Kosten onderhoud Evo

Voor alle koikarpers en andere rauwe auto's uit het land van de rijzende zon.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Kosten onderhoud Evo

Bericht door Mathieu » 22 jan 2007, 15:06

Heren, steek van wal.

Wat kost het onderhoud van een Mitsubishi Evo?

Gebruikersavatar
Jan Speed
Berichten: 251
Lid geworden op: 01 mar 2006, 00:31
Locatie: 040

Bericht door Jan Speed » 22 jan 2007, 15:24

eens gaan praten met v/d Heuvel in Barneveld? Die heeft er meerdere in onderhoud. (rally + straatversies)

eigenlijk is het natuurlijk zo dat als je dat echt op de cent nauwkeurig moet weten dan is het waarschijnlijk te duur....

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1481
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie
Contacteer:

Bericht door mrbbs » 22 jan 2007, 15:30

De onderhoudskosten hangen sterk af van hoe je de EVO gebruikt.
Ben je een milde gebruiker dan kost het niet of nauwelijks meer dan een standaard Lancer.
Gebruik je hem echt tot de limiet dan kan dit tot 10x dit bedrag uitlopen.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 22 jan 2007, 15:32

Iedere 5000 km olie wissel.

Zolang je dat zelf kunt, valt het best mee. Ik ben wel benieuwd naar de ervaren Evo rijders (André, LancerEvo, Markk, Luca :) )

Ik zou me meer zorgen maken over het brandstofverbruik als je veel rijdt. Iedere auto behoeft onderhoud en een Evo natuurlijk helemaal, zeker als je hem intensief gebruikt. Toch zijn die auto's 'onverwoestbaar' en kunnen ze veel meer ellende aan dan jij ze te verduren geeft. Lijkt mij.

Dick
Berichten: 102
Lid geworden op: 02 feb 2006, 10:06

Bericht door Dick » 22 jan 2007, 15:38

Oliewissel voor Evo 8 en 9 is na 7500 kilometer. Verder kost het onderhoud bij normaal gebruik niet bijzonder veel. Kleine beurt inclusief btw iets van 75 euro en het groot onderhoud per 30.000 kilomter iets van 300 euro. Dus per 30.000 kilometer ben je iets van 525 euro kwijt.

Tja ga je intensief gebruiken slijt alles sneller. Blokken, schijven, banden....dan is het zoals Kevin zegt al snel het 5 tot 10-voudige.

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3846
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Bericht door markk » 22 jan 2007, 19:13

Hangt er denk ik vanaf hoeveel je zelf kan doen.

Remmen/banden/schijven/olie bij de dealert kost natuurlijk de hoofdprijs. Olie+oliefilter zelf verwisselen is half uurtje werk, max. En onderdelen zijn goedkoper te halen dan bij de dealer.

Banden/remmen heb je zelf in de hand.

Kleppen zijn hydrolisch en niet te stellen (scheelt weer)

Distributie weet ik eigenlijk niet. Ketting of riem ?????????

Diff olie (voor/midden/achter) schijnt ook geregeld te moeten worden vervangen. Heb ik nog geen ervaring mee.

Brandstof, ja het lust wat :-)

Verder ook heel gevaarlijk voor de portemonee: Het tuningsvirus. Ik ben er na een race-kuipje, open uitlaat en Ecutek + brandstofpomp gelukkig verder van verlost.

Kortom het is geen polo 1.1 maar veel heb je zelf in de hand en denk zeker niet duurder als dat je een 330 / S3 of iets dergelijk naar de dealer brengt.


Mark.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 22 jan 2007, 20:20

lol zouden er mensen zijn die nu gaan googlen op Polo 1.1 om te zien hoe gaaf dát dan wel niet moet zijn? :)

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3846
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Bericht door markk » 22 jan 2007, 20:29

Oh ja, (S)AYC vloeistof dient ook geregeld ververst te worden en kan je niet zelf doen aangezien je daar een speciaal stuk gereedschap/computertje voor nodig heeft.

