E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI -> E61 overleden??

Bericht door Martin van der Zwaard » 03 okt 2022, 17:16

Hij haalt er zoveel vanaf dat je bijna de inlaat al in je handen hebt.
Dus enige voordeel is dat je de carterventilatie niet los hoeft te halen. Die kan je net zo goed gelijk meepakken.

Online
Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3556
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI -> E61 overleden??

Bericht door HJ2 » 04 okt 2022, 14:23

Ik heb destijds mijn DISA (E61) ook met zo'n revisiekitje preventief behandeld. 30k erbij gezet zonder problemen
Nu heb ik een Lexus, heb je al die ellende niet ;-)

Str8Six
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI -> E61 overleden??

Bericht door Str8Six » 04 okt 2022, 15:05

Bij de M54 is een revisiesetje redelijk makkelijk te monteren, bij de N52 moet je gelijmde spullen uit elkaar krijgen en weer in elkaar lijmen. Zou liever voor nieuw gaan.
Vanaf 06-2006 is er ook een revised partnr. gebruikt voor de grote DISA op de N52 (11617579114)

Bij Lexus hoef je enkel rekening te houden met wat krukaslagers die vergaan, dus dat valt mee inderdaad :lol:

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI -> E61 overleden??

Bericht door Martin van der Zwaard » 04 okt 2022, 19:04

Vandaag met de camera naar binnen gegaan om te kijken hoe en wat. De pen was mooi te zien en we konden precies zien in welke richting hij lag.

Het heeft wat bloed zweet en scheldwoorden gekost maar na drie uur was ie er dan toch echt uit. :clap: :headbang: :hangloose: :D
De schade lijkt enorm mee te vallen. Niks bijzonders op de zuiger te zien en ook de cilinderwand lijkt onbeschadigd te zijn.

Met andere woorden, twee nieuwe DISA kleppen en een klepdekselpakking en we kunnen weer. Hoop hem over een week of twee weer klaar te hebben. Het is momenteel zo druk op de zaak dat we amper tijd hebben.

Nog een een plaatje bij het praatje
BAF4B78E-26C6-482E-9164-96D2F0604AB1.jpeg
BAF4B78E-26C6-482E-9164-96D2F0604AB1.jpeg (720.69 KiB) 2299 keer bekeken

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI -> E61 overleden?? Gelukkig niet!!

Bericht door Martijn_bmw » 04 okt 2022, 19:15

Oef dat is gelukkig met een sisser afgelopen dan idd :)

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI -> E61 overleden?? Gelukkig niet!!

Bericht door Knot » 04 okt 2022, 20:50

Fijn dat hij te fixen is!

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7014
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI -> E61 overleden?? Gelukkig niet!!

Bericht door Fabian » 04 okt 2022, 21:07

Pfieuuwwwww! Lekker!!

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI -> E61 overleden?? Gelukkig niet!!

Bericht door Martin van der Zwaard » 04 okt 2022, 21:31

Was ook wel een opluchting toen ie eruit was :tooth:
Scheelt toch weer minimaal 1.5 dag sleutelen.

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3538
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI -> E61 overleden?? Gelukkig niet!!

Bericht door RJK » 04 okt 2022, 22:51

Nou dat scheelt zeker, goed nieuws!

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI -> E61 overleden?? Gelukkig niet!!

Bericht door Crookie » 04 okt 2022, 23:06

Dit zat tussen de kleppen? :gek:

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3855
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI -> E61 overleden?? Gelukkig niet!!

Bericht door Emiel » 04 okt 2022, 23:10

Goed nieuws!

Gebruikersavatar
Dimitri
Berichten: 580
Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
Auto: BMW 130i, BMW 130i, BMW Z3 QP

Re: E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI -> E61 overleden??

Bericht door Dimitri » 05 okt 2022, 08:21

Str8Six schreef: 04 okt 2022, 15:05 Bij de M54 is een revisiesetje redelijk makkelijk te monteren, bij de N52 moet je gelijmde spullen uit elkaar krijgen en weer in elkaar lijmen. Zou liever voor nieuw gaan.
Vanaf 06-2006 is er ook een revised partnr. gebruikt voor de grote DISA op de N52 (11617579114)

Bij Lexus hoef je enkel rekening te houden met wat krukaslagers die vergaan, dus dat valt mee inderdaad :lol:
Is er bekend of de nieuwe klep ook langer meegaat? Zie dat de E61 hier van 2006 is.. Benieuwd of die dan van voor of na 06-2006 is.

Online
Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3556
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI -> E61 overleden?? Gelukkig niet!!

Bericht door HJ2 » 05 okt 2022, 08:28

Martin van der Zwaard schreef: 04 okt 2022, 21:31 Was ook wel een opluchting toen ie eruit was :tooth:
Scheelt toch weer minimaal 1.5 dag sleutelen.
We hebben het hier toch nog steeds over de DISA steel? :lollerdelol:

Str8Six
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI -> E61 overleden??

