E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI -> E61 overleden??

Bericht door Niels » 28 sep 2022, 15:12

Martin van der Zwaard schreef: 27 sep 2022, 22:28
Niels schreef: 27 sep 2022, 16:07 Hoeveel kilometers staan er op Martin?
Er staat nu 192.000km op de teller.
Dat is nog geen stand waarbij je mechanisme problemen verwacht zoals drijfstang lagers…

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI -> E61 overleden??

Bericht door Martin van der Zwaard » 30 sep 2022, 16:17

Str8Six schreef: 27 sep 2022, 17:21 DISA klep(pen) al gecheckt?

Grote wil weleens afbreken en dan tussen een klep of in de cilinder terecht komen
Bingo!!

Vandaag kleppendeksel eraf gehaald en zag dat de laatste inlaatklep (cilinder 6) niet helemaal gesloten was.
Dus inlaat eraf gehaald en jahoor....hoorde de klep al rammelen in het spruitstuk.

Even snel naar binnen gekeken en je ziet hem tussen de klep in zitten.

Voor nu kan ik niks meer doen. Dinsdagmiddag gaan we met een camera de cilinder in en hopen dat er verder geen schade is.

Mocht dit niet het geval zijn dan heb ik erg veel geluk denk en gaan we proberen het brokje eruit te vissen zonder de kop eraf te halen.
Dan komen er 2 nieuwe kleppen op en kunnen we er weer tegenaan.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI -> E61 overleden??

Bericht door Knot » 30 sep 2022, 16:22

Hmmz.. kunnen we hieruit (weer) leren dat je bij 150k zowel de waterpomp maar ook de DISA moet doen bij een N52?

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7027
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI -> E61 overleden??

Bericht door Fabian » 30 sep 2022, 16:42

Mijne staat op 180k, de binnenste is defect (staat vast, draait niet meer) Ik vervang ze meteen allebei.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI -> E61 overleden??

Bericht door Knot » 30 sep 2022, 16:45

Dit soort verhalen trek ik een N52 blokje wel meteen weer in twijfel.... kopen is één... daarna meteen toch maar disa, oliefilterhuispakking, carterpanpakking enz enz... het blijft "oud" spul. De 630i klapte de waterpomp ook vlak nadat ik m verkocht had.

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7027
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI -> E61 overleden??

Bericht door Fabian » 30 sep 2022, 18:54

180k gelopen, nog nooit ook maar iets gehad. Geen slag verkeerd.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI -> E61 overleden??

Bericht door Martin van der Zwaard » 30 sep 2022, 19:38

Het ergste is nog dat ik van deze kwaal afweet en dat ik pas nog dacht “ ik zal hem binnenkort eens vervangen “. Te laat dus.

De mijne heeft nu 192.000 gelopen en doet (deed) het perfect. Litertje olie op 7kkm is ook gewoon te accepteren.

Intentie is dan ook maken en weer vrolijk mee verder rijden.

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3869
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI -> E61 overleden??

Bericht door Emiel » 30 sep 2022, 20:37

Knot schreef: 30 sep 2022, 16:45 Dit soort verhalen trek ik een N52 blokje wel meteen weer in twijfel.... kopen is één... daarna meteen toch maar disa, oliefilterhuispakking, carterpanpakking enz enz... het blijft "oud" spul. De 630i klapte de waterpomp ook vlak nadat ik m verkocht had.
Is gewoon standaard wat je moet doen als je een N52 koopt en het is niet gedaan nog. Is gewoon bekend ook en daarna zijn er geen issues meer.

Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI -> E61 overleden??

Bericht door Crookie » 30 sep 2022, 22:46

Knot schreef: 30 sep 2022, 16:45 Dit soort verhalen trek ik een N52 blokje wel meteen weer in twijfel.... kopen is één... daarna meteen toch maar disa, oliefilterhuispakking, carterpanpakking enz enz... het blijft "oud" spul. De 630i klapte de waterpomp ook vlak nadat ik m verkocht had.
Gewoon nieuw spul er in doen bij aanschaf als je twijfelt. Een disa is niet het einde van de wereld om te vervangen.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI -> E61 overleden??

Bericht door Knot » 30 sep 2022, 22:58

Misschien dan toch maar even snel bij die 130i gaan kijken

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI -> E61 overleden??

