BMW 2002
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Contacteer:
BMW 2002
Vandaag even de 2002 gepakt die onder het huis stond. Wat is dat een leuke auto om te rijden zeg. De 1802 is een prima auto voor dagelijks gebruik, maar de 2002 (zonder ti of tii, dus met enkele Solex carburateur) heeft direct boven stationair al koppel om de tractie op de achterwielen te doorbreken.
Voelt ook een stuk stugger/strakker aan en de bak schakelt klik/klak zoals in een E30 M3. De remmen zijn nieuw en voelen zeer vertrouwd aan. Ik heb er niet heel hard mee gereden, maar ik denk dat ze voor gewoon sportief gebruik voldoende zijn. Voor een carburateur motor is 'ie echt perfect afgesteld, dus dat rijdt ook in de stad heel makkelijk. Voor de echte snelheid moet je zo'n blok natuurlijk tunen. Maar in het dagelijks verkeer ben je in deze setup al sneller dan 95% van de moderne meuk.
Ik ben er nu wel uit dat er een Escort Mk1 2 liter, BMW 2002(ti) of oude Alfa Giulia/Bertone/GTV 2.0 moet komen in de toekomst. Die auto's zijn licht, snel, wendbaar en zien er best knap uit voor een 'normale' middenklasser uit die tijd. Daarnaast zijn ze goed te onderhouden, zijn alle onderdelen nog te vinden (van de 02 is bijna alles nieuw verkrijgbaar). En iedereen kan er aan sleutelen.
Leuk om het verschil met andere klassiekers te proeven. Jammer dat ze vanavond weer gaan strooien met pekel. Dat zouden ze moeten verbieden!!
Voelt ook een stuk stugger/strakker aan en de bak schakelt klik/klak zoals in een E30 M3. De remmen zijn nieuw en voelen zeer vertrouwd aan. Ik heb er niet heel hard mee gereden, maar ik denk dat ze voor gewoon sportief gebruik voldoende zijn. Voor een carburateur motor is 'ie echt perfect afgesteld, dus dat rijdt ook in de stad heel makkelijk. Voor de echte snelheid moet je zo'n blok natuurlijk tunen. Maar in het dagelijks verkeer ben je in deze setup al sneller dan 95% van de moderne meuk.
Ik ben er nu wel uit dat er een Escort Mk1 2 liter, BMW 2002(ti) of oude Alfa Giulia/Bertone/GTV 2.0 moet komen in de toekomst. Die auto's zijn licht, snel, wendbaar en zien er best knap uit voor een 'normale' middenklasser uit die tijd. Daarnaast zijn ze goed te onderhouden, zijn alle onderdelen nog te vinden (van de 02 is bijna alles nieuw verkrijgbaar). En iedereen kan er aan sleutelen.
Leuk om het verschil met andere klassiekers te proeven. Jammer dat ze vanavond weer gaan strooien met pekel. Dat zouden ze moeten verbieden!!
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Contacteer:
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Contacteer:
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Contacteer:
- Sjaak Langendoen
- Berichten: 357
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 11:59
- Locatie: Rotterdam-Argeles sur Mer
- Contacteer:
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Contacteer:
Gisteravond stond er in Utrecht, in de parkeergarage tussen Vredenburg en Biltstraat een prachtige 2002 Turbo. Wit, brede spatbordjes, mooie blauwe/rode striping, precies zoals het hoort. Helemaal origineel, of als replica gebouwd in topstaat. Wat een beaty.
[img:1024:768]http://img103.imageshack.us/img103/961/ ... b4fcm2.jpg[/img]
[img:300:185]http://img103.imageshack.us/img103/6746 ... c54ro7.jpg[/img]
[img:320:298]http://img103.imageshack.us/img103/9551 ... de1lv3.jpg[/img]
[img:512:384]http://img103.imageshack.us/img103/8430 ... 2f6wh0.jpg[/img]
[img:432:288]http://img103.imageshack.us/img103/1509 ... db5uc4.jpg[/img]
[img:1024:768]http://img103.imageshack.us/img103/961/ ... b4fcm2.jpg[/img]
[img:300:185]http://img103.imageshack.us/img103/6746 ... c54ro7.jpg[/img]
[img:320:298]http://img103.imageshack.us/img103/9551 ... de1lv3.jpg[/img]
[img:512:384]http://img103.imageshack.us/img103/8430 ... 2f6wh0.jpg[/img]
[img:432:288]http://img103.imageshack.us/img103/1509 ... db5uc4.jpg[/img]
- Joop
- Berichten: 8897
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Heerlijk autootje die 2002 Turbo.