RS'en hebben geen (S) AYC :-)

Voor de ACD schijnt hetzelfde te gelden, en die heeft een RS wel :-(

Mark.

Gebruikersavatar
Ruud Hulsegge
Berichten: 817
Lid geworden op: 04 feb 2006, 19:06
Locatie: Doesburg

Bericht door Ruud Hulsegge » 25 jan 2007, 23:10

Dick schreef:Kleine beurt inclusief btw iets van 75 euro en het groot onderhoud per 30.000 kilomter iets van 300 euro. Dus per 30.000 kilometer ben je iets van 525 euro kwijt.

Tja ga je intensief gebruiken slijt alles sneller. Blokken, schijven, banden....dan is het zoals Kevin zegt al snel het 5 tot 10-voudige.
Ik vind dit wel heel erg positief gesteld dat je kleine beurt 75 euro is en een grote beurt 300 Euro. Dus per 30.000 525 euro bij normaal zuinig gebruik?
Kan me echt niet voor stellen dat 4 tot 5 liter goede olie + luchtfilter + oliefilter + arbeidsloon en wat er zoal kan gebeuren voor 75,- gedaan word. Zeker niet bij racemonsters als een EVO. :?
Als ik het terugmeet aan Subaru waarbij ik iedere 8500km dit ritueel herhaal ben ik toch wel een 3000 tot 6000 euro kwijt in 30.000km. Reken altijd op lampjes, ditjes en datjes, remblokken, schijven, olie + oliefilter+luchtfilter en verdeel de kosten van een 100.000 km beurt ook maar over die 30.000 en je komt aan realistischer bedragen.
Als je je auto hard behandeld op circuitdagen komen er ook dingen eerder aan de beurt zoals versnellingsbakolie, remvloeistof, wiellagers en massa's banden. Ik rijd op 30.000km 2 a 3 sets banden rondom weg. En dat is niet gek.
Ik vind persoonlijk dat je het beter te hoog kunt opgeven aan anderen dan te laag. Kopen is voor de meeste mensen met speciale auto's het probleem niet. Onderhoud helaas wel..... :roll:

De inschatting van 5 of 10 voudig is wel aardig alleen zit de mens zo in elkaar dat ze altijd denken dat die hoge kosten niet voor hun zijn maar voor een ander. :wink:

Ruud.

Dick
Berichten: 102
Lid geworden op: 02 feb 2006, 10:06

Bericht door Dick » 26 jan 2007, 10:52

Toch zijn het echt dat soort bedragen die ik bij de EVO 8 heb betaald. En bij de twee eerste beuren van de EVO 9 niet meer dan euro 150 in totaal.
Dus tja.....kan het ook niet helpen. :D

Gebruikersavatar
Luca
Berichten: 3372
Lid geworden op: 24 mei 2006, 17:01
Locatie: Porsche 996 / S-max

Bericht door Luca » 26 jan 2007, 14:10

Vandaag grote beurt moeten betalen icm nieuwe filter!! Kosten 215,- euro incl. (bij de Mitsubishi dealer!)

Vond het zelf erg meevallen. Had verder ook geen kosten en geen verdere bijzonderheden!! :lol:

Tom
Berichten: 21744
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 26 jan 2007, 14:11

Dat is echt niks :)

Harrie
Berichten: 1908
Lid geworden op: 13 aug 2006, 16:08

Bericht door Harrie » 26 jan 2007, 14:23

Dick schreef:Toch zijn het echt dat soort bedragen die ik bij de EVO 8 heb betaald. En bij de twee eerste beuren van de EVO 9 niet meer dan euro 150 in totaal.
Dus tja.....kan het ook niet helpen. :D
Ik kan me de bedragen wel voorstellen als het bij beun om de hoek is. Misschien zelfs een K&N filtertje erin, dus die hoeft ook al niet meer vervangen te worden.

Is het alleen olie en een filter voor de kleine beurt. Bij de "beun" moet dan 75 euro wel lukken. 300 Euro voor de grote beurt ligt dan in dezelfde orde.

