Het help Tom aan een andere auto topic!

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het help Tom aan een andere auto topic!

Bericht door Elise » 14 okt 2023, 15:41

Tom schreef: 14 okt 2023, 10:38 Ik gebruik een 2e auto vooral om 's avonds of in het weekend even stoom af te blazen, en daarnaast voor leuke roadtrips en weekendjes weg (B-wegen). Het moet dus iets speciaals oproepen en een rijdersauto zijn. Vermogen en laptimes vind ik niet belangrijk.
Dan lijkt mij dat het toch echt een Morgan moet worden :thumbup:

Zed240
Berichten: 2930
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Het help Tom aan een andere auto topic!

Bericht door Zed240 » 14 okt 2023, 15:57

Is iets als een 991.2/992 T niet al erg soft en lomp vergeleken met de 4C? Zou dan eerder denken aan een 997 GT3/GT2.

Maar zou zelf eerder denken aan een 981 Spyder. Klinkt (standaard) veel gaver dan de 718 en een stukje betaalbaarder.

Hoe dan ook, allemaal gave bakken, maar op beleving ga je inboeten. :)

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Het help Tom aan een andere auto topic!

Bericht door Robin » 14 okt 2023, 16:14

Ik las 918 Spyder.:)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22258
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Het help Tom aan een andere auto topic!

Bericht door Niels » 14 okt 2023, 16:20

Cayman GT4? Een 991/992 is natuurlijk prachtig maar van een Porsche moet je eigenlijk wel een beetje scherpe editie hebben. Zeker komende uit een 4C vermoed ik. Ik had in mijn Boxster S vrij snel het gevoel dat “zoiets over 20 jaar ook nog wel kon”. Leuk, goed in alles maar geen kippenvel en dat moet je toch wel hebben bij een hobby auto imho.

Online
Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2700
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Het help Tom aan een andere auto topic!

Bericht door Mark 320iS » 14 okt 2023, 19:38

Ja aan een 981 GT4 zat ik ook te denken, die zijn in Duitsland wel rond de 85-90 te vinden.

Edit, zoiets:

https://link.mobile.de/57mjMiFTUfs4tkZ47

Wouter81
Berichten: 9063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: Het help Tom aan een andere auto topic!

Bericht door Wouter81 » 15 okt 2023, 07:03

Misschien niet speciaal genoeg maar een GR86? Je mag de mijne wel eens proberen.

Online
Enzo
Berichten: 368
Lid geworden op: 15 jan 2016, 18:38
Locatie: Amsterdam

Re: Het help Tom aan een andere auto topic!

Bericht door Enzo » 15 okt 2023, 23:01

Ik zou voor een Ferrari gaan. Je bent al Italiaans gewend en de onderhoudskosten vallen serieus mee. Tja, anders dan een Toyota onderhouden maar een 360/F430/599 of 612 is echt heel betrouwbaar gebleken. Weet niet wat je budget is, maar als je iets met emotie zoekt voor de twisty roads met een sound die je kippenvel bezorgt, ga je geen spijt krijgen.

Tom
Berichten: 21737
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Het help Tom aan een andere auto topic!

Bericht door Tom » 16 okt 2023, 09:01

De GT4 schaar ik even onder de Spyder. Zijn eigenlijk hetzelfde (vanaf de 981 meen ik), alleen kan bij de Spyder het dak eraf. Beide gaaf!

De GR86 lijkt mij een superleuke auto, mits ik de 4C nog niet had :)

De markt van de F430's houd ik ook al even in de gaten, is natuurlijk een droom. Tijdje terug met een maatje opgereden (ik in de 4C, hij in F430). Denk alleen niet dat ik het aandurf qua onderhoud.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11744
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Het help Tom aan een andere auto topic!

Bericht door WJ » 16 okt 2023, 09:18

991.2 Carrera T handbak is echt top. De kuipen zouden het inderdaad afmaken voor de beleving.

Porsche Duitsland heeft een gele en een witte handbak staan.

Gebruikersavatar
Baboulah
Berichten: 1503
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Het help Tom aan een andere auto topic!

Bericht door Baboulah » 16 okt 2023, 09:38

Ik wou al gaan zeggen om een Ferrari te kopen, toen zag ik enzo zijn post al... Dit advies kreeg ik ook van iedereen aan wie ik het vroeg met ervaring, dat de kosten niet zo heel gek zijn jaarlijks. Los van dat ik al groot Ferrari fan was, ben ik na de aanschaf dat alleen maar meer geworden, fantastische auto!
Enzo schreef: 15 okt 2023, 23:01 Ik zou voor een Ferrari gaan. Je bent al Italiaans gewend en de onderhoudskosten vallen serieus mee. Tja, anders dan een Toyota onderhouden maar een 360/F430/599 of 612 is echt heel betrouwbaar gebleken. Weet niet wat je budget is, maar als je iets met emotie zoekt voor de twisty roads met een sound die je kippenvel bezorgt, ga je geen spijt krijgen.
360's ook mooi, wellicht nog mooier kwa geluid dan een F430, maar missen koppel waardoor ze toch stuk langzamer aanvoelen dan de F430, maar dat is ook weer kwestie van smaak, zo moet je wel meer door de toeren heen met een 360 om snelheid te maken dan in een F430

@tom ivm bang zijn voor kosten: Je moet natuurlijk geen auto met 10 of 20,000km kopen, daar loop je leeg op onderhoud door het vele stilstaan bij die auto's, lekker 1 kopen met ongeveer 50dkm op de teller is het advies binnen Ferrari cirkels voor mensen die willen rijden

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31264
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Het help Tom aan een andere auto topic!

