Toyota Yaris - Ringrondjes

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Online
Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3242
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Toyota Yaris - Ringrondjes

Bericht door Martijn M » 20 jun 2019, 10:39

Mijn 106 heeft origineel ook 100pk, zal max 110 zijn nu. Bergwerk omhoog duurt wel ff ja.
https://www.youtube.com/watch?v=BDluaiDQTCI&t=1s
Linkie naar onboard.

Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2214
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5, RAV4, Starlet

Re: Toyota Yaris - Ringrondjes

Bericht door Miesjel » 20 jun 2019, 12:31

Bergwerk is even pauze tot aan Hohe Acht met langzamere auto's :)
Ik heb nog niet zoveel rondjes met de MX-5 gereden (115pk / 940kg / geen koppel) maar ik geloof dat het daar met zo'n 160km/u wel klaar is. Is wel een volledig standaard auto in de zin van onderstel en banden (4-seizoensbanden lol) dus kan niet zo snel door Bergwerk als ik wil/durf. Maar toch #under10 BTG jonguh.. poohhhhh. :lol:

Kadett
Berichten: 4588
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Toyota Yaris - Ringrondjes

Bericht door Kadett » 20 jun 2019, 15:01

Michel Huisman schreef: 20 jun 2019, 12:31 Bergwerk is even pauze tot aan Hohe Acht met langzamere auto's :)
Ik heb nog niet zoveel rondjes met de MX-5 gereden (115pk / 940kg / geen koppel) maar ik geloof dat het daar met zo'n 160km/u wel klaar is. Is wel een volledig standaard auto in de zin van onderstel en banden (4-seizoensbanden lol) dus kan niet zo snel door Bergwerk als ik wil/durf. Maar toch #under10 BTG jonguh.. poohhhhh. :lol:
Youtube Kanaal One Lap Heroes eens bekijken. Voor 1000 euro op Duitse Ebay een NA gekocht en met wat plakbanden en andere schokdempers reed die 8:30 met de 1.6 :shock:

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Toyota Yaris - Ringrondjes

Bericht door Ferdi » 20 jun 2019, 19:14

Michel Huisman schreef: 20 jun 2019, 12:31 Bergwerk is even pauze tot aan Hohe Acht met langzamere auto's :)
Ik heb nog niet zoveel rondjes met de MX-5 gereden (115pk / 940kg / geen koppel) maar ik geloof dat het daar met zo'n 160km/u wel klaar is. Is wel een volledig standaard auto in de zin van onderstel en banden (4-seizoensbanden lol) dus kan niet zo snel door Bergwerk als ik wil/durf. Maar toch #under10 BTG jonguh.. poohhhhh. :lol:
Destijds de eerste keer met de Ibiza daar omhoog was ik toch even een paar tellen bang dat de turbo z'n druk ineens kwijt was :tooth:
Die had een 130 pk TDi, maar uiteindelijk gaat de gang er daar ook wel uit, zeker als je eerst in hebt moeten houden voor een auto voor je.

Gebruikersavatar
Mnrk
Berichten: 1092
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:36
Auto: R53 tracktool

Re: Toyota Yaris - Ringrondjes

Bericht door Mnrk » 21 jun 2019, 07:44

Ferdi Gielen schreef: 20 jun 2019, 19:14 Destijds de eerste keer met de Ibiza daar omhoog was ik toch even een paar tellen bang dat de turbo z'n druk ineens kwijt was :tooth:
Zo dacht ik dat m'n E36 318i in z'n noodloop gesprongen was... :duck:

TurboPatrick
Berichten: 620
Lid geworden op: 21 mar 2017, 11:25
Auto: Fiat Bravo 1.4 T-Jet

Re: Toyota Yaris - Ringrondjes

Bericht door TurboPatrick » 19 aug 2019, 22:22

Heb je al gedacht aan JUN cams te monteren ?

Gebruikersavatar
AtleX
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 sep 2012, 13:16
Auto: Yaris (met plek voor rollator)
Contacteer:

Re: Toyota Yaris - Ringrondjes

Bericht door AtleX » 20 aug 2019, 09:41

TurboPatrick schreef: 19 aug 2019, 22:22 Heb je al gedacht aan JUN cams te monteren ?
Ja, maar de kosten houden me wat tegen. Jun heeft twee series, eentje die met de stock ECU werkt en de andere waar je naar een aftermarket ECU moet (en qua piston clearance wordt het ook wat dodgy). In het goedkoopste geval ben ik 1000 euro verder voor net iets meer dan 10 PK winst. Als ik die 1000 euro nu in Ringrondjes steek levert me dat qua rondetijden meer op dan een setje cams, aangezien ik nog lang niet aan het maximale van de auto zit.

