wat kopers moet trekken en onderscheid moet maken. Dat kan stelantis prima doen op 1 platform volgens mij :)

Tom
Berichten: 21737
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Citroen C3 - ë-C3

Bericht door Tom » 20 okt 2023, 20:08

Inderdaad Martijn, dat gevoel krijg ik bij elke EV inmiddels. En daar komen nog tientallen Chinese merken bij die onze markt overspoelen. Zelfs qua onderstel heb ik het idee dat er tegenwoordig weinig verschillen meer zijn.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26739
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Citroen C3 - ë-C3

Bericht door Martijn_bmw » 20 okt 2023, 21:13

Tom schreef: 20 okt 2023, 20:08 Inderdaad Martijn, dat gevoel krijg ik bij elke EV inmiddels. En daar komen nog tientallen Chinese merken bij die onze markt overspoelen. Zelfs qua onderstel heb ik het idee dat er tegenwoordig weinig verschillen meer zijn.
Ze moeten allemaal maximaal hun best doen om die kilo’s in bedwang te houden en daarmee wordt de speelruimte van een eigen gekozen afstemming erg klein heb ik het gevoel.

We zullen er aan moeten wennen / accepteren; de gewone dailys zijn qua rijden saai en gelijk aan elkaar dat icm alle verplichte stumper hulpjes vanuit de EU… dag DF :bag:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39757
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Citroen C3 - ë-C3

Bericht door Arthur » 24 okt 2023, 11:22

Het is net een VW T-Cross, dat snappen ze dus wel bij Citroën. Maar voor een Citroën is dit niet onderscheidend. Eigenlijk gewoon een lelijk ding.

Gebruikersavatar
Baboulah
Berichten: 1503
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Citroen C3 - ë-C3

Bericht door Baboulah » 25 okt 2023, 16:18

Martijn_bmw schreef: 20 okt 2023, 21:13 We zullen er aan moeten wennen / accepteren; de gewone dailys zijn qua rijden saai en gelijk aan elkaar dat icm alle verplichte stumper hulpjes vanuit de EU… dag DF :bag:
Dit is al 10+jr bezig, en kan er nog niet aan wennen en/of accepteren dat we zo het verdom hoekje in gedrukt worden, en aan de andere kant vd wereld wordt nog volop geinvesteerd in kolencentrales etc. Ik sta er niet voor open om meer kosten te maken voor iets wat totaal geen zin heeft gezien 9/10e vd wereld niet meedoet en wij zonodig de braafste vd klas willen zijn. Je ziet nu al overal dat de EV's geen aftrek vinden, en binnen het concern dat ik werk (een vd grootste concerns binnen autoland) zijn we bezig om de restwaardes van de EV's naar BENEDEN bij te stellen, en de ICE omhoog bij te stellen.... Gaat EV's alleen maar nog duurder maken ivm meer afschrijving. Rara wat willen de mensen kopen, het zijn niet die duracell konijnen ;)

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26739
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Citroen C3 - ë-C3

Bericht door Martijn_bmw » 25 okt 2023, 18:23

In lease is het toch andersom, percentage besteld EV is hoger dan ooit. En nee dat is niet vrijwillig maar allerlei regelgeving maakt dat EV steeds vaker verplicht wordt in autoregelingen.

Particulier kan je er uiteraard nog een tijd onderuit maar zakelijk is de trend niet meer te keren.

Online
Eric Z
Berichten: 3980
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Citroen C3 - ë-C3

Bericht door Eric Z » 25 okt 2023, 20:04

Verwachten jullie nog een terugslag als de wegenbelasting er voor zorgt dat de maandelijkse kosten stijgen voor EV? Want bij weinig km’s helpt dat niet mee om te concurren op de kosten van het totaalplaatje.

Komt toch zo nu en dan ter sprake dit soort trends in de lease. Misschien eens een apart topic voor openen.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26739
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Citroen C3 - ë-C3

Bericht door Martijn_bmw » 25 okt 2023, 20:10

Nee dat verwachten we eigenlijk niet omdat bedrijven groter dan 100 medewerkers verplicht moeten rapporteren over hun co2 uitstoot van alle kilometers die ze maken. Hier komen ook belastingen en verplichtingen op wat bedrijven voldoende druk geeft om medewerkers toch te verplichten een EV leaseauto te kiezen.

Daarnaast komt 2030 natuurlijk ook snel dichterbij en dan kan je alleen nog maar EV’s bestellen en als laatste punt worden steeds meer stadscentra gesloten voor niet-EV’s.

