Nick's BMW F12 M6 +BMW E30 325i + BMW F01 740i

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2813
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Nick's E46 M3 + E39 M5 + E30 325i + E36 328i Cabrio

Bericht door e30touring1990 » 12 apr 2017, 09:14

Tim N schreef: 11 apr 2017, 22:28 Thx, Nick. ik schaar mij zeker onder de liefhebbers van onderste porno. Mooie uitvoering.
hier nog een! erg mooie combi. en idd Nick, herken ik mij ook in vwb perfectionistisch en dat je het allemaal in orde wilt hebben. je blijft maar bezig maar het is wel erg leuk en leerzaam.

Gebruikersavatar
stradale
Berichten: 170
Lid geworden op: 25 okt 2010, 10:35

Re: Nick's E46 M3 + E39 M5 + E30 325i + E36 328i Cabrio

Bericht door stradale » 12 apr 2017, 17:26

Mooie collectie auto's, zeg! Schitterende M3 en M5. Hele chique uitvoering van de M5. Interieur ziet er nog uit als nieuw. Ook heel mooi dat hij nog helemaal prefacelift is. Vaak zie je toch dat de achterlichten, koplampen, stuur en navi zijn aangepast.

Online
Gebruikersavatar
nickdoesburg
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Nick's E46 M3 + E39 M5 + E30 325i + E36 328i Cabrio

Bericht door nickdoesburg » 24 apr 2017, 22:57

Thanks voor de reacties weer! Leuk om te zien dat ik niet de enige ben die heel enthousiast wordt van het M5 interieur :D

Paar weekjes geleden nog een circuitdagje gedaan met de E30, vriend met camera langs de baan gezet voor wat leuke plaatjes;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En zoals ik al zei kriebelde het weer om een project te doen...stond niet in de planning maar twee weekjes geleden ongeveer toch weer een E28 aangeschaft.... :mrgreen: Dit keer met een M60 V8 erin. Zal binnenkort uitgebreid verhaal er over typen. (Misschien toch even apart topic..) Wordt een Turbo project samen met een goeie maat van mij. 600~700pk is het doel. Technisch super netjes maken, cosmetisch niet de mooiste maar wordt toch een knal auto ;) Later meer!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22258
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Nick's E46 M3 + E39 M5 + E30 325i + E36 328i Cabrio

Bericht door Niels » 24 apr 2017, 23:27

Zelfs zonder turbo al gaaf! Ook al op kenteken? Can't wait :D

vester86
Berichten: 2723
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Nick's E46 M3 + E39 M5 + E30 325i + E36 328i Cabrio

Bericht door vester86 » 24 apr 2017, 23:58

Wauw vet ding die e28!

Zed240
Berichten: 2930
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Nick's E46 M3 + E39 M5 + E30 325i + E36 328i Cabrio

Bericht door Zed240 » 25 apr 2017, 09:28

Gaaf zeg! Echt een droom van mij om nog eens een E28 V8 te hebben. Vind ik echt een prachtcombinatie. :D Zo'n huge M60 zal wel een klus worden, maar gezien je skills bij die andere auto's zal dat geen grote problemen opleveren.

Mocht je deze nog niet kennen, dan heb je bij deze wat motivatie en inspiratie: https://www.instagram.com/dirk_lsxt/

Chevy V8 met een extreme supercharger in een E28. :)

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 901
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: Nick's E46 M3 + E39 M5 + E30 325i + E36 328i Cabrio

Bericht door Estoque » 25 apr 2017, 10:06

Zed240 schreef: 25 apr 2017, 09:28 Mocht je deze nog niet kennen, dan heb je bij deze wat motivatie en inspiratie: https://www.instagram.com/dirk_lsxt/

Chevy V8 met een extreme supercharger in een E28. :)
Zijn broer heeft ook een gave auto, een Volvo 240 met M50B28 en dikke Turbo.

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2813
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Nick's E46 M3 + E39 M5 + E30 325i + E36 328i Cabrio

Bericht door e30touring1990 » 25 apr 2017, 11:32

heel vet Nick! ben nu al benieuwd naar je uitgebreide fotoreportages van het proces :D

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7749
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Nick's E46 M3 + E39 M5 + E30 325i + E36 328i Cabrio

Bericht door Tim N » 25 apr 2017, 12:44

Mooi ding, zal wel niet maar reed je gisteren bij station oss in de buurt?