TurboPatrick
Berichten: 620
Lid geworden op: 21 mar 2017, 11:25
Auto: Fiat Bravo 1.4 T-Jet

Re: Toyota Yaris - Ringrondjes

Bericht door TurboPatrick » 21 aug 2019, 19:40

Oke ik snap m. Ooit ga ik met mijn yaris ook de ring op. Eerst nog ff t een en ander bouwen.

TurboPatrick
Berichten: 620
Lid geworden op: 21 mar 2017, 11:25
Auto: Fiat Bravo 1.4 T-Jet

Re: Toyota Yaris - Ringrondjes

Bericht door TurboPatrick » 21 aug 2019, 23:32

Van welk blok heb je trouwens het gasklephuis gepakt ? een 1zz of 2zz blok ? of een ander toyota blok ?

Gebruikersavatar
AtleX
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 sep 2012, 13:16
Auto: Yaris (met plek voor rollator)
Contacteer:

Re: Toyota Yaris - Ringrondjes

Bericht door AtleX » 20 sep 2021, 16:57

Even met een stofdoek, stofzuiger en dasty al het stof en vet van dit topic afhalen... :D

Sinds begin vorig jaar is er niet heel veel gebeurd aan mijn Yaris. Ik huurde al voordat ik mijn Yaris kocht een losse garage die absoluut ideaal was. Vijf minuten lopen van mijn appartement, ik denk zo'n 5x5 vierkante meter, stroom, goedkoop. Met één nadeel, na vier jaar huren werd de garage ernaast in gebruik genomen door een garagebedrijf die mijn recht van overpad niet bepaald respecteerde. Elke keer als ik er kwam kon ik mijn garage niet in (of niet meer uit...) omdat er auto's voor geparkeerd werden. (Sorry voor de wagens waar ik een garagedeur in gebeukt heb omdat ze dertig centimeter van mijn garage stonden) Ik klaage, de politie sprak de garagehouder aan en de verhuurder deed zijn uiterste best (above & beyond!) maar dat hielp niet. En die verhuurder was ook in het proces van de verkoop van de woning waar mijn garage onderdeel van was. Die werd uiteindelijk verkocht en dus werd mijn huur opgezegd.

Mooi balen. Heel vervelend. Grote paniek.

En dus deed ik het onvermijdelijke. Ik huurde een busje, bracht een halve ton aan troep naar de stort, maakte de Yaris soort van rijdend, slingerde internet aan en parkeerde 'm in de garage van het huis wat ik kocht omdat het een garage had. Geen superruime garage maar met stroom en water, genoeg ruimte voor stalling en voor kleine klussen een oprit groot genoeg voor werk waar ik meer ruimte voor nodig heb. Shout out naar de verkoper, notaris en de hypotheekmeneer. Na grof geschat 100000 bezichtingen bij andere woningen ging ik bij deze woning van eerste bezichtiging naar sleuteloverdracht in zes weken, net op tijd om m'n garage leeg te halen en de sleutel in te leveren.

Natuurlijk kreeg ik de sleutel op 13 maart 2020, ging op 16 maart heel Nederland op slot vanwege Covid-19 en kreeg ik een maand later een ongelukje waardoor ik vier maanden uitgeschakeld was en wat autorijden ietwat (heel wat) ongemakkelijk maaakt. En natuurlijk moest er ook behoorlijk wat in en rondom het huis gebeuren. Ik heb nu dus een garage met een Yaris, een druppellader en nog zo'n 1001 dozen met inboedel en vooral spullen uit m'n oude garage die ooit uitgepakt moeten worden.

In 2020 heb ik welgeteld twee rondjes op de Ring gedaan met de auto. Verder is er weinig mee gebeurd. Ik had sinds eind 2019 last van twee achteraf maar zijdelings gerelateerde problemen, maar die maakten de auto wel onhandig om te rijden. Als eerste was er een totaal gebrek aan vermogen onder de ~6500 rpm en geen VVTI. Best onhandig rijden als je een powerband hebt van ~500 rpm. Het tweede was het totaal onvoorspelbare uitvallen van de motor gevolgd door een CEL. Die laatste was best onhandig, hij ging uit met 170+ km/h net voor Schwedenkreuz bijvoorbeeld. Niet ideaal.

Met een multimeter, een doppenset en het motto "Vervangen totdat het gefixt is" ben ik maar aan de gang gegaan. Uiteindelijk kwam ik erachter dat met een nieuwe VVTI solenoid en een nieuwe luchtmassameter beide problemen opgelost waren. En natuurlijk sloopte ik in het diagnoseproces mijn Varley accu. Die dingen kunnen echt niks hebben qua ontlading. Dus, er zit ook een nieuwe accu in. Omdat ik mijn accu in het passagierscompartiment heb met een houder van Varley heb ik maar dezelfde gekocht, maar zodra deze de geest geeft komt er iets in wat betrouwbaarder is. Ik kan nu niet met goed fatsoen m'n Yaris langer dan een nachtje parkeren en verwachten dat 'ie het dan nog doet. Dat is onacceptabel.

Daarna hadden we nog tig lockdowns, reisbeperkingen, etc. Maar nu ben ik volledig gevaccineerd, gaan de grenzen weer open en kan het weer. In oktober heb ik dus maar twee trackdays geplanned. Eentje op de Nurburgring en eentje op Padborg Park in Denemarken. Beide open pitlane, dus lekker de hele dag rondjes rollen. Ideaal.

En het lijkt erop alsof ik ook in 2021 geen rondje op een Nederlandse baan ga doen. Ik doe het niet expres, het komt er gewoon niet van. :/ En natuurlijk heb ik de afgelopen twee jaar teveel spullen gekocht die er nog op moeten. Laten we een rondje CPZ en het upgraden van de auto maar onder de goeie voornemens voor 2021 scharen.

En OMG, Carbone Lorraine RC5+ is geweldig qua levensduur op dit soort superlichte wagens. Ik zit nu op de helft, naar umh... zestig rondjes op de Ring en een paar duizend kilometer op straat denk ik?

Sowieso moet ik een nieuwe schroefset. Ik heb deze besteld in 2012 bij BC met volledig custom specs. Zelf heb ik er zo'n 10000 kilometer op straat me gereden voordat ik 'm verkocht heb aan iemand die minstens, _minstens_, 150K erbij heeft gezet. Dat laatste is een mix van track usage (CPZ, Assen, Nurburgring) en straat. En na terugkoop heb ik er zelf een paar dozijn rondjes op de Ring bijgezet. Die set is versleten. Op. Oud.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2850
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Toyota Yaris - Ringrondjes

Bericht door Jan Terwolde » 21 sep 2021, 15:09

Mooi dat je e.e.a. weer gaat oppakken! Rij je alleen trackdays op de ring of soms ook touristenfahrten?

Gebruikersavatar
AtleX
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 sep 2012, 13:16
Auto: Yaris (met plek voor rollator)
Contacteer:

Re: Toyota Yaris - Ringrondjes

Bericht door AtleX » 14 okt 2021, 12:08

Jan Terwolde schreef: 21 sep 2021, 15:09 Mooi dat je e.e.a. weer gaat oppakken! Rij je alleen trackdays op de ring of soms ook touristenfahrten?
Het liefst trackdays. Bij touristen fahrten is niet verzekerd zijn toch wel een dingetje en er zijn tegenwoordig iets teveel mensen die met een rode waas voor hun ogen die baan over denderen. "Ik heb net 30 freaking euros betaald voor maar één rondje dus ik moet en zal nu een Ringrecord rijden!" Maar goed, met een groepje vrienden doe ik over het algemeen wel een paar Ringtrips per jaar en dan pik ik elke keer wel één of twee rondjes mee.

Ik was er afgelopen maandag trouwens ook, voor een trackday. Niet de beste ever. In plaats van 0800 ging 'ie pas om 1100 open vanwege de mist. Eerst voor sighting laps en om 1130 met open pitlane. Om 1136 hing de eerste al in de vangrail. Daarna was het een dag vol sluitingen. Er werd niets opgeruimd of gerepareerd zolang er nog auto's op de baan waren, ik vermoed dat dat te maken heeft met het noodlottige ongeval vorige week, dus sluitingen duurden eeuwen.

Uiteindelijk heb ik maar tien rondjes gedaan. Omgerekend komt dat neer op 63 euro per rondje. :D Maar goed, wel fijn om na anderhalf jaar weer gewoon een dagje (soort van...) te kunnen rijden.

