Dat is nog geen stand waarbij je mechanisme problemen verwacht zoals drijfstang lagers…
E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI -> E61 overleden??
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI -> E61 overleden??
Bingo!!
Vandaag kleppendeksel eraf gehaald en zag dat de laatste inlaatklep (cilinder 6) niet helemaal gesloten was.
Dus inlaat eraf gehaald en jahoor....hoorde de klep al rammelen in het spruitstuk.
Even snel naar binnen gekeken en je ziet hem tussen de klep in zitten.
Voor nu kan ik niks meer doen. Dinsdagmiddag gaan we met een camera de cilinder in en hopen dat er verder geen schade is.
Mocht dit niet het geval zijn dan heb ik erg veel geluk denk en gaan we proberen het brokje eruit te vissen zonder de kop eraf te halen.
Dan komen er 2 nieuwe kleppen op en kunnen we er weer tegenaan.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI -> E61 overleden??
Hmmz.. kunnen we hieruit (weer) leren dat je bij 150k zowel de waterpomp maar ook de DISA moet doen bij een N52?
-
OnlineFabian
- Berichten: 7027
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
- Contacteer:
Re: E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI -> E61 overleden??
Mijne staat op 180k, de binnenste is defect (staat vast, draait niet meer) Ik vervang ze meteen allebei.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI -> E61 overleden??
Dit soort verhalen trek ik een N52 blokje wel meteen weer in twijfel.... kopen is één... daarna meteen toch maar disa, oliefilterhuispakking, carterpanpakking enz enz... het blijft "oud" spul. De 630i klapte de waterpomp ook vlak nadat ik m verkocht had.
-
OnlineFabian
- Berichten: 7027
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
- Contacteer:
Re: E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI -> E61 overleden??
180k gelopen, nog nooit ook maar iets gehad. Geen slag verkeerd.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI -> E61 overleden??
Het ergste is nog dat ik van deze kwaal afweet en dat ik pas nog dacht “ ik zal hem binnenkort eens vervangen “. Te laat dus.
De mijne heeft nu 192.000 gelopen en doet (deed) het perfect. Litertje olie op 7kkm is ook gewoon te accepteren.
Intentie is dan ook maken en weer vrolijk mee verder rijden.
De mijne heeft nu 192.000 gelopen en doet (deed) het perfect. Litertje olie op 7kkm is ook gewoon te accepteren.
Intentie is dan ook maken en weer vrolijk mee verder rijden.
- Emiel
- Berichten: 3869
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI -> E61 overleden??
Is gewoon standaard wat je moet doen als je een N52 koopt en het is niet gedaan nog. Is gewoon bekend ook en daarna zijn er geen issues meer.
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI -> E61 overleden??
Gewoon nieuw spul er in doen bij aanschaf als je twijfelt. Een disa is niet het einde van de wereld om te vervangen.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI -> E61 overleden??
Misschien dan toch maar even snel bij die 130i gaan kijken
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI -> E61 overleden??
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26737
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI -> E61 overleden??
Zijn er niet ook van die revisie setjes beschikbaar?
Disa klep in de M54 was ook al een issue en die kon je makkelijk reviseren. Werd er ook meteen beter van door aluminium vervang delen ipv de plastic versleten delen.
Disa klep in de M54 was ook al een issue en die kon je makkelijk reviseren. Werd er ook meteen beter van door aluminium vervang delen ipv de plastic versleten delen.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI -> E61 overleden??
Deze is geen eer meer aan te behalen. Daar gaat lekker een nieuwe in als de motor verder nog goed is.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26737
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI -> E61 overleden??
Oh dat begrijp ik idd met inmiddels afgebroken klep is er weinig meer aan te doen ik bedoelde mijn opmerking meer voor knot / andere die bij een N52 eventueel preventief iets aan de klep(pen) willen doen.Martin van der Zwaard schreef: ↑01 okt 2022, 07:44 Deze is geen eer meer aan te behalen. Daar gaat lekker een nieuwe in als de motor verder nog goed is.
Edit: bestaat dus idd ook voor de N52 https://vanos-bmw.com/product/repair-ki ... 2t-n51-big
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI -> E61 overleden??
Dat is wel een stuk goedkoper maar ben ik ook niet zo'n voorstander van.
Liever een nieuwe erin. Dan kan ie weer een tijd mee.
Liever een nieuwe erin. Dan kan ie weer een tijd mee.
- Emiel
- Berichten: 3869
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI -> E61 overleden??
Martin van der Zwaard schreef: ↑30 sep 2022, 23:42Je kan er makkelijk bij. Kost wel een goeie 250,- ex bij de dealer. Maar motorschade is duurder.
Niet bij een 130i, zitten er 2 op. Voor 1 moet de inlaat eraf, kun je ook meteen de carter ventilatie doen.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI -> E61 overleden??