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6148
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Nick's E46 M3 + E39 M5 + E30 325i + E36 328i Cabrio

Bericht door EvdP » 25 apr 2017, 13:07

Wat weegt een M60?

Online
Gebruikersavatar
nickdoesburg
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Nick's E46 M3 + E39 M5 + E30 325i + E36 328i Cabrio

Bericht door nickdoesburg » 27 apr 2017, 21:23

Thanks voor de reacties! Vonden jullie de E30 foto's ook mooi? :mrgreen:
Niels schreef: 24 apr 2017, 23:27 Zelfs zonder turbo al gaaf! Ook al op kenteken? Can't wait :D
V8 staat nog niet op kenteken. Moet sowiezo wel gaan gebeuren, wordt nog wel een dingetje. Zonder turbo al is deze omkeuring al heel vaak gedaan maar met turbo wordt het misschien allemaal wat spannender. Opzich moet het kunnen, hangt ook van de keurmeester af. Rijden een hoop projecten rond met belachelijk vermogen op kenteken met niet originele motor.. Ben benieuwd!
Zed240 schreef: 25 apr 2017, 09:28 Gaaf zeg! Echt een droom van mij om nog eens een E28 V8 te hebben. Vind ik echt een prachtcombinatie. :D Zo'n huge M60 zal wel een klus worden, maar gezien je skills bij die andere auto's zal dat geen grote problemen opleveren.

Mocht je deze nog niet kennen, dan heb je bij deze wat motivatie en inspiratie: https://www.instagram.com/dirk_lsxt/

Chevy V8 met een extreme supercharger in een E28. :)
Thanks! Die kende ik nog niet, interessant! Voor diegene die het leuk vinden post ik trouwens ook nog wel is een auto fototje op instagram; https://www.instagram.com/nick.doesburg/
Tim N schreef: 25 apr 2017, 12:44 Mooi ding, zal wel niet maar reed je gisteren bij station oss in de buurt?
Thanks! Was ik idd niet ;) Sowiezo niet met de E28 haha!
EvdP schreef: 25 apr 2017, 13:07 Wat weegt een M60?
Lastig om een goede bron te vinden maar het basisblok is 3kg zwaarder dan de M30 die er origineel in hoort. Weet alleen niet hoeveel gewicht de complexere randapparatuur in de schaal legt. In ieder geval scheelt het niet heel veel. Als mijn bronnen kloppen is hij zelfs lichter dan de S54..

Ondertussen niet stil gezeten. Twijfel beetje om apart topic aan te maken of hier verder te gaan. Wat vinden jullie?
Anyway, inmiddels zijn de plannen allemaal wat duidelijker geworden.

Het wordt in ieder geval zeker een turbo project. De turbo wordt een BorgWarner EFR 8374, ballbearing, twinscroll en interne wastegate en dumpvalve. Eigenlijk het mooiste wat er nu te koop is op turbo gebied qua performance turbo's. Helaas wel vrij lange levertijd (~3 mnd) dus daar moeten we even geduld mee hebben. Redelijk prijzige unit ook, gelukkig scheelt het iets het dat m'n maatje bij de EFR importeur werkt. :angel:

ECU wordt zoals gezegd een Megasquirt Pro die m'n maat over had van zijn project. Kan niet wachten om die erin te hangen maar voorlopig nog even een hoop ander werk. Bobines worden VAG Penbobines aangezien de megasquirt alleen actieve bobines kan aansturen en natuurlijk omdat het veel mooier is. Motor wordt voorzien van Athena Cooperring koppakkingen en ARP Headstuds, verder blijft hij waarschijnlijk standaard. Binnenkort gaat ie uit elkaar om te kijken hoe die er aan toe is.

Nadat we de auto binnen hadden zijn we begonnen met "puin" ruimen..motor hing er qua motorsteunen redelijk netjes in (positie is top) maar de rest was echt gênant slecht gedaan. Heb al een hoop gezien maar dit was echt gevaarlijk. Het is een wonder dat hij niet in de brand is gevlogen.. Opzich voor ons geen probleem omdat we zo alles naar onze eigen standaarden kunnen doen. Motorkabelboom moest sowieso al compleet gedaan worden aangezien de Megasquirt erop moet. De Hydrauliek lag er ook erg slecht in (toch aardig complex systeem voor een M30 met hydraulische rembekrachtiger) dus dit moet ook overnieuw. Nadat we alles eruit hadden zag de motorruimte er al een stuk vriendelijker uit.

