Pagina 1 van 1

[07-06-2017] DF @ Zolder deel XXXIV

Geplaatst: 29 jan 2017, 09:25
door Peter Tunissen
Afbeelding

Op woensdag 7 juni organiseert Driving Fun voor de 34e keer, samen met onze Belgische vrienden van Skylimit Events, een circuitdag op Omloop Terlaemen, beter bekend als het circuit van Zolder.
Circuitdagen zijn bij uitstek de manier om op een veilige, rijbewijsveilige en vooral hele leuke manier je eigen grenzen en de grenzen van je auto beter te leren

Programma
Het programma van deze dag ziet er als volgt uit:
10:00 - 11:00 - Inschrijven
11:00 - 12:00 - Open pitlane rijden
12:00 - 13:00 - Pauze
13:00 - 18:00 - Open pitlane rijden

Prijs
Deelname aan de hele dag kost €310 per auto. Deelname aan uitsluitend de middag (13:00 - 18:00) kan ook en kost slechts €270.
Een auto delen met meerdere rijders is mogelijk; tweede rijders betalen €20 extra.
Passagiers betalen eveneens €20 per persoon.

Inschrijven
Inschrijven kan door op onderstaande button te klikken en je gegevens in te vullen.
Je ontvangt dan automatisch via de mail een bevestiging.
Let op: je deelname is pas definitief na ontvangst van je betaling.

Afbeelding

Eisen
*) Auto's dienen vrij te zijn van vloeistoflekkages en te beschikken over deugdelijk werkende remmen en gordels. Een rolkooi of meerpuntsgordels zijn niet verplicht. Een sleepoog dient wel aanwezig (en liefst vooraf gemonteerd) te zijn.
*) Een helm is verplicht, zowel voor rijders als bijrijders.
*) Iedere rijder dient de beschikking te hebben over een DFTrackdays lidmaatschapskaart (deze kost eenmalig €40, is de rest van het kalenderjaar geldig en kan uitsluitend op de dag zelf gekocht worden).
*) Er mag op Zolder maximaal 95dB geproduceerd worden; hier wordt streng op gecontroleerd.
*) Betaling dient vooraf of uiterlijk op de dag zelf te geschieden.

DF circuitdagen
Driving Fun circuitdagen kenmerken zich door een strakke organisatie, maar een gemoedelijke sfeer in de pitstraat en op de baan. Het zijn nadrukkelijk geen racedagen en zaken als elkaar op het scherp van de snede uitremmen en deurklink aan deurklink door bochten gaan zijn verboden.
Het is de bedoeling dat iedereen zich thuis voelt op onze dagen, van snelle, ervaren racer tot absolute beginner in zijn straatauto en dat kan alleen maar als iedereen rekening houdt met elkaar. De snellere rijder dient rekening te houden met de langzamere rijders en van de langzamere rijders wordt verwacht dat ze zich bewust zijn van mogelijke snelheidsverschillen en hun spiegels goed in de gaten houden.

Circuit
Het circuit van Zolder werd ontworpen door Hans Hugenholtz sr. en is 3,977km lang. Het ronderecord staat op naam van Sebastian Bourdais die in 1997 zijn N/H/L Racing Champ Car in een tijd van 1.12.821 op pole position zette. Snelste Nederlander op Zolder was Robert Doornbos die tijdens dezelfde kwalificatie een 1.13.067 op de klokken zette.
Het circuit stamt uit 1963 en was tien keer het decor van een Formule 1 race. Internationaal is het circuit vooral bekend vanwege het dodelijke ongeval van Ferrari-coureur Gilles Villeneuve, die tijdens de kwalificatie van de Grand Prix van 1982 achter op de RAM March van Jochen Mass reed. Bij de toegang tot het circuit staat nog altijd een standbeeld ter herinnering aan de Canadese legende.

Rondje Zolder
Op het rechte stuk hou je helemaal rechts aan en remt de eerste linker bocht aan, zo dicht langs de muur als je durft. Bij het insturen ligt de apex tegen de curbstones aan en je laat de auto helemaal naar buiten toe lopen. Het aanremmen van de volgende bocht naar rechts doe je zoveel mogelijk in rechte lijn, waarbij de auto zich van het midden van het circuit naar de linkerkant van de baan verplaatst, zodat je helemaal links uitkomt als je klaar bent om de tweede bocht in de sturen. Vervolgens accelereer je door de volgende rechter doordraaier heen en kom je bij de Bianchi bocht, die met name bij het uitkomen hiervan in de regen verraderlijk glad kan zijn. Deze bocht brengt je naar het rechte stuk achter op het circuit dat naar de snelle kleine chicane leidt. Vroeg insturen en de auto helemaal naar buiten laten lopen zorgt ervoor dat je de maximale snelheid meeneemt over de "Butte" heuvel, die je met een lichte bocht naar links bij de Terlamen chicane brengt. Offer de eerste rechter en linker op voor een maximale exit snelheid en probeer de auto in de laatste doordraaier naar rechts zoveel mogelijk te laten rollen. Een kort recht stuk brengt je bij een forse remzone. De Bolderberg haarspeldbocht stuur je zo laat mogelijk in en je probeert weer zoveel mogelijk snelheid mee te nemen het daaropvolgende rechte stuk op. Na een volgas knik kom je op de Jacky Ickx chicane af. Rem niet te laat en offer je entry speed op ten behoeve van een maximale exit snelheid die je mee kunt nemen het rechte stuk op.
En dan zit de ronde Zolder er weer op, op naar de volgende!



Belangrijk op Zolder
* Zolder staat bekend als een erg zwaar circuit voor de remmen. Zorg ervoor dat deze in perfecte staat zijn en geef ze na een aantal rondjes de kans om af te koelen door een rustige inlap te doen en je auto even in de pitstraat te parkeren (nooit je auto direct vanaf het circuit op de handrem zetten!).
Vermijd slepend remmen, maar rem zo kort en zo fel mogelijk.

* Er geldt op Zolder een strenge geluidslimiet van maximaal 95dB.
Deze wordt gehandhaafd door de gemeente en Driving Fun heeft hier dus ook geen enkele invloed op. Bij een eerste overtreding van deze limiet volgt een zwarte vlag en een waarschuwing, bij een tweede overtreding wordt u voor de rest van de dag uitgesloten van deelname.
Meetpunten bevinden zich na de Bianchi bocht en na de Terlamen bocht.

Deelnemers
1. Coureur voor een uur - BMW E36 325i
2. David Clark - ?
3. Laszlo Bakker - BMW E36 328i - middag
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.