Afbeelding

Nu even de boel controleren, drupje olie erbij en dan heb ik over twee weken weer een trackday op Padborg Park in Denemarken.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2850
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Toyota Yaris - Ringrondjes

Bericht door Jan Terwolde » 14 okt 2021, 12:12

Weinig rondjes voor een trackday helaas inderdaad, dat heb ik ook wel gereden op 1 doordeweekse tf avond. Vaak zie je toch als de sluitingen beginnen dat het erger en erger wordt omdat mensen te graag willen ofzo. Wat voor trackday was dit?

Zaterdag ben ik weer bij de ring, al is de hoofdreden niet om te rijden.

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7014
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Toyota Yaris - Ringrondjes

Bericht door Fabian » 14 okt 2021, 12:24

Ah was jij dat maandag :)

Ik heb toch de tegenovergestelde ervaring dan jij. 11:36 ging hij exact 5 minuten dicht, volgens mij was dat om iedereen er even af te halen en nog even te wijzen op het feit dat er ingehaald mocht worden vanaf dan. (einde sightning laps) Daarna alleen de sluiting vanwege de E46 M3 die tussen Wehrseifen en Breidscheid stond te branden (dat was iets van 14:00 uur ofzo), dat heeft een half uurtje geduurd volgens mij? Ik ben iets eerder naar huis gegaan (had geen zin meer om te gaan tanken voor 2 rondjes) en zag dat de baan om 16:05 dicht ging, dus ja dat is 10 minuten eerder dan gepland. Ik heb 14 rondjes gereden, was voldoende vond ik. Wel jammer van de latere start 's-morgens, geeft je wat minder "rust" gedurende de dag als je toch genoeg rondjes wilt maken, maar dat weet je als je in oktober de Ring boekt :)

Verder ook geen klappers gezien. Vind het altijd perfect geregeld bij Circuit Days, duidelijke en fijne regels en er wordt goed gehandhaafd.

Gebruikersavatar
AtleX
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 sep 2012, 13:16
Auto: Yaris (met plek voor rollator)
Contacteer:

Re: Toyota Yaris - Ringrondjes

Bericht door AtleX » 14 okt 2021, 12:35

Jan Terwolde schreef: 14 okt 2021, 12:12 Weinig rondjes voor een trackday helaas inderdaad, dat heb ik ook wel gereden op 1 doordeweekse tf avond. Vaak zie je toch als de sluitingen beginnen dat het erger en erger wordt omdat mensen te graag willen ofzo.
Op trackdays vond ik het over het algemeen wel meevallen. Toch minder mafketels en meer serieuze mensen en iedereen beseft ook dat ze normaal gesproken de hele dag de tijd hebben om lekker rondjes te rijden. Dat viel nu alleen tegen.
Wat voor trackday was dit?
Van https://circuit-days.co.uk/. Engelse organisatie. Niet de goedkoopste maar prima organisatie en een normaal aantal auto's in plaats van zoveel mogelijk wagens op de baan proppen. En goeie handhaving van de regels.
Fabian schreef: 14 okt 2021, 12:24 Ah was jij dat maandag :)

Ik heb toch de tegenovergestelde ervaring dan jij. 11:36 ging hij exact 5 minuten dicht, volgens mij was dat om iedereen er even af te halen en nog even te wijzen op het feit dat er ingehaald mocht worden vanaf dan. (einde sightning laps) Daarna alleen de sluiting vanwege de E46 M3 die tussen Wehrseifen en Breidscheid stond te branden (dat was iets van 14:00 uur ofzo), dat heeft een half uurtje geduurd volgens mij? Ik ben iets eerder naar huis gegaan (had geen zin meer om te gaan tanken voor 2 rondjes) en zag dat de baan om 16:05 dicht ging, dus ja dat is 10 minuten eerder dan gepland.
Na die sluiting om 1136 kwam er nog een Golf op een bergingstruck van de baan af? En het bord boven de ingang bleef tot 11:50 rood volgens mij? Die M3 in de hens duurde ook wel langer dan een half uurtje. En om 15:30 ongeveer vloog er een M4 de vangrail in, dat was meteen full course red. Ik ben toen de baan afgegaan en om 15:50 zeiden de heren bij de ingang al dat de baan dicht ging.
Ik heb 14 rondjes gereden, was voldoende vond ik.
Als ik wat beter m'n best had gedaan had ik er ook wel meer dan tien kunnen rijden. Maar de vorige keer deed ik er iets van 25 en dan is rond de tien rondjes toch een beetje jammer. Vooral 's ochtends was ik een watje want ik vond de baan toch best glad op sommige stukken. Ik had ook nog nooit op een natte baan gereden, op geen enkel circuit, dus ik was ietwat zenuwachtig.
Wel jammer van de latere start 's-morgens, geeft je wat minder "rust" gedurende de dag als je toch genoeg rondjes wilt maken, maar dat weet je als je in oktober de Ring boekt :)
Ja, ik heb jaren de NDC daar gefotografeerd dus ik was al bang voor het weer. Maarja, met Corona enzo durfde ik de dag eerder dit jaar niet te boeken dus ik nam de gok voor oktober maar.
Vind het altijd perfect geregeld bij Circuit Days, duidelijke en fijne regels en er wordt goed gehandhaafd.
Ja, bevalt mij ook uitstekend!