Omdat we nog op parts moesten wachten en de plannen nog niet helemaal helder waren zijn we eerst maar begonnen met het onderstel er onderuit te trekken. Het ziet er allemaal uit alsof het op de zeebodem heeft gelegen maar eigenlijk valt het 100% mee na het schoonmaken. Het lijkt erop dat het complete onderstel afkomstig is van een M535i, gezien het S3,07 groothuis diff en de originele BMW/Bilstein dempers die ik tegenkwam in de voorpoten. Verder lijken de remmen mij ook afkomstig van een M535i maar weet niet precies hoe ik die kan indentificeren.

Nog een plaatje van het uithalen van de motor, wat verbazingwekkend soepel ging eigenlijk met bak en al;
Afbeelding

Afbeelding

Daarnaast heb ik laatst per puur toeval een setje E46 M3 voorremmen gekocht, deze is gepast en waarempel past dat gewoon.. het boutpatroon van de remklauw is exact hetzelfde en de offset lijkt ook nagenoeg gelijk te zijn. Nu nog kijken of ik een remschijf kan vinden met de goede offset die groot genoeg is.. dacht zelf E34 M5 maar weet niet of ik daarmee wegkom, de 3.6 had 315x28mm schijven terwijl de E46 M3 normaal 325mmx28 heeft. Ik kwam ook nog performance remmen tegen van een late E34 M5 3.8 maar die zijn met 345x32mm (serieuze shit :shock: ) weer te groot. Weet eigenlijk niet of er nog wat tussen heeft gezeten. Iemand hier die dat misschien weet?? Anders moet ik toch ff kijken hoe die 315mm schijven uitkomen. M'n maatje heeft toevallig een E34 M5 3,6 dus we zouden het daarmee kunnen proberen als we er niet uitkomen. Edit; inmiddels lijkt het erop dat ik E32 750 schijven nodig heb (zitten ook op E39 en E38 met V8 motoren) Probeer nu uit te zoeken of de offset overeen komt..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
(ja op z'n kop, had toevallig deze kant los)

Daarna de auto op bokjes buiten gezet zodat ik de wielophanging kon demonteren om deze op de zaak in de avonduurtjes weer netjes te maken. Blijft weinig over van zo'n auto zo..
Wielophanging wordt compleet gestraald en gecoat en alle rubbers vervangen. Uiteindelijk willen we naar een BC Racing schroefset (heb ik ook op de E30 en bevalt top) maar we willen niet meteen extreem veel geld over de balk smijten dus voorlopig komen er alleen een paar nieuwe veren verlagingsveren op. Dempers lijken nog prima te zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Veerpoten zagen er niet echt fraai meer uit;
Afbeelding

Dempers eruit, dikke laag stenen en zand in de poten die gelukkig nog wel hard zijn
Afbeelding

Veerpoten knappen toch wel aardig op van een straalbeurtje :mrgreen: Ankerplaten waren nog net te redden..
Nog even kijken in welke kleur we alles coaten, zwart ligt voor de hand maar mogelijk gaan we toch voor donkerblauw oid zodat je duidelijk kan zien dat alles vers is.
Afbeelding

Diff ook meegenomen om na te kijken. Ziet er allemaal super uit. Serieus imposant apparaat.. Heb recentelijk een 188 diff compleet opgebouwd en die is eigenlijk best wel schattig in vergelijking met dit 210 diff :mrgreen:
Afbeelding

Vandaag koningsdag maar gebruikt om ook de rest van het onderstel er onderuit te trekken voor een opknap beurt;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Subframe rubbers uitgeperst met de mooiste beuntool op de zaak :mrgreen: Heb er een filmpje van, 51sec beide rubbers eruit :thumbup:
Afbeelding

Daarnaast wat uurtjes achter de straalkast gestaan;

