Auto wassen zonder water

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Tom

Auto wassen zonder water

Bericht door Tom » 06 dec 2016, 15:41

http://www.rtlnieuws.nl/editienl/auto-w ... -wasstraat" onclick="window.open(this.href);return false;
Mkay

RJK

Re: Auto wassen zonder water

Bericht door RJK » 06 dec 2016, 15:48

Moet je dan aan zoiets denken?

Hmmm...niet echt zonder water...

martll

Bericht door martll » 06 dec 2016, 16:52

Wetcoat is daar totaal niet geschikt voor, dat is namelijk een coating en geen middel om te wassen.

Autowassen zonder water zie ik nog niet echt gebeuren. Zoals ze zeggen kapsel je de vuildeeltjes in die je daarna met een doek weer opneemt (want vegen veroorzaakt krassen). Dat is een beetje hetzelfde als een voorwas doen met bijvoorbeeld een Foamlance. Een gedeelte van het vuil zal ingekapseld worden, maar het betekent niet dat je daarna de auto kunt afdrogen.

Dit soort dingen bedoelen ze.

JP

Bericht door JP » 06 dec 2016, 18:11

Ik zou het niet gebruiken. Of je auto moet al retestrak in de was of (glas)coating zitten om makkelijk met een speciaal vochtig doekje af te kunnen nemen.
Zonder maar een lak voorbehandeling kan ik me niet indenken dat je met een spray en doekjes de auto zogenaamd kan wassen. De rotzooi op de lak gaat in je doek zitten en dan smeer je die weer uit over de rest van de auto. Dat moet toch krassen opleveren ? Doe mij maar 2 emmers van 15liter wateren dan kom ik al ver.

Knot

Bericht door Knot » 06 dec 2016, 20:54

Moest meteen denken aan een carwash zonder waterdruk, komt je auto er een ander kleurtje uit :)

Camiel
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Bericht door Camiel » 06 dec 2016, 21:27

Dit lijkt meer op een detailspray; leuk voor een paar stofjes in de zomer, of wat van die pollen, maar probeer er maar eens een pekel laag mee weg te poetsen zónder swirls in je lak.

Ook leuk dat je de buitenkant van je velg reinigt maar zet de hogedruk eens op je remschijf/remklauw en kijk wat je er uit spuit. En vergeet vooral de onderkant van de auto niet.

En als je de vergelijking met de wasstraat maakt (waar, zeker bij nieuwe wasstraten, elke druppel gerecycled wordt in dure opvangmachines!) denk ook eens aan het feit dat je binnenkomt en dan vervolgens die doeken 16 vieze doeken in de wasmachine gooit...

Ik denk dat de wasbox nog steeds de meest effectieve methode is. Even alles afspuiten met een paar liter koud water zonder zeep, een biologisch afbreekbare shampoo gebruiken en de 2-emmer-methode met in totaal een liter of 20, waarna je de auto weer afspuit met koud water. Geen energie verspild aan warm water, geen biologische footprint en je water wordt netjes opgevangen ipv dat het zo vanaf je oprit het riool/rozenperkje van de buurman inloopt. Aan het einde draai je nog wel een wasje voor je washandschoen en droogdoek, soit. Kun je combineren met je eigen vuile was.

Knot

Bericht door Knot » 06 dec 2016, 21:35

Ik was alleen de 235 met de hand, golf en 520 gewoon wasbox met die borstel (boeit me niet, wel eerst ff uitsoppen/spoelen en dan pas over de natgespoten auto). Toch gebruik ik liever 2 emmers warm water (sop en afspoelemmer) ipv koud.

markm

Bericht door markm » 07 dec 2016, 07:56

Knot schreef:Ik was alleen de 235 met de hand, golf en 520 gewoon wasbox met die borstel (boeit me niet, wel eerst ff uitsoppen/spoelen en dan pas over de natgespoten auto). Toch gebruik ik liever 2 emmers warm water (sop en afspoelemmer) ipv koud.
afspoelemmer?

Camiel
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Bericht door Camiel » 07 dec 2016, 13:12

Emmer waarin je gewoon schoon water gooit, waarin je je vuile handschoen tussendoor afspoelt. Daardoor krijg je geen zandrommel in je emmer met schoon sop en daardoor minder kans op swirls.

Mike R32
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.

Bericht door Mike R32 » 07 dec 2016, 13:51

Lijkt me niet fijn voor de lak wassen zonder water.

Pica
Auto: Ford Focus CC Titanium

Bericht door Pica » 07 dec 2016, 15:11

Wassen zonder water is van oorsprong alleen bedoeld als er hele lichte vervuiling op zit.
zoals bijvoorbeeld
Luchtvervuiling die neer slaat op je auto 1 dag na wassen, of als je met een gewassen auto bij droog weer naar een show/clubmeeting :df: gaat en hem daar kan nalopen. :ongeveer als:

Maar dan heb je ook alles gezegd. :coffee:

markm

Bericht door markm » 07 dec 2016, 16:14

Camiel schreef:Emmer waarin je gewoon schoon water gooit, waarin je je vuile handschoen tussendoor afspoelt. Daardoor krijg je geen zandrommel in je emmer met schoon sop en daardoor minder kans op swirls.
Nog nooit gedaan, lijkt me erg overdreven ook, gewoon een paar keer door de emmer sop halen en hoppa
je spuit toch eerst het vuil dr goed af?
vervolgens pak je een spons doe je in een emmer sop en die haal je over je auto heen, als de spons of washandschoen of whatever dan onder het zand zit is het leed toch al geschied? en heb je de krassen oid dr al ingewreven.