Gebruikersavatar
AtleX
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 sep 2012, 13:16
Auto: Yaris (met plek voor rollator)
Contacteer:

Re: Toyota Yaris - Ringrondjes

Bericht door AtleX » 24 okt 2021, 13:50

Gisteren nog een trackday gedaan op Padborg Park in Denemarken. Lekker klein, 25 auto's. Soort van insiders dagje. Dat ging een stuk beter dan twee weken terug op de Ring. :D

's Ochtends om 8 uur ging de baan open en die was spekglad van de regen en het rubber van voorgaande dagen. Mijn NS2R's vonden dat niet leuk en ik had wielspin in 2, 3 & 4 tot zo'n driekwart gas. Maar uiteindelijk droogde de baan op en ging het een stuk beter. Uiteindelijk iets van 100 rondjes gedaan, waarvan 89 getimed. Mijn snelste ronde was een 1:22,26. Niet heel best, een vriend van mij deed iets van 1:16,9 met z'n GT86 (op AR1's geloof ik), maar gedurende de dag bleef ik mezelf verbeteren dus ik heb me prima vermaakt. Mijn snelste ronde was uiteindelijk de op twee na laatste van de dag. In de laatste ronde was m'n brandstof op en ben ik één minuut voor de baan zou sluiten de paddock weer op gereden.

Padborg Park is op zich een leuke baan voor kleine trage auto's zoals mijn Yaris. Het is superkort, heeft twee rechte stukken en best wat krappe langzame bochten. Ergens achterin zit er een sneaky bocht die je eigenlijk soort van volgas kan nemen, maar pas tegen het einde van de dag kreeg ik die een beetje door. Hij lijkt namelijk te beginnen als een krappe 90 graden bocht maar de baan wordt daar zo breed dat het eigenlijk gewoon een erin-gooien-en-gas-erop doordraaier is. Duurde even voor ik daar een beetje fatsoenlijk doorheen ging en daar laat ik flink wat tijd liggen tot nu toe.

En de baan is best belastend voor remmen. Ik deed zo'n 18-20 rondjes per keer dat ik de baan op ging en kwam toen het tempo omhoog soms met rokende voorremmen op de paddock aan en moest ik een paar cooldown rondjes rijden. Verder hielden mijn Carbone Lorraine RC5+ blokken op Black Diamond schijven aan de voorzijde zich uitstekend. Ook achter, met Ferrodo pads op OEM schijven ging het best. M'n Ferrodo remvloeistof gaf ook geen kick verder. Geen fading of wat dan ook. Wel worden m'n velgen aan de voorzijde enorm warm door de hete remmen en dat heeft z'n invloed op de bandenspanning denk ik. Verschil tussen koud en warm was een stuk groter dan ik op de Ring ervaar normaal gesproken. Misschien dat ik deze winter iets ga knutselen om wat frisse lucht naar m'n remmen te leiden.

Beetje gek iets: Ze ploegen daar de zandbakken (zand ja, geen grind) denk ik. Overal op elk circuit waar ik ooit geweest ben maken ze die glad of met kleine richels. Dit waren echt diepe geulen zoals op versgeploegd land. Dat heeft als nadeel dat je daarin gegrepen wordt en je dan gaat rollen, zoals een andere auto hardhandig ondervond. Gekke keuze om dat zo te doen, als je het mij vraagt.

Er eindigde nog één andere auto in een zandbak maar die kon eruit getrokken worden, verder hadden we geen sluitingen.

Anyway, lol gehad + meters gemaakt + alles heel gehouden*. Succesvolle dag dus!