Afbeelding

Afbeelding

Diffdeksel ook aardig opgeknapt;
van
Afbeelding

naar
Afbeelding

Meteen ff nummertje erin gerammeld aangezien het plaatje mist;
Afbeelding

Nog een random plaatje van de brommer;
Afbeelding

Tot zover de update. Nog geen spannende zaken maar jullie vinden het vast leuk om dit ook te zien. Keep you posted :thumbup:

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2813
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Nick's E46 M3 + E39 M5 + E30 325i + E36 328i Cabrio

Bericht door e30touring1990 » 27 apr 2017, 21:41

zeker leuk om dit te zien! lekkere update en schiet aardig op al zo, zit tempo in. zo'n 210mm diff is idd serieus groot (en zwaar). ben erg benieuwd naar het vervolg :D

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26743
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nick's E46 M3 + E39 M5 + E30 325i + E36 328i Cabrio

Bericht door Martijn_bmw » 27 apr 2017, 23:37

Gave post weer! Serieuze plannen en ook al weer serieus veel werk verzet. Echt super gaaf als je zoveel kan

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6148
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Nick's E46 M3 + E39 M5 + E30 325i + E36 328i Cabrio

Bericht door EvdP » 28 apr 2017, 10:26

Mooie update!

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12751
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Nick's E46 M3 + E39 M5 + E30 325i + E36 328i Cabrio

Bericht door MartijnGizmo » 28 apr 2017, 10:36

Wat een fraai werk weer!

Gebruikersavatar
Sander-E46
Berichten: 2410
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13

Re: Nick's E46 M3 + E39 M5 + E30 325i + E36 328i Cabrio

Bericht door Sander-E46 » 28 apr 2017, 10:51

Dank voor de goede documentatie! Vind t zelf altijd erg "satisfying" als je zo een diffdeksel van vies naar brandschoon ziet gaan.

Online
Gebruikersavatar
nickdoesburg
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Nick's E46 M3 + E39 M5 + E30 325i + E36 328i Cabrio

Bericht door nickdoesburg » 09 mei 2017, 18:52

Thanks voor de reacties nog :)

Afgelopen zaterdag eindelijk weer is slalom gedaan met de E30 op het Midland Circuit in Lelystad :df:
Heel wat anders dan circuitrijden maar dikke lol!

Afbeelding




Ondertussen ook druk bezig met de E28 Turbo V8, onderstel is inmiddels bijna compleet gestraald en klaar om gecoat te worden. Als ik wat meer content heb zal ik weer even een update doen, denk dat ik er dan meteen een apart topic van maak.
Laatst gewijzigd door nickdoesburg op 10 mei 2017, 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7749
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Nick's E46 M3 + E39 M5 + E30 325i + E36 328i Cabrio

Bericht door Tim N » 10 mei 2017, 16:36

Gaat al behoorlijk de goede kant op. mooie bezigheden.

Walter
Berichten: 2315
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03

Re: Nick's E46 M3 + E39 M5 + E30 325i + E36 328i Cabrio

Bericht door Walter » 10 mei 2017, 18:58

Oh dat lijkt me ook leuk om eens te doen.. heb je daar een URL van?

Online
Gebruikersavatar
nickdoesburg
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Nick's E46 M3 + E39 M5 + E30 325i + E36 328i Cabrio

Bericht door nickdoesburg » 12 mei 2017, 21:28

He Walter, is heel leuk om te doen en ook nog eens heel competitief en betaalbaar.
Meer info is hier te vinden: http://www.wimedo.nl/

Heb een nieuw topic aangemaakt voor het E28 V8 Turbo project zodat die wat makkelijker terug te vinden is, en meteen geupdate :)
viewtopic.php?f=3&t=34074

Online
Gebruikersavatar
nickdoesburg
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Nick's E46 M3 + E39 M5 + E30 325i + E36 328i Cabrio

Bericht door nickdoesburg » 10 jul 2017, 22:11

Hier ook maar weer is een update plaatsen, E28 V8 Turbo project heel even rustiger omdat de andere auto's ook wat aandacht nodig hadden.