Wanneer je echter naar de officielle dealer zal gaan ben je heel wat meer kwijt.

Ik denk echter dat dit niet de kosten zullen zijn. Waat te denken van 4 aangedreven banden? Ieder jaar een nieuwe set? Ieder jaar rondom nieuwe schijven en blokken? Gaat dus weer 2500 euro bij.

Ik lees nu dat Luca wel bij de dealer is geweest. Een koopje.

Met de Focus RS betaal ik 200 euro voor een kleine beurt, 300 euro voor een grote beurt. Iedere 20k een beurt, eerst 2 kleine, daarna 1 grote. Bij de officielle dealer zonder eventuele extra's.
Schijven voor, 475 euro de set. Blokken voor, 300 of 500 euro (afhankelijk van comfort of perfomance blokken) de set.
Banden zijn 225 euro per stuk.
Benzineverbruik 1:9.5 Dit is een gemiddeld verbruik over 30.000km.

Onkosten buiten onderhoud zijn er na 85k nog geen geweest.

Bij dit soort auto's, geld ook voor de EVO en Sub's, gaat de teller pas lopen als je stukken krijgt. Tel uit wat een turbo, versnellingsbak of diff kost?

Gebruikersavatar
Luca
Berichten: 3372
Lid geworden op: 24 mei 2006, 17:01
Locatie: Porsche 996 / S-max

Bericht door Luca » 26 jan 2007, 17:52

Met filter bedoel ik: pollenfilter........ :lol:

Voordat ik mijn EVO had gekocht, had ik natuurlijk wel even geinformeerd bij de dealer mbt deze soort kosten. De kosten die toen werden opgegeven komen dus zeker overeen met de rekening die ik vandaag in ontvangst mocht nemen.

Zoals ook eerder gezegd is, de kosten van het onderhoud is ook zeker afhankelijk van je rechtervoet en hand. Je heb zelf dus veel in de had. Gezien ik een erg milde gebruiker ben, ging ik er dus ook vanuit dat de kosten "laag" zouden zijn. :wink:

Ik ben eigenlijk zo'n "prutser" :wink: die een EVO niet echt "goed" gebruikt. Ik rij er dagelijks mee. Dit op een normale manier en maak daarbij zeker wel gebruik van de koppel van de EVO. Dat is ALLES..... 8) Niet dwars gaan, geen "donuts", niet driften en zeker niks meer.

Dus je begrijp natuurlijk wel dat de kosten van een EVO gewoon "laag" blijven.

Waarschijnlijk een keer nieuwe banden (ooit / normale slijtage), regulier zijn beurten en dat is het dan ook wel.

De bestuurder bepaalt de kosten van het onderhoud van een EVO!?!?
Laatst gewijzigd door Luca op 26 jan 2007, 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ruud Hulsegge
Berichten: 817
Lid geworden op: 04 feb 2006, 19:06
Locatie: Doesburg

Bericht door Ruud Hulsegge » 26 jan 2007, 18:02

Harrie,

De teller loopt al voordat je stukken krijgt afhankelijk van wat je met je auto doet. Als je veel circuitdagen doet dien je zelf de intervallen van onderhoud te verkorten en dus ook eerder dingen te vervangen.
100.000km met een riem of dezelfde versnellingsbakolie dient dan in twijfel getrokken te worden.

Voorbeeldje: volgens Subaru doe ik 100.000km met bougies. Bij 75.000 heb n.a.v. wat geruchten en ervaringen met anderen de bougies eruit gehaald en vervangen. Ze waren behoorlijk versleten! :cry:

Met mijn auto heb ik in de afgelopen jaren ongeveer 500 rondjes ring achter de rug en heb alle onderhoudsintervallen altijd vervroegd juist om het kapot gaan van cruciale dingen zoals de moter en bak te voorkomen.
De auto is nog steeds in topconditie qua aandrijflijn en moter. Dit komt denk ik ook door veel geld in olie en filters en preventief onderhoud te stoppen. Weekendje ring gebruikt hij maar een 1/2 liter olie.