MF1994CS
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 mar 2020, 17:15

Re: Citroen C3 - ë-C3

Bericht door MF1994CS » 25 okt 2023, 20:47

Martijn_bmw schreef: 25 okt 2023, 20:10 Nee dat verwachten we eigenlijk niet omdat bedrijven groter dan 100 medewerkers verplicht moeten rapporteren over hun co2 uitstoot van alle kilometers die ze maken. Hier komen ook belastingen en verplichtingen op wat bedrijven voldoende druk geeft om medewerkers toch te verplichten een EV leaseauto te kiezen.

Daarnaast komt 2030 natuurlijk ook snel dichterbij en dan kan je alleen nog maar EV’s bestellen en als laatste punt worden steeds meer stadscentra gesloten voor niet-EV’s.
In hoeverre is 2030 haalbaar met het oog op het energienetwerk? Begreep dat er nu al moeite is om dit netwerk draaiende te houden. Laat staan als alle auto’s geladen moeten worden.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26739
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Citroen C3 - ë-C3

Bericht door Martijn_bmw » 25 okt 2023, 21:03

Stroom netwerk zit vooral vol op piek momenten. (Overdag) beetje vergelijkbaar met de files op snelwegen. 2 momenten van de dag zijn de wegen niet toereikend maar op heel veel andere momenten is er overcapaciteit.

Er wordt momenteel veel onderzocht hoe auto’s juist kunnen helpen bij stabilisatie van het net door slim te laden en ontladen.

Staat nog in de kinderschoenen maar gaat komende jaren nog veel in veranderen waarschijnlijk.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31262
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Citroen C3 - ë-C3 (2024)

Bericht door JP » 09 apr 2024, 21:19

Facelift !

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De nieuwe Citroën C3 is als elektrische ë-C3 al te bestellen vanaf €24.290. De nieuwe C3 is er nu echter al vanaf een dikke 20 mille, maar daar krijg je nog géén elektrische Citroën ë-C3 voor. Wél introduceert Citroën de C3 nu met een traditionele benzinemotor. Inderdaad: zonder elektrohulp.

De nieuwe Citroën C3 is er al met een volledig elektrische aandrijflijn en is er nu ook met een conventionele benzinemotor. Dat is de bekende 1.2 Puretech driecilinder, een machine die in de Citroën C3 1.2 Turbo altijd aan een handgeschakelde zesbak is geknoopt. De Citroën C3 1.2 Turbo is er als You vanaf €20.690 en als rijker uitgeruste Max vanaf €24.900. Met deze aandrijflijn bereikt de C3 vanuit stilstand in 10,7 seconden een snelheid van 100 km/h. Z'n topsnelheid: 183 km/h. Met een wagengewicht van 1.126 kilo is de niet-elektrische Citroën C3 bijna 260 kilo lichter dan de elektrische ë-C3.

Er zit overigens meer C3-nieuws in het vat. Zo komt de nieuwe Citroën C3 later dit jaar ook beschikbaar met een mild-hybride benzinemotor. Ook die is 100 pk sterk, maar net als de mild-hybride aandrijflijnen van Stellantis-modellen als de Jeep Avenger werkt de 1.2 samen met een zestraps automaat met geïntegreerde elektromotor (28 pk). Wat deze mild-hybride Citroën C3 gaat kosten, weten we nog niet.

Ook op volledig elektrisch vlak zit er C3-nieuws in de pijplijn. De elektrische Citroën ë-C3 is er nu enkel met 113 pk krachtige elektromotor en 44 kWh accu. Die is er als You vanaf €24.290 en als Max vanaf €28.790. Daar komt later nog een goedkopere motorversie onder die net geen €21.000 moet gaan kosten. Definitieve en door Citroën bevestigde specificaties van die goedkopere ë-C3 zijn er nog niet. De vorige generatie C3 blijft overigens nog even aan als C3 Origin en is er vanaf €19.460.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... k-e20-000/

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4535
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Citroen C3 - ë-C3

Bericht door Eeuwe » 11 apr 2024, 09:54

Arthur schreef: 24 okt 2023, 11:22 Eigenlijk gewoon een lelijk ding.
Zeker waar, maar daar is het een Citroën voor. Juist dat controversiële uiterlijk maakt het een echte Citroën. En toch fleuren ze het straatbeeld ook wel weer iets op ofzo.

Online
Kadett
Berichten: 4648
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Citroen C3 - ë-C3

Bericht door Kadett » 12 apr 2024, 04:55

Ik moet hierbij gelijk aan die kleine hoge ding van VW denken. Troc of Tcross ofzo. Mag gelijk 4cm omlaag die wielkasten zien er niet uit zo.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31262
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Citroen C3 - ë-C3

Bericht door JP » 12 apr 2024, 10:44

Een T-cross is die kleinste VW-suv ja. Bij toeval en met lood in de schoenen, was ik gisteren bij het lokale VW-glaspaleis. Daar stond zo'n nieuwe T-Cross buiten...... €44k :shock:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 110 gasten