Dit keer een mooie klus aan de M3; preventief de drijfstanglagers vervangen. Mijn M3 heeft de drijfstanglager recall gehad bij 53.817km en dat was inmiddels alweer 119.705km geleden. Normaal gesproken wordt er grofweg 100.000km aangehouden als veilige interval. Klinkt voor sommige mensen misschien als idioot weinig maar als engineer kan ik alleen maar diep respect hebben voor de lagers die het 100.000km uithouden in een motor die tot 8000RPM kan. Krachten die dan spelen kan je je bijna niet indenken.. (ook belangrijkste reden dat de S54 van gietijzer is ipv alu)

Hoewel ik de indruk heb dat mijn M3 vrij rustig is bereden had ik niet het gevoel dat het nodig was maargoed, inmiddels alweer bijna 120kkm op de lagers en het kost mij alleen materiaal en tijd dus eigenlijk logisch om het nu te doen. Vorig jaar heb ik de VANOS gereviseerd, normaal gesproken slaan de meenemers op het nokkenastandwiel behoorlijk in op de oliepompschijf van de VANOS (met name bij veel last wisselingen) maar die zagen er ondanks de +- 170kkm eigenlijk nog als nieuw uit.

Hoe dan ook, je weet pas hoe de lagers zijn als je ze in de hand hebt, dus aan de slag :D

Afbeelding

Binnengekregen spullen, meteen de motorsteunen ook maar vervangen. Zijn niet goedkoop maar kan er nu goed bij
Afbeelding

Om bij de carterpan te kunnen komen moet het subframe zakken. Dit gaat gelukkig redelijk makkelijk, hoeft verder gelukkig niks los qua leidingen van de stuurbekrachtiging e.d. erg slim geconstrueerd. Hangt uiteindelijk aan de voorste veerpoten, geeft genoeg ruimte;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Carterpan los;

Afbeelding

Afbeelding

Zoals ik al dacht zagen de lagerschalen er nog perfect uit, bijna bizar netjes nog na 120kkm. Vermoed dat de auto voornamelijk voor woonwerk verkeer is gebruikt door de vorige eigenaren, onder de zeg 6k rpm slijt de boel bijna niet..

Afbeelding

Tot zover ging het allemaal soepel... alleen vond een of andere *PIEP* van de dealer die de drijfstanlager recall heeft gedaan bij 53kkm het nodig om 2 koppen van drijfstangbouten dol te draaien (wat echt nergens voor nodig is met een goed passende dop) Wat een prutsers, ongelovelijk.. al kreeg ik 120e per uur toe mochten ze nog niet aan mijn auto komen. Met veel pijn en moeite los gekregen;

Afbeelding

normaal gesproken zijn drijfstangbouten rekbouten die altijd vervangen moeten worden. De S54 is echter de enige motor (tot 03.2003) die dat niet heeft, en de bouten hergebruikt moeten worden. Tot 03.2003 zijn het 12 kant M11x1,25 bouten, vanaf 03.2003 zijn het M10x1,25 torx bouten geworden (wel rekbouten). Je raad het al, de M11 bouten zijn dus niet meer leverbaar. BMW zegt doodleuk, koop maar nieuwe drijfstangen met de M10 bouten. Zal maar niet herhalen wat ik in het stukje *PIEP* van hierboven heb gezegd..

Gelukkig had een mede BMW freak nog een paar bouten liggen in goed conditie.. wat een mazzel.. Had eventueel ook naar ARP bouten kunnen gaan maar ik houd de boel liever origineel. Gelukkig kon ik toen weer verder.

Omdat ik de oliepomp toch los had en een soort tic heb om alles wat los ligt in de ultrasoon te gooien meteen de oliepomp ook maar geultrasoond en mooi fototje gemaakt. Meteen een goed moment om alles goed te checken, zag er allemaal nog keurig uit. Erg coole pomp met dubbele pompschijven;

Afbeelding

Afbeelding

Tot zover ging alles weer lekker, echter was ik ook wat delen tegen gekomen in de carterpan die daar niet echt horen;

Afbeelding

Stukjes klepveer...in dit geval ging het om de kleine veer aan de diameter te zien. M3 heeft dubbele veren, grote veer die het meeste werk doet en een kleine veer daarin die volgens mij de eigenfrequentie van de grote veer verlegd. In ieder geval hoort dit niet in de carterpan te liggen. Wat een geluk, dit had ook heel anders af kunnen lopen.. Gelukkig is veer vrij mooi gebroken en niet versplinterd..