Tevens heb ik 2 jaar geleden het intrax-onderstel laten reviseren door het binnenwerk opnieuw te laten vullen en af te stellen. (schone olie, nieuwe rubbertjes, afstellen en aanpassen, enz.)

Onderhoud is alles en ik ben van mening als je bepaalde auto's koopt om zijn lage onderhoudskosten je met dit type auto's bedrogen uitkomt.
Toen ik pas mijn impreza kocht dacht ik ook dat het wel meeval. Vraag Michel Pol maar hoe ik over onderhoud dacht en rekende. Je komt bedrogen uit of houd jezelf voor de gek bij snelle auto's als je rekent op lage onderhoudskosten. :wink:

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Peter Tunissen » 26 jan 2007, 18:03

EVO onderhoud zit op Impreza niveau.
Impreza niveau is echt 3 keer niks.
Ga maar eens een jaartje met een Alfa of zo trappen en kom gillend terug bij de Jappen. Die dingen gaan niet kapot en als er eens wat kapot gaat is het tientjes-werk om te fixen: prima! :lol:

Leuk zo'n post die met die van Ruud kruist. :D
Ik denk dat mijn Impreza in 2 jaar tijd en 40.000km ongeveer 500 euro aan onderhoud gekost heeft.
Dan tel ik upgrades als de Movits en velgen die daaromheen passen uiteraard niet mee, banden ook niet want dat is met iedere auto, die op een 300pk rwd slijten echt niet minder hard dan die op een 300pk awd, integendeel zou ik denken.
Vergeleken met andere auto's als Alfa's en BMW's is dat echt niks hoor.

Gebruikersavatar
Luca
Berichten: 3372
Lid geworden op: 24 mei 2006, 17:01
Locatie: Porsche 996 / S-max

Bericht door Luca » 26 jan 2007, 18:08

Sportief rijden kost toch gewoon wat extra!?!? Een grote beurt van +200 vind ik zeker erg meevallen.

Maar ik rij zeker niet anders in de EVO dan met mijn vorige BMW's / Nissan / Opel / Audi / VW :lol: EVO is alleen wat sneller :P

Gebruikersavatar
Remy
Berichten: 724
Lid geworden op: 22 mar 2006, 11:20

Bericht door Remy » 26 jan 2007, 18:56

Ik denk dat Henry Hemmes voor de sportieve rijders wel een representatief beeld kan geven van de onderhoudskosten. :lol:

Harrie
Berichten: 1908
Lid geworden op: 13 aug 2006, 16:08

Bericht door Harrie » 26 jan 2007, 21:16

@Ruud, natuurlijk heb je gelijk. Maar ik gaf een prijs op bij normaal gebruik. Daarna kan je het natuurlijk zo gek maken als je zelf wil.

Ik kan een setje banden in 1 dag afrijden, hetzelfde met de schijven en blokken. Ik kan er een dik onderstel en dikke aanpassingen aan de motor doen. Maar dat vind ik in eerste instantie niet relevant voor de reguliere (onderhouds)kosten van het rijden van zo'n auto.

Ik denk dat Luca daarin het perfecte voorbeeld geeft.

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5285
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Kasteel » 26 jan 2007, 21:55

Peter Tunissen schreef:EVO onderhoud zit op Impreza niveau.
Impreza niveau is echt 3 keer niks.
Totdat je uitkijkt naar de 100k km beurt, waar verhalen tussen 1000-1700eu over in het rondte gaan...
Tot op heden buiten maf+lamda geen gekke dingen gehad.

Gebruikersavatar
Ruud Hulsegge
Berichten: 817
Lid geworden op: 04 feb 2006, 19:06
Locatie: Doesburg

Bericht door Ruud Hulsegge » 26 jan 2007, 23:27

Harrie schreef:@Ruud, natuurlijk heb je gelijk. Maar ik gaf een prijs op bij normaal gebruik. Daarna kan je het natuurlijk zo gek maken als je zelf wil.