Bericht door Martin van der Zwaard » 30 sep 2022, 23:42

Crookie schreef: 30 sep 2022, 22:46
Knot schreef: 30 sep 2022, 16:45 Dit soort verhalen trek ik een N52 blokje wel meteen weer in twijfel.... kopen is één... daarna meteen toch maar disa, oliefilterhuispakking, carterpanpakking enz enz... het blijft "oud" spul. De 630i klapte de waterpomp ook vlak nadat ik m verkocht had.
Gewoon nieuw spul er in doen bij aanschaf als je twijfelt. Een disa is niet het einde van de wereld om te vervangen.
Je kan er makkelijk bij. Kost wel een goeie 250,- ex bij de dealer. Maar motorschade is duurder.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26737
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI -> E61 overleden??

Bericht door Martijn_bmw » 01 okt 2022, 07:31

Zijn er niet ook van die revisie setjes beschikbaar?

Disa klep in de M54 was ook al een issue en die kon je makkelijk reviseren. Werd er ook meteen beter van door aluminium vervang delen ipv de plastic versleten delen.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI -> E61 overleden??

Bericht door Martin van der Zwaard » 01 okt 2022, 07:44

Deze is geen eer meer aan te behalen. Daar gaat lekker een nieuwe in als de motor verder nog goed is.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26737
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI -> E61 overleden??

Bericht door Martijn_bmw » 01 okt 2022, 07:53

Martin van der Zwaard schreef: 01 okt 2022, 07:44 Deze is geen eer meer aan te behalen. Daar gaat lekker een nieuwe in als de motor verder nog goed is.
Oh dat begrijp ik idd met inmiddels afgebroken klep is er weinig meer aan te doen :) ik bedoelde mijn opmerking meer voor knot / andere die bij een N52 eventueel preventief iets aan de klep(pen) willen doen.

Edit: bestaat dus idd ook voor de N52 https://vanos-bmw.com/product/repair-ki ... 2t-n51-big

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI -> E61 overleden??

Bericht door Martin van der Zwaard » 01 okt 2022, 12:31

Dat is wel een stuk goedkoper maar ben ik ook niet zo'n voorstander van.
Liever een nieuwe erin. Dan kan ie weer een tijd mee.

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3869
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI -> E61 overleden??

Bericht door Emiel » 01 okt 2022, 15:35

Martin van der Zwaard schreef: 30 sep 2022, 23:42
Crookie schreef: 30 sep 2022, 22:46
Knot schreef: 30 sep 2022, 16:45 Dit soort verhalen trek ik een N52 blokje wel meteen weer in twijfel.... kopen is één... daarna meteen toch maar disa, oliefilterhuispakking, carterpanpakking enz enz... het blijft "oud" spul. De 630i klapte de waterpomp ook vlak nadat ik m verkocht had.
Gewoon nieuw spul er in doen bij aanschaf als je twijfelt. Een disa is niet het einde van de wereld om te vervangen.
Je kan er makkelijk bij. Kost wel een goeie 250,- ex bij de dealer. Maar motorschade is duurder.

Niet bij een 130i, zitten er 2 op. Voor 1 moet de inlaat eraf, kun je ook meteen de carter ventilatie doen.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI -> E61 overleden??

Bericht door Knot » 01 okt 2022, 16:08

Dat is meteen 1k natuurlijk dan weer 😎

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3869
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI -> E61 overleden??

Bericht door Emiel » 01 okt 2022, 18:34

Tja oude auto’s en alles in een garage laten doen kost geld. Alleen de 2 disa is al 350-500 euro.

De vraag is misschien meer: vanaf welk bouwjaar moet men auto’s kopen als ze zelf niet sleutelen vs auto waarde vs liefhebberij of hoe graag iemand de auto echt wil.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI -> E61 overleden??

Bericht door Martin van der Zwaard » 01 okt 2022, 19:25

Emiel schreef: 01 okt 2022, 15:35
Martin van der Zwaard schreef: 30 sep 2022, 23:42
Crookie schreef: 30 sep 2022, 22:46

Gewoon nieuw spul er in doen bij aanschaf als je twijfelt. Een disa is niet het einde van de wereld om te vervangen.
Je kan er makkelijk bij. Kost wel een goeie 250,- ex bij de dealer. Maar motorschade is duurder.