Bericht door JP » 16 okt 2023, 09:59

Van een unieke 4C naar de zoveelste platgeslagen Kever? Dat is leuk om snel naar je vakantie te cruisen maar toch niet om eens een weekendje Eifel in te sturen? Zou dan niet de Yaris GR een optie zijn? Ferrari 360/430 zou niet mijn keuze zijn. Wat bergpassen en de versnellingsbak staat te koken :coffee:

Richardt.
Berichten: 6494
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Het help Tom aan een andere auto topic!

Bericht door Richardt. » 16 okt 2023, 10:52

Lastige keuze Tom!

De 4C is natuurlijk een one of a kind. Qua gewicht en rijgedrag misschien het beste te vergelijken met iets van Lotus?
Al denk ik dat dat inderdaad meer een andere soortgelijke auto is dan een stap vooruit.

Iets van Ferrari is misschien dan de stap omhoog die je zoekt, lijkt mij kostentechnisch ook een stap omhoog maar hoeft dus niet altijd zo te zijn als ik het hier zo lees.

En tsja, dan blijft al snel Porsche over. Die vinkt alles qua wensen wel af, maar is (zelfs in GT4) vorm dan misschien wel een ietwat saaie keuze. Al hoeft dat zeker niet slecht te zijn! :df:

Andere optie, en GR86 naast de 4C of iets sportievers met vier deuren als vervanging van de Up? De 4C is/wordt een collectors item dus niet weg doen is niet direct nadelig.

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Het help Tom aan een andere auto topic!

Bericht door Shakes » 16 okt 2023, 11:28

Mooie opties. Ik zou overwegen een motor rijbewijs te halen.

Zed240
Berichten: 2930
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Het help Tom aan een andere auto topic!

Bericht door Zed240 » 16 okt 2023, 11:29

Ik wilde ook een F430 voorstellen, maar durfde het niet aan. :tooth:

Uiteindelijk kan een Porsche natuurlijk ook een hoop geld kosten, dit soort auto's zijn gewoon wat fragieler en er wordt wild mee omgegaan. Vorige eigenaar van mijn ouwe 987 Cayman heeft in 3 jaar/10k km 15k in de auto moeten steken. 981 is een stuk betrouwbaarder, maar daar zijn weer voorbeelden van complete veertorens die scheuren...

Grootste pijnpunten bij een F430 zijn volgens mij eigenlijk alleen de uitlaatspruitstukken en de versnellingsbak/koppeling? Beiden zijn zaken die goed op te lossen en preventief te checken zijn.

Gebruikersavatar
Baboulah
Berichten: 1503
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Het help Tom aan een andere auto topic!

Bericht door Baboulah » 16 okt 2023, 11:44

Zed240 schreef: 16 okt 2023, 11:29 Grootste pijnpunten bij een F430 zijn volgens mij eigenlijk alleen de uitlaatspruitstukken en de versnellingsbak/koppeling? Beiden zijn zaken die goed op te lossen en preventief te checken zijn.
Klopt, spruitstukken scheuren dankzij de uitlaat steunen, de spruitstukken willen zo'n 18mm uitzetten als ze warm zijn, echter is de steun zo strak gebouwt, die beweegt 0mm mee, daardoor komen de spruitstukken "klem" te zitten, en scheuren ze. Met als uiteindelijke resultaat dat de motor in puin kan lopen dankzij de precats in de headers waarvan stukjes de motor ingezogen kunnen worden. (dit is een kwaal van alle V8 midengined Ferraris, de 348, 355, 360, 430 en 458 (maar de 458 in mindere maten) hebben hier last van).

Spruitstukken OEM zijn laatste tijd wel flink duurder geworden, begin dit jaar nog 2500 ps (en 2 nodig natuurlijk, dus was 5000 euro zonder montage) momenteel doen ze €5100ps, aftermarket heb je topspeed al vanaf 1850 pond geloof ik. Zelf heb ik gekozen om ze binnenkort voor IPE headers te vervangen (€3300 voor de set via de dealers veelal), equal length voor het mooiere geluid (topspeed is unequal length waardoor ze wat meer musclecar gaan klinken).

Ander zwakpunt is inderdaad de koppeling, gaan tussen de 45-70,000km mee (meestal bij 60,000km zijn de meesten echt wel op) kosten, ongeveer 6000-7000 euro als je het laat doen bijvoorbeeld door Forza Service. Bij kroymans nog een stuk duurder.

Verder de bekende sticky buttons zoals bijna alle sport autos van toen.