Ik kan een setje banden in 1 dag afrijden, hetzelfde met de schijven en blokken. Ik kan er een dik onderstel en dikke aanpassingen aan de motor doen. Maar dat vind ik in eerste instantie niet relevant voor de reguliere (onderhouds)kosten van het rijden van zo'n auto.

Ik denk dat Luca daarin het perfecte voorbeeld geeft.
Wiellagers, remmen en remblokken zijn reguliere onderhoudsdelen die regelmatig terug komen. En je red het echt niet met de kosten die sommige hier geïdialiseerd opnoemen. 4x wiellagers rondom vervangen is bij de impreza een factuur van €1100,-. en reken er op dat dat gebeurd binnen een kilometerstand van om en nabij 100.000km.

Tuurlijk als je geluk hebt valt het allemaal mee, maar de meesten hier vergelijken het met de kosten van een nieuwe auto. Hoeveel hier hebben hun auto nieuw gekocht? Minder dan de helft? Dat bedoel ik eigenlijk aan te geven. :wink:

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5285
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Kasteel » 27 jan 2007, 10:31

Maar toch zit er nog wel weer een verschil in, ik benut me Impreza eigenlijk in dezelfde mate als me vorige auto, waar beduidend meer aan sleet. Ben wel met je eens dat sommige het onderhoud idealiseren of het kennelijk zelf doen, want ik ben ook veel meer kwijt. Ook als ik bij klanten van me kijk wat ze kwijt zijn aan onderhoud is het voor alledaagse (vaak nieuwe) auto's zo dat een kleine beurt al snel 300 of meer is en een grote beurt vaak 500-600, natuurlijk zijn er wel uitschieters bij dat er werkelijk niks hoeft te gebeuren of vanalles...

Gebruikersavatar
Ruud Hulsegge
Berichten: 817
Lid geworden op: 04 feb 2006, 19:06
Locatie: Doesburg

Bericht door Ruud Hulsegge » 27 jan 2007, 11:27

Daarom denk ik ook dat de genoemde bedragen als minimum moet zien wanneer alles meezit en je goedkope onderdelen of materialen neemt.

Wanneer je bij een dealer Castrol RS of iets vergelijkbaars erin laat gooien dan ben je al vaak duurder uit.
Ik heb gelukkig een dealer waarbij ik mijn eigen Castrol RS 10w60 mee mag nemen in een 5 liter can a €54 euro. :mrgreen: Met de overgebleven olie red ik het over het algemeen tot aan de volgende beurt. En dat kan afhankelijk van het gebruik bij 7000 km zijn maar ook bij 12500 als hij geen circuitdagen heeft gehad. Gemiddeld kom ik op 8000 km voor een oliewissel.

Ruud.

Gebruikersavatar
Leen
Berichten: 1198
Lid geworden op: 02 feb 2006, 17:06
Locatie: Katwijk aan Zee

Bericht door Leen » 29 jan 2007, 18:35

kocht mijn Evo in 2001 met 25K km , en sindsdien heeft hij geen reguliere garage gezien , (en op een kapotte koppeling bij 70K en Distributieriem bij 70K en nieuwe klepstoters bij 70K ) alleen regelmatig olie en filters vernieuwd . en hij loopt nu met 98K km en met 360 pk nog zo mooi als een nieuwe die net uit showroom komt.

en hij wordt bij mij alleen maar gebruikt waar hij voor gemaakt is, eerst warm rijden en dan maximaal knallen op het circuit/trackday/Nordschleife :-)

dus in die 6 jaar gewoon relatief goedkoop in onderhoud en 100% hufterproef.

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3846
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Bericht door markk » 29 jan 2007, 19:48

Vraagje Leen. Doe je ook regelmatig AYC/ACD olie, diffs (olie) e.d. of alleen motorolie + filtertjes ?

Mark.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Peter-Paul en 2 gasten