*: Alleen m'n originele, twintig jaar oude, uitlaat heeft ergens een extra openingetje gekregen tijdens de laatste paar rondjes. Daar moet dus even wat geld tegenaan voor een upgrade.
Laatst gewijzigd door AtleX op 28 dec 2021, 17:02, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Toyota Yaris - Ringrondjes

Bericht door daNpy » 24 okt 2021, 16:40

Leuk verslag!
Even gekeken, grappig klein baantje. Die rechte stukken zijn echter wel vrij lang of lijkt dat maar?

Koeling voor de remmen klinkt wel wenselijk op zulke baantjes. En/of andere blokken die meer bijten bij een lagere temp.
Hier staat een mooi vergelijkje waarbij je blokken kunt vinden die een hogere frictie hebben dan de carbon loraines. De RC5 (+ staat er niet in) heeft een vrij lage frictiewaarde ter vergelijk.

Gebruikersavatar
AtleX
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 sep 2012, 13:16
Auto: Yaris (met plek voor rollator)
Contacteer:

Re: Toyota Yaris - Ringrondjes

Bericht door AtleX » 25 okt 2021, 18:00

daNpy schreef: 24 okt 2021, 16:40 Leuk verslag!
Even gekeken, grappig klein baantje. Die rechte stukken zijn echter wel vrij lang of lijkt dat maar?
Nee, die zijn best lang. Ik tikte de 140 aan bij het stuk met start/finish en aan het einde rem je tot 60 ofzo. Dat zijn best serieuze remacties.
Koeling voor de remmen klinkt wel wenselijk op zulke baantjes. En/of andere blokken die meer bijten bij een lagere temp.
Uiteindelijk krijg je alles wel warm op zo'n baan hoor. :D Ik deed elke keer een rondje om de banden en remmen op te warmen en dat ging uitstekend. Na een paar keer flink remmen zijn die RC5+ blokken wel bij de les. Koeling twijfel ik nog steeds over. Op de Ring heb ik het niet nodig en ook nu gaven ze geen krimp qua fading. Alleen ik parkeer niet graag met rokende remmen en zoals gezegd, m'n velgen worden daardoor ook nogal warm met effect op de bandenspanning.

Ik heb al bij de eerste opbouw mijn mistlichten verwijderd en de gaten afgedicht met carbon plaatjes. Gisteravond heb ik een beetje zitten brainstormen om daar vandaan een flexibele slang naar m'n remmen te leggen. Als ik dan een aan de voorzijde er een plaatje of tompion-achtig iets in kan zetten kan ik op straat en op de Ring de koeling dicht zetten en openmaken op dit soort baantjes. Of ik ga all-out met een paar temperatuursensoren op de remklauwen, een Arduino en een paar servo's en microswitches om vlinderkleppen te bedienen en het te automatiseren. Je bent een engineer of niet.

Maarja, aan de andere kant is het eigenlijk amper een probleem. Op straat werkt dit, op de Ring werkt dit en op Padborg rookt het maar heb ik geen fading. Wat als ik de boel zo laat en gewoon een cooldown rondje op de baan of op de paddock doe? Deed ik nu ook, ging prima. Wil ik dan wel een berg complexiteit toevoegen zonder duidelijk nut?
Hier staat een mooi vergelijkje waarbij je blokken kunt vinden die een hogere frictie hebben dan de carbon loraines. De RC5 (+ staat er niet in) heeft een vrij lage frictiewaarde ter vergelijk.
Mooi linkje, thanks!

Ik heb over de RC5+ niet echt te klagen. Op straat, voor m'n zomeravondritjes over de lokale dijken en binnenweggetjes, werken ze prima, niet briljant maar goed genoeg. En het remt best wel hard op het circuit. Daar heb ik niet over te klagen. Wat me vooral richting de CL blokken trok was de levensduur. We hebben in 2015 een 24h race gedaan met een Swift GTI op Oschersleben. Daarmee deden we een testdag, de vrije training, de kwalificatie en de complete 24H race op één set CL blokken. Ik heb er nu wat straatkilometers (5K oid voor de fun en onderweg naar en van de Ring), 100 Ringrondjes en ongeveer 100 rondjes op Padborg op zitten en ben er nog lang niet doorheen. Niet slecht voor blokjes van 170 euro. Maar goed, ik ben dan ook traag en ongetalenteerd. :lollerdelol:

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Toyota Yaris - Ringrondjes

Bericht door daNpy » 25 okt 2021, 20:04

Sja een cool down lap is wel aan te raden met blokken die ook echt warm gereden zijn. Als ik zomaar stop vliegt de rook er ook vanaf.
Als je er remkoeling op kan zetten die je een beetje kan regelen kun je hem op de Ring gewoon dichtlaten en als je een keer naar Zolder, Mettet oid gaat altijd weer open zetten.