Zo werd een relatief simpele drijfstanglager service toch nog een aardige klus.. Gelukkig is de S54 wel een hele mooie motor om aan te werken. (moet er niet aan denken dit bij een "normale" motor te moeten doen, daar was ik serieus chagrijnig van geworden)

Met veel pijn en moeite en spiegeltje uiteindelijk de gebroken veer kunnen indentificeren. Uiteraard de allermoeilijkst bereikbare klep van cilinder 6 inlaat... Hier op de foto kan je nog net zien dat hij in elkaar gedraaid zit, in het midden gebroken en toen in elkaar gedraaid. Lag dus compleet werkeloos in de grote veer:
Afbeelding

Meteen maar aan de gang gegaan, vanos eraf, nokkenassen eruit;
Afbeelding

Afbeelding

aardige warzone :mrgreen:
Afbeelding

Aangezien ik toch de boel los had kon ik het niet laten weer ff paar mooie fototjes te maken, toch mooi spul allemaal;
Meteen goed moment voor inspectie, ziet er echt als nieuw uit allemaal.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uiteraard begin dan pas de echte uitdaging, want hoe krijg je de klepveer los zonder de kop te monteren..
Dus maar even een tooltje gemaakt om de klepveer in de kunnen drukken. Eerst geprobeerd om de cilinder onder perslucht te zetten maar dat was helaas niet sterk genoeg, drukte gewoon de klep mee open. Uiteindelijk een ouwe truck toegepast door touw in de cilinder te laten zakken, voorzichtig de zuiger omhoog waardoor de klep op het touw drukt en je zo de veer van de klepspies kan drukken. Gelukkig heeft de M3 klepuitsparingen in de zuiger dus word de klep niet op een rare manier hierdoor belast;

Afbeelding

Afbeelding

Daar istie dan;
Afbeelding

Heb alle delen zeer nauwkeurig gewogen (0,1 gram) en vergeleken met de nieuwe veer om te kijken of ik alle delen had, je wilt natuurlijk niet dat er nog deeltjes door de motor zwerven. Gelukkig alles gevonden, al is wel het zo zwaar dat de pomp het waarschijnlijk niet oppakt, en als dat al lukt komt het niet door het filter, maar vind de pomp zelf natuurlijk niet leuk. (daarom pomp ook minutieus gecontroleerd)

Vraag is natuurlijk, hoe de fuck kan zo'n veer breken.. Grappig genoeg zegt TIS hierover het volgende:
Afbeelding

met andere worden, als je hem ondersteboven monteert zal hij breken.. en inderdaad kwam deze veer er ondersteboven uit. Mijn vermoeden is dat de veer in de fabriek ondersteboven is gemonteerd. Zou niet kunnen gebeuren denk je, maar vond laatst onderstaand filmpje van de S54 productie, en als ik dan zie hoe de klepveren uit een grote grabbelbak worden gepakt met naar het lijkt alleen visuele inspectie van de operator is die theorie niet heel onaannemelijk. (werk bij een tier1 supplier voor de automotive, zou een leuke score geven op een "fmea" onderzoek ;) )



In ieder geval ben ik daarmee dus totaal niet bang voor de andere klepveren (wel gecontroleerd uiteraard) en is er dus geen rede om die ook te vervangen.

Nieuwe set veren;
Afbeelding

Nokkenassen er weer in. Alle slepers ook meteen gecheckt, staan erom bekend dat ze nog wel eens slijten waardoor de klepspeling lastig te stellen word, waardoor de S54 die sowiezo al hard tikt (want geen hydraulische klepstoters ivm toeren) nog harder gaat tikken. Zagen er ook allemaal als nieuw uit. Uiteraard de lagerkappen van de nokkenassen en de lockveren van de slepers ook schoon gemaakt;

Afbeelding

Tandwielen er weer op, VANOS koppelingen er weer in;
Afbeelding

Vanos unit er weer op en timing weer gezet (best klusje nog ivm VANOS)
Afbeelding

Verder nog upgrade gedaan voor de oliereturn leiding van de kop, deze gaat met een rubberen slang terug naar het carter. Best wel spannend.. als de slang kapot gaat loopt je carterpan dus helemaal leeg:
Afbeelding