Niet bij een 130i, zitten er 2 op. Voor 1 moet de inlaat eraf, kun je ook meteen de carter ventilatie doen.
Dat is niet specifiek 130i want mijn 525i heeft er ook twee. Alleen de binnenste gaat nooit kapot zeggen ze. Ik pak ze allebei mee en de carterventilatie. Is het meteen weer fris.

Inlaat eraf steelt ook niet veel voor. Met een uurtje ligt die eraf.

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3869
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI -> E61 overleden??

Bericht door Emiel » 01 okt 2022, 21:48

Martin van der Zwaard schreef: 01 okt 2022, 19:25
Emiel schreef: 01 okt 2022, 15:35
Martin van der Zwaard schreef: 30 sep 2022, 23:42

Je kan er makkelijk bij. Kost wel een goeie 250,- ex bij de dealer. Maar motorschade is duurder.

Niet bij een 130i, zitten er 2 op. Voor 1 moet de inlaat eraf, kun je ook meteen de carter ventilatie doen.
Dat is niet specifiek 130i want mijn 525i heeft er ook twee. Alleen de binnenste gaat nooit kapot zeggen ze. Ik pak ze allebei mee en de carterventilatie. Is het meteen weer fris.

Inlaat eraf steelt ook niet veel voor. Met een uurtje ligt die eraf.
Klopt, het ging even over de 1 ivm knot zijn interesse in dat type.
Ben naar e61 525/530 aan het kijken en kom ze daar ook tegen inderdaad.

Bij mij was de binnenste ook slecht. Pas zichtbaar bij demontage, zat aardig speling op. De buitenste was gebroken. Vorige eigenaar en ik geluk mee gehad.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI -> E61 overleden??

Bericht door Knot » 02 okt 2022, 12:56

Voor Martin wel de kans om mooi zoveel mogelijk aan te pakken nu gelukkig.

Ben toch wat huiverig voor deze oudere N52 met wat kilometers erop.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI -> E61 overleden??

Bericht door Martin van der Zwaard » 02 okt 2022, 21:15

Ik zou er absoluut niet huiverig voor zijn.
Motor zelf is niks mis mee.

Gebruikersavatar
Rogerb
Berichten: 1559
Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
Auto: AudiTT/E91 330i

Re: E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI -> E61 overleden??

Bericht door Rogerb » 03 okt 2022, 11:00

+1, liever paar disa kleppen preventief doen dan elke zoveel duizend rondje verstuivers, pompen etc zoals de N53

Gebruikersavatar
Dimitri
Berichten: 592
Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
Auto: BMW 130i, BMW 130i, BMW Z3 QP

Re: E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI -> E61 overleden??

Bericht door Dimitri » 03 okt 2022, 11:32

Emiel schreef: 01 okt 2022, 15:35
Martin van der Zwaard schreef: 30 sep 2022, 23:42
Crookie schreef: 30 sep 2022, 22:46

Gewoon nieuw spul er in doen bij aanschaf als je twijfelt. Een disa is niet het einde van de wereld om te vervangen.
Je kan er makkelijk bij. Kost wel een goeie 250,- ex bij de dealer. Maar motorschade is duurder.

Niet bij een 130i, zitten er 2 op. Voor 1 moet de inlaat eraf, kun je ook meteen de carter ventilatie doen.
Zat eens te kijken hoe het precies in z'n werk gaat.. Deze man vervangt ze bij z'n 130i zonder de inlaat los te halen:

Kleine DISA:
https://www.youtube.com/watch?v=g6MEvL_ ... rgeAusters

Grote DISA:
https://www.youtube.com/watch?v=_v1x7BR ... rgeAusters

Ziet er vrij simpel uit.

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3869
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI -> E61 overleden??

Bericht door Emiel » 03 okt 2022, 16:09

Ja klopt kan. Zal dynamo er wel af halen. Gezien de carter ventilatie slangen oud en poreus zijn moet die inlaat er tZt toch af.

Gescheurde carter slang kan vervelende storingen geven (bij e60 ervaren)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Amazon [Bot], artandre, Berry1000RR, Cazzo46, CRZ, Erik dB, Harrie D, KoenM, Majestic-12 [Bot], Miesjel, R728i, Zed240 en 139 gasten