Ander bekend punt vd Cabrios bij de F430, die hebben vaak gaten in het linnen zitten aan de zijkanten (zie foto, deze auto werd zo verkocht door kroymans toen wij nog zochten)
Afbeelding

Dit zie je veelal bij autos die met het dak open worden weg gezet, ook zijn de autos waarvan ze altijd open staan ook in de stalling. Het is nog niet bekend waar de gaten van komen, mijn eigen gedachte is, dat er iets in de daken zit, en door het velen liggen de dakdelen steeds verder in elkaar "zakken" en dus die punten die gaten erin drukken. Dit is nog niet bewezen dat dit het ook is. Maar ook de elastieken in het dak zijn vaak slecht omdat ze uitgelubberd zijn door altijd open staan, hier is een DIY voor te vinden op Ferrarichat als je er last van hebt. Ik weet dat er mensen zijn die hun linnen hebben kunnen laten vervangen voor 5000 euro, maar de meeste bedrijven die dat doen, doen geen 2e meer, is nogal een kutwerk, en via Ferrari kan je alleen het dak in zijn geheel kopen a (uit het hoofd) €35,000.

Gebruikersavatar
De fiscalist
Berichten: 374
Lid geworden op: 25 okt 2018, 21:00
Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
Locatie: Den Haag

Re: Het help Tom aan een andere auto topic!

Bericht door De fiscalist » 16 okt 2023, 13:04

987 spyder een optie voor je?

minder power dan de 981, maar beter stuurgevoel (en betere looks imho)

Gebruikersavatar
Oof
Berichten: 1405
Lid geworden op: 24 aug 2008, 15:43
Auto: XC60 T8 #IKEA

Re: Het help Tom aan een andere auto topic!

Bericht door Oof » 16 okt 2023, 13:50

Baboulah schreef: 16 okt 2023, 11:44
Zed240 schreef: 16 okt 2023, 11:29 Grootste pijnpunten bij een F430 zijn volgens mij eigenlijk alleen de uitlaatspruitstukken en de versnellingsbak/koppeling? Beiden zijn zaken die goed op te lossen en preventief te checken zijn.
Dak en uitlaat
Leuk om te lezen hoe je deze problemen praktisch aanpakt en dat de kosten daarmee best te overzien zijn.

Online
Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5284
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Het help Tom aan een andere auto topic!

Bericht door Kasteel » 16 okt 2023, 14:03

Tom schreef: 16 okt 2023, 09:01 De GT4 schaar ik even onder de Spyder. Zijn eigenlijk hetzelfde (vanaf de 981 meen ik), alleen kan bij de Spyder het dak eraf. Beide gaaf!
Dat klopt niet, qua onderstel verschillen de 981 GT4 en Spyder, bij de 718 is dat idd wel gelijk.

Gebruikersavatar
Hitz
Berichten: 1936
Lid geworden op: 12 jan 2012, 11:09
Auto: Mercedes-Benz S 320 CDI
Locatie: Flevoland

Re: Het help Tom aan een andere auto topic!

Bericht door Hitz » 16 okt 2023, 15:29


Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26743
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Het help Tom aan een andere auto topic!

Bericht door Martijn_bmw » 16 okt 2023, 15:39


Tom
Berichten: 21737
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Het help Tom aan een andere auto topic!

Bericht door Tom » 16 okt 2023, 15:50

Ja precies die had ik ook gezien :)

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3296
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Het help Tom aan een andere auto topic!

Bericht door Martijn M » 16 okt 2023, 16:06

Wat is zo'n 911 toch ongelofelijk saai om te zien tov een 4C, zelfs als die 911 geel is.

Online
Enzo
Berichten: 368
Lid geworden op: 15 jan 2016, 18:38
Locatie: Amsterdam

Re: Het help Tom aan een andere auto topic!

Bericht door Enzo » 17 okt 2023, 17:41

Tja, mijn ouders wonen letterlijk aan het Vondelpark in Amsterdam. Op de weg terug naar mijn afgelopen zondagavond 2x een 991 GT3 gezien en 1x een 992 GT2. Daarnaast misschien nog 10x een 997/991/992 in een 'standaard' ik-heb-geld-en-wil-een-snelle-degelijke-auto uitvoering :ongeveer als:

Heel gek, maar ik heb er echt helemaal niets mee. Ik zou dan altijd eerder voor BMW M gaan en geld op zak houden.

Gebruikersavatar
Hitz
Berichten: 1936
Lid geworden op: 12 jan 2012, 11:09
Auto: Mercedes-Benz S 320 CDI
Locatie: Flevoland

Re: Het help Tom aan een andere auto topic!

Bericht door Hitz » 17 okt 2023, 17:53

Toch rijdt zo'n 911 dan wel weer fantastisch hoor :df:

Zed240
Berichten: 2930
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Het help Tom aan een andere auto topic!

Bericht door Zed240 » 17 okt 2023, 18:13

Dat opvallende vind ik dan ook weer aantrekkelijk aan een 911, maar ik zou dan ook geen gele 911 kopen (of überhaupt een gele auto).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Mark 320iS, WillemBoer en 46 gasten