Wij deden de hele 24 uurs race op de Ring met Endless blokken op de Clio en die hebben daarna de rest van het seizoen nog CTT afgemaakt zonder een centje pijn :lol:

Gebruikersavatar
AtleX
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 sep 2012, 13:16
Auto: Yaris (met plek voor rollator)
Contacteer:

Re: Toyota Yaris - Ringrondjes

Bericht door AtleX » 26 okt 2021, 16:44

daNpy schreef: 25 okt 2021, 20:04 Sja een cool down lap is wel aan te raden met blokken die ook echt warm gereden zijn. Als ik zomaar stop vliegt de rook er ook vanaf.
Op de Ring heb je daar mooi het stuk van de gantry naar de uitgang voor. :D En op Padborg is de pit entry aan het einde van het rechte stuk met start/finish dus daar deed ik ook al twee bochten rustig aan en reed ik rustig op het rechte stuk. En van pit entry naar paddock naar 'onze' plek was nog een goeie 400 meter. Dat allemaal was alleen niet altijd genoeg. Het rookte best wel. :tooth:
Als je er remkoeling op kan zetten die je een beetje kan regelen kun je hem op de Ring gewoon dichtlaten en als je een keer naar Zolder, Mettet oid gaat altijd weer open zetten.
Of gewoon een extra minuutje afkoelen. Maar goed, ik ben toch al zo gek geweest om een setje temperatuursensoren te bestellen en een Arduino uit m'n bak met onafgemaakte projecten te vissen dus wie weet komt er nog wel iets veel te ingewikkelds om dit te regelen.
Wij deden de hele 24 uurs race op de Ring met Endless blokken op de Clio en die hebben daarna de rest van het seizoen nog CTT afgemaakt zonder een centje pijn :lol:
Haha, best lekker dat je halverwege een race (en altijd midden in de nacht) niet een setje gloeiend hete klauwen uit elkaar hoeft te trekken om een paar blokken te vervangen.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Toyota Yaris - Ringrondjes

Bericht door daNpy » 26 okt 2021, 17:05

AtleX schreef: 26 okt 2021, 16:44 Of gewoon een extra minuutje afkoelen. Maar goed, ik ben toch al zo gek geweest om een setje temperatuursensoren te bestellen en een Arduino uit m'n bak met onafgemaakte projecten te vissen dus wie weet komt er nog wel iets veel te ingewikkelds om dit te regelen.
Afkoelen moet sowieso. Maar het gaat natuurlijk ook om de temperatuur tijdens gebruik. Op de Ring gebruik je veel minder remmen als op Zolder.

Heb er gisteren ook over na zitten denken, kun je thermokoppels aansluiten op een Arduino?

Gebruikersavatar
AtleX
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 sep 2012, 13:16
Auto: Yaris (met plek voor rollator)
Contacteer:

Re: Toyota Yaris - Ringrondjes

Bericht door AtleX » 26 okt 2021, 17:29

daNpy schreef: 26 okt 2021, 17:05 Heb er gisteren ook over na zitten denken, kun je thermokoppels aansluiten op een Arduino?
Vast wel, afaik krijg je een groter potentiaalverschil bij hogere temperaturen en daar is vast op te acteren. Maar als ik het me goed herinner werkt een thermokoppel vooral op verschillen tussen twee meetpunten? Een thermometer werkt in deze toepassing dan beter omdat je dan absolute waardes meet ten opzichte van een standaard. Dat lijkt me nuttiger in deze toepassing. if measured temp > set temp: increase cooling.

Maar goed, ik ben een software engineer en geen electrical engineer dus pin me er niet op vast.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Toyota Yaris - Ringrondjes

Bericht door daNpy » 26 okt 2021, 18:39

Wij gebruiken thermokoppels gewoon als sensor. Ze zijn vrij makkelijk te gebruiken vandaar.
Gewone temp sensoren is ook goed natuurlijk, maar ze moeten wel tot 500 graden kunnen als je ze op je klauw lijmt. En een display met de temperaturen is dan wel interessant idd :D

Gebruikersavatar
AtleX
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 sep 2012, 13:16
Auto: Yaris (met plek voor rollator)
Contacteer:

Re: Toyota Yaris - Ringrondjes

Bericht door AtleX » 28 dec 2021, 16:59

Bij de laatste trackday op Padborg Park klonk m'n Yaris de laatste paar rondes nergens naar. Duidelijk een lekje in de uitlaat. Dat was vast nog wel dicht te smeren, maar ik reed nog met een compleet standaard uitlaat met alleen een TTE einddemper. Ik zag dus een mogelijkheid om geld uit te geven en te upgraden. :D En hé, dichtsmeren is nogal meh...

Uit ervaring weet ik dat een Yaris P1 Yamaha blok (2NZ/1.3, 1NZ/1.5) best lekker reageert op een wat betere uitlaat. En dus vroeg ik maar eens wat prijzen op voor een upgrade. Een maatje van mij was niet de goedkoopste, maar ik betaal liever vrienden een zak geld dan een vreemde dus die mag nu aan de gang. En, ik ken zijn fabricagewerk en bij anderen moet ik de kwaliteit daarvan altijd maar afwachten.

Alles wordt nieuw. Spruitstuk wordt vervangen door een 4-1 spruitstuk wat nog op de plank lag in m'n garage en de katalysator wordt een nieuwe 300 cells racekat (ivm APK). Qua dempers wordt de middendemper vervangen door een minuscule resonator van Vibrant omdat zonder middendemper een Yaris nergens naar klinkt en als einddemper gebruik ik een Blitz VSpec Nur die ik ook nog had liggen. Die laatste vervangt mijn TTE demper met 70mm tip die eigenlijk voor een 1.3 bedoeld is en dus te laag hangt. Een TSport heeft een uitsparing in de bumper voor de demper en die TTE hangt daar een eind onder, da's geen gezicht.

Al het buizenwerk tussen de verschillende delen wordt 2" RVS. Geen enorme upgrade van de grofweg 1.5" buitendiameter van de stock uitlaat maar alsnog een bijna 13mm grotere diameter. Da's best een verschil op een NA 1.5 liter blokje. Met dat spruitstuk, een racekat en die dempers zal het sowieso minder restrictief is.

Mijn doel is om een uitlaat te hebben die wat beter flowt, wat beter klinkt (huidige uitlaat is fluisterstil), wel geschikt is om overal te rijden zonder zwarte vlaggen vanwege geluid en waarmee ik zo de APK door fiets zonder gekke trucjes.

Qua uitstoot maak ik me sowieso niet zoveel zorgen, een 300 cells racekat is praktisch een OEM vervanger qua uitstoot, en voor het geluid heb ik backupplannen. Als het echt veel te luid is kan ik de middendemper nog vervangen door een twee keer zo groot exemplaar wat ik nog heb liggen en als dat niet genoeg is kan ik die Blitz weer vervangen voor de TTE demper.

Ik heb nog geen foto's want ik heb gisteravond de wagen weggebracht. Die houden jullie dus nog tegoed.

Gebruikersavatar
AtleX
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 sep 2012, 13:16
Auto: Yaris (met plek voor rollator)
Contacteer:

Re: Toyota Yaris - Ringrondjes

Bericht door AtleX » 07 apr 2022, 13:02

Nou, het project liep wat uit. Het spruitstuk wat ik had liggen was al een keertje gelast en weer gescheurd, dus die is naar de grote schroothoop in the sky gegaan. In Azië wordt er best wat geknutseld voor deze motorren, dus daar een 4-1 RVS spruitstuk met lange runners besteld. En natuurlijk ontvingen we eerst de verkeerde, dus kon het hele zooitje nog een keer op en neer.

Maar goed, het is klaar en gisteravond heb ik 'm weer opgehaald.

Wat er nu onder zit is dus een RVS 4-1 spruitstuk, gevolgd door een 300 cells katalysator. Daarna een middendemper en achteraan de Blitz VSpec Nur einddemper. Alles hangt aan elkaar met Vibrant v-band klemmen en 2" RVS pijp.

Dat alles maakt best een leuk geluid (doel bereikt) zonder dat m'n oren beginnen te bloeden (doel bereikt) en hopelijk ook zonder dat ik door boze buren met pek en veren de wijk uit gejaagd wordt.

Kort filmpje, met de gebruikelijke hyperaggresieve telefoonmicrofoon en ik stond in de hal dus dat maakt het ook wat luider:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berry1000RR en 68 gasten