De 2002 Turbo is ook de reden waarom BMW rijders een slechte naam hebben... Die auto's konden destijds zo hard dat Porsche- en Ferrari rijders er behoorlijk zenuwachtig van werden. De berijders die zo'n 2002 Turbo kochten hielden dus ook van doorrijden. De Duitse overheid heeft destijds verboden de bestickering 2002 Turbo (let op in spiegelschrift, zie je in de achteruitkijk spiegel al opdringerig aankomen was de gedachte) af fabriek op de wagen te plakken. Zo handig als BMW destijds al was, legde de stickers bij aflevering alvast in de kofferbak zodat de eigenaar ze er zelf nog op kon plakken (want dat mocht wel).
Hetzelfde ging op voor het spoilerpakket op de 'Batmobiel' (3.0CSL van 1974), spoilers af fabriek niet toegestaan, dus bij aflevering ook in de kofferbak om exact dezelfde reden als de bestickering. De zaken waren te opdringerig en asociaal.
Deze 2002 Turbo stond vorig jaar in Essen:
[img:2048:1360]http://xs414.xs.to/xs414/07130/IMG_2373.JPG[/img]
Als ik nog eens de ruimte heb moet er nog wel een 02er komen (een Inca-orange 2002tii graag 8) , zie draadje: http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic.php?t=4371)
Je hebt hem geloof ik al gezien
De 2002 Turbo is ook de reden waarom BMW rijders een slechte naam hebben... Die auto's konden destijds zo hard dat Porsche- en Ferrari rijders er behoorlijk zenuwachtig van werden. De berijders die zo'n 2002 Turbo kochten hielden dus ook van doorrijden. De Duitse overheid heeft destijds verboden de bestickering 2002 Turbo (let op in spiegelschrift, zie je in de achteruitkijk spiegel al opdringerig aankomen was de gedachte) af fabriek op de wagen te plakken. Zo handig als BMW destijds al was, legde de stickers bij aflevering alvast in de kofferbak zodat de eigenaar ze er zelf nog op kon plakken (want dat mocht wel).
Hetzelfde ging op voor het spoilerpakket op de 'Batmobiel' (3.0CSL van 1974), spoilers af fabriek niet toegestaan, dus bij aflevering ook in de kofferbak om exact dezelfde reden als de bestickering. De zaken waren te opdringerig en asociaal.
Deze 2002 Turbo stond vorig jaar in Essen:
[img:2048:1360]http://xs414.xs.to/xs414/07130/IMG_2373.JPG[/img]
Als ik nog eens de ruimte heb moet er nog wel een 02er komen (een Inca-orange 2002tii graag 8) , zie draadje: http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic.php?t=4371)
Je hebt hem geloof ik al gezien
-
- Berichten: 9980
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
- Contacteer:
Re: BMW 2002
http://link.marktplaats.nl/278186555" onclick="window.open(this.href);return false;
Leuk ding, maar heb zo het idee dat de 2002 is weggeroest voordat je kan instappen?
Leuk ding, maar heb zo het idee dat de 2002 is weggeroest voordat je kan instappen?
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Contacteer:
Re: BMW 2002
Wat is dat voor onzin? Een E30 roest net zo hard als een 2002 en die koop je wel?
- Snipe
- Berichten: 12631
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: BMW 2002
Een 2002 is een prima hobby-auto. Als je 'm binnen stalt en er niet de hele winter mee doorrijdt valt het met het roesten ook wel mee, begrijp ik.
Of je dan weer specifiek déze 2002 zou moeten kopen is weer een heel ander verhaal, natuurlijk.
Of je dan weer specifiek déze 2002 zou moeten kopen is weer een heel ander verhaal, natuurlijk.
- FreudeamFahren
- Berichten: 2833
- Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06
Re: BMW 2002
Mwoa, da's wel een bout statement Dennis... Een 2002 is wel een stukkie rapper weg dan een e30 hoor, zeker als je zout en pekel niet mijdt. Zit toch 20 jaar tussen. Iets met roest preventie enzo
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Contacteer:
Re: BMW 2002
Noem je mijn opmerking bout? Dat is gewoon een eye opener, want hoe kun je nu zeggen dat die auto in de advertentie rot is zonder hem te hebben bekeken? Dat noem ik bout.