Dat is meteen 1k natuurlijk dan weer
- Emiel
- Berichten: 3869
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI -> E61 overleden??
Tja oude auto’s en alles in een garage laten doen kost geld. Alleen de 2 disa is al 350-500 euro.
De vraag is misschien meer: vanaf welk bouwjaar moet men auto’s kopen als ze zelf niet sleutelen vs auto waarde vs liefhebberij of hoe graag iemand de auto echt wil.
De vraag is misschien meer: vanaf welk bouwjaar moet men auto’s kopen als ze zelf niet sleutelen vs auto waarde vs liefhebberij of hoe graag iemand de auto echt wil.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI -> E61 overleden??
Dat is niet specifiek 130i want mijn 525i heeft er ook twee. Alleen de binnenste gaat nooit kapot zeggen ze. Ik pak ze allebei mee en de carterventilatie. Is het meteen weer fris.Emiel schreef: ↑01 okt 2022, 15:35Martin van der Zwaard schreef: ↑30 sep 2022, 23:42Je kan er makkelijk bij. Kost wel een goeie 250,- ex bij de dealer. Maar motorschade is duurder.
Niet bij een 130i, zitten er 2 op. Voor 1 moet de inlaat eraf, kun je ook meteen de carter ventilatie doen.
Inlaat eraf steelt ook niet veel voor. Met een uurtje ligt die eraf.
- Emiel
- Berichten: 3869
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI -> E61 overleden??
Klopt, het ging even over de 1 ivm knot zijn interesse in dat type.Martin van der Zwaard schreef: ↑01 okt 2022, 19:25Dat is niet specifiek 130i want mijn 525i heeft er ook twee. Alleen de binnenste gaat nooit kapot zeggen ze. Ik pak ze allebei mee en de carterventilatie. Is het meteen weer fris.Emiel schreef: ↑01 okt 2022, 15:35Martin van der Zwaard schreef: ↑30 sep 2022, 23:42
Je kan er makkelijk bij. Kost wel een goeie 250,- ex bij de dealer. Maar motorschade is duurder.
Niet bij een 130i, zitten er 2 op. Voor 1 moet de inlaat eraf, kun je ook meteen de carter ventilatie doen.
Inlaat eraf steelt ook niet veel voor. Met een uurtje ligt die eraf.
Ben naar e61 525/530 aan het kijken en kom ze daar ook tegen inderdaad.
Bij mij was de binnenste ook slecht. Pas zichtbaar bij demontage, zat aardig speling op. De buitenste was gebroken. Vorige eigenaar en ik geluk mee gehad.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI -> E61 overleden??
Voor Martin wel de kans om mooi zoveel mogelijk aan te pakken nu gelukkig.
Ben toch wat huiverig voor deze oudere N52 met wat kilometers erop.
Ben toch wat huiverig voor deze oudere N52 met wat kilometers erop.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI -> E61 overleden??
Ik zou er absoluut niet huiverig voor zijn.
Motor zelf is niks mis mee.
Motor zelf is niks mis mee.
- Rogerb
- Berichten: 1559
- Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
- Auto: AudiTT/E91 330i
Re: E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI -> E61 overleden??
+1, liever paar disa kleppen preventief doen dan elke zoveel duizend rondje verstuivers, pompen etc zoals de N53
- Dimitri
- Berichten: 592
- Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
- Auto: BMW 130i, BMW 130i, BMW Z3 QP
Re: E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI -> E61 overleden??
Zat eens te kijken hoe het precies in z'n werk gaat.. Deze man vervangt ze bij z'n 130i zonder de inlaat los te halen:Emiel schreef: ↑01 okt 2022, 15:35Martin van der Zwaard schreef: ↑30 sep 2022, 23:42Je kan er makkelijk bij. Kost wel een goeie 250,- ex bij de dealer. Maar motorschade is duurder.
Niet bij een 130i, zitten er 2 op. Voor 1 moet de inlaat eraf, kun je ook meteen de carter ventilatie doen.
Kleine DISA:
https://www.youtube.com/watch?v=g6MEvL_ ... rgeAusters
Grote DISA:
https://www.youtube.com/watch?v=_v1x7BR ... rgeAusters
Ziet er vrij simpel uit.
- Emiel
- Berichten: 3869
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: E61 525i + A3 1.8T JYR + VW Golf V GTI -> E61 overleden??
Ja klopt kan. Zal dynamo er wel af halen. Gezien de carter ventilatie slangen oud en poreus zijn moet die inlaat er tZt toch af.
Gescheurde carter slang kan vervelende storingen geven (bij e60 ervaren)
Gescheurde carter slang kan vervelende storingen geven (bij e60 ervaren)