Bericht door Str8Six » 05 okt 2022, 08:48

Dimitri schreef: 05 okt 2022, 08:21 Is er bekend of de nieuwe klep ook langer meegaat? Zie dat de E61 hier van 2006 is.. Benieuwd of die dan van voor of na 06-2006 is.

De 'oude' klep heeft een asje dat hol is, de 'nieuwe' klep heeft een asje dat massief is.
Op de DISA klep zelf staat aan de buitenkant het partnr, dus je kan het zo checken.

Neemt niet weg dat een 'nieuwe' klep van 2006 of 2007 ook al 15 jaar oud is, en het asje is niet het enige onderdeel dat kan falen.
Met BMW software kun je de kleppen overigens wel real-life testen op % van opengaan/sluiten. Als er 15 jaar carterdamp langs stroomt wil dat ook nog weleens een probleempje worden

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI -> E61 overleden?? Gelukkig niet!!

Bericht door Crookie » 05 okt 2022, 09:35

Wanneer zo’n onderdeel vrij recent is geproduceerd kun je er weer 10+ jaar tegenaan lijkt mij.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI -> E61 overleden?? Gelukkig niet!!

Bericht door Martin van der Zwaard » 05 okt 2022, 09:50

HJ2 schreef: 05 okt 2022, 08:28
Martin van der Zwaard schreef: 04 okt 2022, 21:31 Was ook wel een opluchting toen ie eruit was :tooth:
Scheelt toch weer minimaal 1.5 dag sleutelen.
We hebben het hier toch nog steeds over de DISA steel? :lollerdelol:
:tooth:

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12743
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI -> E61 overleden?? Gelukkig niet!!

Bericht door MartijnGizmo » 05 okt 2022, 10:05

Zo dan, meteen ff kraslot gehaald?

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI -> E61 overleden?? Gelukkig niet!!

Bericht door Martin van der Zwaard » 05 okt 2022, 13:09

MartijnGizmo schreef: 05 okt 2022, 10:05 Zo dan, meteen ff kraslot gehaald?
Nee. Wel een nieuwe DISA :mrgreen:

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI -> E61 overleden?? Gelukkig niet!!

Bericht door Martin van der Zwaard » 12 okt 2022, 08:31

Gisteren weer even wat aan de E61 gedaan.
Begonnen met compressie meten....dat zag er eerst niet best uit. Vooral cilinder vier kwam niet verder dan 7 bar.....
Auto heeft inmiddels 3 weken stil gestaan dus alle olie is wel weggezakt. Omdat ie slecht heeft gelopen waarschijnlijk veel benzine ingespoten dus de oliefilm op de cilinderwanden weggespoeld.

Dus even met een spuit in iedere cilinder een beetje olie gespoten en toen weer opnieuw gemeten....alles dik boven de 11bar. Dat zijn de betere waardes.

Klepdeksel etc zit er weer op. Vandaag komen de nieuwe DISA-kleppen en carterventilatie binnen.
Dus als de planning het toelaat hoop ik dat ie eind deze week weer loopt en anders ergens halverwege volgende week.

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI -> E61 overleden?? Gelukkig niet!!

Bericht door Knot » 12 okt 2022, 09:26

Best een verschil van 7 naar 11 bar zeg! Hebben die zuigerveren ook niet hun beste tijd gehad dan?

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI -> E61 overleden?? Gelukkig niet!!

Bericht door Martin van der Zwaard » 12 okt 2022, 10:14

Knot schreef: 12 okt 2022, 09:26 Best een verschil van 7 naar 11 bar zeg! Hebben die zuigerveren ook niet hun beste tijd gehad dan?
Lees het verhaal nog een keer.....

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI -> E61 overleden?? Gelukkig niet!!

Bericht door Knot » 12 okt 2022, 10:15

Bedoel met een mindere oliefilm moet ie alsnog vrij goed afdichten toch? Ben geen technische vent he maar verschil lijkt vrij groot, verbaas me dat rijk lopen zoveel effect heeft daarop.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI -> E61 overleden?? Gelukkig niet!!

Bericht door Martin van der Zwaard » 12 okt 2022, 13:37

Met een mindere oliefilm gaat ie wat minder goed afdichten. Dat is niks vreemds.
Je gooit er ook geen liter olie in hè. Dan heb je het over milliliters en dat zorgt net weer voor die benodigde oliefilm op de wanden.

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI -> E61 overleden?? Gelukkig niet!!

Bericht door Crookie » 12 okt 2022, 21:21

Ben het deels eens met Rody: droog, zonder inspuiten van olie moet in gezonde toestand wel hoge druk behaald worden. Maar inderdaad veel onverbrande benzine en de olie tussen de zuigerveren is compleet weg…

Als dat alleen het geval bij die ene cilinder is zou ik mij er niet druk over maken.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI -> E61 overleden?? Gelukkig niet!!

Bericht door Martin van der Zwaard » 12 okt 2022, 21:27

Maak me er ook geen zorgen over. Motor is verder prima in orde dus komt gelukkig weer helemaal goed.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berry1000RR, Bing [Bot] en 63 gasten