Een E30 bekijk je ook in 't echt, want jij weet net als ik dat bijv. het schutbord volledige gatenkaas kan zijn en dat valt bij een 2002 vaak nog wel mee. Waar 't om gaat is dat als je zo'n advertentie plaatst met één of andere opmerking dat 't niets kan zijn, het imho geen waarde toevoegt aan een draadje over 't zelfde type auto.
Tuurlijk roest een 2002 na restauratie ook gewoon weer door en is een ongerestaureerde vaak toe aan een restauratie, als je hem helemaal perfect wilt hebben. Pekel is niet iets wat een klassieke auto fijn vindt, dus als je dat weet te mijden, dan is het niet automatisch aan te nemen dat 'ie onder je voeten weg rot. 't ding hier heeft APK en zal vast wel een keer wat laswerk kunnen gebruiken tot de volgende apk keuring (2 jaar geldig).
Een 2002 is qua waarde afgelopen jaren tot op de bodem gedaald. Omdat gerestaureerde exemplaren minder opleveren dan ze hebben gekost en daarna ook gewoon nog afschrijven. Er zijn veel 2002's te vinden, wat de waarde drukt, maar de kans op een goed exemplaar kan doen laten toenemen. Voor de E30 geldt precies hetzelfde. Restaureren is water naar de zee dragen, want het levert niets op. Echt waar, die auto's zijn meer met elkaar te vergelijken dan je op basis van leeftijd zou denken. Er zijn na 30-35 jaar genoeg harde 2002's over, net als dat er na +- 20-25 jaar ook genoeg harde E30's over zijn. Zoveel tijd zit er niet tussen die auto's, ze zijn gewoon allebei OUD en kunnen ROESTEN. Om dat nu bij 't posten van een advertentie te overdrijven gaat me gewoon te ver. Los van 't feit dat ik dit exemplaar niet ken.
Kortom, als je een 2002 zoekt, dan zou ik ieder mogelijk exemplaar dat wordt aangeboden gaan bekijken ipv afzeiken, want wie weet heb je wel een harde basis. Tot nu toe valt het mij bij 02's op dat ze over het algemeen hard zijn. Af en toe een kriksteuntje lassen is geen reden om een net exemplaar te laten staan. Inmiddels heb ik genoeg E30's gezien om te durven stellen dat je daar net zo zorgvuldig moet kijken naar roest als bij een E30. Alleen gaan de meesten doorgaans de E30 niet koesteren als een klassieker en ze dus na een tijdje de auto weer dumpen ivm het roestspook.
Koop dan lekker iets nieuws.
Just my 2 cents.
Een E30 bekijk je ook in 't echt, want jij weet net als ik dat bijv. het schutbord volledige gatenkaas kan zijn en dat valt bij een 2002 vaak nog wel mee. Waar 't om gaat is dat als je zo'n advertentie plaatst met één of andere opmerking dat 't niets kan zijn, het imho geen waarde toevoegt aan een draadje over 't zelfde type auto.
Tuurlijk roest een 2002 na restauratie ook gewoon weer door en is een ongerestaureerde vaak toe aan een restauratie, als je hem helemaal perfect wilt hebben. Pekel is niet iets wat een klassieke auto fijn vindt, dus als je dat weet te mijden, dan is het niet automatisch aan te nemen dat 'ie onder je voeten weg rot. 't ding hier heeft APK en zal vast wel een keer wat laswerk kunnen gebruiken tot de volgende apk keuring (2 jaar geldig).
Een 2002 is qua waarde afgelopen jaren tot op de bodem gedaald. Omdat gerestaureerde exemplaren minder opleveren dan ze hebben gekost en daarna ook gewoon nog afschrijven. Er zijn veel 2002's te vinden, wat de waarde drukt, maar de kans op een goed exemplaar kan doen laten toenemen. Voor de E30 geldt precies hetzelfde. Restaureren is water naar de zee dragen, want het levert niets op. Echt waar, die auto's zijn meer met elkaar te vergelijken dan je op basis van leeftijd zou denken. Er zijn na 30-35 jaar genoeg harde 2002's over, net als dat er na +- 20-25 jaar ook genoeg harde E30's over zijn. Zoveel tijd zit er niet tussen die auto's, ze zijn gewoon allebei OUD en kunnen ROESTEN. Om dat nu bij 't posten van een advertentie te overdrijven gaat me gewoon te ver. Los van 't feit dat ik dit exemplaar niet ken.