Vliet

Bericht door Vliet » 07 dec 2016, 16:37

Als je die auto's ook ziet die ze in de filmpjes gebruiken voor dat wassen zonder water :) Zo ziet mijn auto er uit als die gewassen is. Ik rijd 1200km in de week, ding is helemaal zwart na een maand. Gewoon lekker in de wasbox met water

RJK

Bericht door RJK » 07 dec 2016, 17:15

Wassen zonder water is van oorsprong alleen bedoeld als er hele lichte vervuiling op zit.
zoals bijvoorbeeld
Luchtvervuiling die neer slaat op je auto 1 dag na wassen, of als je met een gewassen auto bij droog weer naar een show/clubmeeting
Ik doe zoiets met mijn Jaguar XJ6, die staat altijd binnen en dan ligt er altijd een laag stof enzo op. Is ook met afstoffen dan. Nat maken wil ik niet, is Engelse troep hè dan roest ie meteen weg, daarom staat ie juist binnen!

Knot

Bericht door Knot » 07 dec 2016, 18:59

markm schreef:
Camiel schreef:Emmer waarin je gewoon schoon water gooit, waarin je je vuile handschoen tussendoor afspoelt. Daardoor krijg je geen zandrommel in je emmer met schoon sop en daardoor minder kans op swirls.
Nog nooit gedaan, lijkt me erg overdreven ook, gewoon een paar keer door de emmer sop halen en hoppa
je spuit toch eerst het vuil dr goed af?
vervolgens pak je een spons doe je in een emmer sop en die haal je over je auto heen, als de spons of washandschoen of whatever dan onder het zand zit is het leed toch al geschied? en heb je de krassen oid dr al ingewreven.
Door uit te spoelen in een 2e emmer warm water doe je er in ieder geval alles aan om zoveel mogelijk van het vuil van de handschoen af te halen ipv het er volledig weer op gooien.

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 07 dec 2016, 21:21

Waarom twee emmers? Onderstaande foto geeft een aardig beeld van het waarom lijkt me. De linker emmer is de spoelemmer met water nadat ik een groot deel van een 205-je ermee had gewassen. De rechter emmer is de emmer met sop. Je kunt je voorstellen dat het voor de lak niet ideaal is als je (bij het gebruiken van één emmer) je washandschoen iedere keer in zo'n emmer met dat zwarte water doet en alle vuiligheid daaruit weer over lak de smeert.

Afbeelding

GTRene

Bericht door GTRene » 07 dec 2016, 21:35

leuke emmers :-) en handig doorzichtig.

markm

Bericht door markm » 08 dec 2016, 08:19

Paskal schreef:Waarom twee emmers? Onderstaande foto geeft een aardig beeld van het waarom lijkt me. De linker emmer is de spoelemmer met water nadat ik een groot deel van een 205-je ermee had gewassen. De rechter emmer is de emmer met sop. Je kunt je voorstellen dat het voor de lak niet ideaal is als je (bij het gebruiken van één emmer) je washandschoen iedere keer in zo'n emmer met dat zwarte water doet en alle vuiligheid daaruit weer over lak de smeert.

Afbeelding
:shock: serieus?? zoveel? dat had ik totaal niet verwacht, wouwww.
heb je hem wel van te vooren afgespoten?
Ik spuit hem altijd eerst af in de wasbox, daarna ga ik hem thuis pas met het handje wassen.
Nou staat mijn auto ook nooit buiten en komt enkel buiten met goed weer, dus vuil worden gebeurd ook vrijwel niet.

Tristan

Bericht door Tristan » 08 dec 2016, 09:22

Was ook altijd met 2 emmers. Eerst inschuimen met een foamlans, even 10 min laten inwerken, afspuiten en dan wassen met 2 emmers. Dan weet je zeker dat alle oppervlakkige vuil eraf is.

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 08 dec 2016, 10:06

Ja, serieus. Heb natuurlijk ook niet voor nix doorzichtige emmers. Het 205-je vooraf uiteraard met de hogedrukreiniger ingefoamd met een speciale foamlans inclusief reservoir en daarna afgespoten. Het is een kleine moeite om met twee emmers te werken dus doe dat uiteraard altijd. Hieronder nog een voorbeeldje van een S60......

Afbeelding

Ondanks het foamen en daarna afspuiten zien de emmers er na het wassen zo uit:
Afbeelding

Off-topic:
Over verbazingwekkend zwart water gesproken.....wat dacht je van het water wat uit de stoffen bekleding komt van een auto als je die eens goed machinaal reinigt :shock: .

Afbeelding

Knot

Bericht door Knot » 08 dec 2016, 10:32

Ik vind wel dat je erg stoere emmers hebt hoor! :)

Jussi

Bericht door Jussi » 08 dec 2016, 16:35

+1 Paskal, ik gebruik ook de twee emmer techniek en bij afloop is de spoelemmer altijd gitzwart en de zeepemmer nog steeds mooi doorzichtig.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 08 dec 2016, 16:54

Ik niet. Wasstraat of 1 emmer techniek.

Luca

Bericht door Luca » 08 dec 2016, 18:36

Noooooit een wasstraat. En altijd 2 emmers

Tim N

Bericht door Tim N » 08 dec 2016, 20:09

Paskal, is zo'n reiniger gewoon bij een Worx/ karwei oid te huren of heb je voor een auto iets speciaals nodig ivm geurtjes vochtigheid naderhand oid?

Plaats reactie