Afbeelding

Gelukkig heeft BMW dat zelf ook ingezien en verkopen ze nu een upgrade met fatsoenlijke slang en koppeling, rijd toch net wat relaxter :)
Afbeelding

Afbeelding

Eindelijk klaar, motor dicht. Toch wel gaaf gevoel om dan de mooie sierkap er weer op te zetten. Blijft toch waanzinnig mooie motor om te zien. Wat dat betreft zijn de nieuwe M's maar troep onder de motorkap qua looks.. Wat mij betreft zit de S54 bij mooiste M motor ooit gebouwd. Valt niet mee om zoveel vermogen uit een N/A motor te halen, dat is aan alles te zien. Kosten noch moeite gespaard. Tegenwoordig is het vrij simpel het vermogen te halen met de turbo's en is het helaas meer een gevecht tegen de wettelijk toegestane emissies..
Afbeelding

Auto loopt weer als een zonnetje, weer klaar voor de volgende 170kkm! :mrgreen:

Meteen ff rondje gedaan en paar mooie foto's gemaakt. Heb de M3 en M5 niet vaak bij elkaar dus mooi moment. (M5 als daily gebruikt tijdens reparatie :mrgreen: )

Blije eigenaar na heel wat uurtjes sleutelen.. bijna 40 uur
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Interieur van de M5 blijft toch wel heel vet:
Afbeelding

Nog wat random foto's die ik de laatste tijd heb gemaakt;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tot zover voor nu!

Oja, ben samen met een maatje (ook engineer) nieuwe instagram pagina gestart, "The Engineer Garage" waar we onze hobby beetje bijhouden. Wellicht vinden sommige van jullie dat ook leuk om te volgen. Voorlopig is het nog hobbymatig dus hoop dat het niet als reclame wordt gezien :mrgreen:

Voor nu alleen nog instagram maar zijn ook plannen voor youtube serie om de bouw van het E28 M60 V8 Turbo project :)
Klik op de foto voor insta;
Afbeelding
Laatst gewijzigd door nickdoesburg op 11 jul 2017, 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wouter82
Berichten: 48
Lid geworden op: 14 apr 2017, 22:03
Auto: BMW 325dA HE E90 2009

Re: Nick's E46 M3 + E39 M5 + E30 325i + E36 328i Cabrio

Bericht door Wouter82 » 10 jul 2017, 22:25

Wat geweldig mooi zeg, even zelf een M3 blok reviseren :shock: Mooie foto's ook, zowel van het werk als van de auto's :)

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Nick's E46 M3 + E39 M5 + E30 325i + E36 328i Cabrio

Bericht door RJK » 10 jul 2017, 23:25

Hoewel niet de bedoeling erg mooie sleutel klus zo. Helaas kom je wel vaker ellende tegen van vorige eigenaren / bedrijven, heb het ook al meerdere keren meegemaakt bij auto's die bij een zogenaamde specialist in onderhoud was geweest. Lekker dat het weer voor elkaar is! :-)

Gebruikersavatar
Sander-E46
Berichten: 2410
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13

Re: Nick's E46 M3 + E39 M5 + E30 325i + E36 328i Cabrio

Bericht door Sander-E46 » 11 jul 2017, 07:54

Gave klus zo, en een echt droomwagenpark heb je!

Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Nick's E46 M3 + E39 M5 + E30 325i + E36 328i Cabrio

Bericht door Eric H » 11 jul 2017, 08:02

Tja, zo zie je maar dat wanneer een M3 met een hoge KM-stand van de juiste eigenaar is geweest, je deze met een gerust hart kunt kopen.
Er wordt wat afgeprutst aan auto's, maar de meeste mensen staren zich dan blind op een lage KM-stand.
Om vervolgens bij jouw exemplaar te zeggen....hmmm....wel een heel erg hoge km-stand hoor....

Tot zover even mijn "side-step" :mrgreen:

Mooie klus, goed uitgevoerd en ondersteund met mooie foto's :thumbup:
Mooie combi trouwens ook, een E39 M5 en een E46 M3.

Heb geen instagram, dus hoop dat je voor de build van de V8 hier ook een topic hebt (of aanmaakt) waar de vorderingen te volgen zijn.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berry1000RR, Godspeed, Jlijp, Majestic-12 [Bot], mauritsklein, Peter-Paul en 10 gasten