Kortom, als je een 2002 zoekt, dan zou ik ieder mogelijk exemplaar dat wordt aangeboden gaan bekijken ipv afzeiken, want wie weet heb je wel een harde basis. Tot nu toe valt het mij bij 02's op dat ze over het algemeen hard zijn. Af en toe een kriksteuntje lassen is geen reden om een net exemplaar te laten staan. Inmiddels heb ik genoeg E30's gezien om te durven stellen dat je daar net zo zorgvuldig moet kijken naar roest als bij een E30. Alleen gaan de meesten doorgaans de E30 niet koesteren als een klassieker en ze dus na een tijdje de auto weer dumpen ivm het roestspook.
Koop dan lekker iets nieuws.
Just my 2 cents.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: BMW 2002
Dennis Cavallino schreef: Kortom, als je een 2002 zoekt, dan zou ik ieder mogelijk exemplaar dat wordt aangeboden gaan bekijken ipv afzeiken, want wie weet heb je wel een harde basis. Tot nu toe valt het mij bij 02's op dat ze over het algemeen hard zijn. Af en toe een kriksteuntje lassen is geen reden om een net exemplaar te laten staan. .
Just my 2 cents.
achja Dennis, geeft niet hoor, tis heel normaal als je wat ouder wordt en je kriksteun een beetje roestig wordt krikze
- FreudeamFahren
- Berichten: 2833
- Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06
Re: BMW 2002
Stel je vindt wonderbaarlijk genoeg een nieuwe e30 en een nieuwe 2002. Als je beide auto's dezelfde manier inzet is de 2002 eerder weg. Nieuwe (betaalbare) e30s of 2002s zijn er niet meer, dus ben je aangewezen op gebruikte auto's. En dan heb je gelijk: bij gebruikte e30s moet je net zo goed op roest letten als bij gebruikte 2002s.Dennis Cavallino schreef:Just my 2 euros.
Eens dus
- Dinkel
- Berichten: 869
- Lid geworden op: 15 dec 2006, 23:18
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
-
- Berichten: 9980
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
- Contacteer:
Re: BMW 2002
Gezien mijn E30-ervaring juist geen onzin Dennis. Oudere auto dan de E30, dus nog meer kans op roest.Dennis Cavallino schreef:Wat is dat voor onzin? Een E30 roest net zo hard als een 2002 en die koop je wel?
- Chris van S.
- Berichten: 2065
- Lid geworden op: 25 sep 2008, 11:50
- Locatie: Reeuwijk
Re: BMW 2002
Een 02 roest inderdaad wel een tandje erger als een E30. Al kunnen de chrome bumpers er zeker wat van.
Maar gezien de bouwjaren lijkt mij dat ook niet zo heel gek.
Voorbeeld: Als je een 02 hebt gewassen blijft er echt heel veel water tussen de naden zitten.
Droogrijden en/of droogblazen is echt een vereiste als je de auto daarna in de stalling wilt zetten.
Bij een E30 is dit echt niet het geval.
Maar gezien de bouwjaren lijkt mij dat ook niet zo heel gek.
Voorbeeld: Als je een 02 hebt gewassen blijft er echt heel veel water tussen de naden zitten.
Droogrijden en/of droogblazen is echt een vereiste als je de auto daarna in de stalling wilt zetten.
Bij een E30 is dit echt niet het geval.
- HeinJ
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 10 jan 2010, 20:27
Re: BMW 2002
Ik heb beiden (E30 gehad, 02 heb ik nog) en ik kan dat alleen maar beamen. Vergeleken met een 02 is een E30 een polyester autootje.. en het is dus abzoluut niet zo dat 'de meeste' 02s die t ekoop staan roestvrij zijn. Het leuke van die dingen is namelijk dat ze meestal van binnenuit wegrotten, dus als je iets bruins ziet kan je 't er meestal zo af trekken..
-
- Berichten: 9980
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
- Contacteer:
- Dinkel
- Berichten: 869
- Lid geworden op: 15 dec 2006, 23:18
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Re: BMW 2002
Jaaaah, lekker.
- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: BMW 2002
Als hij de 10e goed valt koop ik hem direct!
- Tim N
- Berichten: 7749
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: BMW 2002
Weet nog wel een 2002 Tii in zeer nette staat die voor net iets minder dan 1/3 van dit bedrag van eigenaar mag verwisselen.
Bij intresse kun je mij altijd PB-en.
Bij intresse kun je mij altijd PB-en.
-
- Berichten: 9980
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
- Contacteer:
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten